Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 1 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-11-04
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Kwalifikacja kierowana jest głównie do osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz innych osób, które zajmują się zmywaniem naczyń (w obiektach gastronomicznych) i chcą potwierdzić posiadane umiejętności i kompetencje. Osoba posiadająca kwalifikację "Zmywanie naczyń" posiada umiejętności w zakresie: mycia i wyparzania naczyń i termoportów, obsługi zmywarki i wyparzarki. Zna zasady utrzymania w czystości i konserwowania urządzeń wykorzystywanych w zmywalni. Posiada także podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i podporządkowuje się poleceniom przełożonego.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja kierowana jest głównie do uczniów i absolwentów szkół specjalnych, którzy legitymują się niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym i mają możliwość podjęcia aktywności zawodowej lub innych osób zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji na tym poziomie.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może podjąć pracę w restauracjach, placówkach zbiorowego żywienia.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Według danych BAEL wskaźnik zatrudnienia w III kwartale 2016 roku wśród osób z niepełnosprawnością wyniósł 14,6 %. Wśród osób objętych badaniem aż 84% przyznaje wprost, że nie poszukują aktywnie pracy. Sytuacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (absolwenci szkół specjalnych) na rynku pracy jest niezwykle trudna. Na pierwszy plan wysunęła się bierność absolwentów szkół specjalnych. W najtrudniejszej sytuacji znajdują się pensjonariusze domów pomocy społecznej. Po zakończeniu edukacji pomimo pełnej sprawności fizycznej nikt nie wspiera jakiejkolwiek formy aktywizowania tych osób. W konsekwencji pojawiają się niepożądane zachowania, które zamiast działaniami terapeutycznymi tłumione są nadmierną lekoterapią. Najnowsze trendy terapeutyczne wskazują, że kluczowy wpływ na kondycję psychofizyczną osoby z niepełnosprawnością intelektualną ma stymulacja aktywności społeczno-zawodowej. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są wykluczone i żyją na marginesie społeczeństwa, a ich potrzeby często nie są dostrzegane. Praca ma największą wartość terapeutyczną. Aby aktualny rynek pracy (5,9% stopa bezrobocia w Polsce) sięgnął po zasoby w postaci osób z niepełnosprawnością intelektualną, muszą się one wykazać określonymi umiejętnościami – nawet bardzo wąskimi, schematycznymi przez to mniej atrakcyjnymi dla pracownika w normie intelektualnej. Udział osób niepełnosprawnych wśród ogółu osób zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy w grudniu 2015 r. wynosił 6,9%, przy czym wśród zarejestrowanych jako bezrobotni wynosił 6,1%, zaś wśród zarejestrowanych jako poszukujący pracy - 46,8%. W ciągu 2014 roku pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 55,5 tys. ofert pracy dla osób niepełnosprawnych. Wśród tej liczby 11,4% ofert (6,3 tys.) stanowiły oferty pracy subsydiowanej. Sytuacja długotrwałego pozostawania bez pracy jest bardziej powszechna wśród osób z niepełnosprawnością – co wskazuje na ich gorsze położenie na rynku pracy. Z kolei badania opinii bezrobotnych osób z niepełnosprawnością uwidaczniają, że większość z nich aktywnie poszukuje pracy i chce pracować, a około 1/5 jest zwolennikami pomocy socjalnej, która umożliwiłaby niepodejmowanie zatrudnienia. Z badań opinii pracodawców wynika, że w około 1/5 firm lub instytucji publicznych zatrudnia osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną. Jednocześnie dla ¼ respondentów niepełnosprawność fizyczna lub intelektualna stanowiła barierę przy zatrudnieniu pracownika, przy czym najczęściej wymieniane uzasadnienia miały naturę ekonomiczną lub technologiczną [1]. Na rynku pracy w obszarze gastronomii istnieje duże zapotrzebowanie na zatrudnienie pracowników na rozmaitych stanowiskach, co jest powiązane ze współczesnymi trendami związanymi z żywieniem zbiorowym. W placówkach świadczących usługę żywienia zbiorowego (np. domach dziennego pobytu, domach pomocy społecznej, szkolnych stołówkach itp.), restauracjach oraz przetwórniach spożywczych, coraz więcej uwagi przykłada się do stosowania zasad zdrowego żywienia. Dbałość o skomponowanie posiłku w zachowaniem zasad w zakresie kaloryczności, wartości odżywczych itp. spoczywa na kucharzach i staje się jednym z najbardziej czasochłonnych czynności w kuchni. Kucharze wykonują szereg złożonych zadań. W związku z powyższym, istnieje zapotrzebowanie na wykwalifikowane osoby, które mogłyby wspierać kucharza w wykonaniu prostych, jednak niezbędnych czynności związanych z procesem produkcyjnym w kuchni, np. takich jak zmywanie naczyń. Duża powtarzalność czynności związanych z czyszczeniem naczyń przeznaczonych do podania posiłków sprawia, że mogą być one postrzegane jako nieatrakcyjne, dlatego też zatrudnienie osób do wykonywania tej pracy nastręcza placówkom żywienia zbiorowego wiele trudności. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym bądź znacznym, powtarzalność tych czynności nie stanowi problemu. Osoby posiadające kwalifikację "Zmywanie naczyń" będą w stanie zapełnić istniejące luki kadrowe w zakładach żywienia zbiorowego. Ponadto o zapotrzebowaniu na kwalifikację świadczą wyniki dotyczące uwarunkowań rehabilitacji/aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami [2]. Jedną z istotnych barier w aktywizacji zawodowej wskazywany jest brak posiadanych formalnych kwalifikacji oraz niepełnosprawność intelektualna jako typ niepełnosprawności, który jest postrzegany jako ograniczający gotowość do podjęcia zatrudnienia. Szczególnie pomocna może być koncepcja aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną opracowana i wdrożona przez Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Siedlisko" w Staniszczach Wielkich, polegającą na ich aktywizowaniu w przyjaznym i dostosowanym do możliwości miejscu pracy. Obowiązki i zadania niepełnosprawnych pracowników dostosowane są do indywidualnych kompetencji i predyspozycji psychofizycznych. Źródła: [1] Mechanizmy zaradcze względem problemów na rynku pracy w województwie opolskim - analiza w oparciu o przeprowadzone badania oraz wiedzę ekspercką, Opole 2010. [2] Badania sytuacji WTZ, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja "Zmywanie naczyń" wykazuje pewne podobieństwa do kwalifikacji HGT.04 "Pracownik pomocniczy gastronomii", która koncentruje się na umiejętnościach związanych z wykonywaniem prac pomocniczych w obiektach świadczących usługi gastronomiczne i jest dedykowana osobom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kwalifikacja "Zmywanie naczyń" koncentruje się na wąskiej specjalizacji związanej ze zmywaniem naczyń w ramach procesu gastronomicznego i polega na wykonywaniu prostych, powtarzalnych czynności pod nadzorem opiekuna (kucharza). Efekty uczenia się w ramach niniejszej kwalifikacji są osiągalne zarówno dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jak i w stopniu umiarkowanym oraz znacznym. W związku z powyższym istnieje uzasadnienie dla włączenia tej kwalifikacji rynkowej.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę obserwacji w warunkach rzeczywistych (miejscu pracy) lub w warunkach symulowanych (symulacja) oraz metodę analizy dowodów i deklaracji. Zasoby kadrowe Osoby przygotowujące narzędzia walidacji: w przygotowaniu narzędzi walidacyjnych muszą uczestniczyć osoby posiadające doświadczenie w pracy lub nauce z osobami z niepełnosprawnością intelektualną lub osobami z orzeczeniem o niepełnosprawności w związku z chorobami psychicznymi oraz posiadające doświadczenie w przygotowywaniu narzędzi walidacji. W weryfikacji efektów uczenia się bierze udział komisja walidacyjna składająca się z minimum 2 członków. Członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków: − wykształcenie kierunkowe w obszarze gastronomii oraz co najmniej 2 lata doświadczenia na stanowisku osoby kierującej zespołem w zakładzie gastronomicznym, − co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zarządzaniu zespołem z co najmniej jednym pracownikiem z niepełnosprawnością intelektualną. Komisja walidacyjna musi składać się z członków spełniających oba te warunki. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucją certyfikującą, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zwaną dalej "instytucją certyfikującą", może zostać każda instytucja spełniająca poniższe warunki: − posiada doświadczenie w pracy lub szkoleniu osób z niepełnosprawnością intelektualną, − prowadzi działalność gastronomiczną lub posiada bazę gastronomiczną, − jest w stanie zagwarantować warunki niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja przeprowadzająca walidację musi zapewnić: − pomieszczenie socjalne umożliwiające osobie poddawanej walidacji przebranie się w odzież ochronną, − swobodny dostęp do wszystkich pomieszczeń, w których będą wykonywane czynności lub znajdują się sprzęty lub urządzenia niezbędne do wykonania tych czynności, − odpowiednie i w pełni sprawne sprzęty lub urządzenia niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji, − odzież ochronną i środki czystości niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja przeprowadzająca walidację powinna zapewniać wsparcie dla osób przystępujących do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania (na podstawie dowolnych metod) posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Doradca walidacyjny Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie osoby przystępującej do walidacji na każdym etapie tego procesu. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu posiadanych efektów uczenia się oraz w ich rzetelnym udokumentowaniu na potrzeby walidacji. W szczególności dowodem potwierdzającym posiadanie efektów uczenia się mogą być nagrania audiowizualne, na których osoba poddawana walidacji wykonuje czynności świadczące o posiadaniu umiejętności. Nagrania audiowizualne mogą stanowić potwierdzenie wszystkich bądź wybranych efektów uczenia się. Doradca walidacyjny pomaga również w określeniu innych, możliwych do potwierdzenia kwalifikacji rynkowych oraz perspektyw rozwoju i dalszego uczenia się po ich uzyskaniu. Udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny. Funkcję doradcy walidacyjnego pełni osoba, która posiada: − co najmniej 2 lata udokumentowanego doświadczenia zawodowego związanego z pracą w sektorze aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną zdobytego w okresie 5 lat przed rozpoczęciem walidacji, w której doradca walidacyjny bierze udział, − doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji, − umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, − wiedzę dotyczącą kwalifikacji rynkowej "Zmywanie naczyń". Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne etapów identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca, która decyduje się na udzielanie wsparcia osobom przystępującym do walidacji w zakresie identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się, zobowiązuje się do zapewnienia odpowiednich warunków, które umożliwią indywidualną rozmowę osoby przystępującej do walidacji z doradcą walidacyjnym.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2020-10-29 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Zmywanie naczyń< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-11-04 r., poz. 1017)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
120
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-11-04
Kod dziedziny kształcenia
811 - Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
56.21 - Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
1C812000037
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13851

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Mieszane opinie podczas konsultacji środowiskowych, gros uwag dotyczących elementów opisu kwalifikacji wskazujących na przeznaczenie kwalifikacji głównie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (różne propozycje grup). Opinie specjalistów ostatecznie pozytywne.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zmywanie naczyń" myje, dezynfekuje, sortuje i układa na wskazane miejsce naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty. Obsługuje urządzenia będące wyposażeniem zmywalni. Powyższe prace wykonuje pod nadzorem przełożonego.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Organizacja miejsca pracy do mycia naczyń kuchennych i stołowych, drobnego sprzętu gastronomicznego oraz termoportów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje się do pracy na stanowisku zmywania naczyń
Kryteria weryfikacji:
  1. przebiera się w odzież roboczą lub ochronną
  2. przyjmuje polecenia zawodowe od przełożonego
  3. dobiera środki czystości oraz niezbędne akcesoria: ścierki, gąbki, szczotki itp.
  4. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Przygotowuje drobny sprzęt gastronomiczny oraz naczynia kuchenne i stołowe do mycia
Kryteria weryfikacji:
  1. oczyszcza z resztek naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty
  2. sortuje naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny pod kątem asortymentu i sposobu mycia pod nadzorem przełożonego
  3. dokonuje wstępnego mycia
  4. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

2. Czyszczenie naczyń kuchennych i stołowych, drobnego sprzętu gastronomicznego oraz termoportów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje zmywarkę i wyparzarkę
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza gotowość urządzenia do pracy (m.in. sprawdza, czy to urządzenie jest włączone lub wyłączone, puste lub pełne)
  2. wkłada posortowane naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny do zmywarki i wyparzarki
  3. pod nadzorem wybiera program adekwatnie do stanu zabrudzenia i rodzaju mytych naczyń
  4. uruchamia urządzenie
  5. wyjmuje naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny ze zmywarek i wyparzarek na ociekacz
  6. układa czyste i wyparzone naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny w wyznaczonych miejscach
  7. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
2. Myje ręcznie i dezynfekuje wybrane naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty
Kryteria weryfikacji:
  1. myje ręcznie i dezynfekuje (wyparza) wybrane naczynia kuchenne i stołowe oraz odstawia na ociekacz
  2. myje ręcznie i dezynfekuje (wyparza) wybrany drobny sprzęt gastronomiczny oraz odstawia na ociekacz
  3. myje ręcznie i dezynfekuje termoporty oraz odstawia na ociekacz
  4. układa czyste naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty na wyznaczone miejsce
  5. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
3. Wykonuje czynności związane z dalszym procesem technologicznym na polecenie przełożonego
Kryteria weryfikacji:
  1. poleruje i układa sztućce
  2. porządkuje zmywalnię (ściera blaty, czyści zlewy, zmywa podłogę itp.)
  3. czyści urządzenia i wyłącza po zakończonej pracy
  4. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej


Wnioskodawca:

Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym -Siedlisko-

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH