
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Obsługa podróżnych w portach i terminalach (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
SPL.02.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
spedycyjno-logistyczna (SPL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900489
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13433
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Określa zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy oraz sposoby zapobiegania im
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe w środowisku pracy
- opisuje źródła i rodzaje zagrożeń występujących w środowisku pracy
- opisuje wymagania ograniczające wpływ czynników szkodliwych i uciążliwych na organizm człowieka
- opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia w miejscu pracy
- wyjaśnia pojęcia: wypadek przy pracy, choroba zawodowa
- wymienia objawy typowych chorób zawodowych
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
- identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- wskazuje zastosowanie gaśnic na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
- opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
- opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej
- wyjaśnia zasady prowadzenia gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki w zakresie ochrony powietrza
- wyjaśnia zasady recyklingu zużytych materiałów pomocniczych
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem urządzeń
- opisuje wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
- określa działania zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
- korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
8. Analizuje skuteczność działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje obszary potencjalnych zagrożeń
- omawia zasadę działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w środowisku pracy
- uzasadnia ideę dobrowolnego systemu raportowania
- wskazuje adresatów dobrowolnego raportowania
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy eksploatacji portów i terminali
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi transportu
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia związane z transportem, np. podatność transportowa, proces przewozowy, energochłonność transportu, rynek transportowy
- opisuje transport i jego podział
- opisuje proces transportowy i jego elementy
- opisuje system transportowy i jego elementy
2. Charakteryzuje środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje środków transportu poszczególnych gałęzi transportu
- identyfikuje wyposażenie poszczególnych środków transportu
- rozróżnia środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
3. Charakteryzuje infrastrukturę transportu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje infrastrukturę liniową i punktową poszczególnych gałęzi transportu
- wskazuje cechy charakterystyczne infrastruktury liniowej i punktowej poszczególnych gałęzi transportu
- rozpoznaje elementy infrastruktury transportu
4. Charakteryzuje porty i terminale
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje porty i terminale
- określa funkcje i zadania portów i terminali
- określa infrastrukturę, suprastrukturę portów i terminali
- rozróżnia elementy infrastruktury i suprastruktury portów i terminali
- rozpoznaje elementy wyposażenia w zależności od rodzaju lub typu portu i terminalu
- opisuje drogi i ciągi komunikacyjne pod względem ich przydatności do określonych usług świadczonych w portach i terminalach
- określa funkcjonalność infrastruktury wewnętrznej portów i terminali
5. Charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rodzaje usług w portach i terminalach
- określa podmioty świadczące usługi w portach i terminalach
- opisuje technologię usług w portach i terminalach
- określa zadania i obowiązki wykonywane przy obsłudze podróżnych
- oblicza czas realizacji usług w portach i terminalach
6. Stosuje zasady ekonomiki eksploatacji portów i terminali
Kryteria weryfikacji:
- ocenia zapotrzebowanie na usługi związane z obsługą podróżnych na podstawie analizy popytu i podaży
- rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw zajmujących się eksploatacją portów i terminali
- wskazuje źródła kosztów związanych z realizacją usług w portach i terminalach
- rozróżnia elementy kosztów usług w portach i terminalach
7. Charakteryzuje systemy zarządzania portami i terminalami
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady organizacji pracy w portach i terminalach
- rozróżnia rodzaje systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
- wyjaśnia zasady obsługi systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
- objaśnia funkcje zintegrowanego systemu informatycznego stosowanego w organizacji pracy portów i terminali
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Organizowanie obsługi podróżnych w portach i terminalach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
- określa potrzeby i preferencje podróżnych korzystających z różnych gałęzi transportu
- wskazuje źródła informacji o potrzebach podróżnych
- analizuje potrzeby podróżnych na podstawie różnych źródeł informacji
- opisuje proces obsługi podróżnych
- przestrzega zasad obsługi podróżnych w biurze obsługi pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
2. Korzysta z planów, map, danych i informacji turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje map
- posługuje się planami portów i terminali pasażerskich
- odczytuje informacje zawarte na mapach oraz planach portów i terminali pasażerskich
- odczytuje informacje zawarte w rozkładach jazdy i planach rejsów
- analizuje oferty biur podróży pod względem oczekiwań podróżnych
- dobiera oferty przewoźników do oczekiwań podróżnych
3. Przygotowuje oferty usług dla podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje oferty usług skierowane do podróżnych w portach i terminalach
- sporządza materiały informacyjne dotyczące oferowanych usług dla podróżnych w portach i terminalach, również z użyciem programów komputerowych
- prowadzi działania marketingowe oferowanych usług dla podróżnych w portach i terminalach
- przedstawia podróżnym przygotowaną ofertę usług oferowanych w portach i terminalach
4. Planuje obsługę podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje planów obsługi podróżnych
- opisuje proces planowania w obsłudze podróżnych w portach i terminalach
- określa czynności wchodzące w skład obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
- szacuje czas obsługi podróżnych w portach i terminalach
- rozróżnia środki techniczne stosowane w procesie obsługi pasażerów w portach i terminalach według ich przeznaczenia
- dobiera środki techniczne w procesie obsługi podróżnych
5. Stosuje normy i przepisy prawa dotyczące obsługi podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia akty prawa związane z obsługą podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
- opisuje zasady przewożenia rzeczy lub bagażu w rożnych środkach transportu
- wskazuje przepisy prawa dotyczące przewozu bagaży i rzeczy wyłączonych z przewozu różnymi gałęziami transportu
- analizuje konsekwencje nieprzestrzegania procedur dotyczących obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich
- wskazuje prawa i obowiązki pasażerów
- wskazuje prawa i obowiązki przewoźników świadczących usługi przewozu różnymi gałęziami transportu
4. Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje pasażerów w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
- wymienia elementy i czynności związane z obsługą pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
- określa czynności i etapy postępowania przy odprawie pasażerskiej w portach i terminalach
- dobiera procedury obsługi pasażerów w portach i terminalach pasażerskich
- dobiera procedury do obsługi rzeczy i bagażu w portach i terminalach
- stosuje zasady obsługi pasażerów w portach i terminalach
2. Przygotowuje materiały informacyjne dla podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje materiałów informacyjnych dla podróżnych
- przestrzega zasad dotyczących przygotowywania materiałów informacyjnych dla podróżnych
- sporządza materiały informacyjne dla podróżnych różnych gałęzi transportu
3. Udziela informacji podróżnym w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje informacji potrzebnych podróżnym w portach i terminalach pasażerskich
- dobiera zakres informacji przedstawianych podróżnym w zależności od treści zapytania
- przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych w trakcie udzielania informacji
- przedstawia pasażerom informacje w sposób jasny i zrozumiały
4. Sporządza dokumentację związaną z obsługą podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje dokumentów stosowanych w portach i terminalach związanych z obsługą podróżnych
- wypełnia dokumenty związane z podróżą, np. bilety, karty pokładowe, etykiety bagażowe, listy pasażerów, rezerwacje na podróż
- stosuje zasady bezpiecznego przetwarzania danych osobowych podróżnych
5. Sprawdza dokumenty podróżnych wymagane w terminalach pasażerskich
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje dokumenty, które muszą posiadać podróżni podczas odprawy i podróży, np. paszport, dowód osobisty, wiza, ubezpieczenie, dokument poświadczający prawo do ulgowego przejazdu
- odczytuje dane z dokumentacji pasażerów, np. z dowodu osobistego, wizy, karty pokładowej, biletu, rezerwacji podróży
6. Obsługuje pasażerów zgodnie procedurami w sytuacjach kryzysowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje sytuacji kryzysowych
- opisuje tryb postępowania i informowania pasażerów w sytuacjach kryzysowych
- określa czynności i etapy postępowania w portach i terminalach przy odprawie pasażerskiej w czasie sytuacji kryzysowych
- dobiera procedury obsługi pasażerów w sytuacjach kryzysowych adekwatnie do charakteru tej sytuacji
- dobiera procedury dotyczące obsługi rzeczy i bagażu pozostawionych w portach i terminalach pasażerskich
7. Podejmuje działania związane z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
Kryteria weryfikacji:
- analizuje przepisy prawa dotyczące obsługi związanej z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
- wymienia czynności związane z obsługą i przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
- stosuje zasady obsługi związanej z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki
- rozpoznaje sprzęt medyczny do udzielania pierwszej pomocy osobom chorym
- stosuje techniki ratunkowe i zasady udzielania pierwszej pomocy
8. Podejmuje działania związane z przewozem nietypowym
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przewozu zwierząt zgodnie z przepisami prawa
- określa zasady przewozu bagaży specjalnych, np. sprzętu muzycznego, sprzętu sportowego, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, rowerów, przesyłek pocztowych
- rozróżnia materiały niebezpieczne oraz ich oznaczenia i klasy
- określa zasady przewozu materiałów niebezpiecznych w bagażu podróżnych
9. Charakteryzuje urządzenia do kontroli podróżnych i bagażu w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
- wymienia urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach i terminalach
- rozpoznaje urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach i terminalach
- rozpoznaje systemy, zasady działania i zastosowanie urządzeń do kontroli osób oraz bagażu w portach i terminalach
10. Stosuje systemy informatyczne w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje systemy informatyczne stosowane w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
- stosuje narzędzia internetowe wspomagające logistyczną obsługę podróżnych
- posługuje się specjalistycznymi programami komputerowymi w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych
11. Posługuje się dwoma językami obcymi, w tym językiem angielskim, w zakresie niezbędnym do obsługi podróżnych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumenty sporządzone w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
- identyfikuje przeznaczenie dokumentów sporządzanych w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
- przygotowuje dokumenty o charakterze informacyjnym w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
- sporządza dokumenty występujące w obsłudze podróżnych w portach i terminalach pasażerskich w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
- udziela informacji o zadaniach realizowanych przez porty i terminale w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
- przeprowadza rozmowy dotyczące usług realizowanych przez porty i terminale w języku angielskim i w drugim języku obcym nowożytnym
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu, lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - wg wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego narodowego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania, przesyłania i przechowywania danych osobowych
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Wykazuje się otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie zmiany dla rozwoju człowieka
- wymienia przykłady zachowań hamujących wprowadzenie zmiany
- analizuje skutki wprowadzenia zmiany
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów
- dokonuje samooceny
4. Planuje działania i zarządza czasem
Kryteria weryfikacji:
- opisuje techniki organizacji czasu pracy
- sporządza harmonogram działań
- planuje pracę w zespole
- szacuje czas i budżet wykonania zadania
- określa środki i narzędzia potrzebne do realizacji zadań
- planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
- dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
5. Przewiduje skutki podejmowanych działań
Kryteria weryfikacji:
- analizuje rezultaty wykonanych działań
- przewiduje skutki niewłaściwych działań wykonanych na stanowisku pracy
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- opisuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- opisuje wpływ stresu na organizm człowieka
- rozróżnia sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
- wskazuje zasady postępowania (zachowania) asertywnego
7. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje kierunki uczenia się i doskonalenia zawodowego
- wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia style i techniki prowadzenia negocjacji
- proponuje własny punkt postrzegania sposobu rozwiązania problemu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu negocjacji
- identyfikuje możliwości kompromisu w negocjacjach porozumień
- analizuje umowy i porozumienia ze względu na korzyści dla stron
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej
- wymienia rodzaje komunikatów stosowanych w komunikacji interpersonalnej
- stosuje różne rodzaje komunikatów
- wyjaśnia znaczenie znajomości sygnałów niewerbalnych
- rozpoznaje emocje innych ludzi wyrażone gestem, mimiką, postawą ciała lub proksemiką
- wskazuje bariery w procesie komunikacji interpersonalnej na podstawie zaobserwowanych sytuacji
- wskazuje skuteczność zastosowanych stylów komunikacji interpersonalnej
- stosuje właściwe formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
10. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sytuacje problemowe
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- opisuje sytuację problemową z uwzględnieniem warunków kulturowych i społecznych
- opisuje alternatywne techniki twórczego rozwiązywania problemów
- modyfikuje sposób wykonywania czynności, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
11. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
- wspiera członków zespołu w realizacji zadań
- wykorzystuje opinie i pomysły innych członków zespołu w celu usprawnienia pracy zespołu
- komunikuje się ze współpracownikami
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zadania wymagające pracy zespołowej
- ocenia zasoby personalne pod względem kompetencji i możliwości współdziałania
- sporządza harmonogram prac zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa wiedzę, umiejętności i doświadczenie członków zespołu
- dobiera członków zespołu do wykonania zadań ze względu na wiedzę, umiejętności i doświadczenie
- rozpoznaje kompetencje osób w zespole
- rozdziela zadania zgodnie z umiejętnościami
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- formułuje polecenia służbowe podczas pracy
- ustala kolejność wykonywania zadań
- opisuje techniki motywacyjne
- dobiera techniki motywacyjne do sytuacji
- określa sposoby monitorowania procesu wykonywania zadań
4. Kontroluje jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby nadzoru nad wykonywaniem zadań
- opisuje bariery w osiąganiu pożądanej efektywności pracy zespołu
- stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole
- ocenia postęp wykonywania zadań
- modyfikuje przebieg prac z uwzględnieniem uwag i opinii członków zespołu
- ocenia jakość wykonywanych zadań według przyjętych kryteriów
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
- wskazuje możliwości optymalizacji organizacji pracy
- wskazuje możliwości modernizacji stanowiska pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji