
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Świadczenie usług opiekuńczych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
SPO.05.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
pomocy społecznej (SPO)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900458
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13402
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wyjaśnia pojęcie ergonomii pracy w zawodzie
- rozpoznaje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
- stosuje zasady segregacji odpadów
- rozróżnia środki gaśnicze i ich przeznaczenie ze względu na zakres ich stosowania
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
- określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia lub życia podczas wykonywania prac zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady organizacji stanowisk pracy w zawodzie zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, sprzętem, przyborami, materiałami i środkami
- przygotowuje stanowisko pracy do wykonywania zadań zawodowych zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej
- określa zagrożenia występujące na stanowisku pracy wynikające z niestosowania środków ochrony indywidualnej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy pomocy społecznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia typy i cechy osobowości człowieka
- charakteryzuje role społeczne
- wskazuje wpływ osobowości na zachowania społeczne
2. Charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rozwój człowieka w różnych okresach życia
- rozpoznaje objawy zaburzeń rozwojowych
3. Charakteryzuje procesy zachodzące w życiu społecznym
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zachowania społeczne jednostki i zbiorowości
- opisuje interakcje interpersonalne
- opisuje nieprawidłowe relacje występujące w życiu społecznym
4. Opisuje funkcje rodziny
Kryteria weryfikacji:
- wymienia funkcje rodziny
- określa wpływ rodziny na funkcjonowanie człowieka
5. Określa cele, zadania i instrumenty polityki społecznej państwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele polityki społecznej państwa
- opisuje zadania polityki społecznej państwa
- wymienia instrumenty polityki społecznej państwa i możliwości ich stosowania
6. Identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych
- wykazuje wpływ zróżnicowanych postaw na funkcjonowanie jednostki i zbiorowości
7. Charakteryzuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grupy
- określa skutki wykluczenia społecznego jednostki i grupy
8. Wskazuje przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych
- charakteryzuje zadania instytucji państwowych dotyczące zabezpieczenia społecznego osoby niepełnosprawnej
9. Posługuje się językiem migowym
Kryteria weryfikacji:
- stosuje język migowy w komunikowaniu się z osobą niepełnosprawną wymagającą alternatywnej formy komunikacji
- określa potrzeby i problemy osoby podopiecznej przy pomocy języka migowego
- doskonali umiejętności posługiwania się językiem migowym
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności stosowane podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Organizowanie prac opiekuńczych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przedstawia potrzeby biopsychospołeczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia potrzeby biopsychospołeczne człowieka
- opisuje potrzeby biopsychospołeczne człowieka
- dobiera sposoby zaspokajania potrzeb w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
2. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
- omawia budowę i funkcję tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
3. Rozpoznaje objawy chorobowe poszczególnych układów i narządów osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu patologii
- określa etiologię i patomechanizm chorób społecznych i cywilizacyjnych
- opisuje objawy chorobowe, a zwłaszcza objawy chorób narządu ruchu oraz układu krwionośnego, oddechowego, pokarmowego i nerwowego
- opisuje objawy zaburzeń zdrowia psychicznego
4. Planuje działania opiekuńcze wspólnie z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje możliwości osoby podopiecznej do sprawowania samoopieki
- ocenia ograniczenia osoby podopiecznej
- dobiera planowane działania do stanu osoby podopiecznej
- dobiera działania do indywidualnych potrzeb osoby podopiecznej
5. Rozpoznaje na podstawie analizy dokumentacji sytuację zdrowotną, społeczną i materialną osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje dokumentacji, która może służyć do analizy sytuacji zdrowotnej, społecznej i materialnej osoby podopiecznej
- opisuje sytuację zdrowotną, społeczną i materialną osoby podopiecznej na podstawie analizy dokumentacji
- wskazuje zależność sytuacji zdrowotnej i społecznej od warunków życia osoby podopiecznej
6. Organizuje środowisko życia osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej
- rozpoznaje sytuację społeczną, materialną zdrowotną osoby podopiecznej
- rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
- określa udogodnienia ułatwiające codzienne życie osobie podopiecznej
7. Dobiera metody i techniki pracy socjalnej do potrzeb osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia metody pracy socjalnej
- rozróżnia techniki pracy socjalnej
- dobiera narzędzia do realizacji zaplanowanych działań
8. Opracowuje indywidualny plan opieki nad osobą podopieczną i pomocy tej osobie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia elementy indywidualnego planu opieki
- opracowuje indywidualny plan opieki w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
- opracowuje indywidualny plan opieki z uwzględnieniem technik, metod i narzędzi pracy
9. Dobiera techniki, metody i narzędzia pracy z osobą podopieczną do realizacji działań opiekuńczych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje techniki, metody i narzędzia pracy z osobą podopieczną
- stosuje metody pracy opiekuńczej i metody aktywizujące osobę podopieczną
10. Organizuje wsparcie na rzecz osoby podopiecznej i współpracuje z jej środowiskiem
Kryteria weryfikacji:
- ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym
- wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego
- współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej
- opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej
- planuje techniki monitorowania działań opiekuńczych
11. Prowadzi dokumentację pracy z osobą podopieczną
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje dokumentów obowiązujących w pracy z osobą podopieczną
- dokumentuje prowadzone działania
- analizuje prowadzoną dokumentację
- wprowadza zmiany w prowadzonej dokumentacji po przeprowadzonej analizie
4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Świadczy usługi opiekuńcze zgodnie z procedurami i standardami opieki
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynności opiekuńcze i pielęgnacyjne u osoby podopiecznej
- wykonuje czynności opiekuńcze i pielęgnacyjne zgodnie z procedurami i standardami opieki
2. Rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych zagrażających zdrowiu lub życiu osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zaburzenia psychosomatyczne układów i narządów osoby podopiecznej
- interpretuje objawy zaburzeń u osoby podopiecznej zagrażające zdrowiu lub życiu
- udziela pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia osoby podopiecznej
3. Wykonuje zabiegi higieniczne i pielęgnacyjne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych
- dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
- wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych
4. Opiekuje się osobą podopieczną w różnych fazach choroby przewlekłej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje etapy choroby przewlekłej
- opisuje zmiany zachodzące w rodzinie powstałe na skutek choroby przewlekłej osoby podopiecznej
- rozpoznaje potrzeby osoby podopiecznej w różnych fazach choroby przewlekłej
- opisuje zasady postępowania opiekuńczego adekwatnie do rozpoznanej fazy choroby przewlekłej
5. Zapobiega odleżynom i odparzeniom u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki sprzyjające powstawaniu odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
- określa zagrożenia wynikające z powstania odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
- klasyfikuje stopnie odleżyn
- dobiera środki zapobiegające powstawaniu odleżyn i odparzeń u osoby podopiecznej
- opisuje czynności należące do profilaktyki przeciwodleżynowej
6. Wykonuje zlecone przez lekarza zabiegi przeciwzapalne u osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przyczyny i objawy procesu zapalnego
- rozróżnia rodzaje zabiegów przeciwzapalnych
- opisuje rodzaje okładów i kompresów
- rozróżnia techniki wykonywania okładów i kompresów
- stosuje algorytmy czynności w wykonywaniu zabiegów przeciwzapalnych
7. Pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
- rozróżnia drogi podawania leków
- pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
8. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje opieki zdrowotnej
- rozróżnia rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej
- planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej
9. Pomaga osobie z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
- opracowuje wskazówki dla podopiecznego i jego rodziny dotyczące używania i konserwacji sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ortopedycznych
- stosuje sprzęt rehabilitacyjny i przedmioty ortopedyczne w zależności od możliwości i potrzeb osoby podopiecznej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
5. Wspieranie osoby podopiecznej w czynnościach dnia codziennego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Pomaga osobie podopiecznej w prowadzeniu gospodarstwa domowego i zarządzaniu finansami osobistymi
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia zasady pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego osobie podopiecznej
- planuje rodzaje czynności w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, np. zakupy, pranie, pomoc w przygotowywaniu posiłków
- dobiera sposoby planowania budżetu osobie podopiecznej
2. Dobiera metody i środki do utrzymania mieszkania w czystości
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki stosowane do utrzymania w czystości mieszkania osoby podopiecznej
- dobiera środki i narzędzia do utrzymania w czystości mieszkania osoby podopiecznej
- wykonuje czynności pomagające osobie podopiecznej w utrzymaniu czystości otoczenia
3. Przestrzega zasad zdrowego stylu życia osoby podopiecznej oraz prowadzi profilaktykę i promocję zdrowia z zakresu zdrowego stylu życia
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie profilaktyki i promocji zdrowia
- opisuje czynniki zdrowego stylu życia
- objaśnia zasady zdrowego odżywiania
- wykazuje się znajomością zasad żywienia dietetycznego
- przygotowuje dietetyczne posiłki
4. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje pomocy społecznej
- dobiera rodzaj pomocy w zależności od sytuacji osoby podopiecznej
- wnioskuje do instytucji społecznej o pomoc dla osoby podopiecznej
5. Stosuje procedury sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania czynności opiekuńczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia procedury sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania czynności higienicznych
- stosuje procedury higieniczne dotyczące narzędzi i sprzętu medycznego
6. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje przyczyny występowania i metody rozwiązywania problemów społecznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia występujące problemy społeczne
- wymienia przyczyny występowania problemów społecznych
- wymienia metody rozwiązywania problemów społecznych
- opisuje metody rozwiązywania problemów społecznych
2. Pomaga osobie podopiecznej w rozwiązywaniu problemów społecznych i osobistych
Kryteria weryfikacji:
- diagnozuje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej
- opisuje działania opiekunki środowiskowej pomagające osobie podopiecznej w rozwiazywaniu problemów
- opisuje sposoby zapobiegania wykluczeniu społecznemu osoby podopiecznej
3. Określa metody integracji osoby podopiecznej ze środowiskiem lokalnym
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby integracji ze środowiskiem lokalnym
- dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej
4. Podtrzymuje relacje międzyludzkie w najbliższym otoczeniu osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- określa relacje sąsiedzkie
- rozpoznaje możliwości utrzymania kontaktów społecznych osoby podopiecznej
- opisuje zasoby najbliższego otoczenia osoby podopiecznej
5. Określa formy i metody organizowania czasu wolnego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia formy organizowania czasu wolnego
- różnicuje sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną
- ustala sposoby spędzania czasu wolnego przez osobę podopieczną
- rozpoznaje zasoby kulturalne i rekreacyjne środowiska lokalnego
6. Organizuje różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań osoby podopiecznej z uwzględnieniem jej potrzeb, możliwości oraz zasobów środowiska lokalnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby spędzania czasu wolnego
- rozpoznaje potrzeby kulturowe osoby podopiecznej
- sporządza wykaz możliwości spędzenia czasu wolnego w lokalnym środowisku
- dobiera zajęcia do możliwości psychofizycznych osoby podopiecznej
7. Analizuje metody usprawniania i aktywizowania osoby podopiecznej w zależności od jej wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody usprawniania osoby podopiecznej
- ocenia możliwości aktywizacji osoby podopiecznej
- dobiera formy aktywizacji do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
8. Planuje metody, formy, techniki i środki terapii zajęciowej dla osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody, techniki i formy terapii zajęciowej
- identyfikuje potrzeby osoby podopiecznej w planowaniu terapii zajęciowej
- stosuje elementy terapii zajęciowej
9. Przygotowuje osobę podopieczną oraz jej rodzinę do samoopieki i samopielęgnacji
Kryteria weryfikacji:
- ocenia możliwości osoby podopiecznej do samoopieki i samopielęgnacji
- opracowuje zalecenia dla rodziny dotyczące wspierania osoby podopiecznej i pomocy jej w samoopiece i samopielęgnacji
- opisuje sposoby wspierania osoby podopiecznej i jej rodziny w samoopiece i samopielęgnacji
10. Pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu z pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
Kryteria weryfikacji:
- wymienia pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
- opisuje zasady technicznej obsługi urządzeń ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
11. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas aktywizowania osoby podopiecznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia metody aktywizowania osoby podopiecznej
- wskazuje sposoby aktywizacji osoby podopiecznej
- rozpoznaje zainteresowania osoby podopiecznej
- dobiera rodzaje aktywności do możliwości osoby podopiecznej i jej zainteresowań
- wskazuje zasady bezpieczeństwa, które należy uwzględnić, realizując proces aktywizacji osoby podopiecznej
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterach
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje, zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przedstawia cechy wysokiej jakości usług świadczonych na rzecz drugiego człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje usług świadczonych osobie podopiecznej
- dobiera rodzaj usług do potrzeb podopiecznego
- określa kompetencje opiekunki środowiskowej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług
2. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady etyczne podczas świadczenia usług opiekuńczych
- opisuje skutki łamania zasad etycznych
- omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
3. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
- określa zasady komunikacji interpersonalnej
- charakteryzuje aktywne metody słuchania
4. Opisuje pojęcie konfliktu w związku z realizacją zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie konfliktu
- opisuje przyczyny konfliktów międzyludzkich
- zapobiega przyczynom powstawania konfliktów
- opisuje fazy konfliktu
- wymienia skutki konfliktów międzyludzkich |w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym
- stosuje zasady utrzymywania poprawnych relacji z podopiecznym i współpracownikami
5. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- planuje czas przeznaczony na realizację zadań zawodowych
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
- ocenia stopień realizacji zadania
- analizuje skutki realizacji zadania
6. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie odpowiedzialności w związku z realizacją zadań zawodowych
- wymienia konsekwencje braku odpowiedzialności podczas wykonywania zadań zawodowych
7. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy
- podejmuje działania w sytuacji nietypowej
- ocenia skutki podejmowanych działań w sytuacjach nietypowych
- wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
8. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowy zakres wiedzy i umiejętności zawodowych
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza sobie cele rozwojowe
- planuje własny rozwój zawodowy
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody i techniki rozwiązywania problemów
- podaje propozycje rozwiązywania problemów
- ocenia skuteczność podjętych działań
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- określa pojęcia: zespół, praca zespołowa i lider
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
- wspomaga innych członków zespołu podczas realizacji zadań
- analizuje efekty pracy zespołu
- identyfikuje znaczenie i funkcje konfliktu w pracy zespołu
9. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza zadania członkom zespołu
- wyjaśnia sposób wykonania zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje możliwości i umiejętności członków zespołu
- wskazuje osoby do wykonania zadania
- przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań
- monitoruje proces wykonywania zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa zaangażowanie w pracę członków zespołu
- ocenia efekty pracy zespołu
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji