Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
pomocy społecznej (SPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900456
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13400

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wyjaśnia pojęcie ergonomii pracy w zawodzie
  3. rozpoznaje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
  4. stosuje zasady segregacji odpadów
  5. rozróżnia środki gaśnicze i ich przeznaczenie ze względu na zakres ich stosowania
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
  2. rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
  3. przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej
  2. określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy pomocy społecznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia typy i cechy osobowości człowieka
  2. charakteryzuje role społeczne
  3. wskazuje wpływ osobowości na zachowania społeczne
2. Charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
  2. rozpoznaje objawy zaburzeń rozwojowych
3. Charakteryzuje procesy zachodzące w życiu społecznym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zachowania społeczne jednostki i zbiorowości
  2. opisuje interakcje interpersonalne
  3. opisuje nieprawidłowe relacje występujące w życiu społecznym
4. Opisuje funkcje rodziny
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia funkcje rodziny
  2. określa wpływ rodziny na funkcjonowanie człowieka
5. Określa cele, zadania i instrumenty polityki społecznej państwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele polityki społecznej państwa
  2. opisuje zadania polityki społecznej państwa
  3. wymienia instrumenty polityki społecznej państwa i możliwości ich stosowania
6. Identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych
  2. wykazuje wpływ zróżnicowanych postaw na funkcjonowanie jednostki i zbiorowości
7. Charakteryzuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
  2. określa skutki wykluczenia społecznego jednostki i grupy
8. Wskazuje przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
  2. charakteryzuje zadania instytucji państwowych dotyczące zabezpieczenia społecznego osoby niepełnosprawnej
9. Posługuje się językiem migowym
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje język migowy w komunikowaniu się z osobą niepełnosprawną wymagającą alternatywnej formy komunikacji
  2. określa potrzeby i problemy osoby podopiecznej przy pomocy języka migowego
  3. doskonali umiejętności posługiwania się językiem migowym
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Organizowanie usług opiekuńczo-wspierających dla osoby podopiecznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją dotyczącą sytuacji biopsychospołecznej osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje dokumentacji osoby podopiecznej
  2. analizuje dane dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby podopiecznej zawarte w dokumentacji
  3. dokumentuje pracę z osobą podopieczną
  4. przetwarza dane osobowe zawarte w dokumentacji osoby podopiecznej zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych
2. Rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
  2. rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
  3. opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
3. Charakteryzuje zasoby środowiska osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środowisko życia osoby podopiecznej
  2. określa zasoby środowiska osoby podopiecznej
  3. wykorzystuje zasoby środowiska osoby podopiecznej
4. Ocenia możliwości i deficyty biopsychospołeczne wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
  2. wymienia objawy chorobowe i rodzaje niepełnosprawności występujące u osoby podopiecznej
  3. stosuje metody i techniki rozpoznawania deficytów biopsychospołecznych osoby podopiecznej
  4. rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
  5. określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
5. Dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań opiekuńczych dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody i techniki działań opiekuńczych
  2. dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
  3. posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej
6. Określa zaburzenia psychofizyczne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
  2. rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej

4. Wykonywanie czynności opiekuńczo-wspierających u osoby podopiecznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Współpracuje z członkami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
  2. charakteryzuje zadania członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
  3. współpracuje z zespołem terapeutyczno-opiekuńczym
2. Stosuje indywidualny plan wsparcia dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje cel indywidualnego planu wsparcia
  2. określa rolę pracownika pierwszego kontaktu
  3. sporządza indywidualny plan wsparcia osoby podopiecznej
  4. ocenia stopień realizacji indywidualnego planu wsparcia osoby podopiecznej
  5. modyfikuje indywidualny plan wsparcia osoby podopiecznej
3. Wykonuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej zgodnie z procedurami i standardami opieki
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej
  2. stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
  3. rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo-higienicznych u osoby podopiecznej
  4. dokumentuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej
4. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
  2. omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
  3. opisuje procesy życiowe organizmu ludzkiego
5. Dokonuje pomiarów parametrów życiowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia parametry życiowe
  2. opisuje normy parametrów życiowych
  3. dokonuje pomiarów podstawowych parametrów życiowych
  4. monitoruje wartości pomiarów życiowych
  5. wspiera podopiecznego w samodzielnych pomiarach w ramach samokontroli
  6. zapisuje wyniki dokonanych pomiarów w dokumentacji osoby podopiecznej
  7. przekazuje pielęgniarce informacje o zaobserwowanych zmianach w stanie zdrowia osoby podopiecznej
6. Udziela wsparcia emocjonalnego i pomocy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osobie podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje stany emocjonalne i sposoby radzenia sobie z emocjami osoby podopiecznej
  2. uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej
  3. wspiera osobę podopieczną w utrzymaniu prawidłowego stanu emocjonalnego
  4. współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie zaspokajania potrzeb emocjonalnych osoby podopiecznej
7. Pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
  2. rozróżnia drogi podawania leków
  3. pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
8. Dokonuje systematycznej ewaluacji pracy z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje procesy wsparcia i opieki osoby podopiecznej
  2. opisuje efekty pracy z osobą podopieczną
  3. określa obszary zmian dotyczących wsparcia i opieki nad osobą podopieczną

5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Udziela osobie podopiecznej pomocy w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego
  2. opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej
  3. wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego
  4. ocenia efekty udzielonej pomocy osobie podopiecznej
2. Przygotowuje osobę podopieczną do samoopieki, samopielęgnacji oraz prowadzenia zdrowego stylu życia
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynniki warunkujące zdrowy styl życia
  2. charakteryzuje potrzeby w zakresie samoopieki i samopielęgnacji osoby podopiecznej
  3. mobilizuje osobę podopieczną do prowadzenia zdrowego stylu życia
  4. współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie wdrożenia osoby podopiecznej do zdrowego stylu życia
3. Pomaga osobie podopiecznej w organizowaniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
  2. określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
  3. organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
  4. ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
4. Udziela wsparcia w podtrzymywaniu pozytywnych relacji osoby podopiecznej z osobami z najbliższego otoczenia
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje najbliższe otoczenie podopiecznego
  2. mobilizuje podopiecznego do budowania pozytywnych relacji z najbliższym otoczeniem (mieszkańcami, pracownikami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, rodziną, bliskimi, znajomymi)
5. Udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu
  2. wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów
  3. współpracuje z członkami zespołu terapeutycznego w zakresie rozwiązywania problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej
6. Wspiera osobę podopieczną w wyborze aktywnych form spędzania czasu wolnego z uwzględnieniem jej potrzeb i możliwości
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje aktywne formy spędzania czasu wolnego
  2. rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego
  3. przedstawia osobie podopiecznej możliwości aktywnych form spędzania czasu wolnego, dostosowując je do jej potrzeb i możliwości
  4. mobilizuje podopiecznego do aktywnego spędzania czasu wolnego
7. Mobilizuje osobę podopieczną do aktywności w zależności od wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej
  2. charakteryzuje rodzaje, metody, techniki i formy terapii zajęciowej
  3. organizuje działania aktywizujące osobę podopieczną
  4. dobiera możliwe formy aktywności w zależności od wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności podopiecznego
  5. współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie aktywizowania osoby podopiecznej
  6. dokumentuje podejmowane działania
8. Aktywizuje osoby z najbliższego środowiska osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa najbliższe środowisko osoby podopiecznej
  2. współpracuje z ważnymi dla osoby podopiecznej osobami z najbliższego środowiska
  3. wspiera osobę podopieczną w budowaniu relacji w najbliższym otoczeniu
9. Rozpoznaje zasoby środowiska rodzinnego oraz instytucjonalnego osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zasoby środowiska lokalnego w zakresie pomocy osobie podopiecznej
  2. tworzy prawidłowe relacje ze środowiskiem rodzinnym i instytucjonalnym
  3. współpracuje ze środowiskiem rodzinnym oraz instytucjonalnym osoby podopiecznej

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z dokumentacją związaną z danym zawodem; c) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe w języku obcym nowożytnym umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną
  2. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  3. przestrzega zasad etycznych i prawnych, związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
  2. określa zasady komunikacji interpersonalnej
  3. charakteryzuje aktywne metody słuchania
  4. wymienia kompetencje opiekuna w domu pomocy społecznej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług
3. Charakteryzuje pojęcie konfliktu
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny konfliktów międzyludzkich
  2. zapobiega przyczynom powstawania konfliktów
  3. wymienia skutki konfliktów międzyludzkich w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
4. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje możliwości realizacji zadania
  2. planuje czas przeznaczony na realizację zadań zawodowych
  3. ocenia stopień realizacji zadania
  4. analizuje skutki realizacji zadania
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy
  2. podejmuje działania w sytuacji nietypowej
  3. ocenia skutki podejmowanych działań w sytuacjach nietypowych
  4. wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowy zakres wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencje opiekuna w domu pomocy społecznej
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza sobie cele rozwojowe
  4. planuje własny rozwój zawodowy
7. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. określa pojęcia: zespół, praca zespołowa i lider
  2. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  3. wspomaga innych członków zespołu podczas realizacji zadań
  4. analizuje efekty pracy zespołu
  5. identyfikuje znaczenie i funkcje konfliktu w pracy zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje zadania zespołu
  2. wyznacza zadania członkom zespołu
  3. wyjaśnia sposób wykonania zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje możliwości i umiejętności członków zespołu
  2. wskazuje osoby do wykonania zadania
  3. przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań
  2. monitoruje proces wykonywania zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zaangażowanie w pracę członków zespołu
  2. ocenia efekty pracy zespołu
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy jakości warunków pracy w domu pomocy społecznej
  2. dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH