
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Planowanie i organizacja prac ogrodniczych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
OGR.05.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900432
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13376
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje odzieży ochronnej
- ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
- prowadzi działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia w przedsiębiorstwie
5. udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy ogrodnictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ogrodniczych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi w ogrodnictwie
- rozróżnia gatunki roślin ogrodniczych
- opisuje grupy roślin: jednoroczne, dwuletnie, byliny, krzewinki, krzewy, drzewa
2. Sporządza rysunki koncepcyjne nasadzeń roślin ogrodniczych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje odręczne rysunki nasadzeń roślin ogrodniczych
- odczytuje oznaczenia graficzne, np. rozstawa roślin, liczba sztuk
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi
Kryteria weryfikacji:
- oblicza liczbę roślin potrzebnych do obsadzenia danej powierzchni
- oblicza koszt zakupu materiału roślinnego
- przelicza jednostki powierzchni, np. metry kwadratowe na hektary, ary na hektary
4. Charakteryzuje narzędzia i sprzęt stosowany do prac w ogrodnictwie
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
- dobiera narzędzia i sprzęt do prac wykonywanych w ogrodnictwie
- stosuje instrukcje obsługi narzędzi i sprzętu
- określa metody konserwacji i przechowywania narzędzi i sprzętu zgodnie z instrukcją użytkowania
- wymienia rodzaje korozji maszyn, narzędzi i sprzętu
- dobiera środki zabezpieczające do występującego rodzaju korozji
- konserwuje maszyny, narzędzia i sprzęt ogrodniczy
5. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy: sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, stanu ogumienia
- kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
- przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
6. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
- stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
- stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą
- wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym z przyczepą wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
7. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
8. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
- opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
- przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
9. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę biznesplanu
- określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
- przygotowuje analizę finansową gospodarstwa ogrodniczego
- przygotowuje przykładowy biznesplan
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin sadowniczych i szkółkarskich
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje metody rozmnażania roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu, np.: stratyfikacja, skaryfikacja, moczenie
- dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku rośliny sadowniczej
- planuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane przy produkcji siewek
- planuje prace wykonywane przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych
- uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku rośliny sadowniczej
- organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin sadowniczych
2. Planuje i organizuje prace związane z założeniem i prowadzeniem szkółki roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia i urządzenia do przygotowania gleby przed założeniem i prowadzeniem upraw szkółkarskich
- planuje kolejność prac związanych z przygotowaniem gleby przed założeniem upraw szkółkarskich
- organizuje prace związane z przygotowaniem gleby w uprawach roślin sadowniczych
- organizuje prace przy prowadzeniu mateczników podkładek wegetatywnych i generatywnych
- sporządza harmonogram prac w pierwszym i drugim roku prowadzenia szkółki
- organizuje prace przy produkcji drzewek owocowych podwójnie szczepionych
- sporządza harmonogram prac przy produkcji sadzonek różnych gatunków roślin jagodowych, np. sortowanie, etykietowanie
- sporządza plan nasadzeń roślin sadowniczych w szkółce
- planuje przechowywanie materiału szkółkarskiego
3. Planuje uprawę roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- analizuje wymagania roślin sadowniczych sporządza harmonogram prac wykonywanych przed założeniem upraw sadowniczych
- sporządza harmonogram prac wykonywanych w czasie zakładania upraw sadowniczych
- planuje dobór gatunków roślin sadowniczych do warunków klimatyczno-glebowych
- sporządza plan nasadzeń roślin sadowniczych, uwzględniając warunki gospodarstwa
- organizuje prace przygotowujące glebę pod założenie upraw sadowniczych
- organizuje prace związane z założeniem upraw roślin sadowniczych
- organizuje sadzenie roślin sadowniczych
4. Planuje i organizuje zabiegi ochrony roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- analizuje przyczyny szkód w uprawach sadowniczych spowodowanych przez: choroby, szkodniki, przymrozki
- planuje metody ochrony roślin sadowniczych
- planuje zabiegi zapobiegające występowaniu chorób i szkodników w uprawach sadowniczych
- planuje ochronę roślin sadowniczych w uprawach ekologicznych
- organizuje ochronę roślin zgodnie z programem ochrony roślin sadowniczych i zasadami Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej
5. Planuje zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- planuje zwalczanie chwastów w uprawach sadowniczych, ręcznie, mechanicznie, chemicznie
- organizuje nawożenie roślin sadowniczych, uwzględniając wymagania pokarmowe roślin, zasobność gleb, zasady Zwykłej Dobrej Praktyki Rolniczej
- organizuje nawadnianie upraw roślin sadowniczych
- sporządza harmonogram prac pielęgnacyjnych w uprawie poszczególnych gatunków roślin sadowniczych
- planuje wykorzystanie narzędzi, maszyn i pojazdów do pielęgnacji upraw sadowniczych
6. Planuje i organizuje zbiór owoców
Kryteria weryfikacji:
- określa termin zbioru owoców
- planuje technikę zbioru owoców
- planuje wykorzystanie narzędzi, maszyn i pojazdów do zbioru owoców
- organizuje prace związane ze zbiorem i transportem owoców
7. Planuje prace związane z przechowywaniem i sprzedażą owoców
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju owoców
- określa parametry przechowywania owoców
- planuje prace związane z przechowywaniem owoców
- organizuje prace związane z przygotowaniem owoców do sprzedaży
8. Posługuje się programami komputerowymi w zarządzaniu gospodarstwem sadowniczym
Kryteria weryfikacji:
- wprowadza dane o produkcji sadowniczej do programu komputerowego
- analizuje uzyskane z programu komputerowego dane o gospodarstwie sadowniczym
- stosuje programy komputerowe, np. do kosztorysowania
9. Analizuje koszty produkcji sadowniczych
Kryteria weryfikacji:
- określa przychody gospodarstwa sadowniczego
- posługuje się normami
- oblicza opłacalność produkcji sadowniczej i szkółkarskiej
- optymalizuje rozwiązania opłacalności produkcji sadowniczej.
4. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin warzywnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje metody rozmnażania roślin warzywnych
Kryteria weryfikacji:
- planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu: moczenie nasion, otoczkowanie nasion
- dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku rośliny warzywnej
- planuje zabiegi pielęgnacyjne przy uprawie siewek
- planuje prace przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin warzywnych
- uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku rośliny warzywnej
- organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin warzywnych
2. Planuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
Kryteria weryfikacji:
- określa technologię produkcji roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
- analizuje wymagania roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie
- dobiera gatunki roślin warzywnych do warunków regionu: klimatycznych, glebowych, ekonomicznych
- sporządza harmonogram prac związanych z uprawą gleby do siewu lub sadzenia w produkcji określonego gatunku rośliny warzywnej i przyprawowej uprawianej w gruncie
- sporządza plan nasadzeń roślin warzywnych i przyprawowych
- sporządza harmonogram prac w produkcji roślin warzywnych i przyprawowych
- organizuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
3. Planuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- określa technologię produkcji roślin warzywnych i przyprawowych w uprawach pod osłonami
- planuje zastosowanie osłon w uprawie roślin warzywnych i przyprawowych
- analizuje właściwości fizykochemiczne podłoży stosowanych w uprawie roślin warzywnych i przyprawowych
- analizuje wymagania roślin warzywnych i przyprawowych w uprawach pod osłonami
- dobiera podłoże do gatunku uprawianej rośliny warzywnej i przyprawowej
- dobiera pojemniki do technologii uprawy gatunku rośliny warzywnej i przyprawowej
- analizuje wymagania klimatyczne i glebowe (środowiskowe) gatunków warzyw uprawianych pod osłonami
- sporządza harmonogram prac wykonywanych w produkcji roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych pod osłonami
- organizuje uprawę roślin warzywnych i przyprawowych pod osłonami zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
4. Planuje prace pielęgnacyjne przy uprawie roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- planuje metody ochrony roślin warzywnych i przyprawowych
- dobiera środki ochrony roślin warzywnych do produkcji zgodnie z programem ochrony roślin warzywnych
- planuje sposoby zwalczania chwastów w uprawach roślin warzywnych i przyprawowych
- analizuje rodzaje nawozów stosowanych w uprawach roślin warzywnych
- oblicza dawki nawozów do wymagań pokarmowych roślin warzywnych
- organizuje nawadnianie roślin warzywnych i przyprawowych w gruncie i pod osłonami
- organizuje prace pielęgnacyjne upraw roślin warzywnych i przyprawowych uprawianych w gruncie i pod osłonami
5. Planuje prace związane ze zbiorem warzyw i roślin przyprawowych
Kryteria weryfikacji:
- planuje termin zbioru warzyw i roślin przyprawowych
- dobiera technikę zbioru do gatunku warzyw i roślin przyprawowych
- organizuje zbiór warzyw i roślin przyprawowych
- organizuje transport warzyw i roślin przyprawowych
6. Planuje uprawę grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
- planuje uprawę grzybów jadalnych z uwzględnieniem warunków ekonomicznych gospodarstwa
- planuje przygotowanie pomieszczeń do uprawy grzybów jadalnych
- dobiera warunki uprawy do gatunku grzyba jadalnego
- sporządza harmonogram uprawy grzyba jadalnego
- planuje termin zbioru grzyba jadalnego
- planuje technikę zbioru grzyba jadalnego
- organizuje zbiór i transport grzybów jadalnych
7. Planuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży warzyw, roślin przyprawowych oraz grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju przechowywanych warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
- planuje przechowywanie warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych w zależności od ich do gatunku
- dobiera opakowania do rodzajów warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
- organizuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży warzyw, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
8. Analizuje koszty produkcji warzywnej, roślin przyprawowych i grzybów jadalnych
Kryteria weryfikacji:
- oblicza przychody gospodarstwa warzywnego
- posługuje się normami
- oblicza opłacalność produkcji warzyw, roślin przyprawowych oraz grzybów jadalnych
- optymalizuje rozwiązania opłacalności produkcji warzywnej i grzybów jadalnych
9. Posługuje się programami komputerowymi w zarządzaniu gospodarstwem warzywnym
Kryteria weryfikacji:
- wprowadza dane o produkcji warzywnej do programu komputerowego
- analizuje uzyskane z programu komputerowego dane o gospodarstwie warzywnym
- stosuje programy komputerowe, np. do kosztorysowania.
5. Planowanie i organizowanie prac związanych z uprawą roślin ozdobnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje prace związane z rozmnażaniem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- planuje zabiegi przygotowujące nasiona do siewu
- dobiera sposoby wysiewu nasion do gatunku roślin ozdobnych
- planuje zabiegi pielęgnacyjne wykonywane przy uprawie siewek
- planuje prace wykonywane przy wegetatywnym rozmnażaniu roślin ozdobnych
- uzasadnia dobór sposobu rozmnażania do gatunku roślin ozdobnych
- organizuje prace związane z rozmnażaniem generatywnym i wegetatywnym roślin ozdobnych
2. Planuje prace związane z przygotowaniem gleby i podłoży pod uprawę roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera uprawy roślin ozdobnych do rodzaju gleby
- analizuje właściwości fizykochemiczne gleby i podłoży stosowanych w uprawie roślin ozdobnych
- planuje terminy wykonywania uprawek dla roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- sporządza harmonogram prac związanych z przygotowaniem gleby i podłoży do produkcji roślin ozdobnych
- organizuje prace związane z przygotowaniem gleby i podłoży pod uprawę roślin ozdobnych
3. Organizuje prace związane z ochroną roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki do zwalczania chorób i szkodników roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- oblicza dawkę środków ochrony roślin
- organizuje ochronę roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami zgodnie z programem ochrony roślin ozdobnych
4. Planuje prace związane z nawożeniem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- planuje nawożenie dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- oblicza dawkę nawozu dla danego gatunku rośliny ozdobnej
- sporządza harmonogram prac związanych z nawożeniem roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- planuje terminy stosowania nawozów w uprawach roślin ozdobnych
- organizuje prace związane z nawożeniem roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
5. Planuje prace związane ze zbiorem roślin ozdobnych
Kryteria weryfikacji:
- określa termin zbioru roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- organizuje zbiór roślin ozdobnych
- dobiera sprzęt i pojazdy do zbioru roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- dobiera sprzęt i pojazdy do transportu roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- organizuje transport roślin ozdobnych
6. Planuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rodzaje pomieszczeń przechowalniczych do rodzaju przechowywanych roślin ozdobnych
- planuje przechowywanie roślin ozdobnych do uprawianego gatunku
- organizuje przechowanie roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- dobiera opakowania do gatunków roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- organizuje przechowywanie i przygotowanie do sprzedaży roślin ozdobnych
7. Analizuje koszty produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- określa przychody gospodarstwa ogrodniczego uprawiającego rośliny ozdobne
- posługuje się normami
- sporządza kosztorys produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
- oblicza opłacalność produkcji roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami
8. posługuje się programami komputerowymi do zarządzania gospodarstwem ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje dane o gospodarstwie ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
- wprowadza do programu komputerowego dane o produkcji gospodarstwa ogrodniczego uprawiającego rośliny ozdobne w gruncie i pod osłonami
- analizuje uzyskane dane z programu komputerowego o gospodarstwie ogrodniczym uprawiającym rośliny ozdobne
- stosuje programy komputerowe do sporządzania planu nasadzeń
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków w zakresie zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji