Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
przemysłu mody (MOD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900461
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13405

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy oraz sposoby zapobiegania im
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe w środowisku pracy
  2. opisuje źródła i rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy
  3. opisuje wymagania ograniczające wpływ czynników szkodliwych i uciążliwych na organizm człowieka
  4. opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia w miejscu pracy
  5. wyjaśnia pojęcia: wypadek przy pracy, choroba zawodowa
  6. wymienia objawy typowych chorób zawodowych
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  2. identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  3. wskazuje zastosowanie gaśnic na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
  4. opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
  5. opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej
  6. wyjaśnia zasady prowadzenia gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej oraz w zakresie ochrony powietrza
  7. wyjaśnia zasady recyklingu zużytych materiałów pomocniczych
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem urządzeń
  2. opisuje wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
  3. określa działania zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
  4. korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy odzieżownictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wyroby odzieżowe w zależności od przeznaczenia, takie jak: bieliźniane, sportowe, wieczorowe, koktajlowe i niemowlęce
  2. rozróżnia wyroby odzieżowe w zależności od technologii wytwarzania, takie jak: wyroby odzieżowe z tkanin, materiałów powlekanych, dzianin i włóknin
2. Charakteryzuje właściwości surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia surowce i wyroby włókiennicze
  2. posługuje się metodami identyfikacji włókien
  3. identyfikuje rodzaje włókien na podstawie opisu, rysunków przekrojów i właściwości
  4. określa właściwości fizyczne i chemiczne włókien
  5. określa właściwości technologiczne włókien
  6. określa wpływ właściwości włókien na cechy użytkowe wyrobów włókienniczych
  7. wskazuje zastosowanie włókien
  8. rozróżnia tkaniny i rozpoznaje ich własności użytkowe
  9. rozróżnia wyroby dziane i wskazuje ich zastosowanie
  10. wymienia różnice między włókniną, przędziną i tkaniną oraz wskazuje ich zastosowanie
  11. rozróżnia wyroby włókiennicze, takie jak: filce, wyroby laminowane i powlekane oraz wskazuje ich zastosowanie
3. Wykonuje badania surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa celowość wykonywania badań surowców i wyrobów włókienniczych
  2. rozpoznaje urządzenia i przyrządy do badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
  3. opisuje parametry budowy wyrobów włókienniczych
  4. określa właściwości wyrobów włókienniczych na podstawie badań organoleptycznych
  5. wymienia wskaźniki użytkowe wyrobów włókienniczych
  6. określa zastosowanie wyrobów włókienniczych w oparciu o wyniki badań organoleptycznych
  7. stosuje metody badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
4. Opracowuje kompozycje kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia barwy zasadnicze, pochodne i neutralne
  2. klasyfikuje barwy w zależności od kontrastu, jasności i temperatury (ciepłe i zimne)
  3. opisuje układy barw i kompozycji kolorystycznych
  4. dobiera kompozycje barw dopełniających i kontrastowych
  5. dobiera kolorystykę do projektowanych wyrobów odzieżowych, typów sylwetki i urody
  6. rozpoznaje barwy złamane i zgaszone
  7. rozpoznaje zestawienia tonalne i chromatyczne
  8. proponuje zestawienia wzorów i kolorów w projektach wyrobów odzieżowych
  9. stosuje układy barw kompozycji kolorystycznych
  10. stosuje techniki rysunkowe i malarskie podczas tworzenia kompozycji kolorystycznych
5. Charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów krawieckich
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  2. rozpoznaje znaki i symbole krawieckie
  3. dobiera rodzaj pomiaru krawieckiego w zależności od rodzaju wykonywanych wyrobów odzieżowych
  4. stosuje przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  5. zapisuje wyniki pomiarów krawieckich z zastosowaniem symboli krawieckich
6. Stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w różnych fazach procesu technologicznego
  2. stosuje maszyny i urządzenia przygotowawcze i krojcze
  3. stosuje maszyny i urządzenia w krojowni
  4. stosuje maszyny i urządzenia podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w szwalni
  5. stosuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie obróbki parowo-cieplnej
  6. określa mechanizmy w maszynach szwalniczych
  7. stosuje oprzyrządowanie maszyn szwalniczych
7. Określa sposoby konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i stosuje znaki informujące o sposobie konserwacji wyrobu odzieżowego
  2. dobiera sposoby konserwacji w zależności od składu surowcowego
  3. dobiera sposoby usuwania plam i zabrudzeń z wyrobu odzieżowego w zależności od ich pochodzenia i rodzaju wykończenia wyrobu
8. Posługuje się normami i stosuje procedurę oceny zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Projektowanie wyrobów odzieżowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje podstawowe projekty plastyczne wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje aktualne trendy w modzie
  2. korzysta z projektów plastycznych wyrobów odzieżowych dostępnych w różnych źródłach
  3. odczytuje projekty plastyczne wyrobów odzieżowych
  4. wskazuje znaczenie kolorów w projektowanych wyrobach odzieżowych
  5. rozróżnia typy sylwetki i podstawowe typy urody
  6. dobiera materiały odzieżowe do wyrobów odzieżowych na podstawie projektów
  7. dobiera dodatki krawieckie na podstawie projektów wyrobów odzieżowych
  8. dobiera fason i rodzaj tkaniny w zależności od typu sylwetki
  9. sporządza podstawowy projekt plastyczny wyrobu odzieżowego
2. Określa materiały odzieżowe, dodatki krawieckie i materiały zdobnicze
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody zdobienia elementów wyrobów odzieżowych
  2. stosuje materiały odzieżowe, takie jak: wzmacniające, usztywniające, wypełniające, termoizolacyjne i podszewkowe w zależności od przeznaczenia
  3. rozróżnia materiały odzieżowe na podstawie opisów, rysunków i oznaczeń zawartych w normach i dokumentacji technologicznej
  4. określa właściwości materiałów odzieżowych ze względu na ich przeznaczenie, takie jak: tkanina sukienkowa, płaszczowa i podszewka, na podstawie opisów, rysunków i oznaczeń zawartych w normach i dokumentacji technologicznej
  5. dobiera dodatki krawieckie ze względu na przeznaczenie, takie jak: nici i guziki na podstawie opisów, rysunków i oznaczeń zawartych w normach i dokumentacji technologicznej
  6. stosuje zasady doboru materiałów i dodatków krawieckich z uwzględnieniem ich właściwości użytkowych
  7. stosuje nowatorskie metody zdobienia elementów wyrobów odzieżowych
3. Wykonuje rysunki żurnalowe i modelowe wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rysunki żurnalowe i modelowe wyrobów odzieżowych
  2. odczytuje informacje zawarte na rysunkach żurnalowych i modelowych w dokumentacji wyrobów odzieżowych
  3. odczytuje elementy rysunków żurnalowych, takie jak: fałda, marszczenie i długość wyrobu
  4. odczytuje rysunki modelowe, takie jak: cięcia technologiczne, miejsce stębnowania, wykończenie i zapięcia
  5. sporządza rysunki żurnalowe i modelowe wyrobów odzieżowych na podstawie opisu modelu
4. Wykonuje pomiary krawieckie
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje znaki i symbole krawieckie podczas wykonania pomiarów krawieckich
  2. określa zasady wykonania pomiarów krawieckich
  3. posługuje się przyborami i przyrządami do wykonania pomiarów krawieckich
  4. posługuje się tabelami wymiarów antropometrycznych
  5. wskazuje pomiary krawieckie do wykonania określonych wyrobów odzieżowych
  6. wykonuje pomiary krawieckie dla figur nietypowych
5. Wykonuje konstrukcje spódnicy, bluzki i spodni
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się tabelami wymiarów antropometrycznych podczas wykonywania siatek konstrukcyjnych
  2. oblicza wielkość odcinków konstrukcyjnych i dodatku konstrukcyjnego w zależności od rodzaju wyrobu
  3. oblicza wielkość odcinków konstrukcyjnych i dodatku konstrukcyjnego na figury z wadami postawy
  4. wykonuje siatkę konstrukcyjną wyrobów odzieżowych, takich jak: spódnice, spodnie i bluzki
  5. wykonuje formy wyrobu odzieżowego
  6. wykonuje konstrukcję form odzieżowych dla figur z wadami postawy
6. Wykonuje modelowanie form wyrobu odzieżowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby modelowania form wyrobu odzieżowego na podstawie rysunku żurnalowego lub modelowego
  2. wykonuje modelowanie wtórne lub przestrzenne spódnicy rozkloszowanej, poszerzonej i z fałdami, żakietu, rękawów krótkich i długich, kołnierzy, spodni typu "dżinsy" i sukni typu "princessa", kimono i raglan
  3. wykonuje modelowanie form na figury z wadami postawy, takie jak: bluzki z cięciem pionowym lub poziomym, spódnice rozkloszowane i spodnie typu "dżinsy"
7. Wykonuje szablony wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje różnicę między formą a szablonem odzieżowym
  2. rozpoznaje szablony wyrobów odzieżowych
  3. określa zastosowanie szablonu wyrobu odzieżowego
  4. opisuje szablony wyrobów odzieżowych
8. Wykonuje rysunki techniczne wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje symbole odzieżowe stosowane w rysunku technicznym odzieżowym
  2. odczytuje informacje z rysunków instruktażowych wykonania węzłów technologicznych wyrobu odzieżowego
  3. stosuje zasady wykonania rysunku technicznego wyrobów odzieżowych
  4. stosuje programy komputerowe do sporządzania rysunków technicznych wyrobów odzieżowych
9. Wykonuje układy szablonów wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje układów szablonów
  2. dobiera układy szablonów w zależności od rodzaju materiału
  3. sporządza układy szablonów do rozkroju wyrobów odzieżowych
10. Charakteryzuje metody wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych
  2. dobiera metody wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych
  3. stosuje metody wykończania i uszlachetniania wyrobów odzieżowych

4. Wykonywanie wyrobów odzieżowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje rysunek modelowy
  2. posługuje się rysunkiem technicznym wyrobu odzieżowego
  3. odczytuje rysunki instruktażowe węzłów technologicznych wyrobu odzieżowego
  4. określa typy i metody produkcji na podstawie dokumentacji wyrobu odzieżowego
  5. opisuje systemy organizacji produkcji
  6. wykonuje operacje technologiczne zgodnie z dokumentacją wyrobu odzieżowego
2. Ocenia zapotrzebowanie na materiały odzieżowe i dodatki krawieckie do wykonania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza zużycie materiałów odzieżowych i dodatków krawieckich podczas wykonywania wyrobów odzieżowych
  2. określa zapotrzebowanie na dodatki krawieckie
  3. oblicza zapotrzebowanie na materiały odzieżowe do wykonania określonej liczby wyrobów odzieżowych
  4. oblicza ilość materiałów odzieżowych i liczbę dodatków krawieckich potrzebnych do wykonania przeróbek i napraw wyrobów odzieżowych
3. Dokonuje rozkroju materiałów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby dokonywania rozkroju materiałów odzieżowych
  2. dobiera sposoby dokonywania rozkroju materiałów odzieżowych
  3. dobiera urządzenia, narzędzia i przyrządy do rozkroju materiałów odzieżowych
  4. przygotowuje układy szablonów elementów wyrobów odzieżowych na materiale
  5. rozkroi materiał odzieżowy korzystając z szablonu
  6. sortuje odpady powstałe podczas rozkroju materiału w zależności od wielkości odpadu i składu surowcowego
4. Obsługuje maszyny i urządzenia szwalnicze
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia maszyny szwalnicze stosowane do wykonania określonych operacji technologicznych
  2. dobiera maszyny i urządzenia do wykonywania wyrobów odzieżowych
  3. ustawia parametry szycia zgodnie z dokumentacją techniczną wyrobu odzieżowego
  4. dobiera oprzyrządowanie maszyn szwalniczych do określonych operacji technologicznych
  5. rozpoznaje przyczyny zakłócenia pracy maszyn i urządzeń szwalniczych stosowanych w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
  6. wskazuje sposoby usunięcia przyczyn nieprawidłowej pracy mechanizmów maszyn i urządzeń szwalniczych
  7. posługuje się instrukcjami podczas obsługi maszyn i urządzeń szwalniczych w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
5. Stosuje ściegi ręczne i maszynowe podczas wykonywania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia ściegi ręczne i maszynowe
  2. dobiera ściegi ręczne do określonych operacji technologicznych
  3. określa zastosowanie ściegów ręcznych i maszynowych
  4. określa zastosowanie ściegów podczas wykonywania wyrobów odzieżowych
  5. dobiera rodzaje ściegów maszynowych do określonych operacji technologicznych w zależności od rodzaju i grubości stosowanych nici
  6. dobiera ściegi maszynowe do określonych operacji technologicznych
6. Łączy elementy wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby łączenia elementów wyrobów odzieżowych
  2. dobiera narzędzia i przybory krawieckie do łączenia elementów wyrobów odzieżowych
  3. dobiera techniki łączenia elementów wyrobów włókienniczych w zależności od rodzaju materiału, takie jak: połączenia nitkowe i beznitkowe
  4. łączy elementy wyrobów odzieżowych z zastosowaniem określonych ściegów i szwów
  5. łączy elementy wyrobu odzieżowego na podstawie rysunków instruktażowych
7. Charakteryzuje procesy obróbki parowo-cieplnej materiałów i wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje maszyny i urządzenia do termicznej obróbki odzieży
  2. dobiera procesy obróbki parowo-cieplnej do materiałów i wyrobów odzieżowych
  3. wykonuje czynności związane z procesem obróbki parowo-cieplnej materiałów i wyrobów odzieżowych
  4. dobiera parametry w procesie klejenia elementów wyrobu odzieżowego
  5. dobiera parametry prasowania w zależności od składu surowcowego i rodzaju wykończenia materiału i wyrobu odzieżowego
  6. stosuje proces obróbki parowo-cieplnej materiałów i wyrobów odzieżowych
8. Charakteryzuje etapy wykonywania przeróbek i napraw odzieży miarowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje określenia, znaki i symbole krawieckie
  2. rozpoznaje uszkodzenia wyrobów odzieżowych
  3. dobiera sposób usunięcia uszkodzenia wyrobu odzieżowego
  4. określa rodzaj i zakres prac związanych z przeróbką lub naprawą wyrobu odzieżowego
  5. wykonuje prace związane z przeróbką lub naprawą wyrobu odzieżowego
  6. oblicza koszty wykonania przeróbek lub napraw wyrobu odzieżowego
  7. określa rodzaj i zakres prac związanych z wykonaniem przeróbek lub napraw odzieży miarowej
  8. wykonuje usługi krawieckie, takie jak: przeróbki i naprawy odzieży miarowej
  9. oblicza koszty wykonania przeróbki i naprawy odzieży miarowej
9. Ocenia jakość wykonanych wyrobów odzieżowych i usług krawieckich
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje i sposoby kontroli wyrobów odzieżowych
  2. identyfikuje rodzaje błędów w zależności od przyczyny powstania
  3. ocenia jakość materiałów przeznaczonych do wykonania wyrobów odzieżowych i usług krawieckich
  4. dokonuje oceny poprawności wykonania pracy na każdym etapie procesu produkcji odzieży
  5. określa jakość wykonanych usług krawieckich i wyrobów odzieżowych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela odpowiedzi klientowi, wyjaśnia zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca klienta
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. w wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. w filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się słownikiem dwujęzycznym i jednojęzycznym
  2. pracuje z tekstem w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  3. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  4. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  5. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w wykonywanym zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki, w tym prawne, podejmowanych działań
  2. wykazuje odpowiedzialność za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, oraz niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje społeczne i gospodarcze
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza cele własnego rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę doskonalenia się w zawodzie
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH