
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Instruktor-wykładowca kiteboardingu
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
sektorowe
Data włączenia do ZSK:
2020-02-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji sektorowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 6)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych). Jest również przygotowana do budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich oraz projektowania procesów dydaktyczno-szkoleniowych. Osoba posiadająca kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach nauki i doskonalenia uprawiania kiteboardingu w kraju oraz – po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego – za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących programy dydaktyczno-szkoleniowe w kiteboardingu oraz realizować programy dydaktyczne z obszaru kiteboardingu dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: - osób pracujących jako instruktorzy i trenerzy kiteboardingu, które posiadają potwierdzenie kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” lub „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” i chciałyby planować i organizować proces dydaktyczno-szkoleniowy we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych; - osób, które chciałyby potwierdzić umiejętności związane z tworzeniem opracowań stanowiących ramy teoretyczne prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich; - osób, które chciałyby potwierdzić umiejętności prowadzenia szkoleń z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - legitymuje się certyfikatem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu”; - przedstawi oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania sportów wodnych; - legitymuje się poświadczeniem ukończenia kursu pierwszej pomocy. Kurs musi obejmować: - kurs pierwszej pomocy z opatrywaniem poszkodowanego w warunkach akwenów wodnych; - reagowanie w przypadku omdlenia, napadu drgawkowego, złamania, zranienia; - resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach morskich; - transport poszkodowanego do brzegu; - wiedzę związaną z aspektami prawnymi dotyczącymi postępowania z osobami poszkodowanymi w wieku od 0 do 18 lat; - zagadnienia dotyczące procedur SAR (Search and Rescue) związanych z koordynacją ratownictwa wodnego (procedury SAR obejmują: - prawidłowe wzywanie służb ratownictwa wodnego, współpracę z wyżej wymienionymi służbami; - stosowanie kanałów ratunkowych i numerów ratunkowych używanych nad wodą; - używanie środków pirotechnicznych; - stosowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych na wodzie; - sposoby zachowywania się osoby poszkodowanej przed wydobywaniem z wody); - legitymuje się uprawnieniami pozwalającymi prowadzić jednostkę wodną z napędem powyżej 10 kW; - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa, o których mowa w art. 46–49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2019 r., poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); - posiada aktualną polisę OC i NNW na czas trwania walidacji.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Certyfikat „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” lub „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu”
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach nauki i doskonalenia uprawiania kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich w kraju oraz – po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego – za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących programy dydaktyczno-szkoleniowe w kiteboardingu oraz realizować programy dydaktyczne z obszaru kiteboardingu dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi. Jest przygotowana do tworzenia ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu oraz projektowania procesów dydaktyczno-szkoleniowych w ramach sportu powszechnego, w tym przygotowywania podręczników, programów szkoleń itp. Osoba posiadająca tę kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie nauki i doskonalenia kiteboardingu w zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest przedstawienie raportów z przeprowadzenia przez osobę posiadającą certyfikat minimum 5 procesów szkoleniowo-treningowych w okresie ważności certyfikatu.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Kiteboarding - rozumiany jako dyscyplina wykorzystująca latawiec jako siłę napędową i różne typy desek do poruszania się w szczególności po wodzie - jest stosunkowo młodą dziedziną sportu w Polsce. Początki datuje się na rok 1999 r., od tego czasu rozwija się bardzo prężnie, a miejsca takie jak Zatoka Pucka, Jezioro Gardno, Jezioro Powidzkie, Łeba, Ustka, Zalew Szczeciński corocznie odwiedzają tysiące osób chętnych do nauki kiteboardingu. W początkach funkcjonowania Polskiego Związku Kiteboardingu w kursach uczestniczyło nie więcej niż 100 osób rocznie. Statystyki prowadzone przez Polski Związek Kiteboardingu pokazują, że w ostatnich latach rocznie około 5000-7000 osób uczestniczy w kursach i szkoleniach z zakresu kiteboardingu. Warto zauważyć, że od 1999 r. powstało około 50 szkół kiteboardingu. O wzrastającej popularności tej dyscypliny świadczą również dane medialne. Odnotowuje się bardzo duże zainteresowanie ze strony mediów i firm, które są gotowe sponsorować dyscyplinę. W ostatnich latach na temat kiteboardingu ukazało się przeszło 700 artykułów prasowych, ponad 1000 programów radiowych, ponad 200 telewizyjnych oraz przeszło 4000 wiadomości internetowych. Warto podkreślić, że informacja o organizowanych od 12 lat zawodach „Ford Kite Cup” w portalach społecznościowych doczekała się około 10 000 polubień. Rozwój dyscypliny przekłada się na rozwój regionów, w których organizowane są szkolenia. Przyczynia się do rozwoju baz szkoleniowych i turystycznych, generując miejsca pracy. Z uwagi na obcowanie z często nieprzewidywalnymi żywiołami - wodą i wiatrem, a także konieczność nauczania technik i manewrów mogących wpływać na bezpieczeństwo, zdrowie i życie zarówno uczących się, jak i innych użytkowników akwenów i plaż, konieczne jest odpowiednie przygotowanie i sprawdzenie kadr nauczających tej stosunkowo nowej dyscypliny. Włączenie kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wynika zatem z potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w stosunkowo nowej i dynamicznie rozwijającej się dziedzinie, jaką jest kitesurfing. Stworzenie systemu certyfikacji gwarantującego jakość jest odpowiedzią na coraz liczniejsze i wysokokosztowe kursy i szkolenia, prowadzone obecnie na polskim rynku głównie przez zagraniczne firmy prywatne. Na rynku pojawia się coraz więcej ofert edukacyjnych niepodlegających żadnej ocenie ani w zakresie jakości procesu szkoleniowego, ani kompetencji absolwentów. Podmiot wnioskujący włączenie kwalifikacji od lat prowadzi prace zmierzające do standaryzacji sposobów nauczania i walidowania umiejętności niezbędnych do efektywnego i bezpiecznego uprawiania kiteboardingu. Proponowane działania mają na celu stworzenie programów szkoleniowych i walidacyjnych dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i specyfiki naszego kraju, a jednocześnie opierających się na światowym dorobku w zakresie metodyki nauczania i bezpieczeństwa. Jednym z dowodów poświadczających zaawansowany stan prac w tym zakresie jest wydanie podręcznika dla instruktorów „Podręcznik instruktora PZKite” (I wydanie - 2013 r., aktualizowane na bieżąco, ostatnia aktualizacja w 2017 r.). Kwalifikacja „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” wpłynie na podniesienie jakości i standardów procesów kształtowania i walidacji umiejętności w obszarze szkoleń z kiteboardingu, a także opracowywania i wdrażania zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa w procesach szkolenia. Włączenie kwalifikacji przyczyni się również do tworzenia opracowań i koncepcji metodycznych dotyczących nauczania zgodnie z aktualnymi kierunkami rozwoju światowego kiteboardingu. Proponowana kwalifikacja może stanowić istotne wsparcie w realizacji krajowych, europejskich i globalnych programów prewencji chorób cywilizacyjnych. W szczególności może być wykorzystana w programie „Sport dla wszystkich” Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r,. którego główną ideą jest „stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego – aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia” („Sport dla wszystkich”, Załącznik do decyzji Nr 47 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., s. 3). Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kiteboardingu - zakładać i prowadzić szkoły i kluby sportowe, co przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Włączenie kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów kiteboardingu w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 6 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Włączenie tej kwalifikacji będzie też spójne z międzynarodowymi trendami przypisywania poziomów ram kwalifikacji do kwalifikacji związanych z kiteboardingiem (por. Nowozelandzki Rejestr Kwalifikacji).
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Kwalifikacja „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” odnosi się do kwalifikacji „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” oraz „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu”. Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla wymienionych wyżej kwalifikacji. Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie zajęć z kiteboardingu” jest przygotowana do planowania i realizacji zajęć w charakterze instruktora, z kolei osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” ma kompetencje pozwalające na prowadzenie zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym klasach: „Formula Kite” i „Twin Tip Racing”) oraz procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego również przygotowanie zawodników do zawodów kiteboardingowych o randze narodowej oraz międzynarodowej. Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu” jest przygotowana do planowania i organizowania procesu dydaktyczno-szkoleniowego we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych), a także budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich oraz prowadzenia szkoleń z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody. Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna - służy weryfikacji wiedzy związanej z akwenami o wysokim stopniu trudności; opracowywaniem materiałów dydaktyczno-szkoleniowych; metodyką i psychologią nauczania. Wiedza ma być weryfikowana w trakcie testu teoretycznego i rozmowy z komisją. Część praktyczna - ma na celu weryfikację umiejętności związanych z planowaniem i prowadzeniem procesu dydaktycznego w różnych, nietypowych warunkach hydrologicznych i meteorologicznych; opracowywania zagadnień dydaktycznych; prowadzenia szkoleń z zakresu zagadnień dydaktycznych z obszaru kiteboardingu; walidowania umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączoną z wywiadem swobodnym. Dopuszcza się stosowanie analizy dowodów i deklaracji. Weryfikacja zestawów 1 i 2 polega na przeprowadzeniu procesu dydaktycznego na akwenie zorganizowanym przez instytucję certyfikującą (weryfikacja trwa minimum 5 dni) oraz przedstawieniu dzienników i raportów prowadzonych dla potrzeb prowadzenia zajęć wraz z nagraniami wideo poświadczającymi przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dla uczestników na akwenie o wysokim stopniu trudności (zamkniętym, otwartym, zafalowanym) w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych. Dostarczony dowód musi zawierać opis miejsca i specyfiki akwenu oraz warunków meteorologicznych i hydrologicznych panujących w trakcie wykonywania zajęć. Dowodem na osiągnięcie efektu uczenia się "Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem nie krótszym niż 70 cm" może być certyfikat kwalifikacji "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu". Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 mogą być materiały dydaktyczno-szkoleniowe dotyczące kiteboardingu autorstwa osoby przystępującej do walidacji, np. publikacje naukowe, publikacje prasowe, internetowe, opracowania do ramowego programu szkolenia w kiteboardingu. Nie dopuszcza się analizy dowodów do weryfikacji efektów uczenia się ujętych w zestawach 4 i 5. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna musi nastąpić bezpośrednio po części teoretycznej. 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. W skład komisji wchodzą 4 osoby, w tym przewodniczący komisji. Pierwszy członek komisji: - posiada tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej; - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów sportów deskowych w Polsce; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w sporcie deskowym. Drugi i trzeci członek komisji: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 5-letnie udokumentowane doświadczenie w organizowaniu pracy instruktorów kiteboardingu; - posiada udokumentowane minimum 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkoleniowo- treningowego w klubie sportowym z sekcją kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. Czwarty członek komisji posiada: - udokumentowane doświadczenie przeprowadzenia minimum 3000 godzin szkoleniowych w zakresie wykorzystania metodyki nauczania i elementów psychologii. 1.3. Warunki przeprowadzenia weryfikacji: Instytucja certyfikująca zapewnia salę, której organizacja musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę, komputer z dostępem do Internetu, tablicę whiteboard - dużą. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do akwenu około 600 m x 400 m; - kursantów, minimalna liczba: 1 kursant na 3 osoby przystępujące do walidacji; - łódź motorową lub ponton typu "Rib" o minimalnej długości 4 m wyposażone w jednostkę napędową nie mniejszą niż 10 KW; - latawce pompowane w rozmiarach: 5-8 m, 9-12 m, nie mniejszym niż 13; - latawiec komorowy 12 m lub większy; - latawce treningowe; - deski (długość ok. 1,4 m); - deski z hydroskrzydłem (wysokość masztu nie mniejsza niż 70 cm); - pianki, kamizelki asekuracyjne, trapezy, kaski; - flagi i boje do oznaczenia akwenu. Sprzęt kiteboardingowy nie może być starszy niż dwuletni. Akwen o wysokim stopniu trudności musi spełniać minimalne kryteria: - minimalny rozmiar 600 m x 400 m; - minimalny poziom wody 1,5 m; - obecność jednostki asekuracyjnej; - wyznaczone i bezpieczne miejsce startu i lądowania; - warunki brzegowe nie powinny zakłócać przepływu wiatru w sposób wpływający na bezpieczne prowadzenie zajęć. Instytucja certyfikująca nie ma obowiązku zapewniania akwenu o wysokim stopniu trudności. Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymagań.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-01-17 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-02-07 r., poz. 161)
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 755)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
930
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-02-07
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C812000010
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13485
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia zajęć z kiteboardingu oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania instruktorów i trenerów do planowania i organizowania procesu dydaktyczno-szkoleniowego we wszystkich klasach kiteboardingu. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku zajęć z kiteboardingu oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w zakresie osób odpowiedzialnych za tworzenie programów szkoleniowych w kiteboardingu. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze szkoleń z kiteboardingu.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu" planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych). Jest również przygotowana do budowania ram teoretycznych prowadzenia zajęć z kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich. Jest gotowa do opracowywania materiałów merytorycznych związanych z nauczaniem i doskonaleniem w kiteboardingu, w tym m.in. artykułów i opracowań. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny (w tym jej historii i różnych uwarunkowań) oraz teorii sportu (w tym wiedzą metodyczną, powiązaną z biologicznymi aspektami uprawiania sportu). Wykorzystując kompetencje retoryczne i komunikacyjne, prowadzi szkolenia z obszaru kiteboardingu w ramach sportu dla wszystkich dla osób z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi.
Zestawy efektów uczenia się
1. Organizowanie procesu dydaktycznego we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych)
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zagadnienia związane z akwenami o wysokim stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zmienne warunki atmosferyczne i hydrologiczne w kontekście procesu dydaktycznego w kiteboardingu
- charakteryzuje akweny o wysokim stopniu trudności
- charakteryzuje optymalne warunki do prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego w kiteboardingu na akwenach o wysokim stopniu trudności
2. Organizuje proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
- analizuje akwen i warunki meteorologiczne pod kątem możliwości przeprowadzenia procesu dydaktycznego
- ocenia możliwość przeprowadzenia procesu dydaktycznego na akwenie w kontekście uwarunkowań organizacyjno-prawnych
- przygotowuje miejsce do prowadzenia procesu dydaktycznego, uwzględniając możliwości kursantów
- zabezpiecza akwen szkoleniowy, wykorzystując flagi, boje, sygnalizację dźwiękową oraz jednostkę asekuracyjną
- omawia i przygotowuje oznaczenie akwenu szkoleniowego w różnych wariantach
- sprawdza stan techniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia procesu dydaktycznego
- opisuje dostępne narzędzia i sposoby wspierające komunikację z uczestnikami przebywającymi na akwenie (sygnały dźwiękowe, wizualne, słowne przekazywane drogą radiową)
- przygotowuje narzędzia wzmacniające motywację uczestnictwa w procesie dydaktycznym (np. prezentacje, zdjęcia, filmy)
- opracowuje i przygotowuje narzędzia do analizowania postępów w procesie dydaktycznym
- określa zakres kompetencji, obowiązków i odpowiedzialności asystenta, instruktora i trenera kiteboardingu
3. Przygotowuje proces dydaktyczny we wszystkich odmianach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
- omawia założenia procesu dydaktycznego
- wyznacza krótko- i długoterminowe cele procesu dydaktycznego, uwzględniając warunki oraz potrzeby i możliwości uczestników zajęć
2. Realizowanie procesu dydaktycznego we wszystkich odmianach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o wysokim stopniu trudności (zamkniętych, otwartych, zafalowanych)
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Prowadzi proces dydaktyczny we wszystkich klasach kiteboardingu, w zmiennych warunkach atmosferycznych i hydrologicznych, na akwenach o różnym stopniu trudności
Kryteria weryfikacji:
- dostosowuje formy i metody prowadzenia procesu dydaktycznego do zmiennych warunków atmosferycznych i hydrologicznych
- uwzględnia stopień trudności akwenu w doborze form i metod prowadzenia jednostek dydaktycznych i procesu dydaktycznego
- wskazuje możliwości wykorzystania środków, form i metod zapożyczonych z innych sportów
- systematycznie kontroluje liczbę kursantów na akwenie w czasie trwania procesu dydaktycznego
- sporządza tabelę analizy błędów
- analizuje postępy uczestników przy wsparciu nowoczesnych technologii (np. rejestratory wideo)
2. Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem nie krótszym niż 70 cm
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady wchodzenia w lewitację
- wykonuje poprawny start na desce w obu kierunkach
- płynie bez lewitacji na desce
- przyjmuje poprawną pozycję podczas pływania
- wprowadza w lewitację (żabkowanie) deskę
- wykazuje się umiejętnością stałego, bezproblemowego i bezpiecznego pływania w lewitacji minimum przez 200 metrów, na wiatr i z wiatrem
- wykonuje zwroty (sztag i rufa - w lewitacji lub gdy deska dotyka powierzchni wody)
- obsługuje latawiec komorowy (start, lądowanie)
3. Wykorzystuje motorową jednostkę asekuracyjną do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej
Kryteria weryfikacji:
- przed użyciem jednostki asekuracyjnej sprawdza jej wyposażenie i stan techniczny
- prowadzi jednostkę asekuracyjną
- zabezpiecza akwen szkoleniowy np. przez rozstawienie bojek
- przed wejściem kursantów na wodę ustala awaryjne sygnały ostrzegawcze (flaga, gwizdek, sygnały wizualne) oraz znaczenie tych sygnałów
- zachowuje bezpieczną odległość pomiędzy łodzią a kursantami
- kontroluje na bieżąco bezpieczeństwo kursantów w wyznaczonej strefie
- przeprowadza procedurę startowania i lądowania latawca z pokładu jednostki asekuracyjnej
4. Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia uczestnikom koncepcję szkoleniową
- przedstawia uczestnikom możliwości rozwoju umiejętności profesjonalnych związanych z kiteboardingiem
- podsumowuje jednostkę dydaktyczną, podkreśla zrealizowane cele oraz zachęca do udziału w kolejnych zajęciach
- angażuje uczestników do aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym
3. Opracowywanie zagadnień dydaktycznych z obszaru kiteboardingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje uwarunkowania prawne i metodyczne planowania procesu dydaktycznego w kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
- omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie dla wszystkich
- omawia zagadnienia związane z kwalifikowaniem instruktorów i trenerów kiteboardingu
- omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w nauczaniu kiteboardingu
- omawia zagadnienia metodyczne dotyczące prowadzenia jednostek dydaktycznych
- omawia zagadnienia związane z bezpieczeństwem instruktorów, trenerów i uczestników procesów dydaktycznych
- omawia zagadnienia związane z wyposażeniem instruktorów, trenerów i uczestników procesów dydaktycznych
- omawia zagadnienia związane z organizacją sportu w stosunku do rodzaju akwenu
- omawia schematy prowadzenia procesów dydaktycznych na różnych typach akwenów
- omawia zagadnienia związane z użyciem łodzi motorowej
- omawia zasady grupowych procesów dydaktycznych
- omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych
- omawia zagadnienia związane z weryfikacją umiejętności uczestników procesów dydaktycznych
- omawia zagadnienia związane z zasadami organizowania kursów instruktorskich
- omawia zagadnienia związane z meteorologią i hydrologią w kontekście organizacji i prowadzenia zajęć z kiteboardingu
2. Identyfikuje obszary wiedzy w krajowych opracowaniach z obszaru kiteboardingu, które wymagają rozwinięcia
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, źródła elektroniczne), uwzględniając źródła dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesów dydaktycznych
- wskazuje obszary wiedzy, które wymagają uzupełnienia i rozwinięcia
3. Sporządza opracowanie dotyczące wybranego obszaru wiedzy z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
- określa i konsultuje z osobami prowadzącymi walidację temat, który stanie się przedmiotem przygotowanego przez niego opracowania
- tworzy konspekt opracowania
- przygotowuje opracowanie w formie pisemnej
- referuje opracowane zagadnienia
- odpowiada na wątpliwości zgłaszane przez osoby prowadzące walidację
4. Prowadzenie szkoleń z obszaru kiteboardingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Kontroluje prowadzenie jednostek dydaktycznych przez osoby z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi
Kryteria weryfikacji:
- zdobywa informację zwrotną od instruktorów i uczestników zajęć
- sporządza raport podsumowujący przebieg zajęć, w którym podsumowuje poziom umiejętności osób z niższymi kwalifikacjami
- nadzoruje bezpieczny przebieg zajęć
2. Omawia zagadnienia będące przedmiotem szkoleń z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
- omawia elementy wchodzące w skład procesów dydaktycznych w kiteboardingu
- omawia zagadnienia związane z bezpieczeństwem i reagowaniem w sytuacjach awaryjnych
- omawia schematy szkoleń na płytkich akwenach (13; 23 i 3)
- omawia przebieg ćwiczeń praktycznych stosowanych w instruktażu kiteboardingu
- omawia zagadnienia związane ze sprawdzaniem umiejętności kiteboardingowych
- omawia schemat szkolenia na głębokim akwenie przy kierunku side-shore
- omawia schemat szkolenia przy kierunku one-shore na głębokim akwenie
- omawia schemat szkolenia przy kierunku side-onshore na głębokim akwenie
3. Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania
Kryteria weryfikacji:
- uzasadnia dobór metod dydaktycznych
- omawia etapy w nauczaniu kiteboardingu
- omawia znaczenie samodzielnego uczenia się i nauki na błędach
- omawia krzywą procesu nauczania w kiteboardingu
- omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom procesu dydaktycznego
- wyjaśnia potrzebę uświadamiania ograniczeń uczestnikom procesu dydaktycznego
- omawia potrzebę dopasowania ćwiczenia do stanu psychofizycznego uczestników procesu dydaktycznego
- omawia potrzebę wymiany informacji przy użyciu języka i innych środków wyrazu, które są zrozumiałe dla obu stron
- omawia potrzebę częstego pozyskiwania informacji zwrotnej od uczestników procesu dydaktycznego
4. Omawia zagadnienia związane z psychologią nauczania
Kryteria weryfikacji:
- omawia zagadnienia związane z psychologicznymi aspektami modelowania i regulowania stanów emocjonalnych uczestników procesu dydaktycznego
- omawia potrzebę stanowczości
- omawia działania wspierające rozwój uczestników procesu dydaktycznego
- omawia zagadnienia związane z samooceną kandydatów na uczestników procesu dydaktycznego
- omawia zagadnienia związane z motywowaniem uczestników procesu dydaktycznego
- omawia sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych i trudnych
5. Planuje szkolenia z obszaru wiedzy dotyczącej nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
- określa cele szkolenia
- opracowuje materiały do szkolenia
- przedstawia opracowany przez siebie konspekt szkolenia zawierający: cele szkolenia, harmonogram uwzględniający czas trwania poszczególnych elementów i zastosowanie zasady przemienności form, opis zastosowanych metod i technik szkoleniowych, zapotrzebowanie na materiały niezbędne do przeprowadzenia szkolenia
6. Prowadzi ewaluację szkoleń
Kryteria weryfikacji:
- uzasadnia dobór metody ewaluacji
- uzyskuje informację zwrotną od uczestników szkolenia
- ocenia skuteczność zastosowanych form, metod i narzędzi oraz ich adekwatność do realizowanych celów
7. Prowadzi szkolenia z obszaru wiedzy dotyczącej nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia cele szkolenia uczestnikom
- nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami szkolenia
- aktywizuje uczestników szkolenia
- stosuje techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej werbalnej i niewerbalnej
8. Prowadzi zajęcia praktyczne z osobami z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi
Kryteria weryfikacji:
- weryfikuje konspekty zajęć opracowane przez osoby z niższymi kwalifikacjami
- tworzy konspekt prowadzenia zajęć z osobami z niższymi kwalifikacjami
- stosuje zapisane w konspekcie formy, metody i techniki prowadzenia zajęć
- motywuje uczestników
- koryguje i omawia błędy
- monitoruje przebieg zajęć, zwracając uwagę na czas oraz aktywność i skupienie uczestników
- modyfikuje formy i harmonogram prowadzenia zajęć, adekwatnie do sytuacji i warunków
- podsumowuje zajęcia
9. Rozpoznaje potrzeby szkoleniowe uczestników szkolenia
Kryteria weryfikacji:
- diagnozuje potrzeby rozwojowe uczestników szkolenia
- ustala tematykę szkolenia
- diagnozuje kompetencje uczestników szkolenia w odniesieniu do celu i treści szkolenia, stosując minimum jedną metodę diagnozowania kompetencji
5. Walidowanie umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Waliduje umiejętności dydaktyczne z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
- stosuje narzędzia walidacji
- formułuje informację zwrotną dotyczącą wyniku walidacji
- dokumentuje proces walidacji
2. Współtworzy narzędzia do walidacji umiejętności dydaktycznych z obszaru kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje pytania i zadania na bazie efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji z obszaru kiteboardingu
- ustala zasady interpretowania kryteriów weryfikacji w konkretnych przypadkach
- wyjaśnia zagadnienia związane z trafnością i rzetelnością narzędzi stosowanych w walidacji
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Kiteboardingu
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Kiteboardingu
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki