
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wykonywanie działań ratowniczych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
BPO.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900426
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13370
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
- opisuje pojęcia dotyczące zagrożeń w środowisku pracy
- wymienia zasady ergonomii pracy
- opisuje działania minimalizujące szkody w środowisku
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zadania instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wskazuje uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje ćwiczenia i czynności ratownicze z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- wykonuje pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
4. Udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- ocenia stan poszkodowanego
- wykonuje zgłoszenie do służb ratowniczych
- przeprowadza tlenoterapię i masaż serca
- wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami
- wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć
- wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska: A) przemieszcza sprzęt wykorzystywany do prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych zgodnie z zasadami wykonywania ręcznych prac transportowych. B) stosuje przepisy ochrony przeciwpożarowej w trakcie ćwiczeń i działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu realizacji ćwiczeń
- rozmieszcza sprzęt znajdujący się na wyposażeniu pojazdów pożarniczych zgodnie z zasadami ergonomii
- wylicza elementy instruktażu stanowiskowego podczas ćwiczeń
6. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia uciążliwe, szkodliwe i niebezpieczne czynniki środowiska pracy
- wskazuje związek przyczynowo-skutkowy między wystąpieniem czynnika uciążliwego, szkodliwego i niebezpiecznego a zagrożeniem na stanowisku pracy
- wskazuje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka, mienia i środowiska, które występują podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
- wskazuje sposoby i środki ochrony przed zagrożeniami w miejscu prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych
- stosuje techniki ewakuacji z miejsca zagrożenia
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony zbiorowej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- opisuje środki ochrony indywidualnej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- opisuje funkcje ochronne środków ochrony indywidualnej i zbiorowej
- określa rozwiązania techniczne stosowane w pomieszczeniach pracy, maszynach i urządzeniach, które są przeznaczone do ochrony ludzi przed uciążliwymi, szkodliwymi i niebezpiecznymi czynnikami podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej adekwatnie do występującego zagrożenia
- wykonuje czynności ratownicze podczas ćwiczeń i działań ratowniczych z użyciem środków ochrony indywidualnej
2. Obsługa sprzętu ratowniczego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia sprzęt ratowniczy: A) charakteryzuje poszczególne grupy sprzętu ratowniczego. B) charakteryzuje przeznaczenie sprzętu ratowniczego. C) klasyfikuje sprzęt ratowniczy
Kryteria weryfikacji:
- wylicza sprzęt do działań ratowniczych
- określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych
- przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy
2. Przygotowuje sprzęt ratowniczy do działań: A) charakteryzuje zastosowanie sprzętu w działaniach ratowniczych. B) wskazuje elementy wchodzące w skład zestawów sprzętu ratowniczego. C) sprawia sprzęt ratowniczy do działań
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań
- kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego
- sprawia elementy zestawu sprzętu
- ustawia parametry robocze sprzętu
- kontroluje sprzęt przed użyciem
3. Stosuje środki ochrony indywidualnej: A) wskazuje elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka. B) wskazuje zastosowanie środków ochrony indywidualnej strażaka. C) stosuje wyposażenie i uzbrojenie osobiste strażaka
Kryteria weryfikacji:
- wylicza elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka
- opisuje funkcje środków ochrony indywidualnej strażaka
- wskazuje cele zastosowania elementów wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka
- łączy elementy wyposażenia osobistego i środków ochrony indywidualnej
- stosuje środki ochrony indywidualnej oraz elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego podczas ćwiczeń oraz działań ratowniczych
4. Obsługuje sprzęt ratowniczy: A) charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego. B) obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. C) omawia zasady konserwacji sprzętu
Kryteria weryfikacji:
- steruje urządzeniami ratowniczymi
- wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
- przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach
5. Charakteryzuje rodzaje pojazdów pożarniczych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje pojazdy pożarnicze używane podczas działań ratowniczych oraz ćwiczeń
- wskazuje przeznaczenie pojazdów pożarniczych
- opisuje parametry wskazanego pojazdu na podstawie oznaczenia
6. Obsługuje pompy pożarnicze i inne specjalistyczne wyposażenie: A) obsługuje pompy pożarnicze, w tym z układem wodno-pianowym. B) stosuje zasady konserwacji pomp pożarniczych i układów wodno-pianowych. C) obsługuje inne specjalistyczne wyposażenie
Kryteria weryfikacji:
- steruje pompami pożarniczymi i innym specjalistycznym wyposażeniem
- ustawia parametry pracy pomp pożarniczych i innego specjalistycznego sprzętu
- używa pomp pożarniczych i innego specjalistycznego wyposażenia w trakcie ćwiczeń i działań ratowniczych
- wykonuje konserwację pomp pożarniczych i innego specjalistycznego wyposażenia po działaniach i ćwiczeniach
7. Buduje stanowiska wodne i gaśnicze: A) dobiera niezbędny sprzęt do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych. B) buduje stanowiska wodne i gaśnicze w różnych warunkach. C) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy na stanowiskach wodnych i gaśniczych
Kryteria weryfikacji:
- kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego
- wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami
8. Sprawia linie wężowe: A) rozróżnia rodzaje linii wężowych. B) sprawia linie wężowe w różnych warunkach. C) charakteryzuje parametry linii wężowych
Kryteria weryfikacji:
- buduje wskazany rodzaj linii wężowej
- zabezpiecza sprawione linie wężowe
- opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych
9. Obsługuje urządzenia łączności: A) charakteryzuje sprzęt łączności stosowany podczas działań ratowniczych. B) stosuje kryptonimy podczas działań. C) korzysta z urządzeń łączności podczas działań
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje sprzęt łączności do działań: A) włącza lub wyłącza radiotelefony. B) ustawia wskazany kanał pracy. C) wykonuje czynności obsługi (wymiana akumulatora, ładowanie)
- rozpoznaje przeznaczenie kanałów oraz kryptonimów radiowych
- wylicza systemy pracy urządzeń łączności
3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia procesy spalania substancji: A) charakteryzuje czynniki warunkujące proces spalania. B) charakteryzuje rodzaje spalania
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu
- identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków
2. Charakteryzuje rodzaje i fazy pożarów: A) opisuje strefowy model pożaru. B) klasyfikuje rodzaje pożarów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje fazy pożarów
- wymienia fazy pożarów
- określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów
3. Identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów
Kryteria weryfikacji:
- wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru
- opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru
- wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru
- przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów
4. Rozpoznaje zagrożenia w miejscu prowadzenia działań ratowniczych: A) rozpoznaje zagrożenie związane z czynnikami niebezpiecznymi, szkodliwymi i uciążliwymi. B) wyjaśnia wpływ czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na organizm ratownika i poszkodowanego
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje zagrożenia w miejscu prowadzenia działań na podstawie informacji z rozpoznania
- identyfikuje strefy niebezpieczne na podstawie oznakowania
- opisuje zagrożenia związane z czynnikami niebezpiecznymi, szkodliwymi i uciążliwymi na podstawie oznaczeń
5. Stosuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań ratowniczych
- wykorzystuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań do opisu przebiegu zdarzenia
- wylicza rodzaje pożarów
- wylicza rodzaje miejscowych zagrożeń
- wylicza formy działań taktycznych
- charakteryzuje formy zwalczania pożaru i miejscowych zagrożeń
6. Prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków: A) nawiązuje łączność radiową. B) stosuje kryptonimy indywidualne, grupowe, okólnikowe i alarmowe. C) stosuje znaki gestowe
Kryteria weryfikacji:
- komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych
- rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych
- rozróżnia kryptonimy stosowane w łączności radiowej
- wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji
7. Kieruje ruchem drogowym w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działań ratowniczych: A) charakteryzuje zasady kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych. B) organizuje miejsce kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia uprawnienia kierującego ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
- organizuje ruch drogowy w miejscu prowadzenia działań ratowniczych
- stosuje znaki gestowe podczas kierowania ruchem drogowym
8. Rozróżnia stanowiska wodne i gaśnicze: A) charakteryzuje rodzaje stanowisk gaśniczych. B) charakteryzuje rodzaje stanowisk wodnych. C) identyfikuje stanowiska gaśnicze na podstawie schematu
Kryteria weryfikacji:
- wylicza stanowiska wodne i gaśnicze
- opisuje stanowiska wodne i gaśnicze
- rozpoznaje stanowiska wodne i gaśnicze na podstawie oznaczeń
9. Podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie: A) charakteryzuje zasady podawania prądów gaśniczych. B) charakteryzuje parametry prądów gaśniczych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów
- dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych
10. Rozróżnia rodzaje pododdziałów: A) charakteryzuje zadania funkcyjnych w rocie, zastępie i sekcji. B) rozróżnia rodzaje pododdziałów na podstawie oznakowania
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcia: rota, zastęp, sekcja, pluton, kompania, brygada
- opisuje skład wskazanego pododdziału
- stosuje oznakowanie pododdziałów do opisu zdarzeń
- wymienia zadania dla wskazanego funkcyjnego w pododdziale taktycznym
11. Prowadzi ewakuację ludzi, zwierząt i mienia ze strefy zagrożenia: A) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas zwalczania pożarów. B) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas miejscowych zagrożeń i klęsk żywiołowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia sposoby i techniki ewakuacji ludzi, zwierząt i mienia podczas działań ratowniczych
- ewakuuje ludzi, zwierzęta i mienie
- identyfikuje zastosowany sposób i technikę ewakuacji
- dobiera sposoby ewakuacji
- wykonuje samoratowanie podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
12. Wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych: A) wykonuje rozwinięcia w pododdziałach. B) wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego. C) stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego
- przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób
- zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom
- zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań
- stosuje przyrządowe i bezprzyrządowe metody poszukiwania zagrożonych i poszkodowanych osób
- zabezpiecza teren działań ratowniczych
13. Charakteryzuje organizację ratownictwa medycznego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego: A) charakteryzuje standard gotowości operacyjnej jednostek w zakresie ratownictwa medycznego. B) charakteryzuje zadania ratownictwa medycznego
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje podmioty realizujące zadania ratownictwa medycznego
- wymienia zakres zadań realizowanych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie ratownictwa medycznego
- rozróżnia poziomy gotowości operacyjnej jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie ratownictwa medycznego
14. Ocenia stan poszkodowanego: A) wykonuje badanie wstępne. B) wykonuje wywiad ratowniczy. C) ocenia stan poszkodowanego w zakresie istniejących urazów i obrażeń
Kryteria weryfikacji:
- wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego
- wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation)
- przeprowadza badanie poszkodowanego
- identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego
15. Prowadzi segregację pierwotną poszkodowanych: A) charakteryzuje zasady segregacji poszkodowanych. B) przeprowadza segregację pierwotną na terenie działań ratowniczych. C) ustala kolejność ewakuacji na podstawie stanu poszkodowanego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy
- przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy
- oznacza poszkodowanych na podstawie przeprowadzonej segregacji
16. Udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy: A) stosuje algorytmy procedur ratowniczych. B) stosuje zasady przeprowadzania podstawowych zabiegów ratujących życie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego
- przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych
17. Posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego
Kryteria weryfikacji:
- określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
- przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
- przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
18. Wykonuje pomiary parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych: A) charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów parametrów środowiska w miejscu prowadzenia działań ratowniczych. B) rozróżnia sprzęt pomiarowy do różnych czynników. C) odczytuje wskazania urządzeń pomiarowych
Kryteria weryfikacji:
- wylicza sposoby pomiaru parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych
- dobiera urządzenie do pomiaru wskazanego parametru
- wykonuje ustawienia sprzętu pomiarowego w celu uzyskania poprawnych wyników pomiarów
- wykonuje pomiar wskazanego parametru z wykorzystaniem sprzętu pomiarowego podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
- podaje wynik pomiaru wraz z jednostką mierzonej wielkości
19. Charakteryzuje środki gaśnicze, neutralizujące, sorbenty i dyspergenty
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje środki gaśnicze, neutralizujące, sorbenty i dyspergenty
- wymienia cechy środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów
- wyjaśnia mechanizm gaśniczy środków
- dobiera rodzaj środka gaśniczego do gaszenia pożaru wskazanej substancji
- dobiera rodzaj neutralizatora, sorbentu i dyspergentu do neutralizacji, sorbcji i dyspersji wskazanego materiału niebezpiecznego
- wskazuje możliwość użycia środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów
- wyjaśnia zagrożenia wynikające ze stosowania środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów
4. Wykonywanie zadań związanych z przebiegiem służby
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Postępuje zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminach służbowych oraz z zasadami etyki zawodowej: A) charakteryzuje regulaminy obowiązujące w służbie. B) charakteryzuje zasady noszenia umundurowania i okoliczności warunkujące jego dobór. C) stosuje zasady etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje czynności służbowe z zachowaniem zasady zależności służbowej i drogi służbowej
- stosuje regulamin dotyczący umundurowania
- charakteryzuje postawy współżycia w środowisku zawodowym
2. Postępuje zgodnie z regulaminem musztry i ceremoniałem pożarniczym: A) przyjmuje postawę zasadniczą i swobodną. B) oddaje honory w określonych sytuacjach. C) postępuje zgodnie z ceremoniałem pożarniczym podczas uroczystości
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia stopnie służbowe
- odróżnia przełożonego od podwładnego
- stosuje elementy musztry podczas pełnienia służby
- pełni funkcje opisane w scenariuszu uroczystości
3. Opisuje zadania i organizację ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej: A) charakteryzuje pojęcie państwa. B) określa funkcje państwa. C) definiuje pojęcia: prawo, akt normatywny, norma prawna, przepis prawny, źródło prawa
Kryteria weryfikacji:
- wylicza przepisy regulujące organizację ochrony przeciwpożarowej
- wylicza zadania ochrony przeciwpożarowej
- opisuje organizację ochrony przeciwpożarowej
- wylicza podmioty odpowiedzialne za ochronę przeciwpożarową oraz ich zadania w tym zakresie
- wylicza zadania Państwowej Straży Pożarnej
- opisuje zasady współpracy jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej
- wymienia przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej
4. Charakteryzuje warunki i wymagania pełnienia służby
Kryteria weryfikacji:
- wylicza komponenty postawy zawodowej
- opisuje cechy psychofizyczne niezbędne w zawodzie strażaka
- wyjaśnia proces komunikacji interpersonalnej
- opisuje istotę sytuacji trudnych
- wymienia reakcje indywidualne i zbiorowe związane z wystąpieniem sytuacji trudnej
- opisuje sposoby postępowania w wybranych sytuacjach trudnych związanych z działaniami ratowniczo-gaśniczymi
- wyjaśnia pojęcie i źródła stresu w służbie
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- wymienia niekonstruktywne formy radzenia sobie ze stresem
- wskazuje formy konstruktywnego radzenia sobie ze stresem w służbie i poza nią
- wymienia zagrożenia związane z niektórymi sposobami radzenia sobie ze stresem
- przeprowadza ćwiczenie relaksacyjne
6. Udziela wsparcia psychicznego osobom potrzebującym pomocy
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje formy wsparcia psychicznego po zdarzeniach traumatycznych
- wspiera poszkodowanych podczas działań ratowniczych, biorąc pod uwagę ich stan i wiek
7. Uprawia indywidualne i zespołowe dyscypliny sportowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady gier zespołowych i innych dyscyplin sportowych
- stosuje obowiązujące zasady i przepisy w trakcie gier zespołowych
- stosuje poznane elementy techniczne w trakcie gier
- uczestniczy w grach zespołowych
- uprawia biegi
- pokonuje różne dystanse w konkurencjach biegowych
8. Bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje konkurencje sportu pożarniczego
- stosuje zasady konkurencji sportu pożarniczego
- pokonuje przeszkodę w konkurencji "pożarniczy tor przeszkód"
- wykonuje zadanie w konkurencji "ćwiczenie bojowe" i "sztafeta pożarnicza"
- wspina się przy użyciu drabiny hakowej
- wykonuje konkurencję "pożarniczy tor przeszkód"
- uczestniczy w wykonaniu konkurencji "sztafeta pożarnicza"
- uczestniczy w wykonaniu konkurencji "ćwiczenie bojowe"
9. Stosuje programy komputerowe wspomagające dysponowaniem sił i środków
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia zastosowanie Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
- definiuje pojęcia stosowane w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
- dodaje i modyfikuje siły i środki, korzystając z Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
- korzysta z systemu informacji przestrzennej podczas działań ratowniczych
- odczytuje informacje z map cyfrowych
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
- stosuje reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
- stosuje zasady rzetelności, lojalności i uczciwości zawodowej
2. Planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
Kryteria weryfikacji:
- sporządza harmonogram realizacji wskazanego zadania
- realizuje zadania zgodnie z harmonogramem
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zakres odpowiedzialności za podejmowane decyzje i działania
- wylicza formy nagród i kar stosowanych w służbie
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody i sposoby rozwiązywania problemów
- podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji
- ocenia różne opcje działania
- stosuje metody i sposoby rozwiązania problemów
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przyczyny sytuacji stresogennych
- minimalizuje skutki stresu
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wylicza kierunki rozwoju zawodowego
- stosuje formy aktualizacji wiedzy
- charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w zawodzie
- planuje własny rozwój zawodowy
7. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- opisuje warunki współpracy i porozumień
- negocjuje prostą umowę lub porozumienie
- opracowuje treść prostej umowy
- opisuje typowe strategie i taktyki negocjacyjne
8. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wylicza zasady komunikacji interpersonalnej
- rozpoznaje komunikaty niewerbalne
- charakteryzuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
- interpretuje komunikaty niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przydzielone zadanie w pododdziale podczas działań ratowniczych i ćwiczeń
- opisuje zasady współpracy w zespole
- wykonuje zadania w ramach pracy zespołowej
- przestrzega zasad pracy zespołowej
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza zadania dla członków zespołu
- analizuje przebieg wykonania przez członków zespołu przydzielonych zadań
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje mocne i słabe strony swoich współpracowników
- rozwija umiejętności zawodowe swoich współpracowników
- motywuje do różnego rodzaju zachowań swoich współpracowników
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- analizuje umiejętności zawodowe członków grupy
- dopasowuje spośród członków zespołu osoby do wykonania danego zadania zawodowego, uwzględniając ich wiedzę
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- dobiera metody i techniki pracy w zespole do wykonania zadań zawodowych
- analizuje osiągnięte wyniki pracy swoich członków zespołu
- stosuje wybrane metody i techniki pracy grupowej
- monitoruje stopień realizacji przydzielonych zadań w zespole
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- poszerza wiedzę zawodową związaną z podstawowymi zadaniami zawodowymi
- doskonali się wspólnie z członkami zespołu, uwzględniając nowe rozwiązania technologiczne i nowy sprzęt pojawiający się w branży
- akceptuje nowe sposoby realizacji zadania zaproponowane przez członków zespołu zwiększające wzajemną odpowiedzialność
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji