Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900431
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13375

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  2. wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
  3. wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
  4. wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  5. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
2. Dobiera środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
  3. dobiera odzież ochronną przy wykonywaniu prac w zakresie zadań zawodowych
  4. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odzież ochronną podczas wykonywania prac w zakresie zadań zawodowych
3. Ocenia wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa kryteria ergonomicznej struktury przestrzennej stanowisk pracy
  2. organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. organizuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
  2. określa gatunki roślin ozdobnych (jednorocznych, dwuletnich i bylin) oraz drzew i krzewów
2. Charakteryzuje działania związane z konserwacją zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje działania konserwatorskie, takie jak: rewaloryzacja, adaptacja, modernizacja konserwacja, rewitalizacja, renowacja
  2. określa zasady tworzenia dokumentacji konserwatorskiej zabytkowych założeń ogrodowo-parkowych
  3. opisuje międzynarodowe dokumenty związane z ochroną krajobrazu, w tym krajobrazu kulturowego, np. Kartę Wenecką, Kartę Florencką
3. Charakteryzuje zasady tworzenia kompozycji przestrzennych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa style kompozycji przestrzennych w architekturze krajobrazu
  2. rozróżnia podstawowe elementy kompozycji wnętrz krajobrazowych
  3. rozróżnia czynniki kompozycji we wnętrzu krajobrazowym
4. Stosuje zasady rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przybory i materiały kreślarskie do wykonania rysunku technicznego
  2. posługuje się przyborami, materiałami kreślarskimi
  3. stosuje linie rysunkowe i kreskowania zgodnie z normami
  4. wykonuje kreślenie figur i konstrukcji geometrycznych
  5. stosuje ogólne zasady rzutowania i wykonywania przekrojów
  6. stosuje zasady wymiarowania
  7. odczytuje oznaczenia graficzne
5. Charakteryzuje metody waloryzacji krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa jednostki architektoniczno-krajobrazowe
  2. określa zespoły wnętrz architektoniczno-krajobrazowych
  3. rozróżnia wnętrza architektoniczno-krajobrazowe
6. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  2. wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  3. opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
7. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
  2. przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
8. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę biznesplanu
  2. określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
  3. przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
  4. przygotowuje przykładowy biznesplan
9. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i określa cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy małej architektury krajobrazu
  2. określa rodzaje nawierzchni ogrodowych w architekturze krajobrazu
  3. określa rodzaje konstrukcji schodów terenowych, pochylni, murków, ogrodzeń
  4. określa rodzaje podpór dla pnączy (np. krata, pergola)
  5. wymienia rodzaje małych zbiorników wodnych (np. staw, sadzawka, zbiorniki naturalne, sztuczne)
  6. określa instalacje towarzyszące małym zbiornikom wodnym (np. systemy zasilające, filtrujące, przelewowe)
  7. wymienia rodzaje mostów, kładek i pomostów, tarasów
  8. określa rodzaje zielonych dachów i ogrodów wertykalnych jako uzupełnienie zieleni miejskiej
  9. wskazuje inne elementy wyposażenia stanowiące małą architekturę krajobrazu stosowane w obiektach architektury krajobrazu (np. ławki, kosze, stojaki na rowery, karmniki)
2. Charakteryzuje elementy zabawowe na placach zabaw
Kryteria weryfikacji:
  1. określa urządzenia zabawowe stosowane na placach zabaw
  2. dobiera elementy małej architektury krajobrazu stosowane na placach zabaw do koncepcji placu
3. Charakteryzuje rodzaje oświetlenia parków i ogrodów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady usytuowania oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu
  2. projektuje rozmieszczenie oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu
  3. dobiera rodzaje oświetlenia do obiektów architektury krajobrazu
4. Charakteryzuje prace rewaloryzacyjne zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia związane z architekturą i sztuką zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
  2. definiuje działania konserwatorskie, takie jak: rewaloryzacja, adaptacja, modernizacja konserwacja, rewitalizacja, renowacja obiektów małej architektury krajobrazu
  3. rozpoznaje prace związane z rewaloryzacją i konserwacją zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu

4. Opracowanie projektów obiektów małej architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje dokumentację projektową
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady tworzenia dokumentacji projektowo-technicznej
  2. rozróżnia rodzaje projektów
  3. odczytuje informacje z planów zagospodarowania przestrzennego
  4. posługuje się mapami i planami sytuacyjno-wysokościowymi
2. Charakteryzuje pojęcia geodezyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia geodezyjne
  2. dobiera instrumenty geodezyjne (np. dalmierz, niwelator, tachimetr, elektroniczny system nawigacji satelitarnej, teodolit) do wykonania pomiarów
  3. rozróżnia techniki geodezyjne stosowane w architekturze krajobrazu
  4. stosuje techniki geodezyjne w architekturze krajobrazu
  5. określa etapy wykonywania pomiarów terenowych
  6. sporządza plan zagospodarowania działki na podkładzie geodezyjnym
3. Wykonuje inwentaryzację elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady sporządzania inwentaryzacji terenu i elementów małej architektury krajobrazu
  2. określa etapy wykonywania inwentaryzacji
  3. sporządza dokumentację inwentaryzacyjną elementów małej architektury krajobrazu
4. Charakteryzuje materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa normy, certyfikaty i aprobaty stosowane w architekturze krajobrazu
  2. klasyfikuje materiały budowlane stosowane w architekturze krajobrazu
  3. rozróżnia materiały budowlane
  4. określa właściwości materiałów budowlanych
  5. dobiera materiały i wyroby budowlane do wykonania elementów małej architektury krajobrazu
5. Planuje realizację inwestycji w architekturze krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kompozycji w projektach małej architektury krajobrazu
  2. analizuje schemat przebiegu procesu inwestycyjnego, np. ogrodu przydomowego, skweru, ogrodu przyszkolnego
  3. planuje prace z wykorzystaniem maszyn, narzędzi i sprzętu do robót ogólnobudowlanych
  4. podaje zasady organizacji placu budowy
  5. wymienia dokumenty prowadzenia budowy ogrodu
  6. wskazuje sposoby zabezpieczeń elementów przyrodniczych
  7. określa prace związane z prowadzeniem robót ziemnych
  8. określa metody zabezpieczania terenu przed erozją
  9. planuje prace związane z rewaloryzacją zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu
6. Planuje roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje grunty pod względem ich przydatności do budowy obiektów małej architektury krajobrazu
  2. dobiera maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt do robót ziemnych
  3. planuje roboty ziemne związane z budową elementów małej architektury krajobrazu (np. wykop pod fundament ławki ogrodowej)
7. Charakteryzuje maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje instrukcje obsługi maszyn, urządzeń, narzędzi oraz sprzętu stosowanych do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
  2. wymienia maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt stosowane do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
  3. wskazuje zastosowanie maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu do wykonywania obiektów małej architektury krajobrazu
  4. określa metody konserwacji i przechowywania maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
8. Przygotowuje projekty koncepcyjne i wykonawcze elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady projektowania elementów małej architektury krajobrazu
  2. rozróżnia oznaczenia projektowe zgodnie z obowiązującymi normami
  3. stosuje oznaczenia zgodnie z obowiązującymi normami
  4. określa zasady projektowania, wykonania i konserwacji obiektów małej architektury
  5. stosuje zasady kompozycji w projektowaniu elementów małej architektury krajobrazu
  6. wykonuje odręczne rysunki kompozycyjne obiektów małej architektury krajobrazu
  7. wykonuje projekty koncepcyjne i wykonawcze elementów małej architektury krajobrazu, np. trejaż, pergola, ławka, piaskownica
9. Oblicza koszt robocizny, materiałów i sprzętów związanych z urządzaniem i konserwacją elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje przedmiar i obmiar
  2. kalkuluje koszty robocizny, materiałów i sprzętu (koszty pośrednie i bezpośrednie)
  3. sporządza zestawienie kosztów robocizny, materiałów i sprzętu
10. Wykorzystuje programy komputerowe w projektowaniu architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje programy komputerowe w projektowaniu obiektów architektury krajobrazu
  2. stosuje programy komputerowe w etapach koncepcji, projektu i wizualizacji
  3. stosuje techniki prezentacji projektów
  4. stosuje programy komputerowe wspomagające rozliczanie kosztów budowy obiektów małej architektury krajobrazu

5. Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rysunki robocze elementów małej architektury krajobrazu
  2. czyta dokumentację projektową
2. Realizuje budowę elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje pomiary geodezyjne
  2. dobiera sposoby wykonania elementów małej architektury krajobrazu (np. nawierzchni, schodów, murków)
  3. dobiera materiały, maszyny, urządzenia, narzędzia i sprzęt do wykonania elementów małej architektury krajobrazu
  4. stosuje instrukcje obsługi maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu
  5. posługuje się maszynami, urządzeniami, narzędziami i sprzętem do robót ogólnobudowlanych
  6. organizuje teren budowy obiektów małej architektury
  7. wykonuje roboty ziemne związane z budową obiektów małej architektury
  8. wykonuje elementy małej architektury krajobrazu (np. ścieżki, schody terenowe, pergole)
  9. ocenia jakość wykonanych prac
3. Realizuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje napraw i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
  2. określa zasady wykonywania i konserwacji elementów małej architektury krajobrazu
  3. planuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
  4. dobiera materiały do napraw i konserwacji elementów małej architektury
  5. dobiera narzędzia i sprzęt do napraw i konserwacji elementów małej architektury
  6. wykonuje naprawy i konserwacje elementów małej architektury krajobrazu
  7. wykonuje prace związane z rewaloryzacją zabytkowych elementów małej architektury krajobrazu
  8. wskazuje formy kontroli obiektów małej architektury krajobrazu i placów zabaw oraz zasady ich konserwacji
  9. ocenia jakość wykonanych prac naprawczych i konserwacyjnych

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; b) z dokumentacją związaną z danym zawodem; z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, sprzętu i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH