Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900429
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13373

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  4. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  5. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
  6. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje czynniki szkodliwe w środowisku pracy
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej do szkodliwych czynników występujących w środowisku pracy
5. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  2. wymienia skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
  3. wymienia skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
  4. wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
6. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje odzieży ochronnej
  2. ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
  2. prowadzi działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia w przedsiębiorstwie
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy ogrodnictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ogrodniczych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi w ogrodnictwie
  2. rozróżnia gatunki roślin ogrodniczych
  3. opisuje grupy roślin: jednoroczne, dwuletnie, byliny, krzewinki, krzewy, drzewa
2. Sporządza rysunki koncepcyjne nasadzeń roślin ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje odręczne rysunki nasadzeń roślin ogrodniczych
  2. odczytuje oznaczenia graficzne, np. rozstawa roślin, liczba sztuk
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza liczbę roślin potrzebnych do obsadzenia danej powierzchni
  2. oblicza koszt zakupu materiału roślinnego
  3. przelicza jednostki powierzchni, np. metry kwadratowe na hektary, ary na hektary
4. Charakteryzuje narzędzia i sprzęt stosowany do prac w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
  2. dobiera narzędzia i sprzęt do prac wykonywanych w ogrodnictwie
  3. stosuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
  4. określa metody konserwacji i przechowywania narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
  5. wymienia rodzaje korozji maszyn, narzędzi i sprzętu
  6. dobiera środki zabezpieczające do występującego rodzaju korozji
  7. konserwuje maszyny, narzędzia i sprzęt ogrodniczy
5. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy: sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu ogumienia
  2. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
  3. przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
6. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
  2. stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
  3. stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą
  4. wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
7. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  2. wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  3. opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
8. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
  2. przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
9. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę biznesplanu
  2. określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
  3. przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
  4. przygotowuje przykładowy biznesplan
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Prowadzenie produkcji sadowniczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje terminologię szkółkarską, np. podkładka, zraz, matecznik, okulizacja, szczepienie, wstawka skarlająca, pośrednia, przewodnia
  2. opisuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
  3. dobiera metody rozmnażania do gatunku uprawianej rośliny sadowniczej
  4. wykonuje czynności związane z rozmnażaniem roślin sadowniczych
2. Charakteryzuje wpływ warunków klimatycznych, glebowych i ekonomicznych na uprawę danego gatunku rośliny sadowniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czynniki meteorologiczne i glebowe mające wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie gatunków roślin sadowniczych
  2. opisuje wpływ czynników ekonomicznych na dobór uprawianego gatunku
3. Charakteryzuje etapy produkcji szkółkarskiej roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera podkładki do warunków klimatycznych, glebowych i ekonomicznych gospodarstwa
  2. przygotowuje glebę pod zakładanie mateczników podkładek generatywnych i wegetatywnych
  3. wykonuje prace w matecznikach podkładek generatywnych i wegetatywnych
  4. przygotowuje podkładki do sprzedaży, sadzenia lub przechowywania
  5. określa zasady zakładania i prowadzenia sadów zraźnikowych
  6. przygotowuje glebę pod założenie szkółki drzewek owocowych, krzewów owocowych oraz roślin jagodowych
  7. określa prace wykonywane w pierwszym roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych
  8. określa prace wykonywane w drugim i trzecim roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych
  9. opisuje metody produkcji materiału szkółkarskiego krzewów owocowych i roślin jagodowych
4. Przygotowuje teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wybiera teren pod uprawę roślin sadowniczych, uwzględniając np. ukształtowanie terenu, warunki klimatyczno-glebowe
  2. określa etapy przygotowania gleby pod założenie uprawy roślin sadowniczych, np. przygotowanie gleby przed sadzeniem, nawożenie, odchwaszczanie
  3. opisuje systemy utrzymania gleby w sadzie, np. murawa, ugór herbicydowy, czarny ugór, ściółkowanie
  4. wykonuje czynności przygotowujące teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
5. Charakteryzuje terminy sadzenia roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wady i zalety różnych terminów sadzenia roślin sadowniczych
  2. stosuje terminy sadzenia różnych gatunków roślin sadowniczych
6. Zakłada uprawy sadownicze
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki meteorologiczne i glebowe mające wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin sadowniczych, np. nasłonecznienie, opady atmosferyczne, pH, żyzność gleby
  2. dobiera gatunki roślin sadowniczych, uwzględniając warunki klimatyczno-glebowe i ekonomiczne regionu
  3. dobiera rodzaj uprawy sadowniczej do ukształtowania terenu
  4. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania nasadzeń roślin sadowniczych
  5. wykonuje nasadzenia roślin sadowniczych
7. Dobiera zabiegi pielęgnacyjne stosowane w produkcji sadowniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody określania potrzeb nawozowych roślin, np. metoda wizualna, pobieranie próbek gleby i liści
  2. dobiera typ nawozu do rodzaju uprawy sadowniczej zgodnie z zasadami nawożenia w zależności od terminu stosowania, zawartości składników pokarmowych, sposobu aplikacji
  3. wymienia uprawki mechaniczne na poszczególnych etapach produkcji sadowniczej
  4. opisuje systemy nawadniania upraw sadowniczych, np. deszczowanie, kropelkowe, nadkoronowe, podkoronowe
  5. rozpoznaje systemy instalacji nawadniających
  6. stosuje zabiegi pielęgnacyjne w produkcji sadowniczej
8. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach sadowniczych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
  2. rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin sadowniczych
  3. opisuje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin sadowniczych
  4. dobiera metody ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
  5. posługuje się programem ochrony roślin sadowniczych
  6. dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników roślin sadowniczych
9. Charakteryzuje metody i sposoby zabezpieczania roślin sadowniczych przed mrozem i przymrozkami wiosennymi
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czynniki wpływające na mrozoodporność roślin sadowniczych
  2. rozpoznaje rodzaje uszkodzeń powodowanych przez mróz i przymrozki
  3. opisuje sposoby zabezpieczania roślin przed mrozem i przymrozkami wiosennymi
  4. dobiera sposoby leczenia roślin sadowniczych do uszkodzeń mrozowych
  5. zapobiega wystąpieniu szkód wywołanych przez wiosenne przymrozki
10. Stosuje metody walki z chwastami w uprawach roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje chwastów występujących w uprawach sadowniczych, np. jednoroczne, dwuletnie, wieloletnie
  2. rozpoznaje gatunki chwastów występujących w uprawach sadowniczych
  3. wymienia metody zwalczania i zapobiegania występowaniu chwastów w uprawach sadowniczych
  4. dobiera metody walki z chwastami w uprawach sadowniczych
  5. dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chwastów w uprawach sadowniczych
11. Charakteryzuje sposoby formowania i cięcia roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje cięć roślin sadowniczych, w tym cięcie prześwietlające, cięcie odmładzające, cięcie sanitarne
  2. określa wpływ cięcia na wzrost, owocowanie i zdrowotność roślin sadowniczych
  3. opisuje terminy cięcia drzew, krzewów owocowych i roślin jagodowych
  4. dobiera narzędzia i sprzęt do formowania i cięcia roślin sadowniczych
  5. stosuje technikę cięcia drzew owocowych
  6. opisuje typy koron stosowanych w sadownictwie
  7. dobiera typ korony do uprawianego gatunku drzewa owocowego
12. Reguluje wzrost i owocowanie roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje pędów i pąków występujące u roślin sadowniczych
  2. opisuje proces tworzenia się pąków kwiatowych
  3. opisuje wzrost zawiązków owocowych
  4. opisuje zjawisko przemiennego owocowania
  5. dobiera metody przeciwdziałające występowaniu zjawiska przemiennego owocowania
  6. wymienia preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków
  7. stosuje preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków
13. Charakteryzuje uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia właściwości biologiczne owoców roślin sadowniczych
  2. rozpoznaje owoce gatunków roślin sadowniczych
  3. opisuje odmiany roślin sadowniczych
  4. dobiera odmiany roślin sadowniczych do rodzaju produkcji, np. przemysłowa, deserowa
14. Wykonuje zbiór owoców
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady zbioru owoców
  2. wyznacza termin zbioru owoców
  3. określa dojrzałość zbiorczą owoców
  4. dobiera metodę zbioru do gatunku owoców
  5. stosuje sprzęt do zbioru i transportu owoców
  6. rozróżnia opakowania stosowane dla różnych gatunków owoców
15. Przygotowuje owoce do sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynności związane z przygotowaniem owoców do sprzedaży, np. sortowanie, kalibrowanie, układanie
  2. dobiera typy opakowań do poszczególnych typów owoców
  3. stosuje opakowania do poszczególnych gatunków owoców
16. Przechowuje owoce
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki wpływające na jakość przechowywanych owoców, np. temperatura, wilgotność, dwutlenek węgla, etylen
  2. opisuje choroby przechowalnicze
  3. wymienia pomieszczenia stosowane do przechowywania owoców
  4. wymienia wyposażenie techniczne pomieszczeń stosowanych do przechowywania owoców
  5. umieszcza owoce w przechowalni, uwzględniając rodzaje owoców, np. jabłka, porzeczki, maliny
17. Charakteryzuje zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
  2. podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji sadowniczej, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
  3. ocenia jakość wykonanych prac w produkcji sadowniczej

4. Prowadzenie produkcji warzywnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin warzywnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje warzywa
  2. opisuje metody rozmnażania warzyw
  3. dobiera metody rozmnażania warzyw do uprawianego gatunku
  4. przygotowuje nasiona do wysiewu
  5. wysiewa nasiona warzyw
  6. produkuje rozsadę warzyw
  7. wykonuje czynności związane z rozmnażaniem roślin warzywnych
2. Charakteryzuje wpływ czynników uprawowych na wzrost i rozwój warzyw
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki klimatyczne wpływające na wzrost i rozwój warzyw
  2. wymienia czynniki glebowe wpływające na wzrost i rozwój warzyw
  3. określa wpływ ukształtowania terenu na wzrost i rozwój roślin warzywnych
3. Dobiera gatunki warzyw do warunków klimatyczno-glebowych i ekonomicznych danego regionu
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rośliny warzywne do warunków klimatyczno-glebowych gospodarstwa
  2. dobiera rośliny warzywne do warunków ekonomicznych gospodarstwa
4. Charakteryzuje zasady zmianowania i sąsiedztwa roślin stosowane w uprawach warzywnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele zmianowania roślin
  2. dobiera następstwo roślin po sobie
  3. dobiera sąsiedztwo roślin z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania
5. Charakteryzuje rodzaje pomieszczeń, osłon, podłoża i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje pomieszczeń i osłon, do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
  2. opisuje rodzaje podłoży i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
  3. dobiera rodzaje pomieszczeń i osłon, do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
  4. dobiera rodzaje podłoży i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
  5. przygotowuje pomieszczenia, osłony, podłoża i pojemniki do produkcji warzyw
6. Charakteryzuje uprawę warzyw i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia gatunki roślin warzywnych i roślin przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  2. określa warunki uprawy roślin warzywnych i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
  3. opisuje zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie warzyw i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
  4. dobiera zabiegi pielęgnacyjne do gatunku uprawianej rośliny warzywnej w gruncie i pod osłonami
  5. wykonuje czynności związane z prowadzeniem upraw warzywnych i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
7. Charakteryzuje technologie uprawy grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje gatunki grzybów jadalnych
  2. opisuje metody uprawy grzybów jadalnych, np. pieczarek, boczniaków
  3. wyznacza termin zbioru grzybów jadalnych
  4. dobiera typ opakowań do poszczególnych gatunków grzybów jadalnych
  5. prowadzi uprawę grzybów jadalnych
8. Wykonuje zabiegi agrotechniczne związane z prowadzeniem plantacji nasiennych warzyw
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje części generatywne roślin nasiennych warzyw
  2. wymienia metody hodowli roślin warzywnych
  3. wymienia kryteria oceny wartości biologicznej nasion
  4. opisuje sposoby przygotowania nasion przed siewem
  5. określa wartość biologiczną nasion
  6. wykonuje czynności uszlachetniania nasion przed siewem
9. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin warzywnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach warzywnych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
  2. opisuje choroby i szkodniki występujące na uprawach w gruncie i pod osłonami
  3. rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin warzywnych
  4. dobiera metody ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
  5. posługuje się programem ochrony roślin warzywnych
  6. dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników roślin warzywnych i przyprawowych
10. Stosuje metody ekologicznej uprawy roślin warzywnych i przyprawowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wady i zalety ekologicznej uprawy warzyw i roślin przyprawowych
  2. dobiera sposoby ekologicznej uprawy warzyw do warunków gospodarstwa
  3. wymienia zasady ekologicznej uprawy
  4. prowadzi uprawę warzyw zgodnie z zasadami ekologicznej uprawy, np. ekologiczne metody nawożenia, uprawa biodynamiczna, zmianowanie, stosowanie organizmów pożytecznych
11. Charakteryzuje zasady i sposoby zbioru warzyw
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza terminy zbioru warzyw
  2. określa dojrzałość zbiorczą i warunki zbioru
  3. wymienia właściwości odżywcze warzyw
  4. dobiera termin zbioru warzyw do uprawianego gatunku
  5. dobiera sprzęt do zbioru i transportu uprawianego gatunku warzyw
  6. wykonuje zbiór i transport warzyw, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
12. Przechowuje warzywa
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynniki wpływające na jakość przechowywanych warzyw
  2. wymienia rodzaje obiektów przechowalniczych
  3. wymienia wyposażenie techniczne obiektów przechowalniczych
  4. dobiera sposób przechowywania do wymagań gatunku warzyw
  5. opisuje choroby przechowalnicze warzyw
  6. umieszcza warzywa w przechowalni, uwzględniając ich rodzaj, np. kapusta, marchew, sałata
13. Charakteryzuje zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
  2. podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji warzywnej, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
  3. ocenia jakość wykonanych prac w produkcji warzywnej

5. Prowadzenie produkcji roślin ozdobnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby rozmnażania roślin ozdobnych
  2. dobiera metody rozmnażania roślin ozdobnych do uprawianego gatunku
  3. przygotowuje nasiona do wysiewu
  4. wysiewa nasiona roślin ozdobnych
  5. produkuje rozsadę roślin ozdobnych
  6. wykonuje czynności związane z rozmnażaniem wegetatywnym roślin ozdobnych
  7. rozpoznaje nasiona oraz części wegetatywne służące do rozmnażania roślin ozdobnych
2. Prowadzi uprawę roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje gatunki roślin ozdobnych do upraw w gruncie i pod osłonami
  2. rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych uprawiane w gruncie i pod osłonami
  3. określa warunki uprawy roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. dobiera sposób uprawy do wymagań gatunku rośliny ozdobnej
  5. sadzi rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
  6. wymienia zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych
  7. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych
3. Charakteryzuje walory dekoracyjne roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia walory dekoracyjne poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
  2. rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych o różnych walorach dekoracyjnych
  3. wymienia gatunki roślin ozdobnych stosowane w terenach zieleni
  4. dobiera gatunki do różnych typów terenów zieleni
4. Przeprowadza zabiegi pielęgnacyjne w terenach zieleni
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w terenach zieleni
  2. stosuje zabiegi pielęgnacyjne do danego rodzaju terenu zieleni
  3. dobiera narzędzia do wykonywanego zabiegu pielęgnacyjnego w terenach zieleni
  4. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne terenów zieleni, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
5. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki chemiczne do zwalczania chorób i szkodników roślin ozdobnych
  2. opisuje metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach roślin ozdobnych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
  3. rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin ozdobnych
  4. dobiera metody ochrony roślin ozdobnych do zwalczania chorób i szkodników
  5. posługuje się programem ochrony roślin ozdobnych przy zwalczaniu chorób i szkodników występujących na uprawach roślin ozdobnych
6. Stosuje nawożenie roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje nawozy stosowane w produkcji roślin ozdobnych
  2. określa potrzeby nawozowe roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  3. dobiera nawozy do gatunku uprawianej rośliny ozdobnej w gruncie i pod osłonami
  4. dobiera terminy stosowania nawozów do rodzaju uprawy roślin ozdobnych
  5. wykonuje nawożenie roślin ozdobnych
7. Charakteryzuje sposoby zbioru roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia sprzęt do zbioru roślin
  2. dobiera warunki przechowywania roślin ozdobnych w zależności od ich gatunku
  3. prowadzi zbiór i przechowywanie roślin ozdobnych
8. Charakteryzuje sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu i sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu
  2. dobiera typy opakowań do poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
  3. wymienia czynności związane z przygotowaniem roślin ozdobnych do sprzedaży
  4. przygotowuje do sprzedaży rośliny ozdobne
9. Stosuje uprawę roślin ozdobnych zgodnie z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczą i z Zasadami Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
  2. podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji roślin ozdobnych, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
  3. ocenia jakość wykonanych prac w uprawie roślin ozdobnych

6. Eksploatacja środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. czyta instrukcje obsługi mikrociągnika, maszyn i urządzeń przed przystąpieniem do pracy
  2. stosuje się do zaleceń producenta dotyczących obsługi mikrociągnika, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
  3. stosuje maszyny i urządzenia zgodnie z instrukcją obsługi
2. Charakteryzuje ogólną budowę silnika spalinowego
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy maszyną lub urządzeniem napędzanymi silnikiem spalinowym
  2. rozpoznaje rodzaje silników spalinowych
  3. wymienia elementy budowy silnika spalinowego
  4. opisuje cykl pracy silnika spalinowego dwusuwowego i czterosuwowego
  5. dobiera paliwo do rodzaju silnika spalinowego (czterosuwowy, dwusuwowy, niskoprężny, wysokoprężny)
  6. wskazuje zastosowanie silników spalinowych
3. Charakteryzuje budowę i zasadę działania silnika elektrycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy maszyną lub urządzeniem napędzanymi silnikiem elektrycznym
  2. rozpoznaje elementy budowy silnika elektrycznego
  3. określa zasadę działania silnika elektrycznego
  4. wskazuje zastosowanie silników elektrycznych
4. Charakteryzuje materiały do budowy maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje materiały wykorzystywane w produkcji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
  2. wymienia właściwości metali, stopów i innych materiałów wykorzystywanych w budowie maszyn i urządzeń,
  3. opisuje elementy konstrukcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
  4. wymienia materiały eksploatacyjne stosowane w maszynach i urządzeniach
5. Charakteryzuje budowę maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje maszyny i urządzenia, np. do uprawy gleby, nawożenia, ochrony roślin
  2. rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane w produkcji ogrodniczej
  3. stosuje maszyny i urządzenia przy wykonywaniu prac ogrodniczych
6. Charakteryzuje pojazdy i środki transportu do wykonywanych prac ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje pojazdy i środki transportu stosowane w produkcji ogrodniczej
  2. dobiera pojazdy i środki transportu do rodzaju uprawy ogrodniczej, np. w gruncie, pod osłonami, uprawy sadownicze
  3. stosuje pojazdy i środki transportu używane w produkcji ogrodniczej, np. mikrociągnik
7. Wykonuje czynności związane z obsługą, przeglądami technicznymi oraz konserwacją pojazdów, maszyn i urządzeń ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera maszyny i urządzenia do prac wykonywanych w ogrodnictwie
  2. stosuje się do zaleceń producenta maszyny lub urządzenia
  3. dobiera materiały eksploatacyjne do maszyny lub urządzenia
  4. wymienia rodzaje przeglądów technicznych
  5. dobiera rodzaj przeglądu technicznego do czasu pracy maszyny lub urządzenia
  6. dobiera sposób konserwacji maszyn i urządzeń
  7. konserwuje maszyny i urządzenia
  8. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy
  9. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
  10. przygotowuje maszyny i urządzenia do sezonu zimowego
8. Wykonuje zabiegi agrotechniczne w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje zabiegów agrotechnicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej, w tym uprawę gleby, nawożenie, ochronę roślin, nawadnianie
  2. rozpoznaje rodzaje zabiegów agrotechnicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej
  3. dobiera zabiegi agrotechniczne do rodzaju uprawy ogrodniczej
  4. stosuje zabiegi agrotechniczne w produkcji ogrodniczej

7. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania, a także w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
  2. określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
  3. wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem środkami ochrony roślin oraz ich stosowaniem
  4. określa zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
  5. opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
  6. określa postępowanie ze środkami ochrony roślin przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
  7. wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  8. dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz stosowanie wymagań integrowanej ochrony roślin
  9. określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
2. Charakteryzuje środki ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje skład środków ochrony roślin
  2. wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
  3. wskazuje okres karencji i okres prewencji
  4. opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
  5. wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
  6. opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.
3. Stosuje integrowaną ochronę roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby zwalczania i działanie organizmów szkodliwych, w tym: A) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny. B) chwastów. C) szkodników.
  2. opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę roślin
  3. wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym: A) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez: właściwy płodozmian i agrotechnikę; stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami dotyczącymi nasiennictwa; właściwe nawożenie i nawadnianie; przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej; ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej. B) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o: monitorowanie organizmów szkodliwych; progi szkodliwości organizmów szkodliwych; programy wspomagania decyzji w ochronie roślin; doradztwo. C) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin.
  4. wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
  5. opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno-spożywczych
  6. określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie; zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie; zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
  7. opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
  8. przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym: A) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. B) kalibruje opryskiwacz. C) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz. D) dobiera rozpylacze
  9. zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas; zabiegu ochrony roślin oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
  10. określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
  11. potwierdza sprawność techniczną sprzętu; przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  12. stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
4. Charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności na pszczołę miodną - wskazuje sposoby ograniczania ryzyka
  2. opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
  3. opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: A) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem ich wpływu na środowisko wodne i wodę pitną. B) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody. C) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. D) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu ochrony roślin.
  4. opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu ochrony roślin wykonywanym z użyciem środków ochrony roślin
5. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania
  2. opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
  3. opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
  4. określa prawidłowe przechowywanie, pakowanie i transport środków ochrony roślin
  5. opisuje zasady profilaktyki, w tym: A) badania lekarskie. B) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. C) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numerach telefonów do ośrodków toksykologicznych.
  6. wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz opisuje pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
  7. charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń; drogi pożarowe
  8. określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
  9. opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych

8. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

9. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH