Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
teleinformatyczna (INF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900502
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13446

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. określa warunki i organizację pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
2. opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  2. identyfikuje regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w środowisku pracy
  4. określa wymagania ergonomiczne na stanowisku pracy
  5. stosuje zasady postępowania z odpadami niebezpiecznymi
3. opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wskazuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
4. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia obowiązki pracodawcy i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
  3. wymienia rodzaje obligatoryjnych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. identyfikuje system kar dla pracownika z tytułu nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie wykonywania pracy
  5. wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
  6. wymienia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
5. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia występujące w środowisku pracy
  2. określa skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  3. określa skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
  5. wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
6. udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje środki ochrony zbiorowej
  2. wskazuje środki ochrony zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
  3. identyfikuje wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
  4. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające porażeniem prądem w pracy biurowej
  5. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
  6. dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej

2. Podstawy informatyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. definiuje elementy architektury systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje parametry urządzeń techniki komputerowej
  2. porównuje parametry tego samego typu urządzeń techniki komputerowej (np. dwie karty graficzne, dwa dyski twarde)
  3. przelicza jednostki pojemności pamięci masowych
  4. dobiera urządzenia techniki komputerowej zgodnie z wymaganiami technicznymi stanowiska
3. charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasadę działania procesora (rozkazy)
  2. wymienia zależności między pamięcią operacyjną, procesorem i pozostałymi elementami systemu komputerowego
4. stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje system informatyczny
  2. podaje przykłady systemów informacji przetwarzanych elektronicznie, w tym system PESEL, system postepowania rekrutacyjnego do szkół, e-dziennik, system bankowości elektronicznej, profil zaufany
  3. opisuje miejsca przechowywania informacji: serwer lokalny, chmura, nośniki danych
  4. dobiera systemy informatyczne pod względem ich funkcjonalności
  5. opisuje działanie portali społecznościowych
  6. określa zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych
  7. podaje przykłady zastosowań systemów informatycznych w działalności biznesowej, w tym e-commerce, e-sklep, e-faktura, systemy rezerwacyjne
5. posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
  2. wymienia wymagania dotyczące poziomu dostępności według wytycznych WCAG 2.0
6. stosuje pozycyjne systemy liczbowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia topologie sieci
  2. identyfikuje cechy modelu TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) i protokołów komunikacji sieciowej
  3. opisuje sieć bezprzewodową oraz sieć przewodową
  4. stosuje programy monitorujące łącze internetowe
  5. definiuje pojęcia: pobieranie i wysyłanie danych
  6. opisuje zasady działania sieci synchronicznej i asynchronicznej
  7. wykazuje różnice w działaniu sieci synchronicznej i asynchronicznej
  8. wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z sieci
  9. używa komunikatorów tekstowych, audio-video oraz tablic interaktywnych
  10. stosuje zasadę netykiety
7. stosuje zasady cyberbezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
  1. przekształca liczby zapisane w różnych pozycyjnych systemach liczbowych: dwójkowym, ósemkowym, szesnastkowym, dziesiętnym
  2. zapisuje liczby w kodzie uzupełnieniowym do dwóch
  3. wykonuje podstawowe działania logiczne i arytmetyczne na liczbach binarnych
  4. wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne do wykonywania działań na liczbach zapisanych w różnych pozycyjnych systemach liczbowych (np. kalkulatory HEX, DEC, BIN)
8. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje szkodliwego oprogramowania
  2. rozróżnia rodzaje ataków hakerskich
  3. wymienia środki zabezpieczeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz atakami hakerskimi
  4. wymienia zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni
  5. opisuje zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
  6. przestrzega zasad bezpiecznego przechowywania danych
  7. przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości
  8. przestrzega zasad prywatności w cyfrowym świecie
  9. wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych, ochroną informacji, prawami autorskimi i własnością intelektualną oraz wyjaśnia potrzebę ich ochrony
  10. stosuje zasady dokonywania bezpiecznych transakcji w internecie

3. Projektowanie stron internetowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się hipertekstowymi językami znaczników (HTML ? HyperText Markup Language)
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
2. stosuje kaskadowe arkusze stylów do tworzenia responsywnych stron internetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze standardów dokumentów hipertekstowych
  2. stosuje znaczniki języka HTML
  3. definiuje strukturę dokumentu hipertekstowego korzystając ze znaczników sekcji
  4. definiuje hierarchię treści stosując znaczniki nagłówków i paragrafu
  5. definiuje elementy strony internetowej: listy, tabele, obrazy, odnośniki, kontrolki
  6. wykonuje formularze na stronie internetowej
3. stosuje systemy zarządzania treścią CMS (Content Management System)
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje style lokalne, wewnętrzne i zewnętrzne
  2. stosuje kaskadowość stylów
  3. rozróżnia selektory elementów, atrybutów, specjalne, pseudoklas i pseudoelementów
  4. rozpoznaje selektory CSS (Cascading Style Sheets)
  5. stosuje selektory CSS, ich własności i wartości
  6. projektuje wygląd strony internetowej przy wykorzystaniu języka CSS
  7. wykonuje responsywne strony internetowe z wykorzystaniem CSS
4. projektuje grafikę komputerową
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje systemów zarządzania treścią
  2. określa funkcje panelu administratora w systemach zarządzania treścią
  3. instaluje systemy zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
  4. konfiguruje systemy zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
  5. administruje systemem zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
  6. wykorzystuje gotowe szablony dla systemów CMS
  7. aktualizuje systemy CMS
  8. projektuje strony internetowe przy wykorzystaniu systemów CMS
5. wykorzystuje elementy multimedialne na stronach internetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podstawowe pojęcia dotyczące grafiki komputerowej rastrowej i wektorowej
  2. przestrzega zasad cyfrowego zapisu obrazu
  3. dobiera oprogramowanie do obróbki grafiki komputerowej
  4. identyfikuje różne formaty plików graficznych
  5. stosuje różne modele barw
  6. osadza tekst na grafice oraz dobiera jego krój i styl
  7. korzysta z funkcji edytora grafiki wektorowej
  8. korzysta z funkcji edytora grafiki rastrowej
  9. wykonuje edycję plików graficznych na potrzeby stron internetowych
  10. projektuje elementy graficzne dla strony internetowej
6. wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady komputerowego przetwarzania wideo i dźwięku przygotowanego na potrzeby strony internetowej
  2. dobiera oprogramowanie do edycji obrazu ruchomego i dźwięku
  3. wykonuje animacje na potrzeby strony internetowej
  4. wykonuje materiały wideo na potrzeby strony internetowej
  5. edytuje wideo i dźwięk na potrzeby strony internetowej
  6. osadza elementy multimedialne na stronie internetowej
  7. importuje materiały multimedialne do systemów zarządzania treścią CMS
7. stosuje reguły testowania, walidacji i optymalizacji stron internetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. projektuje układ sekcji na stronie internetowej
  2. analizuje projekt strony internetowej
  3. tworzy strukturę strony internetowej zgodnie z projektem
  4. dobiera paletę barw dla strony internetowej
  5. dobiera czcionki dla strony internetowej
  6. uwzględnia potrzeby użytkowników z różnymi niepełnosprawnościami przy projektowaniu stron internetowych, np. kontrast, powiększenie, inne elementy wspomagające niepełnosprawnych
  7. opisuje zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie
  8. tworzy stronę zgodną z wytycznymi dotyczącymi ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie
8. publikuje witryny i aplikacje internetowe
Kryteria weryfikacji:
  1. testuje stronę internetową w różnych przeglądarkach
  2. testuje responsywność strony internetowej
  3. określa proces walidacji strony internetowej
  4. dobiera narzędzia walidacji strony internetowej
  5. dokonuje walidacji strony internetowej
  6. optymalizuje stronę internetową
  7. określa proces pozycjonowania strony internetowej
  8. stosuje zasady dostępności (WCAG) i pozycjonowania strony internetowej

4. Projektowanie i administrowanie bazami danych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się pojęciami dotyczącymi baz danych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje usługi hostingu
  2. dobiera usługi hostingu w zależności od potrzeb użytkownika
  3. opisuje operacje na domenach internetowych
  4. wykonuje operacje na domenach internetowych
  5. rozpoznaje etapy publikacji witryn i aplikacji internetowych
  6. opisuje funkcje programów wykorzystywanych do przesyłania danych na serwer
  7. dobiera program do przesyłania danych na serwer
  8. przesyła dane na serwer
  9. dobiera pakiety serwerowe www
  10. sprawdza poprawność publikowanych stron www
  11. publikuje witryny internetowe
2. tworzy diagramy E/R (Entity-Relationship Diagram)
Kryteria weryfikacji:
  1. określa pojęcia związane z bazami danych: encja, związki encji, atrybuty encji, klucz relacji
  2. określa typy danych używanych w bazach danych
  3. stosuje odpowiednie typy danych przy zdefiniowaniu encji
  4. rozpoznaje postacie normalne baz danych
  5. opisuje cechy relacyjnej bazy danych
3. korzysta z systemów zarządzania bazami danych SZBD (Database Management System)
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje typy notacji diagramów E/R
  2. rozróżnia bloki składowe diagramów E/R
  3. analizuje diagramy E/R
  4. definiuje encje i atrybuty encji
  5. definiuje związki między encjami i określa ich liczebność
  6. dobiera typ danych do określonych atrybutów encji
  7. określa klucz główny dla encji
4. stosuje strukturalny język zapytań SQL (Structured Query Language)
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dostępne SZBD
  2. dobiera SZBD do określonego zastosowania
  3. instaluje SZBD
  4. konfiguruje SZBD do pracy w środowisku wielu użytkowników
  5. aktualizuje SZBD
5. tworzy relacyjne bazy danych zgodnie z projektem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje polecenia języka SQL
  2. stosuje polecenia języka SQL
  3. definiuje struktury baz danych przy użyciu instrukcji języka zapytań
  4. wyszukuje informacje w bazie danych przy użyciu języka SQL
  5. zmienia rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL
  6. usuwa rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL
  7. tworzy skrypty w strukturalnym języku zapytań
6. tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje tabele w bazie danych na podstawie projektu
  2. definiuje typy danych oraz atrybuty kolumn
  3. wprowadza dane do bazy danych
  4. programuje skrypty automatyzujące proces tworzenia struktury bazy danych
  5. importuje dane z pliku
  6. eksportuje strukturę bazy danych i dane do pliku
7. modyfikuje struktury baz danych
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy formularze do wprowadzania danych i modyfikowania danych
  2. identyfikuje rodzaje zapytań
  3. tworzy zapytania i podzapytania do tabel bazy danych
  4. tworzy raporty w bazie danych
8. zarządza systemem bazy danych
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje strukturę bazy danych w celu jej modyfikacji
  2. rozbudowuje strukturę bazy danych tworząc tabele, pola, relacje i atrybuty
  3. weryfikuje poprawność struktury bazy danych po rozbudowie
  4. usuwa elementy struktury bazy danych oraz dane
  5. modyfikuje strukturę bazy oraz dane bazy

5. Programowanie aplikacji internetowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje zasady programowania
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy użytkowników bazy danych
  2. określa uprawnienia dla użytkowników
  3. kontroluje spójność bazy danych
  4. tworzy kopię zapasową struktury bazy danych
  5. weryfikuje poprawność kopii zapasowej bazy danych
  6. przywraca dane z kopii zapasowej bazy danych
  7. importuje i eksportuje tabele bazy danych
  8. diagnozuje i naprawia bazę danych
2. stosuje skryptowe języki programowania
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje problemy programistyczne
  2. stosuje algorytmy
  3. stosuje zasady programowania strukturalnego
3. programuje skrypty wykonywane po stronie klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje języki JavaScript oraz jeden z języków: Python, ASP.NET, PHP, JSP do tworzenia aplikacji internetowych
  2. identyfikuje skryptowe języki programowania
  3. implementuje algorytmy w języku interpretowanym
  4. posługuje się typami prostymi i złożonymi, zmiennymi i operatorami w skryptowych językach programowania
  5. stosuje instrukcje sterujące skryptowych języków programowania
  6. stosuje funkcje oraz wybrane biblioteki skryptowych języków programowania
  7. tworzy strony internetowe wykorzystujące skryptowe języki programowania
4. programuje skrypty wykonywane po stronie serwera
Kryteria weryfikacji:
  1. programuje w języku JavaScript
  2. stosuje w programowaniu obsługę zdarzeń myszy i klawiatury
  3. stosuje biblioteki wykorzystywane w skryptach po stronie klienta
  4. definiuje skrypty obsługujące formularze i kontrolki HTML (HyperText Markup Language)
  5. wykorzystuje mechanizmy walidacji formularzy HTML za pomocą mechanizmów HTMLS
  6. korzysta z funkcji modelu DOM
  7. korzysta z bibliotek i frameworków języka JavaScript, w tym z biblioteki jQuery, Angular, React
5. stosuje środowisko programistyczne i uruchomieniowe aplikacji internetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. programuje w jednym z języków Python, ASP.NET, PHP, JSP
  2. stosuje wbudowane instrukcje, funkcje
  3. stosuje metody przesyłania danych z formularza
  4. programuje wysyłanie danych z formularza HTML
  5. stosuje biblioteki do obsługi bazy danych, odpowiednie dla języka i frameworka
  6. korzysta z funkcji do obsługi plików
  7. korzysta z funkcji do obsługi ciasteczek (ang. Cookies) oraz sesji
6. przeprowadza walidację kodu programu
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje środowiska programistycznego
  2. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania
  3. tworzy programy w wybranym środowisku programistycznym
  4. instaluje i konfiguruje serwer WWW
  5. instaluje i konfiguruje serwer baz danych
  6. korzysta z gotowych pakietów dla aplikacji internetowych, np. phpMyAdmin
7. dokumentuje tworzoną aplikację
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje błędy w kodzie źródłowym programu
  2. wykonuje testy tworzonych programów
  3. poprawia błędy w tworzonych programach
  4. stosuje debugger w przeglądarce internetowej

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
2. rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; świadczonych usług, w tym obsługi klienta
5. zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  6. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
6. wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej nauki języka; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
2. planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
3. ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
4. wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
5. stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
6. doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako techniki radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
7. stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zadań zawodowych
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
8. negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
9. stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
10. współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę zespołu
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w zespole
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH