Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-03-19
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 4)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces wstępnego szkolenia w tenisie stołowym, w tym jednostki treningowe, zgodnie z zasadami metodyki w tenisie stołowym. W ramach podejmowanych zadań korzysta z gotowego planu szkolenia sportowego w tenisie stołowym. Osoba posiadająca kwalifikację prowadzi szkolenie wstępne z osobami początkującymi z różnych grup wiekowych i wskazuje predyspozycje zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych. Osoba ta może znaleźć zatrudnienie między innymi w klubach sportowych, w szkołach sportowych, na koloniach letnich, obozach. Działania zawodowe może prowadzić również w ramach własnej organizacji szkolenia sportowego lub świadczyć usługi na zlecenie. Szacunkowy nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został określony na 380 godzin.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: 1) osób prowadzących aktywny styl życia, uprawiających amatorsko różne formy sportu dla wszystkich; 2) studentów wychowania fizycznego, którzy chcieliby specjalizować się w prowadzeniu zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym; 3) amatorów i pasjonatów, działaczy, którzy uprawiają tenis stołowy i chcieliby organizować i prowadzić zajęcia i proces szkolenia z tenisa stołowego; 4) nauczycieli poszukujących dodatkowego zatrudnienia; 5) osób, które mają doświadczenie organizacyjno-szkoleniowe w zakresie tenisa stołowego, w tym zawodników czynnych i uprawiających tę dyscyplinę w przeszłości; 6) osób, które w ramach własnej działalności gospodarczej prowadzą lub chciałyby prowadzić szkolenie sportowe bądź działalność rekreacyjną, np. w szkółkach, klubach, akademiach, ośrodkach sportowo-rekreacyjnych, parafiach; 7) osoby zatrudnione w ośrodkach wychowawczych, ośrodkach penitencjarnych; 8) pracownicy służb mundurowych; 9) osoby zatrudnione w ośrodkach sportu i rekreacji.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” może prowadzić zajęcia i proces szkolenia wstępnego z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców w ramach funkcjonowania klubów sportowych, klas sportowych o specjalizacji tenis stołowy, a także w ramach kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Może również prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia wstępnego z tenisa stołowego. Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Jest również przygotowana do organizowania i prowadzenia zawodów sportowych w ramach szkolenia wstępnego dla różnych grup wiekowych. Może też prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia zajęć i procesu szkolenia wstępnego z tenisa stołowego w ramach zakładanych przez siebie i prowadzonych szkół i klubów sportowych. Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła, po spełnieniu określonych warunków, zdobyć lub potwierdzić licencję Polskiego Związku Tenisa Stołowego.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Okres ważności certyfikatu: 4 lata. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: liczbę udzielonych lekcji, liczbę przeszkolonych osób, efekty pracy szkoleniowej, organizacyjnej, badawczej, opis przeprowadzonych działań, postępów uczestników w zakresie rozwoju motorycznego i technicznego, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników. Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Opis przeprowadzonych działań może uwzględniać: stosowanie narzędzi diagnozujących rozwój motoryczny i techniczny uczestników, testów jakości Liu Tianyanga, testów struktury ruchu – listy kontrolne dla około 100 technik. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Tenis stołowy to według różnych źródeł jeden z trzech najpopularniejszych sportów na świecie (uprawia go ponad 350 milionów osób). Tenis stołowy jest też jednym z najbardziej popularnych i lubianych sportów w Polsce. Jest to m.in. związane z powszechną dostępnością stołów do tenisa stołowego w szkołach, parkach, świetlicach, a nawet w siedzibach organizacji. Według szacunków Polskiego Związku Tenisa Stołowego w naszym kraju w tenisa stołowego rekreacyjnie gra ok. 100 tys. osób. Wskazuje się kilka powodów, dla których warto rozwijać tenis stołowy w naszym kraju. Badania naukowe neurofizjologów wskazują, że jest to najlepszy sport dla rozwoju mózgu, dla koordynacji ciała i umysłu, dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji na całe życie. Ze względu na niewielkie wymagania organizacyjne i niskie koszty organizacji istnieje możliwość prowadzenia zajęć z tenisa w szkołach, świetlicach szkolnych i pozaszkolnych, ośrodkach sportu i rekreacji, a także w klubach osiedlowych, remizach strażackich itp. niezależnie od warunków atmosferycznych. Według danych GUS liczba osób uprawiających tenis stołowy w Polsce jest znacząca. Jednocześnie wiele osób uprawia tenis profesjonalnie. W 2006 r. w Polsce odnotowano: 12 298 ćwiczących, w tym 3067 kobiet, w tym 7709 juniorów. 3 zawodników z klasą MM, 14 z klasą M oraz 141 z klasą I; 107 trenerów, w tym 6 klasy M, 17 klasy I, 84 klasy II; 390 instruktorów oraz 347 innych prowadzących zajęcia sportowe; 705 sędziów tenisa stołowego; 528 działających sekcji tenisa stołowego. W roku 2017 było: 10 556 licencjonowanych osób uprawiających tenis stołowy; w tym: licencje zawodnika superligi, ekstraklasy i 1 ligi: 484; licencje zawodnika ur. 2000 r i młodszego: 3930; licencje zawodnika ur. 2009 r i młodszego: 225; licencje seniora: 5130; licencje niestowarzyszonego: 32; licencje weterana (40 lat i więcej): 390; licencje osób niepełnosprawnych: 226; licencje trenera: 401; licencje sędziego PZTS (nie mylić z sędziami w całej Polsce): 112; licencje klubowe: 685. Skala zainteresowania dyscypliną, zarówno w obszarze sportu dla wszystkich, jak i sportu wyczynowego, wskazuje na potrzebę przygotowania profesjonalnej kadry do prowadzenia zajęć oraz procesu szkoleniowego zarówno dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych rozpoczynających swoją przygodę z tenisem, jak i dla osób powracających do tej dyscypliny i chcących uprawiać ją w sposób amatorski. Argumentem przemawiającym za potrzebą włączenia kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji jest to, że zgodnie z deklaracjami przedstawicieli Polskiego Związku Tenisa Stołowego w ramach “Narodowego Programu Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33” planowane jest utworzenie i rozwinięcie 640 ośrodków szkolenia wstępnego. Mają to być zespoły organizacyjno-szkoleniowo-badawcze, w ramach których docelowo szkoleniem w poszczególnych cyklach zostanie objętych ok. 100 000 do 120 000 osób. Zwraca się również uwagę na szkolenie podstawowe, które będzie się odbywało w 160 ośrodkach. Te ośrodki będą skupione na szkoleniu 2000 najbardziej utalentowanych w tenisie stołowym osób. Przewidziane są one dla grupy wiekowej 12–14 lat. Szkolenie profesjonalne będzie odbywało się w 60 klubach i 16 ośrodkach makroregionalnych szkolenia sportowego młodzieży w tenisie stołowym. Będą one powołane docelowo we wszystkich województwach. Warto zauważyć, że tenis stołowy jest sportem olimpijskim. Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” odnosi się do kształtowania umiejętności przeznaczonych dla dzieci w wieku 6-8 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Kwalifikacja będzie atrakcyjna dla czynnych zawodników, zawodników kończących karierę, a także nauczycieli wychowania fizycznego, zapewniając możliwość rozwoju ścieżki zawodowej oraz wykorzystania ich doświadczenia dla potrzeb szkolenia oraz propagowania dyscypliny. Włączenie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry trenerów tenisa stołowego w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 4 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia procesu szkolenia sportowego. Źródła: 1) Amen, D.G. (2010). Zmień swój mózg, zmień swoje ciało. Jak pobudzić mózg, aby uzyskać wymarzone ciało, tłum. A. Sobolewska, Warszawa: MT Biznes; 2) Grycan, J. (2007). Integralny tenis stołowy [Integral table tennis]. Kraków: JGTT; 3) Grycan, J. (2017), Program szkolenia w sporcie: Tenis stołowy. Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29.03.2017 https://msit.gov.pl/pl/sport/sport-mlodziezowy/programyszkolenia/7501,Polski-Zwiazek-Tenisa-Stolowego.html; 4) Narodowy Program Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33 http://www.pzts.pl/files/www/PROGRAM_NARODOWY-..pdf; 5) Grycan, J. (2017), Fundamental stage of development in table tennis (Polish experience). ITTF-SSC in Dusseldorf 2017; 6) www.pzts.pl; 7) stat.gov.pl.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Niniejsza kwalifikacja rynkowa może stanowić dopełnienie (uzupełnienie) kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe, przede wszystkim w zakresie taktyki, techniki i metodyki realizacji oraz organizacji treningu w tenisie stołowym.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 "Podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym"; - umiejętności z zestawu 3: "Omawia zasady prowadzenia organizacji realizującej szkolenie wstępne w tenisie stołowym", "Omawia kluczowe zasady tworzenia kultury organizacji realizującej szkolenie w obszarze tenisa stołowego" oraz kryteria weryfikacji z zestawu 3, z efektu uczenia się "Promuje tenis stołowy jako sport dla wszystkich i na całe życie": "Wskazuje sposoby upowszechniania tenisa stołowego jako sportu", "Charakteryzuje przykładowe programy treningu wstępnego tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich", "Omawia rolę organizowania wydarzeń sportowych związanych z tenisem stołowym we współpracy z lokalnym środowiskiem". W części praktycznej weryfikacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 2 oraz umiejętność z zestawu 3: "Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym". Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Każdorazowo stosowane będą co najmniej dwie z tych metod. Dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. ustawy deregulacyjnej) lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego, mogą być dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się weryfikowanych w części teoretycznej. Legitymacja instruktora sportu w tenisie stołowym (wydana przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013) może być dowodem na posiadanie efektów uczenia się weryfikowanych w części teoretycznej, z wyłączeniem kryterium weryfikacji "Omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, m.in.: zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się" (z efektu uczenia się: "Charakteryzuje biologiczne i biomechaniczne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" w zestawie 1). Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się weryfikowanych w tej części. W części praktycznej dopuszcza się metody: analiza dowodów i deklaracji, obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączone z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Z zestawu 2 kryteria: "Prowadzi dziennik zajęć treningowych" oraz "Przygotowuje charakterystykę zawodnika określającą poziom gry zawodnika, podsumowującą postępy, wyniki testów i omawia przykładowe zmiany planu szkoleniowego" i - z zestawu 3 - umiejętność: "Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym" weryfikuje się wyłącznie za pomocą analizy dowodów (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładowe dowody na posiadanie wyżej wymienionych efektów uczenia się to: dziennik treningowy, charakterystyki zawodników, raport podsumowujący zorganizowane wydarzenie sportowe, dokumentacja fotograficzna. Pozostałe efekty uczenia się weryfikowane w części praktycznej mogą być potwierdzane za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładami dopuszczonych tu dowodów mogą być: raporty podsumowujące pracę szkoleniową, organizacyjną i badawczą, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników, artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu tenisa stołowego, inne publikacje dotyczące tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadają dyplom trenera tenisa stołowego przynajmniej drugiej klasy (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); - posiadają 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 10 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. W skład komisji wchodzi przewodniczący komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. W celu przeprowadzenia weryfikacji wiedzy instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. W celu weryfikacji umiejętności instytucja certyfikująca zapewnia: - halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux); - sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki; ekran, rzutnik, komputer; - jeśli osoba przystępująca do walidacji nie zapewni własnej grupy szkoleniowej w trakcie walidacji, wówczas obowiązek zapewnienia grupy szkoleniowej spoczywa na instytucji certyfikującej. Weryfikacja umiejętności może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-03-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-03-19 r., poz. 310)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
380
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-03-19
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C812000013
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13488

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia zajęć w tenisie stołowym oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania instruktorów. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku zajęć w tenisie stołowym oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w tym zakresie. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze szkoleń w tenisie stołowym.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia wstępnego w tenisie stołowym, w tym jednostki szkoleniowe, zgodnie z zasadami metodyki w tenisie stołowym. W ramach podejmowanych zadań korzysta z planów szkolenia wstępnego w tenisie stołowym, dostosowując je do zainteresowań, możliwości i potrzeb uczestników zajęć i procesu szkoleniowego. Osoba posiadająca kwalifikację przygotowuje osoby początkujące z różnych grup wiekowych do udziału we współzawodnictwie i wskazuje predyspozycje zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych. W swojej pracy dostosowuje narzędzia komunikacji i motywacji do potrzeb uczestników. Wykorzystuje także nowe technologie wspomagające proces szkoleniowy w tenisie stołowym. Jest przygotowana do prowadzenia organizacji szkolącej, współpracy z otoczeniem grupy szkoleniowej i promowania tenisa stołowego. Jest gotowa do ciągłego rozwijania swoich umiejętności. Ponosi odpowiedzialność za prowadzone działania zawodowe.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje biologiczne i biomechaniczne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje budowę i funkcjonowanie narządów i układów człowieka w ontogenezie, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu
  2. opisuje ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowane mięśnie
  3. wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka
  4. wyjaśnia podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym
  5. omawia krzywą intensywności zajęć
  6. omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, m.in. zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się
  7. omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, w tym: zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się
  8. omawia wymogi fizjologiczne do podejmowania wysiłku fizycznego oraz wymogi sprawnościowe dla osób uprawiających tenis stołowy
  9. wymienia elementy procesu wypoczynku i odnowy biologicznej
2. Charakteryzuje metodyczne podstawy planowania zajęć i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach szkoleniowych
  2. omawia dobór sprzętu do wstępnej nauki gry w tenisa stołowego
  3. wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodnika w trakcie realizacji zajęć, m.in.: samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach
  4. omawia możliwe strategie prowadzenia zajęć (m.in. pracę z zawodnikami, którzy prezentują postawy tzw. słomianego ognia, kompulsywną, hakera oraz dążenia do mistrzostwa osobistego)
  5. omawia znaczenie współpracy z rodzicami i opiekunami zawodnika w procesie szkoleniowym
  6. omawia znaczenie współpracy z trenerami tenisa stołowego w kontekście dalszego rozwoju sportowego zawodnika
  7. omawia elementy szkolenia wstępnego w tenisie stołowym
  8. omawia elementy jednostki szkoleniowej w tenisie stołowym
  9. wyjaśnia zasady planowania i korygowania zajęć oraz planu szkoleniowego
3. Charakteryzuje organizacyjno-prawne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia historię tenisa stołowego
  2. omawia przepisy gry oraz kwestie organizacyjne związane z uczestnictwem w zawodach
  3. omawia zasady etyki zawodowej i obowiązku trenera tenisa stołowego wynikające z obowiązujących regulacji
  4. wymienia elementy systemu szkolenia i współzawodnictwa w Polsce i na świecie
  5. wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania tenisa na świecie
  6. wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania tenisa stołowego
4. Charakteryzuje psychospołeczne podstawy planowania zajęć i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rolę procesów poznawczych w rozwoju zawodnika oraz działalności sportowej
  2. opisuje zasady wywiadu motywacyjnego oraz techniki motywacji w procesie szkoleniowym, np. utrzymania kontaktu, przypomnienia, pochwały
  3. omawia znaczenie przygotowania psychicznego
  4. omawia wybrane sposoby motywowania zawodników do podejmowania zadań

2. Realizowanie procesu szkoleniowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Kieruje procesem szkolenia wstępnego
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje i przeprowadza wybrane zajęcia zgodnie z zasadami szkolenia wstępnego w tenisie stołowym
  2. rozmawia z zawodnikiem o postawie i uważności w trakcie zajęć
  3. wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne do nauczania oraz monitorowania procesu szkolenia
  4. omawia znaczenie prowadzenia dokumentacji postępów przez zawodników (np. dzienniczka treningowego, teczki, testów)
  5. prowadzi dziennik zajęć treningowych
  6. przygotowuje charakterystykę zawodnika określającą poziom gry zawodnika, podsumowującą postępy, wyniki testów i omawia przykładowe zmiany planu szkoleniowego
2. Naucza technik i taktyk tenisa stołowego oraz prowadzi trening rozwoju zdolności motorycznych korzystając z planu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. na każdej lekcji i w każdym module naucza techniki: demonstruje wzorcowe techniki; prezentuje najlepsze światowe wzorce w danej technice; objaśnia i omawia warunki stosowania elementów techniczno-taktycznych (struktury ruchu oraz zasady taktyczne w ramach ok. 30 technik gry); stosuje metody treningowe: imitacji, wieloma piłkami, jedną piłką oraz sprawdziany; w szczególności w odniesieniu do m.in.: (1) dłoniowego trzymania rakietki; (2) piórkowego trzymania rakietki; (3) postawy gotowości; (4) podstawowej pracy nóg; (5) serwu podstawowego forhend (fh); (6) serwu podstawowego bekhend (bh); (7) ataku fh blisko stołu; (8) ataku bh blisko stołu (kuaipo); (9) ataku forhend z bekhendu (fhb)-bh; (10) ataku fh w półdystansie; (11) ataku bh w półdystansie; (12) ataku fhb w półdystansie, ataku fh blisko i w półdystansie, ataku bh blisko i w półdystansie; (13) smeczu fh; (14) bloku bh; (15) bloku fh; (16) topspina fh; (17) topspina fhb; (18) topspina bh; (19) przebicia bh; (20) serwu podciętego bh; (21) przebicia fh; (22) serwu podciętego fh, przebicia bh i fh; (23) podcięcia lekkiego ataku bh; (24) podcięcia lekkiego ataku fh; (25) serwu z boczną rotacją fh; (26) serwu z boczną rotacją bh; (27) odbioru serwów, w tym: ataku, bloku, przebicia, flipa, podcięcia, oraz kombinacji technik pojedynczych (techniki złożonej); (28) serw-kontratak; (29) atak-kontratak; (30) blok-kontratak; (31) topspin-kontratak); (32) przebicie-kontratak; (33) podcięcie-kontratak; (34) odbioru-kontrataku
  2. naucza ogólnych zasad taktycznych, m.in. zasad: "gram pewnie", "zmieniam rytm gry", "zmieniam miejsce upadku piłki", "zmieniam rotację", "gram aktywnie", "ekonomicznie", "nieprzewidywalnie", "twórczo", "mądrze", "gram swoją grę"
  3. testuje, kształtuje i rozwija podstawowe cechy motoryczne (m.in.: przeprowadza trening kształtujący gibkość, koordynację, zwinność, szybkość, moc, wytrzymałość)
3. Omawia możliwości rozwoju umiejętności trenerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia możliwe ścieżki rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego
  2. przedstawia plan swojego rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego na najbliższe 2 lata
4. Wskazuje predyspozycje do uczestnictwa w procesie szkolenia i zawodach sportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zasady identyfikacji talentów
  2. wskazuje możliwości rozwoju zawodnika w różnych dyscyplinach sportu
  3. wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do uprawiania tenisa stołowego

3. Konstruowanie mikrosystemu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia kluczowe zasady tworzenia kultury organizacji realizujące szkolenie w obszarze tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rolę otoczenia grupy w procesie szkoleniowym
  2. wskazuje elementy niezbędne w tworzeniu kultury organizacji realizującej szkolenie
  3. charakteryzuje rolę komunikacji międzyludzkiej w budowaniu kultury organizacji realizującej szkolenie
  4. wskazuje sposoby i metody zachęcania do uczestnictwa w zajęciach i procesie szkoleniowym
  5. omawia sposoby rozwijania talentów wszystkich uczestników grupy szkoleniowej
2. Omawia zasady prowadzenia organizacji realizującej szkolenie wstępne w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady organizacji i prowadzenia m.in. szkółki szkolenia wstępnego, uczniowskiego klubu sportowego, klubu sportowego, klasy sportowej
  2. omawia sposoby prowadzenia procesu naboru i selekcji
  3. charakteryzuje techniki komunikacji i współdziałania
3. Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. organizuje sprzęt
  2. organizuje miejsce do przeprowadzenia wydarzenia
  3. określa zadania na członków otoczenia grupy realizującej szkolenie
4. Promuje tenis stołowy jako sport dla wszystkich i na całe życie
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby upowszechniania tenisa stołowego jako sportu
  2. charakteryzuje przykładowe programy treningu wstępnego tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich
  3. omawia rolę organizowania wydarzeń sportowych związanych z tenisem stołowym we współpracy z lokalny środowiskiem

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Tenisa Stołowego

Wnioskodawca:

Polski Związek Tenisa Stołowego

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH