
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wdrażanie dostępności w organizacji
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Koordynator do spraw dostępności w organizacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-04-23
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba odpowiedzialna za wdrażanie dostępności w organizacji wykazuje się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie dostępności i problematyki osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach kluczowych z punktu widzenia funkcjonowania każdej organizacji (niezależnie od specyfiki jej działania). Realizując swoje zadania stosuje wytyczne, normy i dobre praktyki w zakresie dostępności we wszystkich obszarach działalności organizacji (klient, komunikacja, usługi, kadry, zarządzanie). Określa kierunki rozwoju i koordynuje wprowadzanie zmian we wszystkich głównych aspektach dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami (architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej, dostępności do dóbr kultury i sztuki i in.). W ramach swoich obowiązków zawodowych planuje i organizuje współpracę z pracownikami organizacji zaangażowanymi w proces wdrażania dostępności i organizuje szkolenia. Odpowiada za dobieranie narzędzi i rozwiązań dla zapewnienia dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja kierowana jest do pracowników podmiotów publicznych i niepublicznych odpowiedzialnych za wdrożenie standardów dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz przepisów prawa i dobrych praktyk z tego obszaru, a także osób świadczących na rynku tego typu usługi. Kwalifikacją mogą być zainteresowane również osoby, które zajmują stanowiska koordynatorów/pełnomocników ds. osób z niepełnosprawnościami (oraz pokrewnych) i chcą potwierdzić posiadaną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, a także do osób, które chcą przekwalifikować się i podjąć pracę w tym obszarze.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Nie określa się warunków, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Brak warunków
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Kwalifikacja daje perspektywę zatrudnienia w firmach i instytucjach objętych obowiązkiem zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (podmioty publiczne, przedsiębiorstwa, w tym działające na rynkach regulowanych i świadczące usługi powszechne) oraz w podmiotach realizujących zadania publiczne. Osoba posiadająca kwalifikację “Wdrażanie dostępności w organizacji” będzie mogła zajmować stanowiska: pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych, pełnomocnik ds. dostępności, koordynator dostępności w organizacji itp., jak również będzie gotowa do świadczenia samodzielnie tego typu usługi na rynku.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Dokument ważny bezterminowo.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Dostępność to właściwość środowiska (przestrzeni fizycznej, rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych, produktów, usług), która pozwala osobom z ograniczeniami funkcjonalnymi (fizycznymi i poznawczymi) na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi. Dostępność jest dla wielu osób warunkiem prowadzenia niezależnego życia i uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju. Kwalifikacja odpowiada na zapotrzebowanie rządowego programu Dostępność Plus 2018-2025 [10], przyjętego przez Radę Ministrów 17 lipca 2018 roku. Ustanowienie kwalifikacji odpowiada na potrzeby społeczne oraz gospodarcze kraju i Europy. Wpływa również korzystnie na zwiększenie samodzielności i komfortu życia osób narażonych na wykluczenie społeczne poprzez większą liczbę organizacji (publicznych i niepublicznych) dostępnych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Potrzeba ujednolicenia i standaryzacji procesu obsługi, dostępu do nauki, rozwoju zawodowego, rozrywki i uczestnictwa w życiu społecznym osób ze szczególnymi potrzebami, wyrażana jest zarówno przez administrację, sektor biznesowy, jak i środowiska działające w trzecim sektorze (organizacje pozarządowe). Powoduje to realne zapotrzebowanie na rynku na kwalifikację związaną z wdrażaniem dostępności w organizacji. Kluczowym odbiorcą kwalifikacji "Wdrażanie dostępności w organizacji" są podmioty publiczne, podmioty realizujące zadania publiczne, firmy działające na rynkach regulowanych i świadczące usługi publiczne oraz niektóre gałęzie biznesu objęte Dyrektywą European Accessibility Act [2]. Kwalifikacja potwierdza nabycie umiejętności umożliwiających świadczenie usługi koordynowania procesów związanych z wdrażaniem dostępności w organizacji na zasadach outsourcingu. Rozwiązanie jest zbliżone do stosowanego w przypadku ochrony danych osobowych, możliwym jest zatem świadczenie tego typu usługi przez osobę posiadającą kwalifikację na otwartym rynku przy obsłudze większej liczby klientów. Kwalifikacja przyniesie wiele korzyści zarówno organizacjom - poprawiając ich dostępność, jak i osobom ze szczególnymi potrzebami. Wpisuje się również w potrzebę doskonalenia umiejętności zawodowych pracowników w zakresie zapewniania dostępności organizacji w kluczowych obszarach jej działania (tj.: komunikacja, obsługa klienta, usługi, kadry, zarządzanie). Zainteresowani kwalifikacją mogą być m.in. pracownicy podmiotów publicznych i niepublicznych, w tym np. pełnomocnicy do spraw osób niepełnosprawnych, a także osoby odpowiedzialne za dostępność organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dostępność organizacji dotyczy także osób niepełnosprawnych podejmujących w niej zatrudnienie. Obecny system aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami jest ukierunkowany na wsparcie pracodawców, natomiast nie uwzględnia konieczności udzielenia określonej pomocy osobie niepełnosprawnej. Konsekwencją takiego systemu jest m.in. niska aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnościami. Współczynnik tej aktywności osób w wieku produkcyjnym w pierwszym kwartale 2016 r. wynosił 27,4%, a wskaźnik zatrudnienia 23,7% i jest on wciąż prawie dwukrotnie niższy niż średnia unijna (45%). Znacznie gorzej wyglądają wskaźniki dotyczące aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych w wieku 16 lat i więcej, odpowiednio: 16,9% i 14,7%. Każdego roku zwiększa się liczba osób niepełnosprawnych posiadających wykształcenie wyższe - według danych zawartych na stronie www.niepelnosprawni.gov.pl, np. w 2009 r. wynosiła ona 5,1% (w przypadku osób sprawnych 20,8%), a w 2014 r. już 9,8% (w przypadku osób sprawnych 27,1%). Jednak nie przekłada się to w sposób bezpośredni na wyrównany poziom zatrudnienia tej grupy osób w stosunku do osób sprawnych. Dysproporcje są znaczące - według danych za I kwartał 2016 r. [6] - współczynnik aktywności zawodowej w grupie osób posiadających wyższe wykształcenie wynosi 80,2%, w tym osób niepełnosprawnych ponad połowę mniej (32%), a wskaźnik zatrudnienia - 77,5% (dla ogółu ludności) i 28,4% (dla osób niepełnosprawnych). Również wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli [13] obrazują niekorzystne tendencje w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami - wskaźnik tego zatrudnienia w urzędach naczelnych i centralnych organach administracji rządowej wzrósł w 2012 r. jedynie o 0,26 punktu procentowego (w porównaniu do stanu na koniec 2011 r.) i w grudniu 2012 r. kształtował się na poziomie około 2,4%, tj. w dalszym ciągu był znacznie niższy, niż wartość 6% określona w art. 21 ust. 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie tej kwalifikacji może w długofalowym okresie przyczynić się do zwiększenia aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami, ponieważ wdrożenie standardów dostępności w organizacji zwiększy dostępność miejsc, w których osoby te będą mogły znaleźć zatrudnienie. Osoby, które nabędą kwalifikację "Wdrażanie dostępności w organizacji" są niezbędne na rynku pracy, ponieważ potrafią sprostać zadaniom wdrażania dostępności w organizacji oraz zadaniom określonym w programie Dostępność Plus. Kwalifikacja jest istotna w obliczu wymagań prawa polskiego i unijnego [10, 2]. Natomiast aktualnie tematyka dostępności w organizacji nie jest włączana do programów nauczania. Dodatkowo wiedza na ten temat jest rozproszona - podobnie jak kształcenie. Jej obecność w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji będzie potwierdzać odpowiednie kwalifikacje osób wdrażających standardy dostępności w organizacji. Lista dostępnych źródeł, na podstawie których przedstawiono zapotrzebowanie: [1] Badanie dostępności strony www w oparciu o WCAG, A. Marcinkowski, Fundacja Widzialni, Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, Orange Polska, 2016, http://www.widzialni.org/container/Badanie-dostepnosci-stron-www-w-oparciu-o-WCAG.pdf. [2] Broszura Europejski Akt o Dostępności, KPRM, https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/eaa_broszura_kprm_28.09.2017.final__0.pdf. [3] Dostępne wydarzenie w praktyce, M. Szczygielska, Forum Dostępnej Cyberprzestrzeni, http://widzialni.org/download/dostepne-wydarzenia-w-praktyce-1468496914.pdf [4] Dostępność stron internetowych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb podmiotów realizujących zadania publiczne, Fundacja Widzialni 2014, http://widzialni.org/container/dostepnosc-stron-internetowych-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-potrzeb-podmiotow-realizujacych-zadania-publiczne.pdf. [5] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych. Ocena zgodności z międzynarodowym standardem WCAG 2.0 oraz polskimi regulacjami prawnymi, Raport Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków 2013, http://www.jawnosc.pl/wp-content/uploads/2013/11/Raport-FIRR-Doste%CC%A8pnosc-witryn-internetowych-.pdf. [6] GUS, Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski - aktywność ekonomiczna ludności w wieku 15 lat i więcej https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-i-kwartal-2016-roku,4,20.html [7] Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych.pdf. [8] Lista jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13), zgodnie z ESA2010 (stan na 31 grudnia 2016 r.), GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/statystyka-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych/lista-jednostek-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych-s-13-zgodnie-z-esa2010-stan-na-31-grudnia-2016-r-,6,7.html. [9] Lista projektów realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2014-2020, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/projekty/lista-projektow/lista-projektow-realizowanych-z-funduszy-europejskich-w-polsce-w-latach-2014-2020/. [10] Programu rządowy Dostępność Plus 2018-2025 https://www.miir.gov.pl/media/62311/Program_Dostepnosc_Plus.pdf, [11] Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu Polska Akademia Dostępności, dr A. Widawska, dr Z. Wieczorek, dr hab. A. Wysocka, Fundacja Widzialni 2014, http://widzialni.org/container/raport-z-badan-przeprowadzonych-w-ramach-projektu-pad.pdf. [12] Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania funduszy europejskich 2014-2020, https://cppc.gov.pl/wp-content/uploads/Poradnik_zasady-r%C3%B3wno%C5%9Bci-i-niedyskryminacji_2016.pdf. [13] Zatrudnianie osób niepełnosprawnych w wybranych ministerstwach, urzędach centralnych i państwowych jednostkach organizacyjnych https://www.nik.gov.pl/plik/id,5180,vp,6707.pdf
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Zbliżonych efektów uczenia się można by się dopatrywać w programach szkolnictwa zawodowego [np. EE.07. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową, w zawodzie technik tyfloinformatyk";" 4P01700495. Technik grafiki i poligrafii cyfrowej (311943)","Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych (AU.54.)", "EE.07. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową"] oraz studiów informatycznych. W ramach poszczególnych studiów i kursów (np. tyflopedagogika, surdopedagogika, asystent osoby niepełnosprawnej, tłumacz audiowizualny) analizowane są wybrane tematy z zakresu dostępności. Kwalifikacja "Wdrażanie dostępności w organizacji" różni od przedstawionych powyżej tym, że agreguje w sobie różne problematyki związane z koordynowaniem wdrażania standardów dostępności w organizacji w celu zwiększenia ich dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji uzupełniona rozmową z komisją 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z co najmniej 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania: przewodniczący komisji: − posiada minimum trzyletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty do spraw dostępności w organizacji lub równoważnym związanym z dostępnością organizacji; − posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie zarządzania dostępnością w organizacji w minimum 3 opisanych w kwalifikacji obszarach; Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: − posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności (minimum 100 godzin szkoleniowych); − posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie wdrażania standardów dostępności w ostatnich 2 latach przed powołaniem na członka komisji (co najmniej dwa wdrożenia). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny z zakresu znajomości standardu dostępności i przepisów prawa (zestaw 01). Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywny wynik z części teoretycznej walidacji. W części praktycznej weryfikacji efektów uczenia się (obejmującej zestawy 02 - 03) wykorzystuje się metodę analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową komisji z uczestnikiem walidacji. Uczestnik walidacji przedstawia dowody w postaci portfolio wskazującego na dotychczasowe doświadczenie uczestnika walidacji w obszarze wdrożenia dostępności w organizacji. Przedstawienie portfolio nie jest obowiązkowe. Osoby, które nie dostarczyły portfolio przygotowują wskazane niżej materiały/prace; albo dowody przygotowane specjalnie do celów weryfikacji efektów uczenia się, tj. plan wdrożenia dostępności w organizacji oraz opracowany w formie pisemnej opis studium przypadku, w ramach którego opracowano plan wdrożenia dostępności w organizacji. Podczas walidacji kandydat do uzyskania kwalifikacji przedstawia przygotowany opis w postaci prezentacji multimedialnej. Po prezentacji komisja rozmawia z osobą przystępującą do walidacji na temat przygotowanych treści. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu oraz rzutnik multimedialny. Pomieszczenie, w którym przeprowadzana jest walidacja, powinno być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, a w przypadku, gdy test teoretyczny przeprowadzany jest w systemie elektronicznym - platforma internetowa powinna spełniać obowiązujący standard WCAG na poziomie AA. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja prowadząca proces walidacji zapewnia kandydatom wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Doradca walidacyjny wspiera kandydata w przygotowaniu portfolio, w którym zawiera dokumentację dostosowania organizacji do standardów dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie kandydata w procesie identyfikowania oraz dokumentowania efektów uczenia się, które mogą zostać potwierdzone metodą analizy dowodów. Doradca walidacyjny: - umie stosować metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji; - zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się; - zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla niniejszej kwalifikacji.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 2020-04-14 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Wdrażanie dostępności w organizacji< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-04-23 r., poz. 380)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2020-10-05
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
150
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-04-23
Kod dziedziny kształcenia
340 - Zarządzanie i marketing
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
70.1 - Działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C342000020
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13495
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
Podczas konsultacji wniosku z zainteresowanymi środowiskami wpłynęła uwaga ogólna odnosząca się pozytywnie do proponowanego projektu nadawania kwalifikacji zawodowej z racji jej innowacyjnego nakierowania na wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami. Opinie specjalistów dotyczące społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia do ZSK kwalifikacji były pozytywne. Zgodnie z opiniami "Wdrażanie dostępności w organizacji" to ważna i potrzebna kwalifikacja. Jako najważniejszy argument przemawiający za włączeniem przedmiotowej do ZSK należy wskazać, że przyjęta przez Sejm ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przewiduje obowiązek powołania koordynatora ds. dostępności w każdym organie administracji publicznej (rządowej i samorządowej), a więc włączenie kwalifikacji do ZSK odpowiadać będzie na istniejące i przyszłe potrzeby rynku pracy. Temat dostępności dla osób z niepełnosprawnościami ze względu na działania podejmowane zarówno przez polski rząd (program Dostępność plus i wynikająca z niego m.in. ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) oraz Komisję Europejską (Dyrektywa dot. dostępności cyfrowej i wdrażająca ją ustawa o dostępności cyfrowej) oraz ratyfikowana przez Polskę i przyjęta także przez Unię Europejską Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami będzie miał coraz większe znaczenie zarówno w instytucjach publicznych jak i prywatnych. Ponadto, zdaniem specjalisty efekty uczenia się zawarte w kwalifikacji bez wątpienia odpowiadają na zapotrzebowanie rynkowe - obecne i przede wszystkim przyszłe (w szczególności po uchwaleniu ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Wdrażanie dostępności w organizacji" jest odpowiedzialna za wdrażanie dostępności oraz przepisów prawa i dobrych praktyk w organizacji, w tym standardów: architektonicznego, cyfrowego i informacyjno-komunikacyjnego. Posługuje się wiedzą i definiuje rozwiązania w zakresie dostępności organizacji. Charakteryzuje funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami. Realizując swoje zadania, stosuje przepisy, wytyczne, standardy i normy w zakresie dostępności. Tworzy plan poprawy dostępności w organizacji dotyczący wszystkich obszarów jej działalności, m.in. stron internetowych, aplikacji, dokumentów cyfrowych, dostępności architektonicznej, zatrudniania i pracy z osobami z niepełnosprawnościami, obsługi klienta, kompetencji pracowników w zakresie obsługi i współpracy z osobami ze szczególnymi potrzebami. Dobiera rozwiązania do potrzeb i charakteru działalności danej organizacji.
Zestawy efektów uczenia się
1. Omawianie zagadnień związanych z dostępnością i przepisami prawa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą dotyczącą funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście dostępności organizacji
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i omawia potrzeby uczestników/uczestniczek w zakresie dostępności (m.in. osób z niepełnosprawnością fizyczną lub krótkotrwałymi problemami w poruszaniu się, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych, rodziców/opiekunów/opiekunek)
- omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące obsługi klientów/klientek ze szczególnymi potrzebami
- omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (np. możliwość wejścia z psem przewodnikiem)
2. Posługuje się wiedzą dotyczącą rozwiązań w zakresie dostępności, m.in. cyfrowej, architektonicznej, transportowej i informacyjno-komunikacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i omawia różne formy dostępności, m.in. architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej
- wskazuje i omawia przepisy i dobre praktyki w zakresie realizowanych przez organizację zakupów i wdrażanych przez nią nowych produktów i usług
- omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące zatrudniania i pracy z osobami z niepełnosprawnościami
2. Ewaluacja spełnienia przez organizację standardów dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz przepisów prawa i dobrych praktyk
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia dostępność organizacji w zakresie, m.in. architektonicznym, cyfrowym, transportowym i informacyjno-komunikacyjnym oraz stosowanych przepisów prawa
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje problemy/błędy w zakresie stosowanych procedur, instrukcji i przepisów wewnętrznych
- sprawdza dostępność obiektów, m.in. obecność i zgodność z przepisami miejsc parkingowych, dostępność głównego wejścia oraz poszczególnych kondygnacji obiektu, możliwość dotarcia dostępną komunikacją publiczną
- sprawdza dostępność cyfrową, m.in. strony internetowej, wybranych dokumentów cyfrowych, aplikacji i aplikacji mobilnych na podstawowym poziomie, np. za pomocą walidatorów
- sprawdza procedury realizacji usług komunikacyjnych dla osób ze szczególnymi potrzebami
- określa obszary wymagające konieczności dodatkowych audytów dostępności organizacji przeprowadzanych przez innych ekspertów/ekspertek z zakresu dostępności
2. Rekomenduje rozwiązania uwzględniające potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i możliwości ich realizacji przez organizację
Kryteria weryfikacji:
- proponuje rozwiązania zapewniające dostępność (z uwzględnieniem projektowania uniwersalnego lub racjonalnego usprawnienia) w głównych obszarach działalności organizacji, m.in.obsługa klienta, komunikacja, usługi, kadry, zarządzanie
- proponuje obszary szkoleń z uwzględnieniem ich ramowego programu w zakresie dostępności dla pracowników/pracownic organizacji, m.in.obsługa klienta, komunikacja, usługi, kadry, zarządzanie
3. Tworzenie planu i rozwiązań w zakresie dostępności w organizacji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opracowuje rozwiązania dla wdrożenia dostępności organizacji
Kryteria weryfikacji:
- wymienia kluczowe obszary działania organizacji, dla których niezbędne jest opracowanie rozwiązań w zakresie dostępności
- przedstawia szczegółowe rozwiązania w zakresie wdrożenia dostępności w organizacji
- przedstawia obszary współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie poprawy dostępności organizacji
2. Przedstawia plan poprawy dostępności w organizacji
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje rozwiązania bezkosztowe, możliwe do natychmiastowego wprowadzenia
- wskazuje rozwiązania niskokosztowe w podziale na priorytety
- wskazuje rozwiązania wysokokosztowe w podziale na priorytety
- określa szacunkowe koszty wdrożenia zmian
- przedstawia harmonogram wprowadzania zmian
- wskazuje realizatorów rozwiązań służących poprawie dostępności
- proponuje rekomendacje do przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia lub podobnych
- określa treść oświadczenia o dostępności organizacji m.in. w obszarach: architektonicznym, cyfrowym, informacyjno-komunikacyjnym i transportowym
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Fundacja Widzialni
|
|
2 |
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
|
|
3 |
Fundacja Centrum Edukacji i Wdrażania Innowacji w Medycynie
|
|
4 |
NT Group Systemy Informatyczne Sp. z o.o.
|
Wnioskodawca:
Fundacja Widzialni
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej