Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
opieki zdrowotnej (MED)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej lub świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900442
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13386

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania dla dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w zakresie zawodu
  2. wyjaśnia pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej
  3. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy w związku z realizacją zadań zawodowych
  4. rozróżnia znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. omawia rodzaje odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów prawa bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Charakteryzuje zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dostrzega związki przyczynowo-skutkowe między higieną osobistą a zachorowaniem na choroby zakaźne
  2. określa patogeny alarmowe
  3. stosuje szczególne środki ostrożności w kontakcie z chorobami zakaźnymi oraz zapobiega ich przenoszeniu
  4. zapobiega zagrożeniom zdrowia i życia w miejscu wykonywania czynności zawodowych
  5. opisuje przyczyny i skutki współczesnych zagrożeń zdrowia, takich jak: nerwice, AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome), WZW (wirusowe zapalenie wątroby) oraz możliwości zapobiegania im
  6. identyfikuje źródła zagrożeń oraz czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne, występujące w środowisku pracy
5. Przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii i przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera wyposażenie i sprzęt zgodnie z wymaganiami ergonomii i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. stosuje zasady ergonomii podczas wykonywania czynności zawodowych
  3. opisuje zasady bezpiecznego przemieszczania pacjenta
  4. używa środków i preparatów używanych podczas wykonywania zadań zawodowych zgodnie z przeznaczeniem i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane w środowisku pracy
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych czynności zawodowych
  3. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania czynności zawodowych
7. Przestrzega zasad, procedur i standardów w zakresie aseptyki i antyseptyki oraz postępowania z materiałami biologicznie skażonymi
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady, procedury i standardy w zakresie aseptyki i antyseptyki podczas realizacji zadań zawodowych
  2. rozpoznaje czynniki ryzyka zakażeń szpitalnych
  3. wykonuje zadania zawodowe zgodnie z procedurami zapobiegania zakażeniom
  4. opisuje zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi występującymi podczas realizacji czynności zawodowych
  5. stosuje zasady postępowania z materiałami biologicznie skażonymi występującymi podczas realizacji czynności zawodowych
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy masażu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje prawne i etyczne uwarunkowania zawodu
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad etycznego postępowania w stosunku do pacjentów oraz współpracowników
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące wykonywania zadań zawodowych w zawodzie
2. Wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje system ubezpieczeń zdrowotnych
  2. wskazuje rodzaje ubezpieczeń zdrowotnych
  3. wymienia zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
  4. rozróżnia dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne
3. Identyfikuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i europejskim
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia w kraju
  2. opisuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia w Unii Europejskiej
4. Prowadzi dokumentację związaną z wykonywaniem zadań zawodowych zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje standardy usług zdrowotnych i medycznych
  2. wyjaśnia różnice w funkcjonowaniu podmiotów leczniczych publicznych i niepublicznych
5. Charakteryzuje rynek usług zdrowotnych i medycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza kartę zabiegów masażu zgodnie z przepisami prawa
  2. opisuje zasady przechowywania i archiwizacji dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych zgodnie z przepisami prawa
6. Podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki
  2. określa czynniki warunkujące utrzymanie zdrowia oraz czynniki negatywnie wpływające na zdrowie
  3. opisuje cele i sposoby działań profilaktycznych
  4. wymienia cele i zadania polityki zdrowotnej państwa
  5. prowadzi działania edukacyjne w zakresie zachowań prozdrowotnych wśród pacjentów
  6. planuje działania z zakresu zdrowego stylu życia wśród pacjentów
7. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje budowę ciała człowieka
  2. stosuje określenia topograficzne w poszczególnych obszarach ciała
8. Analizuje budowę tkanek, narządów, układów człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje budowę tkanek organizmu człowieka
  2. opisuje budowę powłoki wspólnej - skóry i jej przydatków
  3. opisuje budowę układu ruchu człowieka
  4. opisuje budowę i rodzaje kości oraz ich połączeń
  5. opisuje budowę i rodzaje mięśni oraz ich narządów pomocniczych
  6. wyjaśnia rolę powięzi w prawidłowo funkcjonującym układzie ruchu człowieka
  7. opisuje budowę układu nerwowego i narządów zmysłów
  8. opisuje budowę układu krążenia i limfatycznego, oddechowego, pokarmowego i moczowo-płciowego
  9. opisuje budowę układu wewnątrzwydzielniczego
9. Lokalizuje struktury anatomiczne człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. lokalizuje palpacyjnie podstawowe struktury anatomiczne w układzie kostno-stawowym
  2. wymienia mięśnie w układzie ruchu
  3. opisuje przyczepy oraz przebieg mięśni szkieletowych
  4. lokalizuje palpacyjnie powierzchowne mięśnie szkieletowe
  5. lokalizuje sploty nerwowe oraz przebieg nerwów obwodowych
  6. lokalizuje powierzchowne naczynia krwionośne
  7. lokalizuje pnie i przewody limfatyczne oraz skupiska węzłów limfatycznych
10. Charakteryzuje czynność tkanek człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje tkanki mięśniowej
  2. opisuje funkcje tkanki łącznej
  3. opisuje funkcje tkanki nerwowej
  4. opisuje funkcje tkanki nabłonkowej
11. Charakteryzuje czynność układu ruchu człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje fizjologię i mechanikę skurczu mięśni
  2. wyjaśnia mechanizmy regulacji napięcia mięśniowego
  3. wyjaśnia podstawowe pojęcia biomechaniczne w zakresie ruchomości stawów
  4. opisuje funkcje poszczególnych mięśni szkieletowych
12. Charakteryzuje czynność układu nerwowego człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje fizjologię układu nerwowego
  2. opisuje fizjologię narządów zmysłów
  3. opisuje działanie łuku odruchowego
13. Charakteryzuje czynność skóry, układów: krążenia, limfatycznego, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego i wewnątrzwydzielniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje skóry
  2. opisuje fizjologię układu krążenia i limfatycznego
  3. opisuje fizjologię układu oddechowego, pokarmowego i moczowo-płciowego
  4. opisuje wpływ hormonów na czynność organów i układów człowieka
14. Opisuje rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych fazach jego życia
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje cechy rozwoju psychoruchowego człowieka istotne dla prawidłowego wykonywania masażu
  2. dostosowuje wykonywanie masażu do rozwoju psychoruchowego człowieka
15. Wykonuje techniki masażu klasycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia techniki masażu klasycznego
  2. opisuje wykonanie technik masażu klasycznego
  3. wyjaśnia oddziaływanie poszczególnych technik masażu klasycznego na organizm człowieka
16. Określa korelację między masażem, kinezyterapią i fizykoterapią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje zabiegów fizykalnych
  2. wyjaśnia wpływ fizykoterapii na organizm człowieka
  3. wymienia wskazania i przeciwwskazania do wykonywania zabiegów fizykalnych
  4. stosuje masaż, uwzględniając kolejność wykonywania zabiegów fizykalnych
  5. wyjaśnia wpływ kinezyterapii na organizm człowieka
  6. opisuje zasady wykonywania ćwiczeń
  7. dobiera ćwiczenia do potrzeb i stanu pacjenta
17. Przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje objawy przemocy
  2. opisuje działania przeciwdziałające przemocy
  3. wskazuje procedury dotyczące zjawiska przemocy
  4. stosuje procedury dotyczące zjawiska przemocy
18. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Podstawy masażu w medycynie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje procesy patologiczne i objawy chorób
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje objawy procesów patologicznych i zmian chorobowych w organizmie człowieka
  2. wyjaśnia etiologię procesów patologicznych
2. Analizuje przebieg kliniczny i leczenie jednostek chorobowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie nieurazowych zaburzeń w obrębie układu narządu ruchu
  2. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie urazów w obrębie układu narządu ruchu
  3. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie ośrodkowego, obwodowego i wegetatywnego układu nerwowego
  4. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie układu krążenia (tętniczego, żylnego i limfatycznego)
  5. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie układu oddechowego
  6. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie układu pokarmowego
  7. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie układu moczowego i płciowego
  8. opisuje przyczyny, objawy, mechanizmy i leczenie zaburzeń w obrębie skóry
3. Określa wskazania i przeciwwskazania do wykonania poszczególnych rodzajów masażu w medycynie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu klasycznego
  2. opisuje wskazania i przeciwwskazania do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego
  3. opisuje wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapii stóp
  4. opisuje wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego oraz masażu w środowisku wodnym
  5. opisuje wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu Shantala, masażu kobiety w ciąży i połogu
4. Objaśnia zasady wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w medycynie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady wykonywania masażu klasycznego
  2. opisuje zasady wykonywania masażu w środowisku wodnym
  3. opisuje zasady wykonywania manualnego drenażu limfatycznego
  4. opisuje zasady wykonywania masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego refleksoterapii stóp
  5. opisuje zasady wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego
  6. opisuje zasady wykonywania masażu Shantala, masażu kobiety w ciąży i połogu
5. Opisuje działanie poszczególnych rodzajów masażu stosowanego w medycynie na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje działanie poszczególnych technik stosowanych w różnych odmianach masażu, w tym masażu klasycznego, na struktury człowieka
  2. opisuje zmiany powstałe w ustroju człowieka w wyniku zastosowania masażu w środowisku wodnym
  3. opisuje zmiany powstałe w organizmie człowieka w wyniku zastosowania: a) manualnego drenażu limfatycznego; b) masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapii stóp; c) masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego; d) masażu Shantala kobiety w ciąży i połogu
6. Współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia specjalistów należących do zespołu wielodyscyplinarnego
  2. opisuje kompetencje specjalistów należących do zespołu wielodyscyplinarnego
  3. wyjaśnia rolę masażysty w zespole wielodyscyplinarnym
  4. udziela informacji dotyczących prowadzonych działań zawodowych członkom zespołu wielodyscyplinarnego
  5. modyfikuje działania zawodowe w oparciu o wnioski zespołu wielodyscyplinarnego
7. Określa korelację między masażem w medycynie a kinezyterapią i fizykoterapią stosowanymi w danej jednostce chorobowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia wskazania i przeciwwskazania do wykonywania zabiegów fizykalnych w przebiegu poszczególnych chorób
  2. opisuje wpływ zabiegów fizykalnych i kinezyterapii na organizm człowieka w poszczególnych jednostkach chorobowych
  3. opisuje wykorzystanie zabiegów fizykalnych i kinezyterapii w poszczególnych jednostkach chorobowych
  4. stosuje masaż, zachowując kolejność wykonywania procedur medycznych
  5. dobiera ćwiczenia, uwzględniając wskazania lekarskie, jednostkę chorobową oraz aktualny stan pacjenta

4. Wykonywanie masażu w medycynie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dokonuje oceny pacjenta na potrzeby wykonania określonego rodzaju masażu w medycynie
Kryteria weryfikacji:
  1. przeprowadza wywiad na potrzeby masażu
  2. ocenia postawę i budowę ciała pacjenta w celu zaplanowania zabiegu masażu
  3. wykonuje pomiary długości, obwodów kończyn, zakresu ruchu w stawach, siły mięśniowej w celu zaplanowania zabiegu masażu
  4. wykonuje chwyty i techniki diagnostyczne masażu do oceny struktur organizmu człowieka w celu zaplanowania zabiegu masażu
  5. wykonuje ocenę obrzęku w celu zaplanowania zabiegu drenażu limfatycznego
  6. przeprowadza badanie palpacyjne okolic występowania ważnych grup węzłów chłonnych
  7. lokalizuje aktywne punkty spustowe w celu zaplanowania zabiegu masażu
  8. planuje zabieg masażu na podstawie dokonanej oceny
2. Przygotowuje pacjenta do masażu stosowanego w medycynie oraz zapewnia mu bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera pozycję pacjenta w zależności od masowanej okolicy ciała, rodzaju wykonywanego masażu i aktualnego stanu pacjenta z wykorzystaniem stołów, krzeseł, mat do masażu
  2. dobiera przybory ułatwiające ułożenie pacjenta w odpowiedniej pozycji
  3. wykonuje czynności związane z przygotowaniem pacjenta do masażu
  4. informuje pacjenta o planowanym przebiegu zabiegu masażu, możliwych reakcjach organizmu na masaż
3. Dobiera rodzaj, metodykę i technikę masażu do jednostek chorobowych, uwzględniając aktualny stan kliniczny pacjenta
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rodzaj wykonywanego masażu, uwzględniając wskazania lekarskie, jednostkę chorobową oraz aktualny stan kliniczny pacjenta
  2. dobiera metodykę wykonywania masażu, uwzględniając wskazania lekarskie, jednostkę chorobową oraz aktualny stan kliniczny pacjenta
  3. dobiera techniki masażu, uwzględniając wskazania lekarskie, jednostkę chorobową oraz aktualny stan kliniczny pacjenta
  4. wykonuje w odpowiedniej kolejności techniki masażu
  5. dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi, zlecenie lekarskie i jednostkę chorobową
4. Stosuje techniki masażu na podstawie oceny topograficznej i strukturalnej tkanek i narządów człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwe reakcje pacjenta po wykonaniu zabiegu masażu istotne do planowania kolejnych zabiegów
  2. ocenia stan pacjenta podczas trwania zabiegu
  3. wykonuje masaż na podstawie oceny palpacyjnej struktur anatomicznych człowieka
  4. modyfikuje swoje działania adekwatnie do aktualnego stanu pacjenta
5. Wykonuje zabieg masażu klasycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu zgodnie z tokiem masażu
  2. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu klasycznego
6. Wykonuje masaż w środowisku wodnym
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu w środowisku wodnym
  2. przygotowuje wannę do zabiegu masażu w środowisku wodnym
  3. przygotowuje pacjenta do zabiegu masażu w środowisku wodnym
7. Wykonuje manualny drenaż limfatyczny w oparciu o stymulację ruchu perystaltycznego w naczyniach chłonnych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania manualnego drenażu limfatycznego
  2. określa obszar drenowania głównych pni chłonnych
  3. określa kierunek wykonania manualnego drenażu limfatycznego
  4. dobiera pozycję pacjenta w celu ułatwienia odpływu chłonki
  5. dobiera sposób wykonania zabiegu manualnego drenażu limfatycznego w przypadku usunięcia węzłów chłonnych
  6. wykonuje zabieg manualnego drenażu limfatycznego w przypadku zachowanych węzłów chłonnych oraz w przypadku usunięcia węzłów chłonnych
8. Rozróżnia elementy kompleksowej terapii obrzęków
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje elementy kompleksowej terapii obrzęków (terapia ułożeniowa, ćwiczenia fizyczne i oddechowe, autodrenaż)
  2. opisuje zasady stosowania poszczególnych elementów kompleksowej terapii obrzęków w zależności od aktualnego stanu klinicznego pacjenta
9. Wykonuje elementy masaży odruchowych w podstawowym zakresie
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapii stóp
  2. opisuje zakres unerwienia segmentarnego skóry i narządów wewnętrznych
  3. przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapii stóp
  4. stosuje techniki diagnostyczne i lecznicze masażu segmentarnego
  5. stosuje techniki lecznicze masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapię stóp
  6. wykonuje elementy zabiegu z uwzględnieniem zasad masażu łącznotkankowego, okostnowego, segmentarnego, punktowego i refleksoterapii stóp
10. Wykonuje masaż: tensegracyjny, izometryczny, stawowy
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego
  2. przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego
  3. wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego
11. Wykonuje masaż: Shantala, masaż kobiety w ciąży i połogu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu Shantala, masażu kobiety w ciąży i połogu
  2. przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu Shantala, masażu kobiety w ciąży i połogu
  3. wykonuje zabieg masażu Shantala, masaż kobiety w ciąży i połogu z uwzględnieniem zasad oraz kolejności opracowania poszczególnych części ciała
12. Wykonuje masaż przyrządowy z wykorzystaniem urządzenia do masażu wibracyjnego
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu przyrządowego z wykorzystaniem urządzeń do masażu wibracyjnego
  2. przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu przyrządowego
  3. zachowuje kolejność poszczególnych czynności związanych z obsługą aparatu do masażu przyrządowego
  4. wykonuje zabieg masażu na okolicy ciała wskazanej w zleceniu na masaż

5. Wykonywanie masażu w sporcie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera rodzaje masażu do cyklu treningowego zawodnika
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika
  2. opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego
  3. określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie
  4. dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika
2. Dobiera metodykę wykonywania masażu w sporcie w zależności od ogólnej klasyfikacji cyklu treningowego zawodnika
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy
  2. określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego
  3. opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego
  4. przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu
  5. dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu
  6. wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy

6. Wykonywanie masażu prozdrowotnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje masażu prozdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje masażu prozdrowotnego (profilaktyczny, relaksacyjny, bez przyrządów, gorącymi kamieniami, biurowy)
  2. wyjaśnia oddziaływanie poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego na organizm człowieka
  3. wyjaśnia oddziaływanie masażu prozdrowotnego
2. Przestrzega zasad masażu prozdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady wykonywania masażu prozdrowotnego
  2. stosuje zasady poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego
3. Wykonuje masaż prozdrowotny
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego
  2. przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu i aktualny stan pacjenta
  3. przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu
  4. dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta
  5. dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu
  6. wykonuje masaż prozdrowotny

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe w języku obcym nowożytnym umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  4. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego, współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  2. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  3. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  4. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  5. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje cechy wysokiej jakości usług
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie wysokiej jakości usług
  2. opisuje rolę empatii w kontaktach z pacjentem lub klientem
  3. opisuje rolę stosowania zasad komunikowania się z pacjentem lub klientem dla zapewnienia wysokiej jakości usług
  4. przestrzega zasad dotyczących higieny osobistej i ubioru wpływających na wizerunek zawodu
  5. opisuje wpływ kompetencji zawodowych na jakość świadczonych usług
2. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady kultury osobistej w kontaktach z pacjentem i ze współpracownikami
  2. stosuje zasady komunikowania się z pacjentem lub klientem i współpracownikami
  3. wyjaśnia pojęcie etyki zawodu masażysty
  4. rozpoznaje przypadki naruszania zasad etyki
  5. przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
  6. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czynności zawodowe związane z wykonaniem zabiegu masażu
  2. określa czas potrzebny na wykonanie poszczególnych czynności zawodowych
  3. wykonuje czynności zawodowe zgodnie z założonym planem
  4. dokonuje analizy i oceny realizacji planu działania
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje reguły i procedury obowiązujące podczas wykonywania zabiegu masażu oraz w kontaktach ze współpracownikami
  2. opisuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
  3. opisuje prawa pacjenta
  4. przestrzega praw pacjenta podczas wykonywania zadań zawodowych
  5. przestrzega prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sytuacje nietypowych
  2. modyfikuje działania zawodowe w sytuacjach nietypowych
  3. ocenia skuteczność działań podjętych w sytuacji problemowej
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej masażysty
  2. opisuje skutki stresu
  3. stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
  4. stosuje strategie umożliwiające realizację zadań zawodowych w sytuacji stresowej
7. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje własne kompetencje zawodowe
  2. wykorzystuje różne źródła informacji w rozpoznawaniu aktualnych tendencji na rynku usług masażu
  3. opisuje znaczenie kształcenia ustawicznego
  4. wskazuje możliwości doskonalenia zawodowego
  5. planuje własny rozwój zawodowy
8. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje aktywne metody słuchania
  2. komunikuje się w sposób zrozumiały dla pacjenta lub klienta w zależności od wieku i stanu zdrowia pacjenta
  3. komunikuje się z pacjentem w języku migowym w podstawowym zakresie (nie dotyczy zawodu technik masażysta nauczanego w technikum)
9. charakteryzuje pojęcie konfliktu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia główne przyczyny konfliktów międzyludzkich
  2. rozpoznaje fazy konfliktów międzyludzkich
  3. wskazuje skutki konfliktów międzyludzkich w życiu zawodowym w odniesieniu do pacjenta lub klienta oraz współpracowników
  4. opisuje zasady utrzymywania poprawnych relacji z pacjentem lub klientem oraz współpracownikami

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje pracę zespołu
  2. dokonuje analizy przydzielonych zadań
  3. monitoruje realizację zadań
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje kompetencje i umiejętności osób w zespole
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań
  2. mobilizuje współpracowników do wykonywania zadań
  3. ocenia proces wykonywania zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kryteria jakości realizowanych zadań
  2. ocenia jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
  3. udziela informacji zwrotnej odnośnie oceny wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych w celu poprawy warunków i jakości pracy
  2. proponuje zmiany w organizacji pracy mające na celu poprawę wydajności i jakości pracy
  3. proponuje rozwiązania techniczne mające na celu poprawę wydajności i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH