
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie podopiecznej (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
SPO.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
pomocy społecznej (SPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900456
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13400
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wyjaśnia pojęcie ergonomii pracy w zawodzie
- rozpoznaje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
- stosuje zasady segregacji odpadów
- rozróżnia środki gaśnicze i ich przeznaczenie ze względu na zakres ich stosowania
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
- określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
- przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej
- określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy pomocy społecznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia typy i cechy osobowości człowieka
- charakteryzuje role społeczne
- wskazuje wpływ osobowości na zachowania społeczne
2. Charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
- rozpoznaje objawy zaburzeń rozwojowych
3. Charakteryzuje procesy zachodzące w życiu społecznym
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zachowania społeczne jednostki i zbiorowości
- opisuje interakcje interpersonalne
- opisuje nieprawidłowe relacje występujące w życiu społecznym
4. Opisuje funkcje rodziny
Kryteria weryfikacji:
- wymienia funkcje rodziny
- określa wpływ rodziny na funkcjonowanie człowieka
5. Określa cele, zadania i instrumenty polityki społecznej państwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele polityki społecznej państwa
- opisuje zadania polityki społecznej państwa
- wymienia instrumenty polityki społecznej państwa i możliwości ich stosowania
6. Identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych
- wykazuje wpływ zróżnicowanych postaw na funkcjonowanie jednostki i zbiorowości
7. Charakteryzuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
- określa skutki wykluczenia społecznego jednostki i grupy
8. Wskazuje przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
- charakteryzuje zadania instytucji państwowych dotyczące zabezpieczenia społecznego osoby niepełnosprawnej
9. Posługuje się językiem migowym
Kryteria weryfikacji:
- stosuje język migowy w komunikowaniu się z osobą niepełnosprawną wymagającą alternatywnej formy komunikacji
- określa potrzeby i problemy osoby podopiecznej przy pomocy języka migowego
- doskonali umiejętności posługiwania się językiem migowym
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Organizowanie usług opiekuńczo-wspierających dla osoby podopiecznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją dotyczącą sytuacji biopsychospołecznej osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje dokumentacji osoby podopiecznej
- analizuje dane dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby podopiecznej zawarte w dokumentacji
- dokumentuje pracę z osobą podopieczną
- przetwarza dane osobowe zawarte w dokumentacji osoby podopiecznej zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych
2. Rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
- rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
- opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
3. Charakteryzuje zasoby środowiska osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje środowisko życia osoby podopiecznej
- określa zasoby środowiska osoby podopiecznej
- wykorzystuje zasoby środowiska osoby podopiecznej
4. Ocenia możliwości i deficyty biopsychospołeczne wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
- wymienia objawy chorobowe i rodzaje niepełnosprawności występujące u osoby podopiecznej
- stosuje metody i techniki rozpoznawania deficytów biopsychospołecznych osoby podopiecznej
- rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
- określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
5. Dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań opiekuńczych dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody i techniki działań opiekuńczych
- dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
- posługuje się odpowiednimi metodami, technikami oraz narzędziami w wykonywaniu działań opiekuńczych u osoby podopiecznej
6. Określa zaburzenia psychofizyczne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
- rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
4. Wykonywanie czynności opiekuńczo-wspierających u osoby podopiecznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Współpracuje z członkami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
- charakteryzuje zadania członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
- współpracuje z zespołem terapeutyczno-opiekuńczym
2. Stosuje indywidualny plan wsparcia dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje cel indywidualnego planu wsparcia
- określa rolę pracownika pierwszego kontaktu
- sporządza indywidualny plan wsparcia osoby podopiecznej
- ocenia stopień realizacji indywidualnego planu wsparcia osoby podopiecznej
- modyfikuje indywidualny plan wsparcia osoby podopiecznej
3. Wykonuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej zgodnie z procedurami i standardami opieki
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej
- stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
- rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo-higienicznych u osoby podopiecznej
- dokumentuje czynności opiekuńczo-higieniczne u osoby podopiecznej
4. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
- omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
- opisuje procesy życiowe organizmu ludzkiego
5. Dokonuje pomiarów parametrów życiowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia parametry życiowe
- opisuje normy parametrów życiowych
- dokonuje pomiarów podstawowych parametrów życiowych
- monitoruje wartości pomiarów życiowych
- wspiera podopiecznego w samodzielnych pomiarach w ramach samokontroli
- zapisuje wyniki dokonanych pomiarów w dokumentacji osoby podopiecznej
- przekazuje pielęgniarce informacje o zaobserwowanych zmianach w stanie zdrowia osoby podopiecznej
6. Udziela wsparcia emocjonalnego i pomocy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osobie podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje stany emocjonalne i sposoby radzenia sobie z emocjami osoby podopiecznej
- uczestniczy w zaspokajaniu potrzeb dnia codziennego osoby podopiecznej
- wspiera osobę podopieczną w utrzymaniu prawidłowego stanu emocjonalnego
- współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie zaspokajania potrzeb emocjonalnych osoby podopiecznej
7. Pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
- rozróżnia drogi podawania leków
- pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
8. Dokonuje systematycznej ewaluacji pracy z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje procesy wsparcia i opieki osoby podopiecznej
- opisuje efekty pracy z osobą podopieczną
- określa obszary zmian dotyczących wsparcia i opieki nad osobą podopieczną
5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Udziela osobie podopiecznej pomocy w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje sprzętu pomocniczego
- opisuje dysfunkcje i potrzeby osoby podopiecznej
- wspiera osobę podopieczną w korzystaniu ze sprzętu pomocniczego
- ocenia efekty udzielonej pomocy osobie podopiecznej
2. Przygotowuje osobę podopieczną do samoopieki, samopielęgnacji oraz prowadzenia zdrowego stylu życia
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki warunkujące zdrowy styl życia
- charakteryzuje potrzeby w zakresie samoopieki i samopielęgnacji osoby podopiecznej
- mobilizuje osobę podopieczną do prowadzenia zdrowego stylu życia
- współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie wdrożenia osoby podopiecznej do zdrowego stylu życia
3. Pomaga osobie podopiecznej w organizowaniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
- określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
- organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
- ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
4. Udziela wsparcia w podtrzymywaniu pozytywnych relacji osoby podopiecznej z osobami z najbliższego otoczenia
Kryteria weryfikacji:
- opisuje najbliższe otoczenie podopiecznego
- mobilizuje podopiecznego do budowania pozytywnych relacji z najbliższym otoczeniem (mieszkańcami, pracownikami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, rodziną, bliskimi, znajomymi)
5. Udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu
- wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów
- współpracuje z członkami zespołu terapeutycznego w zakresie rozwiązywania problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej
6. Wspiera osobę podopieczną w wyborze aktywnych form spędzania czasu wolnego z uwzględnieniem jej potrzeb i możliwości
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje aktywne formy spędzania czasu wolnego
- rozpoznaje potrzeby i możliwości osoby podopiecznej w zakresie spędzania czasu wolnego
- przedstawia osobie podopiecznej możliwości aktywnych form spędzania czasu wolnego, dostosowując je do jej potrzeb i możliwości
- mobilizuje podopiecznego do aktywnego spędzania czasu wolnego
7. Mobilizuje osobę podopieczną do aktywności w zależności od wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje potrzeby i możliwości aktywizowania osoby podopiecznej
- charakteryzuje rodzaje, metody, techniki i formy terapii zajęciowej
- organizuje działania aktywizujące osobę podopieczną
- dobiera możliwe formy aktywności w zależności od wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności podopiecznego
- współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie aktywizowania osoby podopiecznej
- dokumentuje podejmowane działania
8. Aktywizuje osoby z najbliższego środowiska osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- określa najbliższe środowisko osoby podopiecznej
- współpracuje z ważnymi dla osoby podopiecznej osobami z najbliższego środowiska
- wspiera osobę podopieczną w budowaniu relacji w najbliższym otoczeniu
9. Rozpoznaje zasoby środowiska rodzinnego oraz instytucjonalnego osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zasoby środowiska lokalnego w zakresie pomocy osobie podopiecznej
- tworzy prawidłowe relacje ze środowiskiem rodzinnym i instytucjonalnym
- współpracuje ze środowiskiem rodzinnym oraz instytucjonalnym osoby podopiecznej
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z dokumentacją związaną z danym zawodem; c) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe w języku obcym nowożytnym umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje, zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad etycznych i prawnych, związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
- określa zasady komunikacji interpersonalnej
- charakteryzuje aktywne metody słuchania
- wymienia kompetencje opiekuna w domu pomocy społecznej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług
3. Charakteryzuje pojęcie konfliktu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przyczyny konfliktów międzyludzkich
- zapobiega przyczynom powstawania konfliktów
- wymienia skutki konfliktów międzyludzkich w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
4. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- analizuje możliwości realizacji zadania
- planuje czas przeznaczony na realizację zadań zawodowych
- ocenia stopień realizacji zadania
- analizuje skutki realizacji zadania
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy
- podejmuje działania w sytuacji nietypowej
- ocenia skutki podejmowanych działań w sytuacjach nietypowych
- wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowy zakres wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencje opiekuna w domu pomocy społecznej
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza sobie cele rozwojowe
- planuje własny rozwój zawodowy
7. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- określa pojęcia: zespół, praca zespołowa i lider
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
- wspomaga innych członków zespołu podczas realizacji zadań
- analizuje efekty pracy zespołu
- identyfikuje znaczenie i funkcje konfliktu w pracy zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zadania zespołu
- wyznacza zadania członkom zespołu
- wyjaśnia sposób wykonania zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje możliwości i umiejętności członków zespołu
- wskazuje osoby do wykonania zadania
- przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań
- monitoruje proces wykonywania zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa zaangażowanie w pracę członków zespołu
- ocenia efekty pracy zespołu
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy jakości warunków pracy w domu pomocy społecznej
- dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji