Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
teleinformatyczna (INF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900503
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13447

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia występujące w środowisku pracy
  2. określa skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  3. określa skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
  5. wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje środki ochrony zbiorowej
  2. wskazuje środki ochrony zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
  3. identyfikuje wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
  4. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające porażeniem prądem w pracy biurowej
  5. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
  6. dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy informatyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje parametry urządzeń techniki komputerowej
  2. porównuje parametry tego samego typu urządzeń techniki komputerowej (np. dwie karty graficzne, dwa dyski twarde)
  3. przelicza jednostki pojemności pamięci masowych
  4. dobiera urządzenia techniki komputerowej zgodnie z wymaganiami technicznymi stanowiska
2. Definiuje elementy architektury systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasadę działania procesora (rozkazy)
  2. wymienia zależności między pamięcią operacyjną, procesorem i pozostałymi elementami systemu komputerowego
3. Charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje system informatyczny
  2. podaje przykłady systemów informacji przetwarzanych przez system informatyczny, w tym system PESEL, system postępowania rekrutacyjnego do szkół, e-dziennik, system bankowości elektronicznej, profil zaufany
  3. opisuje miejsca przechowywania informacji: serwer lokalny, chmura, nośniki danych
  4. dobiera systemy informatyczne pod względem ich funkcjonalności
  5. opisuje działanie portali społecznościowych
  6. określa zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych
  7. podaje przykłady zastosowań systemów informatycznych w działalności biznesowej, w tym e-commerce, e-sklep, e-faktura, systemy rezerwacyjne
4. Stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
  2. wymienia wymagania dotyczące poziomu dostępności według wytycznych WCAG 2.0
5. Posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia topologie sieci
  2. identyfikuje cechy modelu TCP/IP i protokołów komunikacji sieciowej
  3. opisuje sieć bezprzewodową oraz sieć przewodową
  4. oblicza przepustowość sieci
  5. definiuje pojęcia pobieranie i wysyłanie danych
  6. opisuje zasady działania sieci synchronicznej i asynchronicznej
  7. wykazuje różnice w działaniu sieci synchronicznej i asynchronicznej
  8. wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z sieci
  9. używa komunikatorów tekstowych, audio-video oraz tablic interaktywnych
  10. stosuje zasadę netykiety
6. Stosuje pozycyjne systemy liczbowe
Kryteria weryfikacji:
  1. przekształca liczby zapisane w różnych pozycyjnych systemach liczbowych: dwójkowym, ósemkowym, szesnastkowym, dziesiętnym
  2. zapisuje liczby w kodzie uzupełnieniowym do dwóch
  3. wykonuje podstawowe działania logiczne i arytmetyczne na liczbach binarnych
  4. wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne do wykonywania działań na liczbach zapisanych w różnych pozycyjnych systemach liczbowych (np. kalkulatory HEX, DEC, BIN)liczbowych
7. Stosuje zasady cyberbezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje szkodliwego oprogramowania
  2. rozróżnia rodzaje ataków hakerskich
  3. wymienia środki zabezpieczeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz atakami hakerskimi
  4. wymienia zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni
  5. opisuje zagrożenia dla sfery psychicznej człowieka (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
  6. przestrzega zasad bezpiecznego przechowywania danych
  7. przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości
  8. przestrzega zasad prywatności w cyfrowym świecie
  9. wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych, ochroną informacji, prawami autorskimi i własnością intelektualną oraz wyjaśnia potrzebę ich ochrony
  10. stosuje zasady dokonywania bezpiecznych transakcji w internecie
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Projektowanie oprogramowania

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się prostymi typami danych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia typy numeryczne stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowe
  2. rozpoznaje typ logiczny
  3. rozróżnia typy znakowe i łańcuchowe
  4. posługuje się typami liczbowymi stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowymi, typem logicznym, typem znakowym i łańcuchowym
2. Posługuje się złożonymi typami danych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje złożonych typów danych
  2. posługuje się tablicami jednowymiarowymi i dwuwymiarowymi
  3. posługuje się tablicami dynamicznymi, asocjacyjnymi
  4. posługuje się typem rekordowym, np. struktura, unia
  5. posługuje się typem plikowym
  6. posługuje się typem wskaźnikowym
  7. charakteryzuje cechy kolekcji, w tym znaczenie iteratora
  8. posługuje się kolekcjami, np. listami, kolejkami, stosami, wektorami
  9. projektuje zestawy danych dla problemu programistycznego
3. Stosuje metody rozwiązywania problemów za pomocą algorytmów
Kryteria weryfikacji:
  1. projektuje algorytmy za pomocą różnych metod: schematów blokowych, listy kroków, drzew decyzyjnych, pseudokodu
  2. charakteryzuje algorytmy iteracyjne, tekstowe i szyfrowania, tablicowe
  3. charakteryzuje algorytmy rekurencyjne
  4. charakteryzuje problemy i metody ich rozwiązywania, np. algorytmy heurystyczne, problem komiwojażera
  5. określa złożoność obliczeniową algorytmów
4. Stosuje algorytmy sortowania i wyszukiwania
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje typy sortowania i ich złożoność obliczeniową
  2. stosuje różne typy sortowania, np. bąbelkowe, zachłanne, przez wstawianie, szybkie, metodą dziel i zwyciężaj
  3. stosuje algorytmy wyszukiwania dla tablic, list, kolejek, stosów
5. Dobiera narzędzia i metodologie do planowania i zarządzania projektem
Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje narzędzi do zarządzania projektem
  2. stosuje diagramy do zarządzania etapami projektu, zadaniami i czasem, np. diagram Gantta
  3. korzysta z programów wspierających zarządzanie projektami, np. Jira, Trello
  4. korzysta z systemu kontroli wersji, np. Git
6. Projektuje aplikację
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje wymagania klienta i tworzy zgodny z nimi projekt
  2. tłumaczy wymagania klienta na specyfikację techniczną dla zespołu programistów
  3. identyfikuje elementy interfejsu użytkownika, np. okna, dialogi, kontrolki, formularze, paski narzędziowe, widgety
  4. projektuje interfejs użytkownika i wygląd aplikacji
  5. dostosowuje interfejs do różnych platform
  6. projektuje aplikacje w różnych paradygmatach programowania: strukturalnym, obiektowym
  7. projektuje aplikację opartą na architekturze klient-serwer
  8. projektuje struktury danych dla aplikacji
  9. projektuje funkcjonalność aplikacji
  10. planuje system zabezpieczeń aplikacji
7. Planuje przedsięwzięcie programistyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cel projektu
  2. określa fazy realizacji projektu
  3. charakteryzuje cykl życia projektu informatycznego i jego poszczególne etapy
  4. określa zasoby ludzkie oraz ramy czasowe wykonania projektu
  5. planuje etapy tworzenia aplikacji
  6. korzysta z metodologii zarządzania projektem: model kaskadowy (waterfall), model przyrostowy, model prototypowy, metodyki zwinne (Agile oraz przynajmniej jedną z Scrum, Lean, Kanban)
  7. dobiera optymalną metodologię zarządzania projektem
  8. organizuje prace projektowe
  9. stosuje harmonogram czynności w celu efektywnego osiągnięcia celów
8. Stosuje wzorce projektowe
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera wzorzec projektowy do zadania programistycznego
  2. stosuje wzorce projektowe w programowaniu obiektowym, np. Metoda szablonowa (Template method), Fasada (Facade), Kompozyt (Composite)
9. Stosuje zagadnienia prawa autorskiego w dziedzinie programowania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia autorskie prawa osobiste i majątkowe
  2. określa czas trwania praw autorskich
  3. określa konsekwencje naruszenia prawa autorskiego
  4. charakteryzuje elementy własności intelektualnej (dobra niematerialne, własności przemysłowe)
  5. rozróżnia typy licencji oprogramowania

4. Programowanie obiektowe

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla obiektowych aplikacji konsolowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia kompilatory i interpretery
  2. charakteryzuje zadania kompilatora, interpretera, debuggera
  3. analizuje błędy w kodzie za pomocą debuggera
  4. charakteryzuje etapy kompilacji i interpretacji kodu
  5. charakteryzuje pojęcie biblioteki
  6. kompiluje i uruchamia programy
2. Przestrzega zasad programowania
Kryteria weryfikacji:
  1. dzieli program na funkcje (metody)
  2. stosuje rekurencję
  3. implementuje algorytmy w programie
3. Korzysta z typów danych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje proste i złożone typy danych
  2. deklaruje własne typy danych
  3. deklaruje zmienne różnych typów danych
  4. wykonuje operacje na zmiennych: wejścia i wyjścia, arytmetyczne, logiczne
  5. stosuje typy złożone i operacje na nich
4. Stosuje wyrażenia, instrukcje i biblioteki
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje operatory arytmetyczne, przypisania, porównania, logiczne, operatory do obsługi łańcuchów, bitowe
  2. wykorzystuje priorytety operatorów do właściwego budowania wyrażeń
  3. stosuje instrukcję warunkową i wyboru
  4. stosuje instrukcje pętli
  5. korzysta z wybranych bibliotek języka C++, C#, Python lub innego języka programowania: biblioteka standardowa, biblioteka z funkcjami matematycznymi, biblioteka z podstawowymi algorytmami
5. Stosuje zasady programowania obiektowego
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje obiektowe podejście do rozwiązywania problemów
  2. charakteryzuje pojęcia klasa, obiekt, metoda, pole, dziedziczenie, hermetyzacja, polimorfizm
  3. dzieli zagadnienie na klasy
  4. powołuje obiekty
  5. planuje aplikację z zastosowaniem hermetyzacji, dziedziczenia i polimorfizmu
6. Definiuje klasy
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pola klasy
  2. określa zakres widoczności pól klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
  3. definiuje metody klasy
  4. definiuje konstruktory, w tym konstruktor kopiujący, i destruktor klasy
  5. definiuje instrukcje inicjujące konstruktora
  6. określa zakres widoczności metod klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
  7. implementuje funkcjonalność klasy
  8. deklaruje obiekty i odwołuje się obiektem do składowych klasy
  9. definiuje składniki statyczne klasy
  10. rozróżnia klasy dziedziczone i zaprzyjaźnione
  11. tworzy funkcje zaprzyjaźnione z klasą
  12. stosuje składnik statyczny klasy i metody do ich obsługi
7. Definiuje klasy pochodne
Kryteria weryfikacji:
  1. buduje hierarchię dziedziczenia klas w programie
  2. wydziela metody i pola do odpowiednich klas w hierarchii dziedziczenia
  3. definiuje klasy bazowe i pochodne
  4. stosuje metody wirtualne, definiuje klasy abstrakcyjne
8. Programuje szablony (wzorce) klas
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje szablony klas dla obsługi prostych typów liczbowych
9. Programuje obsługę wyjątków
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje szkielet obsługi wyjątków z instrukcjami try i catch
  2. stosuje instrukcję throw
  3. opracowuje listę możliwych błędów wykonania aplikacji
  4. definiuje obsługę dla błędów wykonania aplikacji

5. Programowanie aplikacji desktopowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji desktopowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji desktopowych
2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji desktopowych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pojęcie framework
  2. stosuje frameworki typowe dla aplikacji desktopowych, np. WPF, Qt
3. Programuje desktopowe aplikacje okienkowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy interfejsu użytkownika (okno, dialog modalny i niemodalny, kontrolki)
  2. stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji desktopowych, np. C++, C#, Visual Basic, Java, Python
  3. stosuje język do projektowania interfejsu użytkownika np. XAML
  4. programuje okna aplikacji
  5. programuje system menu aplikacji
  6. programuje okna dialogowe aplikacji
  7. programuje obsługę zdarzeń myszy i klawiatury

6. Programowanie aplikacji mobilnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji mobilnych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Android Studio, XCode)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji mobilnych
2. Programuje aplikacje mobilne
Kryteria weryfikacji:
  1. programuje aplikacje w jednym z systemów mobilnych: iOS lub Android
  2. stosuje języki programowania dedykowane dla aplikacji mobilnych na systemach iOS lub Android: Objective-C lub Swift lub Java lub C#
  3. programuje przechowywanie danych i preferencji użytkownika w aplikacjach mobilnych
  4. identyfikuje elementy UI aplikacji mobilnej (przyciski, nawigacja, okna dialogowe, listy, formularze, paski narzędziowe, grafika, animacje, dźwięk)
  5. programuje interfejs użytkownika za pomocą języka XAML
  6. programuje aplikacje mobilne przy wykorzystaniu elementów UI
  7. programuje proste aplikacje mobilne typu zegar, powiadamianie, kalendarz, formularz, lokalizacja (system nawigacji satelitarnej)
  8. pobiera i wysyła dane z lub do internetu dla aplikacji mobilnej
  9. programuje aplikację mobilną korzystającą z bazy danych
  10. tworzy aplikacje dostosowane do danej platformy mobilnej (np. system Android smartfon, system Android Tablet, IPAD IPhone)
  11. uruchamia aplikacje mobilne
  12. przygotowuje aplikacje do publikacji w sklepie

7. Programowanie aplikacji zaawansowanych webowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji zaawansowanych webowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Eclipse Jet Brains)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji webowych
2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji webowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje frameworki typowe dla aplikacji webowych: ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
  2. wykorzystuje bibliotekę jQuery lub jej odpowiednik
3. Programuje zaawansowane aplikacje webowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji webowych, np. PHP, C#, Python, JavaScript
  2. stosuje mechanizm sesji użytkownika, ciasteczek
  3. programuje dynamiczne formularze, systemy logowania i kontroli dostępu do określonych elementów witryny
  4. programuje aplikacje korzystające z bazy danych
  5. programuje wybrane elementy funkcjonalności e-sklepu, portalu społecznościowego, serwisu ogłoszeniowego, serwisu rezerwacyjnego

8. Testowanie i dokumentowanie aplikacji

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przeprowadza walidację kodu programu
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia i środowisko do testowania programów
  2. wykonuje testy tworzonych programów
  3. identyfikuje błędy w tworzonych programach
  4. poprawia błędy w tworzonych programach, skryptach
  5. optymalizuje kod źródłowy
2. Dokumentuje tworzoną aplikację
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje komentarze w kodzie źródłowym programu
  2. pisze dokumentację kodu
  3. pisze dokumenty pomocy programu
  4. pisze instrukcję użytkownika aplikacji
  5. pisze instrukcję użytkownika programu
  6. pisze dokumentację wdrożenia projektu
  7. przygotowuje dokumentację z wykonanych testów
3. Przeprowadza testy
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje metodyki testowania
  2. przygotowuje testy funkcjonalne i niefunkcjonalne
  3. przeprowadza testy funkcjonalne
  4. przeprowadza testy w kolejnych fazach projektu informatycznego
  5. przeprowadza testy niefunkcjonalne: użyteczności, wydajnościowe, obciążeniowe, zgodności, bezpieczeństwa
  6. korzysta z systemów raportowania błędów, np. BugZilla, JIRA
  7. przeprowadza testy interfejsu
  8. testuje prototyp projektu interfejsu
  9. przygotowuje środowiska testowe
  10. planuje scenariusze testowania aplikacji
  11. pisze scenariusze testowania aplikacji
  12. raportuje błędy po przeprowadzonych testach
  13. automatyzuje proces testowania
  14. testuje aplikację
  15. weryfikuje zgodność aplikacji z oczekiwaniami klienta

9. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

10. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako technikę radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zadań zawodowych
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

11. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę zespołu
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w zespole
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH