Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
przemysłu mody (MOD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900469
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13413

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy oraz sposoby zapobiegania im
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe w środowisku pracy
  2. opisuje źródła i rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy
  3. opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia w miejscu pracy
  4. definiuje pojęcia: wypadek przy pracy, choroba zawodowa
  5. rozpoznaje objawy typowych chorób zawodowych
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki ochrony stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
3. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  2. identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  3. opisuje zastosowanie gaśnic na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
  4. opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
  5. opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej
  6. wyjaśnia zasady prowadzenia gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej oraz w zakresie ochrony powietrza w przedsiębiorstwie
  7. wyjaśnia zasady recyklingu zużytych materiałów pomocniczych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem urządzeń stosowanych podczas wykonywania prac na stanowisku sprzedaży pracy
  2. opisuje wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy przy komputerze
  3. określa działania zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
  4. korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy odzieżownictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wyroby odzieżowe w zależności od przeznaczenia, takie jak: bieliźniane, sportowe, wieczorowe, koktajlowe i niemowlęce
  2. rozróżnia wyroby odzieżowe w zależności od technologii wytwarzania, takie jak: wyroby odzieżowe z tkanin, materiałów powlekanych, dzianin i włóknin
2. Charakteryzuje właściwości surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia surowce i wyroby włókiennicze
  2. posługuje się metodami identyfikacji włókien
  3. identyfikuje rodzaje włókien na podstawie opisu, rysunków przekrojów i właściwości
  4. określa właściwości fizyczne i chemiczne włókien
  5. określa właściwości technologiczne włókien
  6. określa wpływ właściwości włókien na cechy użytkowe wyrobów włókienniczych
  7. wskazuje zastosowanie włókien
  8. rozróżnia tkaniny i rozpoznaje ich własności użytkowe
  9. rozróżnia wyroby dziane i wskazuje ich zastosowanie
  10. wymienia różnice między włókniną, przędziną i tkaniną oraz wskazuje ich zastosowanie
  11. rozróżnia wyroby włókiennicze, takie jak: filce, wyroby laminowane i powlekane oraz wskazuje ich zastosowanie
3. Wykonuje badania surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa celowość wykonywania badań surowców i wyrobów włókienniczych
  2. rozpoznaje urządzenia i przyrządy do badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
  3. opisuje parametry budowy wyrobów włókienniczych
  4. określa właściwości wyrobów włókienniczych na podstawie badań organoleptycznych
  5. wymienia wskaźniki użytkowe wyrobów włókienniczych
  6. określa zastosowanie wyrobów włókienniczych w oparciu o wyniki badań organoleptycznych
  7. stosuje metody badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
4. Opracowuje kompozycje kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia barwy zasadnicze, pochodne i neutralne
  2. klasyfikuje barwy w zależności od kontrastu, jasności i temperatury (ciepłe i zimne)
  3. opisuje układy barw i kompozycji kolorystycznych
  4. dobiera kompozycje barw dopełniających i kontrastowych
  5. dobiera kolorystykę do projektowanych wyrobów odzieżowych, typów sylwetki i urody
  6. rozpoznaje barwy złamane i zgaszone
  7. rozpoznaje zestawienia tonalne i chromatyczne
  8. proponuje zestawienia wzorów i kolorów w projektach wyrobów odzieżowych
  9. stosuje układy barw kompozycji kolorystycznych
  10. stosuje techniki rysunkowe i malarskie podczas tworzenia kompozycji kolorystycznych
5. Charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów krawieckich
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  2. rozpoznaje znaki i symbole krawieckie
  3. dobiera rodzaj pomiaru krawieckiego w zależności od rodzaju wykonywanych wyrobów odzieżowych
  4. stosuje przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  5. zapisuje wyniki pomiarów krawieckich z zastosowaniem symboli krawieckich
6. Stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w różnych fazach procesu technologicznego
  2. stosuje maszyny i urządzenia przygotowawcze i krojcze
  3. stosuje maszyny i urządzenia w krojowni
  4. stosuje maszyny i urządzenia podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w szwalni
  5. stosuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie obróbki parowo-cieplnej
  6. określa mechanizmy w maszynach szwalniczych
  7. stosuje oprzyrządowanie maszyn szwalniczych
7. Określa sposoby konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i stosuje znaki informujące o sposobie konserwacji wyrobu odzieżowego
  2. dobiera sposoby konserwacji w zależności od składu surowcowego
  3. dobiera sposoby usuwania plam i zabrudzeń z wyrobu odzieżowego w zależności od ich pochodzenia i rodzaju wykończenia wyrobu
8. Posługuje się normami i stosuje procedurę oceny zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Przygotowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opracowuje dokumentację techniczno-technologiczną wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje elementy dokumentacji techniczno- technologicznej procesu produkcyjnego
  2. odczytuje graficzne zapisy (rysunki instruktażowe) wykonania węzłów technologicznych wyrobów i elementów wyrobu
  3. określa kolejność czynności na podstawie opisu i rysunku modelowego podczas wykonywania wyrobów odzieżowych
2. Charakteryzuje sposoby warstwowania materiałów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza jakość materiałów odzieżowych przed rozkrojem
  2. wykorzystuje sposoby warstwowania materiałów odzieżowych w zależności od jego rodzaju
  3. dobiera maszyny i urządzenia do warstwowania materiałów odzieżowych
3. Planuje proces rozkroju materiałów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera urządzenie do rozkroju małych elementów
  2. planuje układy szablonów
  3. określa zastosowanie krajarek przenośnych i stacjonarnych
  4. dobiera wysokość nakładu podczas krojenia nożem pionowym i tarczowym
  5. planuje kolejność prac związanych z rozkrojem materiałów odzieżowych
  6. określa zastosowanie maszyn i urządzeń krojczych
  7. stosuje maszyny i urządzenia do rozkroju materiałów odzieżowych
  8. określa zastosowanie komputerowego systemu przygotowania produkcji w krojowni
  9. sporządza układy kroju z wykorzystaniem programów komputerowych
4. Charakteryzuje techniki klejenia elementów wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje materiałów wzmacniających
  2. dobiera techniki klejenia elementów wyrobów odzieżowych w zależności od rodzaju materiału
  3. dobiera rodzaj materiałów klejowych do elementów wyrobów odzieżowych
  4. dobiera rodzaj urządzenia do stosowanej techniki klejenia elementów wyrobów odzieżowych
  5. stosuje techniki klejenia elementów wyrobów odzieżowych
5. Charakteryzuje sposoby znakowania i kompletowania wykrojów
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby znakowania wykrojów w zależności od rodzaju materiału odzieżowego
  2. określa sposoby znakowania miejsc wykonania zabiegów technologicznych
  3. stosuje urządzenia do znakowania zewnętrznych i wewnętrznych punktów spotkań w wykrojach
  4. stosuje urządzenia do numerowania wykrojów
6. Planuje wykorzystanie odpadów materiałów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje odpady materiałów odzieżowych
  2. wskazuje sposoby wykorzystania odpadów materiałów odzieżowych
7. Określa metody i systemy organizacji produkcji wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera systemy organizacji produkcji w zakładzie odzieżowym
  2. dobiera metodę w zależności od typu produkcji
  3. oblicza obciążenie stanowisk produkcyjnych
  4. planuje rozmieszczenie stanowisk pracy w procesie produkcji wyrobów odzieżowych
  5. planuje kontrolę międzyoperacyjną
8. Dobiera maszyny szwalnicze i urządzenia do produkcji wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera maszyny szwalnicze i urządzenia w zależności od rodzaju wykonywanej operacji technologicznej
  2. dobiera oprzyrządowanie maszyn szwalniczych w zależności od rodzaju wykonywanej operacji technologicznej
  3. określa zastosowanie maszyn szwalniczych i urządzeń do produkcji wyrobów odzieżowych
9. Dobiera maszyny i urządzenia do obróbki termicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera maszyny i urządzenia do obróbki termicznej gotowego wyrobu odzieżowego
  2. dobiera maszyny i urządzenia do obróbki termicznej elementów wyrobów odzieżowych
  3. dobiera techniki prasowania, takie jak: zaprasowanie, rozprasowanie
  4. określa parametry procesu obróbki termicznej takie jak: czas, temperaturę, docisk
  5. określa zastosowanie maszyn i urządzeń do obróbki termicznej
10. Organizuje transport wewnętrzny w zakładzie odzieżowym
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposób przekazywania wyrobów na stanowiska zgodnie z przebiegiem procesu produkcyjnego
  2. określa rodzaj transportu wewnętrznego w zależności od systemu produkcji
  3. rozróżnia urządzenia transportu wewnętrznego na podstawie rysunków i schematów
  4. wskazuje sposób przekazywania produkcji między wydziałami produkcyjnymi
  5. organizuje bezpieczną pracę przy transporcie wewnętrznym
11. Ocenia jakość wykonanych wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje błędów w wyrobach odzieżowych
  2. klasyfikuje wyroby odzieżowe na podstawie kategorii błędu
  3. posługuje się dokumentacją wyrobów odzieżowych
  4. ocenia zgodność wykonania wyrobu odzieżowego z dokumentacją techniczno-technologiczną tego wyrobu
  5. określa jakość wyrobu odzieżowego na podstawie kategorii błędu
  6. określa stopnie jakości wyrobów odzieżowych w zależności od liczby błędów
12. Charakteryzuje sposoby metkowania, pakowania i przechowywania gotowych wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa miejsce umieszczenia wszywek, metek i etykiet w gotowym wyrobie odzieżowym
  2. dobiera sposób pakowania gotowych wyrobów odzieżowych
  3. określa warunki przechowywania w magazynie gotowych wyrobów odzieżowych

4. Organizowanie działań związanych z marketingiem oraz sprzedażą wyrobów odzieżowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa potrzeby grup docelowych klientów
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje źródła informacji o aktualnych trendach w modzie
  2. opisuje rynek mody wyrobów odzieżowych
  3. określa typy klientów
  4. identyfikuje rodzaje potrzeb klientów
  5. określa cechy wspólne określonej grupy docelowej
2. Projektuje wyroby odzieżowe, uwzględniając aktualne trendy w modzie
Kryteria weryfikacji:
  1. określa źródła inspiracji kulturą regionalną, historyczną
  2. identyfikuje trendy w modzie w danym sezonie
  3. dobiera elementy charakterystyczne dla trendów w modzie do projektowanych wyrobów odzieżowych
  4. stosuje obowiązujące na dany sezon tkaniny, kolory, dodatki, elementy zdobnicze i fasony
  5. określa cechy kolekcji wyrobów odzieżowych
  6. projektuje kolekcje wyrobów odzieżowych uwzględniając aktualne trendy w modzie i grupy docelowe klientów
3. Określa instrumenty promocji wyrobów odzieżowych stosowane na rynku mody
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera instrumenty promocji wyrobów odzieżowych
  2. wskazuje narzędzia promocji i sprzedaży wyrobów odzieżowych
  3. określa cele promocji wyrobów odzieżowych
  4. identyfikuje rodzaje nośników reklamy zewnętrznej
  5. dobiera metody promocji kolekcji wyrobów odzieżowych
  6. identyfikuje rodzaje nośników reklamy internetowej
  7. wskazuje narzędzia wykorzystywane w public relations
  8. wskazuje nazwy portali społecznościowych wykorzystywanych do promocji marki modowej
4. Organizuje działania związane z kontraktacją kolekcji wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa działania związane z kontraktacją kolekcji wyrobów odzieżowych
  2. dobiera proces wyboru i zamówienia kolekcji wyrobów odzieżowych
  3. rozróżnia zasady kontraktacji kolekcji odzieży
5. Wyznacza strategie i kanały dystrybucji wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje dystrybucji
  2. wymienia pośredników w kanałach dystrybucji
  3. wskazuje rodzaje kanałów dystrybucji
  4. wymienia strategie dystrybucji
  5. stosuje kryteria doboru kanałów dystrybucji wyrobów odzieżowych
6. Określa działania z zakresu marketingu mody
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje działania z zakresu marketingu mody
  2. wskazuje elementy tworzenia tożsamości marki i rozpoznawalności przez potencjalnych klientów na rynku
  3. wymienia kategorie marek
  4. wymienia elementy marketingu
  5. wskazuje narzędzia komunikacji służące promocji marek modowych
7. Aranżuje przestrzeń wystawową i sprzedażową salonów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia narzędzia sprzedaży wizualnej
  2. rozróżnia rodzaje powierzchni wystawowej i sprzedażowej
  3. rozpoznaje rodzaje wystaw
  4. stosuje zasady wykonania kompozycji wystawy sprzedażowej
  5. dobiera sprzęt wystawowy
  6. wyróżnia strefy salonów odzieżowych
  7. wymienia zasady ekspozycji towarów w poszczególnych strefach salonów odzieżowych
  8. wskazuje zasady pozycjonowania produktów
  9. wykonuje projekt graficzny zagospodarowania przestrzeni sklepowej
  10. wykonuje projekt graficzny przestrzeni wystawowej i sprzedażowej salonów odzieżowych
  11. określa zasady projektowania przestrzeni wystawowej i sprzedażowej
  12. stosuje zasady działalności marketingowej w procesie aranżowania przestrzeni salonów odzieżowych
8. Opracowuje koncepcje sprzedaży internetowej wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cechy sklepu internetowego
  2. stosuje przepisy prawa dotyczące sprzedaży internetowej wyrobów odzieżowych
  3. omawia "zasadę trzech e" w obsłudze klienta: etyka, estetyka, etykieta
  4. przestrzega zasad kultury w sprzedaży internetowej wyrobów odzieżowych
  5. określa metody i narzędzia sprzedaży internetowej wyrobów odzieżowych
  6. omawia zasady sprzedaży internetowej

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; z dokumentacją związaną z danym zawodem; z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela odpowiedzi klientowi, wyjaśnia zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca klienta
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. w wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. w filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się słownikiem dwujęzycznym i jednojęzycznym
  2. pracuje z tekstem w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  3. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  4. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  5. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki, w tym prawne, podejmowanych działań
  2. wykazuje odpowiedzialność za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, oraz niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje społeczne i gospodarcze
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nietypowych sytuacjach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje z różnych źródeł informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza cele własnego rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę doskonalenia się w zawodzie
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje właściwą postawę osoby prowadzącej negocjacje
  2. wskazuje sposoby negocjowania warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranych przykładach, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje prawidłowe wzorce współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych oraz organizacyjnych pod względem warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH