Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2020-07-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację potrafi: • interpretować akty prawne z zakresu bhp, • realizować kontrole stanu bhp w organizacji, • doradzać w zakresie kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy z uwzględnieniem zasad ergonomii, • prowadzić postępowanie powypadkowe, • oceniać ryzyko zawodowe, • przygotować i prowadzić szkolenia bhp, • prowadzić dokumentację z zakresu bhp w organizacji.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe adresowane są do osób planujących podjęcie pracy w służbach bhp lub planujących wykonywać zadania tych służb, jako pracownicy zatrudnieni przy innej pracy lub jako osoby świadczące usługi z zakresu bhp. W studiach mogą uczestniczyć osoby posiadające ukończone studia pierwszego lub drugiego stopnia.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

W studiach mogą uczestniczyć osoby posiadające ukończone studia pierwszego lub drugiego stopnia.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Ukończenie studiów podyplomowych zapewnia uzyskanie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia obowiązków pracowników służb BHP (zgodne z wymaganiami Rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 2 września 1997 r., Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późn. zm.), dzięki którym można pracować w jednoosobowej lub wieloosobowej komórce służby bhp na stanowisku: - inspektora do spraw BHP, - starszego inspektora do spraw BHP, - specjalisty do spraw BHP po rocznym stażu pracy w służbie bhp, - starszego specjalisty do spraw BHP po 3-letnim stażu pracy w służbie bhp, - głównego specjalisty do spraw BHP po 5-letnim stażu pracy w służbie bhp, - kierownika wieloosobowej komórki organizacyjnej po rocznym stażu pracy w służbie bhp, lub będąc zatrudnionym przy innej pracy można u swego pracodawcy wykonywać zadania służby bhp (art. 23711 Kodeksu Pracy). Absolwent po rocznym stażu w służbie bhp może świadczyć usługi jako specjalista spoza zakładu pracy, wykonując zadania służby bhp (§4, ust. 4 Rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 2 września 1997 r., Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późn. zm.).

Uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje uprawnienia do zatrudnienia w służbie bhp na stanowisku starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy przewidziane Rozporządzeniem w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 2 września 1997 r. § 4 ust. 2 pkt 2 (Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704 z późn. zm.).

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy (art.237) każdy pracodawca ma obowiązek tworzenia służby bhp lub powierza jej zadania osobie pracującej na innym stanowisku bądź specjaliście spoza zakładu. Niezależnie od przyjętej formy, realizacją zadań służb bhp mogą zajmować się tylko osoby spełniające wymagania określone w rozporządzeniu z dnia 2 listopada 2004 r. (Dz.U.nr 246 poz.2468). Według rozporządzenia uprawnienia te uzyskują m.in. absolwenci studiów podyplomowych z zakresu bhp. W sektorze małych i średnich firm, które stanową ok. 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce (ok. 1,8 mln), głównym trendem wypełnienia wymagań przytoczonych wyżej przepisów jest powierzanie kompleksowej obsługi BHP pracownikom firm zewnętrznych (outsourcing bhp) lub własnym pracownikom zatrudnionym przy innej pracy, którzy w przypadku braku wymaganych kwalifikacji kierowani są na studia podyplomowe z zakresu bhp. W kontekście rozwoju nowych technologii i wynikającej z niego specyfiki stanowisk pracy doceniane jest doświadczenie zawodowe, które nabyli ci pracownicy w pierwszym z wykonywanych zawodów, a które zostało uzupełnione umiejętnościami rozwijanymi podczas studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przynależne do służby bhp funkcje doradczo - kontrolne pełnione przez takich pracowników mają rzetelne podstawy i stanowią dla pracodawcy wiarygodne źródło informacji o stanie bhp w zakładzie, a zalecane działania profilaktyczne są uzasadnione i przyczyniają się do ograniczenia kosztów społecznych wynikających z wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

W Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK) kwalifikacjami o podobnym charakterze są: 1) Dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku Bezpieczeństwo i higiena pracy (6 poziom PRK), 2) Dyplom ukończenia studiów II stopnia na kierunku Bezpieczeństwo i higiena pracy (7 poziom PRK), 3) Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy (MS.12; Z.13 – 4 poziom PRK), 4) Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy (7 poziom PRK) – Wydział ZiIP Politechniki Łódzkiej. Kwalifikację cząstkową „Doradztwo i kontrola w zakresie BHP” mogą uzyskać osoby mające inny zawód, uzyskany w ramach szkolnictwa wyższego. Kwalifikacje z punktów 1 i 2 są kwalifikacjami pełnymi, nadawanymi po ukończeniu studiów I lub II stopnia, którymi zainteresowane są osoby posiadające świadectwo dojrzałości, w większości nie funkcjonujące jeszcze na rynku pracy (studia I stopnia) lub chcące pogłębić swoją wiedzę i umiejętności (studia II stopnia). Opisywana kwalifikacja i kwalifikacje z p.1 i 2 dają takie same możliwości zatrudnienia w służbie bhp. Na studiach I stopnia oprócz przedmiotów merytorycznie bezpośrednio związanych z zagadnieniami bhp, są także przedmioty dotyczące podstaw teoretycznych zjawisk i procesów oraz zapewniające uzyskanie umiejętności językowych. Zakłada się, że ten zakres kompetencji uczestnicy studiów podyplomowych „Doradztwo i kontrola w zakresie BHP” osiągnęli na wcześniej ukończonych studiach I lub II stopnia. Punkt 3 przedstawia kwalifikację cząstkową nadawaną w ramach systemu oświaty absolwentom szkół policealnych, którzy złożyli egzamin przed okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika bezpieczeństwa i higieny pracy. Zainteresowani tą kwalifikacją są absolwenci ogólnokształcących szkół średnich. Dla techników bhp możliwości awansu w służbach bhp kończą się na stanowisku starszego inspektora bhp, natomiast opisywana kwalifikacja daje możliwość pracy na wyższych stanowiskach. Efekty uczenia się kwalifikacji z p.3 są podobne do opisywanej kwalifikacji. Różnice występują w poziomie osiąganych efektów: kwalifikacja z p.3 posiada 4 poziom PRK natomiast opisywana 6-ty. Zestawy efektów uczenia się wskazane w kwalifikacji cząstkowej z p.4 zawierają dwa bloki znacznie szerzej zajmujące się tematyką zarządzania bhp oraz ergonomią środowiska pracy w stosunku do opisywanej kwalifikacji. Uzyskaniem kwalifikacji (p.4) bardziej zainteresowana powinna być kadra kierownicza i pracownicy dużych przedsiębiorstw, w których funkcjonują systemy zarządzania i rozbudowane komórki służb bhp. Pozostałe zestawy efektów uczenia się są podobne. Może to stanowić podstawę dla instytucji nadającej kwalifikację „Zarządzanie BHP” do uznania niektórych efektów za osiągnięte osobom posiadającym kwalifikację „Doradztwo i kontrola w zakresie BHP”.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 7 lipca 2020 roku w sprawie przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji i włączenia do ZSK kwalifikacji nadanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Doradztwo i kontrola w zakresie BHP"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2020-07-07
Liczba punktów ECTS
30
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2020-10-01
Kod dziedziny kształcenia
862 - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C862000031
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13845

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent studiów podyplomowych jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zadań służb bhp. Potrafi: - dobierać źródła informacji dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy (w szczególności akty prawne i normalizacyjne), dokonywać ich analizy i syntezy, - realizować zadania kontrolno-doradcze, które nakłada prawo na służby bezpieczeństwa i higieny pracy, - badać wypadki przy pracy, oceniać ryzyko zawodowe, przygotowywać i prowadzić szkolenia bhp, - planować i organizować własną działalność, działalność zespołu oraz komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii stosowanej w obszarze BHP.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy prawa BHP

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje system ochrony pracy w Polsce
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje system prawny i organizacyjny ochrony pracy w Polsce
  2. wyjaśnia kompetencje instytucji nadzorujących przestrzeganie prawa ochrony pracy
  3. wskazuje źródła prawa krajowego w zakresie ochrony pracy
2. Objaśnia zakres obowiązków i odpowiedzialności pracodawcy i pracownika w obszarze bhp i ppoż.
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie bhp i ppoż.
  2. omawia odpowiedzialność porządkową i majątkową pracownika
  3. omawia odpowiedzialność pracodawcy z tytułu nieprzestrzegania wymogów prawa w zakresie bhp i ppoż.
3. Analizuje przepisy prawne związane z bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się bazami aktów prawnych
  2. wyszukuje przepisy prawa oraz normy związane z bhp adekwatne do rozpatrywanego zagadnienia
  3. tłumaczy wyniki analizy aktów prawnych i norm
4. Wyjaśnia istotę normalizacji i systemu oceny zgodności w obszarze bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia cele normalizacji i systemu oceny zgodności
  2. identyfikuje normy z zakresu bhp do oceny zgodności z wymaganiami

2. Badanie wypadków przy pracy i rozpoznawanie chorób zawodowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Operuje pojęciami dotyczącymi wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia stosowane w postępowaniu powypadkowym i rozpoznawaniu chorób zawodowych
  2. używa odpowiednich pojęć do klasyfikacji prawnej zdarzenia wypadkowego
2. Wyjaśnia obowiązki oraz odpowiedzialność pracownika i pracodawcy dotyczące wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych
  2. omawia obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące wypadków przy pracy
  3. omawia obowiązki pracodawcy dotyczące chorób zawodowych
  4. opisuje odpowiedzialność pracodawcy z tytułu nieprzestrzegania obowiązków związanych z wystąpieniem wypadku przy pracy oraz choroby zawodowej
  5. omawia rodzaje świadczeń oraz zasady ich przyznawania z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej
  6. opisuje zasady i udziela pomocy przedmedycznej poszkodowanemu w wypadku
3. Bada okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia procedurę i czynności postępowania powypadkowego
  2. charakteryzuje metody ustalania przyczyn wypadku
  3. identyfikuje przyczyny wypadku
4. Ocenia zdarzenie wypadkowe według kryteriów prawnych
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala cechy zdarzenia wypadkowego
  2. dokonuje i uzasadnia kwalifikację prawną zdarzenia wypadkowego
5. Sporządza dokumentację powypadkową
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje dokumentów wchodzących w skład dokumentacji powypadkowej
  2. opisuje na podstawie zebranych dowodów okoliczności, skutki i przyczyny wypadku
6. Określa środki i działania prewencyjne zapobiegające wypadkom
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia celowość stosowania prewencji wypadkowej
  2. przedstawia wnioski i zalecenia profilaktyczne zapobiegające wypadkom
7. Opracowuje prewencję chorób zawodowych w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje czynniki mogące spowodować wystąpienie choroby zawodowej
  2. dobiera środki zapobiegające wystąpieniu choroby zawodowej
  3. opisuje tryb postępowania w sprawie choroby zawodowej

3. Ocena ryzyka zawodowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje obowiązki oraz odpowiedzialność pracodawcy z zakresu oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje przepisy prawa dotyczące oceny ryzyka zawodowego
  2. omawia obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy dotyczące oceny ryzyka zawodowego
  3. wyjaśnia pojęcia związane z oceną ryzyka zawodowego
  4. opisuje etapy oceny ryzyka zawodowego
2. Wyszukuje informacje potrzebne do oceny ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje źródła informacji przydatne do oceny ryzyka zawodowego
  2. charakteryzuje środki pracy, materiały i wykonywane operacje technologiczne
  3. charakteryzuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
  4. charakteryzuje czynniki zagrożeń w środowisku pracy
  5. opisuje wymagania przepisów prawnych oraz norm dotyczących stanowiska pracy
  6. określa wymagania i ograniczenia dotyczące osób pracujących na ocenianym stanowisku, w tym kobiet w ciąży, młodocianych i osób niepełnosprawnych
  7. opisuje parametry oceny czynników szkodliwych środowiska pracy
  8. analizuje rejestry wypadków przy pracy i chorób zawodowych na ocenianym stanowisku
3. Identyfikuje zagrożenia na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody analizy zagrożeń
  2. dobiera narzędzia i techniki identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy
  3. adaptuje narzędzia do identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy
  4. omawia czynniki środowiska pracy oddziałujące niebezpiecznie na pracownika
  5. interpretuje wyniki pomiarów środowiska pracy
  6. interpretuje informacje zawarte w kartach charakterystyk substancji chemicznych
4. Szacuje i wyznacza dopuszczalność ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody oceny ryzyka zawodowego
  2. dobiera metody oceny ryzyka zawodowego
  3. uzasadnia przyjmowane wartości parametrów w stosowanych metodach oceny ryzyka zawodowego
  4. wartościuje ryzyko zawodowe i wyznacza jego dopuszczalność
  5. opracowuje plan działań korygujących i/lub zapobiegawczych celem zmniejszenie poziomu ryzyka do wartości dopuszczalnej
5. Dokumentuje ocenę ryzyka zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zawartość dokumentacji ryzyka zawodowego wymaganą przez prawo
  2. wykorzystuje narzędzia informatyczne wspomagające ocenę ryzyka zawodowego

4. Doskonalenie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa wymagania w zakresie bhp obowiązujące w organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wymagania bhp dla: · obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy, · maszyn i urządzeń technicznych, · instalacji elektrycznych, · transportu wewnętrznego, · zautomatyzowanych linii produkcyjnych, · prac szczególnie niebezpiecznych, · i innych występujących w organizacji
  2. wskazuje sposoby eliminowania lub ograniczania zagrożeń występujących w procesach pracy
  3. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz obuwie i odzież roboczą
  4. stosuje zasady ergonomii w wymaganiach dla stanowisk pracy
  5. opracowuje instrukcje dotyczące bhp oraz plany modernizacji i rozwoju organizacji w zakresie wymagań bhp
  6. opiniuje instrukcje dotyczące bhp oraz plany modernizacji i rozwoju organizacji w zakresie wymagań bhp
  7. wskazuje rodzaje dokumentacji bhp obowiązujące w organizacji
2. Kontroluje i analizuje stan bhp w organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawy prawne oceny stanu bhp w organizacji
  2. stosuje narzędzia w planowaniu działań kontrolnych
  3. omawia źródła przydatne do analizy stanu bhp
  4. rozróżnia obszary podlegające analizie bhp
  5. dobiera zakres analizy stanu bhp właściwy dla organizacji
  6. wskazuje uchybienia od zasad i przepisów bhp
  7. przedstawia wnioski i zalecenia wynikające z przeprowadzonej kontroli i analizy stanu bhp oraz inne działania mające na celu poprawę istniejącego stanu bhp
3. Organizuje i prowadzi szkolenia bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wymagania prawne w zakresie szkoleń bhp
  2. opisuje specyfikę edukacji dorosłych
  3. omawia metody nauczania i uczenia się
  4. diagnozuje potrzeby szkoleniowe z zakresu bhp
  5. formułuje cele kształcenia z zakresu bhp dla określonej grupy uczestników
  6. opracowuje program szkolenia i treści kształcenia
  7. przygotowuje materiały szkoleniowe
  8. stosuje dobrane metody szkolenia, w tym aktywizujące
  9. wyjaśnia metody ewaluacji szkoleń
4. Dokumentuje szkolenia bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wymagane prawem rodzaje dokumentacji szkoleniowej bhp

5. Organizowanie pracy służb BHP

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia aspekty prawne funkcjonowania służby bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje przepisy prawa właściwe do zakresu działalności organizacji
  2. wyjaśnia rolę i zadania służb bhp w zapewnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji
  3. omawia obowiązki i uprawnienia służb bhp
2. Wyjaśnia istotę zarządzania bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia cele systemu normalizacji w zakresie bhp
  2. wyjaśnia pojęcia związane z systemem zarządzania bhp
  3. różnicuje koncepcje zarządzania bhp
  4. identyfikuje normy krajowe i międzynarodowe z obszaru zarządzania bhp
  5. opisuje wymagania norm zarządzania bhp
  6. omawia rolę najwyższego kierownictwa w systemie zarządzania bhp
  7. wyjaśnia proces certyfikacji systemów zarządzania bhp i wskazuje role odpowiednich instytucji
3. Organizuje pracę zespołu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady współpracy w grupie
  2. wyznacza cele i zadania zespołu
  3. planuje pracę zespołu
  4. przydziela zadania i odpowiedzialność w zespole
  5. wykorzystuje metody i techniki pracy w grupie
  6. ocenia wyniki pracy w zespole
4. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie bhp
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie bhp
  2. opisuje formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej
  3. opisuje procedurę zakładania własnej działalności gospodarczej
  4. wskazuje przepisy prawne dotyczące ochrony danych osobowych, prawa podatkowego, prawa autorskiego
  5. omawia formy działań marketingowych w prowadzeniu działalności gospodarczej
  6. wskazuje narzędzia informatyczne wspierające prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie bhp

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Wydział Mechaniczny; Politechnika Łódzka

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Politechnika Łódzka

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH