Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900424
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13368

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zakres praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska
  2. wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. opracowuje procedury postępowania z zakresu ochrony pracy
  5. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy
  6. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  7. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
  8. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia instytucje działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. identyfikuje zadania i uprawnienia instytucji zajmujących się ochroną pracy i ochroną środowiska
  3. rozróżnia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  4. stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy
3. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
  2. określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
  3. identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
  4. ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
4. Identyfikuje czynniki środowiska pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
  2. rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
  3. wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
  4. wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
  5. wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, monotonii i stresu
5. Rozpoznaje i reaguje na zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych i transportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia powstające podczas prac budowlanych i transportowych
  2. identyfikuje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych
  3. identyfikuje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac transportowych
  4. wskazuje sposoby eliminowania nieprawidłowego wykonywania prac budowlanych i transportowych
  5. przewiduje i prognozuje skutki zagrożeń występujących podczas prac budowlanych
  6. przewiduje i prognozuje skutki zagrożeń występujących podczas prac transportowych
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystuje pakiet programów biurowych do opracowywania dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych technika bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. stosuje programy komputerowe do oceny zagrożeń i ryzyka zawodowego
  3. wykorzystuje zasoby internetu do gromadzenia materiałów i literatury popularyzującej problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy
7. Określa zasady doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
  2. rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
  3. dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawa określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wskazuje odpowiedzialność pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje odpowiedzialność pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wskazuje odpowiedzialność pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Monitoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczących kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przepisy ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
  2. nadzoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
3. Monitoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przepisy ochrony pracy dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
  2. kontroluje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
4. Opracowuje regulaminy i instrukcje ogólne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonych stanowisk pracy
  2. sporządza regulaminy i instrukcje ogólne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do pomieszczeń pracy
5. Sprawdza prawidłowość przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
  2. wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
  3. dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

3. Doskonalenie ergonomicznych warunków pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje cele i zadania ergonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje wymagań ergonomicznych
  2. określa znaczenie ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej
2. Przeprowadza ocenę ergonomiczną stanowiska pracy wybraną metodą
Kryteria weryfikacji:
  1. interpretuje wskaźniki wydolnościowe człowieka
  2. rozpoznaje czynniki obciążenia psychicznego pracą
  3. ocenia obciążenie fizyczne pracownika na stanowiskach pracy
  4. analizuje przyczyny zmęczenia fizycznego i psychicznego pracowników
  5. formułuje wnioski i zalecenia wynikające z obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego na stanowisku pracy
3. Określa stanowiska pracy wymagające specyficznych predyspozycji psychomotorycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa charakterystyczne etapy, które można wyodrębnić w procesie pracy
  2. wymienia stanowiska pracy wymagające specyficznych predyspozycji psychomotorycznych pracowników
  3. określa zasady doboru pracowników na dane stanowisko pracy
4. Rozpoznaje obciążenie psychiczne człowieka na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rolę zmysłów w odbiorze informacji podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. rozróżnia efekt fizjologicznego obciążenia człowieka pracą
  3. wyjaśnia rolę systemu nerwowego człowieka w procesie pracy
5. Opisuje objawy występujące w przypadku monotonii i zmęczenia człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia monotypowość ruchów roboczych na stanowisku pracy
  2. rozpoznaje charakterystyczne objawy występujące w przypadku monotonii i zmęczenia
  3. wymienia charakterystyczne objawy występujące w przypadku obciążenia pracą monotypową na stanowisku pracy
  4. wskazuje czynniki zaburzające prawidłowe warunki odbioru informacji lub wykonywania czynności przy zaangażowaniu zmysłów człowieka
  5. wymienia czynniki wpływające na proces zmęczenia człowieka
6. Określa intelektualne i psychomotoryczne predyspozycje pracowników wymagane do wykonywania określonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wpływ procesów emocjonalno-motywacyjnych na sprawność działania człowieka
  2. rozpoznaje fizyczne predyspozycje pracowników wymagane do wykonywania określonych zadań
  3. określa wpływ predyspozycji psychomotorycznych pracowników do wykonywania określonych zadań
7. Charakteryzuje relacje zachodzące w układzie człowiek - maszyna - środowisko
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje relacje zachodzące w układzie człowiek - maszyna - środowisko
  2. rozróżnia funkcje człowieka w układzie człowiek - maszyna
  3. rozróżnia funkcje człowieka w układzie człowiek - środowisko
8. Udziela porad w zakresie wyposażania pomieszczeń produkcyjnych i organizowania stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje dokumentację techniczną do korygowania elementów stanowisk pracy
  2. dobiera środki i materiały wspomagające organizację stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii

4. Opracowywanie i opiniowanie planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje uproszczenia rysunkowe typowych części maszyn
  2. odczytuje rysunki techniczne
  3. odczytuje schematy blokowe prostych połączeń elektrycznych i kinematycznych
  4. korzysta z oprogramowania do komputerowego wspomagania projektowania
  5. posługuje się normami dotyczącymi rysunku technicznego
2. Stosuje przepisy prawa w zakresie organizowania obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe wymagania prawa budowlanego w zakresie budowy obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy
  2. posługuje się dokumentacją do projektowania i organizowania stanowisk pracy
  3. wskazuje działania zapobiegające zagrożeniom wynikającym z niedostosowania obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. określa wymagania, jakie muszą spełniać obiekty pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. określa wymagania, jakie muszą spełniać pomieszczenia pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
  6. określa wymagania, jakie muszą spełniać stanowiska pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
  7. wymienia zagrożenia wynikające z niedostosowania obiektów, pomieszczenia i stanowiska pracy do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
  8. formułuje wnioski z przeglądów stanowisk pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
  9. wykonuje szkice rozmieszczenia maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
3. Charakteryzuje pojęcia związane z eksploatacją obiektów technicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia pojęcia związane z eksploatacją obiektów technicznych
  2. rozpoznaje działania składające się na proces eksploatacji obiektów technicznych
  3. wykorzystuje dokumentację techniczną i technologiczną w celu wykonywania zadań zawodowych
4. Stosuje przepisy prawa energetycznego w zakresie organizowania stanowisk pracy zgodnie z bezpieczeństwem i higieną pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wymagania bezpieczeństwa eksploatacji instalacji i urządzeń
  2. wykonuje szkice rozmieszczenia instalacji elektrycznych na stanowisku pracy
5. Charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu elektrotechniki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
  2. stosuje podstawowe prawa elektrotechniki: prawo Ohma, prawa Kirchhoffa
  3. charakteryzuje pojęcia związane z doborem kabli i przewodów elektrycznych
  4. rozróżnia podstawowe zabezpieczenia elektryczne maszyn i urządzeń
  5. rozpoznaje nieprawidłowości w pracy urządzeń elektrycznych
  6. rozróżnia parametry zabezpieczeń elektrycznych
  7. wskazuje przyczyny uruchomienia zabezpieczeń elektrycznych
6. Identyfikuje podstawowe prawa mechaniki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia pojęcia z zakresu konstrukcji maszyn i urządzeń
  2. wskazuje zastosowanie połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  3. wymienia wymagania wytrzymałościowe
7. Charakteryzuje wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i urządzeń mechanicznych, elektrycznych oraz aparatury chemicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe zasady i wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i innych urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
  2. rozróżnia przepisy prawa w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
  3. wskazuje sposoby eliminowania zagrożeń powstałych w trakcie eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
8. Charakteryzuje wymagania minimalne dotyczące maszyn i urządzeń technicznych pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje maszyn i urządzeń technicznych, dla których konieczne jest stosowanie wymagań zasadniczych
  2. rozróżnia urządzenia ochronne maszyn i urządzeń technicznych
  3. wykonuje czynności związane z kontrolą maszyn i urządzeń technicznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
9. Wykorzystuje urządzenia biurowe i pakiet programów biurowych do opracowywania dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych technika bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się urządzeniami biurowymi
  2. korzysta z elektronicznych usług administracji publicznej
  3. stosuje programy komputerowe wspomagające sporządzanie dokumentacji zawodowej
  4. wykorzystuje zasoby internetu do gromadzenia materiałów i literatury dotyczącej problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy

5. Ocena ryzyka zawodowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z dokumentacji technicznej, norm oraz przepisów prawa dotyczących oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego
  2. formułuje cele oceny ryzyka zawodowego
2. Klasyfikuje zagrożenia występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
  2. identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
3. Identyfikuje źródła i skutki zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy
  2. opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy
4. Organizuje we współpracy z laboratoriami badania i pomiary czynników środowiska pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje wyniki badań i pomiarów czynników środowiska pracy
  2. ocenia na podstawie wyników badań i pomiarów czynników środowiska pracy wprowadzane w zakładzie pracy surowce, materiały i procesy technologiczne pod względem ich szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
  3. sporządza dokumentację w zakresie pomiarów i badań czynników środowiska pracy
  4. interpretuje wyniki pomiarów czynników środowiska pracy
5. Wskazuje działania związane z oceną ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody oceny ryzyka zawodowego
  2. przygotowuje plan oceny ryzyka zawodowego dla zakładu pracy
  3. określa etapy oceny ryzyka zawodowego
  4. dobiera metodę oceny ryzyka zawodowego
  5. szacuje ryzyko i wyznacza jego dopuszczalność dla zidentyfikowanych zagrożeń
  6. ocenia ryzyko zawodowe na stanowiskach pracy
6. Określa sposoby eliminowania lub ograniczania zagrożeń wynikających z oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera i wskazuje odpowiednie metody eliminowania zagrożeń wypadkowych
  2. określa sposoby eliminowania lub ograniczania niekorzystnego wpływu na pracownika czynników chemicznych, fizycznych, biologicznych i psychofizycznych występujących w środowisku pracy
  3. określa niezbędne działania techniczne na podstawie wniosków wynikających z oceny ryzyka zawodowego
  4. określa niezbędne działania organizacyjne na podstawie wniosków wynikających z oceny ryzyka zawodowego
  5. stosuje sposoby ograniczania zagrożeń wynikających z oceny ryzyka zawodowego
7. Przygotowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy
  2. tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy
  3. sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego
  4. opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy

6. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia zdarzenia zgodnie z definicją wypadku przy pracy i choroby zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy
  2. klasyfikuje wypadki przy pracy
  3. wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy
  4. opisuje działania, jakie należy podjąć w razie podejrzenia choroby zawodowej
  5. stosuje procedury dotyczące chorób zawodowych
2. Określa zakres obowiązków pracodawcy w przypadku zaistnienia wypadku przy pracy oraz w razie wystąpienia choroby zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. interpretuje obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy
  2. interpretuje obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia choroby zawodowej
  3. wskazuje obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy
  4. opisuje działania, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy
  5. wskazuje obowiązki pracodawcy w razie podejrzenia choroby zawodowej
3. Ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody ustalania przyczyn wypadku przy pracy
  2. rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy
  3. sporządza listę przyczyn technicznych wypadku przy pracy
  4. sporządza listę przyczyn organizacyjnych wypadku przy pracy
  5. sporządza listę przyczyn ludzkich wypadku przy pracy
4. Sporządza dokumentację powypadkową
Kryteria weryfikacji:
  1. kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku
  2. sporządza dokumentację powypadkową
  3. opracowuje wnioski i zalecenia profilaktyczne dotyczące wypadków przy pracy
5. Określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
  2. opracowuje środki zapobiegające wystąpieniu wypadku przy pracy
  3. opracowuje środki zapobiegające zachorowaniu na chorobę zawodową

7. Organizowanie i prowadzenie szkoleń wstępnych oraz popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu uczenia się dorosłych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady kształcenia dorosłych
  2. określa czynniki sprzyjające pozytywnemu nastawieniu pracownika do procesu szkolenia
  3. ustala potrzeby szkoleniowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Określa cele ogólne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z przepisami prawa
Kryteria weryfikacji:
  1. różnicuje cele kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw
  2. określa szczegółowe cele kształcenia
  3. różnicuje cele szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
  4. dokonuje operacjonalizacji celów szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
3. Dostosowuje formy i treści kształcenia do celów szkolenia i specyfiki grupy szkoleniowej
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje program szkolenia oraz określa warunki realizacji treści kształcenia
  2. opracowuje program instruktażu ogólnego dla określonej grupy pracowników w zakresie treści nauczania
  3. dostosowuje formę szkolenia do specyfiki grupy szkoleniowej
4. Stosuje nowoczesne metody nauczania i środki dydaktyczne podczas prowadzenia szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody aktywizujące podczas prowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. dobiera metody aktywizujące do celu szkolenia i możliwości odbiorcy
  3. dobiera środki dydaktyczne do celów szkolenia i specyfiki grupy docelowej
5. Przygotowuje materiały popularyzujące problematykę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa formy popularyzacji zagadnień bezpieczeństwa i higieny stosowane w zakładzie pracy
  2. korzysta z polskich i zagranicznych materiałów pomocniczych na temat bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. dostosowuje treści w materiałach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian w prawie pracy i aktualnego stanu wiedzy
6. Sporządza dokumentację szkoleń różnych grup pracowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji szkoleniowej z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. opracowuje program i harmonogram szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
  3. sporządza kartę szkolenia wstępnego
  4. sporządza rejestry szkoleń różnych grup pracowniczych

8. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

9. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega reguł i procedur obowiązujących w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. określa konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. przestrzega zasad rzetelności, lojalności i kultury osobistej
  5. przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
  6. stosuje zasady etykiety w komunikacji z przełożonym i ze współpracownikami
2. Planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cele planowanego zadania
  2. ustala harmonogram wykonania zadań
  3. realizuje zadania zgodnie z planem
  4. weryfikuje planowane działania
  5. ponosi odpowiedzialność za wykonywane zadania
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady rozwiązań problemu
  2. proponuje nowe i nietypowe rozwiązanie problemu
  3. korzysta z opinii i pomysłów innych członków zespołu
4. Stosuje pozytywne sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
  2. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  3. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
5. Charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia swoje umiejętności i kompetencje w praktyce
  2. podaje przykłady możliwości rozwoju zawodowego
  3. przewiduje konsekwencje swoich działań i innych członków zespołu
6. Opisuje typowe strategie i taktyki negocjacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zachowania człowieka przy prowadzeniu negocjacji
  2. negocjuje prostą umowę lub porozumienie
7. Charakteryzuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje właściwe formy komunikacji interpersonalnej
  2. przestrzega zasad prowadzenia dyskusji
  3. stosuje komunikację werbalną i niewerbalną
  4. stosuje formy grzecznościowe w mowie i piśmie
  5. właściwie interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
  6. stosuje aktywne metody słuchania
8. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia potrzebę kształcenia ustawicznego przez całe życie
  2. wskazuje rodzaje i możliwości doskonalenia się w zawodzie
  3. planuje karierę zawodową
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. współorganizuje pracę zespołu
  2. dzieli się zadaniami
  3. przestrzega zasad współpracy w zespole

10. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady współdziałania w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zadania członków zespołu
  2. mobilizuje współpracowników do wykonywania zadań
  3. przygotowuje analizę pracy członków zespołu
  4. monitoruje pracę zespołu
2. Kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
  1. wydaje polecenia członkom grupy z uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych
  2. argumentuje swoje decyzje w rozmowach ze współpracownikami
  3. modyfikuje działania w oparciu o wspólnie wypracowane stanowisko
3. Wskazuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości działań
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje nowe rozwiązania i techniki organizacji występujące w branży
  2. stosuje rozwiązania usprawniające pracę
  3. dokonuje prostych modernizacji stanowiska pracy w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH