Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
motoryzacyjna (MOT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900420
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13364

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wyjaśnia pojęcia bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  3. określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
  4. określa zakres i cel działań dotyczących ochrony środowiska w środowisku pracy
  5. wyjaśnia pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
  6. wymienia przepisy prawa związane z ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  7. omawia regulaminy i regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Analizuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w sytuacji naruszenia przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wymienia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  6. wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
  7. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy wynikające z przepisów prawa
4. Określa skutki oddziaływania czynników wpływających negatywnie na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
  2. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
  3. wymienia czynniki szkodliwe występującew środowisku pracy
  4. rozróżnia źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
  5. wymienia czynniki uciążliwe występujące w środowisku pracy
  6. rozróżnia źródła czynników uciążliwych występujących w środowisku pracy
  7. rozróżnia źródła czynników niebezpiecznych występujących w środowisku pracy
  8. wymienia czynniki niebezpieczne występujące w środowisku pracy
  9. wymienia negatywne skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
  10. wymienia rodzaje chorób zawodowych dla zawodów występujących w motoryzacji
  11. wymienia objawy typowych chorób dla zawodów występujących w motoryzacji
5. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zagrożenia na stanowisku pracy
  2. wymienia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska
  2. przestrzega procedur postępowania w sytuacji zagrożeń
  3. określa zasady zachowania się w przypadku pożaru
  4. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
  5. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
  6. przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na stanowisku pracy
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady organizacji stanowiska pracy
  2. organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
  3. utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych lakiernika samochodowego
  2. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy lakiernika samochodowego zgodnie z przeznaczeniem
  3. rozróżnia znaki i symbole bezpieczeństwa stosowane w motoryzacji
  4. stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy obserwowanych u niego objawów
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy lakiernictwa samochodowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zjawiska związane z elektromagnetyzmem
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia pole elektromagnetyczne za pomocą wielkości fizycznych
  2. posługuje się wielkościami fizycznymi i ich jednostkami do opisu elektromagnetyzmu
2. Klasyfikuje materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych
  2. określa własności elektryczne i zastosowania: przewodników, półprzewodników, dielektryków, nadprzewodników
  3. określa własności magnetyczne i zastosowania: ferromagnetyków, diamagnetyków, paramagnetyków
3. Rozróżnia maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia budowę, zasadę działania i przeznaczenie akumulatora
  2. rozróżnia rodzaje akumulatorów
  3. wykorzystuje narzędzia przy obsłudze akumulatora
  4. podłącza urządzenia elektryczne do akumulatora
  5. odłącza urządzenia elektryczne od akumulatora
4. Przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega norm technicznych, branżowych, europejskich stosowanych w rysunku technicznym
  2. rozróżnia rysunki wykonawcze części maszyn, złożeniowe i montażowe
  3. odczytuje informacje zawarte na rysunkach technicznych
  4. wykonuje rzutowanie, przekroje, wymiarowanie części maszyn i rysunki aksonometryczne
  5. wykonuje szkice elementów konstrukcyjnych pojazdu
  6. posługuje się rysunkami wykonawczymi, złożeniowymi i montażowymi
  7. posługuje się rysunkami technicznymi z wykorzystaniem technik komputerowych
  8. sporządza rysunki techniczne
5. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje dokumentacji technicznej części maszyn i urządzeń
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji technicznej dotyczące maszyn i urządzeń
  3. wykorzystuje dokumentację konstrukcyjną, eksploatacyjną i naprawczą maszyn i urządzeń podczas wykonywania zadań zawodowych
  4. rozpoznaje w dokumentacji technicznej poszczególne części maszyn i urządzeń
6. Opisuje budowę części maszyn i urządzeń oraz rozróżnia zastosowanie poszczególnych ich części
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przeznaczenie osi i wałów
  2. wyjaśnia budowę i przeznaczenie łożysk ślizgowych i tocznych
  3. wyjaśnia budowę i zasadę działania sprzęgieł i hamulców
  4. rozróżnia przekładnie mechaniczne
  5. wyjaśnia budowę i zasadę działania oraz przeznaczenie przekładni mechanicznych
  6. wyjaśnia budowę i zasadę działania mechanizmów ruchu postępowego i obrotowego
  7. rozpoznaje objawy zużycia części maszyn i urządzeń
7. Rozróżnia maszyny i urządzenia
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia budowę, zasadę działania i przeznaczenie silników, sprężarek i pomp, napędów hydraulicznych i mechanizmów pneumatycznych
  2. klasyfikuje maszyny i urządzenia
  3. rozróżnia silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatyczne
8. Omawia rodzaje połączeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  2. rozróżnia właściwości mechaniczne i wytrzymałościowe połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  3. dobiera technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  4. dobiera rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych zależnie od cech konstrukcyjnych maszyn i urządzeń
  5. klasyfikuje rodzaje połączeń
  6. wymienia parametry połączeń
  7. wymienia technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
9. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie pojęć tolerancja i pasowanie
  2. określa zasady tolerancji i pasowań
  3. dobiera tolerancje i pasowania do charakteru współpracujących części maszyn
  4. rozpoznaje oznaczenia wymiarów tolerowanych
  5. oblicza tolerancje wymiarowe i parametry pasowań
  6. stosuje zasady tolerancji i pasowań
  7. stosuje zasady tolerancji wymiarów, kształtu i położenia
  8. rozróżnia parametry geometrycznej struktury powierzchni i kształtu części maszyn
  9. wymienia klasy dokładności wykonania części maszyn
10. Rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje na podstawie oznaczeń materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
  2. wymienia właściwości materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
  3. określa zastosowanie materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
  4. opisuje właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych, materiałów niemetalowych, metali i ich stopów
  5. opisuje właściwości olejów i smarów oraz ich zastosowanie
  6. opisuje właściwości i zastosowanie cieczy smarująco-chłodzących
  7. dobiera materiały eksploatacyjne stosowane w maszynach i urządzeniach na podstawie katalogów
11. Dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady składowania materiałów
  2. organizuje stanowisko składowania materiałów
  3. wyjaśnia budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń transportu wewnętrznego
  4. dobiera sposób i środki transportu wewnętrznego do rodzaju transportowanego materiału
  5. stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska
  6. wymienia środki transportu wewnętrznego
  7. określa zastosowanie środków transportu wewnętrznego
  8. posługuje się środkami transportu wewnętrznego podczas wykonywania zadań zawodowych
12. Stosuje metody ochrony przed korozją
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje korozji
  2. określa przyczyny powstawania korozji
  3. rozpoznaje objawy korozji
  4. identyfikuje miejsce uszkodzone przez korozję
  5. wymienia sposoby i metody ochrony przed korozją
  6. określa sposoby ochrony przed korozją
  7. rozróżnia rodzaje powłok ochronnych i techniki ich nanoszenia
  8. dobiera metody ochrony przed korozją
  9. dobiera środki do konserwacji pojazdu samochodowego
  10. dobiera narzędzia i przyrządy do nanoszenia powłok ochronnych
  11. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów pojazdu
13. Rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki i metody odlewania, obróbki plastycznej, skrawania, przetwórstwa tworzyw sztucznych, innowacyjne
  2. podaje zastosowanie poszczególnych technik wytwarzania
  3. określa zastosowania technik i metod wytwarzania części maszyn i urządzeń
14. Rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
  2. wykorzystuje maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonywania operacji obróbki ręcznej lub maszynowej
  3. klasyfikuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
  4. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonywania operacji obróbki ręcznej i maszynowej
15. Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych
  2. rozróżnia przyrządy do pomiarów wymiarów geometrycznych
  3. rozróżnia przyrządy do pomiaru siły i momentu
  4. rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości elektrycznych
  5. rozróżnia przyrządy do pomiaru ciśnienia i temperatury
16. Wykonuje pomiary warsztatowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody pomiarów warsztatowych
  2. rozróżnia błędy pomiarowe
  3. dobiera metodę pomiarową w zależności od rodzaju i wielkości mierzonego przedmiotu
  4. dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
  5. posługuje się narzędziami pomiarowymi
  6. przeprowadza pomiary warsztatowe wybranych części pojazdów samochodowych
  7. stosuje metody pomiarowe w technice warsztatowej
  8. porównuje wyniki pomiarów warsztatowych z wzorcami lub danymi w dokumentacji technicznej
  9. określa zasady użytkowania i przechowywania narzędzi i przyrządów pomiarowych
  10. posługuje się narzędziami pomiarowymi
  11. zabezpiecza i przechowuje przyrządy pomiarowe
17. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje programy komputerowe do doboru części pojazdów samochodowych
  2. stosuje programy komputerowe zawierające informacje techniczne o pojazdach samochodowych
18. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Przygotowanie pojazdu samochodowego do naprawy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa stopień zużycia elementów nadwozi i podwozi pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje metody organoleptyczne
  2. klasyfikuje metody przyrządowe
  3. ocenia stopień zużycia elementów nadwozi i podwozi
2. Rozróżnia techniki wykonania elementów nadwozi pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy wytłaczane ze stopów żelaza oraz ze stopów metali nieżelaznych
  2. rozpoznaje elementy odlewane ze stopów metali nieżelaznych
  3. rozpoznaje elementy kute ze stopów żelaza oraz ze stopów metali nieżelaznych
  4. rozpoznaje elementy wykonane z tworzyw sztucznych i kompozytów
3. Wykonuje demontaż przed naprawą i montaż po naprawie elementów i układów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy i układy pojazdów samochodowych
  2. wskazuje elementy i układy na schematach elektrycznych i funkcjonalnych
  3. dobiera techniki demontażu i montażu na podstawie dokumentacji technicznej
  4. posługuje się dokumentacją techniczną podczas demontażu i montażu elementów i układów pojazdów samochodowych
  5. wykonuje demontaż i montaż elementów i układów pojazdów samochodowych
  6. sprawdza poprawność działania demontowanych i montowanych elementów i układów pojazdów samochodowych

4. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje uszkodzenia i wady powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje uszkodzeń powłok lakierniczych
  2. rozpoznaje przyczyny uszkodzeń powłok lakierniczych
  3. rozróżnia uszkodzenia i wady powłoki powstałe w czasie nakładania powłoki lakierniczej
  4. rozróżnia uszkodzenia i wady powłoki lakierniczej powstałe w czasie eksploatacji powłoki lakierniczej
2. Przygotowuje powierzchnię do nakładania powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera materiały do oczyszczania powierzchni
  2. oczyszcza powierzchnię z powłok lakierniczych
  3. przygotowuje powierzchnię do naniesienia materiałów wypełniających
  4. przygotowuje materiały wypełniające do nałożenia na powierzchnię
  5. oczyszcza powierzchnię z zanieczyszczeń przed nałożeniem powłok lakierniczych
  6. nanosi materiały wypełniające na powierzchnię
  7. dobiera szpachlówkę do rodzaju powierzchni i typu uszkodzenia
  8. przygotowuje szpachlówkę zgodnie z kartą technologiczną produktu
  9. aplikuje szpachlówkę na powierzchnię
  10. przygotowuje szpachlowaną powierzchnię do nałożenia powłok lakierniczych
3. Zabezpiecza powierzchnię przygotowaną do nałożenia powłok lakierniczych przed korozją lub zanieczyszczeniami
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby zabezpieczania
  2. dobiera materiały do zabezpieczenia przygotowywanych do lakierowania powierzchni
  3. wykonuje zabezpieczenie przygotowywanych do lakierowania powierzchni

5. Przygotowanie materiałów lakierniczych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera kolor powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wpływ oświetlenia na postrzeganie kolorów
  2. rozpoznaje systemy lakiernicze
  3. stosuje system kodowania barw RAL
  4. dobiera kolor na podstawie oznaczenia kodowego lakieru
  5. dobiera kolor, gdy oznaczenie kodowe nie jest znane
  6. dobiera barwy lakieru metodami tradycyjnymi
  7. dobiera barwy lakieru z wykorzystaniem mieszalni sterowanej komputerowo
  8. stosuje programy komputerowe wspomagające dobór koloru
2. Przygotowuje lakier do naniesienia powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia lakiery i zakres ich stosowania w lakiernictwie
  2. interpretuje informacje zawarte w karcie technologicznej
  3. szacuje ilość lakieru do wykonania zadania
  4. opisuje metody pomiaru lepkości lakieru
  5. wykorzystuje dokumentację dotyczącą przygotowania materiałów lakierniczych
  6. wykonuje pomiar lepkości lakieru
  7. opisuje sposoby pomiaru lepkości materiałów lakierniczych
  8. koryguje lepkość lakieru
  9. wykonuje natrysk kontrolny

6. Nanoszenie powłok lakierniczych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera materiały pomocnicze do wykonania prac lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. interpretuje informacje zawarte w karcie technologicznej
  2. dobiera rodzaj i postać materiałów ściernych, zabezpieczających, i materiałów ochronnych
2. Obsługuje maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
  2. określa zasady posługiwania się maszynami, urządzeniami i przyrządami lakierniczymi
  3. dobiera maszyny urządzenia i przyrządy lakiernicze do nanoszenia powłok lakierniczych
  4. oczyszcza po wykonanej pracy maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
  5. stosuje urządzenia do przygotowania i magazynowania sprężonego powietrza
  6. konserwuje maszyny urządzenia i przyrządy lakiernicze
3. Użytkuje kabiny lakiernicze i urządzenia pomocnicze
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady użytkowania kabiny lakierniczej
  2. dobiera nastawy robocze kabiny lakierniczej
  3. omawia wpływ parametrów pracy kabiny lakierniczej na jakość wykonania powłoki
  4. stosuje stojaki, nagrzewnice i inne urządzenia pomocnicze
  5. obsługuje urządzenia pomocnicze
4. Określa techniki nakładania powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje etapy procesu lakierowania
  2. rozpoznaje materiał podłoża lakierowanego
  3. dobiera techniki nanoszenia powłok lakierniczych do poszczególnych materiałów podłoża
  4. dobiera lakiery i podkłady w zależności od podłoża powierzchni lakierowanej
  5. nakłada powłoki lakiernicze różnymi technikami
  6. dobiera nastawy procesu lakierowania
  7. koryguje nastawy urządzeń i narzędzi w celu uzyskania powłoki lakierniczej o wymaganej jakości
  8. dobiera techniki cieniowania naprawczego
  9. stosuje technikę cieniowania
  10. suszy powłokę lakierniczą przy zastosowaniu różnych urządzeń
5. Wykonuje renowację powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje techniki lakierowania naprawczego
  2. rozpoznaje procesy renowacji powłok lakierniczych
  3. dobiera materiały ścierne powłok lakierniczych
  4. dobiera materiały i urządzenia do renowacji powłok lakierniczych
  5. przeprowadza renowację powłok lakierniczych
  6. wskazuje błędy lakiernicze
  7. ocenia jakość renowacji powłok lakierniczych
  8. proponuje metody usunięcia błędów lakierniczych
6. Wykonuje powłoki dekoracyjne i ochronno-dekoracyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje aplikacje i napisy z zastosowaniem różnych technik
  2. wykonuje szablony, druk sitowy, kalkomanie oraz lakierowanie z efektem optycznym
7. Wykonuje konserwację powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia mechanizm działania środków konserwujących powłoki lakiernicze
  2. opisuje procesy konserwacji powłok lakierniczych
  3. dobiera materiały do polerowania powłoki lakierniczej
  4. stosuje narzędzia do polerowania powłoki lakierniczej
  5. stosuje urządzenia odpylające
  6. dobiera materiały i urządzenia do konserwacji powłoki lakierniczej
  7. wykonuje konserwację powłoki lakierniczej zgodnie z technologią
8. Sporządza dokumentację wykonanej naprawy
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje czynności związane z renowacją lub naprawą powierzchni lakierowanej
  2. sporządza zestawienie materiałów do wykonania naprawy
  3. określa zużycie materiałów podczas prac lakierniczych
  4. szacuje koszty zakupu materiałów lakierniczych
  5. sporządza kosztorys naprawy

7. Ocenianie jakości wykonanej naprawy powłoki lakierniczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia stan techniczny powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje urządzenia do pomiaru grubości powłoki lakierniczej
  2. ocenia zgodność geometrii powierzchni z wzorcem
  3. wykorzystuje metody oceny stanu technicznego powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych
  4. ocenia chropowatość powierzchni
  5. określa poprawność przygotowania powierzchni
2. Ocenia jakość wykonanej powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta z dokumentacji dotyczącej kontroli jakości powłok lakierniczych
  2. stosuje procedury jakościowe wyrobów lakierniczych
  3. korzysta z narzędzi kontrolno-pomiarowych
  4. określa kryteria oceny jakości wykonanej powłoki lakierniczej
  5. przeprowadza ocenę jakości wykonania powłoki lakierniczej
  6. wykonuje kontrolę jakości barwy powłoki lakierniczej
  7. wykonuje kontrolę międzyoperacyjną
  8. wykonuje kontrolę końcową
3. Ocenia jakość wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego
Kryteria weryfikacji:
  1. określa kryteria oceny jakości wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego
  2. tosuje kryteria oceny jakości powłok antykorozyjnych
  3. identyfikuje miejsca wymagające zabezpieczenia antykorozyjnego
  4. weryfikuje jakość zabezpieczenia antykorozyjnego wzrokowo
  5. weryfikuje jakość zabezpieczenia antykorozyjnego przy użyciu narzędzi kontrolno-pomiarowych

8. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. 1) rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

9. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu lakiernik samochodowy
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele i planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusję
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH