
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Rzeczoznawca
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2019-12-16
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnej oceny stanu technicznego, oceny szkód, wyceny napraw oraz ustalenia wartości jednostek pływających takich, jak rekreacyjne jednostki pływające i skutery wodne oraz jednostek pływających zbudowanych na własny użytek. Osoba posiadająca kwalifikację analizuje stan techniczny jednostki pływającej na podstawie oględzin oraz dostarczonej dokumentacji. Sporządza dokumentację potwierdzającą podsumowanie prac. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania kosztorysów amatorskiej budowy łodzi. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy jednostek pływających, jednostek napędowych oraz prawa regulującego poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. W swojej pracy kieruje się zasadami poszanowania prawa, etyki oraz poszanowaniem norm, praw i obowiązków społecznych.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
- osoby posiadające aktualne uprawnienia rzeczoznawców motorowodnych,
- absolwenci szkół żeglugi śródlądowej,
- absolwenci akademii morskiej,
- osoby posiadające uprawnienia motorowodne,
- osoby posiadające kwalifikacje zawodowe członków załóg żeglugi śródlądowej oraz morskiej,
- pracownicy podmiotów gospodarczych przemysłu jachtowego i okrętowego.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie 4 PRK: - dokument poświadczający posiadanie uprawnień inspektora technicznego właściwego związku portowego, - patent sternika motorowodnego lub wyższy
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w:
- instytucjach ubezpieczeniowych,
- w strukturach samorządowych,
- świadczyć usługi biegłego sądowego.
Może również podjąć współpracę z Komisją ds. Badania Wypadków. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Dokument wydawany jest na 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest przedstawienie dokumentacji poświadczającej przygotowanie, co najmniej 6 opinii/operatów szacunkowych/wycen od uzyskania certyfikatu zarejestrowanych we właściwym związku sportowym (Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego; Polskim Związku Żeglarskim).
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Od lat w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych jachtów motorowych. Jednocześnie rośnie również liczba jednostek pływających, które nie są objęte obowiązkiem rejestracji. Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych ponad 20 000 jednostek pływających. Przyrost nowo zarejestrowanych jednostek wynosi około 30% rok do roku, zgodnie z rejestrem prowadzonym przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego [1]. Część z nich pochodzi z rynku wtórnego krajowego jak również z importu. Właściciele prywatni oraz armatorzy są szczególnie zainteresowani możliwością uzyskania dokładnych wycen wartości łodzi. Zwiększa się również różnorodność typów jednostek pływających. Oprócz tradycyjnie spotykanych jachtów motorowych coraz częściej można napotkać skutery wodne, houseboaty, pontony, riby, deski z silnikiem, wodoloty, poduszkowce itp. Rozwój aktywnej formy wypoczynku jaką jest motorowodniactwo skutkuje również zmianą podejścia firm ubezpieczeniowych do kwestii ubezpieczania jachtów motorowych. Pojawia się coraz więcej możliwości wykupienia ubezpieczenia przez właścicieli lub armatorów jachtów motorowych. Obie strony są zainteresowane wykonaniem rzetelnej wyceny jednostki pływającej. Zwiększająca się liczba jachtów motorowych pływająca po akwenach skutkuje również zwiększeniem liczby kolizji i wypadków, w szczególności na terenie marin. Włączenie kwalifikacji do ZSK, zapewni rzetelność w wycenie szkód, a osoby posiadające kwalifikację będą mogły pracować na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych lub jako biegli sądowi. Kwalifikacja może być również wykorzystana przez rzeczoznawców majątkowych. Dzięki temu będą mogli rozszerzyć zakres swojej działalności oraz uzyskać potrzebne na rynku specjalizacje dotyczące jachtów motorowych.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Brak odniesienia do kwalifikacji o zbliżonym charakterze
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji: 1.1. Metody W czasie walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - test teoretyczny; - rozmowa z komisją (wywiad swobodny); - obserwacja w warunkach symulowanych; - obserwacja w warunkach rzeczywistych; - analiza dowodów i deklaracji. Dopuszcza się możliwość zaliczenia części lub całości efektów uczenia się na podstawie analizy dowodów i deklaracji. Analiza dowodów i deklaracji musi być połączona z rozmową z komisją. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest posiadanie aktualnej legitymacji rzeczoznawcy technicznego wydanej przez właściwy związek sportowy i udokumentowania działań w zakresie wykonywania obowiązków rzeczoznawcy w okresie dwóch lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. W przypadku, gdy osoba przystępująca do walidacji nie spełnia opisanych powyżej warunków pozwalających na potwierdzenie wszystkich zestawów efektów uczenia się, zestawy 01 i 02 mogą zostać potwierdzone jedynie na podstawie świadectwa ukończenia szkoły średniej w kierunku okrętowym lub dyplomu ukończenia uczelni morskiej lub innej uczelni technicznej na kierunkach związanych z kształceniem w zakresie okrętownictwa i budowy jachtów. Dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej lub praktycznej. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi mieć: - co najmniej wykształcenie średnie; - minimum 5 letni staż, jako rzeczoznawca techniczny właściwego związku sportowego; - w okresie 5 lat poprzedzających zasiadanie w komisji walidacyjnej wykonał minimum 5 wycen lub innych czynności rzeczoznawcy zarejestrowanych we właściwym związku sportowym. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne: Etap weryfikacji składa się z dwóch części. W pierwszej części, za pomocą metody testu teoretycznego lub rozmowy z komisją sprawdzana jest wiedza teoretyczna zawarta w zestawach efektów uczenia się 01, 02 i 03. Osoby, które zaliczyły pierwszą część weryfikacji, mogą podejść do części praktycznej. Część praktyczna prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każdorazowo metody te połączone są z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym). Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę do przeprowadzenia walidacji; - komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik ekran, tablicę oraz środki do pisania na tablicy; - jednostki pływające z silnikiem napędowym zaburtowym lub wbudowanym. 2. Etap identyfikowania dokumentowania - nie określa się wymagań dla tego etapu.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 2019-12-05 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2019-12-16 r., poz. 1176) oraz na podstawie Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 2021-04-15 r. zmieniającego obwieszczenie w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-05-04 r., poz. 420)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2022-02-16
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
250
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2029-12-16
Kod dziedziny kształcenia
525 - Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C522000001
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13476
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
Konsultacje środowiskowe wykazały potrzebę włączenia kwalifikacji „Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnej oceny stanu technicznego, oceny szkód, wyceny napraw oraz ustalenia wartości jednostek pływających takich, jak rekreacyjne jednostki pływające i skutery wodne oraz jednostek pływających zbudowanych na własny użytek. Osoba posiadająca kwalifikację analizuje stan techniczny jednostki pływającej na podstawie oględzin oraz dostarczonej dokumentacji. Sporządza dokumentację potwierdzającą podsumowanie prac. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania kosztorysów amatorskiej budowy łodzi. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy jednostek pływających, jednostek napędowych oraz prawa regulującego poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. W swojej pracy kieruje się zasadami poszanowania prawa, etyki oraz poszanowaniem norm, praw i obowiązków społecznych.
Zestawy efektów uczenia się
1. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji silników napędowych jednostek pływających
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady działania silnika
Kryteria weryfikacji:
- omawia budowę, wykonanie i materiały podzespołów oraz elementów silnika spalinowego
- omawia budowę, wykonanie i materiały podzespołów oraz elementów silnika elektrycznego
2. Charakteryzuje systemy napędu i układy przeniesienia napędu na jednostce pływającej
Kryteria weryfikacji:
- omawia budowę silników wbudowanych
- omawia budowę silników przyczepnych
- omawia układy przeniesienia napędu dla każdego z silników
- omawia podstawy doboru układu silnik-pędnik-kadłub oraz omawia pojęcia śruba lekka, śruba ciężka
- omawia zasady przeprowadzania korekt geometrii oraz doraźnych napraw pędników
- omawia podstawy obliczeń wytrzymałościowych układów przeniesienia napędu oraz zjawisko wiotkości wału napędowego
3. Charakteryzuje postępowanie z silnikami
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady bezpiecznej eksploatacji silników
- omawia typowe błędy w obsłudze silników
- omawia tryby postępowań awaryjnych przy silnikach
- omawia procedury oceny po wystąpieniu uszkodzeń
- omawia podstawy diagnostyki silników
- omawia skutki stosowania wody zaburtowej w otwartych układach chłodzenia oraz pracy silnika z niesprawnym układem chłodzenia
- omawia zasady doboru olejów smarowych oraz wpływ niewłaściwego doboru olejów na żywotność silnika
- omawia obowiązujące normy emisji hałasu dopuszczalne dla jednostek pływających oraz sposoby pomiaru
- omawia zasady eksploatacji, konserwacji i naprawy silników elektrycznych oraz ogniw elektrycznych
2. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji kadłubów jednostek pływających
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje teoretyczne podstawy budowy kadłuba okrętowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia typy kadłubów
- omawia geometrię kadłuba i konstrukcję
- omawia materiały konstrukcyjne
- wyjaśnia pojęcia: stateczność, pływalność i niezatapialność
2. Charakteryzuje praktykę eksploatacji kadłuba
Kryteria weryfikacji:
- omawia stopnie zużycia konstrukcji kadłuba w zależności od zastosowanych materiałów konstrukcyjnych
- omawia konstrukcyjne sposoby przeciwdziałania awariom kadłuba
- omawia najczęściej występujące uszkodzenia kadłuba oraz metodologię ich napraw
- omawia procedury oceny uszkodzeń oraz metodologię badań nieniszczących poszycia i spoin
- omawia wpływ sposobu użytkowania jednostki pływającej na żywotność kadłuba oraz odporność wybranych materiałów konstrukcyjnych (metal, drewno, kompozyty) na zużycie zmęczeniowe oraz udarowe przebiegi sił obciążających
- omawia metodykę stosowania klejów w montażach i naprawach
- omawia metodykę połączeń metali trudno spawalnych i niespawalnych
3. Charakteryzowanie skutera wodnego, jako szczególnego przypadku jednostki pływającej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje skuter wodny jako jednostkę pływającą
Kryteria weryfikacji:
- omawia definicję skutera wodnego oraz czynniki różniące go od rekreacyjnej jednostki pływającej
- omawia ogólną konstrukcję skutera wodnego
- omawia teoretyczne podstawy eksploatacji skutera wodnego
2. Charakteryzuje konstrukcję skutera wodnego
Kryteria weryfikacji:
- omawia konstrukcję kadłuba w zależności od zastosowanych materiałów konstrukcyjnych
- omawia zastosowane układy napędu
- omawia wyposażenie eksploatacyjne skutera wodnego
- omawia najczęściej występujące usterki i uszkodzenia skutera wodnego
3. Charakteryzuje sposoby użytkowania skutera wodnego
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady bezpieczeństwa podczas użytkowania skutera wodnego
- omawia procedury w przypadku wystąpienia awarii
- omawia procedury oceny poawaryjnej
4. Wykonywanie wycen i kosztorysów jednostek pływających
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wycenia wartość jednostki pływającej
Kryteria weryfikacji:
- wycenia wartość łodzi z silnikiem, skutera wodnego lub innej jednostki rekreacyjnej
- ocenia szkodę odniesioną przez jednostkę pływającą lub jej wyposażenie
- sporządza pisemne orzeczenie stanu technicznego kadłuba, silnika i osprzętu, z uwzględnieniem dostępnej dokumentacji
- sporządza wycenę jednostki pływającej zgodną z obowiązującymi przepisami prawa lub wycenę niezbędnej naprawy
2. Sporządza kosztorys amatorskiej budowy jednostki pływającej
Kryteria weryfikacji:
- przeprowadza analizę prawną budowy jednostki pływającej lub jej doposażenia
- przygotowuje kosztorys budowy łodzi z silnikiem, skutera wodnego lub innej jednostki rekreacyjnej, w tym łodzi bez silnika
- przygotowuje kosztorys zainstalowania osprzętu i/lub silnika
3. Nadzoruje budowę i przebudowę jednostek pływających
Kryteria weryfikacji:
- ocenia stopień zaawansowania prac w stosunku do harmonogramu
- ocenia wydatkowanie środków w stosunku do założonego budżetu
- ocenia prawidłowość wykonanych czynności konstrukcyjnych lub przebudowy
- wykonuje pomiary łodzi
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Infrastruktury