
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
BPO.01.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900424
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13368
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zakres praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- analizuje podstawowe przepisy prawa, prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i ochroną środowiska
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- opracowuje procedury postępowania z zakresu ochrony pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia instytucje działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- identyfikuje zadania i uprawnienia instytucji zajmujących się ochroną pracy i ochroną środowiska
- rozróżnia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy
3. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
- określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
- identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
- ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
4. Identyfikuje czynniki środowiska pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
- rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
- wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
- wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
- wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, monotonii i stresu
5. Rozpoznaje i reaguje na zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych i transportowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia powstające podczas prac budowlanych i transportowych
- identyfikuje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych
- identyfikuje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac transportowych
- wskazuje sposoby eliminowania nieprawidłowego wykonywania prac budowlanych i transportowych
- przewiduje i prognozuje skutki zagrożeń występujących podczas prac budowlanych
- przewiduje i prognozuje skutki zagrożeń występujących podczas prac transportowych
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Kryteria weryfikacji:
- wykorzystuje pakiet programów biurowych do opracowywania dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych technika bezpieczeństwa i higieny pracy
- stosuje programy komputerowe do oceny zagrożeń i ryzyka zawodowego
- wykorzystuje zasoby internetu do gromadzenia materiałów i literatury popularyzującej problematykę bezpieczeństwa i higieny pracy
7. Określa zasady doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
- rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
- dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawa określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wskazuje odpowiedzialność pracodawcy i pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje odpowiedzialność pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje odpowiedzialność pracownika w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Monitoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczących kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przepisy ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
- nadzoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych
3. Monitoruje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przepisy ochrony pracy dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
- kontroluje stosowanie przepisów ochrony pracy dotyczące uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem
4. Opracowuje regulaminy i instrukcje ogólne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- sporządza instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonych stanowisk pracy
- sporządza regulaminy i instrukcje ogólne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do pomieszczeń pracy
5. Sprawdza prawidłowość przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
- wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
- dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych
3. Doskonalenie ergonomicznych warunków pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje cele i zadania ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje wymagań ergonomicznych
- określa znaczenie ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej
2. Przeprowadza ocenę ergonomiczną stanowiska pracy wybraną metodą
Kryteria weryfikacji:
- interpretuje wskaźniki wydolnościowe człowieka
- rozpoznaje czynniki obciążenia psychicznego pracą
- ocenia obciążenie fizyczne pracownika na stanowiskach pracy
- analizuje przyczyny zmęczenia fizycznego i psychicznego pracowników
- formułuje wnioski i zalecenia wynikające z obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego na stanowisku pracy
3. Określa stanowiska pracy wymagające specyficznych predyspozycji psychomotorycznych
Kryteria weryfikacji:
- określa charakterystyczne etapy, które można wyodrębnić w procesie pracy
- wymienia stanowiska pracy wymagające specyficznych predyspozycji psychomotorycznych pracowników
- określa zasady doboru pracowników na dane stanowisko pracy
4. Rozpoznaje obciążenie psychiczne człowieka na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- określa rolę zmysłów w odbiorze informacji podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozróżnia efekt fizjologicznego obciążenia człowieka pracą
- wyjaśnia rolę systemu nerwowego człowieka w procesie pracy
5. Opisuje objawy występujące w przypadku monotonii i zmęczenia człowieka
Kryteria weryfikacji:
- ocenia monotypowość ruchów roboczych na stanowisku pracy
- rozpoznaje charakterystyczne objawy występujące w przypadku monotonii i zmęczenia
- wymienia charakterystyczne objawy występujące w przypadku obciążenia pracą monotypową na stanowisku pracy
- wskazuje czynniki zaburzające prawidłowe warunki odbioru informacji lub wykonywania czynności przy zaangażowaniu zmysłów człowieka
- wymienia czynniki wpływające na proces zmęczenia człowieka
6. Określa intelektualne i psychomotoryczne predyspozycje pracowników wymagane do wykonywania określonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa wpływ procesów emocjonalno-motywacyjnych na sprawność działania człowieka
- rozpoznaje fizyczne predyspozycje pracowników wymagane do wykonywania określonych zadań
- określa wpływ predyspozycji psychomotorycznych pracowników do wykonywania określonych zadań
7. Charakteryzuje relacje zachodzące w układzie człowiek - maszyna - środowisko
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje relacje zachodzące w układzie człowiek - maszyna - środowisko
- rozróżnia funkcje człowieka w układzie człowiek - maszyna
- rozróżnia funkcje człowieka w układzie człowiek - środowisko
8. Udziela porad w zakresie wyposażania pomieszczeń produkcyjnych i organizowania stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- stosuje dokumentację techniczną do korygowania elementów stanowisk pracy
- dobiera środki i materiały wspomagające organizację stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
4. Opracowywanie i opiniowanie planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje uproszczenia rysunkowe typowych części maszyn
- odczytuje rysunki techniczne
- odczytuje schematy blokowe prostych połączeń elektrycznych i kinematycznych
- korzysta z oprogramowania do komputerowego wspomagania projektowania
- posługuje się normami dotyczącymi rysunku technicznego
2. Stosuje przepisy prawa w zakresie organizowania obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe wymagania prawa budowlanego w zakresie budowy obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy
- posługuje się dokumentacją do projektowania i organizowania stanowisk pracy
- wskazuje działania zapobiegające zagrożeniom wynikającym z niedostosowania obiektów, pomieszczeń i stanowisk pracy do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa wymagania, jakie muszą spełniać obiekty pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa wymagania, jakie muszą spełniać pomieszczenia pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa wymagania, jakie muszą spełniać stanowiska pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia zagrożenia wynikające z niedostosowania obiektów, pomieszczenia i stanowiska pracy do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- formułuje wnioski z przeglądów stanowisk pracy pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
- wykonuje szkice rozmieszczenia maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
3. Charakteryzuje pojęcia związane z eksploatacją obiektów technicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcia związane z eksploatacją obiektów technicznych
- rozpoznaje działania składające się na proces eksploatacji obiektów technicznych
- wykorzystuje dokumentację techniczną i technologiczną w celu wykonywania zadań zawodowych
4. Stosuje przepisy prawa energetycznego w zakresie organizowania stanowisk pracy zgodnie z bezpieczeństwem i higieną pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wymagania bezpieczeństwa eksploatacji instalacji i urządzeń
- wykonuje szkice rozmieszczenia instalacji elektrycznych na stanowisku pracy
5. Charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu elektrotechniki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
- stosuje podstawowe prawa elektrotechniki: prawo Ohma, prawa Kirchhoffa
- charakteryzuje pojęcia związane z doborem kabli i przewodów elektrycznych
- rozróżnia podstawowe zabezpieczenia elektryczne maszyn i urządzeń
- rozpoznaje nieprawidłowości w pracy urządzeń elektrycznych
- rozróżnia parametry zabezpieczeń elektrycznych
- wskazuje przyczyny uruchomienia zabezpieczeń elektrycznych
6. Identyfikuje podstawowe prawa mechaniki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcia z zakresu konstrukcji maszyn i urządzeń
- wskazuje zastosowanie połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- wymienia wymagania wytrzymałościowe
7. Charakteryzuje wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i urządzeń mechanicznych, elektrycznych oraz aparatury chemicznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady i wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i innych urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
- rozróżnia przepisy prawa w zakresie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy związane z eksploatacją maszyn i urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
- wskazuje sposoby eliminowania zagrożeń powstałych w trakcie eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz aparatury chemicznej
8. Charakteryzuje wymagania minimalne dotyczące maszyn i urządzeń technicznych pod względem zgodności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje maszyn i urządzeń technicznych, dla których konieczne jest stosowanie wymagań zasadniczych
- rozróżnia urządzenia ochronne maszyn i urządzeń technicznych
- wykonuje czynności związane z kontrolą maszyn i urządzeń technicznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
9. Wykorzystuje urządzenia biurowe i pakiet programów biurowych do opracowywania dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych technika bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się urządzeniami biurowymi
- korzysta z elektronicznych usług administracji publicznej
- stosuje programy komputerowe wspomagające sporządzanie dokumentacji zawodowej
- wykorzystuje zasoby internetu do gromadzenia materiałów i literatury dotyczącej problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy
5. Ocena ryzyka zawodowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z dokumentacji technicznej, norm oraz przepisów prawa dotyczących oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego
- formułuje cele oceny ryzyka zawodowego
2. Klasyfikuje zagrożenia występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne i psychofizyczne według ich rodzaju i ciężkości, występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
- identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
3. Identyfikuje źródła i skutki zagrożeń występujących podczas wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła zidentyfikowanych zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy
- opisuje skutki zidentyfikowanych zagrożeń na danym stanowisku pracy
4. Organizuje we współpracy z laboratoriami badania i pomiary czynników środowiska pracy
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje wyniki badań i pomiarów czynników środowiska pracy
- ocenia na podstawie wyników badań i pomiarów czynników środowiska pracy wprowadzane w zakładzie pracy surowce, materiały i procesy technologiczne pod względem ich szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
- sporządza dokumentację w zakresie pomiarów i badań czynników środowiska pracy
- interpretuje wyniki pomiarów czynników środowiska pracy
5. Wskazuje działania związane z oceną ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody oceny ryzyka zawodowego
- przygotowuje plan oceny ryzyka zawodowego dla zakładu pracy
- określa etapy oceny ryzyka zawodowego
- dobiera metodę oceny ryzyka zawodowego
- szacuje ryzyko i wyznacza jego dopuszczalność dla zidentyfikowanych zagrożeń
- ocenia ryzyko zawodowe na stanowiskach pracy
6. Określa sposoby eliminowania lub ograniczania zagrożeń wynikających z oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
- dobiera i wskazuje odpowiednie metody eliminowania zagrożeń wypadkowych
- określa sposoby eliminowania lub ograniczania niekorzystnego wpływu na pracownika czynników chemicznych, fizycznych, biologicznych i psychofizycznych występujących w środowisku pracy
- określa niezbędne działania techniczne na podstawie wniosków wynikających z oceny ryzyka zawodowego
- określa niezbędne działania organizacyjne na podstawie wniosków wynikających z oceny ryzyka zawodowego
- stosuje sposoby ograniczania zagrożeń wynikających z oceny ryzyka zawodowego
7. Przygotowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje listy do analizy i oceny zagrożeń w środowisku pracy
- tworzy arkusze oceny zagrożeń w środowisku pracy
- sporządza kartę oceny ryzyka zawodowego
- opracowuje dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i zapoznanie pracowników z oceną ryzyka na stanowisku pracy
6. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia zdarzenia zgodnie z definicją wypadku przy pracy i choroby zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy
- klasyfikuje wypadki przy pracy
- wskazuje cechy charakteryzujące wypadek przy pracy
- opisuje działania, jakie należy podjąć w razie podejrzenia choroby zawodowej
- stosuje procedury dotyczące chorób zawodowych
2. Określa zakres obowiązków pracodawcy w przypadku zaistnienia wypadku przy pracy oraz w razie wystąpienia choroby zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- interpretuje obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku przy pracy
- interpretuje obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia choroby zawodowej
- wskazuje obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy
- opisuje działania, jakie należy podjąć w razie wystąpienia wypadku przy pracy
- wskazuje obowiązki pracodawcy w razie podejrzenia choroby zawodowej
3. Ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody ustalania przyczyn wypadku przy pracy
- rozróżnia przyczyny bezpośrednie i pośrednie wypadku przy pracy
- sporządza listę przyczyn technicznych wypadku przy pracy
- sporządza listę przyczyn organizacyjnych wypadku przy pracy
- sporządza listę przyczyn ludzkich wypadku przy pracy
4. Sporządza dokumentację powypadkową
Kryteria weryfikacji:
- kompletuje dokumenty dotyczące okoliczności wypadku
- sporządza dokumentację powypadkową
- opracowuje wnioski i zalecenia profilaktyczne dotyczące wypadków przy pracy
5. Określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa działania zapobiegawcze z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
- opracowuje środki zapobiegające wystąpieniu wypadku przy pracy
- opracowuje środki zapobiegające zachorowaniu na chorobę zawodową
7. Organizowanie i prowadzenie szkoleń wstępnych oraz popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu uczenia się dorosłych
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady kształcenia dorosłych
- określa czynniki sprzyjające pozytywnemu nastawieniu pracownika do procesu szkolenia
- ustala potrzeby szkoleniowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Określa cele ogólne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z przepisami prawa
Kryteria weryfikacji:
- różnicuje cele kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw
- określa szczegółowe cele kształcenia
- różnicuje cele szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
- dokonuje operacjonalizacji celów szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
3. Dostosowuje formy i treści kształcenia do celów szkolenia i specyfiki grupy szkoleniowej
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje program szkolenia oraz określa warunki realizacji treści kształcenia
- opracowuje program instruktażu ogólnego dla określonej grupy pracowników w zakresie treści nauczania
- dostosowuje formę szkolenia do specyfiki grupy szkoleniowej
4. Stosuje nowoczesne metody nauczania i środki dydaktyczne podczas prowadzenia szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody aktywizujące podczas prowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
- dobiera metody aktywizujące do celu szkolenia i możliwości odbiorcy
- dobiera środki dydaktyczne do celów szkolenia i specyfiki grupy docelowej
5. Przygotowuje materiały popularyzujące problematykę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- określa formy popularyzacji zagadnień bezpieczeństwa i higieny stosowane w zakładzie pracy
- korzysta z polskich i zagranicznych materiałów pomocniczych na temat bezpieczeństwa i higieny pracy
- dostosowuje treści w materiałach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian w prawie pracy i aktualnego stanu wiedzy
6. Sporządza dokumentację szkoleń różnych grup pracowniczych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji szkoleniowej z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
- opracowuje program i harmonogram szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla określonej grupy pracowników
- sporządza kartę szkolenia wstępnego
- sporządza rejestry szkoleń różnych grup pracowniczych
8. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
9. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega reguł i procedur obowiązujących w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- określa konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad rzetelności, lojalności i kultury osobistej
- przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
- stosuje zasady etykiety w komunikacji z przełożonym i ze współpracownikami
2. Planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele planowanego zadania
- ustala harmonogram wykonania zadań
- realizuje zadania zgodnie z planem
- weryfikuje planowane działania
- ponosi odpowiedzialność za wykonywane zadania
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady rozwiązań problemu
- proponuje nowe i nietypowe rozwiązanie problemu
- korzysta z opinii i pomysłów innych członków zespołu
4. Stosuje pozytywne sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
Kryteria weryfikacji:
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
5. Charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- ocenia swoje umiejętności i kompetencje w praktyce
- podaje przykłady możliwości rozwoju zawodowego
- przewiduje konsekwencje swoich działań i innych członków zespołu
6. Opisuje typowe strategie i taktyki negocjacyjne
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zachowania człowieka przy prowadzeniu negocjacji
- negocjuje prostą umowę lub porozumienie
7. Charakteryzuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje właściwe formy komunikacji interpersonalnej
- przestrzega zasad prowadzenia dyskusji
- stosuje komunikację werbalną i niewerbalną
- stosuje formy grzecznościowe w mowie i piśmie
- właściwie interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
- stosuje aktywne metody słuchania
8. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia potrzebę kształcenia ustawicznego przez całe życie
- wskazuje rodzaje i możliwości doskonalenia się w zawodzie
- planuje karierę zawodową
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- współorganizuje pracę zespołu
- dzieli się zadaniami
- przestrzega zasad współpracy w zespole
10. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady współdziałania w zespole
Kryteria weryfikacji:
- określa zadania członków zespołu
- mobilizuje współpracowników do wykonywania zadań
- przygotowuje analizę pracy członków zespołu
- monitoruje pracę zespołu
2. Kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
- wydaje polecenia członkom grupy z uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych
- argumentuje swoje decyzje w rozmowach ze współpracownikami
- modyfikuje działania w oparciu o wspólnie wypracowane stanowisko
3. Wskazuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości działań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje nowe rozwiązania i techniki organizacji występujące w branży
- stosuje rozwiązania usprawniające pracę
- dokonuje prostych modernizacji stanowiska pracy w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji