Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
spedycyjno-logistyczna (SPL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900489
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13433

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy oraz sposoby zapobiegania im
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe w środowisku pracy
  2. opisuje źródła i rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy
  3. opisuje wymagania ograniczające wpływ czynników szkodliwych i uciążliwych na organizm człowieka
  4. opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia w miejscu pracy
  5. wyjaśnia pojęcia: wypadek przy pracy, choroba zawodowa
  6. wymienia objawy typowych chorób zawodowych
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  2. identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  3. wskazuje zastosowanie gaśnic na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
  4. opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
  5. opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej
  6. wyjaśnia zasady prowadzenia gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki w zakresie ochrony powietrza
  7. wyjaśnia zasady recyklingu zużytych materiałów pomocniczych
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem urządzeń
  2. opisuje wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
  3. określa działania zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
  4. korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
8. Analizuje skuteczność działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje obszary potencjalnych zagrożeń
  2. omawia zasadę działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w środowisku pracy
  3. uzasadnia ideę dobrowolnego systemu raportowania
  4. wskazuje adresatów dobrowolnego raportowania
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy eksploatacji portów i terminali

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia związane z transportem, np. podatność transportowa, proces przewozowy, energochłonność transportu, rynek transportowy
  2. opisuje transport i jego podział
  3. opisuje proces transportowy i jego elementy
  4. opisuje system transportowy i jego elementy
2. Charakteryzuje środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje środków transportu poszczególnych gałęzi transportu
  2. identyfikuje wyposażenie poszczególnych środków transportu
  3. rozróżnia środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
3. Charakteryzuje infrastrukturę transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje infrastrukturę liniową i punktową poszczególnych gałęzi transportu
  2. wskazuje cechy charakterystyczne infrastruktury liniowej i punktowej poszczególnych gałęzi transportu
  3. rozpoznaje elementy infrastruktury transportu
4. Charakteryzuje porty i terminale
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje porty i terminale
  2. określa funkcje i zadania portów i terminali
  3. określa infrastrukturę, suprastrukturę portów i terminali
  4. rozróżnia elementy infrastruktury i suprastruktury portów i terminali
  5. rozpoznaje elementy wyposażenia w zależności od rodzaju lub typu portu i terminalu
  6. opisuje drogi i ciągi komunikacyjne pod względem ich przydatności do określonych usług świadczonych w portach i terminalach
  7. określa funkcjonalność infrastruktury wewnętrznej portów i terminali
5. Charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje usług w portach i terminalach
  2. określa podmioty świadczące usługi w portach i terminalach
  3. opisuje technologię usług w portach i terminalach
  4. określa zadania i obowiązki wykonywane przy obsłudze podróżnych
  5. oblicza czas realizacji usług w portach i terminalach
6. Stosuje zasady ekonomiki eksploatacji portów i terminali
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia zapotrzebowanie na usługi związane z obsługą podróżnych na podstawie analizy popytu i podaży
  2. rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw zajmujących się eksploatacją portów i terminali
  3. wskazuje źródła kosztów związanych z realizacją usług w portach i terminalach
  4. rozróżnia elementy kosztów usług w portach i terminalach
7. Charakteryzuje systemy zarządzania portami i terminalami
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady organizacji pracy w portach i terminalach
  2. rozróżnia rodzaje systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
  3. wyjaśnia zasady obsługi systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
  4. objaśnia funkcje zintegrowanego systemu informatycznego stosowanego w organizacji pracy portów i terminali
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Organizowanie obsługi podróżnych w portach i terminalach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. określa potrzeby i preferencje podróżnych korzystających z różnych gałęzi transportu
  2. wskazuje źródła informacji o potrzebach podróżnych
  3. analizuje potrzeby podróżnych na podstawie różnych źródeł informacji
  4. opisuje proces obsługi podróżnych
  5. przestrzega zasad obsługi podróżnych w biurze obsługi pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
2. Korzysta z planów, map, danych i informacji turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje map
  2. posługuje się planami portów i terminali pasażerskich
  3. odczytuje informacje zawarte na mapach oraz planach portów i terminali pasażerskich
  4. odczytuje informacje zawarte w rozkładach jazdy i planach rejsów
  5. analizuje oferty biur podróży pod względem oczekiwań podróżnych
  6. dobiera oferty przewoźników do oczekiwań podróżnych
3. Przygotowuje oferty usług dla podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje oferty usług skierowane do podróżnych w portach i terminalach
  2. sporządza materiały informacyjne dotyczące oferowanych usług dla podróżnych w portach i terminalach, również z użyciem programów komputerowych
  3. prowadzi działania marketingowe oferowanych usług dla podróżnych w portach i terminalach
  4. przedstawia podróżnym przygotowaną ofertę usług oferowanych w portach i terminalach
4. Planuje obsługę podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje planów obsługi podróżnych
  2. opisuje proces planowania w obsłudze podróżnych w portach i terminalach
  3. określa czynności wchodzące w skład obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
  4. szacuje czas obsługi podróżnych w portach i terminalach
  5. rozróżnia środki techniczne stosowane w procesie obsługi pasażerów w portach i terminalach według ich przeznaczenia
  6. dobiera środki techniczne w procesie obsługi podróżnych
5. Stosuje normy i przepisy prawa dotyczące obsługi podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia akty prawa związane z obsługą podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
  2. opisuje zasady przewożenia rzeczy lub bagażu w rożnych środkach transportu
  3. wskazuje przepisy prawa dotyczące przewozu bagaży i rzeczy wyłączonych z przewozu różnymi gałęziami transportu
  4. analizuje konsekwencje nieprzestrzegania procedur dotyczących obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
  5. wskazuje prawa i obowiązki pasażerów
  6. wskazuje prawa i obowiązki przewoźników świadczących usługi przewozu różnymi gałęziami transportu

4. Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje pasażerów w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy i czynności związane z obsługą pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
  2. określa czynności i etapy postępowania przy odprawie pasażerskiej w portach i terminalach
  3. dobiera procedury obsługi pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
  4. dobiera procedury do obsługi rzeczy i bagażu w portach i terminalach
  5. stosuje zasady obsługi pasażerów w portach i terminalach
2. Przygotowuje materiały informacyjne dla podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje materiałów informacyjnych dla podróżnych
  2. przestrzega zasad dotyczących przygotowywania materiałów informacyjnych dla podróżnych
  3. sporządza materiały informacyjne dla podróżnych różnych gałęzi transportu
3. Udziela informacji podróżnym w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje informacji potrzebnych podróżnym w portach i terminalach pasażerskich
  2. dobiera zakres informacji przedstawianych podróżnym w zależności od treści zapytania
  3. przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych w trakcie udzielania informacji
  4. przedstawia pasażerom informacje w sposób jasny i zrozumiały
4. Sporządza dokumentację związaną z obsługą podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje dokumentów stosowanych w portach i terminalach związanych z obsługą podróżnych
  2. wypełnia dokumenty związane z podróżą, np. bilety, karty pokładowe, etykiety bagażowe, listy pasażerów, rezerwacje na podróż
  3. stosuje zasady bezpiecznego przetwarzania danych osobowych podróżnych
5. Sprawdza dokumenty podróżnych wymagane w terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje dokumenty, które muszą posiadać podróżni podczas odprawy i podróży, np. paszport, dowód osobisty, wiza, ubezpieczenie, dokument poświadczający prawo do ulgowego przejazdu
  2. odczytuje dane z dokumentacji pasażerów, np. z dowodu osobistego, wizy, karty pokładowej, biletu, rezerwacji podróży
6. Obsługuje pasażerów zgodnie procedurami w sytuacjach kryzysowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje sytuacji kryzysowych
  2. opisuje tryb postępowania i informowania pasażerów w sytuacjach kryzysowych
  3. określa czynności i etapy postępowania w portach i terminalach przy odprawie pasażerskiej w czasie sytuacji kryzysowych
  4. dobiera procedury obsługi pasażerów w sytuacjach kryzysowych adekwatnie do charakteru tej sytuacji
  5. dobiera procedury dotyczące obsługi rzeczy i bagażu pozostawionych w portach i terminalach pasażerskich
7. Podejmuje działania związane z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje przepisy prawa dotyczące obsługi związanej z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
  2. wymienia czynności związane z obsługą i przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
  3. stosuje zasady obsługi związanej z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
  4. rozpoznaje sprzęt medyczny do udzielania pierwszej pomocy osobom chorym
  5. stosuje techniki ratunkowe i zasady udzielania pierwszej pomocy
8. Podejmuje działania związane z przewozem nietypowym
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady przewozu zwierząt zgodnie z przepisami prawa
  2. określa zasady przewozu bagaży specjalnych, np. sprzętu muzycznego, sprzętu sportowego, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, rowerów, przesyłek pocztowych
  3. rozróżnia materiały niebezpieczne oraz ich oznaczenia i klasy
  4. określa zasady przewozu materiałów niebezpiecznych w bagażu podróżnych
9. Charakteryzuje urządzenia do kontroli podróżnych i bagażu w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach i terminalach
  2. rozpoznaje urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach i terminalach
  3. rozpoznaje systemy, zasady działania i zastosowanie urządzeń do kontroli osób oraz bagażu w portach i terminalach
10. Stosuje systemy informatyczne w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje systemy informatyczne stosowane w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
  2. stosuje narzędzia internetowe wspomagające logistyczną obsługę podróżnych
  3. posługuje się specjalistycznymi programami komputerowymi w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
11. Posługuje się dwoma językami obcymi, w tym językiem angielskim, w zakresie niezbędnym do obsługi podróżnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumenty sporządzone w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
  2. identyfikuje przeznaczenie dokumentów sporządzanych w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
  3. przygotowuje dokumenty o charakterze informacyjnym w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
  4. sporządza dokumenty występujące w obsłudze podróżnych w portach i terminalach pasażerskich w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
  5. udziela informacji o zadaniach realizowanych przez porty i terminale w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
  6. przeprowadza rozmowy dotyczące usług realizowanych przez porty i terminale w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - wg wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego narodowego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  3. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
  2. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania, przesyłania i przechowywania danych osobowych
  3. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  4. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Wykazuje się otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie zmiany dla rozwoju człowieka
  2. wymienia przykłady zachowań hamujących wprowadzenie zmiany
  3. analizuje skutki wprowadzenia zmiany
  4. proponuje sposoby rozwiązywania problemów
  5. dokonuje samooceny
4. Planuje działania i zarządza czasem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki organizacji czasu pracy
  2. sporządza harmonogram działań
  3. planuje pracę w zespole
  4. szacuje czas i budżet wykonania zadania
  5. określa środki i narzędzia potrzebne do realizacji zadań
  6. planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
  7. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  8. dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
5. Przewiduje skutki podejmowanych działań
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje rezultaty wykonanych działań
  2. przewiduje skutki niewłaściwych działań wykonanych na stanowisku pracy
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  2. opisuje wpływ stresu na organizm człowieka
  3. rozróżnia sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
  4. wskazuje zasady postępowania (zachowania) asertywnego
7. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje kierunki uczenia się i doskonalenia zawodowego
  5. wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia style i techniki prowadzenia negocjacji
  2. proponuje własny punkt postrzegania sposobu rozwiązania problemu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu negocjacji
  3. identyfikuje możliwości kompromisu w negocjacjach porozumień
  4. analizuje umowy i porozumienia ze względu na korzyści dla stron
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej
  2. wymienia rodzaje komunikatów stosowanych w komunikacji interpersonalnej
  3. stosuje różne rodzaje komunikatów
  4. wyjaśnia znaczenie znajomości sygnałów niewerbalnych
  5. rozpoznaje emocje innych ludzi wyrażone gestem, mimiką, postawą ciała lub proksemiką
  6. wskazuje bariery w procesie komunikacji interpersonalnej na podstawie zaobserwowanych sytuacji
  7. wskazuje skuteczność zastosowanych stylów komunikacji interpersonalnej
  8. stosuje właściwe formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
10. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia sytuacje problemowe
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. opisuje sytuację problemową z uwzględnieniem warunków kulturowych i społecznych
  4. opisuje alternatywne techniki twórczego rozwiązywania problemów
  5. modyfikuje sposób wykonywania czynności, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
11. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
  2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
  3. wspiera członków zespołu w realizacji zadań
  4. wykorzystuje opinie i pomysły innych członków zespołu w celu usprawnienia pracy zespołu
  5. komunikuje się ze współpracownikami

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zadania wymagające pracy zespołowej
  2. ocenia zasoby personalne pod względem kompetencji i możliwości współdziałania
  3. sporządza harmonogram prac zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wiedzę, umiejętności i doświadczenie członków zespołu
  2. dobiera członków zespołu do wykonania zadań ze względu na wiedzę, umiejętności i doświadczenie
  3. rozpoznaje kompetencje osób w zespole
  4. rozdziela zadania zgodnie z umiejętnościami
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. formułuje polecenia służbowe podczas pracy
  2. ustala kolejność wykonywania zadań
  3. opisuje techniki motywacyjne
  4. dobiera techniki motywacyjne do sytuacji
  5. określa sposoby monitorowania procesu wykonywania zadań
4. Kontroluje jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby nadzoru nad wykonywaniem zadań
  2. opisuje bariery w osiąganiu pożądanej efektywności pracy zespołu
  3. stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole
  4. ocenia postęp wykonywania zadań
  5. modyfikuje przebieg prac z uwzględnieniem uwag i opinii członków zespołu
  6. ocenia jakość wykonywanych zadań według przyjętych kryteriów
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
  2. wskazuje możliwości optymalizacji organizacji pracy
  3. wskazuje możliwości modernizacji stanowiska pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH