
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
OGR.02.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900429
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13373
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje czynniki szkodliwe w środowisku pracy
- dobiera środki ochrony indywidualnej do szkodliwych czynników występujących w środowisku pracy
5. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- wymienia skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
- wymienia skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
- wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
6. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje odzieży ochronnej
- ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
- prowadzi działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia w przedsiębiorstwie
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy ogrodnictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ogrodniczych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi w ogrodnictwie
- rozróżnia gatunki roślin ogrodniczych
- opisuje grupy roślin: jednoroczne, dwuletnie, byliny, krzewinki, krzewy, drzewa
2. Sporządza rysunki koncepcyjne nasadzeń roślin ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje odręczne rysunki nasadzeń roślin ogrodniczych
- odczytuje oznaczenia graficzne, np. rozstawa roślin, liczba sztuk
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi
Kryteria weryfikacji:
- oblicza liczbę roślin potrzebnych do obsadzenia danej powierzchni
- oblicza koszt zakupu materiału roślinnego
- przelicza jednostki powierzchni, np. metry kwadratowe na hektary, ary na hektary
4. Charakteryzuje narzędzia i sprzęt stosowany do prac w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
- dobiera narzędzia i sprzęt do prac wykonywanych w ogrodnictwie
- stosuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
- określa metody konserwacji i przechowywania narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
- wymienia rodzaje korozji maszyn, narzędzi i sprzętu
- dobiera środki zabezpieczające do występującego rodzaju korozji
- konserwuje maszyny, narzędzia i sprzęt ogrodniczy
5. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy: sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu ogumienia
- kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
- przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
6. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
- stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
- stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą
- wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
7. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
8. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
- opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
- przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
9. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę biznesplanu
- określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
- przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
- przygotowuje przykładowy biznesplan
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Prowadzenie produkcji sadowniczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje terminologię szkółkarską, np. podkładka, zraz, matecznik, okulizacja, szczepienie, wstawka skarlająca, pośrednia, przewodnia
- opisuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
- dobiera metody rozmnażania do gatunku uprawianej rośliny sadowniczej
- wykonuje czynności związane z rozmnażaniem roślin sadowniczych
2. Charakteryzuje wpływ warunków klimatycznych, glebowych i ekonomicznych na uprawę danego gatunku rośliny sadowniczej
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki meteorologiczne i glebowe mające wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie gatunków roślin sadowniczych
- opisuje wpływ czynników ekonomicznych na dobór uprawianego gatunku
3. Charakteryzuje etapy produkcji szkółkarskiej roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera podkładki do warunków klimatycznych, glebowych i ekonomicznych gospodarstwa
- przygotowuje glebę pod zakładanie mateczników podkładek generatywnych i wegetatywnych
- wykonuje prace w matecznikach podkładek generatywnych i wegetatywnych
- przygotowuje podkładki do sprzedaży, sadzenia lub przechowywania
- określa zasady zakładania i prowadzenia sadów zraźnikowych
- przygotowuje glebę pod założenie szkółki drzewek owocowych, krzewów owocowych oraz roślin jagodowych
- określa prace wykonywane w pierwszym roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych
- określa prace wykonywane w drugim i trzecim roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych
- opisuje metody produkcji materiału szkółkarskiego krzewów owocowych i roślin jagodowych
4. Przygotowuje teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wybiera teren pod uprawę roślin sadowniczych, uwzględniając np. ukształtowanie terenu, warunki klimatyczno-glebowe
- określa etapy przygotowania gleby pod założenie uprawy roślin sadowniczych, np. przygotowanie gleby przed sadzeniem, nawożenie, odchwaszczanie
- opisuje systemy utrzymania gleby w sadzie, np. murawa, ugór herbicydowy, czarny ugór, ściółkowanie
- wykonuje czynności przygotowujące teren i glebę pod uprawę roślin sadowniczych, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
5. Charakteryzuje terminy sadzenia roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wady i zalety różnych terminów sadzenia roślin sadowniczych
- stosuje terminy sadzenia różnych gatunków roślin sadowniczych
6. Zakłada uprawy sadownicze
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki meteorologiczne i glebowe mające wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin sadowniczych, np. nasłonecznienie, opady atmosferyczne, pH, żyzność gleby
- dobiera gatunki roślin sadowniczych, uwzględniając warunki klimatyczno-glebowe i ekonomiczne regionu
- dobiera rodzaj uprawy sadowniczej do ukształtowania terenu
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania nasadzeń roślin sadowniczych
- wykonuje nasadzenia roślin sadowniczych
7. Dobiera zabiegi pielęgnacyjne stosowane w produkcji sadowniczej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody określania potrzeb nawozowych roślin, np. metoda wizualna, pobieranie próbek gleby i liści
- dobiera typ nawozu do rodzaju uprawy sadowniczej zgodnie z zasadami nawożenia w zależności od terminu stosowania, zawartości składników pokarmowych, sposobu aplikacji
- wymienia uprawki mechaniczne na poszczególnych etapach produkcji sadowniczej
- opisuje systemy nawadniania upraw sadowniczych, np. deszczowanie, kropelkowe, nadkoronowe, podkoronowe
- rozpoznaje systemy instalacji nawadniających
- stosuje zabiegi pielęgnacyjne w produkcji sadowniczej
8. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach sadowniczych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
- rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin sadowniczych
- opisuje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin sadowniczych
- dobiera metody ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
- posługuje się programem ochrony roślin sadowniczych
- dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników roślin sadowniczych
9. Charakteryzuje metody i sposoby zabezpieczania roślin sadowniczych przed mrozem i przymrozkami wiosennymi
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki wpływające na mrozoodporność roślin sadowniczych
- rozpoznaje rodzaje uszkodzeń powodowanych przez mróz i przymrozki
- opisuje sposoby zabezpieczania roślin przed mrozem i przymrozkami wiosennymi
- dobiera sposoby leczenia roślin sadowniczych do uszkodzeń mrozowych
- zapobiega wystąpieniu szkód wywołanych przez wiosenne przymrozki
10. Stosuje metody walki z chwastami w uprawach roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje chwastów występujących w uprawach sadowniczych, np. jednoroczne, dwuletnie, wieloletnie
- rozpoznaje gatunki chwastów występujących w uprawach sadowniczych
- wymienia metody zwalczania i zapobiegania występowaniu chwastów w uprawach sadowniczych
- dobiera metody walki z chwastami w uprawach sadowniczych
- dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chwastów w uprawach sadowniczych
11. Charakteryzuje sposoby formowania i cięcia roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje cięć roślin sadowniczych, w tym cięcie prześwietlające, cięcie odmładzające, cięcie sanitarne
- określa wpływ cięcia na wzrost, owocowanie i zdrowotność roślin sadowniczych
- opisuje terminy cięcia drzew, krzewów owocowych i roślin jagodowych
- dobiera narzędzia i sprzęt do formowania i cięcia roślin sadowniczych
- stosuje technikę cięcia drzew owocowych
- opisuje typy koron stosowanych w sadownictwie
- dobiera typ korony do uprawianego gatunku drzewa owocowego
12. Reguluje wzrost i owocowanie roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje pędów i pąków występujące u roślin sadowniczych
- opisuje proces tworzenia się pąków kwiatowych
- opisuje wzrost zawiązków owocowych
- opisuje zjawisko przemiennego owocowania
- dobiera metody przeciwdziałające występowaniu zjawiska przemiennego owocowania
- wymienia preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków
- stosuje preparaty do chemicznego przerzedzania zawiązków
13. Charakteryzuje uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia właściwości biologiczne owoców roślin sadowniczych
- rozpoznaje owoce gatunków roślin sadowniczych
- opisuje odmiany roślin sadowniczych
- dobiera odmiany roślin sadowniczych do rodzaju produkcji, np. przemysłowa, deserowa
14. Wykonuje zbiór owoców
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady zbioru owoców
- wyznacza termin zbioru owoców
- określa dojrzałość zbiorczą owoców
- dobiera metodę zbioru do gatunku owoców
- stosuje sprzęt do zbioru i transportu owoców
- rozróżnia opakowania stosowane dla różnych gatunków owoców
15. Przygotowuje owoce do sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynności związane z przygotowaniem owoców do sprzedaży, np. sortowanie, kalibrowanie, układanie
- dobiera typy opakowań do poszczególnych typów owoców
- stosuje opakowania do poszczególnych gatunków owoców
16. Przechowuje owoce
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki wpływające na jakość przechowywanych owoców, np. temperatura, wilgotność, dwutlenek węgla, etylen
- opisuje choroby przechowalnicze
- wymienia pomieszczenia stosowane do przechowywania owoców
- wymienia wyposażenie techniczne pomieszczeń stosowanych do przechowywania owoców
- umieszcza owoce w przechowalni, uwzględniając rodzaje owoców, np. jabłka, porzeczki, maliny
17. Charakteryzuje zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
- podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji sadowniczej, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
- ocenia jakość wykonanych prac w produkcji sadowniczej
4. Prowadzenie produkcji warzywnej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin warzywnych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje warzywa
- opisuje metody rozmnażania warzyw
- dobiera metody rozmnażania warzyw do uprawianego gatunku
- przygotowuje nasiona do wysiewu
- wysiewa nasiona warzyw
- produkuje rozsadę warzyw
- wykonuje czynności związane z rozmnażaniem roślin warzywnych
2. Charakteryzuje wpływ czynników uprawowych na wzrost i rozwój warzyw
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki klimatyczne wpływające na wzrost i rozwój warzyw
- wymienia czynniki glebowe wpływające na wzrost i rozwój warzyw
- określa wpływ ukształtowania terenu na wzrost i rozwój roślin warzywnych
3. Dobiera gatunki warzyw do warunków klimatyczno-glebowych i ekonomicznych danego regionu
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rośliny warzywne do warunków klimatyczno-glebowych gospodarstwa
- dobiera rośliny warzywne do warunków ekonomicznych gospodarstwa
4. Charakteryzuje zasady zmianowania i sąsiedztwa roślin stosowane w uprawach warzywnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele zmianowania roślin
- dobiera następstwo roślin po sobie
- dobiera sąsiedztwo roślin z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania
5. Charakteryzuje rodzaje pomieszczeń, osłon, podłoża i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje pomieszczeń i osłon, do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
- opisuje rodzaje podłoży i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
- dobiera rodzaje pomieszczeń i osłon, do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
- dobiera rodzaje podłoży i pojemników do produkcji poszczególnych gatunków warzyw
- przygotowuje pomieszczenia, osłony, podłoża i pojemniki do produkcji warzyw
6. Charakteryzuje uprawę warzyw i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia gatunki roślin warzywnych i roślin przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- określa warunki uprawy roślin warzywnych i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
- opisuje zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie warzyw i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami
- dobiera zabiegi pielęgnacyjne do gatunku uprawianej rośliny warzywnej w gruncie i pod osłonami
- wykonuje czynności związane z prowadzeniem upraw warzywnych i roślin przyprawowych w gruncie i pod osłonami, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
7. Charakteryzuje technologie uprawy grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje gatunki grzybów jadalnych
- opisuje metody uprawy grzybów jadalnych, np. pieczarek, boczniaków
- wyznacza termin zbioru grzybów jadalnych
- dobiera typ opakowań do poszczególnych gatunków grzybów jadalnych
- prowadzi uprawę grzybów jadalnych
8. Wykonuje zabiegi agrotechniczne związane z prowadzeniem plantacji nasiennych warzyw
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje części generatywne roślin nasiennych warzyw
- wymienia metody hodowli roślin warzywnych
- wymienia kryteria oceny wartości biologicznej nasion
- opisuje sposoby przygotowania nasion przed siewem
- określa wartość biologiczną nasion
- wykonuje czynności uszlachetniania nasion przed siewem
9. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin warzywnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach warzywnych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
- opisuje choroby i szkodniki występujące na uprawach w gruncie i pod osłonami
- rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin warzywnych
- dobiera metody ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
- posługuje się programem ochrony roślin warzywnych
- dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników roślin warzywnych i przyprawowych
10. Stosuje metody ekologicznej uprawy roślin warzywnych i przyprawowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wady i zalety ekologicznej uprawy warzyw i roślin przyprawowych
- dobiera sposoby ekologicznej uprawy warzyw do warunków gospodarstwa
- wymienia zasady ekologicznej uprawy
- prowadzi uprawę warzyw zgodnie z zasadami ekologicznej uprawy, np. ekologiczne metody nawożenia, uprawa biodynamiczna, zmianowanie, stosowanie organizmów pożytecznych
11. Charakteryzuje zasady i sposoby zbioru warzyw
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza terminy zbioru warzyw
- określa dojrzałość zbiorczą i warunki zbioru
- wymienia właściwości odżywcze warzyw
- dobiera termin zbioru warzyw do uprawianego gatunku
- dobiera sprzęt do zbioru i transportu uprawianego gatunku warzyw
- wykonuje zbiór i transport warzyw, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
12. Przechowuje warzywa
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki wpływające na jakość przechowywanych warzyw
- wymienia rodzaje obiektów przechowalniczych
- wymienia wyposażenie techniczne obiektów przechowalniczych
- dobiera sposób przechowywania do wymagań gatunku warzyw
- opisuje choroby przechowalnicze warzyw
- umieszcza warzywa w przechowalni, uwzględniając ich rodzaj, np. kapusta, marchew, sałata
13. Charakteryzuje zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
- podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji warzywnej, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
- ocenia jakość wykonanych prac w produkcji warzywnej
5. Prowadzenie produkcji roślin ozdobnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody rozmnażania roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby rozmnażania roślin ozdobnych
- dobiera metody rozmnażania roślin ozdobnych do uprawianego gatunku
- przygotowuje nasiona do wysiewu
- wysiewa nasiona roślin ozdobnych
- produkuje rozsadę roślin ozdobnych
- wykonuje czynności związane z rozmnażaniem wegetatywnym roślin ozdobnych
- rozpoznaje nasiona oraz części wegetatywne służące do rozmnażania roślin ozdobnych
2. Prowadzi uprawę roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- opisuje gatunki roślin ozdobnych do upraw w gruncie i pod osłonami
- rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych uprawiane w gruncie i pod osłonami
- określa warunki uprawy roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- dobiera sposób uprawy do wymagań gatunku rośliny ozdobnej
- sadzi rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
- wymienia zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne w uprawie różnych gatunków roślin ozdobnych
3. Charakteryzuje walory dekoracyjne roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia walory dekoracyjne poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
- rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych o różnych walorach dekoracyjnych
- wymienia gatunki roślin ozdobnych stosowane w terenach zieleni
- dobiera gatunki do różnych typów terenów zieleni
4. Przeprowadza zabiegi pielęgnacyjne w terenach zieleni
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w terenach zieleni
- stosuje zabiegi pielęgnacyjne do danego rodzaju terenu zieleni
- dobiera narzędzia do wykonywanego zabiegu pielęgnacyjnego w terenach zieleni
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne terenów zieleni, m.in. z wykorzystaniem mikrociągnika
5. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki chemiczne do zwalczania chorób i szkodników roślin ozdobnych
- opisuje metody zwalczania chorób i szkodników występujących w uprawach roślin ozdobnych, w tym kwarantannę roślin, metody mechaniczne i fizyczne, metody hodowlane, metodę chemiczną, metodę integrowaną, metodę biologiczną
- rozpoznaje objawy wystąpienia chorób i szkodników roślin ozdobnych
- dobiera metody ochrony roślin ozdobnych do zwalczania chorób i szkodników
- posługuje się programem ochrony roślin ozdobnych przy zwalczaniu chorób i szkodników występujących na uprawach roślin ozdobnych
6. Stosuje nawożenie roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje nawozy stosowane w produkcji roślin ozdobnych
- określa potrzeby nawozowe roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- dobiera nawozy do gatunku uprawianej rośliny ozdobnej w gruncie i pod osłonami
- dobiera terminy stosowania nawozów do rodzaju uprawy roślin ozdobnych
- wykonuje nawożenie roślin ozdobnych
7. Charakteryzuje sposoby zbioru roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia sprzęt do zbioru roślin
- dobiera warunki przechowywania roślin ozdobnych w zależności od ich gatunku
- prowadzi zbiór i przechowywanie roślin ozdobnych
8. Charakteryzuje sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu i sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
- wymienia sposoby przygotowania roślin ozdobnych do transportu
- dobiera typy opakowań do poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
- wymienia czynności związane z przygotowaniem roślin ozdobnych do sprzedaży
- przygotowuje do sprzedaży rośliny ozdobne
9. Stosuje uprawę roślin ozdobnych zgodnie z zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczą i z Zasadami Wzajemnej Zgodności
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej i Zasady Wzajemnej Zgodności
- podaje przykłady stosowania Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej w produkcji roślin ozdobnych, w tym w zakresie stosowania środków ochrony roślin, ochrony gleb i wód, porządku w gospodarstwach produkcyjnych
- ocenia jakość wykonanych prac w uprawie roślin ozdobnych
6. Eksploatacja środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
- czyta instrukcje obsługi mikrociągnika, maszyn i urządzeń przed przystąpieniem do pracy
- stosuje się do zaleceń producenta dotyczących obsługi mikrociągnika, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
- stosuje maszyny i urządzenia zgodnie z instrukcją obsługi
2. Charakteryzuje ogólną budowę silnika spalinowego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy maszyną lub urządzeniem napędzanymi silnikiem spalinowym
- rozpoznaje rodzaje silników spalinowych
- wymienia elementy budowy silnika spalinowego
- opisuje cykl pracy silnika spalinowego dwusuwowego i czterosuwowego
- dobiera paliwo do rodzaju silnika spalinowego (czterosuwowy, dwusuwowy, niskoprężny, wysokoprężny)
- wskazuje zastosowanie silników spalinowych
3. Charakteryzuje budowę i zasadę działania silnika elektrycznego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy maszyną lub urządzeniem napędzanymi silnikiem elektrycznym
- rozpoznaje elementy budowy silnika elektrycznego
- określa zasadę działania silnika elektrycznego
- wskazuje zastosowanie silników elektrycznych
4. Charakteryzuje materiały do budowy maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje materiały wykorzystywane w produkcji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
- wymienia właściwości metali, stopów i innych materiałów wykorzystywanych w budowie maszyn i urządzeń,
- opisuje elementy konstrukcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
- wymienia materiały eksploatacyjne stosowane w maszynach i urządzeniach
5. Charakteryzuje budowę maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia, np. do uprawy gleby, nawożenia, ochrony roślin
- rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane w produkcji ogrodniczej
- stosuje maszyny i urządzenia przy wykonywaniu prac ogrodniczych
6. Charakteryzuje pojazdy i środki transportu do wykonywanych prac ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje pojazdy i środki transportu stosowane w produkcji ogrodniczej
- dobiera pojazdy i środki transportu do rodzaju uprawy ogrodniczej, np. w gruncie, pod osłonami, uprawy sadownicze
- stosuje pojazdy i środki transportu używane w produkcji ogrodniczej, np. mikrociągnik
7. Wykonuje czynności związane z obsługą, przeglądami technicznymi oraz konserwacją pojazdów, maszyn i urządzeń ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera maszyny i urządzenia do prac wykonywanych w ogrodnictwie
- stosuje się do zaleceń producenta maszyny lub urządzenia
- dobiera materiały eksploatacyjne do maszyny lub urządzenia
- wymienia rodzaje przeglądów technicznych
- dobiera rodzaj przeglądu technicznego do czasu pracy maszyny lub urządzenia
- dobiera sposób konserwacji maszyn i urządzeń
- konserwuje maszyny i urządzenia
- wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy
- kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
- przygotowuje maszyny i urządzenia do sezonu zimowego
8. Wykonuje zabiegi agrotechniczne w produkcji ogrodniczej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje zabiegów agrotechnicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej, w tym uprawę gleby, nawożenie, ochronę roślin, nawadnianie
- rozpoznaje rodzaje zabiegów agrotechnicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej
- dobiera zabiegi agrotechniczne do rodzaju uprawy ogrodniczej
- stosuje zabiegi agrotechniczne w produkcji ogrodniczej
7. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania, a także w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
- określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
- wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem środkami ochrony roślin oraz ich stosowaniem
- określa zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
- opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
- określa postępowanie ze środkami ochrony roślin przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
- wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
- dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz stosowanie wymagań integrowanej ochrony roślin
- określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
2. Charakteryzuje środki ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- opisuje skład środków ochrony roślin
- wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
- wskazuje okres karencji i okres prewencji
- opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
- wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
- opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.
3. Stosuje integrowaną ochronę roślin
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby zwalczania i działanie organizmów szkodliwych, w tym: A) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny. B) chwastów. C) szkodników.
- opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę roślin
- wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym: A) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez: właściwy płodozmian i agrotechnikę; stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami dotyczącymi nasiennictwa; właściwe nawożenie i nawadnianie; przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej; ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej. B) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o: monitorowanie organizmów szkodliwych; progi szkodliwości organizmów szkodliwych; programy wspomagania decyzji w ochronie roślin; doradztwo. C) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin.
- wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
- opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno-spożywczych
- określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie; zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie; zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
- opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
- przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym: A) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. B) kalibruje opryskiwacz. C) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz. D) dobiera rozpylacze
- zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas; zabiegu ochrony roślin oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
- określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
- potwierdza sprawność techniczną sprzętu; przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
- stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
4. Charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności na pszczołę miodną - wskazuje sposoby ograniczania ryzyka
- opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
- opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: A) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem ich wpływu na środowisko wodne i wodę pitną. B) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody. C) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. D) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu ochrony roślin.
- opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu ochrony roślin wykonywanym z użyciem środków ochrony roślin
5. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania
- opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
- opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
- określa prawidłowe przechowywanie, pakowanie i transport środków ochrony roślin
- opisuje zasady profilaktyki, w tym: A) badania lekarskie. B) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. C) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numerach telefonów do ośrodków toksykologicznych.
- wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz opisuje pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
- charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń; drogi pożarowe
- określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
- opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych
8. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
9. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji