Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900430
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13374

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wskazuje obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy
  4. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  5. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  2. wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
  3. wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
  4. wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  5. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Dobiera środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
  3. dobiera odzież ochronną do rodzaju prac wykonywanych w zakresie zadań zawodowych
  4. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odzież ochronną podczas wykonywania prac w zakresie zadań zawodowych
6. Ocenia wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa kryteria ergonomicznej struktury przestrzennej stanowisk pracy
  2. organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. organizuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
  2. określa gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
2. Charakteryzuje działania związane z konserwacją zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje działania konserwatorskie, takie jak: rewaloryzacja, adaptacja, modernizacja konserwacja, rewitalizacja, renowacja
  2. określa zasady tworzenia dokumentacji konserwatorskiej zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
  3. opisuje międzynarodowe dokumenty związane z ochroną krajobrazu, w tym krajobrazu kulturowego, np. Kartę Wenecką), Kartę Florencką)
3. Charakteryzuje zasady tworzenia kompozycji przestrzennych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa style kompozycji przestrzennych w architekturze krajobrazu
  2. rozróżnia podstawowe elementy kompozycji wnętrz krajobrazowych
  3. rozróżnia czynniki kompozycji we wnętrzu krajobrazowym
4. Stosuje zasady rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przybory i materiały kreślarskie do wykonania rysunku technicznego
  2. posługuje się przyborami i materiałami kreślarskimi
  3. stosuje linie rysunkowe i kreskowania zgodnie z normami
  4. wykonuje kreślenie figur i konstrukcji geometrycznych
  5. stosuje ogólne zasady rzutowania i wykonywania przekrojów
  6. stosuje zasady wymiarowania
  7. odczytuje oznaczenia graficzne
5. Charakteryzuje metody waloryzacji krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa jednostki architektoniczno-krajobrazowe
  2. określa zespoły wnętrz architektoniczno-krajobrazowych
  3. rozróżnia wnętrza architektoniczno-krajobrazowe
6. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  2. wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  3. opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
7. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
  2. przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
8. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę biznesplanu
  2. określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
  3. przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
  4. przygotowuje przykładowy biznesplan
9. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma, i określa cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Dobieranie roślin do urządzania obiektów architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje prace rewaloryzacyjne zabytkowych założeń ogrodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia związane z architekturą i sztuką ogrodową (np. bindaż, loggia)
  2. rozróżnia style sztuki ogrodowej
  3. określa style sztuki ogrodowej
  4. określa działania konserwatorskie w historycznych założeniach ogrodowych i parkowych
  5. określa zasady tworzenia dokumentacji konserwatorskiej zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
  6. organizuje prace związane z rewaloryzacją i konserwacją zabytkowych założeń ogrodowych
  7. określa wartości krajobrazu, np. bioindykacja, waloryzacja przyrodnicza
  8. określa formy ochrony krajobrazu w Rzeczypospolitej Polskiej i na świecie, np. parki narodowe, obszary Natura 2000
  9. rozróżnia formy ochrony krajobrazu w Rzeczypospolitej Polskiej i na świecie
2. Charakteryzuje zbiorowiska roślinne
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wpływ czynników siedliskowych na wzrost i rozwój roślin
  2. rozróżnia naturalne zbiorowiska roślinne, np. lasy liściaste i lasy iglaste
  3. opisuje zbiorowiska leśne
  4. opisuje zbiorowiska krzewiaste
  5. opisuje zbiorowiska wodne i przywodne oraz torfowiskowe
  6. opisuje zbiorowiska trawiaste
3. Charakteryzuje rośliny ozdobne stosowane w obiektach architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje roślinności w architekturze krajobrazu
  2. wyjaśnia zasady klasyfikacji i systematyki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
  3. stosuje systematykę gatunkową roślin ozdobnych
  4. posługuje się nazewnictwem roślin (nazwa łacińska i polska) stosowanych w architekturze krajobrazu
  5. określa gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu pod względem wartości dekoracyjnych, wymagań środowiskowych i wartości użytkowych, np. jednorocznych, dwuletnich, bylin, roślin drzewiastych
  6. określa funkcje grup roślin stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
4. Charakteryzuje gleby występujące w Rzeczypospolitej Polskiej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wpływ skały macierzystej na właściwości gleby
  2. klasyfikuje gleby występujące w Rzeczypospolitej Polskiej
  3. określa systematykę przyrodniczą gleb
  4. określa klasyfikację bonitacyjną gruntów ornych
  5. dobiera gatunki roślin uprawianych w obiektach architektury krajobrazu do rodzaju gleby
5. Charakteryzuje rodzaje zabiegów uprawowych w obiektach architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zabiegi uprawowe i techniczne wykonywane w architekturze krajobrazu
  2. wykonuje zabiegi uprawowe przygotowujące glebę pod nasadzenia roślinne
  3. dobiera rodzaje zabiegów uprawowych do rodzaju nasadzenia roślinnego
  4. stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu zabiegów uprawowych i technicznych
6. Charakteryzuje sposoby rozmnażania roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia sposoby rozmnażania roślin
  2. określa sposoby rozmnażania wskazanych roślin
7. Charakteryzuje sposób prowadzenia szkółki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposób rozmnażania do gatunku rośliny szkółkarskiej
  2. określa sposoby prowadzenia materiału szkółkarskiego, np. w gruncie, w pojemnikach
  3. określa zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w szkółkach roślin ozdobnych
  4. dobiera zabiegi pielęgnacyjne do sposobu prowadzenia materiału szkółkarskiego w szkółkach roślin ozdobnych
  5. ocenia jakość asortymentu szkółkarskiego
8. Charakteryzuje rodzaje podłoży w produkcji roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podłoża stosowane w produkcji roślin ozdobnych wykorzystywanych w architekturze krajobrazu
  2. określa podłoża stosowane w produkcji roślin ozdobnych wykorzystywanych w architekturze krajobrazu
  3. określa przydatność podłoży do uprawy roślin ozdobnych i urządzania obiektów roślinnych
  4. dobiera podłoża do uprawy określonych gatunków roślin ozdobnych
  5. dobiera pojemniki do uprawy roślin ozdobnych
9. Charakteryzuje nawożenie roślin w obiektach architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rolę składników pokarmowych we wzroście i rozwoju roślin
  2. rozpoznaje objawy niedoboru składników pokarmowych w roślinach
  3. określa potrzeby nawozowe roślin
  4. charakteryzuje rodzaje nawozów
  5. dobiera nawozy do rodzaju uprawy roślin ozdobnych w obiektach architektury krajobrazu
  6. wykonuje nawożenie roślin ozdobnych
  7. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas nawożenia roślin ozdobnych
10. Charakteryzuje chwasty, choroby i szkodniki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia chwasty, choroby i szkodniki występujące w roślinnych obiektach architektury krajobrazu
  2. określa objawy chorób oraz sposoby żerowania szkodników na roślinach ozdobnych
  3. dobiera metody zwalczania chwastów, chorób i szkodników
  4. posługuje się programem ochrony roślin ozdobnych
  5. dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chwastów, chorób i szkodników występujących w roślinnych obiektach architektury krajobrazu
  6. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas używania środków ochrony roślin
11. Charakteryzuje maszyny, narzędzia, urządzenia i sprzęt stosowane w urządzaniu i pielęgnacji roślin ozdobnych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje instrukcje obsługi maszyn, narzędzi, urządzeń i sprzętu
  2. wskazuje maszyny, narzędzia, urządzenia i sprzęt stosowane w urządzaniu i pielęgnacji roślin ozdobnych
  3. dobiera maszyny, narzędzia, urządzenia i sprzęt do prac wykonywanych w roślinnych obiektach architektury krajobrazu
  4. stosuje maszyny, narzędzia, urządzenia i sprzęt wykorzystywany w urządzaniu i pielęgnacji roślinnych obiektów w architekturze krajobrazu
12. Charakteryzuje dekoracje roślinne stosowane w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady tworzenia kompozycji
  2. wskazuje rośliny stosowane w kompozycjach
  3. sporządza rysunki koncepcyjne kompozycji roślinnych
  4. dobiera rośliny do rodzaju kompozycji
  5. projektuje układy kompozycyjne z roślin ozdobnych w zewnętrznych elementach architektonicznych

4. Opracowanie projektów roślinnych w obiektach architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje kompozycje roślinne w projektach obiektów architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje i elementy wnętrz krajobrazowych
  2. wyjaśnia zasady tworzenia kompozycji roślinnych w projektach obiektów architektury krajobrazu
  3. analizuje wnętrza krajobrazowo-architektoniczne
  4. ocenia wpływ uwarunkowań przyrodniczych na rozwiązania projektowe
2. Charakteryzuje elementy roślinne w obiektach architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje oraz funkcje roślinności drzewiastej w architekturze krajobrazu
  2. przedstawia etapy projektowania koncepcyjnego roślinności drzewiastej
  3. określa rodzaje oraz funkcje muraw w architekturze krajobrazu
  4. przedstawia etapy projektowania koncepcyjnego muraw
  5. określa rodzaje oraz funkcje form kwiatowych w architekturze krajobrazu
  6. przedstawia etapy projektowania koncepcyjnego form kwiatowych w architekturze krajobrazu
  7. określa zasady kompozycji i doboru barw dla kwietników sezonowych
  8. określa rodzaje oraz funkcje ogrodów specjalnych
  9. przedstawia etapy projektowania ogrodów specjalnych
3. Opracowuje graficzne projekty roślinne w obiektach architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje techniki barwne
  2. określa rodzaje rysunków odręcznych i perspektywicznych
  3. rozpoznaje oznaczenia graficzne elementów roślinnych, urządzeń i wyposażenia terenu stosowane w projektach wykonawczych terenów zieleni
  4. stosuje zasady kompozycji w projektach terenów zieleni
  5. określa etapy projektowania terenów zieleni
  6. wykonuje projekty terenów zieleni
  7. opracowuje projekt koncepcyjny i wykonawczy terenów zieleni w obiektach architektury krajobrazu
  8. opracowuje dokumentację projektową prac wykonywanych w terenach zieleni
  9. planuje prace związane z wykonywaniem projektów roślinnych w obiektach architektury krajobrazu
  10. wykonuje graficzne projekty roślinne z wykorzystaniem programów komputerowych
4. Oblicza koszt robót i materiałów związanych z wykonywaniem i pielęgnacją obiektów roślinnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji kosztorysowej
  2. definiuje przedmiar i obmiar
  3. rozróżnia elementy składowe ceny kosztorysowej
  4. kalkuluje koszty robocizny, materiałów, roślin oraz pracy maszyn, narzędzi i sprzętu
  5. stosuje programy komputerowe wspomagające rozliczenie kosztów

5. Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje inwentaryzację szaty roślinnej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady sporządzania inwentaryzacji szaty roślinnej
  2. dobiera sprzęt do wykonania inwentaryzacji szaty roślinnej
  3. planuje prace z wykorzystaniem sprzętu do wykonywania inwentaryzacji szaty roślinnej
  4. sporządza inwentaryzację szaty roślinnej
2. Planuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przygotowanie terenu pod sadzenie drzew lub krzewów ozdobnych
  2. dobiera sposoby przygotowania terenu pod nasadzenia do rodzaju sadzonki oraz terminu sadzenia
  3. dobiera termin sadzenia drzew i krzewów ozdobnych do rodzaju sadzonki oraz terenu
  4. określa sposoby przygotowania drzew do przesadzania
  5. dobiera sposoby transportu i przechowywania drzew i krzewów ozdobnych
  6. określa prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew oraz krzewów ozdobnych
  7. sporządza plany nasadzeń odręcznie oraz z wykorzystaniem programów wspomagających projektowanie
  8. planuje sadzenie drzew i krzewów ozdobnych oraz zabezpieczenie ich przed uszkodzeniem w czasie prowadzenia prac budowlanych
  9. wykonuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych oraz zabezpieczeniem ich przed uszkodzeniem w czasie prowadzenia prac budowlanych
  10. ocenia jakość wykonywanych prac
3. Planuje prace związane z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  2. sporządza harmonogramy prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych
  3. dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywanych prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych
  4. organizuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  5. wykonuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych
  6. ocenia jakość wykonywanych prac związanych z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych
4. Planuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przygotowanie terenu pod zakładanie trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  2. określa prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  3. sporządza harmonogramy prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  4. dobiera gatunki roślin do zakładania trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  5. sporządza plany nasadzeń roślinnych, w tym trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych, stosując programy komputerowe wspomagające projektowanie
  6. dobiera sprzęt do zakładania i pielęgnacji trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  7. określa sposoby zakładania łąki kwietnej
  8. organizuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  9. wykonuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
  10. ocenia jakość wykonanych prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych
5. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy: sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu ogumienia
  2. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
  3. przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
6. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
  2. stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
  3. stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą
  4. wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
7. Wykonuje czynności związane z obsługą, przeglądami technicznymi oraz konserwacją pojazdów, maszyn i urządzeń ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera maszyny i urządzenia do prac wykonywanych w ogrodnictwie
  2. stosuje się do zaleceń producenta maszyny lub urządzenia
  3. dobiera materiały eksploatacyjne do maszyny lub urządzenia
  4. wymienia rodzaje przeglądów technicznych
  5. dobiera rodzaj przeglądu technicznego do czasu pracy maszyny lub urządzenia
  6. dobiera sposób konserwacji maszyn i urządzeń
  7. konserwuje maszyny i urządzenia
  8. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy
  9. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
  10. przygotowuje maszyny i urządzenia do sezonu zimowego

6. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania, a także w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
  2. określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
  3. wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem środkami ochrony roślin oraz ich stosowaniem
  4. określa zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
  5. opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
  6. określa postępowanie ze środkami przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
  7. wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  8. dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz przestrzeganie wymagań integrowanej ochrony roślin
  9. określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
2. Charakteryzuje środki ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje skład środków ochrony roślin
  2. wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
  3. wskazuje okres karencji i okres prewencji
  4. opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
  5. wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
  6. opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.
3. Stosuje integrowaną ochronę roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby zwalczania i działanie organizmów szkodliwych, w tym: A) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny. B) chwastów. C) szkodników.
  2. opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę roślin
  3. wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym: A) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez: właściwy płodozmian i agrotechnikę; stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami dotyczącymi nasiennictwa; właściwe nawożenie i nawadnianie; przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej; ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej. B) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o: monitorowanie organizmów szkodliwych; progi szkodliwości organizmów szkodliwych; programy wspomagania decyzji w ochronie roślin; doradztwo. C) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin.
  4. wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
  5. opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno-spożywczych
  6. określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie; zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie; zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
  7. opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
  8. przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym: A) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. B) kalibruje opryskiwacz. C) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz. D) dobiera rozpylacze
  9. zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas; zabiegu ochrony roślin oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
  10. określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
  11. techniczną sprzętu; przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  12. stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
4. Charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności na pszczołę miodną - wskazuje sposoby ograniczania ryzyka
  2. opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
  3. opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: A) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem ich wpływu na środowisko wodne i wodę pitną. B) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody. C) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. D) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu ochrony roślin.
  4. opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu ochrony roślin wykonywanym z użyciem środków ochrony roślin
5. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania
  2. opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
  3. opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
  4. określa prawidłowe przechowywanie, pakowanie i transport środków ochrony roślin
  5. opisuje zasady profilaktyki, w tym: A) badania lekarskie. B) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. C) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numerach telefonów do ośrodków toksykologicznych.
  6. wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz opisuje pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
  7. charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń; drogi pożarowe
  8. określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
  9. opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH