
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
PGF.04.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
poligraficzno-księgarska (PGF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900449
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13393
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się pojęciami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy stosowane w przepisach
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- określa sposoby postępowania z odpadami i zanieczyszczeniami, powstającymi na stanowiskach pracy technika grafiki i poligrafii cyfrowej
- określa warunki ergonomii w pracy technika grafiki i poligrafii cyfrowej
- wskazuje zasady postępowania i zachowania w razie wystąpienia zagrożenia (wypadek przy pracy, awaria, pożar, wybuch)
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy, działające na organizm człowieka
- wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
- rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
- określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyrządy, urządzenia, maszyny i elementy wyposażenia stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii
- stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się przyrządami, urządzeniami, maszynami, narzędziami i elementami wyposażenia stanowiska pracy
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki ochrony osobistej do wykonania zadania zawodowego
- wskazuje zastosowanie danego środka ochrony indywidualnej pracownika na stanowisku pracy
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy poligrafii
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje terminologię z zakresu poligrafii
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia z zakresu poligrafii
- przyporządkowuje pojęcia do działów poligrafii
2. Charakteryzuje procesy poligraficzne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia procesy produkcji poligraficznej
- rozpoznaje półprodukty procesu przygotowania do druku
- rozpoznaje półprodukty procesu drukowania
- rozpoznaje półprodukty i produkty procesów introligatorskich i wykończeniowych
- wymienia czynności w ramach poligraficznych operacji produkcyjnych
- wymienia techniki drukowania
- dokonuje podziału technik drukowania ze względu na rodzaj formy drukowej
- określa zastosowanie technik drukowania
3. Charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w poligrafii
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia poligraficzne
- rozpoznaje maszyny i urządzenia poligraficzne
- określa zastosowanie maszyn i urządzeń poligraficznych
4. Charakteryzuje materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
- rozróżnia materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
- określa właściwości materiałów, półproduktów i produktów stosowanych w poligrafii
5. Posługuje się miarami poligraficznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia miary stosowane w poligrafii
- dokonuje przeliczeń między miarami
- rozpoznaje poligraficzne przyrządy kontrolno-pomiarowe
- określa zastosowanie poligraficznych przyrządów kontrolno-pomiarowych
6. Posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje schematy oraz rysunki techniczne maszyn i urządzeń
- stosuje zasady rysunku zawodowego
- odczytuje charakterystyki i parametry maszyn i urządzeń
7. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji, dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Przygotowanie materiałów graficznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Gromadzi graficzne materiały cyfrowe
Kryteria weryfikacji:
- określa źródła pozyskiwania materiałów cyfrowych
- skanuje materiały refleksyjne
- skanuje materiały transparentne
- rejestruje obrazy technikami fotograficznymi
- zapisuje pozyskane materiały cyfrowe w odpowiednim formacie
- kataloguje materiały cyfrowe
2. Przygotowuje obiekty bitmapowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
- dobiera oprogramowanie do tworzenia i edycji obiektów bitmapowych
- modyfikuje rozdzielczość, przestrzeń barw i rozmiar obiektów bitmapowych
- dokonuje obrotu, skalowania i kadrowania obiektów bitmapowych
- wykonuje retusz, fotomontaż oraz korekcję barwną i walorową bitmap
- projektuje obiekty bitmapowe zgodnie z zasadami kompozycji
3. Przygotowuje obiekty wektorowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
- dobiera oprogramowanie do tworzenia i edycji obiektów wektorowych
- tworzy obiekty wektorowe
- modyfikuje obiekty wektorowe
- określa zasady symboliki barw
- wykorzystuje symbolikę barw w tworzeniu i edycji obiektów wektorowych
- zapisuje obiekty wektorowe w różnych formatach
4. Przygotowuje elementy tekstowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do edycji tekstów
- dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu w ramce
- dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu na ścieżce
- dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu w obiekcie
- łączy tekst z grafiką zgodnie z zasadami typografii
- łamie tekst zgodnie z zasadami typografii
- modyfikuje parametry tekstu zgodnie z zasadami typografii
- stosuje narzędzia do sprawdzania pisowni
4. Projektowanie prac graficznych i publikacji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady składania i łamania tekstów
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady składu tekstów gładkich
- określa zasady składu tekstów utrudnionych
- określa zasady łamania tekstu
- dobiera narzędzia do łamania tekstu
- stosuje narzędzia do łamania tekstu
2. Tworzy kompozycje graficzno-tekstowe prac i publikacji
Kryteria weryfikacji:
- ustala parametry layoutu publikacji
- tworzy layout publikacji zgodnie z zasadami kompozycji
- projektuje graficznie akcydensy
- projektuje graficznie publikacje zwarte
3. Przygotowuje graficznie projekty opakowań
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje opakowania
- wymiaruje opakowania
- tworzy siatki opakowań
- wykonuje projekty opakowań
5. Przygotowanie prac graficznych do drukowania i publikacji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady przygotowania prac cyfrowych do publikacji
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przygotowania publikacji do druku
- określa zasady przygotowania e-publikacji
2. Przygotowuje materiał cyfrowy do publikowania
Kryteria weryfikacji:
- dobiera parametry zapisu pliku graficznego do sposobu publikacji
- zapisuje pliki graficzne do publikacji
- zapisuje pliki graficzne do drukowania
- dobiera parametry pliku do standardu drukowania
- dobiera parametry pliku do publikacji elektronicznej
3. Wykonuje impozycję prac cyfrowych
Kryteria weryfikacji:
- określa parametry impozycji
- przestrzega zasad wykonywania impozycji
- rozmieszcza strony na arkuszu
- stosuje spady na krawędziach
- umieszcza na arkuszu skale barwne
- oznacza linie cięcia, punktury i znaki grzbietowe
4. Stosuje proofing cyfrowy
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje wydruki próbne
- weryfikuje poprawność przygotowania prac do druku
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b)reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady kultury osobistej i etyki
- rozpoznaje przypadki naruszania zasad etyki
- używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
2. Planuje wykonywanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- szacuje czas i budżet wykonania zadania
- planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
3. Wykazuje się kreatywnością i konsekwencją w realizacji zadań
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy własnej kreatywności i otwartości na zmiany
- wykazuje się innowacyjnością podczas realizacji zadań zawodowych
- stosuje technikę twórczego myślenia podczas rozwiązywania problemu
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zasady i procedury wykonania zadania
- wskazuje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
- wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- określa wzorce w celu wykonania zadania
- przydziela zadania członkom zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- analizuje przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- określa skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań
- monitoruje stopień realizacji zadania
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje prace zespołu
- określa jakość wykonywania przydzielonych zadań
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji