
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Trener tenisa stołowego - poziom III
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-03-19
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 6)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym” jest przygotowana do planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia „sztuki treningu” dla młodzieży 13-16-letniej, “sztuki rywalizacji” dla młodzieży 17-20-letniej oraz prowadzenia szkolenia dla profesjonalnej elity nowych kadr w ramach “sztuki wygrywania” dla zawodników dorosłych (20-30 lat). Osoba posiadająca kwalifikację może pełnić funkcję trenera kadr klubowych, regionalnych, branżowych (np. szkolnych, akademickich, zawodowych) i narodowych. Po uzupełnieniu kompetencji osoba posiadająca kwalifikację może też realizować różne zadania „ośrodka dla każdego”; powinien np. uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych i polskiej kadry paraolimpijskiej. Szacunkowy nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został określony na 1200 godzin.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: osób posiadających certyfikat poświadczający posiadanie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym”; kadr organizatorskich i szkoleniowych odpowiedzialnych za system szkolenia w tenisie stołowym na szczeblu ogólnopolskim (np. Polski Związek Tenisa Stołowego) oraz wojewódzkim (np. okręgowe związki tenisa stołowego).
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację pełną z 6 poziomem PRK (dyplom ukończenia studiów I stopnia); - kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" lub dyplom trenera I klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. "ustawy deregulacyjnej").
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację pełną z 6 poziomem PRK (dyplom ukończenia studiów I stopnia); - kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" lub dyplom trenera I klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. "ustawy deregulacyjnej").
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym” może pełnić funkcję trenera kadr regionalnych, branżowych (np. szkolnych, akademickich, zawodowych) i narodowych. W ramach podejmowanych zadań może prowadzić szkolenie „sztuki treningu” dla młodzieży 13-16-letniej, “sztuki rywalizacji” dla młodzieży 17-19-letniej, jak również „sztuki wygrywania” (20-30 lat). Po uzupełnieniu kompetencji osoba posiadająca kwalifikację może też realizować różne zadania „ośrodka dla każdego”, w tym zadania uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami i polskiej kadry paraolimpijskiej. Kwalifikacja będzie odpowiedzią na zapisaną w Narodowym Programie Rozwoju Tenisa Stołowego potrzebą powstania wielu ośrodków szkolenia i związaną z tym potrzebą zatrudniania wykwalifikowanych kadr.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat ważny jest przez 10 lat. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa.
Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: sprawozdania z działalności szkoleniowej, z działalności selekcyjnej, organizacji systemu szkolenia w skali klubowej, regionalnej lub krajowej, doskonalenia własnych kompetencji, zrealizowanych studiów przypadków, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) w zakresie tenisa stołowego; rozwoju kompetencji psychologicznych w tenisie stołowym (w zakresie motywacji, stawiania celów itp.) i holistycznych (systemowych). Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji, w tym przekładów, dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Tenis stołowy to według różnych źródeł jeden z trzech najpopularniejszych sportów na świecie (uprawia go ponad 350 milionów osób). Tenis stołowy jest też jednym z najbardziej popularnych i lubianych sportów w Polsce. Jest także sportem olimpijskim. W 2006 r. w Polsce odnotowano: 12 298 ćwiczących, w tym 3067 kobiet, w tym 7709 juniorów; 3 zawodników z klasą MM, 14 z klasą M oraz 141 z klasą I; 107 trenerów, w tym 6 klasy M, 17 klasy I, 84 klasy II; 390 instruktorów oraz 347 innych prowadzących zajęcia sportowe; 705 sędziów tenisa stołowego; 528 działających sekcji tenisa stołowego (GUS). Warto także odnotować, że w roku 2017 było: 10 556 licencjonowanych osób uprawiających tenis stołowy, w tym wydanych licencji: zawodnika superligi, ekstraklasy i 1 ligi - 484; zawodnika ur. 2000 r i młodszego: 3930; zawodnika ur. 2009 r i młodszego - 225; seniora - 5130; niestowarzyszonych - 32; weterana (40 lat i więcej) - 390; osób z niepełnosprawnościami - 226; trenera - 401; sędziego PZTS (nie mylić z sędziami w całej Polsce) - 112; klubowych - 685. Przedstawione liczby wskazują na wagę i popularności dyscypliny, co wiąże się z koniecznością potwierdzania umiejętności osób zaangażowanych w proces tworzenia i organizacji systemu szkolenia. Zgodnie z “Narodowym Programem Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33” jednym z celów perspektywicznych tenisa stołowego w Polsce jest rozwinięcie lub stworzenie co najmniej 60 klubowych lub szkolnych ośrodków szkolenia etapu „sztuka treningu” („train to train”, dla osób w wieku 13-16) oraz „sztuka rywalizacji” („train to perform”, dla osób w wieku 17-20) szkolących według światowych standardów. Szkolenie „sztuki treningu” obejmuje trening zmienności techniczno-taktycznej w każdym typie-stylu gry, pełny rozwój odporności psychicznej oraz rozwój motoryczny zgodnie z założeniami pracy na tym etapie szkolenia. Szkolenie „sztuki rywalizacji” dla młodzieży 17-20-letniej obejmuje następujące umiejętności gry: kompletne szkolenie techniczno-taktyczne z akcentem na rozwój umiejętności dostosowania do wszystkich sytuacji w światowym tenisie stołowym, pełny rozwój odporności psychicznej oraz dalszy rozwój motoryczny zgodnie z założeniami pracy na tym etapie szkolenia. Szczególnie ważnym zadaniem ośrodków tenisa stołowego „sztuki treningu” oraz „sztuki rywalizacji” powinna być, obok pełnego przygotowania techniczno-taktycznego, mentalnego oraz fizycznego, profilaktyka zdrowotna, rekreacja fizyczna, wychowanie przez sport, rozwój umiejętności pracy nad sobą, rozwój kultury oraz rozwój wzorcowego systemu. Planowane jest stworzenie lub rozwinięcie 60 zespołów szkoleniowo-organizacyjno-badawczych zapewniających szkolenie na tych etapach dla 600-800 najbardziej utalentowanych adeptów, w tym co najmniej 16 regionalnych ośrodków w formie Szkół Mistrzostwa Sportowego dla 150-200 wybitnie utalentowanych osób w wieku 13-19, przy współpracy z zespołami Superligi i Ekstraklasy, w tym elity zawodników grających profesjonalnie w zespołach Superligi i Ekstraklasy na etapie „sztuki wygrywania” (20-30). Organizacja wymienionych struktur wymaga wykwalifikowanej kadry trenerskiej na poziomie kadr klubowych, regionalnych i narodowych. W miarę możliwości ośrodek szkolenia profesjonalnego może też realizować różne zadania „ośrodka dla każdego”; powinien np. uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami i kadry paraolimpijskiej, a także rozwój kadry szkoleniowo-organizacyjnej. W tym celu istnieje potrzeba kształtowania i potwierdzania umiejętności na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i 6 Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie osób zaangażowanych w tenis stołowy. Należy doskonalić kompetencje każdego trenera w zakresie kierowania szkoleniem techniczno-taktycznym, kompetencje w zakresie przygotowania fizycznego oraz kompetencje w trzech obszarach: rozwoju mistrzostwa osobistego, rozwoju kultury oraz rozwoju systemu (organizacji). Kluczowy na tym etapie w rozwoju kadry jest rozwój kompetencji „miękkich” związanymi z kierowaniem rozwojem mentalnym wychowanków oraz z rozwojem kultury systemu opartej na zasadach stałego dążenia do mistrzostwa osobistego, synergii (współpracy) oraz konstruktywnej komunikacji wszystkich uczestników programu (organizatorów, trenerów oraz zawodników, rodziców, nauczycieli itp.) Trenerzy pracujący z kadrami narodowymi na szczeblu klubowym, wojewódzkim lub centralnym mają szczególne możliwości i szanse dla rozwijania i integrowania nie tylko elity zawodników, ale także całego sztabu ludzi związanych naturalnie z ich zespołem (zespołami). Na tym szczeblu trenerzy i organizatorzy szkolenia przyjmują szczególnie dużą odpowiedzialność za kulturę oraz system szkolenia. Stanowią wzór pracy nad sobą, wzorcowo stosują komunikację służącą budowaniu wspólnego celu, budowaniu silnego systemu wzajemnego wsparcia, tworzenia silnych relacji opartych na jasnym porozumieniu i wzajemnym zaufaniu. Znakomitym przykładem budowania takiej kultury były australijskie instytuty sportu przed Igrzyskami Olimpijskimi Sydney 2000, w których trener kadry narodowej miał merytoryczne wsparcie w procesie zespołowego diagnozowania, zespołowego planowania oraz zespołowej realizacji programu przez sztaby specjalistów z różnych dziedzin (fizjolog, lekarz, fizjoterapeuta, psycholog, specjalista od marketingu, od edukacji itp.). Wszystkie kroki w procesie szkolenia były prowadzone podczas cyklicznych spotkań szerokiego sztabu. Prowadzone były różne szkolenia związane z efektywną komunikacją trenera z zawodnikiem, z grupą, z potencjalnym sponsorem, z rodzicami, z mediami itp. Istotne dla rozwoju tenisa stołowego w Polsce jest również wzmacnianie prowadzenia prac badawczych i rozwojowych, które przełożą się na wzbogacenie listy publikacji i tłumaczeń obejmujących obszar tenisa stołowego. Kwalifikacja pozwoli potwierdzać również niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju dyscypliny umiejętności związane z tworzeniem kultury „środowiska”. Źródła: Balyi, I., Way, R., & Higgs, C. (2013). Long-term athlete development. Champaign, Il: Human Kinetics.; Grycan, J. (2007). Integralny tenis stołowy [Integral table tennis]. Kraków: JGTT.; Grycan, J. (2017), Narodowy Program Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33.; Grycan, J. (2017), Program szkolenia w sporcie: Tenis stołowy. Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29.03.2017 https://msit.gov.pl/pl/sport/sport-mlodziezowy/programyszkolenia/7501,Polski-Zwiazek-Tenisa-Stolowego.html; Scharmer, O., Kaufer, K. (2013). Leading from the emerging future. From Ego-System to Eco-System Economies. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.; Laloux, F. (2014). Pracować inaczej. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.; http://www.pzts.pl/files/www/PROGRAM_NARODOWY-..pdf; www.pzts.pl; stat.gov.pl.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym” jest powiązana z inną kwalifikacją z obszaru tenisa stołowego: “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym”. Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym -” stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym”. Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” ma kompetencje pozwalające na samodzielne organizowanie, prowadzenie, kontrolowanie i ocenianie procesu szkolenia podstawowego (w tym jednostek treningowych) w tenisie stołowym w cyklu rocznym, ukierunkowanego na osiąganie przez uczestników wyników sportowych, z kolei osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym” jest przygotowana do tworzenia systemu szkolenia, a także planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia „sztuki treningu” dla młodzieży 13-16-letniej, “sztuki rywalizacji” dla młodzieży 17-20-letniej oraz prowadzenia szkolenia dla profesjonalnej elity nowych kadr w ramach “sztuki wygrywania” dla zawodników dorosłych (20-30 lat).
Niniejsza kwalifikacja rynkowa może stanowić dopełnienie (uzupełnienie) kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe, przede wszystkim w zakresie holistycznego podejścia do treningu sportowego.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się (łącznie) następujące metody: analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją (wywiad swobodny) oraz prezentacją; obserwacja w warunkach symulowanych (mikrotreningi). Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: raportów i sprawozdań z: działalności szkoleniowej, z działalności selekcyjnej, organizacji systemu szkolenia w skali regionalnej lub krajowej, doskonalenia własnych kompetencji, zrealizowanych studiów przypadków, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) w zakresie tenisa stołowego; autorskiej koncepcji treningowej obejmującej wieloletni plan szkolenia z większą grupą zaangażowanych osób w zakresie tenisa stołowego; autorskiej publikacji z zakresu tenisa stołowego lub recenzji bądź streszczenia wybranej publikacji z zakresu tenisa stołowego, lub tłumaczenia z języków obcych artykułów dotyczących konstruowania i organizacji systemu szkolenia (opublikowanych w ostatnich 5 latach przed przystąpieniem do procesu walidacji). Komisja może dopuścić inne dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji, odnoszące się do weryfikacji jej kompetencji psychologicznych w tenisie stołowym (w zakresie motywacji, stawiania celów itp.) i holistycznych (systemowych) w zakresie tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadanie dyplomu przynajmniej trenera I klasy w tenisie stołowym (wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. "ustawy deregulacyjnej" z 13.06.2013); - posiadanie 10-letniego doświadczenia w prowadzeniu procesu szkolenia zawodników lub trenerów w tenisie stołowym, zdobywanego w okresie ostatnich 15 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca zapewnia: - przestrzeń i odpowiedni sprzęt sportowy do przeprowadzenia obserwacji w warunkach symulowanych (mikrotreningu); - jeśli osoba przystępująca do walidacji lub komisja walidacyjna w ramach prezentacji wskaże prezentację ze wspomaganiem multimedialnym, wówczas instytucja certyfikująca zapewnia ekran, rzutnik i komputer. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-03-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-03-19 r., poz. 311)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
1200
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-03-19
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C812000012
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13487
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia zajęć w tenisie stołowym oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania instruktorów i trenerów do prowadzenia i organizowania procesu szkoleniowego w tenisie stołowym. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku zajęć w tenisie stołowym oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w zakresie osób odpowiedzialnych za tworzenie i realizowanie programów szkoleniowych w tenisie stołowym. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze szkoleń w tenisie stołowym.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" jest przygotowana do tworzenia holistycznego systemu szkolenia, a także planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia „sztuki treningu” dla młodzieży 13-16-letniej, „sztuki rywalizacji” dla młodzieży 17-20-letniej oraz prowadzenia szkolenia dla profesjonalnej elity nowych kadr w ramach „sztuki wygrywania” dla zawodników dorosłych (20-30 lat). Wykonywane zadania ogniskują się wokół jakości oraz zmienności techniczno-taktycznej w każdym typie-stylu gry, z uwzględnieniem dbałości o pełny rozwój odporności psychicznej oraz dalszy rozwój motoryczny zawodników, zgodnie z założeniami pracy na tym etapie szkolenia. Jest przygotowany do opracowania autorskiej koncepcji treningowej w tenisie stołowym. W odniesieniu do wiedzy dotyczącej procesu treningowego w sporcie ocenia predyspozycje i potencjał zawodników, wyznacza cele dla zespołu sportowego oraz zawodników. Stosuje metody, formy i środki treningowe, w tym innowacyjne rozwiązania umożliwiające indywidualizację pracy z zawodnikiem i pracę zespołową. W realizacji procesu treningowego wykorzystuje teorie z innych dziedzin, m.in. do kształtowania odporności psychicznej zawodników, z wykorzystaniem dostępnych materiałów pomocniczych do treningu mentalnego (audio, podręczniki, inne materiały szkoleniowo-treningowe). Współpracuje z ekspertami z innych dziedzin w optymalizacji procesu szkoleniowego i rozwiązywaniu problemów pojawiających się w trakcie wykonywania powierzonych jej zadań. Stosuje wiedzę dotyczącą organizacji w systemie szkolenia na poziomie kadr wojewódzkich i narodowych oraz ośrodków klubowych. Uczestniczy w procesie zarządzania organizacją, wdrażając rozwiązania związane z organizacją systemu szkolenia w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesu szkoleniowego w tenisie stołowym.
Zestawy efektów uczenia się
1. Projektowanie i realizowanie koncepcji treningowej w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozwija podsystem monitorowania i selekcjonowania talentów
Kryteria weryfikacji:
- monitoruje rozwój zawodników w zasięgu krajowym lub regionalnym pod kątem selekcji do kadry krajowej lub regionalnej
- organizuje akcje selekcyjne w celu zweryfikowania talentów w zakresie tenisa stołowego
- wraz z innymi trenerami planuje i inicjuje działania dotyczące monitorowania i selekcjonowania talentów
2. Zarządza procesem szkoleniowym na szczeblu klubu, regionu lub na szczeblu centralnym ("szlifowanie talentów")
Kryteria weryfikacji:
- kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór
- omawia zasady określania umiejętności sportowych dla poszczególnych grup wiekowych
- wyznacza cele dla zawodników i zespołu sportowego
- opracowuje koncepcję budowy zespołu sportowego
- dobiera metody, formy i środki treningowe do zastosowania w procesie szkolenia (w tym narzędzia treningu mentalnego, przygotowuje indywidualne zadania treningowe, utrzymuje właściwe proporcje wielkości obciążeń do założonych celów szkolenia)
- wdraża innowacyjne rozwiązania do procesu treningowego, w tym umożliwiające wysoki poziom indywidualizacji pracy z zawodnikiem
- analizuje skuteczność programów szkoleniowych
- omawia znaczenie zarządzania relacjami w grupie
- omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków chemicznych w sporcie
- dobiera sposoby optymalizacji poziomu gry, taktyki, strategii i wyników
- współpracuje z ekspertami z innych dziedzin w celu optymalizacji procesu szkoleniowego (w tym z lekarzem, trenerem przygotowania motorycznego, fizjoterapeutą, psychologiem)
- opracowuje autorską/zespołową koncepcję treningową w sporcie wyczynowym w odniesieniu do struktury rzeczowej i czasowej treningu
3. Ewaluuje realizowane koncepcje szkoleniowe w odniesieniu do wzorców światowych
Kryteria weryfikacji:
- analizuje bieżące postępy i wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników na poszczególnych etapach szkolenia
- wykorzystuje nowe technologie służące analizie działań w realizacji procesu szkoleniowego
- formułuje wnioski do dalszej pracy szkoleniowej
- identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji szkoleniowej (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe)
- modyfikuje plany szkolenia uwzględniając uwagi i opinie uczestników procesu szkoleniowego
- uzasadnia modyfikację dobranych metod, form i środków treningowych
2. Kształtowanie odporności psychicznej zawodników
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia wprowadzenie do treningu odporności psychicznej w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia znaczenie odporności psychicznej dla osiągania efektów szkolenia i wyników sportowych w tenisie stołowym
- omawia elementy odporności psychicznej
- omawia zasady treningu odporności psychicznej w tenisie stołowym
2. Kształtuje świadomość zawodników tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia, czym jest "nieosądzająca świadomość"
- wymienia sposoby kształtowania u zawodników tenisa stołowego stanu "nieosądzającej świadomości"
- prowadzi ćwiczenia świadomości wrażeń zewnętrznych, wewnętrznych, uczuć, myśli i wyobrażeń dla zawodników tenisa stołowego
- korzysta z narzędzi do badania odporności psychicznej zawodników
3. Wspiera osiąganie przez zawodników tenisa stołowego stanu optymalnej gotowości w trakcie rywalizacji sportowej
Kryteria weryfikacji:
- omawia sposoby osiągania stanu optymalnej gotowości
- przeprowadza ćwiczenia wspierające osiągnięcie przez zawodnika stanu optymalnej gotowości
- analizuje i wykorzystuje w planach szkoleniowych wiedzę na temat czynników wspierających i wpływających negatywnie na osiąganie, a także utrzymywanie przez każdego zawodnika stanu optymalnej gotowości
4. Kształtuje u zawodników tenisa stołowego umiejętność wyznaczania celów i zadań
Kryteria weryfikacji:
- omawia cele, które należy uwzględniać przy uprawianiu wyczynowo tenis stołowy
- omawia aspekty decydujące o mistrzostwie w tenisie stołowym
- omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników umiejętności wyznaczania celów i zadań
- stosuje techniki i narzędzia rozwijające u zawodników umiejętności wyznaczania celów i zadań, m.in. indywidualną mapę celów, wizualizację, zadania domowe
5. Kształtuje u zawodników tenisa stołowego pozytywny styl myślenia o grze
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników pozytywnego stylu myślenia o grze
- stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników pozytywny styl myślenia o grze
6. Kształtuje u zawodników tenisa stołowego umiejętność wizualizacji
Kryteria weryfikacji:
- omawia związek wizualizacji (treningu ideomotorycznego i "wewnętrznego programowania") z treningiem techniczno-taktycznym
- omawia przykładowe ćwiczenia wizualizacji
- prowadzi ćwiczenia wizualizacji z zawodnikami, np. wizualizację ćwiczeń techniczno-taktycznych, wizualizację "życiowej gry", wizualizację celów
7. Stosuje techniki relaksacyjne w pracy z zawodnikami tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia przykładowe techniki radzenia sobie ze stresem, np. treningi relaksacyjne
- prowadzi ćwiczenia relaksacyjne z zawodnikami tenisa stołowego
8. Kształtuje u zawodników tenisa stołowego pewność siebie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników pewności siebie w tenisie stołowym
- stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników i zespołu szkoleniowego pewności siebie
9. Kształtuje u zawodników tenisa stołowego koncentrację uwagi
Kryteria weryfikacji:
- omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników koncentracji uwagi
- stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników koncentrację uwagi podczas treningu oraz zawodów tenisa stołowego
10. Tworzy wraz z zawodnikami tenisa stołowego plan uczestnictwa w zawodach
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje z zawodnikiem plan przygotowania do gry
- opracowuje z zawodnikiem plan koncentracji podczas gry
- opracowuje z zawodnikiem plan postępowania w sytuacjach trudnych
- opracowuje z zawodnikiem plan aktywizacji i uspokojenia
- opracowuje z zawodnikiem plan postępowania po zawodach
11. Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem optymalizacji trybu życia zawodników tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady dozwolonego wspomagania zawodnika tenisa stołowego
- omawia zagrożenia i konsekwencje niedozwolonego wspomagania
- omawia zagadnienia związane z suplementacją zawodnika
- omawia zagadnienia związane z samokontrolą
3. Organizacja systemu szkolenia w tenisie stołowym na poziomie kadr narodowych regionalnych oraz ośrodków klubowych (np. superligi, ekstraklasy)
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zagadnienia związane z tworzeniem profesjonalnych ośrodków szkolenia w zakresie tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia organizację systemu szkolenia w tenisie stołowym na wszystkich szczeblach - szkolenia wstępnego, podstawowego, zaawansowanego
- omawia zasady tworzenia szkół mistrzostwa sportowego w Polsce oraz innych form organizacji szkolących w obszarze tenisa stołowego, np. klubowych lub szkolnych ośrodków szkolenia etapu "sztuka treningu", "sztuka rywalizacji" oraz "sztuki wygrywania"
- omawia aktualny system wspierania narodowych i regionalnych federacji tenisa stołowego
2. Wdraża rozwiązania związane z formułowaniem i osiąganiem celów organizacji
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady i narzędzia formułowania oraz planowania celów organizacji
- planuje i wdraża sposoby osiągania celów organizacji
3. Wdraża rozwiązania związane z organizacją systemu szkolenia w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia rolę myślenia systemowego w tworzeniu organizacji systemu szkolenia w tenisie stołowym
- omawia rolę osób zaangażowanych w budowę i rozwój systemu (organizatorów systemu, coach-developerów, szkoleniowców-trenerów, zawodników, pracowników nauki i innych)
- organizuje pracę środowiska na rzecz rozwoju systemu szkolenia
4. Omawia zagadnienia związane z kulturą organizacji w systemie szkolenia w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia elementy kultury organizacji w kontekście integralnej koncepcji systemu szkolenia
- przekazuje wiedzę dotyczącą zasad tworzenia kultury organizacji szkolącej w obszarze tenisa stołowego, w tym zasady kreowania refleksyjnej postawy uczestników organizacji
- omawia sposoby tworzenia wspólnej wizji dążenia do mistrzostwa osobistego w organizacji w celu osiągnięcia efektu synergii
- omawia sposoby kształtowania kultury organizacji uczącej się w ramach systemu szkolenia w tenisie stołowym, m.in. metody opracowane przez Otto Scharmera: krąg trenerski (Coaching Circle), klinika przypadku (Case Clinic), prowadzenie kroniki (Guided Journaling) i inne
5. Wdraża rozwiązania związane z monitorowaniem systemu szkolenia w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia system monitorowania szkolenia w tenisie stołowym
- omawia sposoby monitorowania w różnych systemach szkoleniowych oraz możliwościach ich wykorzystania w szkoleniu w tenisie stołowym
- stosuje metody i narzędzia monitorowania szkolenia w tenisie stołowym, m.in. opracowane przez Otto Scharmera: ucząca podróż (Sensing Journey), wywiady z osobami zainteresowanymi (Stakeholder Interview)
4. Wspieranie rozwoju tenisa stołowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę dotyczącą tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia najnowsze opracowania dotyczące tenisa stołowego
- czynnie uczestniczy w konferencjach, szkoleniach albo warsztatach szkoleniowych krajowych i międzynarodowych z zakresu umiejętności trenerskich
2. Wspiera rozwój zawodowy kadry szkoleniowej w ośrodkach szkolenia w zakresie tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
- planuje szkolenia zawodowe oraz kreuje zakres tematyczny szkoleń
- aranżuje i organizuje proces doskonalenia kadry trenerskiej
- prowadzi wykłady, prezentacje i zajęcia praktyczne ze szkoleniowcami i trenerami
- prowadzi warsztaty i treningi pokazowe
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Tenisa Stołowego
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Tenisa Stołowego
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki