Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
sektorowe
Data włączenia do ZSK:
2020-02-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji sektorowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 6)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych). Jest również przygotowana do budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich oraz projektowania procesów dydaktyczno-szkoleniowych. Osoba posiadająca kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach nauki i doskonalenia uprawiania kiteboardingu w kraju oraz – po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego – za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących programy dydaktyczno-szkoleniowe w kiteboardingu oraz realizować programy dydaktyczne z obszaru kiteboardingu dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: - osób pracujących jako instruktorzy i trenerzy kiteboardingu, które posiadają potwierdzenie kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” lub „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” i chciałyby planować i organizować proces dydaktyczno-szkoleniowy we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych; - osób, które chciałyby potwierdzić umiejętności związane z tworzeniem opracowań stanowiących ramy teoretyczne prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich; - osób, które chciałyby potwierdzić umiejętności prowadzenia szkoleń z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która: - legitymuje się certyfikatem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu”; - przedstawi oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania sportów wodnych; - legitymuje się poświadczeniem ukończenia kursu pierwszej pomocy. Kurs musi obejmować: - kurs pierwszej pomocy z opatrywaniem poszkodowanego w warunkach akwenów wodnych; - reagowanie w przypadku omdlenia, napadu drgawkowego, złamania, zranienia; - resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach morskich; - transport poszkodowanego do brzegu; - wiedzę związaną z aspektami prawnymi dotyczącymi postępowania z osobami poszkodowanymi w wieku od 0 do 18 lat; - zagadnienia dotyczące procedur SAR (Search and Rescue) związanych z koordynacją ratownictwa wodnego (procedury SAR obejmują: - prawidłowe wzywanie służb ratownictwa wodnego, współpracę z wyżej wymienionymi służbami; - stosowanie kanałów ratunkowych i numerów ratunkowych używanych nad wodą; - używanie środków pirotechnicznych; - stosowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych na wodzie; - sposoby zachowywania się osoby poszkodowanej przed wydobywaniem z wody); - legitymuje się uprawnieniami pozwalającymi prowadzić jednostkę wodną z napędem powyżej 10 kW; - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa, o których mowa w art. 46–49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2019 r., poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); - posiada aktualną polisę OC i NNW na czas trwania walidacji.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Certyfikat „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” lub „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu”

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach nauki i doskonalenia uprawiania kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich w kraju oraz – po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego – za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących programy dydaktyczno-szkoleniowe w kiteboardingu oraz realizować programy dydaktyczne z obszaru kiteboardingu dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi. Jest przygotowana do tworzenia ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu oraz projektowania procesów dydaktyczno-szkoleniowych w ramach sportu powszechnego, w tym przygotowywania podręczników, programów szkoleń itp. Osoba posiadająca tę kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie nauki i doskonalenia kiteboardingu w zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest przedstawienie raportów z przeprowadzenia przez osobę posiadającą certyfikat minimum 5 procesów szkoleniowo-treningowych w okresie ważności certyfikatu.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Kiteboarding - rozumiany jako dyscyplina wykorzystująca latawiec jako siłę napędową i różne typy desek do poruszania się w szczególności po wodzie - jest stosunkowo młodą dziedziną sportu w Polsce. Początki datuje się na rok 1999 r., od tego czasu rozwija się bardzo prężnie, a miejsca takie jak Zatoka Pucka, Jezioro Gardno, Jezioro Powidzkie, Łeba, Ustka, Zalew Szczeciński corocznie odwiedzają tysiące osób chętnych do nauki kiteboardingu. W początkach funkcjonowania Polskiego Związku Kiteboardingu w kursach uczestniczyło nie więcej niż 100 osób rocznie. Statystyki prowadzone przez Polski Związek Kiteboardingu pokazują, że w ostatnich latach rocznie około 5000-7000 osób uczestniczy w kursach i szkoleniach z zakresu kiteboardingu. Warto zauważyć, że od 1999 r. powstało około 50 szkół kiteboardingu. O wzrastającej popularności tej dyscypliny świadczą również dane medialne. Odnotowuje się bardzo duże zainteresowanie ze strony mediów i firm, które są gotowe sponsorować dyscyplinę. W ostatnich latach na temat kiteboardingu ukazało się przeszło 700 artykułów prasowych, ponad 1000 programów radiowych, ponad 200 telewizyjnych oraz przeszło 4000 wiadomości internetowych. Warto podkreślić, że informacja o organizowanych od 12 lat zawodach „Ford Kite Cup” w portalach społecznościowych doczekała się około 10 000 polubień. Rozwój dyscypliny przekłada się na rozwój regionów, w których organizowane są szkolenia. Przyczynia się do rozwoju baz szkoleniowych i turystycznych, generując miejsca pracy. Z uwagi na obcowanie z często nieprzewidywalnymi żywiołami - wodą i wiatrem, a także konieczność nauczania technik i manewrów mogących wpływać na bezpieczeństwo, zdrowie i życie zarówno uczących się, jak i innych użytkowników akwenów i plaż, konieczne jest odpowiednie przygotowanie i sprawdzenie kadr nauczających tej stosunkowo nowej dyscypliny. Włączenie kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wynika zatem z potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w stosunkowo nowej i dynamicznie rozwijającej się dziedzinie, jaką jest kitesurfing. Stworzenie systemu certyfikacji gwarantującego jakość jest odpowiedzią na coraz liczniejsze i wysokokosztowe kursy i szkolenia, prowadzone obecnie na polskim rynku głównie przez zagraniczne firmy prywatne. Na rynku pojawia się coraz więcej ofert edukacyjnych niepodlegających żadnej ocenie ani w zakresie jakości procesu szkoleniowego, ani kompetencji absolwentów. Podmiot wnioskujący włączenie kwalifikacji od lat prowadzi prace zmierzające do standaryzacji sposobów nauczania i walidowania umiejętności niezbędnych do efektywnego i bezpiecznego uprawiania kiteboardingu. Proponowane działania mają na celu stworzenie programów szkoleniowych i walidacyjnych dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i specyfiki naszego kraju, a jednocześnie opierających się na światowym dorobku w zakresie metodyki nauczania i bezpieczeństwa. Jednym z dowodów poświadczających zaawansowany stan prac w tym zakresie jest wydanie podręcznika dla instruktorów „Podręcznik instruktora PZKite” (I wydanie - 2013 r., aktualizowane na bieżąco, ostatnia aktualizacja w 2017 r.). Kwalifikacja „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” wpłynie na podniesienie jakości i standardów procesów kształtowania i walidacji umiejętności w obszarze szkoleń z kiteboardingu, a także opracowywania i wdrażania zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa w procesach szkolenia. Włączenie kwalifikacji przyczyni się również do tworzenia opracowań i koncepcji metodycznych dotyczących nauczania zgodnie z aktualnymi kierunkami rozwoju światowego kiteboardingu. Proponowana kwalifikacja może stanowić istotne wsparcie w realizacji krajowych, europejskich i globalnych programów prewencji chorób cywilizacyjnych. W szczególności może być wykorzystana w programie „Sport dla wszystkich” Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r,. którego główną ideą jest „stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego – aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia” („Sport dla wszystkich”, Załącznik do decyzji Nr 47 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., s. 3). Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kiteboardingu - zakładać i prowadzić szkoły i kluby sportowe, co przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Włączenie kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów kiteboardingu w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 6 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Włączenie tej kwalifikacji będzie też spójne z międzynarodowymi trendami przypisywania poziomów ram kwalifikacji do kwalifikacji związanych z kiteboardingiem (por. Nowozelandzki Rejestr Kwalifikacji).

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” odnosi się do kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” oraz „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu”. Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla wymienionych wyżej kwalifikacji. Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” jest przygotowana do planowania i realizacji zajęć w charakterze instruktora, z kolei osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” ma kompetencje pozwalające na prowadzenie zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym klasach: „Formula Kite” i „Twin Tip Racing”) oraz procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego również przygotowanie zawodników do zawodów kiteboardingowych o randze narodowej oraz międzynarodowej. Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” jest przygotowana do planowania i organizowania procesu dydaktyczno-szkoleniowego we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych), a także budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich oraz prowadzenia szkoleń z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody. Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna - służy weryfikacji wiedzy związanej z akwenami o wysokim stopniu trudności; opracowywaniem materiałów dydaktyczno-szkoleniowych; metodyką i psychologią nauczania. Wiedza ma być weryfikowana w trakcie testu teoretycznego i rozmowy z komisją. Część praktyczna - ma na celu weryfikację umiejętności związanych z planowaniem i prowadzeniem procesu dydaktycznego w różnych, nietypowych warunkach hydrologicznych i meteorologicznych; opracowywania zagadnień dydaktycznych; prowadzenia szkoleń z zakresu zagadnień dydaktycznych z obszaru kiteboardingu; walidowania umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączoną z wywiadem swobodnym. Dopuszcza się stosowanie analizy dowodów i deklaracji. Weryfikacja zestawów 1 i 2 polega na przeprowadzeniu procesu dydaktycznego na akwenie zorganizowanym przez instytucję certyfikującą (weryfikacja trwa minimum 5 dni) oraz przedstawieniu dzienników i raportów prowadzonych dla potrzeb prowadzenia zajęć wraz z nagraniami wideo poświadczającymi przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dla uczestników na akwenie o wysokim stopniu trudności (zamkniętym, otwartym, zafalowanym) w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych. Dostarczony dowód musi zawierać opis miejsca i specyfiki akwenu oraz warunków meteorologicznych i hydrologicznych panujących w trakcie wykonywania zajęć. Dowodem na osiągnięcie efektu uczenia się "Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem nie krótszym niż 70 cm" może być certyfikat kwalifikacji "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu". Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 mogą być materiały dydaktyczno-szkoleniowe dotyczące kiteboardingu autorstwa osoby przystępującej do walidacji, np. publikacje naukowe, publikacje prasowe, internetowe, opracowania do ramowego programu szkolenia w kiteboardingu. Nie dopuszcza się analizy dowodów do weryfikacji efektów uczenia się ujętych w zestawach 4 i 5. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna musi nastąpić bezpośrednio po części teoretycznej. 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. W skład komisji wchodzą 4 osoby, w tym przewodniczący komisji. Pierwszy członek komisji: - posiada tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej; - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów sportów deskowych w Polsce; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w sporcie deskowym. Drugi i trzeci członek komisji: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 5-letnie udokumentowane doświadczenie w organizowaniu pracy instruktorów kiteboardingu; - posiada udokumentowane minimum 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkoleniowo- treningowego w klubie sportowym z sekcją kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. Czwarty członek komisji posiada: - udokumentowane doświadczenie przeprowadzenia minimum 3000 godzin szkoleniowych w zakresie wykorzystania metodyki nauczania i elementów psychologii. 1.3. Warunki przeprowadzenia weryfikacji: Instytucja certyfikująca zapewnia salę, której organizacja musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę, komputer z dostępem do Internetu, tablicę whiteboard - dużą. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do akwenu około 600 m x 400 m; - kursantów, minimalna liczba: 1 kursant na 3 osoby przystępujące do walidacji; - łódź motorową lub ponton typu "Rib" o minimalnej długości 4 m wyposażone w jednostkę napędową nie mniejszą niż 10 KW; - latawce pompowane w rozmiarach: 5-8 m, 9-12 m, nie mniejszym niż 13; - latawiec komorowy 12 m lub większy; - latawce treningowe; - deski (długość ok. 1,4 m); - deski z hydroskrzydłem (wysokość masztu nie mniejsza niż 70 cm); - pianki, kamizelki asekuracyjne, trapezy, kaski; - flagi i boje do oznaczenia akwenu. Sprzęt kiteboardingowy nie może być starszy niż dwuletni. Akwen o wysokim stopniu trudności musi spełniać minimalne kryteria: - minimalny rozmiar 600 m x 400 m; - minimalny poziom wody 1,5 m; - obecność jednostki asekuracyjnej; - wyznaczone i bezpieczne miejsce startu i lądowania; - warunki brzegowe nie powinny zakłócać przepływu wiatru w sposób wpływający na bezpieczne prowadzenie zajęć. Instytucja certyfikująca nie ma obowiązku zapewniania akwenu o wysokim stopniu trudności. Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymagań.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-01-17 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-02-07 r., poz. 161)
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 755)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
930
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-02-07
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C812000010
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13485

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia zajęć z kiteboardingu oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania instruktorów i trenerów do planowania i organizowania procesu dydaktyczno-szkoleniowego we wszystkich klasach kiteboardingu. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku zajęć z kiteboardingu oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w zakresie osób odpowiedzialnych za tworzenie programów szkoleniowych w kiteboardingu. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze szkoleń z kiteboardingu.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu" planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych). Jest również przygotowana do budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich. Jest gotowa do opracowywania materiałów merytorycznych związanych z nauczaniem i doskonaleniem w kiteboardingu, w tym m.in. artykułów i opracowań. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny (w tym jej historii i różnych uwarunkowań) oraz teorii sportu (w tym wiedzą metodyczną, powiązaną z biologicznymi aspektami uprawiania sportu). Wykorzystując kompetencje retoryczne i komunikacyjne, prowadzi szkolenia z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Organizowanie procesu dydaktycznego we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych)

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zagadnienia związane z akwenami o wysokim stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zmienne warunki atmosferyczne i hydrologiczne w kontekście procesu dydaktycznego w kiteboardingu
  2. charakteryzuje akweny o wysokim stopniu trudności
  3. charakteryzuje optymalne warunki do prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego w kiteboardingu na akwenach o wysokim stopniu trudności
2. Organizuje proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje akwen i warunki meteorologiczne pod kątem możliwości przeprowadzenia procesu dydaktycznego
  2. ocenia możliwość przeprowadzenia procesu dydaktycznego na akwenie w kontekście uwarunkowań organizacyjno-prawnych
  3. przygotowuje miejsce do prowadzenia procesu dydaktycznego, uwzględniając możliwości kursantów
  4. zabezpiecza akwen szkoleniowy, wykorzystując flagi, boje, sygnalizację dźwiękową oraz jednostkę asekuracyjną
  5. omawia i przygotowuje oznaczenie akwenu szkoleniowego w różnych wariantach
  6. sprawdza stan techniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia procesu dydaktycznego
  7. opisuje dostępne narzędzia i sposoby wspierające komunikację z uczestnikami przebywającymi na akwenie (sygnały dźwiękowe, wizualne, słowne przekazywane drogą radiową)
  8. przygotowuje narzędzia wzmacniające motywację uczestnictwa w procesie dydaktycznym (np. prezentacje, zdjęcia, filmy)
  9. opracowuje i przygotowuje narzędzia do analizowania postępów w procesie dydaktycznym
  10. określa zakres kompetencji, obowiązków i odpowiedzialności asystenta, instruktora i trenera kiteboardingu
3. Przygotowuje proces dydaktyczny we wszystkich odmianach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia założenia procesu dydaktycznego
  2. wyznacza krótko- i długoterminowe cele procesu dydaktycznego, uwzględniając warunki oraz potrzeby i możliwości uczestników zajęć

2. Realizowanie procesu dydaktycznego we wszystkich odmianach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych)

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Prowadzi proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
  1. dostosowuje formy i metody prowadzenia procesu dydaktycznego do zmiennych warunków atmosferycznych i hydrologicznych
  2. uwzględnia stopień trudności akwenu w doborze form i metod prowadzenia jednostek dydaktycznych i procesu dydaktycznego
  3. wskazuje możliwości wykorzystania środków, form i metod zapożyczonych z innych sportów
  4. systematycznie kontroluje liczbę kursantów na akwenie w czasie trwania procesu dydaktycznego
  5. sporządza tabelę analizy błędów
  6. analizuje postępy uczestników przy wsparciu nowoczesnych technologii (np. rejestratory wideo)
2. Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem nie krótszym niż 70 cm
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady wchodzenia w lewitację
  2. wykonuje poprawny start na desce w obu kierunkach
  3. płynie bez lewitacji na desce
  4. przyjmuje poprawną pozycję podczas pływania
  5. wprowadza w lewitację (żabkowanie) deskę
  6. wykazuje się umiejętnością stałego, bezproblemowego i bezpiecznego pływania w lewitacji minimum przez 200 metrów, na wiatr i z wiatrem
  7. wykonuje zwroty (sztag i rufa - w lewitacji lub gdy deska dotyka powierzchni wody)
  8. obsługuje latawiec komorowy (start, lądowanie)
3. Wykorzystuje motorową jednostkę asekuracyjną do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej
Kryteria weryfikacji:
  1. przed użyciem jednostki asekuracyjnej sprawdza jej wyposażenie i stan techniczny
  2. prowadzi jednostkę asekuracyjną
  3. zabezpiecza akwen szkoleniowy np. przez rozstawienie bojek
  4. przed wejściem kursantów na wodę ustala awaryjne sygnały ostrzegawcze (flaga, gwizdek, sygnały wizualne) oraz znaczenie tych sygnałów
  5. zachowuje bezpieczną odległość pomiędzy łodzią a kursantami
  6. kontroluje na bieżąco bezpieczeństwo kursantów w wyznaczonej strefie
  7. przeprowadza procedurę startowania i lądowania latawca z pokładu jednostki asekuracyjnej
4. Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia uczestnikom koncepcję szkoleniową
  2. przedstawia uczestnikom możliwości rozwoju umiejętności profesjonalnych związanych z kiteboardingiem
  3. podsumowuje jednostkę dydaktyczną, podkreśla zrealizowane cele oraz zachęca do udziału w kolejnych zajęciach
  4. angażuje uczestników do aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym

3. Opracowywanie zagadnień dydaktycznych z obszaru kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje uwarunkowania prawne i metodyczne planowania procesu dydaktycznego w kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie dla wszystkich
  2. omawia zagadnienia związane z kwalifikowaniem instruktorów i trenerów kiteboardingu
  3. omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w nauczaniu kiteboardingu
  4. omawia zagadnienia metodyczne dotyczące prowadzenia jednostek dydaktycznych
  5. omawia zagadnienia związane z bezpieczeństwem instruktorów, trenerów i uczestników procesów dydaktycznych
  6. omawia zagadnienia związane z wyposażeniem instruktorów, trenerów i uczestników procesów dydaktycznych
  7. omawia zagadnienia związane z organizacją sportu w stosunku do rodzaju akwenu
  8. omawia schematy prowadzenia procesów dydaktycznych na różnych typach akwenów
  9. omawia zagadnienia związane z użyciem łodzi motorowej
  10. omawia zasady grupowych procesów dydaktycznych
  11. omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych
  12. omawia zagadnienia związane z weryfikacją umiejętności uczestników procesów dydaktycznych
  13. omawia zagadnienia związane z zasadami organizowania kursów instruktorskich
  14. omawia zagadnienia związane z meteorologią i hydrologią w kontekście organizacji i prowadzenia zajęć z kiteboardingu
2. Identyfikuje obszary wiedzy w krajowych opracowaniach z obszaru kiteboardingu, które wymagają rozwinięcia
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, źródła elektroniczne), uwzględniając źródła dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesów dydaktycznych
  2. wskazuje obszary wiedzy, które wymagają uzupełnienia i rozwinięcia
3. Sporządza opracowanie dotyczące wybranego obszaru wiedzy z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa i konsultuje z osobami prowadzącymi walidację temat, który stanie się przedmiotem przygotowanego przez niego opracowania
  2. tworzy konspekt opracowania
  3. przygotowuje opracowanie w formie pisemnej
  4. referuje opracowane zagadnienia
  5. odpowiada na wątpliwości zgłaszane przez osoby prowadzące walidację

4. Prowadzenie szkoleń z obszaru kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Kontroluje prowadzenie jednostek dydaktycznych przez osoby z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi
Kryteria weryfikacji:
  1. zdobywa informację zwrotną od instruktorów i uczestników zajęć
  2. sporządza raport podsumowujący przebieg zajęć, w którym podsumowuje poziom umiejętności osób z niższymi kwalifikacjami
  3. nadzoruje bezpieczny przebieg zajęć
2. Omawia zagadnienia będące przedmiotem szkoleń z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia elementy wchodzące w skład procesów dydaktycznych w kiteboardingu
  2. omawia zagadnienia związane z bezpieczeństwem i reagowaniem w sytuacjach awaryjnych
  3. omawia schematy szkoleń na płytkich akwenach (13; 23 i 3)
  4. omawia przebieg ćwiczeń praktycznych stosowanych w instruktażu kiteboardingu
  5. omawia zagadnienia związane ze sprawdzaniem umiejętności kiteboardingowych
  6. omawia schemat szkolenia na głębokim akwenie przy kierunku side-shore
  7. omawia schemat szkolenia przy kierunku one-shore na głębokim akwenie
  8. omawia schemat szkolenia przy kierunku side-onshore na głębokim akwenie
3. Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania
Kryteria weryfikacji:
  1. uzasadnia dobór metod dydaktycznych
  2. omawia etapy w nauczaniu kiteboardingu
  3. omawia znaczenie samodzielnego uczenia się i nauki na błędach
  4. omawia krzywą procesu nauczania w kiteboardingu
  5. omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom procesu dydaktycznego
  6. wyjaśnia potrzebę uświadamiania ograniczeń uczestnikom procesu dydaktycznego
  7. omawia potrzebę dopasowania ćwiczenia do stanu psychofizycznego uczestników procesu dydaktycznego
  8. omawia potrzebę wymiany informacji przy użyciu języka i innych środków wyrazu, które są zrozumiałe dla obu stron
  9. omawia potrzebę częstego pozyskiwania informacji zwrotnej od uczestników procesu dydaktycznego
4. Omawia zagadnienia związane z psychologią nauczania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zagadnienia związane z psychologicznymi aspektami modelowania i regulowania stanów emocjonalnych uczestników procesu dydaktycznego
  2. omawia potrzebę stanowczości
  3. omawia działania wspierające rozwój uczestników procesu dydaktycznego
  4. omawia zagadnienia związane z samooceną kandydatów na uczestników procesu dydaktycznego
  5. omawia zagadnienia związane z motywowaniem uczestników procesu dydaktycznego
  6. omawia sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych i trudnych
5. Planuje szkolenia z obszaru wiedzy dotyczącej nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele szkolenia
  2. opracowuje materiały do szkolenia
  3. przedstawia opracowany przez siebie konspekt szkolenia zawierający: cele szkolenia, harmonogram uwzględniający czas trwania poszczególnych elementów i zastosowanie zasady przemienności form, opis zastosowanych metod i technik szkoleniowych, zapotrzebowanie na materiały niezbędne do przeprowadzenia szkolenia
6. Prowadzi ewaluację szkoleń
Kryteria weryfikacji:
  1. uzasadnia dobór metody ewaluacji
  2. uzyskuje informację zwrotną od uczestników szkolenia
  3. ocenia skuteczność zastosowanych form, metod i narzędzi oraz ich adekwatność do realizowanych celów
7. Prowadzi szkolenia z obszaru wiedzy dotyczącej nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia cele szkolenia uczestnikom
  2. nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami szkolenia
  3. aktywizuje uczestników szkolenia
  4. stosuje techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej werbalnej i niewerbalnej
8. Prowadzi zajęcia praktyczne z osobami z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi
Kryteria weryfikacji:
  1. weryfikuje konspekty zajęć opracowane przez osoby z niższymi kwalifikacjami
  2. tworzy konspekt prowadzenia zajęć z osobami z niższymi kwalifikacjami
  3. stosuje zapisane w konspekcie formy, metody i techniki prowadzenia zajęć
  4. motywuje uczestników
  5. koryguje i omawia błędy
  6. monitoruje przebieg zajęć, zwracając uwagę na czas oraz aktywność i skupienie uczestników
  7. modyfikuje formy i harmonogram prowadzenia zajęć, adekwatnie do sytuacji i warunków
  8. podsumowuje zajęcia
9. Rozpoznaje potrzeby szkoleniowe uczestników szkolenia
Kryteria weryfikacji:
  1. diagnozuje potrzeby rozwojowe uczestników szkolenia
  2. ustala tematykę szkolenia
  3. diagnozuje kompetencje uczestników szkolenia w odniesieniu do celu i treści szkolenia, stosując minimum jedną metodę diagnozowania kompetencji

5. Walidowanie umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Waliduje umiejętności dydaktyczne z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje narzędzia walidacji
  2. formułuje informację zwrotną dotyczącą wyniku walidacji
  3. dokumentuje proces walidacji
2. Współtworzy narzędzia do walidacji umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje pytania i zadania na bazie efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji z obszaru kiteboardingu
  2. ustala zasady interpretowania kryteriów weryfikacji w konkretnych przypadkach
  3. wyjaśnia zagadnienia związane z trafnością i rzetelnością narzędzi stosowanych w walidacji

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Kiteboardingu

Wnioskodawca:

Polski Związek Kiteboardingu

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH