Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-06-23
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” jest gotowa do samodzielnego prowadzenia mediacji rodzinnych zarówno dotyczących ustalenia warunków rozstania, podziału majątku, opieki nad dziećmi, alimentów, sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej, zarządzania firmą rodzinną, jak i opieki nad rodzicami oraz innymi obszarami z zakresu spraw rodzinnych, takich jak: podział obowiązków, prawa i obowiązki wynikające z władzy rodzicielskiej, kontakty dzieci z członkami dalszej rodziny. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić mediacje zarówno ze skierowania sądowego, jak i pozasądowego. Zadania te może wykonywać w ramach własnej działalności lub będąc zatrudniona w instytucji.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacją „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” mogą być zainteresowani w szczególności: mediatorzy, adwokaci, radcy prawni, sędziowie w stanie spoczynku, notariusze, psycholodzy, pedagodzy, pracownicy społeczni, kuratorzy, nauczyciele, socjolodzy, terapeuci, trenerzy, coachowie.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

– osoba przystępująca do walidacji musi posiadać kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK (studia wyższe: licencjat, inżynier), zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), przedstawia 4 protokoły oraz 4 studia przypadku z przeprowadzonych mediacji rodzinnych, w tym przynajmniej 2 studia ze spisaną ugodą mediacyjną i przynajmniej 2, w ramach których odbyły się minimum 3 spotkania wspólne stron z przeprowadzonych przez siebie mediacji rodzinnych z ostatnich 3 lat przed przystąpieniem do walidacji. Dokumenty powinny być zanonimizowane lub pseudonimizowane; – przedstawienie sprawozdania z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Kwalifikacja pełna z poziomem 6 PRK.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” może prowadzić mediacje rodzinne między innymi w ramach: własnej działalności gospodarczej, ośrodków mediacyjnych, ośrodków i poradni psychologicznych, NGO pracujących na rzecz rodziny, jednostek systemu pomocy społecznej, kancelarii adwokackich i radcowskich oraz w ramach punktów świadczenia nieodpłatnych porad prawnych. Osoba posiadająca kwalifikację może uzyskać wpis na listę stałych mediatorów prowadzoną przez sądy okręgowe po spełnieniu dodatkowych wymagań: nie była karana za przestępstwa umyślne, co najmniej 26-letnia, znająca język polski oraz posiadająca wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji - art. 157a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 52 z późn. zm.).

Zapotrzebowanie na kwalifikację

10 grudnia 2005 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, wprowadzająca procedurę mediacji w sprawach cywilnych, w tym także w sprawach rodzinnych. Ustawa stworzyła ogromną szansę, by sprawy rodzinne, będące przedmiotem rozstrzygnięć sądowych, mogły być rozwiązywane z pomocą mediatora, który wesprze strony w procesie bezpośrednich uzgodnień. Ministerstwo Sprawiedliwości planuje zmiany w KRiO od 2019 r., między innymi wprowadzając obligatoryjne rodzinne spotkania informacyjne. Wykorzystanie tej szansy jest szczególnie ważne wobec statystyk dotyczących liczby rozwodów w Polsce. Od 1980 r. systematycznie wzrasta w Polsce liczba rozwodów. W tymże roku było ich 39 tys., w 2000 roku 42 tys., w 2010 roku - 61 tys., a w 2018 roku - ok. 63 tys. Konsekwencje społeczne tak znaczącego wzrostu liczby orzekanych rozwodów są - i będą - bardzo poważne. Spory rozwodowe są jednym z najbardziej stresogennych i trudnych doświadczeń życiowych, nie tylko dla rozstających się dorosłych, ale przede wszystkim dla ich dzieci. Rozwód czy separacja rodziców jest dla każdego dziecka, bolesnym przeżyciem, które niesie ze sobą poważne psychologiczne konsekwencje: utratę poczucia bezpieczeństwa, lęk przed niewiadomą przyszłością, osłabienie bądź rozpad istotnych więzi uczuciowych. Może to skutkować licznymi konsekwencjami/objawami takimi jak: trudności w nauce, zaburzenia zachowania, objawy psychosomatyczne czy problemy uzależnieniowe. Należy pamiętać, że decyzje podejmowane w trakcie rozwodu mają decydujący wpływ na psychofizyczny rozwój dziecka uwikłanego w konflikt rodziców i w znaczący sposób wpływają na jego dalsze funkcjonowanie społeczne. Naturalne konsekwencje rozwodu rodziców dla dzieci są potęgowane przez specyfikę sądowej procedury, w której uczestniczy rodzina. Ustawia ona rodziców w roli przeciwników, a nie sprzymierzeńców poszukujących wspólnego rozwiązania. Taka konfrontacja rodzi w każdej ze stron dążenie do wygrania, zaostrza relacje partnerów i zamienia salę sądową w pole walki, której przedmiotem jest również często dziecko. Procedura sądowa niejednokrotnie nie gwarantuje zachowania równowagi pomiędzy stronami, powoduje podział na wygranych i przegranych, a to oznacza dalsze kłopoty dla rodziny, nawet już po zalegalizowaniu jej rozpadu. Rodzą się typowe dla rozwodu emocje takie jak: żal, poczucie pokrzywdzenia, złość, bezradność, chęć odwetu. Siła tych emocji powoduje często nietrwałość rozstrzygnięć sądowych. Sprawy wracają kolejny raz na wokandę (wnioski o zmianę wyroku w części dotyczącej władzy rodzicielskiej/kontaktów z dzieckiem, alimentów) i cała historia walki o wygraną powtarza się po raz kolejny. Jak pokazują wyniki badań, zastosowanie mediacji w sprawach rozwodowych może przynieść następujące korzyści: 1. Pomaga rodzicom lepiej skoncentrować się na potrzebach dzieci; 2. Pozwala na wypracowanie rozwiązań dostosowanych do potrzeb konkretnej rodziny-zindywidualizowanych i adekwatnych; 3. Zwiększa szansę na zapewnienie dziecku stabilnej przyszłości, a tym samym poczucia bezpieczeństwa poprzez wypracowanie rozwiązań bardziej szczegółowych niż rozstrzygnięcia sądowe; 4. Prowadzi do rozwiązań, które są trwałe, za które strony czują się odpowiedzialne; 5. Pomaga małżonkom w zachowaniu poprawnych relacji po rozwodzie, które pozwalają na wspólne uczestnictwo i zaangażowanie w wychowanie wspólnych dzieci. Ze statystyk Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, iż w okresie od wprowadzenia w życie ustawy, czyli od 10 grudnia 2005 do końca grudnia 2016 roku liczba spraw skierowanych do mediacji rodzinnych systematycznie, choć powoli, wzrasta. W 2006 roku do mediacji rodzinnej skierowano 127 spraw, w 2010 roku - 439 spraw a w 2015 roku 856 spraw. Praktykujący mediatorzy wskazują też, że znacząco zwiększa się liczba spraw, w których strony z własnej inicjatywy (bez skierowania sądu) podejmują mediacje przed lub w trakcie trwania spraw rozwodowych. Można zatem wnosić, że mediacja rodzinna staje się powoli skutecznym instrumentem minimalizowania negatywnych konsekwencji rozwodu wobec wszystkich członków rodziny, przede wszystkim dzieci. Włączenie kwalifikacji „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” do ZSK będzie uzupełnieniem standardów prowadzenia mediacji opracowanych i przyjętych 26.06.2006 przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości. Standardy te określają kompetencje mediatora na poziomie ogólnym. Opracowana kwalifikacja może też skutkować zwiększeniem zaufania sędziów i prawników do korzystania z mediacji rodzinnej.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

W Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji znajdują się dwie kwalifikacje rynkowe o zbliżonym charakterze. Są to kwalifikacje: „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych” i „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach gospodarczych”. Kwalifikacja „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach gospodarczych” nie posiada wspólnych efektów uczenia się z przedmiotową kwalifikacją. Kwalifikacja „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych” dotyczy spraw cywilnych w szerokim zakresie, natomiast nie jest ukierunkowana na aspekty prawa rodzinnego i specyfikę pracy z konfliktem rodzinnym. Część efektów uczenia się właściwa dla kwalifikacji może być wspólna z efektami kształcenia na wybranych kierunkach studiów oraz studiów podyplomowych z zakresu mediacji rodzinnych. Charakter efektów uczenia się jest na tyle różny, że bezpośrednie odniesienie ich do efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” nie jest zasadne. Należy podkreślić, że w ramach systemu szkolnictwa wyższego posiadanie efektów kształcenia, pokrywających się zakresem z opisaną kwalifikacją rynkową, nie może zostać potwierdzone w całości w wyniku walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. Włączenie kwalifikacji do ZSK umożliwi potwierdzenie kompetencji przez osoby, które chcą skorzystać z równoważnej do formalnej ścieżki uczenia się przez całe życie.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części. W części pierwszej obejmującej weryfikację efektów uczenia się z zestawów 1, 2 i 3 stosuje się wyłącznie metodę testu teoretycznego. Warunkiem przystąpienia do drugiej części weryfikacji jest zaliczenie części pierwszej. W drugiej części stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji uzupełnioną rozmową z komisją w celu przedstawienia i omówienia studium przypadku. Możliwe jest uzupełnienie tych metod obserwacją w warunkach symulowanych. Część druga weryfikacji obejmuje wszystkie zestawy efektów uczenia się. W ramach analizy dowodów i deklaracji dowodem muszą być 4 protokoły oraz 4 studia przypadku z prowadzenia mediacji rodzinnych, w tym przynajmniej 2 studia ze spisaną ugodą mediacyjną i przynajmniej 2, w ramach których odbyły się minimum 3 spotkania wspólne stron z przeprowadzonych mediacji rodzinnych z ostatnich 3 lat przed przystąpieniem do walidacji. Dokumenty powinny być zanonimizowane lub pseudonimizowane. Kolejnym dowodem musi być sprawozdanie z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się dla kwalifikacji przeprowadza trzyosobowa komisja. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi spełniać następujące wymogi: - posiadać wykształcenie wyższe magisterskie; - posiadać ukończone studia lub szkolenie z zakresu mediacji rodzinnych (min. 80 godzin); - stosować zasady etyki zawodowej mediatora; - znać i stosować aktualnie obowiązujące regulacje prawne w zakresie mediacji; - znać i stosować standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora opracowane przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości; - posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych; - stosować kryteria weryfikacji przypisane do efektów uczenia się dla opisywanej kwalifikacji oraz kryteria oceny formalnej i merytorycznej dowodów na posiadanie efektów uczenia się właściwych dla opisywanej kwalifikacji; - stosować zasady prowadzenia weryfikacji, a także różne metody weryfikacji efektów uczenia się, zgodnie z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; - posiadać min. 8-letnie doświadczenie w pracy mediatora rodzinnego (oświadczenie), przeprowadzić min. 150 mediacji (oświadczenie); - posiadać doświadczenie w prowadzeniu szkoleń przygotowujących do roli mediatora rodzinnego (min. 5 udokumentowanych referencjami lub umowami przeprowadzonych szkoleń, co najmniej 40-godzinnych). Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Podczas walidacji instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić warunki do przeprowadzenia walidacji.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2020-06-09 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-06-23 r., poz. 556)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-02-04
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
460
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-06-23
Kod dziedziny kształcenia
3 - Nauki społeczne, gospodarka i prawo
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
69.1 - Działalność prawnicza
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C32000029
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13832

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Udział w konsultacjach środowiskowych wzięły 3 podmioty: Polskie Centrum Mediacji, Stowarzyszenie Mediatorów Porozumienie oraz Stowarzyszenie Notariuszy RP. Dwa z trzech podmiotów opowiedziały się za potrzebą włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK, a jeden podmiot był przeciw. Uwagi do wniosku zgłosiły wszystkie podmioty biorące udział w konsultacjach. W części poświęconej "Opinii ogólnej dotyczącej wniosku o włączenie kwalifikacji do ZSK", jeden z opiniujących podmiotów zgłosił uwagi odnośnie przedwczesnego procedowania wniosku o włączenie kwalifikacji do ZSK oraz ogólne założenie certyfikacji zawodu mediatora w oparciu o standardy jednego środowiska mediacyjnego. W opinii podmiotu proponowane standardy odbiegają od standardów innych środowisk, które przekładają się zarówno na prowadzone mediacje rodzinne jak i standardy szkolenia mediatorów rodzinnych realizowane w ramach szkoleń specjalistycznych oraz studiów podyplomowych. Powyższe uwaga dotycząca standardów, została zgłoszona również przez Specjalistów w trakcie oceny do wnioskodawcy, a następnie została ona przesłana do Wnioskodawcy w przesłanych uwagach, który je uwzględnił i dokonał modyfikacji wniosku. Pozostałe podmioty w/w części wskazały na potrzebę włączenia kwalifikacji do ZSK. W części poświęconej "Krótkiej charakterystyce kwalifikacji oraz orientacyjny koszt uzyskania dokumentu potwierdzającego otrzymanie danej kwalifikacji" wskazano na potrzebę przeformułowania niektórych określeń, co zostało uczynione przez wnioskodawcę po przesłanych uwagach specjalistów i przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. W części poświęconej "Warunkom, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji" wskazano na potrzebę doprecyzowania pewnych określeń i konieczność wykreślenia jednego ze sformułowań dotyczących spotkań stron. Podmiot zgłaszający uwagi zaproponował przy sformułowaniu: "3 spotkania wspólne stron z przeprowadzonych przez siebie mediacji rodzinnych" wykreślić słowo wspólne, ponieważ nie stanowi to podstaw do merytorycznej oceny mediatora. Wnioskodawca przedstawił wyczerpujące argumenty za utrzymaniem sformułowania zgodnie z intencją Wnioskodawcy. W części poświęconej "Wymaganiom dotyczącym walidacji i podmiotom przeprowadzającym walidacje" wskazano na konieczność zamiany sformułowania: "Możliwe jest uzupełnienie tych metod obserwacją w warunkach symulowanych" na "konieczne", ponieważ jak wskazał podmiot opiniujący, praca mediatora jest pracą praktyczną, a nie teoretyczną, dlatego też koniecznej jest sprawdzenie tej pracy egzaminem praktycznym (tj. symulacją mediacji). Powyższa uwaga została zgłoszona również przez specjalistów i przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. Wnioskodawca przedstawił wyczerpujące argumenty za utrzymaniem sformułowania zgodnie z intencją Wnioskodawcy. W tej samej części została także zgłoszona uwaga odnośnie zasobów kadrowych i wymaganiach, co do posiadanego doświadczenia przez osoby przeprowadzające walidacje. W przesłanej opinii wskazano na konieczność zawarcia oświadczenia o przeprowadzeniu minimum 200 mediacji. Po przesłaniu uwag do Wnioskodawcy, ustalono ostateczną minimalną liczbę przeprowadzonych mediacji w ilości 150 mediacji. W części poświęconej "Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenie jego ważności" wskazano na konieczność wydłużenia okresu ważności certyfikatu z 6 na 10 lat. Wnioskodawca po przesłanych uwagach, dokonał modyfikacji wniosku i zaakceptował powyższą propozycję. W świetle powyższych uwag zgłoszonych przez podmioty konsultujące wniosek, przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości podjęli decyzje o konieczności dalszych prac nad opisem kwalifikacji przez Wnioskodawcę i przedstawili pozytywną rekomendację wniosku do decyzji Ministra Sprawiedliwości.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych” jest gotowa do samodzielnego prowadzenia procesu mediacji rodzinnych. W swojej pracy współpracuje z sądem oraz innymi specjalistami, np. adwokatem, psychologiem. Działania podejmowane przez osobę posiadającą kwalifikację wspierają uzgadnianie ugody mediacyjnej w sytuacjach konfliktów rodzinnych, w tym dotyczących dzieci. Ponadto osoba posiadająca tę kwalifikację styka się w swojej pracy ze złożonymi i trudnymi do przewidzenia problemami dotykającymi całego systemu rodzinnego. Wykonując swoje zadania, bierze pod uwagę wielość możliwych uwarunkowań zaistniałego problemu rodzinnego i konsekwencji związanych z uzgodnionymi rozwiązaniami. Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii konfliktu, rodziny i dziecka. Posługując się tą wiedzą, włącza perspektywę dzieci do procesu mediacji. Pracuje zgodnie z metodyką prowadzenia mediacji i zasadami etyki zawodowej mediatora. Stosuje zaawansowane techniki komunikacyjne, w tym szereg technik budowania zrozumienia. Samodzielnie planuje i realizuje ścieżkę swojego rozwoju zawodowego. Jest świadoma konieczności uczestnictwa w procesie superwizji w celu zachowania najwyższych standardów pracy z klientami. Wykonywanie zadań zawodowych z zakresu tej kwalifikacji wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności społecznej.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Zawieranie kontraktu mediacyjnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Pozyskuje informacje o stronach mediacji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje kategorie informacji, które powinien pozyskać przed rozpoczęciem procesu mediacyjnego (np. zgoda stron, język (kompetencje werbalne), którym posługują się strony, tryb sesji, oczekiwania, nadzieje)
  2. pozyskuje informacje o stronach mediacji i ich oczekiwaniach
  3. opisuje cele stron mediacji w oparciu o ich oczekiwania
2. Informuje o zakresie i zasadach mediacji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przebieg mediacji (np. rolę mediatora, etapy mediacji, czas)
  2. opisuje zasady prowadzenia mediacji: dobrowolność, neutralność, poufność, bezstronność i akceptowalność stron
  3. opisuje warunki gotowości stron do podjęcia mediacji rodzinnych (np. umiejętność reprezentowania własnych interesów i potrzeb, gotowość do dzielenia się ważnymi informacjami w celu zawarcia porozumienia)
  4. opisuje przyczyny, dla których zaburzenia psychiczne i emocjonalne mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji
  5. opisuje przyczyny, dla których relacje przemocowe mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji
  6. opisuje przyczyny, dla których uzależnienia mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji rodzinnych
  7. opisuje rolę mediatora dbającego o dobro dziecka, tzw. "adwokata dziecka"
  8. opisuje różnice między prowadzeniem mediacji rodzinnych a terapią rodzin
  9. stosuje metody i techniki określenia kierunku mediacji w sytuacji, gdy jeden z partnerów chce się rozstać, a drugi nie
  10. uzyskuje ostateczną zgodę stron na prowadzenie mediacji
3. Uzgadnia zasady finansowania mediacji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwe sposoby finansowania i organizacji procesu mediacji (np. sąd, płatność prywatna, możliwość dofinansowania mediacji przez jednostki pomocy i integracji społecznej lub NGO, warunki odwołania spotkania, zmiana terminu)
  2. wymienia informacje o finansowaniu, które powinien podać stronom
  3. opisuje finansowanie przeprowadzonych mediacji

2. Prowadzenie mediacji

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Konstruuje agendę mediacji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody umożliwiające każdej ze stron pokazanie swojej perspektywy i swojego rozumienia postrzegania problemu
  2. przedstawia perspektywę postrzegania problemu przez każdą stronę konfliktu
  3. podaje przykłady przeformułowania żądań lub zarzutów na tematy do mediacji
  4. przedstawia listę tematów do mediacji zaakceptowaną przez obie strony
2. Wspiera budowanie wzajemnego zrozumienia potrzeb u stron konfliktu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje techniki docierania do potrzeb stron mediacji i innych osób, których konflikt dotyka (np. dzieci, nowych partnerów, dziadków)
  2. opisuje rolę emocji i pracy z nimi w procesie mediacji
  3. stosuje techniki pracy z emocjami
  4. identyfikuje blokady w zawarciu porozumienia (np. poczucie krzywdy, diabelskie koło, szkodliwe przekonania) i opisuje mechanizmy ich działania
3. Stosuje techniki budowania zrozumienia w mediacjach
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki budowania zrozumienia w trakcie prowadzenia mediacji (np. pytania cyrkularne, zamianę ról, podwojenie)
  2. stosuje techniki budowania zrozumienia, uzasadnia wybór
  3. opisuje konsekwencje zastosowania wybranych technik
4. Stosuje techniki komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się poprawnie językiem polskim i stosuje techniki komunikacji interpersonalnej
  2. formułuje parafrazę
  3. formułuje klaryfikację
  4. formułuje podsumowanie
  5. formułuje przeformułowanie
5. Włącza perspektywę dzieci do procesu mediacji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje potrzeby i reakcje dzieci w sytuacji rozstania rodziców
  2. opisuje modele opieki nad dzieckiem po rozstaniu rodziców
  3. stosuje techniki wprowadzania perspektywy dzieci do mediacji
  4. opisuje warunki bezpośredniego udziału dzieci w mediacjach
  5. pomaga wypracować sposób rozmowy z dzieckiem na temat rozstania rodziców
6. Wspiera kreowanie opcji rozwiązań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki wspierające kreowanie opcji rozwiązań przez strony mediacji
  2. stosuje techniki wspierające kreowanie opcji rozwiązań przez strony mediacji
7. Wspiera uzgadnianie rozwiązań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje kryteria stosowane przy uzgadnianiu rozwiązań
  2. opisuje metody wspierające podejmowanie decyzji (np. analizę SWOT, mapę pola sił, słomiane głosowanie, próbne testowanie)
  3. stosuje techniki wspierające podejmowanie decyzji
  4. weryfikuje przykładowe rozwiązania, które optymalnie zabezpieczają interesy dziecka
8. Wspiera konstruowanie ugody mediacyjnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wybraną metodologię konstruowania celów (np. SMART)
  2. opisuje sposoby oraz zasady przygotowania ugody mediacyjnej
  3. konstruuje zapisy ugody mediacyjnej
  4. prezentuje i omawia zapisy ugody mediacyjnej

3. Współpraca z innymi specjalistami i instytucjami

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Współpracuje z sądem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje aktualne przepisy dotyczące mediacji rodzinnych i obowiązki mediatora względem sądu
  2. opisuje aktualne przepisy prawne dotyczące: rozwodu, alimentów, pieczy nad dzieckiem i kontaktów z nim, podziału majątku, sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej
  3. sporządza protokół z mediacji zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego i w razie skierowania przez sąd sprawy do mediacji składa protokół w sądzie rozpoznającym sprawę
  4. na podstawie projektu ugody ocenia możliwość zatwierdzenia przez sąd
  5. wskazuje, w jakich sprawach rodzinnych, co do jakich praw nie jest dopuszczalne zawarcie ugody
  6. wyjaśnia stronom konsekwencje wynikające z zawarcia ugody i jej ewentualnego niewykonania
2. Ocenia i uzasadnia konieczność współpracy z adwokatami,radcami prawnymi i notariuszami
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sytuacje, w których należy skierować klientów do notariusza
  2. opisuje sytuacje, w których należy zaproponować klientom konsultacje z adwokatem bądź radcą prawnym
  3. opisuje sytuacje, w których adwokaci bądź radcowie prawni stron uczestniczą w procesie mediacji
  4. analizuje sytuację pod kątem potrzeby współpracy z notariuszem lub adwokatem / radcą prawnym
  5. opisuje warunki współpracy z adwokatami, radcami prawnymi bądź notariuszami w ramach mediacji
3. Ocenia i uzasadnia konieczność oraz warunki współpracy z psychologiem dziecięcym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje najważniejsze potrzeby dziecka na różnych etapach rozwoju oraz charakteryzuje je w kontekście sytuacji rodzinnej
  2. opisuje sytuacje, w których należy zachęcić klientów do skorzystania z usług psychologa dziecięcego
  3. opisuje sytuacje, w których psycholog dziecięcy może uczestniczyć w procesie mediacji
  4. analizuje sytuację pod kątem potrzeby współpracy z psychologiem dziecięcym
  5. opisuje warunki współpracy z psychologiem dziecięcym w ramach mediacji
4. Opisuje specyfikę pracy w parze mediacyjnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sytuacje, w których warto pracować z drugim mediatorem
  2. opisuje zasady prowadzenia mediacji w parze mediacyjnej

4. Planowanie samorozwoju i etyka zawodowa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad etyki zawodu
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje przeprowadzone mediacje pod względem kwestii etycznych
  2. opisuje kodeks etyki zawodowej mediatora przyjęty przez Społeczną Radę ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości
  3. opisuje sytuację w pracy mediatora, w której może zaistnieć dylemat etyczny
  4. proponuje rozwiązania tego dylematu i omawia ich konsekwencje
2. Tworzy ścieżkę samorozwoju w roli mediatora
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia sprawozdanie z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji
  2. identyfikuje swoje mocne i słabe strony w zakresie prowadzenia mediacji rodzinnych
  3. wymienia działania redukujące swoje słabe strony w zakresie prowadzenia mediacji rodzinnych
  4. opisuje wnioski z dwóch sesji superwizji, w których uczestniczyła jako mediator

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych
2
Polskie Centrum Mediacji
3
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
4
Centralny Instytut Analiz Polityczno-Prawnych

Wnioskodawca:

Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sprawiedliwości

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH