Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
spedycyjno-logistyczna (SPL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900491
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13435

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje zagrożenia dla zdrowia, życia lub środowiska na stanowisku pracy
  2. opisuje procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia lub środowiska
  3. opisuje sprzęt i zabezpieczenia przeciwpożarowe na stanowisku pracy
  4. rozpoznaje oznaczenia dotyczące bezpieczeństwa na stanowisku pracy i ewakuacji
  5. rozpoznaje sygnały alarmowe informujące o niebezpieczeństwie
  6. wymienia regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
2. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy
  2. opisuje sposoby zapobiegania narażeniu się na czynniki szkodliwe
  3. dobiera sposoby zabezpieczania się przed czynnikami szkodliwymi
  4. wymienia skutki oddziaływania niekorzystnych czynników na zdrowie i życie
  5. wymienia objawy typowych chorób zawodowych spowodowanych czynnikami szkodliwymi dla organizmu człowieka występującymi w środowisku pracy
  6. wymienia uprawnienia pracownika wynikające z narażenia na choroby zawodowe
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie ergonomii dla bezpieczeństwa i efektywności pracy
  2. ocenia zgodność zorganizowanego stanowiska pracy z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. określa zagrożenia wynikające z niewłaściwego wykorzystywania urządzeń
4. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia potrzebę stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do występującego zagrożenia i wykonywanego zadania
  3. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej zgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi zasadami
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy logistyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu logistyki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia z zakresu logistyki
  2. określa znaczenie logistyki w gospodarce rynkowej
  3. wyjaśnia wpływ procesów logistycznych na rozwój gospodarki i społeczeństwa
2. Stosuje zasady normalizacji w logistyce
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu normalizacji
  2. wyjaśnia znaczenie normalizacji w procesie gospodarowania i przepływów logistycznych
  3. stosuje normy techniczne w procesach logistycznych
3. Zabezpiecza dokumenty przeznaczone do przechowywania
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje dokumenty do przechowywania zgodnie przepisami prawa
  2. przechowuje dokumenty zgodnie z przepisami prawa
4. Posługuje się miarami statystycznymi do wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia podstawowe pojęcia statystyczne
  2. rozróżnia miary statystyczne
  3. dobiera podstawowe wskaźniki statystyczne do celu badania
  4. oblicza podstawowe wskaźniki statystyczne
  5. korzysta z wyników analizy statystycznej przy wykonywaniu zadań zawodowych
5. Charakteryzuje systemy i procesy logistyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje systemy logistyczne
  2. rozróżnia podsystemy systemu logistycznego
  3. wyjaśnia wpływ systemu logistycznego na sprawność przepływów strumieni towarów, środków finansowych i informacji
  4. wymienia etapy procesów logistycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych
  5. opisuje procesy logistyczne w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych
  6. opisuje czynności w różnych procesach logistycznych
6. Charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia systemy produkcyjne
  2. rozróżnia systemy zaopatrzenia produkcji
  3. opisuje przepływy materiałów w procesie logistycznym produkcji
  4. analizuje strukturę wyrobu w celu zaplanowania przepływów logistycznych w produkcji
  5. stosuje dokumenty dotyczące procesów logistycznych produkcji
7. Charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje proces logistyczny dystrybucji
  2. rozróżnia uczestników różnych kanałów dystrybucji
  3. projektuje dystrybucję towarów zgodnie z przyjętymi kryteriami i celami
  4. projektuje prace w węzłach dystrybucyjnych, np. centrum dystrybucji, magazynie regionalnym
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Planowanie procesów transportowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje gałęzie transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje transport według różnych kryteriów
  2. opisuje gałęzie transportu
  3. określa kierunki rozwoju poszczególnych gałęzi transportu
  4. wyjaśnia zależności między rozwojem ilościowym i jakościowym transportu, gospodarki i społeczeństwa
  5. omawia wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu
2. Charakteryzuje środki transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje środki transportu według różnych kryteriów
  2. rozróżnia środki transportu poszczególnych gałęzi
  3. dobiera środki transportu do ładunku
3. Charakteryzuje infrastrukturę transportową w różnych gałęziach transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy infrastruktury transportowej
  2. opisuje infrastrukturę liniową i punktową
  3. wyjaśnia uwarunkowania rozwoju infrastruktury transportowej
  4. opisuje kierunki rozwoju ilościowego i jakościowego w infrastrukturze transportowej
4. Planuje realizację usług transportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje usługi transportowe według różnych kryteriów
  2. wymienia cechy usług transportowych
  3. określa poszczególne fazy procesu transportowego
  4. sporządza plan realizacji usługi transportowej na podstawie warunków zlecenia
  5. analizuje przygotowany plan realizacji usługi transportowej pod względem możliwości i efektywności wykonania
  6. określa metody służące wyznaczaniu najlepszej trasy przewozu
  7. oblicza czas jazdy i pracy środków transportu
  8. wyznacza trasę przewozu
5. Dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi przewozu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia technologie przewozowe i przeładunkowe wykonania usług transportowych
  2. dobiera technologie do wykonania usługi transportowej
  3. opisuje urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne
  4. dobiera środki techniczne do wykonania załadunku, przeładunku i rozładunku podczas realizacji usługi transportowej
  5. dobiera środki transportu do ilości i rodzaju ładunków, warunków zlecenia, liczby przewożonych osób lub żywych zwierząt
  6. opisuje zasady eksploatacji środków transportu
  7. stosuje zasady i przepisy prawa dotyczące eksploatacji środków transportu
6. Stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące realizacji usługi przewozu
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące organizowania procesów przewozu ładunków
  2. wskazuje przepisy prawa dotyczące organizowania procesów przewozu: a) materiałów niebezpiecznych; b) ładunków nienormatywnych; c) żywych zwierząt; d) szybko psujących się artykułów żywnościowych;

4. Organizowanie procesów transportowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje ładunków
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje ładunki według różnych kryteriów
  2. rozróżnia rodzaje ładunków
  3. omawia pojęcie podatności transportowej
  4. określa cechy ładunków decydujące o ich podatności transportowej
  5. wyjaśnia wpływ podatności transportowej ładunków na sposób realizacji procesu transportowego
2. Dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje opakowania transportowe według różnych kryteriów
  2. określa funkcje opakowań transportowych
  3. wyjaśnia znaczenie standaryzacji i normalizacji opakowań transportowych w procesie przepływu ładunków
  4. gospodaruje opakowaniami transportowymi zgodnie z przepisami prawa
3. Formuje jednostki ładunkowe
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje jednostki ładunkowe według różnych kryteriów
  2. wyjaśnia znaczenie jednostek ładunkowych dla przebiegu procesu transportowego
  3. wyjaśnia zasady formowania jednostek ładunkowych
  4. formuje jednostkę ładunkową zgodnie z zamówieniem, rodzajem towaru i przyjętą technologią przewozową
  5. oblicza parametry jednostki ładunkowej
  6. ocenia prawidłowość formowania jednostek ładunkowych
4. Przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia oznaczenia stosowane w przewozie ładunków
  2. klasyfikuje oznaczenia stosowane w procesie transportowym według różnych kryteriów
  3. identyfikuje przepisy prawa dotyczące oznaczania ładunków i środków transportu
  4. stosuje przepisy prawa dotyczące oznaczania ładunków i środków transportu podczas realizacji zadań przewozowych konwencjonalnych, nienormatywnych, niebezpiecznych, ładunków szybko psujących się oraz żywych zwierząt
  5. oznakowuje ładunki i środki transportu zgodnie z przepisami prawa
  6. wyjaśnia oznaczenia umieszczone na ładunkach i środkach transportu
5. Dobiera rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych oraz technologię czynności manipulacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych
  2. rozróżnia czynności manipulacyjne w procesie transportowym
  3. dobiera czynności manipulacyjne do rodzaju ładunku, warunków zlecenia oraz technologii procesu transportowego
  4. planuje realizację czynności manipulacyjnych w procesie transportowym
  5. optymalizuje czynności manipulacyjne w procesie transportowym
6. Dobiera sposób zabezpieczania ładunku procesie transportowym
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia konieczność zabezpieczenia ładunku w procesie transportowym
  2. określa metody i systemy zabezpieczania ładunku w procesie transportowym
  3. wyjaśnia specyfikę zabezpieczania materiałów niebezpiecznych, ładunków nienormatywnych, szybko psujących się artykułów żywnościowych w procesie transportowym
  4. opisuje metody i techniki mocowania ładunków
  5. określa systemy i akcesoria mocowania ładunków
  6. dobiera system i akcesoria do mocowania ładunku
  7. zabezpiecza ładunek zgodnie z obowiązującymi zasadami
  8. ocenia prawidłowość zabezpieczenia ładunku
7. Opracowuje harmonogram procesu transportowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje kolejne czynności wykonywane w procesie transportowym
  2. planuje czynności wykonywane w procesie transportowym na podstawie analizy zlecenia przewozowego
  3. oblicza czas realizacji poszczególnych czynności procesu transportowego
  4. sporządza harmonogram realizacji zlecenia przewozowego z uwzględnieniem przepisów dotyczących czasu pracy i czasu jazdy kierowców oraz zasad eksploatacji urządzeń technicznych i środków transportu
  5. optymalizuje harmonogram procesu transportowego
8. Dobiera systemy monitorowania ładunków i środków transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia potrzebę monitorowania ładunków i środków transportu w procesie przewozowym
  2. omawia systemy monitorowania ładunku w transporcie
  3. omawia systemy monitorowania środków transportu
  4. dobiera systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków
  5. nadzoruje przebieg procesu transportowego z zastosowaniem systemów monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków
9. Stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia procedury celne w transporcie międzynarodowym
  2. wyjaśnia sposób obliczania ceł
  3. wymienia przepisy prawa dotyczące procedur celnych
  4. stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące transportu oraz przewozów ładunków i żywych zwierząt
  5. opisuje formuły handlowe w transporcie międzynarodowym
  6. dobiera formułę handlową do warunków zlecenia
  7. przygotowuje ładunek do odprawy celnej
  8. sporządza dokumentację do odprawy celnej
10. Oblicza koszty procesu transportowego
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje koszty związane z procesem transportowym według różnych kryteriów
  2. oblicza koszty całkowite i jednostkowe stosując wybrane metody kalkulacji kosztów
  3. analizuje cenniki poszczególnych gałęzi transportu
  4. rozróżnia pojęcia dotyczące kosztów i cen, np. cena jednostkowa, narzut, VAT, cena netto, cena brutto
  5. oblicza cenę usług transportowych
  6. sporządza cennik usług transportowych
  7. stosuje programy komputerowe do kalkulacji kosztów usługi transportowej

5. Dokumentowanie realizacji procesów transportowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumenty stosowane w procesie transportu krajowego i międzynarodowego w różnych gałęziach transportu
  2. rozróżnia przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu
  3. wskazuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu
  4. wyjaśnia zasady sporządzania dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
  5. wyjaśnia konsekwencje nieprawidłowego lub niekompletnego przygotowania dokumentacji
2. Sporządza dokumenty transportowe w języku polskim i angielskim
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera dokumenty niezbędne do wykonania usługi przewozu zgodnie z wybraną technologią w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
  2. sporządza w języku polskim i w języku angielskim dokumentację niezbędną do wykonania usługi przewozu zgodnie z wybraną technologią w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
  3. ocenia poprawność i kompletność przygotowanej dokumentacji koniecznej do wykonania usługi przewozowej
  4. wprowadza korekty w dokumentacji zgodnie przepisami prawa
3. Stosuje przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje źródła prawa regulujące odpowiedzialność nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
  2. wyjaśnia przedmiotową i podmiotową odpowiedzialność nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
  3. opisuje prawa i obowiązki nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
  4. opisuje procedurę dochodzenia roszczeń z tytułu odpowiedzialności za szkody powstałe w procesie transportowym
  5. wymienia okoliczności i sposoby ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności za szkody powstałe w procesie transportowym
  6. sporządza dokumenty dotyczące szkód lub uchybień w procesie transportowym
4. Przestrzega zasad obiegu dokumentów transportowych w procesie transportowym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje obieg dokumentów transportowych między uczestnikami procesu transportowego
  2. wymienia uczestników procesu transportowego odpowiedzialnych za przygotowanie dokumentów transportowych
  3. sporządza dokumenty transportowe dla poszczególnych uczestników procesu transportowego zgodnie z przepisami prawa
  4. kompletuje dokumentację do wykonania usług przewozowych
  5. analizuje poprawność sporządzonej i skompletowanej dokumentacji do wykonania usług przewozowych

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; f) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  3. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
  2. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania, przesyłania i przechowywania danych osobowych
  3. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  4. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia etapy planowania zadań
  2. dobiera zasoby rzeczowe, finansowe i ludzkie do wykonania planowanych zadań
  3. stosuje techniki organizacji czasu pracy
  4. sporządza harmonogram wykonania zadań
  5. monitoruje wykonanie planu
  6. wprowadza zmiany do planu na podstawie wyników monitorowania
  7. opracowuje wnioski na podstawie oceny wykonania planu
4. Stosuje zasady odpowiedzialności za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zakres odpowiedzialności materialnej pracownika
  2. opisuje zakres odpowiedzialności porządkowej pracownika
  3. wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących odpowiedzialności pracownika
  4. ocenia ryzyko podejmowanych zadań zawodowych
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podejmuje działania mające na celu znalezienie rozwiązań dla nowych zadań zawodowych
  2. stosuje metody twórczego rozwiązywania problemów
  3. stosuje innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów i realizowania zadań zawodowych
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przyczyny stresu
  2. wskazuje skutki stresu krótko- i długotrwałego
  3. omawia techniki radzenia sobie ze stresem
  4. rozpoznaje objawy stresu u siebie i innych osób
7. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zestaw umiejętności i kompetencji zawodowych, personalnych i społecznych potrzebnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje swoje predyspozycje zawodowe, zainteresowania i uwarunkowania psychofizyczne do wykonywania pracy w wybranym zawodzie
  3. określa potrzeby edukacyjne w zakresie umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu
  4. planuje kierunki doskonalenia i rozwoju zawodowego na podstawie przeprowadzonej analizy własnych predyspozycji
  5. uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia style i techniki negocjacji
  2. dobiera merytoryczne argumenty do tematu negocjacji
  3. stosuje techniki i style negocjacji w pracy zawodowej
  4. określa warunki do osiągnięcia konsensusu
  5. ocenia ryzyko podejmowanych negocjacji
  6. ocenia skuteczność negocjacji w celu doskonalenia tego obszaru działania
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej, w tym rozróżnia komunikację werbalną od niewerbalnej
  2. rozróżnia rodzaje komunikatów stosowanych w komunikacji interpersonalnej
  3. stosuje zasady skutecznego komunikowania się
  4. podaje przykłady barier w komunikacji interpersonalnej
  5. określa style komunikacji interpersonalnej
  6. formułuje odpowiedź na otrzymany komunikat
  7. parafrazuje wypowiedzi innych osób
  8. przygotowuje informację dla odbiorcy w formie pisemnej z zachowaniem zasad komunikowania się
  9. przestrzega zasad kultury wypowiedzi
  10. stosuje zasady asertywności w komunikacji interpersonalnej
10. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. Dobiera techniki i metody rozwiązywania problemów w pracy zawodowej
  2. Analizuje przyczyny problemów i konfliktów w pracy zawodowej w celu zapobiegania im

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę grupy zadaniowej
  2. określa zasady dobrej współpracy w grupie
  3. przydziela zadanie zespołowi
  4. sporządza harmonogram prac zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wiedzę, umiejętności i doświadczenie, jakie muszą mieć członkowie zespołu do wykonania poszczególnych zadań
  2. dobiera członków zespołu do wykonania zadania
  3. wskazuje role poszczególnych członków zespołu zadaniowego
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia rolę kierownika w zespole zadaniowym
  2. opisuje proces kierowania zespołem zadaniowym
  3. formułuje polecenia służbowe podczas pracy
  4. określa kolejność wykonywania zadań
  5. opisuje techniki motywacyjne
  6. dobiera techniki motywacyjne do sytuacji
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje etapy i efekty pracy zespołu zadaniowego
  2. analizuje wyniki monitoringu i kontroli
  3. określa bariery w osiąganiu pożądanej efektywności pracy zespołu
  4. wprowadza zmiany w działaniu zespołu zadaniowego na podstawie analizy wyników monitoringu i kontroli oraz zmian czynników wewnętrznych i zewnętrznych
  5. ocenia efekty pracy zespołu i poszczególnych jego członków
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
  2. określa możliwości optymalizacji organizacji pracy
  3. określa możliwości modernizacji stanowiska pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH