
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MOT.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
motoryzacyjna (MOT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900420
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13364
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wyjaśnia pojęcia bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
- określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
- określa zakres i cel działań dotyczących ochrony środowiska w środowisku pracy
- wyjaśnia pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
- wymienia przepisy prawa związane z ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- omawia regulaminy i regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Analizuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w sytuacji naruszenia przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy wynikające z przepisów prawa
4. Określa skutki oddziaływania czynników wpływających negatywnie na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
- rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
- wymienia czynniki szkodliwe występującew środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- wymienia czynniki uciążliwe występujące w środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników uciążliwych występujących w środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników niebezpiecznych występujących w środowisku pracy
- wymienia czynniki niebezpieczne występujące w środowisku pracy
- wymienia negatywne skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
- wymienia rodzaje chorób zawodowych dla zawodów występujących w motoryzacji
- wymienia objawy typowych chorób dla zawodów występujących w motoryzacji
5. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zagrożenia na stanowisku pracy
- wymienia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska
- przestrzega procedur postępowania w sytuacji zagrożeń
- określa zasady zachowania się w przypadku pożaru
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
- obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
- przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na stanowisku pracy
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady organizacji stanowiska pracy
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
- utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych lakiernika samochodowego
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy lakiernika samochodowego zgodnie z przeznaczeniem
- rozróżnia znaki i symbole bezpieczeństwa stosowane w motoryzacji
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy obserwowanych u niego objawów
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy lakiernictwa samochodowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zjawiska związane z elektromagnetyzmem
Kryteria weryfikacji:
- omawia pole elektromagnetyczne za pomocą wielkości fizycznych
- posługuje się wielkościami fizycznymi i ich jednostkami do opisu elektromagnetyzmu
2. Klasyfikuje materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia materiały pod względem właściwości elektrycznych i magnetycznych
- określa własności elektryczne i zastosowania: przewodników, półprzewodników, dielektryków, nadprzewodników
- określa własności magnetyczne i zastosowania: ferromagnetyków, diamagnetyków, paramagnetyków
3. Rozróżnia maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia budowę, zasadę działania i przeznaczenie akumulatora
- rozróżnia rodzaje akumulatorów
- wykorzystuje narzędzia przy obsłudze akumulatora
- podłącza urządzenia elektryczne do akumulatora
- odłącza urządzenia elektryczne od akumulatora
4. Przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega norm technicznych, branżowych, europejskich stosowanych w rysunku technicznym
- rozróżnia rysunki wykonawcze części maszyn, złożeniowe i montażowe
- odczytuje informacje zawarte na rysunkach technicznych
- wykonuje rzutowanie, przekroje, wymiarowanie części maszyn i rysunki aksonometryczne
- wykonuje szkice elementów konstrukcyjnych pojazdu
- posługuje się rysunkami wykonawczymi, złożeniowymi i montażowymi
- posługuje się rysunkami technicznymi z wykorzystaniem technik komputerowych
- sporządza rysunki techniczne
5. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje dokumentacji technicznej części maszyn i urządzeń
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji technicznej dotyczące maszyn i urządzeń
- wykorzystuje dokumentację konstrukcyjną, eksploatacyjną i naprawczą maszyn i urządzeń podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozpoznaje w dokumentacji technicznej poszczególne części maszyn i urządzeń
6. Opisuje budowę części maszyn i urządzeń oraz rozróżnia zastosowanie poszczególnych ich części
Kryteria weryfikacji:
- określa przeznaczenie osi i wałów
- wyjaśnia budowę i przeznaczenie łożysk ślizgowych i tocznych
- wyjaśnia budowę i zasadę działania sprzęgieł i hamulców
- rozróżnia przekładnie mechaniczne
- wyjaśnia budowę i zasadę działania oraz przeznaczenie przekładni mechanicznych
- wyjaśnia budowę i zasadę działania mechanizmów ruchu postępowego i obrotowego
- rozpoznaje objawy zużycia części maszyn i urządzeń
7. Rozróżnia maszyny i urządzenia
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia budowę, zasadę działania i przeznaczenie silników, sprężarek i pomp, napędów hydraulicznych i mechanizmów pneumatycznych
- klasyfikuje maszyny i urządzenia
- rozróżnia silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatyczne
8. Omawia rodzaje połączeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- rozróżnia właściwości mechaniczne i wytrzymałościowe połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- dobiera technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- dobiera rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych zależnie od cech konstrukcyjnych maszyn i urządzeń
- klasyfikuje rodzaje połączeń
- wymienia parametry połączeń
- wymienia technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
9. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie pojęć tolerancja i pasowanie
- określa zasady tolerancji i pasowań
- dobiera tolerancje i pasowania do charakteru współpracujących części maszyn
- rozpoznaje oznaczenia wymiarów tolerowanych
- oblicza tolerancje wymiarowe i parametry pasowań
- stosuje zasady tolerancji i pasowań
- stosuje zasady tolerancji wymiarów, kształtu i położenia
- rozróżnia parametry geometrycznej struktury powierzchni i kształtu części maszyn
- wymienia klasy dokładności wykonania części maszyn
10. Rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje na podstawie oznaczeń materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
- wymienia właściwości materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
- określa zastosowanie materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
- opisuje właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych, materiałów niemetalowych, metali i ich stopów
- opisuje właściwości olejów i smarów oraz ich zastosowanie
- opisuje właściwości i zastosowanie cieczy smarująco-chłodzących
- dobiera materiały eksploatacyjne stosowane w maszynach i urządzeniach na podstawie katalogów
11. Dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady składowania materiałów
- organizuje stanowisko składowania materiałów
- wyjaśnia budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń transportu wewnętrznego
- dobiera sposób i środki transportu wewnętrznego do rodzaju transportowanego materiału
- stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska
- wymienia środki transportu wewnętrznego
- określa zastosowanie środków transportu wewnętrznego
- posługuje się środkami transportu wewnętrznego podczas wykonywania zadań zawodowych
12. Stosuje metody ochrony przed korozją
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje korozji
- określa przyczyny powstawania korozji
- rozpoznaje objawy korozji
- identyfikuje miejsce uszkodzone przez korozję
- wymienia sposoby i metody ochrony przed korozją
- określa sposoby ochrony przed korozją
- rozróżnia rodzaje powłok ochronnych i techniki ich nanoszenia
- dobiera metody ochrony przed korozją
- dobiera środki do konserwacji pojazdu samochodowego
- dobiera narzędzia i przyrządy do nanoszenia powłok ochronnych
- wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów pojazdu
13. Rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki i metody odlewania, obróbki plastycznej, skrawania, przetwórstwa tworzyw sztucznych, innowacyjne
- podaje zastosowanie poszczególnych technik wytwarzania
- określa zastosowania technik i metod wytwarzania części maszyn i urządzeń
14. Rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
- wykorzystuje maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonywania operacji obróbki ręcznej lub maszynowej
- klasyfikuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
- dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonywania operacji obróbki ręcznej i maszynowej
15. Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych
- rozróżnia przyrządy do pomiarów wymiarów geometrycznych
- rozróżnia przyrządy do pomiaru siły i momentu
- rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości elektrycznych
- rozróżnia przyrządy do pomiaru ciśnienia i temperatury
16. Wykonuje pomiary warsztatowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody pomiarów warsztatowych
- rozróżnia błędy pomiarowe
- dobiera metodę pomiarową w zależności od rodzaju i wielkości mierzonego przedmiotu
- dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
- posługuje się narzędziami pomiarowymi
- przeprowadza pomiary warsztatowe wybranych części pojazdów samochodowych
- stosuje metody pomiarowe w technice warsztatowej
- porównuje wyniki pomiarów warsztatowych z wzorcami lub danymi w dokumentacji technicznej
- określa zasady użytkowania i przechowywania narzędzi i przyrządów pomiarowych
- posługuje się narzędziami pomiarowymi
- zabezpiecza i przechowuje przyrządy pomiarowe
17. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje programy komputerowe do doboru części pojazdów samochodowych
- stosuje programy komputerowe zawierające informacje techniczne o pojazdach samochodowych
18. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Przygotowanie pojazdu samochodowego do naprawy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa stopień zużycia elementów nadwozi i podwozi pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje metody organoleptyczne
- klasyfikuje metody przyrządowe
- ocenia stopień zużycia elementów nadwozi i podwozi
2. Rozróżnia techniki wykonania elementów nadwozi pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy wytłaczane ze stopów żelaza oraz ze stopów metali nieżelaznych
- rozpoznaje elementy odlewane ze stopów metali nieżelaznych
- rozpoznaje elementy kute ze stopów żelaza oraz ze stopów metali nieżelaznych
- rozpoznaje elementy wykonane z tworzyw sztucznych i kompozytów
3. Wykonuje demontaż przed naprawą i montaż po naprawie elementów i układów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy i układy pojazdów samochodowych
- wskazuje elementy i układy na schematach elektrycznych i funkcjonalnych
- dobiera techniki demontażu i montażu na podstawie dokumentacji technicznej
- posługuje się dokumentacją techniczną podczas demontażu i montażu elementów i układów pojazdów samochodowych
- wykonuje demontaż i montaż elementów i układów pojazdów samochodowych
- sprawdza poprawność działania demontowanych i montowanych elementów i układów pojazdów samochodowych
4. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje uszkodzenia i wady powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rodzaje uszkodzeń powłok lakierniczych
- rozpoznaje przyczyny uszkodzeń powłok lakierniczych
- rozróżnia uszkodzenia i wady powłoki powstałe w czasie nakładania powłoki lakierniczej
- rozróżnia uszkodzenia i wady powłoki lakierniczej powstałe w czasie eksploatacji powłoki lakierniczej
2. Przygotowuje powierzchnię do nakładania powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiały do oczyszczania powierzchni
- oczyszcza powierzchnię z powłok lakierniczych
- przygotowuje powierzchnię do naniesienia materiałów wypełniających
- przygotowuje materiały wypełniające do nałożenia na powierzchnię
- oczyszcza powierzchnię z zanieczyszczeń przed nałożeniem powłok lakierniczych
- nanosi materiały wypełniające na powierzchnię
- dobiera szpachlówkę do rodzaju powierzchni i typu uszkodzenia
- przygotowuje szpachlówkę zgodnie z kartą technologiczną produktu
- aplikuje szpachlówkę na powierzchnię
- przygotowuje szpachlowaną powierzchnię do nałożenia powłok lakierniczych
3. Zabezpiecza powierzchnię przygotowaną do nałożenia powłok lakierniczych przed korozją lub zanieczyszczeniami
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposoby zabezpieczania
- dobiera materiały do zabezpieczenia przygotowywanych do lakierowania powierzchni
- wykonuje zabezpieczenie przygotowywanych do lakierowania powierzchni
5. Przygotowanie materiałów lakierniczych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera kolor powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
- omawia wpływ oświetlenia na postrzeganie kolorów
- rozpoznaje systemy lakiernicze
- stosuje system kodowania barw RAL
- dobiera kolor na podstawie oznaczenia kodowego lakieru
- dobiera kolor, gdy oznaczenie kodowe nie jest znane
- dobiera barwy lakieru metodami tradycyjnymi
- dobiera barwy lakieru z wykorzystaniem mieszalni sterowanej komputerowo
- stosuje programy komputerowe wspomagające dobór koloru
2. Przygotowuje lakier do naniesienia powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia lakiery i zakres ich stosowania w lakiernictwie
- interpretuje informacje zawarte w karcie technologicznej
- szacuje ilość lakieru do wykonania zadania
- opisuje metody pomiaru lepkości lakieru
- wykorzystuje dokumentację dotyczącą przygotowania materiałów lakierniczych
- wykonuje pomiar lepkości lakieru
- opisuje sposoby pomiaru lepkości materiałów lakierniczych
- koryguje lepkość lakieru
- wykonuje natrysk kontrolny
6. Nanoszenie powłok lakierniczych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera materiały pomocnicze do wykonania prac lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- interpretuje informacje zawarte w karcie technologicznej
- dobiera rodzaj i postać materiałów ściernych, zabezpieczających, i materiałów ochronnych
2. Obsługuje maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
- określa zasady posługiwania się maszynami, urządzeniami i przyrządami lakierniczymi
- dobiera maszyny urządzenia i przyrządy lakiernicze do nanoszenia powłok lakierniczych
- oczyszcza po wykonanej pracy maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze
- stosuje urządzenia do przygotowania i magazynowania sprężonego powietrza
- konserwuje maszyny urządzenia i przyrządy lakiernicze
3. Użytkuje kabiny lakiernicze i urządzenia pomocnicze
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady użytkowania kabiny lakierniczej
- dobiera nastawy robocze kabiny lakierniczej
- omawia wpływ parametrów pracy kabiny lakierniczej na jakość wykonania powłoki
- stosuje stojaki, nagrzewnice i inne urządzenia pomocnicze
- obsługuje urządzenia pomocnicze
4. Określa techniki nakładania powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje etapy procesu lakierowania
- rozpoznaje materiał podłoża lakierowanego
- dobiera techniki nanoszenia powłok lakierniczych do poszczególnych materiałów podłoża
- dobiera lakiery i podkłady w zależności od podłoża powierzchni lakierowanej
- nakłada powłoki lakiernicze różnymi technikami
- dobiera nastawy procesu lakierowania
- koryguje nastawy urządzeń i narzędzi w celu uzyskania powłoki lakierniczej o wymaganej jakości
- dobiera techniki cieniowania naprawczego
- stosuje technikę cieniowania
- suszy powłokę lakierniczą przy zastosowaniu różnych urządzeń
5. Wykonuje renowację powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje techniki lakierowania naprawczego
- rozpoznaje procesy renowacji powłok lakierniczych
- dobiera materiały ścierne powłok lakierniczych
- dobiera materiały i urządzenia do renowacji powłok lakierniczych
- przeprowadza renowację powłok lakierniczych
- wskazuje błędy lakiernicze
- ocenia jakość renowacji powłok lakierniczych
- proponuje metody usunięcia błędów lakierniczych
6. Wykonuje powłoki dekoracyjne i ochronno-dekoracyjne
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje aplikacje i napisy z zastosowaniem różnych technik
- wykonuje szablony, druk sitowy, kalkomanie oraz lakierowanie z efektem optycznym
7. Wykonuje konserwację powłok lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia mechanizm działania środków konserwujących powłoki lakiernicze
- opisuje procesy konserwacji powłok lakierniczych
- dobiera materiały do polerowania powłoki lakierniczej
- stosuje narzędzia do polerowania powłoki lakierniczej
- stosuje urządzenia odpylające
- dobiera materiały i urządzenia do konserwacji powłoki lakierniczej
- wykonuje konserwację powłoki lakierniczej zgodnie z technologią
8. Sporządza dokumentację wykonanej naprawy
Kryteria weryfikacji:
- planuje czynności związane z renowacją lub naprawą powierzchni lakierowanej
- sporządza zestawienie materiałów do wykonania naprawy
- określa zużycie materiałów podczas prac lakierniczych
- szacuje koszty zakupu materiałów lakierniczych
- sporządza kosztorys naprawy
7. Ocenianie jakości wykonanej naprawy powłoki lakierniczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia stan techniczny powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje urządzenia do pomiaru grubości powłoki lakierniczej
- ocenia zgodność geometrii powierzchni z wzorcem
- wykorzystuje metody oceny stanu technicznego powierzchni przeznaczonej do prac lakierniczych
- ocenia chropowatość powierzchni
- określa poprawność przygotowania powierzchni
2. Ocenia jakość wykonanej powłoki lakierniczej
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z dokumentacji dotyczącej kontroli jakości powłok lakierniczych
- stosuje procedury jakościowe wyrobów lakierniczych
- korzysta z narzędzi kontrolno-pomiarowych
- określa kryteria oceny jakości wykonanej powłoki lakierniczej
- przeprowadza ocenę jakości wykonania powłoki lakierniczej
- wykonuje kontrolę jakości barwy powłoki lakierniczej
- wykonuje kontrolę międzyoperacyjną
- wykonuje kontrolę końcową
3. Ocenia jakość wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego
Kryteria weryfikacji:
- określa kryteria oceny jakości wykonanego zabezpieczenia antykorozyjnego
- tosuje kryteria oceny jakości powłok antykorozyjnych
- identyfikuje miejsca wymagające zabezpieczenia antykorozyjnego
- weryfikuje jakość zabezpieczenia antykorozyjnego wzrokowo
- weryfikuje jakość zabezpieczenia antykorozyjnego przy użyciu narzędzi kontrolno-pomiarowych
8. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- 1) rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu bądź fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
9. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
- wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu lakiernik samochodowy
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele i planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusję
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji