
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Organizacja transportu (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
SPL.04.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
spedycyjno-logistyczna (SPL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900491
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13435
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia dla zdrowia, życia lub środowiska na stanowisku pracy
- opisuje procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia lub środowiska
- opisuje sprzęt i zabezpieczenia przeciwpożarowe na stanowisku pracy
- rozpoznaje oznaczenia dotyczące bezpieczeństwa na stanowisku pracy i ewakuacji
- rozpoznaje sygnały alarmowe informujące o niebezpieczeństwie
- wymienia regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
2. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy
- opisuje sposoby zapobiegania narażeniu się na czynniki szkodliwe
- dobiera sposoby zabezpieczania się przed czynnikami szkodliwymi
- wymienia skutki oddziaływania niekorzystnych czynników na zdrowie i życie
- wymienia objawy typowych chorób zawodowych spowodowanych czynnikami szkodliwymi dla organizmu człowieka występującymi w środowisku pracy
- wymienia uprawnienia pracownika wynikające z narażenia na choroby zawodowe
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie ergonomii dla bezpieczeństwa i efektywności pracy
- ocenia zgodność zorganizowanego stanowiska pracy z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- określa zagrożenia wynikające z niewłaściwego wykorzystywania urządzeń
4. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia potrzebę stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do występującego zagrożenia i wykonywanego zadania
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej zgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi zasadami
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy logistyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu logistyki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia z zakresu logistyki
- określa znaczenie logistyki w gospodarce rynkowej
- wyjaśnia wpływ procesów logistycznych na rozwój gospodarki i społeczeństwa
2. Stosuje zasady normalizacji w logistyce
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu normalizacji
- wyjaśnia znaczenie normalizacji w procesie gospodarowania i przepływów logistycznych
- stosuje normy techniczne w procesach logistycznych
3. Zabezpiecza dokumenty przeznaczone do przechowywania
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje dokumenty do przechowywania zgodnie przepisami prawa
- przechowuje dokumenty zgodnie z przepisami prawa
4. Posługuje się miarami statystycznymi do wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia podstawowe pojęcia statystyczne
- rozróżnia miary statystyczne
- dobiera podstawowe wskaźniki statystyczne do celu badania
- oblicza podstawowe wskaźniki statystyczne
- korzysta z wyników analizy statystycznej przy wykonywaniu zadań zawodowych
5. Charakteryzuje systemy i procesy logistyczne
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje systemy logistyczne
- rozróżnia podsystemy systemu logistycznego
- wyjaśnia wpływ systemu logistycznego na sprawność przepływów strumieni towarów, środków finansowych i informacji
- wymienia etapy procesów logistycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych
- opisuje procesy logistyczne w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych
- opisuje czynności w różnych procesach logistycznych
6. Charakteryzuje przepływy materiałów i procesy logistyczne w produkcji
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia systemy produkcyjne
- rozróżnia systemy zaopatrzenia produkcji
- opisuje przepływy materiałów w procesie logistycznym produkcji
- analizuje strukturę wyrobu w celu zaplanowania przepływów logistycznych w produkcji
- stosuje dokumenty dotyczące procesów logistycznych produkcji
7. Charakteryzuje przepływy i procesy logistyczne w dystrybucji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje proces logistyczny dystrybucji
- rozróżnia uczestników różnych kanałów dystrybucji
- projektuje dystrybucję towarów zgodnie z przyjętymi kryteriami i celami
- projektuje prace w węzłach dystrybucyjnych, np. centrum dystrybucji, magazynie regionalnym
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Planowanie procesów transportowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje gałęzie transportu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje transport według różnych kryteriów
- opisuje gałęzie transportu
- określa kierunki rozwoju poszczególnych gałęzi transportu
- wyjaśnia zależności między rozwojem ilościowym i jakościowym transportu, gospodarki i społeczeństwa
- omawia wady i zalety poszczególnych gałęzi transportu
2. Charakteryzuje środki transportu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje środki transportu według różnych kryteriów
- rozróżnia środki transportu poszczególnych gałęzi
- dobiera środki transportu do ładunku
3. Charakteryzuje infrastrukturę transportową w różnych gałęziach transportu
Kryteria weryfikacji:
- wymienia elementy infrastruktury transportowej
- opisuje infrastrukturę liniową i punktową
- wyjaśnia uwarunkowania rozwoju infrastruktury transportowej
- opisuje kierunki rozwoju ilościowego i jakościowego w infrastrukturze transportowej
4. Planuje realizację usług transportowych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje usługi transportowe według różnych kryteriów
- wymienia cechy usług transportowych
- określa poszczególne fazy procesu transportowego
- sporządza plan realizacji usługi transportowej na podstawie warunków zlecenia
- analizuje przygotowany plan realizacji usługi transportowej pod względem możliwości i efektywności wykonania
- określa metody służące wyznaczaniu najlepszej trasy przewozu
- oblicza czas jazdy i pracy środków transportu
- wyznacza trasę przewozu
5. Dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi przewozu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia technologie przewozowe i przeładunkowe wykonania usług transportowych
- dobiera technologie do wykonania usługi transportowej
- opisuje urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne
- dobiera środki techniczne do wykonania załadunku, przeładunku i rozładunku podczas realizacji usługi transportowej
- dobiera środki transportu do ilości i rodzaju ładunków, warunków zlecenia, liczby przewożonych osób lub żywych zwierząt
- opisuje zasady eksploatacji środków transportu
- stosuje zasady i przepisy prawa dotyczące eksploatacji środków transportu
6. Stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące realizacji usługi przewozu
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przepisy prawa dotyczące organizowania procesów przewozu ładunków
- wskazuje przepisy prawa dotyczące organizowania procesów przewozu: a) materiałów niebezpiecznych; b) ładunków nienormatywnych; c) żywych zwierząt; d) szybko psujących się artykułów żywnościowych;
4. Organizowanie procesów transportowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje ładunków
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje ładunki według różnych kryteriów
- rozróżnia rodzaje ładunków
- omawia pojęcie podatności transportowej
- określa cechy ładunków decydujące o ich podatności transportowej
- wyjaśnia wpływ podatności transportowej ładunków na sposób realizacji procesu transportowego
2. Dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje opakowania transportowe według różnych kryteriów
- określa funkcje opakowań transportowych
- wyjaśnia znaczenie standaryzacji i normalizacji opakowań transportowych w procesie przepływu ładunków
- gospodaruje opakowaniami transportowymi zgodnie z przepisami prawa
3. Formuje jednostki ładunkowe
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje jednostki ładunkowe według różnych kryteriów
- wyjaśnia znaczenie jednostek ładunkowych dla przebiegu procesu transportowego
- wyjaśnia zasady formowania jednostek ładunkowych
- formuje jednostkę ładunkową zgodnie z zamówieniem, rodzajem towaru i przyjętą technologią przewozową
- oblicza parametry jednostki ładunkowej
- ocenia prawidłowość formowania jednostek ładunkowych
4. Przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia oznaczenia stosowane w przewozie ładunków
- klasyfikuje oznaczenia stosowane w procesie transportowym według różnych kryteriów
- identyfikuje przepisy prawa dotyczące oznaczania ładunków i środków transportu
- stosuje przepisy prawa dotyczące oznaczania ładunków i środków transportu podczas realizacji zadań przewozowych konwencjonalnych, nienormatywnych, niebezpiecznych, ładunków szybko psujących się oraz żywych zwierząt
- oznakowuje ładunki i środki transportu zgodnie z przepisami prawa
- wyjaśnia oznaczenia umieszczone na ładunkach i środkach transportu
5. Dobiera rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych oraz technologię czynności manipulacyjnych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych
- rozróżnia czynności manipulacyjne w procesie transportowym
- dobiera czynności manipulacyjne do rodzaju ładunku, warunków zlecenia oraz technologii procesu transportowego
- planuje realizację czynności manipulacyjnych w procesie transportowym
- optymalizuje czynności manipulacyjne w procesie transportowym
6. Dobiera sposób zabezpieczania ładunku procesie transportowym
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia konieczność zabezpieczenia ładunku w procesie transportowym
- określa metody i systemy zabezpieczania ładunku w procesie transportowym
- wyjaśnia specyfikę zabezpieczania materiałów niebezpiecznych, ładunków nienormatywnych, szybko psujących się artykułów żywnościowych w procesie transportowym
- opisuje metody i techniki mocowania ładunków
- określa systemy i akcesoria mocowania ładunków
- dobiera system i akcesoria do mocowania ładunku
- zabezpiecza ładunek zgodnie z obowiązującymi zasadami
- ocenia prawidłowość zabezpieczenia ładunku
7. Opracowuje harmonogram procesu transportowego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje kolejne czynności wykonywane w procesie transportowym
- planuje czynności wykonywane w procesie transportowym na podstawie analizy zlecenia przewozowego
- oblicza czas realizacji poszczególnych czynności procesu transportowego
- sporządza harmonogram realizacji zlecenia przewozowego z uwzględnieniem przepisów dotyczących czasu pracy i czasu jazdy kierowców oraz zasad eksploatacji urządzeń technicznych i środków transportu
- optymalizuje harmonogram procesu transportowego
8. Dobiera systemy monitorowania ładunków i środków transportu
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia potrzebę monitorowania ładunków i środków transportu w procesie przewozowym
- omawia systemy monitorowania ładunku w transporcie
- omawia systemy monitorowania środków transportu
- dobiera systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków
- nadzoruje przebieg procesu transportowego z zastosowaniem systemów monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków
9. Stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych
Kryteria weryfikacji:
- omawia procedury celne w transporcie międzynarodowym
- wyjaśnia sposób obliczania ceł
- wymienia przepisy prawa dotyczące procedur celnych
- stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące transportu oraz przewozów ładunków i żywych zwierząt
- opisuje formuły handlowe w transporcie międzynarodowym
- dobiera formułę handlową do warunków zlecenia
- przygotowuje ładunek do odprawy celnej
- sporządza dokumentację do odprawy celnej
10. Oblicza koszty procesu transportowego
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje koszty związane z procesem transportowym według różnych kryteriów
- oblicza koszty całkowite i jednostkowe stosując wybrane metody kalkulacji kosztów
- analizuje cenniki poszczególnych gałęzi transportu
- rozróżnia pojęcia dotyczące kosztów i cen, np. cena jednostkowa, narzut, VAT, cena netto, cena brutto
- oblicza cenę usług transportowych
- sporządza cennik usług transportowych
- stosuje programy komputerowe do kalkulacji kosztów usługi transportowej
5. Dokumentowanie realizacji procesów transportowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje przepisy prawa dotyczące dokumentacji transportowej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumenty stosowane w procesie transportu krajowego i międzynarodowego w różnych gałęziach transportu
- rozróżnia przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu
- wskazuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu
- wyjaśnia zasady sporządzania dokumentacji transportowej w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
- wyjaśnia konsekwencje nieprawidłowego lub niekompletnego przygotowania dokumentacji
2. Sporządza dokumenty transportowe w języku polskim i angielskim
Kryteria weryfikacji:
- dobiera dokumenty niezbędne do wykonania usługi przewozu zgodnie z wybraną technologią w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
- sporządza w języku polskim i w języku angielskim dokumentację niezbędną do wykonania usługi przewozu zgodnie z wybraną technologią w różnych gałęziach transportu krajowego i międzynarodowego
- ocenia poprawność i kompletność przygotowanej dokumentacji koniecznej do wykonania usługi przewozowej
- wprowadza korekty w dokumentacji zgodnie przepisami prawa
3. Stosuje przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje źródła prawa regulujące odpowiedzialność nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
- wyjaśnia przedmiotową i podmiotową odpowiedzialność nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
- opisuje prawa i obowiązki nadawcy, przewoźnika i odbiorcy
- opisuje procedurę dochodzenia roszczeń z tytułu odpowiedzialności za szkody powstałe w procesie transportowym
- wymienia okoliczności i sposoby ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności za szkody powstałe w procesie transportowym
- sporządza dokumenty dotyczące szkód lub uchybień w procesie transportowym
4. Przestrzega zasad obiegu dokumentów transportowych w procesie transportowym
Kryteria weryfikacji:
- opisuje obieg dokumentów transportowych między uczestnikami procesu transportowego
- wymienia uczestników procesu transportowego odpowiedzialnych za przygotowanie dokumentów transportowych
- sporządza dokumenty transportowe dla poszczególnych uczestników procesu transportowego zgodnie z przepisami prawa
- kompletuje dokumentację do wykonania usług przewozowych
- analizuje poprawność sporządzonej i skompletowanej dokumentacji do wykonania usług przewozowych
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; f) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu, lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania, przesyłania i przechowywania danych osobowych
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia etapy planowania zadań
- dobiera zasoby rzeczowe, finansowe i ludzkie do wykonania planowanych zadań
- stosuje techniki organizacji czasu pracy
- sporządza harmonogram wykonania zadań
- monitoruje wykonanie planu
- wprowadza zmiany do planu na podstawie wyników monitorowania
- opracowuje wnioski na podstawie oceny wykonania planu
4. Stosuje zasady odpowiedzialności za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zakres odpowiedzialności materialnej pracownika
- opisuje zakres odpowiedzialności porządkowej pracownika
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących odpowiedzialności pracownika
- ocenia ryzyko podejmowanych zadań zawodowych
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podejmuje działania mające na celu znalezienie rozwiązań dla nowych zadań zawodowych
- stosuje metody twórczego rozwiązywania problemów
- stosuje innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów i realizowania zadań zawodowych
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przyczyny stresu
- wskazuje skutki stresu krótko- i długotrwałego
- omawia techniki radzenia sobie ze stresem
- rozpoznaje objawy stresu u siebie i innych osób
7. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zestaw umiejętności i kompetencji zawodowych, personalnych i społecznych potrzebnych do wykonywania zawodu
- analizuje swoje predyspozycje zawodowe, zainteresowania i uwarunkowania psychofizyczne do wykonywania pracy w wybranym zawodzie
- określa potrzeby edukacyjne w zakresie umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu
- planuje kierunki doskonalenia i rozwoju zawodowego na podstawie przeprowadzonej analizy własnych predyspozycji
- uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia style i techniki negocjacji
- dobiera merytoryczne argumenty do tematu negocjacji
- stosuje techniki i style negocjacji w pracy zawodowej
- określa warunki do osiągnięcia konsensusu
- ocenia ryzyko podejmowanych negocjacji
- ocenia skuteczność negocjacji w celu doskonalenia tego obszaru działania
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej, w tym rozróżnia komunikację werbalną od niewerbalnej
- rozróżnia rodzaje komunikatów stosowanych w komunikacji interpersonalnej
- stosuje zasady skutecznego komunikowania się
- podaje przykłady barier w komunikacji interpersonalnej
- określa style komunikacji interpersonalnej
- formułuje odpowiedź na otrzymany komunikat
- parafrazuje wypowiedzi innych osób
- przygotowuje informację dla odbiorcy w formie pisemnej z zachowaniem zasad komunikowania się
- przestrzega zasad kultury wypowiedzi
- stosuje zasady asertywności w komunikacji interpersonalnej
10. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- Dobiera techniki i metody rozwiązywania problemów w pracy zawodowej
- Analizuje przyczyny problemów i konfliktów w pracy zawodowej w celu zapobiegania im
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę grupy zadaniowej
- określa zasady dobrej współpracy w grupie
- przydziela zadanie zespołowi
- sporządza harmonogram prac zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa wiedzę, umiejętności i doświadczenie, jakie muszą mieć członkowie zespołu do wykonania poszczególnych zadań
- dobiera członków zespołu do wykonania zadania
- wskazuje role poszczególnych członków zespołu zadaniowego
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia rolę kierownika w zespole zadaniowym
- opisuje proces kierowania zespołem zadaniowym
- formułuje polecenia służbowe podczas pracy
- określa kolejność wykonywania zadań
- opisuje techniki motywacyjne
- dobiera techniki motywacyjne do sytuacji
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje etapy i efekty pracy zespołu zadaniowego
- analizuje wyniki monitoringu i kontroli
- określa bariery w osiąganiu pożądanej efektywności pracy zespołu
- wprowadza zmiany w działaniu zespołu zadaniowego na podstawie analizy wyników monitoringu i kontroli oraz zmian czynników wewnętrznych i zewnętrznych
- ocenia efekty pracy zespołu i poszczególnych jego członków
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- określa wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
- określa możliwości optymalizacji organizacji pracy
- określa możliwości modernizacji stanowiska pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji