Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
sektorowe
Data włączenia do ZSK:
2020-02-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji sektorowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 4)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć z kiteboardingu, w tym prowadzenia zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym klasach: „Formula Kite” i „Twin Tip Racing”). Jest również przygotowana do planowania i prowadzenia procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego przygotowanie sportowców do zawodów kiteboardingowych o randze Pucharu Polski oraz Pucharu Świata.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: - osób pracujących jako instruktorzy kiteboardingu, które posiadają potwierdzenie kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” i chciałyby planować i prowadzić proces treningowy z kiteboardingu, obejmujący też przygotowanie uczestników do zawodów kiteboardingowych o randze narodowej oraz międzynarodowej; - osób prowadzących kiteboardingowe kluby sportowe; - młodzieży akademickiej, zainteresowanej możliwością zatrudnienia w atrakcyjnej, nowoczesnej, rozwijającej się branży sportowo-turystycznej; - osób prowadzących aktywny styl życia, uprawiających różne formy sportu powszechnego (zwłaszcza formy wodne i śnieżne), które chciałyby podnieść swoje kwalifikacje.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada certyfikat kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu”; - przedstawi oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania sportów wodnych; - legitymuje się poświadczeniem ukończenia kursu pierwszej pomocy. Kurs musi obejmować: - kurs pierwszej pomocy z opatrywaniem poszkodowanego w warunkach akwenów wodnych; - reagowanie w przypadku omdlenia, napadu drgawkowego, złamania, zranienia; - resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach morskich; - transport poszkodowanego do brzegu; - wiedzę związaną z aspektami prawnymi dotyczącymi postępowania z osobami poszkodowanymi w wieku od 0 do 18 lat; - zagadnienia dotyczące procedur SAR (Search and Rescue) związanych z koordynacją ratownictwa wodnego (procedury SAR obejmują: - prawidłowe wzywanie służb ratownictwa wodnego, współpracę z wyżej wymienionymi służbami; - stosowanie kanałów ratunkowych i numerów ratunkowych używanych nad wodą; - używanie środków pirotechnicznych; - stosowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych na wodzie; - sposoby zachowywania się osoby poszkodowanej przed wydobywaniem z wody); - legitymuje się uprawnieniami pozwalającymi prowadzić jednostkę wodną z napędem powyżej 10 kW; - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa, o których mowa w art. 46–49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2019 r., poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); - posiada aktualną polisę OC i NNW na czas trwania walidacji.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Certyfikat „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu”

Kwalifikacje poprzedzające

Inne warunki

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach szkolenia kiteboardingu i klubach sportowych w kraju oraz – po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego – za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia w kiteboardingu. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kiteboardingu, w zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych. Może też przygotowywać sportowców do zawodów kiteboardingowych o randze narodowej oraz międzynarodowej w ramach działalności sportowej Polskiego Związku Kiteboardingu.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest przeprowadzenie procesu szkoleniowo-treningowego dla minimum 30 osób w ciągu 3 lat oraz zaliczenie zestawu 1.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Kiteboarding - rozumiany jako dyscyplina wykorzystująca latawiec jako siłę napędową i różne typy desek do poruszania się w szczególności po wodzie - jest stosunkowo młodą dziedziną sportu w Polsce. Początki datuje się na rok 1999 r., od tego czasu rozwija się bardzo prężnie, a miejsca takie jak Zatoka Pucka, Jezioro Gardno, Jezioro Powidzkie, Łeba, Ustka, Zalew Szczeciński corocznie odwiedzają tysiące osób chętnych do nauki kiteboardingu. W początkach funkcjonowania Polskiego Związku Kiteboardingu w kursach uczestniczyło nie więcej niż 100 osób rocznie. Statystyki prowadzone przez Polski Związek Kiteboardingu pokazują, że w ostatnich latach rocznie około 5000-7000 osób uczestniczy w kursach i szkoleniach z zakresu kiteboardingu. Warto zauważyć, że od 1999 r. powstało około 50 szkół kiteboardingu. O wzrastającej popularności tej dyscypliny świadczą również dane medialne. Odnotowuje się bardzo duże zainteresowanie ze strony mediów i firm, które są gotowe sponsorować dyscyplinę. W ostatnich latach na temat kiteboardingu ukazało się przeszło 700 artykułów prasowych, ponad 1000 programów radiowych, ponad 200 telewizyjnych oraz przeszło 4000 wiadomości internetowych. Warto podkreślić, że informacja o organizowanych od 12 lat zawodach „Ford Kite Cup” w portalach społecznościowych doczekała się około 10 000 polubień. Rozwój dyscypliny przekłada się na rozwój regionów, w których organizowane są szkolenia. Przyczynia się do rozwoju baz szkoleniowych i turystycznych, generując miejsca pracy. Z uwagi na obcowanie z często nieprzewidywalnymi żywiołami - wodą i wiatrem, a także konieczność nauczania technik i manewrów mogących wpływać na bezpieczeństwo, zdrowie i życie zarówno uczących się, jak i innych użytkowników akwenów i plaż, konieczne jest odpowiednie przygotowanie i sprawdzenie kadr nauczających tej stosunkowo nowej dyscypliny. Włączenie kwalifikacji „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wynika zatem z potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w stosunkowo nowej i dynamicznie rozwijającej się dziedzinie, jaką jest kitesurfing. Stworzenie systemu certyfikacji gwarantującego jakość jest odpowiedzią na coraz liczniejsze i wysokokosztowe kursy i szkolenia, prowadzone obecnie na polskim rynku głównie przez zagraniczne firmy prywatne. Na rynku pojawia się coraz więcej ofert edukacyjnych, niepodlegających żadnej ocenie ani w zakresie jakości procesu szkoleniowego, ani kompetencji absolwentów. Podmiot wnioskujący włączenie kwalifikacji od lat prowadzi prace zmierzające do standaryzacji sposobów nauczania i walidowania umiejętności niezbędnych do efektywnego i bezpiecznego uprawiania kiteboardingu. Proponowane działania mają na celu stworzenie programów szkoleniowych i walidacyjnych dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i specyfiki naszego kraju, a jednocześnie opierających się na światowym dorobku w zakresie metodyki nauczania i bezpieczeństwa. Jednym z dowodów poświadczających zaawansowany stan prac w tym zakresie jest wydanie podręcznika dla instruktorów „Podręcznik instruktora PZKite” (I wydanie - 2013, aktualizowane na bieżąco, ostatnia aktualizacja w 2017 r.). Proponowana kwalifikacja może stanowić istotne wsparcie w realizacji krajowych, europejskich i globalnych programów prewencji chorób cywilizacyjnych. W szczególności może być wykorzystana w programie „Sport dla wszystkich” Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r, którego główną ideą jest „stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego – aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia” („Sport dla wszystkich”, Załącznik do decyzji Nr 47 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., s. 3). Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kiteboardingu - zakładać i prowadzić szkoły i kluby sportowe, co przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Włączenie kwalifikacji „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów kiteboardingu w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 4 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Włączenie tej kwalifikacji będzie też spójne z międzynarodowymi trendami przypisywania poziomów ram kwalifikacji do kwalifikacji związanych z kiteboardingiem (por. Nowozelandzki Rejestr Kwalifikacji).

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" jest powiązana z innymi kwalifikacjami z obszaru kiteboardingu: "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" oraz "Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu". Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji " Prowadzenie zajęć z kiteboardingu". Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" jest przygotowana do planowania i realizacji zajęć w charakterze instruktora, z kolei osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" ma kompetencje pozwalające na prowadzenie zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym klasach: "Formula Kite" i "Twin Tip Racing") oraz procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego również przygotowanie uczestników do zawodów kiteboardingowych o randze narodowej oraz międzynarodowej. Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu" jest przygotowana do planowania i organizowania procesu dydaktyczno-szkoleniowego we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych), a także budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich oraz prowadzenia szkoleń z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody. Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna - służy weryfikacji wiedzy dotyczącej uwarunkowań planowania i realizacji jednostek treningowych i procesu szkoleniowo-treningowego w różnych klasach kiteboardingu; z zakresu obsługi i doboru sprzętu, bezpieczeństwa; wyboru akwenu; znajomości ramowego cyklu szkoleniowego. Wiedza ma być weryfikowana w trakcie testu teoretycznego i rozmowy z komisją. Część praktyczna - ma na celu weryfikację umiejętności pływania na desce z hydroskrzydłem "foil", obsługi sprzętu stosowanego w nauczaniu kiteboardingu, obsługi i wykorzystania systemów bezpieczeństwa, stosowania metod "self-rescue" oraz umiejętności związanych z planowaniem i prowadzeniem jednostek treningowych oraz procesu treningowego. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączoną z wywiadem swobodnym. Dopuszcza się stosowanie analizy dowodów i deklaracji. Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się związanych z planowaniem procesu szkoleniowo-treningowego są konspekty prowadzone dla potrzeb procesu szkoleniowo-treningowego w kiteboardingu. Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się walidowanych w części praktycznej jest licencja trenera Polskiego Związku Kiteboardingu wydana nie później niż trzy lata przed przystąpieniem kandydata do procesu walidacji. Efekt uczenia się "Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem dłuższym niż 45 cm" może być zaliczony, jeśli kandydat wylegitymuje się wynikami z zawodów pucharu krajowego lub międzynarodowego świadczącymi o ukończeniu przez niego co najmniej jednego wyścigu w klasie FK i jednego w klasie TTR. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna musi nastąpić bezpośrednio po części teoretycznej. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia procesu walidacji, w trakcie którego weryfikowane będą efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" oraz "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu". 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. W skład komisji wchodzą 3 osoby, w tym przewodniczący komisji. Pierwszy członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej; - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia kadr w kiteboardingu w Polsce; - jest autorem lub współautorem minimum 1 opublikowanej publikacji z zakresu kiteboardingu. Drugi członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 3-letnie doświadczenie w sędziowaniu zawodów w kiteboardingu lub posiada doświadczenie na zawodach mistrzostw świata lub pucharze świata w kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum 1 opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. Trzeci członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 5-letnie doświadczenie w organizowaniu pracy instruktorów kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Instytucja certyfikująca zapewnia salę, której organizacja musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę, komputer z dostępem do Internetu, tablicę whiteboard - dużą. Do przeprowadzenia części praktycznej weryfikacji instytucja certyfikująca musi zapewnić: - dostęp do akwenu około 600 m x 400 m; - kursantów, minimalna liczba: 1 kursant na 3 osoby przystępujące do walidacji; - łódź motorową lub ponton typu "Rib" o minimalnej długości 5m wyposażoną w jednostkę napędową nie mniejszą niż 10 KW; - latawce pompowane w rozmiarach: 5-8 m; 9-12 m, nie mniejszy niż 13 m (minimum dwukrotnie więcej latawców niż osób przystępujących do walidacji); - latawiec komorowy 12 m lub większy; - latawce treningowe; - deski (długość ok. 140), minimalna liczba: 1 deska na 2 kandydatów; - deski z hydroskrzydłem (wysokość masztu nie mniejsza niż 0,8 cm); - pianki, kamizelki asekuracyjne, trapezy, kaski; - flagi i boje do oznaczenia akwenu. Sprzęt kiteboardingowy nie może być starszy niż dwuletni. Instytucja certyfikująca zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymagań.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-01-17 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-02-07 r., poz. 160)
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 768)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
520
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-02-07
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C812000008
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13483

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia procesu treningowego z kiteboardingu oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania trenerów. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku w zakresie prowadzenia profesjonalnych treningów z kiteboardingu oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w tym zakresie. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze prowadzenia treningów z kiteboardingu w ramach wyczynowego uprawiania sportu.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć z kiteboardingu, w tym prowadzenia zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym w klasach: „Formula Kite” i „Twin Tip Racing”). Jest również przygotowana do planowania, prowadzenia i oceny procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego przygotowanie sportowców do zawodów kiteboardingowych o randze pucharu Polski oraz pucharu świata. Selekcjonuje i wykorzystuje elementy gotowych planów szkoleniowych, uwzględniając zainteresowania, możliwości i potrzeby uczestników procesu szkoleniowo-treningowego. Posługuje się wybranymi przez siebie metodami i narzędziami pracy, dostosowując je do uwarunkowań rozwoju ontogenetycznego sportowców, celów i postępów treningowych. W odniesieniu do ramowego cyklu szkoleniowego przygotowuje konspekty jednostek treningowych, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć i poziomu umiejętności sportowców oraz uwzględniając zmienność warunków atmosferycznych. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu dla wszystkich oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. Nadzoruje technikę i sposób wykonywania ćwiczeń przez zawodników. Wykorzystuje jednostkę asekuracyjną z silnikiem z napędem powyżej 10 kW do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy procesu treningowego w różnych klasach kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia biologiczne podstawy planowania jednostek treningowych i procesu treningowego w kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu
  2. opisuje ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowane mięśnie
  3. identyfikuje sekwencje pozycja - ruch - siła człowieka i latawca występujące w czasie uprawiania kiteboardingu
  4. wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka
  5. wyjaśnia podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym
  6. omawia krzywą intensywności zajęć
  7. opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka
  8. wyjaśnia zasady planowania i korygowania planu treningowego
  9. opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie
  10. opisuje znaczenie rejestrowania parametrów motoryczności zawodnika i wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji planu jednostek treningowych i procesu treningowego, m.in. w odniesieniu do zmiany środków lub zmiany celu
2. Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w jednostkach treningowych i procesie treningowym w kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z zawodnikami przed rozpoczęciem jednostki treningowej
  2. wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodników w trakcie realizacji zajęć jednostki treningowej, m.in. samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach
  3. omawia korzyści z uczestnictwa w treningu w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka
  4. omawia wpływ cech indywidualnych (np. poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację, motywację) na wybrane kategorie ćwiczeń
3. Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu jednostek treningowych i procesu treningowego w kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jednostkach treningowych i w procesie treningowym
  2. wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla uczestnictwa w różnych klasach kiteboardingu
  3. wymienia sposoby prawidłowego zabezpieczania sportowców przed urazami i wypadkami (np. kask, kamizelka, rozgrzewka)
  4. omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących, suplementacji w sporcie oraz prowadzenia trybu zdrowego stylu życia
  5. identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia zawodnika wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia jednostek treningowych i procesu treningowego (m.in. doboru intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń)
  6. omawia zakres odpowiedzialności prawnej trenera
  7. wymienia elementy wyposażenia trenera i zawodników oraz miejsca prowadzenia jednostki treningowej, które mają wpływ na bezpieczeństwo
4. Omawia zasady teorii i metodykę planowania jednostek treningowych i procesu treningowego w różnych klasach kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje obszar zawodowy trenera sportu
  2. omawia komponenty jednostek treningowych z kiteboardingu (m.in. treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań zawodników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury)
  3. charakteryzuje strukturę jednostek treningowych oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części
  4. omawia metody stosowane w realizacji jednostek treningowych w sporcie (m.in. metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć sportowych)
  5. charakteryzuje mezocykle, makrocykle, mikrocykle w procesie szkoleniowym
  6. charakteryzuje środki stosowane w sporcie (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie)
  7. wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych przy wykonywaniu zadań trenera kiteboardingu

2. Planowanie jednostek treningowych z kiteboardingu w klasach "Formula Kite (FK)" i "Twin Tip Racing (TTR)"

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dostosowuje plan jednostek treningowych w klasach FK i TTR do umiejętności zawodników oraz warunków atmosferycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia polski system i standard procesu szkolenia sportowców w klasach FK i TTR
  2. ocenia poziom umiejętności zawodników w klasach FK i TTR na podstawie przeprowadzonego wywiadu (cele, doświadczenie, sprawność motoryczna)
  3. przystosowuje plan jednostek treningowych do umiejętności zawodników i warunków atmosferycznych
2. Omawia zagadnienia związane z klasami FK i TTR
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia klasy kiteboardingu
  2. charakteryzuje zakres działania światowych organizacji kiteboardingu (w tym: World Sailing, IKA)
  3. omawia obowiązujące procedury startowe dla klas FK i TTR
  4. omawia pojęcia dotyczące sprzętu stosowanego w klasach FK i TTR
  5. omawia predyspozycje do uprawiania kiteboardingu w klasach FK i TTR
  6. omawia zasady zachowania bezpieczeństwa związane z uprawianiem kiteboardingu w klasach FK i TTR
  7. omawia podstawowe przepisy regatowe stosowane w czasie zawodów sportowych
  8. omawia podstawowe warianty tras regatowych oraz ich ustawień w trakcie treningu, z uwzględnieniem reakcji na zmiany warunków pogodowych
  9. omawia strategię i taktykę regatową w odniesieniu do zmienności warunków meteorologicznych, różnych lokalizacji akwenów i różnego rozstawienia tras do wyścigów
  10. omawia zagadnienia związane z aerodynamiką oraz hydrodynamiką pozwalające wyjaśnić działanie sprzętu regatowego
  11. omawia zasady serwisowania sprzętu wykorzystywanego w klasach FK i TTR
  12. omawia dostępne regulacje sprzętu wykorzystywanego w klasach FK i TTR oraz potrafi wskazać, na jakie elementy wpłyną ich zmiany
3. Przygotowuje konspekt jednostek treningowych w klasach FK i TTR
Kryteria weryfikacji:
  1. uwzględnia metodyczne, biologiczne i psychospołeczne podstawy planowania jednostek treningowych oraz zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  2. dobiera sprzęt, miejsce i ćwiczenia, uwzględniając rodzaj akwenu, możliwości zawodników i warunki meteorologiczne (m.in. rodzaj, siła i kierunek wiatru, zmienność pogody)
  3. planuje przebieg jednostek treningowych, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, chronologia ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie zawodników
  4. planuje zajęcia samodzielne oraz z udziałem pomocnika asystenta trenera
  5. zapewnia zawodnikowi czas do samooceny

3. Prowadzenie zajęć z kiteboardingu w klasach FK i TTR

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Naucza reagowania w sytuacjach awaryjnych podczas pływania w klasach FK i TTR
Kryteria weryfikacji:
  1. demonstruje akcję "self-rescue" z deską wyposażoną w hydroskrzydło i z latawcem komorowym
  2. odzyskuje utraconą na wodzie deskę wyposażoną w hydroskrzydło
  3. przeprowadza restart latawca komorowego na głębokiej wodzie
  4. przeprowadza symulację wykonania akcji ratunkowej na jednostce asekuracyjnej wyposażonej w napęd powyżej 10 kW
  5. demonstruje, w jaki sposób zwijać linki i latawiec komorowy po użyciu systemu bezpieczeństwa
  6. demonstruje, jak należy zachowywać się na łodzi asekuracyjnej, wyposażonej w napęd powyżej 10 kW, w czasie sytuacji awaryjnych
  7. opisuje postępowanie w sytuacji nagłych zmian warunków atmosferycznych, zagrażających bezpieczeństwu zawodników
2. Prowadzi ćwiczenia z technik stosowanych w klasach FK i TTR, stosując zasady teorii i metodyki sportu
Kryteria weryfikacji:
  1. demonstruje i objaśnia sposób wykonywania ćwiczeń
  2. instruuje werbalnie i niewerbalnie, posługując się uniwersalnym systemem znaków
  3. pyta zawodników o ich odczucia
  4. podaje zawodnikom wskazówki w celu poprawy efektów ćwiczenia
  5. przeprowadza zajęcia z udziałem asystentem trenerem
3. Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem dłuższym niż 45 cm
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady wchodzenia w lewitację
  2. wykonuje poprawny start na desce w obu kierunkach
  3. pływa bez lewitacji na desce
  4. przyjmuje poprawną pozycję podczas pływania
  5. wprowadza w lewitację (żabkowanie) deskę
  6. wykazuje się umiejętnością stałego, bezproblemowego pływania w lewitacji minimum przez 200 metrów, na wiatr i z wiatrem
  7. wykonuje zwroty (sztag i rufa - w lewitacji lub gdy deska dotyka powierzchni wody)
  8. obsługuje latawiec komorowy (start, lądowanie)

4. Realizowanie procesu treningowego w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia sposoby ustawienia i konserwacji sprzętu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sposoby przeprowadzania trymowania baru i ustawień latawca
  2. omawia sposoby naprawiania latawca i deski
  3. wymienia sposoby naprawy i wymiany niedziałających elementów baru i linek
  4. omawia sposoby przygotowania powierzchni hydroskrzydła do treningu
  5. wskazuje sytuacje, w których sprzęt wymaga profesjonalnej naprawy
2. Organizuje proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia możliwość przeprowadzenia jednostki treningowej w danym miejscu i w panujących warunkach meteorologicznych
  2. przygotowuje miejsce do prowadzenia jednostki treningowej, uwzględniając możliwości zawodników
  3. zabezpiecza akwen treningowy, wykorzystując flagi, boje oraz jednostkę asekuracyjną
  4. rozstawia trasę w różnych wariantach
  5. dobiera sprzęt do warunków atmosferycznych oraz osobniczych (m.in. dopasowuje sprzęt do wagi i wzrostu zawodnika)
  6. sprawdza stan techniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia jednostek treningowych
  7. sprawdza przygotowanie uczestników do udziału w jednostce treningowej
  8. opisuje dostępne narzędzia teleinformatyczne (np. aplikacje komputerowe, mobilne) wspierające komunikację z zawodnikami i ułatwiające ich motywację do udziału w procesie treningowym
  9. przygotowuje narzędzia do analizowania postępów w procesie treningowym w oparciu o informacje uzyskiwane z bieżącej i okresowej oceny sportowca zawodnika, m.in. stosuje dziennik treningowy
3. Prowadzi proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza tabelę analizy błędów
  2. ustawia się względem grupy, tak aby umożliwić wszystkim zawodnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń
  3. egzekwuje prawidłowe ustawienie zawodników podczas wykonywania ćwiczeń
  4. monitoruje samopoczucie zawodników, uwzględniając posiadane informacje dotyczące ich stanu zdrowia
  5. monitoruje i w razie potrzeby modyfikuje intensywność ćwiczeń
  6. monitoruje technikę wykonywania ćwiczeń i w razie potrzeby reaguje, stosując zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie
  7. nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie prowadzenia jednostki treningowej
  8. reaguje w sytuacji zmiany warunków prowadzenia jednostki treningowej, np. przerywa prowadzenie lub zmienia sposób prowadzenia jednostki treningowej
  9. systematycznie kontroluje liczbę zawodników na akwenie w czasie trwania jednostki treningowej
4. Przygotowuje proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia założenia procesu treningowego
  2. analizuje stan zdrowia i sprawność motoryczną zawodników na podstawie m.in. oceny postawy ciała, składu ciała, pomiaru tętna, wyników testów sprawnościowych i wydolnościowych, umiejętności w zakresie pływania
  3. dostosowuje gotowy plan szkoleniowy w perspektywie długoterminowej do potrzeb zawodników i warunków prowadzenia jednostek treningowych
  4. dostosowuje gotowy plan szkoleniowy w perspektywie krótkoterminowej do warunków oraz potrzeb i możliwości zawodników
  5. periodyzuje proces treningowy
  6. rozpisuje rozkład obciążeń treningowych
  7. identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin
  8. planuje okresową kontrolę i ocenę postępów zawodników w procesie treningowym
5. Wykorzystuje motorową jednostkę asekuracyjną do prowadzenia asekuracji, treningu oraz akcji ratunkowej
Kryteria weryfikacji:
  1. prowadzi jednostkę asekuracyjną
  2. przed użyciem jednostki asekuracyjnej sprawdza jej wyposażenie oraz stan techniczny
  3. przed wejściem zawodników do wody ustala awaryjne sygnały ostrzegawcze (flaga, gwizdek, sygnały wizualne) oraz znaczenie tych sygnałów
  4. zachowuje bezpieczną odległość pomiędzy łodzią a zawodnikami
  5. kontroluje na bieżąco bezpieczeństwo zawodników w wyznaczonej strefie
  6. przeprowadza procedurę startowania i lądowania latawca z pokładu jednostki asekuracyjnej
6. Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
  1. informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń
  2. mobilizuje do aktywności, m.in. stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń
  3. podsumowuje jednostkę treningową, podkreśla zrealizowane cele oraz motywuje do udziału w treningu

5. Organizacja grupy szkoleniowej i promocja kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zagadnienia związane z organizowaniem grupy szkoleniowej w obszarze kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady etyki pracy z grupą szkoleniową
  2. omawia rolę otoczenia grupy szkoleniowej w procesie treningowym (m.in. rodzice i opiekunowie, klub sportowy)
  3. omawia metody naboru i selekcji uczestników do grupy szkoleniowej
  4. omawia sposoby identyfikacji talentów wśród uczestników grupy szkoleniowej
  5. omawia sposoby rozwijania talentów uczestników grupy szkoleniowej
2. Charakteryzuje zagadnienia związane z promowaniem kiteboardingu jako sportu dla wszystkich oraz sportu ukierunkowanego na uzyskanie poziomu sportowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby upowszechniania kiteboardingu jako sportu dla wszystkich (dla różnych grup wiekowych, rodzin, amatorów itp.)
  2. przygotowuje przykładowe oferty promocyjne programu treningu wstępnego kiteboardingu jako sportu dla wszystkich
  3. omawia zasady zachęcania do podejmowania współzawodnictwa w kiteboardingu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Kiteboardingu

Wnioskodawca:

Polski Związek Kiteboardingu

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH