Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900432
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13376

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje odzieży ochronnej
  2. ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
  2. prowadzi działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia w przedsiębiorstwie
5. udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy ogrodnictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ogrodniczych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi w ogrodnictwie
  2. rozróżnia gatunki roślin ogrodniczych
  3. opisuje grupy roślin: jednoroczne, dwuletnie, byliny, krzewinki, krzewy, drzewa
2. Sporządza rysunki koncepcyjne nasadzeń roślin ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje odręczne rysunki nasadzeń roślin ogrodniczych
  2. odczytuje oznaczenia graficzne, np. rozstawa roślin, liczba sztuk
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza liczbę roślin potrzebnych do obsadzenia danej powierzchni
  2. oblicza koszt zakupu materiału roślinnego
  3. przelicza jednostki powierzchni, np. metry kwadratowe na hektary, ary na hektary
4. Charakteryzuje narzędzia i sprzęt stosowany do prac w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
  2. dobiera narzędzia i sprzęt do prac wykonywanych w ogrodnictwie
  3. stosuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
  4. określa metody konserwacji i przechowywania narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
  5. wymienia rodzaje korozji maszyn, narzędzi i sprzętu
  6. dobiera środki zabezpieczające do występującego rodzaju korozji
  7. konserwuje maszyny, narzędzia i sprzęt ogrodniczy
5. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy: sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu ogumienia
  2. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
  3. przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
6. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
  2. stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
  3. stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą
  4. wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
7. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  2. wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  3. opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
8. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
  2. przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
9. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę biznesplanu
  2. określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
  3. przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
  4. przygotowuje przykładowy biznesplan
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin sadowniczych i szkółkarskich

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu, np.: stratyfikacja, skaryfikacja, moczenie
  2. dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku rośliny sadowniczej
  3. planuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane przy produkcji siewek
  4. planuje prace wykonywane przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych
  5. uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku rośliny sadowniczej
  6. organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin sadowniczych
2. Planuje i organizuje prace związane z założeniem i prowadzeniem szkółki roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia i urządzenia do przygotowania gleby przed założeniem i prowadzeniem upraw szkółkarskich
  2. planuje kolejność prac związanych z przygotowaniem gleby przed założeniem upraw szkółkarskich
  3. organizuje prace związane z przygotowaniem gleby w uprawach roślin sadowniczych
  4. organizuje prace przy prowadzeniu mateczników podkładek wegetatywnych i generatywnych
  5. sporządza harmonogram prac w pierwszym i drugim roku prowadzenia szkółki
  6. organizuje prace przy produkcji drzewek owocowych podwójnie szczepionych
  7. sporządza harmonogram prac przy produkcji sadzonek różnych gatunków roślin jagodowych, np. sortowanie, etykietowanie
  8. sporządza plan nasadzeń roślin sadowniczych w szkółce
  9. planuje przechowywanie materiału szkółkarskiego
3. Planuje uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje wymagania roślin sadowniczych sporządza harmonogram prac wykonywanych przed założeniem upraw sadowniczych
  2. sporządza harmonogram prac wykonywanych w czasie zakładania upraw sadowniczych
  3. planuje dobór gatunków roślin sadowniczych do warunków klimatyczno-glebowych
  4. sporządza plan nasadzeń roślin sadowniczych, uwzględniając warunki gospodarstwa
  5. organizuje prace przygotowujące glebę pod założenie upraw sadowniczych
  6. organizuje prace związane z założeniem upraw roślin sadowniczych
  7. organizuje sadzenie roślin sadowniczych
4. Planuje i organizuje zabiegi ochrony roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje przyczyny szkód w uprawach sadowniczych spowodowanych przez: choroby, szkodniki, przymrozki
  2. planuje metody ochrony roślin sadowniczych
  3. planuje zabiegi zapobiegające występowaniu chorób i szkodników w uprawach sadowniczych
  4. planuje ochronę roślin sadowniczych w uprawach ekologicznych
  5. organizuje ochronę roślin zgodnie z programem ochrony roślin sadowniczych i zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej
5. Planuje zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje zwalczanie chwastów w uprawach sadowniczych, ręcznie, mechanicznie, chemicznie
  2. organizuje nawożenie roślin sadowniczych, uwzględniając wymagania pokarmowe roślin, zasobność gleb, zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej
  3. organizuje nawadnianie upraw roślin sadowniczych
  4. sporządza harmonogram prac pielęgnacyjnych w uprawie poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
  5. planuje wykorzystanie narzędzi, maszyn i pojazdów do pielęgnacji upraw sadowniczych
6. Planuje i organizuje zbiór owoców
Kryteria weryfikacji:
  1. określa termin zbioru owoców
  2. planuje technikę zbioru owoców
  3. planuje wykorzystanie narzędzi, maszyn i pojazdów do zbioru owoców
  4. organizuje prace związane ze zbiorem i transportem owoców
7. Planuje prace związane z przechowywaniem i sprzedażą owoców
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju owoców
  2. określa parametry przechowywania owoców
  3. planuje prace związane z przechowywaniem owoców
  4. organizuje prace związane z przygotowaniem owoców do sprzedaży
8. Posługuje się programami komputerowymi w zarządzaniu gospodarstwem sadowniczym
Kryteria weryfikacji:
  1. wprowadza dane o produkcji sadowniczej do programu komputerowego
  2. analizuje uzyskane z programu komputerowego dane o gospodarstwie sadowniczym
  3. stosuje programy komputerowe, np. do kosztorysowania
9. Analizuje koszty produkcji sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przychody gospodarstwa sadowniczego
  2. posługuje się normami
  3. oblicza opłacalność produkcji sadowniczej i szkółkarskiej
  4. optymalizuje rozwiązania opłacalności produkcji sadowniczej.

4. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin warzywnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje metody rozmnażania roślin warzywnych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu: moczenie nasion, otoczkowanie nasion
  2. dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku rośliny warzywnej
  3. planuje zabiegi pielęgnacyjne przy uprawie siewek
  4. planuje prace przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin warzywnych
  5. uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku rośliny warzywnej
  6. organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin warzywnych
2. Planuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
Kryteria weryfikacji:
  1. określa technologię produkcji roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
  2. analizuje wymagania roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
  3. dobiera gatunki roślin warzywnych do warunków regionu: klimatycznych, glebowych, ekonomicznych
  4. sporządza harmonogram prac związanych z uprawą gleby do siewu lub sadzenia w produkcji określonego gatunku rośliny warzywnej i przyprawowej uprawianej w gruncie
  5. sporządza plan nasadzeń roślin warzywnych i przyprawowych
  6. sporządza harmonogram prac w produkcji roślin warzywnych i przyprawowych
  7. organizuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
3. Planuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. określa technologię produkcji roślin warzywnych i przyprawowych w uprawach pod osłonami
  2. planuje zastosowanie osłon w uprawie roślin warzywnych i przyprawowych
  3. analizuje właściwości fizykochemiczne podłoży stosowanych w uprawie roślin warzywnych i przyprawowych
  4. analizuje wymagania roślin warzywnych i przyprawowych w uprawach pod osłonami
  5. dobiera podłoże do gatunku uprawianej rośliny warzywnej i przyprawowej
  6. dobiera pojemniki do technologii uprawy gatunku rośliny warzywnej i przyprawowej
  7. analizuje wymagania klimatyczne i glebowe (środowiskowe) gatunków warzyw uprawianych pod osłonami
  8. sporządza harmonogram prac wykonywanych w produkcji roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych pod osłonami
  9. organizuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych pod osłonami zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
4. Planuje prace pielęgnacyjne przy uprawie roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje metody ochrony roślin warzywnych i przyprawowych
  2. dobiera środki ochrony roślin warzywnych do produkcji zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
  3. planuje sposoby zwalczania chwastów w uprawach roślin warzywnych i przyprawowych
  4. analizuje rodzaje nawozów stosowanych w uprawach roślin warzywnych
  5. oblicza dawki nawozów do wymagań pokarmowych roślin warzywnych
  6. organizuje nawadnianie roślin warzywnych i przyprawowych w gruncie i pod osłonami
  7. organizuje prace pielęgnacyjne upraw roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
5. Planuje prace związane ze zbiorem warzyw i roślin przyprawowych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje termin zbioru warzyw i roślin przyprawowych
  2. dobiera technikę zbioru do gatunku warzyw i roślin przyprawowych
  3. organizuje zbiór warzyw i roślin przyprawowych
  4. organizuje transport warzyw i roślin przyprawowych
6. Planuje uprawę grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje uprawę grzybów jadalnych z uwzględnieniem warunków ekonomicznych gospodarstwa
  2. planuje przygotowanie pomieszczeń do uprawy grzybów jadalnych
  3. dobiera warunki uprawy do gatunku grzyba jadalnego
  4. sporządza harmonogram uprawy grzyba jadalnego
  5. planuje termin zbioru grzyba jadalnego
  6. planuje technikę zbioru grzyba jadalnego
  7. organizuje zbiór i transport grzybów jadalnych
7. Planuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży warzyw, roślin przyprawowych oraz grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju przechowywanych warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
  2. planuje przechowywanie warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych w zależności od ich do gatunku
  3. dobiera opakowania do rodzajów warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
  4. organizuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
8. Analizuje koszty produkcji warzywnej, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza przychody gospodarstwa warzywnego
  2. posługuje się normami
  3. oblicza opłacalność produkcji warzyw, roślin przyprawowych oraz grzybów jadalnych
  4. optymalizuje rozwiązania opłacalności produkcji warzywnej i grzybów jadalnych
9. Posługuje się programami komputerowymi w zarządzaniu gospodarstwem warzywnym
Kryteria weryfikacji:
  1. wprowadza dane o produkcji warzywnej do programu komputerowego
  2. analizuje uzyskane z programu komputerowego dane o gospodarstwie warzywnym
  3. stosuje programy komputerowe, np. do kosztorysowania.

5. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin ozdobnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje prace związane z rozmnażaniem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu
  2. dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku roślin ozdobnych
  3. planuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane przy uprawie siewek
  4. planuje prace wykonywane przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin ozdobnych
  5. uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku roślin ozdobnych
  6. organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin ozdobnych
2. Planuje prace związane z przygotowaniem gleby i podłoży pod uprawę roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera uprawy roślin ozdobnych do rodzaju gleby
  2. analizuje właściwości fizykochemiczne gleby i podłoży stosowanych w uprawie roślin ozdobnych
  3. planuje terminy wykonywania uprawek dla roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. sporządza harmonogram prac związanych z przygotowaniem gleby i podłoży do produkcji roślin ozdobnych
  5. organizuje prace związane z przygotowaniem gleby i podłoży pod uprawę roślin ozdobnych
3. Organizuje prace związane z ochroną roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki do zwalczania chorób i szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  2. oblicza dawkę środków ochrony roślin
  3. organizuje ochronę roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami zgodnie z programem ochrony roślin ozdobnych
4. Planuje prace związane z nawożeniem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje nawożenie dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  2. oblicza dawkę nawozu dla danego gatunku rośliny ozdobnej
  3. sporządza harmonogram prac związanych z nawożeniem roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. planuje terminy stosowania nawozów w uprawach roślin ozdobnych
  5. organizuje prace związane z nawożeniem roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
5. Planuje prace związane ze zbiorem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa termin zbioru roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  2. organizuje zbiór roślin ozdobnych
  3. dobiera sprzęt i pojazdy do zbioru roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. dobiera sprzęt i pojazdy do transportu roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  5. organizuje transport roślin ozdobnych
6. Planuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju przechowywanych roślin ozdobnych
  2. planuje przechowywanie roślin ozdobnych do uprawianego gatunku
  3. organizuje przechowanie roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. dobiera opakowania do gatunków roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  5. organizuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży roślin ozdobnych
7. Analizuje koszty produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przychody gospodarstwa ogrodniczego uprawiającego rośliny ozdobne
  2. posługuje się normami
  3. sporządza kosztorys produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
  4. oblicza opłacalność produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
8. posługuje się programami komputerowymi do zarządzania gospodarstwem ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje dane o gospodarstwie ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
  2. wprowadza do programu komputerowego dane o produkcji gospodarstwa ogrodniczego uprawiającego rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
  3. analizuje uzyskane dane z programu komputerowego o gospodarstwie ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne
  4. stosuje programy komputerowe do sporządzania planu nasadzeń

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków w zakresie zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH