Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
poligraficzno-księgarska (PGF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900449
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13393

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się pojęciami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy stosowane w przepisach
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. określa sposoby postępowania z odpadami i zanieczyszczeniami, powstającymi na stanowiskach pracy technika grafiki i poligrafii cyfrowej
  4. określa warunki ergonomii w pracy technika grafiki i poligrafii cyfrowej
  5. wskazuje zasady postępowania i zachowania w razie wystąpienia zagrożenia (wypadek przy pracy, awaria, pożar, wybuch)
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy, działające na organizm człowieka
  2. wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
  4. określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przyrządy, urządzenia, maszyny i elementy wyposażenia stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii
  2. stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się przyrządami, urządzeniami, maszynami, narzędziami i elementami wyposażenia stanowiska pracy
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki ochrony osobistej do wykonania zadania zawodowego
  2. wskazuje zastosowanie danego środka ochrony indywidualnej pracownika na stanowisku pracy
  3. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy poligrafii

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje terminologię z zakresu poligrafii
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia z zakresu poligrafii
  2. przyporządkowuje pojęcia do działów poligrafii
2. Charakteryzuje procesy poligraficzne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia procesy produkcji poligraficznej
  2. rozpoznaje półprodukty procesu przygotowania do druku
  3. rozpoznaje półprodukty procesu drukowania
  4. rozpoznaje półprodukty i produkty procesów introligatorskich i wykończeniowych
  5. wymienia czynności w ramach poligraficznych operacji produkcyjnych
  6. wymienia techniki drukowania
  7. dokonuje podziału technik drukowania ze względu na rodzaj formy drukowej
  8. określa zastosowanie technik drukowania
3. Charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w poligrafii
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje maszyny i urządzenia poligraficzne
  2. rozpoznaje maszyny i urządzenia poligraficzne
  3. określa zastosowanie maszyn i urządzeń poligraficznych
4. Charakteryzuje materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
  2. rozróżnia materiały, półprodukty i produkty stosowane w poligrafii
  3. określa właściwości materiałów, półproduktów i produktów stosowanych w poligrafii
5. Posługuje się miarami poligraficznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia miary stosowane w poligrafii
  2. dokonuje przeliczeń między miarami
  3. rozpoznaje poligraficzne przyrządy kontrolno-pomiarowe
  4. określa zastosowanie poligraficznych przyrządów kontrolno-pomiarowych
6. Posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje schematy oraz rysunki techniczne maszyn i urządzeń
  2. stosuje zasady rysunku zawodowego
  3. odczytuje charakterystyki i parametry maszyn i urządzeń
7. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji, dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Przygotowanie materiałów graficznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Gromadzi graficzne materiały cyfrowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa źródła pozyskiwania materiałów cyfrowych
  2. skanuje materiały refleksyjne
  3. skanuje materiały transparentne
  4. rejestruje obrazy technikami fotograficznymi
  5. zapisuje pozyskane materiały cyfrowe w odpowiednim formacie
  6. kataloguje materiały cyfrowe
2. Przygotowuje obiekty bitmapowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera oprogramowanie do tworzenia i edycji obiektów bitmapowych
  2. modyfikuje rozdzielczość, przestrzeń barw i rozmiar obiektów bitmapowych
  3. dokonuje obrotu, skalowania i kadrowania obiektów bitmapowych
  4. wykonuje retusz, fotomontaż oraz korekcję barwną i walorową bitmap
  5. projektuje obiekty bitmapowe zgodnie z zasadami kompozycji
3. Przygotowuje obiekty wektorowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera oprogramowanie do tworzenia i edycji obiektów wektorowych
  2. tworzy obiekty wektorowe
  3. modyfikuje obiekty wektorowe
  4. określa zasady symboliki barw
  5. wykorzystuje symbolikę barw w tworzeniu i edycji obiektów wektorowych
  6. zapisuje obiekty wektorowe w różnych formatach
4. Przygotowuje elementy tekstowe do projektu graficznego
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do edycji tekstów
  2. dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu w ramce
  3. dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu na ścieżce
  4. dobiera narzędzia do umieszczenia tekstu w obiekcie
  5. łączy tekst z grafiką zgodnie z zasadami typografii
  6. łamie tekst zgodnie z zasadami typografii
  7. modyfikuje parametry tekstu zgodnie z zasadami typografii
  8. stosuje narzędzia do sprawdzania pisowni

4. Projektowanie prac graficznych i publikacji

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady składania i łamania tekstów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady składu tekstów gładkich
  2. określa zasady składu tekstów utrudnionych
  3. określa zasady łamania tekstu
  4. dobiera narzędzia do łamania tekstu
  5. stosuje narzędzia do łamania tekstu
2. Tworzy kompozycje graficzno-tekstowe prac i publikacji
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala parametry layoutu publikacji
  2. tworzy layout publikacji zgodnie z zasadami kompozycji
  3. projektuje graficznie akcydensy
  4. projektuje graficznie publikacje zwarte
3. Przygotowuje graficznie projekty opakowań
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje opakowania
  2. wymiaruje opakowania
  3. tworzy siatki opakowań
  4. wykonuje projekty opakowań

5. Przygotowanie prac graficznych do drukowania i publikacji

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady przygotowania prac cyfrowych do publikacji
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady przygotowania publikacji do druku
  2. określa zasady przygotowania e-publikacji
2. Przygotowuje materiał cyfrowy do publikowania
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera parametry zapisu pliku graficznego do sposobu publikacji
  2. zapisuje pliki graficzne do publikacji
  3. zapisuje pliki graficzne do drukowania
  4. dobiera parametry pliku do standardu drukowania
  5. dobiera parametry pliku do publikacji elektronicznej
3. Wykonuje impozycję prac cyfrowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa parametry impozycji
  2. przestrzega zasad wykonywania impozycji
  3. rozmieszcza strony na arkuszu
  4. stosuje spady na krawędziach
  5. umieszcza na arkuszu skale barwne
  6. oznacza linie cięcia, punktury i znaki grzbietowe
4. Stosuje proofing cyfrowy
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje wydruki próbne
  2. weryfikuje poprawność przygotowania prac do druku

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację.
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady kultury osobistej i etyki
  2. rozpoznaje przypadki naruszania zasad etyki
  3. używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
2. Planuje wykonywanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. szacuje czas i budżet wykonania zadania
  2. planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
  3. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
3. Wykazuje się kreatywnością i konsekwencją w realizacji zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy własnej kreatywności i otwartości na zmiany
  2. wykazuje się innowacyjnością podczas realizacji zadań zawodowych
  3. stosuje technikę twórczego myślenia podczas rozwiązywania problemu
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje zasady i procedury wykonania zadania
  2. wskazuje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
  2. wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  2. określa wzorce w celu wykonania zadania
  3. przydziela zadania członkom zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. określa skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań
  2. monitoruje stopień realizacji zadania
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje prace zespołu
  2. określa jakość wykonywania przydzielonych zadań
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH