
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
OGR.04.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900431
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13375
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
2. Dobiera środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
- dobiera odzież ochronną przy wykonywaniu prac w zakresie zadań zawodowych
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odzież ochronną podczas wykonywania prac w zakresie zadań zawodowych
3. Ocenia wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa kryteria ergonomicznej struktury przestrzennej stanowisk pracy
- organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- organizuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy architektury krajobrazu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
- określa gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
2. Charakteryzuje działania związane z konserwacją zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
Kryteria weryfikacji:
- definiuje działania konserwatorskie, takie jak: rewaloryzacja, adaptacja, modernizacja konserwacja, rewitalizacja, renowacja
- określa zasady tworzenia dokumentacji konserwatorskiej zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
- opisuje międzynarodowe dokumenty związane z ochroną krajobrazu, w tym krajobrazu kulturowego, np. Kartę Wenecką, Kartę Florencką
3. Charakteryzuje zasady tworzenia kompozycji przestrzennych
Kryteria weryfikacji:
- określa style kompozycji przestrzennych w architekturze krajobrazu
- rozróżnia podstawowe elementy kompozycji wnętrz krajobrazowych
- rozróżnia czynniki kompozycji we wnętrzu krajobrazowym
4. Stosuje zasady rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- określa przybory i materiały kreślarskie do wykonania rysunku technicznego
- posługuje się przyborami, materiałami kreślarskimi
- stosuje linie rysunkowe i kreskowania zgodnie z normami
- wykonuje kreślenie figur i konstrukcji geometrycznych
- stosuje ogólne zasady rzutowania i wykonywania przekrojów
- stosuje zasady wymiarowania
- odczytuje oznaczenia graficzne
5. Charakteryzuje metody waloryzacji krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- określa jednostki architektoniczno-krajobrazowe
- określa zespoły wnętrz architektoniczno-krajobrazowych
- rozróżnia wnętrza architektoniczno-krajobrazowe
6. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
7. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
- opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
- przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
8. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę biznesplanu
- określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
- przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
- przygotowuje przykładowy biznesplan
9. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i określa cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy małej architektury krajobrazu
- określa rodzaje nawierzchni ogrodowych w architekturze krajobrazu
- określa rodzaje konstrukcji schodów terenowych, pochylni, murków, ogrodzeń
- określa rodzaje podpór dla pnączy (np. krata, pergola)
- wymienia rodzaje małych zbiorników wodnych (np. staw, sadzawka, zbiorniki naturalne, sztuczne)
- określa instalacje towarzyszące małym zbiornikom wodnym (np. systemy zasilające, filtrujące, przelewowe)
- wymienia rodzaje mostów, kładek i pomostów, tarasów
- określa rodzaje zielonych dachów i ogrodów wertykalnych jako uzupełnienie zieleni miejskiej
- wskazuje inne elementy wyposażenia stanowiące małą architekturę krajobrazu stosowane w obiektach architektury krajobrazu (np. ławki, kosze, stojaki na rowery, karmniki)
2. Charakteryzuje elementy zabawowe na placach zabaw
Kryteria weryfikacji:
- określa urządzenia zabawowe stosowane na placach zabaw
- dobiera elementy małej architektury krajobrazu stosowane na placach zabaw do koncepcji placu
3. Charakteryzuje rodzaje oświetlenia parków i ogrodów
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady usytuowania oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu
- projektuje rozmieszczenie oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu
- dobiera rodzaje oświetlenia do obiektów architektury krajobrazu
4. Charakteryzuje prace rewaloryzacyjne zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcia związane z architekturą i sztuką zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
- definiuje działania konserwatorskie, takie jak: rewaloryzacja, adaptacja, modernizacja konserwacja, rewitalizacja, renowacja obiektów małej architektury krajobrazu
- rozpoznaje prace związane z rewaloryzacją i konserwacją zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
4. Opracowanie projektów obiektów małej architektury krajobrazu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje dokumentację projektową
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady tworzenia dokumentacji projektowo-technicznej
- rozróżnia rodzaje projektów
- odczytuje informacje z planów zagospodarowania przestrzennego
- posługuje się mapami i planami sytuacyjno-wysokościowymi
2. Charakteryzuje pojęcia geodezyjne
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcia geodezyjne
- dobiera instrumenty geodezyjne (np. dalmierz, niwelator, tachimetr, elektroniczny system nawigacji satelitarnej, teodolit) do wykonania pomiarów
- rozróżnia techniki geodezyjne stosowane w architekturze krajobrazu
- stosuje techniki geodezyjne w architekturze krajobrazu
- określa etapy wykonywania pomiarów terenowych
- sporządza plan zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym
3. Wykonuje inwentaryzację elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady sporządzania inwentaryzacji terenu i elementów małej architektury krajobrazu
- określa etapy wykonywania inwentaryzacji
- sporządza dokumentację inwentaryzacyjną elementów małej architektury krajobrazu
4. Charakteryzuje materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- określa normy, certyfikaty i aprobaty stosowane w architekturze krajobrazu
- klasyfikuje materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu
- rozróżnia materiały budowlane
- określa właściwości materiałów budowlanych
- dobiera materiały i wyroby budowlane do wykonania elementów małej architektury krajobrazu
5. Planuje realizację inwestycji w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kompozycji w projektach małej architektury krajobrazu
- analizuje schemat przebiegu procesu inwestycyjnego, np. ogrodu przydomowego, skweru, ogrodu przyszkolnego
- planuje prace z wykorzystaniem maszyn, narzędzi i sprzętu do robót ogólnobudowlanych
- podaje zasady organizacji placu budowy
- wymienia dokumenty prowadzenia budowy ogrodu
- wskazuje sposoby zabezpieczeń elementów przyrodniczych
- określa prace związane z prowadzeniem robót ziemnych
- określa metody zabezpieczania terenu przed erozją
- planuje prace związane z rewaloryzacją zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
6. Planuje roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje grunty pod względem ich przydatności do budowy obiektów małej architektury krajobrazu
- dobiera maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt do robót ziemnych
- planuje roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu (np. wykop pod fundament ławki ogrodowej)
7. Charakteryzuje maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje instrukcje obsługi maszyn, urządzeń, narzędzi oraz sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
- wymienia maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
- wskazuje zastosowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
- określa metody konserwacji i przechowywania maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
8. Przygotowuje projekty koncepcyjne i wykonawcze elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady projektowania elementów małej architektury krajobrazu
- rozróżnia oznaczenia projektowe zgodnie z obowiązującymi normami
- stosuje oznaczenia zgodnie z obowiązującymi normami
- określa zasady projektowania, wykonania i konserwacji obiektów małej architektury
- stosuje zasady kompozycji w projektowaniu elementów małej architektury krajobrazu
- wykonuje odręczne rysunki kompozycyjne obiektów małej architektury krajobrazu
- wykonuje projekty koncepcyjne i wykonawcze elementów małej architektury krajobrazu, np. trejaż, pergola, ławka, piaskownica
9. Oblicza koszt robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- definiuje przedmiar i obmiar
- kalkuluje koszty robocizny, materiałów i sprzętu (koszty pośrednie i bezpośrednie)
- sporządza zestawienie kosztów robocizny, materiałów i sprzętu
10. Wykorzystuje programy komputerowe w projektowaniu architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- stosuje programy komputerowe w projektowaniu obiektów architektury krajobrazu
- stosuje programy komputerowe w etapach koncepcji, projektu i wizualizacji
- stosuje techniki prezentacji projektów
- stosuje programy komputerowe wspomagające rozliczanie kosztów budowy obiektów małej architektury krajobrazu
5. Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- określa rysunki robocze elementów małej architektury krajobrazu
- czyta dokumentację projektową
2. Realizuje budowę elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje pomiary geodezyjne
- dobiera sposoby wykonania elementów małej architektury krajobrazu (np. nawierzchni, schodów, murków)
- dobiera materiały, maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt do wykonania elementów małej architektury krajobrazu
- stosuje instrukcje obsługi maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu
- posługuje się maszynami, urządzeniami, narzędziami i sprzętem do robót ogólnobudowlanych
- organizuje teren budowy obiektów małej architektury
- wykonuje roboty ziemne związane z budową obiektów małej architektury
- wykonuje elementy małej architektury krajobrazu (np. ścieżki, schody terenowe, pergole)
- ocenia jakość wykonanych prac
3. Realizuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
- określa zasady wykonywania i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
- planuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
- dobiera materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury
- dobiera narzędzia i sprzęt do napraw i konserwacji elementów małej architektury
- wykonuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
- wykonuje prace związane z rewaloryzacją zabytkowych elementów małej architektury krajobrazu
- wskazuje formy kontroli obiektów małej architektury krajobrazu i placów zabaw oraz zasady ich konserwacji
- ocenia jakość wykonanych prac naprawczych i konserwacyjnych
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; b) z dokumentacją związaną z danym zawodem; z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, sprzętu i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- określa przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji