Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900426
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13370

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. opisuje pojęcia dotyczące zagrożeń w środowisku pracy
  3. wymienia zasady ergonomii pracy
  4. opisuje działania minimalizujące szkody w środowisku
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zadania instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wskazuje uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje ćwiczenia i czynności ratownicze z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. wykonuje pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
4. Udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia stan poszkodowanego
  2. wykonuje zgłoszenie do służb ratowniczych
  3. przeprowadza tlenoterapię i masaż serca
  4. wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami
  5. wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć
  6. wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska: A) przemieszcza sprzęt wykorzystywany do prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych zgodnie z zasadami wykonywania ręcznych prac transportowych. B) stosuje przepisy ochrony przeciwpożarowej w trakcie ćwiczeń i działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu realizacji ćwiczeń
  2. rozmieszcza sprzęt znajdujący się na wyposażeniu pojazdów pożarniczych zgodnie z zasadami ergonomii
  3. wylicza elementy instruktażu stanowiskowego podczas ćwiczeń
6. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia uciążliwe, szkodliwe i niebezpieczne czynniki środowiska pracy
  2. wskazuje związek przyczynowo-skutkowy między wystąpieniem czynnika uciążliwego, szkodliwego i niebezpiecznego a zagrożeniem na stanowisku pracy
  3. wskazuje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka, mienia i środowiska, które występują podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
  4. wskazuje sposoby i środki ochrony przed zagrożeniami w miejscu prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych
  5. stosuje techniki ewakuacji z miejsca zagrożenia
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony zbiorowej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. opisuje środki ochrony indywidualnej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. opisuje funkcje ochronne środków ochrony indywidualnej i zbiorowej
  4. określa rozwiązania techniczne stosowane w pomieszczeniach pracy, maszynach i urządzeniach, które są przeznaczone do ochrony ludzi przed uciążliwymi, szkodliwymi i niebezpiecznymi czynnikami podczas wykonywania zadań zawodowych
  5. dobiera środki ochrony indywidualnej adekwatnie do występującego zagrożenia
  6. wykonuje czynności ratownicze podczas ćwiczeń i działań ratowniczych z użyciem środków ochrony indywidualnej

2. Obsługa sprzętu ratowniczego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia sprzęt ratowniczy: A) charakteryzuje poszczególne grupy sprzętu ratowniczego. B) charakteryzuje przeznaczenie sprzętu ratowniczego. C) klasyfikuje sprzęt ratowniczy
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza sprzęt do działań ratowniczych
  2. określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych
  3. przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy
2. Przygotowuje sprzęt ratowniczy do działań: A) charakteryzuje zastosowanie sprzętu w działaniach ratowniczych. B) wskazuje elementy wchodzące w skład zestawów sprzętu ratowniczego. C) sprawia sprzęt ratowniczy do działań
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań
  2. kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego
  3. sprawia elementy zestawu sprzętu
  4. ustawia parametry robocze sprzętu
  5. kontroluje sprzęt przed użyciem
3. Stosuje środki ochrony indywidualnej: A) wskazuje elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka. B) wskazuje zastosowanie środków ochrony indywidualnej strażaka. C) stosuje wyposażenie i uzbrojenie osobiste strażaka
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka
  2. opisuje funkcje środków ochrony indywidualnej strażaka
  3. wskazuje cele zastosowania elementów wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka
  4. łączy elementy wyposażenia osobistego i środków ochrony indywidualnej
  5. stosuje środki ochrony indywidualnej oraz elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego podczas ćwiczeń oraz działań ratowniczych
4. Obsługuje sprzęt ratowniczy: A) charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego. B) obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. C) omawia zasady konserwacji sprzętu
Kryteria weryfikacji:
  1. steruje urządzeniami ratowniczymi
  2. wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
  3. przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach
5. Charakteryzuje rodzaje pojazdów pożarniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje pojazdy pożarnicze używane podczas działań ratowniczych oraz ćwiczeń
  2. wskazuje przeznaczenie pojazdów pożarniczych
  3. opisuje parametry wskazanego pojazdu na podstawie oznaczenia
6. Obsługuje pompy pożarnicze i inne specjalistyczne wyposażenie: A) obsługuje pompy pożarnicze, w tym z układem wodno-pianowym. B) stosuje zasady konserwacji pomp pożarniczych i układów wodno-pianowych. C) obsługuje inne specjalistyczne wyposażenie
Kryteria weryfikacji:
  1. steruje pompami pożarniczymi i innym specjalistycznym wyposażeniem
  2. ustawia parametry pracy pomp pożarniczych i innego specjalistycznego sprzętu
  3. używa pomp pożarniczych i innego specjalistycznego wyposażenia w trakcie ćwiczeń i działań ratowniczych
  4. wykonuje konserwację pomp pożarniczych i innego specjalistycznego wyposażenia po działaniach i ćwiczeniach
8. Sprawia linie wężowe: A) rozróżnia rodzaje linii wężowych. B) sprawia linie wężowe w różnych warunkach. C) charakteryzuje parametry linii wężowych
Kryteria weryfikacji:
  1. buduje wskazany rodzaj linii wężowej
  2. zabezpiecza sprawione linie wężowe
  3. opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych
9. Obsługuje urządzenia łączności: A) charakteryzuje sprzęt łączności stosowany podczas działań ratowniczych. B) stosuje kryptonimy podczas działań. C) korzysta z urządzeń łączności podczas działań
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje sprzęt łączności do działań: A) włącza lub wyłącza radiotelefony. B) ustawia wskazany kanał pracy. C) wykonuje czynności obsługi (wymiana akumulatora, ładowanie)
  2. rozpoznaje przeznaczenie kanałów oraz kryptonimów radiowych
  3. wylicza systemy pracy urządzeń łączności

3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia procesy spalania substancji: A) charakteryzuje czynniki warunkujące proces spalania. B) charakteryzuje rodzaje spalania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje proces spalania na podstawie jego przebiegu
  2. identyfikuje zagrożenia dla życia, zdrowia i środowiska ze strony produktów spalania i oddziaływania cieplnego oraz jego skutków
2. Charakteryzuje rodzaje i fazy pożarów: A) opisuje strefowy model pożaru. B) klasyfikuje rodzaje pożarów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje fazy pożarów
  2. wymienia fazy pożarów
  3. określa zjawiska charakterystyczne dla różnych rodzajów i faz pożarów
3. Identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru
  2. opisuje zjawiska charakterystyczne dla rozwoju i gaszenia pożaru
  3. wymienia czynniki powodujące zagrożenia dla ludzi, zwierząt, mienia i środowiska podczas pożaru
  4. przyporządkowuje zagrożenia dla ludzi w zależności od różnych rodzajów i faz pożarów
4. Rozpoznaje zagrożenia w miejscu prowadzenia działań ratowniczych: A) rozpoznaje zagrożenie związane z czynnikami niebezpiecznymi, szkodliwymi i uciążliwymi. B) wyjaśnia wpływ czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na organizm ratownika i poszkodowanego
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje zagrożenia w miejscu prowadzenia działań na podstawie informacji z rozpoznania
  2. identyfikuje strefy niebezpieczne na podstawie oznakowania
  3. opisuje zagrożenia związane z czynnikami niebezpiecznymi, szkodliwymi i uciążliwymi na podstawie oznaczeń
5. Stosuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań ratowniczych
  2. wykorzystuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań do opisu przebiegu zdarzenia
  3. wylicza rodzaje pożarów
  4. wylicza rodzaje miejscowych zagrożeń
  5. wylicza formy działań taktycznych
  6. charakteryzuje formy zwalczania pożaru i miejscowych zagrożeń
6. Prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków: A) nawiązuje łączność radiową. B) stosuje kryptonimy indywidualne, grupowe, okólnikowe i alarmowe. C) stosuje znaki gestowe
Kryteria weryfikacji:
  1. komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych
  2. rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych
  3. rozróżnia kryptonimy stosowane w łączności radiowej
  4. wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji
7. Kieruje ruchem drogowym w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działań ratowniczych: A) charakteryzuje zasady kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych. B) organizuje miejsce kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia uprawnienia kierującego ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
  2. organizuje ruch drogowy w miejscu prowadzenia działań ratowniczych
  3. stosuje znaki gestowe podczas kierowania ruchem drogowym
8. Rozróżnia stanowiska wodne i gaśnicze: A) charakteryzuje rodzaje stanowisk gaśniczych. B) charakteryzuje rodzaje stanowisk wodnych. C) identyfikuje stanowiska gaśnicze na podstawie schematu
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza stanowiska wodne i gaśnicze
  2. opisuje stanowiska wodne i gaśnicze
  3. rozpoznaje stanowiska wodne i gaśnicze na podstawie oznaczeń
9. Podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie: A) charakteryzuje zasady podawania prądów gaśniczych. B) charakteryzuje parametry prądów gaśniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów
  2. dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych
10. Rozróżnia rodzaje pododdziałów: A) charakteryzuje zadania funkcyjnych w rocie, zastępie i sekcji. B) rozróżnia rodzaje pododdziałów na podstawie oznakowania
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia: rota, zastęp, sekcja, pluton, kompania, brygada
  2. opisuje skład wskazanego pododdziału
  3. stosuje oznakowanie pododdziałów do opisu zdarzeń
  4. wymienia zadania dla wskazanego funkcyjnego w pododdziale taktycznym
11. Prowadzi ewakuację ludzi, zwierząt i mienia ze strefy zagrożenia: A) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas zwalczania pożarów. B) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas miejscowych zagrożeń i klęsk żywiołowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia sposoby i techniki ewakuacji ludzi, zwierząt i mienia podczas działań ratowniczych
  2. ewakuuje ludzi, zwierzęta i mienie
  3. identyfikuje zastosowany sposób i technikę ewakuacji
  4. dobiera sposoby ewakuacji
  5. wykonuje samoratowanie podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
12. Wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych: A) wykonuje rozwinięcia w pododdziałach. B) wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego. C) stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego
  2. przygotowuje drogi do ewakuacji zagrożonych i poszkodowanych osób
  3. zapewnia bezpieczeństwo zagrożonym i poszkodowanym osobom
  4. zabezpiecza konstrukcje, instalacje, urządzenia oraz obiekty naturalne w celu ograniczenia skutków oraz zagrożenia podczas działań
  5. stosuje przyrządowe i bezprzyrządowe metody poszukiwania zagrożonych i poszkodowanych osób
  6. zabezpiecza teren działań ratowniczych
13. Charakteryzuje organizację ratownictwa medycznego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego: A) charakteryzuje standard gotowości operacyjnej jednostek w zakresie ratownictwa medycznego. B) charakteryzuje zadania ratownictwa medycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje podmioty realizujące zadania ratownictwa medycznego
  2. wymienia zakres zadań realizowanych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie ratownictwa medycznego
  3. rozróżnia poziomy gotowości operacyjnej jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie ratownictwa medycznego
14. Ocenia stan poszkodowanego: A) wykonuje badanie wstępne. B) wykonuje wywiad ratowniczy. C) ocenia stan poszkodowanego w zakresie istniejących urazów i obrażeń
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego
  2. wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation)
  3. przeprowadza badanie poszkodowanego
  4. identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego
15. Prowadzi segregację pierwotną poszkodowanych: A) charakteryzuje zasady segregacji poszkodowanych. B) przeprowadza segregację pierwotną na terenie działań ratowniczych. C) ustala kolejność ewakuacji na podstawie stanu poszkodowanego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy
  2. przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy
  3. oznacza poszkodowanych na podstawie przeprowadzonej segregacji
16. Udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy: A) stosuje algorytmy procedur ratowniczych. B) stosuje zasady przeprowadzania podstawowych zabiegów ratujących życie
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego
  2. przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych
17. Posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
  2. przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
  3. przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
18. Wykonuje pomiary parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych: A) charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów parametrów środowiska w miejscu prowadzenia działań ratowniczych. B) rozróżnia sprzęt pomiarowy do różnych czynników. C) odczytuje wskazania urządzeń pomiarowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza sposoby pomiaru parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych
  2. dobiera urządzenie do pomiaru wskazanego parametru
  3. wykonuje ustawienia sprzętu pomiarowego w celu uzyskania poprawnych wyników pomiarów
  4. wykonuje pomiar wskazanego parametru z wykorzystaniem sprzętu pomiarowego podczas ćwiczeń i działań ratowniczych
  5. podaje wynik pomiaru wraz z jednostką mierzonej wielkości
19. Charakteryzuje środki gaśnicze, neutralizujące, sorbenty i dyspergenty
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje środki gaśnicze, neutralizujące, sorbenty i dyspergenty
  2. wymienia cechy środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów
  3. wyjaśnia mechanizm gaśniczy środków
  4. dobiera rodzaj środka gaśniczego do gaszenia pożaru wskazanej substancji
  5. dobiera rodzaj neutralizatora, sorbentu i dyspergentu do neutralizacji, sorbcji i dyspersji wskazanego materiału niebezpiecznego
  6. wskazuje możliwość użycia środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów
  7. wyjaśnia zagrożenia wynikające ze stosowania środków gaśniczych, neutralizujących, sorbentów i dyspergentów

4. Wykonywanie zadań związanych z przebiegiem służby

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Postępuje zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminach służbowych oraz z zasadami etyki zawodowej: A) charakteryzuje regulaminy obowiązujące w służbie. B) charakteryzuje zasady noszenia umundurowania i okoliczności warunkujące jego dobór. C) stosuje zasady etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje czynności służbowe z zachowaniem zasady zależności służbowej i drogi służbowej
  2. stosuje regulamin dotyczący umundurowania
  3. charakteryzuje postawy współżycia w środowisku zawodowym
2. Postępuje zgodnie z regulaminem musztry i ceremoniałem pożarniczym: A) przyjmuje postawę zasadniczą i swobodną. B) oddaje honory w określonych sytuacjach. C) postępuje zgodnie z ceremoniałem pożarniczym podczas uroczystości
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia stopnie służbowe
  2. odróżnia przełożonego od podwładnego
  3. stosuje elementy musztry podczas pełnienia służby
  4. pełni funkcje opisane w scenariuszu uroczystości
3. Opisuje zadania i organizację ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej: A) charakteryzuje pojęcie państwa. B) określa funkcje państwa. C) definiuje pojęcia: prawo, akt normatywny, norma prawna, przepis prawny, źródło prawa
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza przepisy regulujące organizację ochrony przeciwpożarowej
  2. wylicza zadania ochrony przeciwpożarowej
  3. opisuje organizację ochrony przeciwpożarowej
  4. wylicza podmioty odpowiedzialne za ochronę przeciwpożarową oraz ich zadania w tym zakresie
  5. wylicza zadania Państwowej Straży Pożarnej
  6. opisuje zasady współpracy jednostek organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej
  7. wymienia przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej
4. Charakteryzuje warunki i wymagania pełnienia służby
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza komponenty postawy zawodowej
  2. opisuje cechy psychofizyczne niezbędne w zawodzie strażaka
  3. wyjaśnia proces komunikacji interpersonalnej
  4. opisuje istotę sytuacji trudnych
  5. wymienia reakcje indywidualne i zbiorowe związane z wystąpieniem sytuacji trudnej
  6. opisuje sposoby postępowania w wybranych sytuacjach trudnych związanych z działaniami ratowniczo-gaśniczymi
  7. wyjaśnia pojęcie i źródła stresu w służbie
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia niekonstruktywne formy radzenia sobie ze stresem
  2. wskazuje formy konstruktywnego radzenia sobie ze stresem w służbie i poza nią
  3. wymienia zagrożenia związane z niektórymi sposobami radzenia sobie ze stresem
  4. przeprowadza ćwiczenie relaksacyjne
6. Udziela wsparcia psychicznego osobom potrzebującym pomocy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje formy wsparcia psychicznego po zdarzeniach traumatycznych
  2. wspiera poszkodowanych podczas działań ratowniczych, biorąc pod uwagę ich stan i wiek
7. Uprawia indywidualne i zespołowe dyscypliny sportowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady gier zespołowych i innych dyscyplin sportowych
  2. stosuje obowiązujące zasady i przepisy w trakcie gier zespołowych
  3. stosuje poznane elementy techniczne w trakcie gier
  4. uczestniczy w grach zespołowych
  5. uprawia biegi
  6. pokonuje różne dystanse w konkurencjach biegowych
8. Bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje konkurencje sportu pożarniczego
  2. stosuje zasady konkurencji sportu pożarniczego
  3. pokonuje przeszkodę w konkurencji "pożarniczy tor przeszkód"
  4. wykonuje zadanie w konkurencji "ćwiczenie bojowe" i "sztafeta pożarnicza"
  5. wspina się przy użyciu drabiny hakowej
  6. wykonuje konkurencję "pożarniczy tor przeszkód"
  7. uczestniczy w wykonaniu konkurencji "sztafeta pożarnicza"
  8. uczestniczy w wykonaniu konkurencji "ćwiczenie bojowe"
9. Stosuje programy komputerowe wspomagające dysponowaniem sił i środków
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia zastosowanie Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
  2. definiuje pojęcia stosowane w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
  3. dodaje i modyfikuje siły i środki, korzystając z Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
  4. korzysta z systemu informacji przestrzennej podczas działań ratowniczych
  5. odczytuje informacje z map cyfrowych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
  2. stosuje reguły i procedury obowiązujące w środowisku pracy
  3. stosuje zasady rzetelności, lojalności i uczciwości zawodowej
2. Planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza harmonogram realizacji wskazanego zadania
  2. realizuje zadania zgodnie z harmonogramem
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zakres odpowiedzialności za podejmowane decyzje i działania
  2. wylicza formy nagród i kar stosowanych w służbie
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody i sposoby rozwiązywania problemów
  2. podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji
  3. ocenia różne opcje działania
  4. stosuje metody i sposoby rozwiązania problemów
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przyczyny sytuacji stresogennych
  2. minimalizuje skutki stresu
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza kierunki rozwoju zawodowego
  2. stosuje formy aktualizacji wiedzy
  3. charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w zawodzie
  4. planuje własny rozwój zawodowy
7. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje warunki współpracy i porozumień
  2. negocjuje prostą umowę lub porozumienie
  3. opracowuje treść prostej umowy
  4. opisuje typowe strategie i taktyki negocjacyjne
8. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wylicza zasady komunikacji interpersonalnej
  2. rozpoznaje komunikaty niewerbalne
  3. charakteryzuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
  4. interpretuje komunikaty niewerbalne
  5. stosuje aktywne metody słuchania
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przydzielone zadanie w pododdziale podczas działań ratowniczych i ćwiczeń
  2. opisuje zasady współpracy w zespole
  3. wykonuje zadania w ramach pracy zespołowej
  4. przestrzega zasad pracy zespołowej

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza zadania dla członków zespołu
  2. analizuje przebieg wykonania przez członków zespołu przydzielonych zadań
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje mocne i słabe strony swoich współpracowników
  2. rozwija umiejętności zawodowe swoich współpracowników
  3. motywuje do różnego rodzaju zachowań swoich współpracowników
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje umiejętności zawodowe członków grupy
  2. dopasowuje spośród członków zespołu osoby do wykonania danego zadania zawodowego, uwzględniając ich wiedzę
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody i techniki pracy w zespole do wykonania zadań zawodowych
  2. analizuje osiągnięte wyniki pracy swoich członków zespołu
  3. stosuje wybrane metody i techniki pracy grupowej
  4. monitoruje stopień realizacji przydzielonych zadań w zespole
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. poszerza wiedzę zawodową związaną z podstawowymi zadaniami zawodowymi
  2. doskonali się wspólnie z członkami zespołu, uwzględniając nowe rozwiązania technologiczne i nowy sprzęt pojawiający się w branży
  3. akceptuje nowe sposoby realizacji zadania zaproponowane przez członków zespołu zwiększające wzajemną odpowiedzialność

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH