
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
INF.04.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
teleinformatyczna (INF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900503
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13447
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące w środowisku pracy
- określa skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- określa skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
- wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje środki ochrony zbiorowej
- wskazuje środki ochrony zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
- identyfikuje wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
- rozpoznaje środki ochrony zapobiegające porażeniem prądem w pracy biurowej
- rozpoznaje środki ochrony zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
- dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy informatyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje parametry urządzeń techniki komputerowej
- porównuje parametry tego samego typu urządzeń techniki komputerowej (np. dwie karty graficzne, dwa dyski twarde)
- przelicza jednostki pojemności pamięci masowych
- dobiera urządzenia techniki komputerowej zgodnie z wymaganiami technicznymi stanowiska
2. Definiuje elementy architektury systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasadę działania procesora (rozkazy)
- wymienia zależności między pamięcią operacyjną, procesorem i pozostałymi elementami systemu komputerowego
3. Charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje system informatyczny
- podaje przykłady systemów informacji przetwarzanych przez system informatyczny, w tym system PESEL, system postępowania rekrutacyjnego do szkół, e-dziennik, system bankowości elektronicznej, profil zaufany
- opisuje miejsca przechowywania informacji: serwer lokalny, chmura, nośniki danych
- dobiera systemy informatyczne pod względem ich funkcjonalności
- opisuje działanie portali społecznościowych
- określa zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych
- podaje przykłady zastosowań systemów informatycznych w działalności biznesowej, w tym e-commerce, e-sklep, e-faktura, systemy rezerwacyjne
4. Stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
- wymienia wymagania dotyczące poziomu dostępności według wytycznych WCAG 2.0
5. Posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia topologie sieci
- identyfikuje cechy modelu TCP/IP i protokołów komunikacji sieciowej
- opisuje sieć bezprzewodową oraz sieć przewodową
- oblicza przepustowość sieci
- definiuje pojęcia pobieranie i wysyłanie danych
- opisuje zasady działania sieci synchronicznej i asynchronicznej
- wykazuje różnice w działaniu sieci synchronicznej i asynchronicznej
- wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z sieci
- używa komunikatorów tekstowych, audio-video oraz tablic interaktywnych
- stosuje zasadę netykiety
6. Stosuje pozycyjne systemy liczbowe
Kryteria weryfikacji:
- przekształca liczby zapisane w różnych pozycyjnych systemach liczbowych: dwójkowym, ósemkowym, szesnastkowym, dziesiętnym
- zapisuje liczby w kodzie uzupełnieniowym do dwóch
- wykonuje podstawowe działania logiczne i arytmetyczne na liczbach binarnych
- wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne do wykonywania działań na liczbach zapisanych w różnych pozycyjnych systemach liczbowych (np. kalkulatory HEX, DEC, BIN)liczbowych
7. Stosuje zasady cyberbezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje szkodliwego oprogramowania
- rozróżnia rodzaje ataków hakerskich
- wymienia środki zabezpieczeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz atakami hakerskimi
- wymienia zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni
- opisuje zagrożenia dla sfery psychicznej człowieka (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
- przestrzega zasad bezpiecznego przechowywania danych
- przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości
- przestrzega zasad prywatności w cyfrowym świecie
- wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych, ochroną informacji, prawami autorskimi i własnością intelektualną oraz wyjaśnia potrzebę ich ochrony
- stosuje zasady dokonywania bezpiecznych transakcji w internecie
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Projektowanie oprogramowania
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się prostymi typami danych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia typy numeryczne stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowe
- rozpoznaje typ logiczny
- rozróżnia typy znakowe i łańcuchowe
- posługuje się typami liczbowymi stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowymi, typem logicznym, typem znakowym i łańcuchowym
2. Posługuje się złożonymi typami danych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje złożonych typów danych
- posługuje się tablicami jednowymiarowymi i dwuwymiarowymi
- posługuje się tablicami dynamicznymi, asocjacyjnymi
- posługuje się typem rekordowym, np. struktura, unia
- posługuje się typem plikowym
- posługuje się typem wskaźnikowym
- charakteryzuje cechy kolekcji, w tym znaczenie iteratora
- posługuje się kolekcjami, np. listami, kolejkami, stosami, wektorami
- projektuje zestawy danych dla problemu programistycznego
3. Stosuje metody rozwiązywania problemów za pomocą algorytmów
Kryteria weryfikacji:
- projektuje algorytmy za pomocą różnych metod: schematów blokowych, listy kroków, drzew decyzyjnych, pseudokodu
- charakteryzuje algorytmy iteracyjne, tekstowe i szyfrowania, tablicowe
- charakteryzuje algorytmy rekurencyjne
- charakteryzuje problemy i metody ich rozwiązywania, np. algorytmy heurystyczne, problem komiwojażera
- określa złożoność obliczeniową algorytmów
4. Stosuje algorytmy sortowania i wyszukiwania
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje typy sortowania i ich złożoność obliczeniową
- stosuje różne typy sortowania, np. bąbelkowe, zachłanne, przez wstawianie, szybkie, metodą dziel i zwyciężaj
- stosuje algorytmy wyszukiwania dla tablic, list, kolejek, stosów
5. Dobiera narzędzia i metodologie do planowania i zarządzania projektem
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje narzędzi do zarządzania projektem
- stosuje diagramy do zarządzania etapami projektu, zadaniami i czasem, np. diagram Gantta
- korzysta z programów wspierających zarządzanie projektami, np. Jira, Trello
- korzysta z systemu kontroli wersji, np. Git
6. Projektuje aplikację
Kryteria weryfikacji:
- analizuje wymagania klienta i tworzy zgodny z nimi projekt
- tłumaczy wymagania klienta na specyfikację techniczną dla zespołu programistów
- identyfikuje elementy interfejsu użytkownika, np. okna, dialogi, kontrolki, formularze, paski narzędziowe, widgety
- projektuje interfejs użytkownika i wygląd aplikacji
- dostosowuje interfejs do różnych platform
- projektuje aplikacje w różnych paradygmatach programowania: strukturalnym, obiektowym
- projektuje aplikację opartą na architekturze klient-serwer
- projektuje struktury danych dla aplikacji
- projektuje funkcjonalność aplikacji
- planuje system zabezpieczeń aplikacji
7. Planuje przedsięwzięcie programistyczne
Kryteria weryfikacji:
- określa cel projektu
- określa fazy realizacji projektu
- charakteryzuje cykl życia projektu informatycznego i jego poszczególne etapy
- określa zasoby ludzkie oraz ramy czasowe wykonania projektu
- planuje etapy tworzenia aplikacji
- korzysta z metodologii zarządzania projektem: model kaskadowy (waterfall), model przyrostowy, model prototypowy, metodyki zwinne (Agile oraz przynajmniej jedną z Scrum, Lean, Kanban)
- dobiera optymalną metodologię zarządzania projektem
- organizuje prace projektowe
- stosuje harmonogram czynności w celu efektywnego osiągnięcia celów
8. Stosuje wzorce projektowe
Kryteria weryfikacji:
- dobiera wzorzec projektowy do zadania programistycznego
- stosuje wzorce projektowe w programowaniu obiektowym, np. Metoda szablonowa (Template method), Fasada (Facade), Kompozyt (Composite)
9. Stosuje zagadnienia prawa autorskiego w dziedzinie programowania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia autorskie prawa osobiste i majątkowe
- określa czas trwania praw autorskich
- określa konsekwencje naruszenia prawa autorskiego
- charakteryzuje elementy własności intelektualnej (dobra niematerialne, własności przemysłowe)
- rozróżnia typy licencji oprogramowania
4. Programowanie obiektowe
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla obiektowych aplikacji konsolowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia kompilatory i interpretery
- charakteryzuje zadania kompilatora, interpretera, debuggera
- analizuje błędy w kodzie za pomocą debuggera
- charakteryzuje etapy kompilacji i interpretacji kodu
- charakteryzuje pojęcie biblioteki
- kompiluje i uruchamia programy
2. Przestrzega zasad programowania
Kryteria weryfikacji:
- dzieli program na funkcje (metody)
- stosuje rekurencję
- implementuje algorytmy w programie
3. Korzysta z typów danych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje proste i złożone typy danych
- deklaruje własne typy danych
- deklaruje zmienne różnych typów danych
- wykonuje operacje na zmiennych: wejścia i wyjścia, arytmetyczne, logiczne
- stosuje typy złożone i operacje na nich
4. Stosuje wyrażenia, instrukcje i biblioteki
Kryteria weryfikacji:
- stosuje operatory arytmetyczne, przypisania, porównania, logiczne, operatory do obsługi łańcuchów, bitowe
- wykorzystuje priorytety operatorów do właściwego budowania wyrażeń
- stosuje instrukcję warunkową i wyboru
- stosuje instrukcje pętli
- korzysta z wybranych bibliotek języka C++, C#, Python lub innego języka programowania: biblioteka standardowa, biblioteka z funkcjami matematycznymi, biblioteka z podstawowymi algorytmami
5. Stosuje zasady programowania obiektowego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje obiektowe podejście do rozwiązywania problemów
- charakteryzuje pojęcia klasa, obiekt, metoda, pole, dziedziczenie, hermetyzacja, polimorfizm
- dzieli zagadnienie na klasy
- powołuje obiekty
- planuje aplikację z zastosowaniem hermetyzacji, dziedziczenia i polimorfizmu
6. Definiuje klasy
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pola klasy
- określa zakres widoczności pól klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
- definiuje metody klasy
- definiuje konstruktory, w tym konstruktor kopiujący, i destruktor klasy
- definiuje instrukcje inicjujące konstruktora
- określa zakres widoczności metod klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
- implementuje funkcjonalność klasy
- deklaruje obiekty i odwołuje się obiektem do składowych klasy
- definiuje składniki statyczne klasy
- rozróżnia klasy dziedziczone i zaprzyjaźnione
- tworzy funkcje zaprzyjaźnione z klasą
- stosuje składnik statyczny klasy i metody do ich obsługi
7. Definiuje klasy pochodne
Kryteria weryfikacji:
- buduje hierarchię dziedziczenia klas w programie
- wydziela metody i pola do odpowiednich klas w hierarchii dziedziczenia
- definiuje klasy bazowe i pochodne
- stosuje metody wirtualne, definiuje klasy abstrakcyjne
8. Programuje szablony (wzorce) klas
Kryteria weryfikacji:
- definiuje szablony klas dla obsługi prostych typów liczbowych
9. Programuje obsługę wyjątków
Kryteria weryfikacji:
- stosuje szkielet obsługi wyjątków z instrukcjami try i catch
- stosuje instrukcję throw
- opracowuje listę możliwych błędów wykonania aplikacji
- definiuje obsługę dla błędów wykonania aplikacji
5. Programowanie aplikacji desktopowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji desktopowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio)
- stosuje środowiska IDE, RAD
- rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji desktopowych
2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji desktopowych
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pojęcie framework
- stosuje frameworki typowe dla aplikacji desktopowych, np. WPF, Qt
3. Programuje desktopowe aplikacje okienkowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy interfejsu użytkownika (okno, dialog modalny i niemodalny, kontrolki)
- stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji desktopowych, np. C++, C#, Visual Basic, Java, Python
- stosuje język do projektowania interfejsu użytkownika np. XAML
- programuje okna aplikacji
- programuje system menu aplikacji
- programuje okna dialogowe aplikacji
- programuje obsługę zdarzeń myszy i klawiatury
6. Programowanie aplikacji mobilnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji mobilnych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Android Studio, XCode)
- stosuje środowiska IDE, RAD
- rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji mobilnych
2. Programuje aplikacje mobilne
Kryteria weryfikacji:
- programuje aplikacje w jednym z systemów mobilnych: iOS lub Android
- stosuje języki programowania dedykowane dla aplikacji mobilnych na systemach iOS lub Android: Objective-C lub Swift lub Java lub C#
- programuje przechowywanie danych i preferencji użytkownika w aplikacjach mobilnych
- identyfikuje elementy UI aplikacji mobilnej (przyciski, nawigacja, okna dialogowe, listy, formularze, paski narzędziowe, grafika, animacje, dźwięk)
- programuje interfejs użytkownika za pomocą języka XAML
- programuje aplikacje mobilne przy wykorzystaniu elementów UI
- programuje proste aplikacje mobilne typu zegar, powiadamianie, kalendarz, formularz, lokalizacja (system nawigacji satelitarnej)
- pobiera i wysyła dane z lub do internetu dla aplikacji mobilnej
- programuje aplikację mobilną korzystającą z bazy danych
- tworzy aplikacje dostosowane do danej platformy mobilnej (np. system Android smartfon, system Android Tablet, IPAD IPhone)
- uruchamia aplikacje mobilne
- przygotowuje aplikacje do publikacji w sklepie
7. Programowanie aplikacji zaawansowanych webowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji zaawansowanych webowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Eclipse Jet Brains)
- stosuje środowiska IDE, RAD
- rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji webowych
2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji webowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje frameworki typowe dla aplikacji webowych: ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
- wykorzystuje bibliotekę jQuery lub jej odpowiednik
3. Programuje zaawansowane aplikacje webowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji webowych, np. PHP, C#, Python, JavaScript
- stosuje mechanizm sesji użytkownika, ciasteczek
- programuje dynamiczne formularze, systemy logowania i kontroli dostępu do określonych elementów witryny
- programuje aplikacje korzystające z bazy danych
- programuje wybrane elementy funkcjonalności e-sklepu, portalu społecznościowego, serwisu ogłoszeniowego, serwisu rezerwacyjnego
8. Testowanie i dokumentowanie aplikacji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przeprowadza walidację kodu programu
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia i środowisko do testowania programów
- wykonuje testy tworzonych programów
- identyfikuje błędy w tworzonych programach
- poprawia błędy w tworzonych programach, skryptach
- optymalizuje kod źródłowy
2. Dokumentuje tworzoną aplikację
Kryteria weryfikacji:
- stosuje komentarze w kodzie źródłowym programu
- pisze dokumentację kodu
- pisze dokumenty pomocy programu
- pisze instrukcję użytkownika aplikacji
- pisze instrukcję użytkownika programu
- pisze dokumentację wdrożenia projektu
- przygotowuje dokumentację z wykonanych testów
3. Przeprowadza testy
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje metodyki testowania
- przygotowuje testy funkcjonalne i niefunkcjonalne
- przeprowadza testy funkcjonalne
- przeprowadza testy w kolejnych fazach projektu informatycznego
- przeprowadza testy niefunkcjonalne: użyteczności, wydajnościowe, obciążeniowe, zgodności, bezpieczeństwa
- korzysta z systemów raportowania błędów, np. BugZilla, JIRA
- przeprowadza testy interfejsu
- testuje prototyp projektu interfejsu
- przygotowuje środowiska testowe
- planuje scenariusze testowania aplikacji
- pisze scenariusze testowania aplikacji
- raportuje błędy po przeprowadzonych testach
- automatyzuje proces testowania
- testuje aplikację
- weryfikuje zgodność aplikacji z oczekiwaniami klienta
9. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje czy filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
10. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako technikę radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zadań zawodowych
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
11. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę zespołu
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w zespole
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji