Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-11-25
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca tę kwalifikację jest w stanie wykonywać reportaże fotograficzne i sesje fotografii okolicznościowej. Charakteryzuje się wiedzą z zakresu tych dziedzin fotografii i potrafi tę wiedzę zastosować w praktyce. Planuje reportaże i sesje, wykonuje fotografie i modyfikuje warunki oświetleniowe, również z zastosowaniem reporterskich lamp błyskowych. Odznacza się profesjonalnym wizerunkiem, stosuje przepisy i regulacje dotyczące tej dziedziny fotografii. Osoba posiadająca tę kwalifikację potrafi przygotować materiał wyjściowy swojej pracy: analizuje i wybiera materiał fotograficzny, edytuje i opracowuje fotografie, generuje finalny materiał dla odbiorcy zlecenia. Osoba posiadająca tę kwalifikację może prowadzić działalność artystyczną i kulturalną, działalność w zakresie promocji wydarzeń i działań podmiotów gospodarczych oraz instytucji publicznych i organizacji pozarządowych w ramach wykonywanych przez nie działań.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Głównymi grupami są: - pracownicy placówek kulturalnych, w tym również domów i centrów kultury, bibliotek; - pracownicy szkół; - pracownicy organizacji pożytku publicznego, wyznaczeni do prowadzenia działań informacyjnych i dokumentacji działalności organizacji; - pracownicy przedsiębiorstw i instytucji, w tym pracownicy zespołów prasowych, pracownicy sprzedaży, reklamy i PR, redaktorzy stron internetowych i inni pracownicy, którym powierzane są zadania związane z fotografią reportażową i okolicznościową; - blogerzy; - osoby prowadzące działalność gospodarczą, oferujące lub zamierzające oferować usługi fotografii reportażowej; - dziennikarze (szczególnie dziennikarze portalowi, dziennikarze "nowych mediów"); - fotografowie, którzy chcą potwierdzić swoje kompetencje; - osoby szukające pracy w rolach wymienionych wyżej.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Kwalifikacja może być wykorzystana przede wszystkim w realizowaniu zadań zawodowych wymagających dokumentowania wydarzeń z życia instytucji, firm i organizacji pozarządowych. Osoby posiadające kwalifikację znajdą zatrudnienie w zawodach: pracownicy sprzedaży, reklamy i PR. Kwalifikacja znajdzie również zastosowanie w zespołach prasowych i informacyjnych. Kwalifikacja pozwoli poświadczyć umiejętności innych osób, które zawodowo wykonują fotografię reportażową - blogerów, prowadzących działalność gospodarczą i współpracujących z podmiotami gospodarczymi, fotografów, chcących udokumentować kwalifikacje, by podnieść wartość swojej oferty, i dziennikarzy - szczególnie dziennikarzy portalowych i dziennikarzy szeroko pojętych "nowych mediów". Kwalifikacja odpowiada potrzebom osób, które chciałyby aplikować na wyżej wskazane stanowiska lub podejmują działalność gospodarczą o takim profilu.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Znaczenie kompetentnego fotografa podkreślają analizy, komentarze i opracowania dotyczące współpracy organizacji humanitarnych z fotografami. Ismail Ferdous tak podsumowuje swoje doświadczenia: "Choć aktywiści pracują za kulisami [działań informacyjnych], często nie są wyposażeni w narzędzia zwiększające świadomość środkami wizualnymi. Fotografowie zapewniają środki wizualne, by rozpowszechnić informację o problemie w sposób łatwy do przyswojenia." [1] W podobnym tonie wypowiada się Ellen Tolmie, wykonująca zdjęcia dla UNICEF. "Zdjęcia udowadniają siłę fotografii w przekazywaniu wielowymiarowych historii dzieci, udowadniają naszą niezależność w świecie bardziej połączonym niż kiedykolwiek, udowadniają wartość międzynarodowego wsparcia, pomimo nierówności, które wciąż nękają ludzi." [2] Rolę fotografa w prezentowaniu działań z obszaru pożytku publicznego doskonale podsumowuje artykuł Valerie Gorin "Looking back over 150 years of humanitarian action: the photographic archives of the ICRC". Podsumowanie tego artykułu to zbiór argumentów za wykorzystaniem fotografii reportażowej w działalności pożytku publicznego. Argumenty pozostają aktualne również w innych obszarach działalności fotograficznej - wszędzie tam, gdzie istotne jest przekazanie informacji o podjętych działaniach lub dostrzeżonych problemach. Valerie Gorin pisze: "Te fotografie są produktem instytucji, która pokazuje za ich pośrednictwem swoje wartości i zasady etyczne"; "[fotografie] Są cenną bronią przeciw obojętności". [3] Analizy i komentarze branżowe zwracają uwagę na dwojaki charakter rewolucji cyfrowej oraz na jej wpływ na branżę fotograficzną, a także na rolę fotografii w działalności społecznej i gospodarczej. Fotografia się upowszechniła i stała wymogiem w prowadzeniu działań informacyjnych i reklamowych, któremu podlegają organizacje niezależnie od branży i przedmiotu działalności - ten wymóg jest szczególnie aktualny w działaniach organizacji pozyskujących fundusze, charytatywnych i innych, z obszaru pożytku publicznego. Jednocześnie rynek skomplikowała dostępność tanich i prostych w obsłudze narzędzi. W momencie, kiedy sprzęt przestał wyróżniać profesjonalnych, wykwalifikowanych fotografów spośród amatorów, pojawia się potrzeba stworzenia kwalifikacji, która będzie jasną ścieżką rozwoju zawodowego dla osób trudniących się fotografią, a nieposiadających formalnego wykształcenia kierunkowego; dla osób, które chciałyby potwierdzić efekty uczenia się. [4] Do fotografii reportażowej odnoszą się również ogólne dane o wzroście zapotrzebowania na fotografie i usługi fotograficzne. Wśród nich warto odnieść się do raportu rocznego Shutterstock.com za 2017 r., który pokazuje wyraźny trend rozwojowy firmy i branży wraz z rozpowszechnianiem i rozwojem internetu. Firma odnotowała wzrost sprzedaży w serwisie Shutterstock z 83 do 557 milionów dolarów (w latach 2010-2017). Z serwisu pobrano 172 miliony zdjęć w 2017 r. (wzrost z 44 milionów w 2010 r.). Tylko w tym serwisie zarejestrowanych jest 350 tysięcy osób dostarczających materiały (w przeważającej większości fotografów). W raporcie firma zwraca uwagę na rolę fotografii reportażowej i zapowiada uruchomienie nowej usługi w zakresie fotografii reportażowej w 2018 roku. [5] Raport "E-commerce. Trendy 2018" podkreśla rolę zdjęć w nowoczesnej komunikacji, zwracając uwagę na zmiany w działaniach algorytmów wyszukiwarek internetowych: "Google zauważyło niedawno, że wiele wyszukań produktów zaczyna się poprzez zakładkę grafika. Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, planuje się zwrócenie większej uwagi na dobrej jakości, różnorodne fotografie. Obecnie wyszukiwanie produktów kończy się zalewem zdjęć, które sklepy pozyskały od producenta. Wszystko wskazuje więc na to, że era wizualnego kopiuj-wklej może się skończyć". Choć raport odnosi się bezpośrednio do fotografii produktowej, wnioski z zauważonych zmian na rynku wyszukiwań internetowych mają bezpośrednie zastosowanie do wszystkich dziedzin fotografii i do działań wizualnych w sieci w ogóle - niezależnie od tego, czy podmiotem prowadzącym takie działania jest sklep, czy instytucja pożytku publicznego promująca swoje działania. [6] W badaniach Europejskiego Centrum Kształcenia Zawodowego (Cedefop) stwierdzono, że w obszarze kultury i rozrywki ok. 47% stanowisk podlega istotnemu zwiększeniu potrzeb uczenia się nowych rozwiązań. [7] Kwalifikacja odpowiada przede wszystkim potrzebom osób sklasyfikowanych w badaniu "Barometr zawodów" w czterech grupach: fotografowie, animatorzy kultury i organizatorzy imprez, dziennikarze i redaktorzy oraz specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży. Te grupy, w skali ogólnopolskiej zostały uznane za zawody zrównoważone, a zawody z grupy specjaliści ds. PR, reklamy, marketingu i sprzedaży w województwach opolskim i pomorskim za zawody deficytowe. [8] Podobną potrzebę w zakresie pracowników sprzedaży, marketingu i PR dostrzeżono w raporcie "European Vacancy and Recruitment Report 2014", gdzie te zawody umieszczono w grupie 25 zawodów, w których najszybciej rosło zatrudnienie. [9] [1] "Photography as Activism: The Role of Visual Media in Humanitarian Crises", Ismail Ferdous, Harvard International Review, 15 września 2014 [2] "Using photography to advocate for children: UNICEF images from 1990-2013", Ellen Tolmie, https://www.unicef.org/about/who/index_70559.html, dostęp 27.07.2018. [3] "Looking back over 150 years of humanitarian action: the photographic archives of the ICRC", Valerie Gorin, International Review of the Red Cross, Volume 94 Number 888 Winter 2012 [4] Fotografia stała się współczesnym środkiem komunikacji, forsal.pl, http://forsal.pl/artykuly/706672,fotografia-stala-sie-wspolczesnym-srodkiem-komunikacji.html, dostęp 27.07.2018. [5] 2017 Annual Report, Shutterstock.com. [6] "E-commerce. Trendy 2018", egospodarka.pl, http://www.egospodarka.pl/145870,E-commerce-Trendy-2018,1,39,1.html, dostęp 27.07.2018. [7] "Skills, qualifications and jobs in the EU: the making of a perfect match?", Publications Office of the European Union, Luxembourg 2015. [8] "Barometr zawodów 2018", Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie na zlecenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Kraków 2017. [9] "European Vacancy and Recruitment Report 2014", Publications Office of the European Union, Luxembourg 2014.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja wykazuje podobieństwa do kwalifikacji: Fotograf (343101), Rejestracja, obróbka obrazu i publikacja obrazu (AU.23.), Technik fotografii i multimediów (343105) oraz do kwalifikacji rzemieślniczych (czeladnik, mistrz) w zawodzie Fotograf. Kwalifikacja różni się od wymienionych kwalifikacji szkolnych i rzemieślniczych zakresem wiedzy i umiejętności, których wymaga. Kwalifikacja pomija techniki analogowe, koncentrując się na wykorzystywanych obecnie technikach cyfrowych. To rozróżnienie pojawia się szczególnie w przypadku umiejętności "Uczeń dobiera metody i materiały do specyfiki rejestrowanego obrazu" oraz "Uczeń rozpoznaje urządzenia do rejestracji, obróbki i publikacji obrazu". Osoba posiadająca kwalifikację "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej" nie musi znać materiałów analogowych, ale musi w szerszym zakresie znać materiały i sprzęt cyfrowy oraz dobierać je do specyfiki zadań reportażowych. Umiejętność "Uczeń przestrzega zasad kompozycji i estetyki obrazu" pokrywa się z elementami umiejętności "Charakteryzuje zbiór zagadnień technologicznych (i estetycznych) niezbędnych do wykonania zlecenia" i "Realizuje zadanie fotograficzne - reportaż i sesję okolicznościową" w zakresie kryteriów weryfikacji: "omawia klasyczne zasady kompozycji obrazu fotograficznego" i "realizuje klasyczne zasady kompozycji obrazu fotograficznego podczas wykonywania zdjęć". Umiejętność "Uczeń stosuje sprzęt oświetleniowy podczas rejestracji obrazu" oraz "Uczeń wykonuje zdjęcia plenerowe" są umiejętnościami bardziej ogólnymi niż "Realizuje zadanie fotograficzne - reportaż i sesję okolicznościową" i "Reaguje na zmiany i modyfikuje warunki oświetlenia podczas reportażu i sesji okolicznościowej". Osoba posiadająca kwalifikację "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej" nie musi znać przekrojowo oświetlenia, musi być jednak specjalistą w zakresie wykorzystania oświetlenia w warunkach wykonywania reportażu fotograficznego. Analogicznie umiejętność "Uczeń wykonuje zdjęcia plenerowe" wymaga ogólnych kompetencji prezentowanych w plenerze. Kwalifikacja koncentruje się na wykonywaniu zdjęć reportażowych w każdych warunkach. Podstawowa różnica polega więc na tym, że w kwalifikacjach szkolnych i rzemieślniczych nie wymaga się właściwie w ogóle wykonywania zdjęć reportażowych. Choć ogólna znajomość technik fotograficznych jest dla wszystkich dziedzin fotografii wspólna, kwalifikacja ma charakter zawężający i doskonalący w wybranym kierunku. Ma charakter rynkowy, dostosowany do specyfiki realizacji zadań reportażowych. Kwalifikację "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej" od kwalifikacji szkolnych i rynkowych różnią także wymagania stawiane kandydatom, którzy mogą zdobyć umiejętności poza podmiotami edukacji formalnej i od których nie wymaga się nauki zawodu u rzemieślnika. To otwiera tę kwalifikację na osoby posiadające doświadczenie i umiejętności zdobyte w formach poza formalnych i nieformalnych.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody wykorzystywane podczas weryfikacji efektów uczenia się: − test teoretyczny, − analiza dowodów i deklaracji, − wywiad, − obserwacja w warunkach symulowanych. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja, złożona z co najmniej 3 asesorów, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji, a pozostali są członkami komisji. Asesorzy spełniają łącznie następujące warunki: − co najmniej dwóch asesorów musi udokumentować 5 letnią aktywność zawodową w obszarze reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej, w okresie bezpośrednio poprzedzającym walidację, − co najmniej jeden asesor musi posiadać 5 lat doświadczenia edukacyjnego lub szkoleniowego, doświadczenie egzaminacyjne oraz wykształcenie wyższe (PRK poziom 7), − co najmniej jeden asesor musi wykazywać się znajomością Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna realizowana jest za pomocą testu teoretycznego, sprawdzającego efekty uczenia się opisane w zestawach 1 i 3. Na część praktyczną składa się: - wywiad podczas analizy dowodów i deklaracji – rozmowa kandydata z komisją połączona z przeglądem prac zgromadzonych przez kandydata na etapie dokumentowania w jego portfolio (kandydat prezentuje trzy zestawy zdjęć: reportaż z zewnątrz, reportaż z wnętrz, serię fotografii okolicznościowych). Kandydat omawia sytuacje, zadanie, podjęte działania i osiągnięte rezultaty, opisując czynności ujęte w efektach uczenia się opisanych we wszystkich zestawach. - Zadanie praktyczne – reportaż plenerowy, realizowany przez kandydata w określonym czasie. Ta część sprawdza efekty uczenia opisane w zestawach 1 i 2. - Obserwacja – reportaż w zaaranżowanych przez instytucję walidacyjną warunkach, w określonym czasie i na podstawie określonych wymagań w postaci zlecenia. Ta część sprawdza efekty uczenia opisane w zestawach 1 i 2. - Obserwacja i ocena dzieła – sprawdzenie umiejętności przygotowania produktu końcowego fotografii wykonanych podczas wcześniejszych części egzaminu. - Praktyczna część egzaminu na stanowisku komputerowym – kandydat musi przygotować trzy zestawy zdjęć (do druku, do publikacji w fotograficznym serwisie internetowym i do publikacji na stronie www). Komisja obserwuje działania, wybór narzędzi i poprawność produktu finalnego. Ta część sprawdza efekty uczenia opisane we wszystkich zestawach. Warunkiem przystąpienia do kolejnej części jest pozytywna weryfikacja poprzedniej. Wszystkie etapy walidacji łącznie nie mogą trwać dłużej niż 6 miesięcy. Instytucja certyfikująca o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), zwana dalej "instytucją certyfikującą" zapewnia: – warunki i sprzęt do przeprowadzenia testu teoretycznego (w formie pisemnej lub elektronicznej), – wybrane i sprawdzone plenery fotograficzne, w których odbędzie się część praktyczna – miejsce, w którym odbędzie się reportaż obserwowany (w razie potrzeby zawrze odpowiednie umowy i uzyska wymagane zgody), – sprzęt fotograficzny (aparaty, reporterskie lampy błyskowe, obiektywy, akcesoria) – odpowiedni do zadań egzaminacyjnych, – warunki i sprzęt do przeprowadzenia egzaminu praktycznego w zakresie przygotowania produktu końcowego (w tym sprzęt komputerowy o parametrach odpowiednich do zadań egzaminacyjnych oraz oprogramowanie w polskiej lub angielskiej wersji językowej). Kandydaci mogą zdawać część praktyczną egzaminu, korzystając z własnego sprzętu fotograficznego i komputerowego oraz własnego oprogramowania. Instytucja certyfikująca określi wymagania dla sprzętu i oprogramowania, z którego mogą skorzystać kandydaci. Wymagania dotyczące instytucji certyfikującej: Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. Instytucja certyfikująca weźmie pod uwagę szczególne uwarunkowania osób niepełnosprawnych w granicach rozwiązań, które nie wpływają na rzetelność weryfikacji. Identyfikowanie i dokumentowanie Doradca walidacyjny: − stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które zostały osiągnięte, − zna kryteria weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się, − zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji rynkowej "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej", − zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji rynkowej "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej". Doradca walidacyjny, wspólnie z kandydatem, dokonają przeglądu pod kątem wspólnych efektów uczenia się, kwalifikacji rynkowych włączonych do ZSK, a uzyskanych wcześniej przez kandydata. Podczas dokumentowania efektów uczenia się, instytucja certyfikująca zapewni wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie przygotowania portfolio, które potwierdzi doświadczenie kandydata w dziedzinie fotografii reportażowej i okolicznościowej. Prace powinny spełniać wymagania postawione przez instytucję certyfikującą w taki sposób, by kandydat wybrał spośród swoich zdjęć trzy zestawy prezentujące umiejętności w zakresie reportażu wykonanego na zewnątrz (cykl zdjęć), reportażu wykonanego we wnętrzach (cykl zdjęć) i fotografii okolicznościowej (seria fotografii).

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2020-11-10 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-11-25 r., poz. 1075)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
300
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-11-25
Kod dziedziny kształcenia
213 - Techniki audiowizualne i produkcja medialna
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
74.2 - Działalność fotograficzna
Kod ISCED
0211 - Techniki audiowizualne i produkcja mediów
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C212000043
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13857

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Czas trwania konsultacji wniosku ze środowiskami zainteresowanymi Liczba podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach wniosku: 8 Liczba głosów aprobujących wniosek: 6 Liczba głosów negujących wniosek: 2 Liczba pozyskanych / pozytywnych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK: 3 / 3 Włączenie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji jest w pełni umocowane w przesłankach społecznych i gospodarczych. W świecie komunikacji obrazkowej, zdominowanym przez fotografię, o czym można mówić od upowszechnienia się kilka lat temu smartfonów, ilość obrazów generowanych przez każdego człowieka sprawia, że bardzo trudno jest trafić na obrazy odznaczające się pożądaną przez nas jakością wykonania. Mimo, że większość osób w Polsce posiada aparat fotograficzny, to zarówno osobom prywatnym, jak i firmom czy też instytucjom bardzo trudno jest wybrać osoby do realizacji określonych zleceń/zadań fotograficznych. Dla firm/instytucji wykonywanie reportaży czy też zdjęć okolicznościowych bezpośrednio wiąże się zarówno z budowaniem prestiżu i ogólnie działaniami promocyjnymi, jak i z dokumentacją pracy. Zaś dla osób prywatnych wynajem fotografa np. do realizacji reportażu z wydarzenia – często rodzinnego – oznacza konieczność zawierzenia obcej osobie w jednych z najważniejszych momentów w życiu (bo to właśnie w tych momentach wynajmowany jest fotograf). Danie społeczeństwu możliwości wyboru osoby, która posiada certyfikat z zakresu fotografii reportażowej i okolicznościowej wydaje się być naturalnym zaspokojeniem potrzeby znalezienia "dobrego fotografa". Jest to o tyle istotne – zarówno dla osób prywatnych, jak i firm/instytucji – że reportaże czy też fotografia okolicznościowa wykonywane są w sytuacjach, których nie będzie można powtórzyć, a więc wymagają rzeczywiście osoby umiejącej zrealizować zadanie od razu za pierwszym razem. Zlecając komuś wykonanie z zakresu fotografii reportażowej/okolicznościowej zleceniodawca chciałby wiedzieć, ze osoba wykonująca zadanie ma do tego odpowiednie kompetencje, zrealizuje projekt zgodnie z oczekiwaniami/wymaganiami rynku, na odpowiednim poziomie, w odpowiedniej jakości technicznej itd. + ze świadomością, jakich formalności należy dopełnić, jak się należy zachowywać etc. Do fotografii reportażowej odnoszą się również ogólne dane o wzroście zapotrzebowania na fotografię i usługi fotograficzne. Wśród nich warto odnieść się do raportu rocznego Shutterstock.com za 2017 r., który pokazuje wyraźny trend rozwojowy firmy i branży wraz z rozpowszechnianiem i rozwojem internetu. Firma odnotowała wzrost sprzedaży w serwisie Shutterstock z 83 do 557 milionów dolarów (w latach 2010-2017). Z serwisu pobrano 172 miliony zdjęć w 2017 r. (wzrost z 44 milionów w 2010 r.). Tylko w tym serwisie zarejestrowanych jest 350 tysięcy osób dostarczających materiały (w przeważającej większości fotografów). W raporcie firma zwraca uwagę na rolę fotografii reportażowej i zapowiada uruchomienie nowej usługi w zakresie fotografii reportażowej. Ponadto, w badaniach Europejskiego Centrum Kształcenia Zawodowego (Cedefop) stwierdzono, że w obszarze kultury i rozrywki ok. 47% stanowisk podlega istotnemu zwiększeniu potrzeb uczenia się nowych rozwiązań.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Wykonywanie fotografii reportażowej i okolicznościowej" charakteryzuje niezbędne do wykonania zlecenia fotograficznego warunki formalne oraz zbiór zagadnień technologicznych i estetycznych. Posiadacz kwalifikacji realizuje reportaż fotograficzny i sesję okolicznościową. Przygotowuje narzędzia przed przystąpieniem do pracy. Wykonuje zadanie fotograficzne, reagując na zmiany i modyfikując warunki oświetlenia. Podczas wykonywania pracy, prezentuje profesjonalny wizerunek fotografa. Posiadacz kwalifikacji śledzi techniczne i estetyczne trendy fotografii reportażowej i okolicznościowej. Przygotowuje materiał finalny reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowych: analizuje i wybiera materiał fotograficzny, edytuje i opracowuje fotografie.                                                          
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Charakteryzowanie wiedzy potrzebnej do wykonania reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje warunki formalne niezbędne do wykonania zlecenia
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje zlecenie pod kątem przewidywanych trudności i możliwości
  2. omawia wymogi dotyczące zgód i akredytacji niezbędnych do wykonywania reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowych
  3. przedstawia uregulowania prawa (w szczególności autorskiego, przepisów dotyczących wizerunku i prawa prasowego) odnoszące się do wykonywania reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej
2. Charakteryzuje zbiór zagadnień technologicznych i estetycznych niezbędnych do wykonania zlecenia
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje i omawia rodzaje obiektywów, z uwzględnieniem ich charakterystyki technicznej, zastosowań, możliwości, typowych wad i ograniczeń
  2. omawia parametry reporterskich lamp błyskowych
  3. omawia klasyczne zasady kompozycji obrazu fotograficznego

2. Planowanie i wykonywanie reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje reportaż fotograficzny i sesję okolicznościową
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala ze zleceniodawcą zakres prac
  2. omawia zadanie fotograficzne
  3. sporządza plan reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej z uwzględnieniem zlecenia, sprzętu i warunków
  4. weryfikuje wymóg posiadania zgód lub akredytacji
  5. aplikuje o potrzebne akredytacje lub zgody
  6. sprawdza i konsultuje szczególne uwarunkowania dotyczące realizacji zadania fotograficznego
2. Przygotowuje narzędzia pracy do reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej
Kryteria weryfikacji:
  1. upewnia się o sprawności sprzętu fotograficznego, który ma być wykorzystany w reportażu fotograficznym
  2. przygotowuje aparat, obiektywy, reporterskie lampy błyskowe i inne akcesoria fotograficzne do pracy
  3. dobiera odpowiedni do sytuacji zestaw obiektywów
3. Reaguje na zmiany oświetlenia i je modyfikuje podczas reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej
Kryteria weryfikacji:
  1. modyfikuje warunki oświetlenia
  2. stosuje oświetlenie błyskowe (reporterskie lampy błyskowe) w zależności od potrzeb
4. Prezentuje profesjonalny wizerunek fotografa
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady dress-code"u w zależności od zadania fotograficznego
  2. dostosowuje ubiór i zachowanie do sytuacji oraz warunków otoczenia
  3. stosuje zasady savoir-vivre"u
  4. komunikuje się z uczestnikami wydarzenia
5. Śledzi trendy fotograficzne w reportażu fotograficznym i sesji okolicznościowej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia obserwowane przez siebie trendy
  2. wymienia i stosuje standardowe aranżacje fotograficzne

3. Przygotowanie materiału finalnego reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje oraz wybiera materiał fotograficzny z reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej
Kryteria weryfikacji:
  1. selekcjonuje wykonany materiał fotograficzny odpowiednio do wartości technicznych i merytorycznych
  2. układa kolejność fotografii w cyklu
2. Opracowuje materiał fotograficzny z reportażu fotograficznego i sesji okolicznościowej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia typowe funkcje oprogramowania do edycji zdjęć (w tym korektę światła oraz kolorów, korygowanie konkretnych obszarów, wyostrzenie i usuwanie błędów optycznych aparatu)
  2. demonstruje automatyzację edycji zdjęć
  3. używa programu do edycji zdjęć
3. Generuje finalny materiał dla odbiorcy zlecenia
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia związane z publikacją i drukiem (w tym przestrzenie barwne, profile, rozdzielczości wymagane w druku, itp.)
  2. przygotowuje spójny i zamknięty cykl fotografii dla trzech obszarów eksploatacji (druk w formacie A3, internetowe serwisy fotograficzne, strony internetowe)

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Szkoła Górska - Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Jerzy Suchodoła

Wnioskodawca:

Szkoła Górska - Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Jerzy Suchodoła

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rozwoju i Technologii

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH