
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
INF.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
teleinformatyczna (INF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900502
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13446
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. określa warunki i organizację pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
2. opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- identyfikuje regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
- stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w środowisku pracy
- określa wymagania ergonomiczne na stanowisku pracy
- stosuje zasady postępowania z odpadami niebezpiecznymi
3. opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wskazuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
4. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia obowiązki pracodawcy i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
- wymienia rodzaje obligatoryjnych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
- identyfikuje system kar dla pracownika z tytułu nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie wykonywania pracy
- wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
- wymienia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
5. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące w środowisku pracy
- określa skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- określa skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
- wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
6. udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje środki ochrony zbiorowej
- wskazuje środki ochrony zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
- identyfikuje wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
- rozpoznaje środki ochrony zapobiegające porażeniem prądem w pracy biurowej
- rozpoznaje środki ochrony zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
- dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
2. Podstawy informatyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. definiuje elementy architektury systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje parametry urządzeń techniki komputerowej
- porównuje parametry tego samego typu urządzeń techniki komputerowej (np. dwie karty graficzne, dwa dyski twarde)
- przelicza jednostki pojemności pamięci masowych
- dobiera urządzenia techniki komputerowej zgodnie z wymaganiami technicznymi stanowiska
3. charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasadę działania procesora (rozkazy)
- wymienia zależności między pamięcią operacyjną, procesorem i pozostałymi elementami systemu komputerowego
4. stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje system informatyczny
- podaje przykłady systemów informacji przetwarzanych elektronicznie, w tym system PESEL, system postepowania rekrutacyjnego do szkół, e-dziennik, system bankowości elektronicznej, profil zaufany
- opisuje miejsca przechowywania informacji: serwer lokalny, chmura, nośniki danych
- dobiera systemy informatyczne pod względem ich funkcjonalności
- opisuje działanie portali społecznościowych
- określa zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych
- podaje przykłady zastosowań systemów informatycznych w działalności biznesowej, w tym e-commerce, e-sklep, e-faktura, systemy rezerwacyjne
5. posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
- wymienia wymagania dotyczące poziomu dostępności według wytycznych WCAG 2.0
6. stosuje pozycyjne systemy liczbowe
Kryteria weryfikacji:
- wymienia topologie sieci
- identyfikuje cechy modelu TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) i protokołów komunikacji sieciowej
- opisuje sieć bezprzewodową oraz sieć przewodową
- stosuje programy monitorujące łącze internetowe
- definiuje pojęcia: pobieranie i wysyłanie danych
- opisuje zasady działania sieci synchronicznej i asynchronicznej
- wykazuje różnice w działaniu sieci synchronicznej i asynchronicznej
- wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z sieci
- używa komunikatorów tekstowych, audio-video oraz tablic interaktywnych
- stosuje zasadę netykiety
7. stosuje zasady cyberbezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
- przekształca liczby zapisane w różnych pozycyjnych systemach liczbowych: dwójkowym, ósemkowym, szesnastkowym, dziesiętnym
- zapisuje liczby w kodzie uzupełnieniowym do dwóch
- wykonuje podstawowe działania logiczne i arytmetyczne na liczbach binarnych
- wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne do wykonywania działań na liczbach zapisanych w różnych pozycyjnych systemach liczbowych (np. kalkulatory HEX, DEC, BIN)
8. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje szkodliwego oprogramowania
- rozróżnia rodzaje ataków hakerskich
- wymienia środki zabezpieczeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz atakami hakerskimi
- wymienia zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni
- opisuje zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
- przestrzega zasad bezpiecznego przechowywania danych
- przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości
- przestrzega zasad prywatności w cyfrowym świecie
- wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych, ochroną informacji, prawami autorskimi i własnością intelektualną oraz wyjaśnia potrzebę ich ochrony
- stosuje zasady dokonywania bezpiecznych transakcji w internecie
3. Projektowanie stron internetowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się hipertekstowymi językami znaczników (HTML ? HyperText Markup Language)
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
2. stosuje kaskadowe arkusze stylów do tworzenia responsywnych stron internetowych
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze standardów dokumentów hipertekstowych
- stosuje znaczniki języka HTML
- definiuje strukturę dokumentu hipertekstowego korzystając ze znaczników sekcji
- definiuje hierarchię treści stosując znaczniki nagłówków i paragrafu
- definiuje elementy strony internetowej: listy, tabele, obrazy, odnośniki, kontrolki
- wykonuje formularze na stronie internetowej
3. stosuje systemy zarządzania treścią CMS (Content Management System)
Kryteria weryfikacji:
- stosuje style lokalne, wewnętrzne i zewnętrzne
- stosuje kaskadowość stylów
- rozróżnia selektory elementów, atrybutów, specjalne, pseudoklas i pseudoelementów
- rozpoznaje selektory CSS (Cascading Style Sheets)
- stosuje selektory CSS, ich własności i wartości
- projektuje wygląd strony internetowej przy wykorzystaniu języka CSS
- wykonuje responsywne strony internetowe z wykorzystaniem CSS
4. projektuje grafikę komputerową
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje systemów zarządzania treścią
- określa funkcje panelu administratora w systemach zarządzania treścią
- instaluje systemy zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
- konfiguruje systemy zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
- administruje systemem zarządzania treścią (Joomla! i WordPress)
- wykorzystuje gotowe szablony dla systemów CMS
- aktualizuje systemy CMS
- projektuje strony internetowe przy wykorzystaniu systemów CMS
5. wykorzystuje elementy multimedialne na stronach internetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia podstawowe pojęcia dotyczące grafiki komputerowej rastrowej i wektorowej
- przestrzega zasad cyfrowego zapisu obrazu
- dobiera oprogramowanie do obróbki grafiki komputerowej
- identyfikuje różne formaty plików graficznych
- stosuje różne modele barw
- osadza tekst na grafice oraz dobiera jego krój i styl
- korzysta z funkcji edytora grafiki wektorowej
- korzysta z funkcji edytora grafiki rastrowej
- wykonuje edycję plików graficznych na potrzeby stron internetowych
- projektuje elementy graficzne dla strony internetowej
6. wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady komputerowego przetwarzania wideo i dźwięku przygotowanego na potrzeby strony internetowej
- dobiera oprogramowanie do edycji obrazu ruchomego i dźwięku
- wykonuje animacje na potrzeby strony internetowej
- wykonuje materiały wideo na potrzeby strony internetowej
- edytuje wideo i dźwięk na potrzeby strony internetowej
- osadza elementy multimedialne na stronie internetowej
- importuje materiały multimedialne do systemów zarządzania treścią CMS
7. stosuje reguły testowania, walidacji i optymalizacji stron internetowych
Kryteria weryfikacji:
- projektuje układ sekcji na stronie internetowej
- analizuje projekt strony internetowej
- tworzy strukturę strony internetowej zgodnie z projektem
- dobiera paletę barw dla strony internetowej
- dobiera czcionki dla strony internetowej
- uwzględnia potrzeby użytkowników z różnymi niepełnosprawnościami przy projektowaniu stron internetowych, np. kontrast, powiększenie, inne elementy wspomagające niepełnosprawnych
- opisuje zasady i znaczenie wytycznych dotyczących ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie
- tworzy stronę zgodną z wytycznymi dotyczącymi ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie
8. publikuje witryny i aplikacje internetowe
Kryteria weryfikacji:
- testuje stronę internetową w różnych przeglądarkach
- testuje responsywność strony internetowej
- określa proces walidacji strony internetowej
- dobiera narzędzia walidacji strony internetowej
- dokonuje walidacji strony internetowej
- optymalizuje stronę internetową
- określa proces pozycjonowania strony internetowej
- stosuje zasady dostępności (WCAG) i pozycjonowania strony internetowej
4. Projektowanie i administrowanie bazami danych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się pojęciami dotyczącymi baz danych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje usługi hostingu
- dobiera usługi hostingu w zależności od potrzeb użytkownika
- opisuje operacje na domenach internetowych
- wykonuje operacje na domenach internetowych
- rozpoznaje etapy publikacji witryn i aplikacji internetowych
- opisuje funkcje programów wykorzystywanych do przesyłania danych na serwer
- dobiera program do przesyłania danych na serwer
- przesyła dane na serwer
- dobiera pakiety serwerowe www
- sprawdza poprawność publikowanych stron www
- publikuje witryny internetowe
2. tworzy diagramy E/R (Entity-Relationship Diagram)
Kryteria weryfikacji:
- określa pojęcia związane z bazami danych: encja, związki encji, atrybuty encji, klucz relacji
- określa typy danych używanych w bazach danych
- stosuje odpowiednie typy danych przy zdefiniowaniu encji
- rozpoznaje postacie normalne baz danych
- opisuje cechy relacyjnej bazy danych
3. korzysta z systemów zarządzania bazami danych SZBD (Database Management System)
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje typy notacji diagramów E/R
- rozróżnia bloki składowe diagramów E/R
- analizuje diagramy E/R
- definiuje encje i atrybuty encji
- definiuje związki między encjami i określa ich liczebność
- dobiera typ danych do określonych atrybutów encji
- określa klucz główny dla encji
4. stosuje strukturalny język zapytań SQL (Structured Query Language)
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dostępne SZBD
- dobiera SZBD do określonego zastosowania
- instaluje SZBD
- konfiguruje SZBD do pracy w środowisku wielu użytkowników
- aktualizuje SZBD
5. tworzy relacyjne bazy danych zgodnie z projektem
Kryteria weryfikacji:
- opisuje polecenia języka SQL
- stosuje polecenia języka SQL
- definiuje struktury baz danych przy użyciu instrukcji języka zapytań
- wyszukuje informacje w bazie danych przy użyciu języka SQL
- zmienia rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL
- usuwa rekordy w bazie danych przy użyciu języka SQL
- tworzy skrypty w strukturalnym języku zapytań
6. tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych
Kryteria weryfikacji:
- definiuje tabele w bazie danych na podstawie projektu
- definiuje typy danych oraz atrybuty kolumn
- wprowadza dane do bazy danych
- programuje skrypty automatyzujące proces tworzenia struktury bazy danych
- importuje dane z pliku
- eksportuje strukturę bazy danych i dane do pliku
7. modyfikuje struktury baz danych
Kryteria weryfikacji:
- tworzy formularze do wprowadzania danych i modyfikowania danych
- identyfikuje rodzaje zapytań
- tworzy zapytania i podzapytania do tabel bazy danych
- tworzy raporty w bazie danych
8. zarządza systemem bazy danych
Kryteria weryfikacji:
- analizuje strukturę bazy danych w celu jej modyfikacji
- rozbudowuje strukturę bazy danych tworząc tabele, pola, relacje i atrybuty
- weryfikuje poprawność struktury bazy danych po rozbudowie
- usuwa elementy struktury bazy danych oraz dane
- modyfikuje strukturę bazy oraz dane bazy
5. Programowanie aplikacji internetowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje zasady programowania
Kryteria weryfikacji:
- tworzy użytkowników bazy danych
- określa uprawnienia dla użytkowników
- kontroluje spójność bazy danych
- tworzy kopię zapasową struktury bazy danych
- weryfikuje poprawność kopii zapasowej bazy danych
- przywraca dane z kopii zapasowej bazy danych
- importuje i eksportuje tabele bazy danych
- diagnozuje i naprawia bazę danych
2. stosuje skryptowe języki programowania
Kryteria weryfikacji:
- analizuje problemy programistyczne
- stosuje algorytmy
- stosuje zasady programowania strukturalnego
3. programuje skrypty wykonywane po stronie klienta
Kryteria weryfikacji:
- stosuje języki JavaScript oraz jeden z języków: Python, ASP.NET, PHP, JSP do tworzenia aplikacji internetowych
- identyfikuje skryptowe języki programowania
- implementuje algorytmy w języku interpretowanym
- posługuje się typami prostymi i złożonymi, zmiennymi i operatorami w skryptowych językach programowania
- stosuje instrukcje sterujące skryptowych języków programowania
- stosuje funkcje oraz wybrane biblioteki skryptowych języków programowania
- tworzy strony internetowe wykorzystujące skryptowe języki programowania
4. programuje skrypty wykonywane po stronie serwera
Kryteria weryfikacji:
- programuje w języku JavaScript
- stosuje w programowaniu obsługę zdarzeń myszy i klawiatury
- stosuje biblioteki wykorzystywane w skryptach po stronie klienta
- definiuje skrypty obsługujące formularze i kontrolki HTML (HyperText Markup Language)
- wykorzystuje mechanizmy walidacji formularzy HTML za pomocą mechanizmów HTMLS
- korzysta z funkcji modelu DOM
- korzysta z bibliotek i frameworków języka JavaScript, w tym z biblioteki jQuery, Angular, React
5. stosuje środowisko programistyczne i uruchomieniowe aplikacji internetowych
Kryteria weryfikacji:
- programuje w jednym z języków Python, ASP.NET, PHP, JSP
- stosuje wbudowane instrukcje, funkcje
- stosuje metody przesyłania danych z formularza
- programuje wysyłanie danych z formularza HTML
- stosuje biblioteki do obsługi bazy danych, odpowiednie dla języka i frameworka
- korzysta z funkcji do obsługi plików
- korzysta z funkcji do obsługi ciasteczek (ang. Cookies) oraz sesji
6. przeprowadza walidację kodu programu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje funkcje środowiska programistycznego
- dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania
- tworzy programy w wybranym środowisku programistycznym
- instaluje i konfiguruje serwer WWW
- instaluje i konfiguruje serwer baz danych
- korzysta z gotowych pakietów dla aplikacji internetowych, np. phpMyAdmin
7. dokumentuje tworzoną aplikację
Kryteria weryfikacji:
- analizuje błędy w kodzie źródłowym programu
- wykonuje testy tworzonych programów
- poprawia błędy w tworzonych programach
- stosuje debugger w przeglądarce internetowej
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; z dokumentacją związaną z danym zawodem; z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- stosuje komentarze w kodzie źródłowym programu
- tworzy dokumentację programu
- tworzy instrukcję użytkownika programu
2. rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
4. uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
6. wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej nauki języka; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
2. planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
3. ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
4. wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
5. stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
6. doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako techniki radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
7. stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zadań zawodowych
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
8. negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
9. stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
10. współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę zespołu
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w zespole
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji