Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
pomocy społecznej (SPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900458
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13402

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wyjaśnia pojęcie ergonomii pracy w zawodzie
  3. rozpoznaje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
  4. stosuje zasady segregacji odpadów
  5. rozróżnia środki gaśnicze i ich przeznaczenie ze względu na zakres ich stosowania
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
  2. rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
  3. przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej
  2. określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy pomocy społecznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia typy i cechy osobowości człowieka
  2. charakteryzuje role społeczne
  3. wskazuje wpływ osobowości na zachowania społeczne
2. Charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
  2. rozpoznaje objawy zaburzeń rozwojowych
3. Charakteryzuje procesy zachodzące w życiu społecznym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zachowania społeczne jednostki i zbiorowości
  2. opisuje interakcje interpersonalne
  3. opisuje nieprawidłowe relacje występujące w życiu społecznym
4. Opisuje funkcje rodziny
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia funkcje rodziny
  2. określa wpływ rodziny na funkcjonowanie człowieka
5. Określa cele, zadania i instrumenty polityki społecznej państwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele polityki społecznej państwa
  2. opisuje zadania polityki społecznej państwa
  3. wymienia instrumenty polityki społecznej państwa i możliwości ich stosowania
6. Identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych
  2. wykazuje wpływ zróżnicowanych postaw na funkcjonowanie jednostki i zbiorowości
7. Charakteryzuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
  2. określa skutki wykluczenia społecznego jednostki i grupy
8. Wskazuje przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
  2. charakteryzuje zadania instytucji państwowych dotyczące zabezpieczenia społecznego osoby niepełnosprawnej
9. Posługuje się językiem migowym
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje język migowy w komunikowaniu się z osobą niepełnosprawną wymagającą alternatywnej formy komunikacji
  2. określa potrzeby i problemy osoby podopiecznej przy pomocy języka migowego
  3. doskonali umiejętności posługiwania się językiem migowym
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Organizowanie prac opiekuńczych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przedstawia potrzeby biopsychospołeczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka
  2. opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka
  3. dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
2. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
  2. omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
3. Rozpoznaje objawy chorobowe poszczególnych układów i narządów osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii
  2. określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych
  3. opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego
  4. opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego
4. Planuje działania opiekuńcze wspólnie z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki
  2. ocenia ograniczenia osoby podopiecznej
  3. dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej
  4. dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej
5. Rozpoznaje na podstawie analizy dokumentacji sytuację zdrowotną, społeczną i materialną osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje dokumentacji, która może służyć do analizy sytuacji zdrowotnej, społecznej i materialnej osoby podopiecznej
  2. opisuje sytuację zdrowotną, społeczną i materialną osoby podopiecznej na podstawie analizy dokumentacji
  3. wskazuje zależność sytuacji zdrowotnej i społecznej od warunków życia osoby podopiecznej
6. Organizuje środowisko życia osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej
  2. rozpoznaje sytuację społeczną, materialną zdrowotną osoby podopiecznej
  3. rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
  4. określa udogodnienia ułatwiające codzienne życie osobie podopiecznej
7. Dobiera metody i techniki pracy socjalnej do potrzeb osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia metody pracy socjalnej
  2. rozróżnia techniki pracy socjalnej
  3. dobiera narzędzia do realizacji zaplanowanych działań
8. Opracowuje indywidualny plan opieki nad osobą podopieczną i pomocy tej osobie
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy indywidualnego planu opieki
  2. opracowuje indywidualny plan opieki w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
  3. opracowuje indywidualny plan opieki z uwzględnieniem technik, metod i narzędzi pracy
9. Dobiera techniki, metody i narzędzia pracy z osobą podopieczną do realizacji działań opiekuńczych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki, metody i narzędzia pracy z osobą podopieczną
  2. stosuje metody pracy opiekuńczej i metody aktywizujące osobę podopieczną
10. Organizuje wsparcie na rzecz osoby podopiecznej i współpracuje z jej środowiskiem
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym
  2. wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego
  3. współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej
  4. opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej
  5. planuje techniki monitorowania działań opiekuńczych
11. Prowadzi dokumentację pracy z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje dokumentów obowiązujących w pracy z osobą podopieczną
  2. dokumentuje prowadzone działania
  3. analizuje prowadzoną dokumentację
  4. wprowadza zmiany w prowadzonej dokumentacji po przeprowadzonej analizie

4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Świadczy usługi opiekuńcze zgodnie z procedurami i standardami opieki
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynności opiekuńcze i pielęgnacyjne u osoby podopiecznej
  2. wykonuje czynności opiekuńcze i pielęgnacyjne zgodnie z procedurami i standardami opieki
2. Rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych zagrażających zdrowiu lub życiu osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej
  2. interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu
  3. udziela pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia osoby podopiecznej
3. Wykonuje zabiegi higieniczne i pielęgnacyjne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych
  2. dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
  3. wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych
4. Opiekuje się osobą podopieczną w różnych fazach choroby przewlekłej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje etapy choroby przewlekłej
  2. opisuje zmiany zachodzące w rodzinie powstałe na skutek choroby przewlekłej osoby podopiecznej
  3. rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej w różnych fazach choroby przewlekłej
  4. opisuje zasady postępowania opiekuńczego adekwatnie do rozpoznanej fazy choroby przewlekłej
5. Zapobiega odleżynom i odparzeniom u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki sprzyjające powstawaniu odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
  2. określa zagrożenia wynikające z powstania odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
  3. klasyfikuje stopnie odleżyn
  4. dobiera środki zapobiegające powstawaniu odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
  5. opisuje czynności należące do profilaktyki przeciwodleżynowej
6. Wykonuje zlecone przez lekarza zabiegi przeciwzapalne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny i objawy procesu zapalnego
  2. rozróżnia rodzaje zabiegów przeciwzapalnych
  3. opisuje rodzaje okładów i kompresów
  4. rozróżnia techniki wykonywania okładów i kompresów
  5. stosuje algorytmy czynności w wykonywaniu zabiegów przeciwzapalnych
7. Pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
  2. rozróżnia drogi podawania leków
  3. pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
8. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje opieki zdrowotnej
  2. rozróżnia rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej
  3. planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej
9. Pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
  2. opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych
  3. stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy

5. Wspieranie osoby podopiecznej w czynnościach dnia codziennego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Pomaga osobie podopiecznej w prowadzeniu gospodarstwa domowego i zarządzaniu finansami osobistymi
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia zasady pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego osobie podopiecznej
  2. planuje rodzaje czynności w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, np. zakupy, pranie, pomoc w przygotowywaniu posiłków
  3. dobiera sposoby planowania budżetu osobie podopiecznej
2. Dobiera metody i środki do utrzymania mieszkania w czystości
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki stosowane do utrzymania w czystości mieszkania osoby podopiecznej
  2. dobiera środki i narzędzia do utrzymania w czystości mieszkania osoby podopiecznej
  3. wykonuje czynności pomagające osobie podopiecznej w utrzymaniu czystości otoczenia
3. Przestrzega zasad zdrowego stylu życia osoby podopiecznej oraz prowadzi profilaktykę i promocję zdrowia z zakresu zdrowego stylu życia
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie profilaktyki i promocji zdrowia
  2. opisuje czynniki zdrowego stylu życia
  3. objaśnia zasady zdrowego odżywiania
  4. wykazuje się znajomością zasad żywienia dietetycznego
  5. przygotowuje dietetyczne posiłki
4. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje pomocy społecznej
  2. dobiera rodzaj pomocy w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
  3. wnioskuje do instytucji społecznej o pomoc dla osoby podopiecznej
5. Stosuje procedury sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania czynności opiekuńczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia procedury sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania czynności higienicznych
  2. stosuje procedury higieniczne dotyczące narzędzi i sprzętu medycznego

6. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje przyczyny występowania i metody rozwiązywania problemów społecznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia występujące problemy społeczne
  2. wymienia przyczyny występowania problemów społecznych
  3. wymienia metody rozwiązywania problemów społecznych
  4. opisuje metody rozwiązywania problemów społecznych
2. Pomaga osobie podopiecznej w rozwiązywaniu problemów społecznych i osobistych
Kryteria weryfikacji:
  1. diagnozuje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej
  2. opisuje działania opiekunki środowiskowej pomagające osobie podopiecznej w rozwiazywaniu problemów
  3. opisuje sposoby zapobiegania wykluczeniu społecznemu osoby podopiecznej
3. Określa metody integracji osoby podopiecznej ze środowiskiem lokalnym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby integracji ze środowiskiem lokalnym
  2. dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej
4. Podtrzymuje relacje międzyludzkie w najbliższym otoczeniu osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa relacje sąsiedzkie
  2. rozpoznaje możliwości utrzymania kontaktów społecznych osoby podopiecznej
  3. opisuje zasoby najbliższego otoczenia osoby podopiecznej
5. Określa formy i metody organizowania czasu wolnego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia formy organizowania czasu wolnego
  2. różnicuje sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną
  3. ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną
  4. rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego
6. Organizuje różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby spędzania czasu wolnego
  2. rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej
  3. sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku
  4. dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej
7. Analizuje metody usprawniania i aktywizowania osoby podopiecznej w zależności od jej wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody usprawniania osoby podopiecznej
  2. ocenia możliwości aktywizacji osoby podopiecznej
  3. dobiera formy aktywizacji do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
8. Planuje metody, formy, techniki i środki terapii zajęciowej dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody, techniki i formy terapii zajęciowej
  2. identyfikuje potrzeby osoby podopiecznej w planowaniu terapii zajęciowej
  3. stosuje elementy terapii zajęciowej
9. Przygotowuje osobę podopieczną oraz jej rodzinę do samoopieki i samopielęgnacji
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia możliwości osoby podopiecznej do samoopieki i samopielęgnacji
  2. opracowuje zalecenia dla rodziny dotyczące wspierania osoby podopiecznej i pomocy jej w samoopiece i samopielęgnacji
  3. opisuje sposoby wspierania osoby podopiecznej i jej rodziny w samoopiece i samopielęgnacji
10. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu z pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
  2. opisuje zasady technicznej obsługi urządzeń ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
11. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas aktywizowania osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia metody aktywizowania osoby podopiecznej
  2. wskazuje sposoby aktywizacji osoby podopiecznej
  3. rozpoznaje zainteresowania osoby podopiecznej
  4. dobiera rodzaje aktywności do możliwości osoby podopiecznej i jej zainteresowań
  5. wskazuje zasady bezpieczeństwa, które należy uwzględnić, realizując proces aktywizacji osoby podopiecznej

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterach
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przedstawia cechy wysokiej jakości usług świadczonych na rzecz drugiego człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje usług świadczonych osobie podopiecznej
  2. dobiera rodzaj usług do potrzeb podopiecznego
  3. określa kompetencje opiekunki środowiskowej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług
2. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady etyczne podczas świadczenia usług opiekuńczych
  2. opisuje skutki łamania zasad etycznych
  3. omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
  4. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
3. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
  2. określa zasady komunikacji interpersonalnej
  3. charakteryzuje aktywne metody słuchania
4. Opisuje pojęcie konfliktu w związku z realizacją zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie konfliktu
  2. opisuje przyczyny konfliktów międzyludzkich
  3. zapobiega przyczynom powstawania konfliktów
  4. opisuje fazy konfliktu
  5. wymienia skutki konfliktów międzyludzkich |w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
  6. stosuje zasady utrzymywania poprawnych relacji z podopiecznym i współpracownikami
5. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje czas przeznaczony na realizację zadań zawodowych
  2. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  3. ocenia stopień realizacji zadania
  4. analizuje skutki realizacji zadania
6. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie odpowiedzialności w związku z realizacją zadań zawodowych
  2. wymienia konsekwencje braku odpowiedzialności podczas wykonywania zadań zawodowych
7. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy
  2. podejmuje działania w sytuacji nietypowej
  3. ocenia skutki podejmowanych działań w sytuacjach nietypowych
  4. wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
8. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowy zakres wiedzy i umiejętności zawodowych
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza sobie cele rozwojowe
  4. planuje własny rozwój zawodowy
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody i techniki rozwiązywania problemów
  2. podaje propozycje rozwiązywania problemów
  3. ocenia skuteczność podjętych działań
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. określa pojęcia: zespół, praca zespołowa i lider
  2. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  3. wspomaga innych członków zespołu podczas realizacji zadań
  4. analizuje efekty pracy zespołu
  5. identyfikuje znaczenie i funkcje konfliktu w pracy zespołu

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza zadania członkom zespołu
  2. wyjaśnia sposób wykonania zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje możliwości i umiejętności członków zespołu
  2. wskazuje osoby do wykonania zadania
  3. przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań
  2. monitoruje proces wykonywania zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zaangażowanie w pracę członków zespołu
  2. ocenia efekty pracy zespołu
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH