Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-12-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację dokonuje audytu dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), opracowuje raport końcowy ze wskazaniem błędów i sposobów ich rozwiązania. Osoba przeprowadzająca audyt stosuje zaawansowane funkcje edytorów tekstowych i edytorów plików PDF (np. Adobe Acrobat Pro) oraz oprogramowanie wspomagające.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja kierowana jest do szerokiego grona odbiorców: przedstawicieli sektorów objętych obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych, takich jak sektor publiczny (administracja, podmioty realizujące zadania publiczne), sektor biznesowy, w tym przede wszystkim przedsiębiorstwa działające na rynkach regulowanych oraz objęte regulacjami związanymi z dyrektywą European Accessbility Act, sektor pozarządowy. Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowani pracownicy wcześniej wskazanych branż odpowiedzialni m.in. za audytowanie dokumentów, komunikację, marketing, obsługę klienta, reklamacje, zajmujący się opracowywaniem pism, decyzji, wzorców umów, ofert, analiz, raportów, a także publikacji elektronicznych.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Nie określa się wymagań

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Kwalifikacja daje perspektywę zatrudnienia w firmach i instytucjach objętych obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych (administracja, przedsiębiorstwa działające na rynkach regulowanych świadczących usługi publiczne, jak również jednostki oświatowe). Kwalifikacja będzie wykorzystywana przez osoby audytujące dokumenty cyfrowe zgodnie z WCAG. Dokumenty te będą wykorzystywane m.in. w działach komunikacji, marketingu, obsługi klienta, reklamacji, analiz.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Okres ważności dokumentu 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne przeprowadzenie audytu minimum 10 dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG w ciągu 5 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Dokument elektroniczny publikowany na stronie internetowej jednostki publicznej lub innego podmiotu realizującego zadania publiczne, podobnie jak sama strona www, podlega standardowi WCAG [17], który jest zbiorem zasad, jakimi powinien kierować się twórca strony www i dokumentów cyfrowych umieszczanych na stronach www, aby przygotować dokumenty dostępne dla osób z indywidualnymi potrzebami. Dostępność to właściwość środowiska (przestrzeni fizycznej, rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych, produktów, usług), która pozwala osobom z ograniczeniami funkcjonalnymi (fizycznymi i poznawczymi) na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi. Dostępność jest dla wielu osób warunkiem prowadzenia niezależnego życia oraz uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju, społeczności lokalnej, szkoły i miejsca pracy. Obowiązek audytowania dokumentów cyfrowych zgodnie ze standardem WCAG wiąże się z cyfryzacją państwa oraz zmianami legislacyjnymi, w tym zmieniającym się prawodawstwem krajowym (ustawa w sprawie dostępności stron internetowych i aplikacji - Ministerstwo Cyfryzacji, regulacje wdrażające dyrektywę European Accessibility Act - Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz ustawa o dostępności w ramach rządowego programu Dostępność Plus). Wszystkie te dokumenty prawne budują zapotrzebowanie na kwalifikację "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)". Tymi aktami zobowiązano podmioty publiczne, sektor telekomunikacyjny oraz realizatorów projektów finansowanych ze środków europejskich do dostosowania dostępnych publicznie dokumentów cyfrowych do osób ze specjalnymi potrzebami. Kwalifikacja pozwalająca obiektywnie i jednoznacznie ocenić poprawność przygotowanego dokumentu cyfrowego oraz wskazać kluczowe sposoby poprawy błędów dla zapewnienia wysokiej jakości dostępnych dokumentów cyfrowych jest bardzo ważna. Wielość takich dokumentów tworzonych przez instytucje sektora publicznego na terenie całego kraju wymaga cyklicznego i ciągłego sprawdzania ich zgodności ze standardem WCAG, w celu zapewnienia ich dostępności dla osób z indywidualnymi potrzebami. Konieczność systematycznego audytowania dostępności dokumentów cyfrowych wiąże się również ze wzrostem liczby odbiorców tych dokumentów w podeszłym wieku, u których nasilają się deficyty funkcji wzrokowych i kognitywnych. Związane jest to z wydłużaniem się życia, które jest zjawiskiem powszechnym nie tylko w Polsce, ale również w społeczeństwach najbardziej rozwiniętych krajów świata. Według przewidywań demograficznych odsetek ludności w wieku emerytalnym wzrośnie w Europie do 2050 roku z 27% do 51%, a w skali globalnej z 11% do 25%. Prognozuje się również wzrost liczby osób w wieku emerytalnym w Polsce z 5,9 mln (15,4% ogółu ludności) w 2005 roku do co najmniej 9,6 mln (29%) w 2030 [11, s. 16-17]. Kierowane do tych osób dokumenty cyfrowe powinny być dostępne, zgodnie ze standardem WCAG. Potrzeba audytowania dokumentów cyfrowych wiąże się również z koniecznością monitorowania ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, posługującymi się w życiu codziennym technologiami asystującymi. Dostępność tych dokumentów dla osób niedowidzących, niewidomych oraz głuchych oznacza możliwość ich pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym, społecznym i kulturalnym. Z badań przeprowadzonych przez ekspertów Fundacji Widzialni wynika, że w zdecydowanej większości dokumenty cyfrowe instytucji publicznych sporządzone są niezgodnie ze standardem WCAG, co ogranicza powszechny dostęp do informacji publicznej [12]. W opublikowanym w 2013 r. Raporcie Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdzono, iż dokumenty PDF nieposiadające warstwy tekstowej zostały osadzone aż w 1569 serwisach (52,3%) [4, s. 29]. W Raporcie Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego stwierdzono, iż dokumenty PDF nieposiadające warstwy tekstowej zostały osadzone w 1611 serwisach (53,7%) [5, s. 29-30]. Podobnie Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2015 r. wykazał, że w blisko 80% stron internetowych objętych kontrolą wystąpiły nieprawidłowości polegające m.in. na zamieszczeniu dokumentów w postaci nieedytowalnych plików graficznych. Oznacza to, że jedynie na co piątej stronie internetowej dokumenty były zamieszczane w edytowalnych plikach PDF [14, s. 25]. Z monitoringu Biuletynów Informacji Publicznej gmin przeprowadzonego w okresie od 2015 do 2017 r. w ramach projektu Mam to w BIP-ie wynika, że: 37% uchwał zostało opublikowanych w niedostępnym formacie PDF; 38% uchwał budżetowych zostało opublikowanych w niedostępnym formacie PDF; 60% oświadczeń majątkowych prezydenta, wójta lub burmistrza zostało opublikowanych w niedostępnym formacie PDF. Ocena zgodności dokumentów cyfrowych ze standardem WCAG jest podstawą wskazywania błędów w dostępności i sposobów ich poprawy. Tak duży odsetek dokumentów cyfrowych niezgodnych ze standardem WCAG uzasadnia zapotrzebowanie na kwalifikację "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)". Obecność tej kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jest niezmiernie istotna w obliczu wymagań prawa polskiego i unijnego. Lista dostępnych źródeł, na podstawie których przedstawiono zapotrzebowanie: [1] App Annie 2017 Retrospective Report, https://www.appannie.com/en/insights/market-data/app-annie-2017-retrospective/ [2] Badanie dostępności strony www w oparciu o WCAG, A. Marcinkowski, Fundacja Widzialni, Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, Orange Polska, 2016, http://www.widzialni.org/container/Badanie-dostepnosci-stron-www-w-oparciu-o-WCAG.pdf. [3] Broszura Europejski Akt o Dostępności, KPRM, https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/eaa_broszura_kprm_28.09.2017.final__0.pdf. [4] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2013, nr 9, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich 2013%2 Nr 9 źródła.pdf. [5] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych. Ocena zgodności z międzynarodowym standardem WCAG 2.0 oraz polskimi regulacjami prawnymi, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków 2014, https://dostepny.joomla.pl/zasoby/pobierz-i-wykorzystaj/send/12-raporty-i-badania/15-raport-dostepnosci-samorzadowych-stron-internetowych-2014-fundacja-instytut-rozwoju-regionalnego. [6] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych. Ocena zgodności z międzynarodowym standardem WCAG 2.0 oraz polskimi regulacjami prawnymi, Raport Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków 2013, http://www.jawnosc.pl/wp-content/uploads/2013/11/Raport-FIRR-Doste%CC%A8pnosc-witryn-internetowych-.pdf. [7] Lista jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13), zgodnie z ESA2010 (stan na 31 grudnia 2016 r.), GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/statystyka-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych/lista-jednostek-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych-s-13-zgodnie-z-esa2010-stan-na-31-grudnia-2016-r-,6,7.html. [8] Metodologia badania dostępności strony www dla osób niepełnosprawnych, starszych i innych narażonych na wykluczenie cyfrowe w oparciu o WCAG 2.0", dr I. Mrocheń, A. Marcinkowski, P. Marcinkowski, M. Luboń, Fundacja Widzialni/ Uniwersytet Śląski, 2013, http://widzialni.org/container/metodologia-badania-dostepnosci-stron-www.pdf. [9] Podręcznik dobrych praktyk WCAG 2.0, A. Marcinkowski, P. Marcinkowski, Fundacja Widzialni 2012, http://widzialni.org/download/podrecznik-dobrych-praktyk-wcag-2.0.pdf. [10] Projekt Programu rządowego Dostępność Plus 2018-2025, https://www.miir.gov.pl/media/53301/Program_Dostepnosc_Plus.pdf. [11] Rajkiewicz Z., Polska w obliczu starzenia się społeczeństwa [w:] Polska w obliczu starzenia się społeczeństwa. Diagnoza i program działania, Kancelaria PAN, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" Warszawa 2008. [12] Raport Dostępności 2018, Fundacja Widzialni 2018, http://widzialni.org/container/raport-dostepnosci-2018.pdf [13] Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu Polska Akademia Dostępności, dr A. Widawska, dr Z. Wieczorek, dr hab. A. Wysocka, Fundacja Widzialni 2014, http://widzialni.org/container/raport-z-badan-przeprowadzonych-w-ramach-projektu-pad.pdf. [14] Realizacja przez podmioty wykonujące zadania publiczne obowiązku dostosowanie ich stron internetowych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Informacje o wynikach kontroli, NIK, Departament Administracji Publicznej, potrzeb osób niepełnosprawnych (D/15/505/LGD), Warszawa 2015, https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,nik-d-15-505-dostepnosc-stron,typ,k.pdf. [15] Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania funduszy europejskich 2014-2020, https://cppc.gov.pl/wp-content/uploads/Poradnik_zasady-r%C3%B3wno%C5%9Bci-i-niedyskryminacji_2016.pdf. [16] Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000464/O/D20140464.pdf [17] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000526/O/D20120526.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Aktualnie tematyka audytowania dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG nie jest włączana do programów nauczania. Zbliżonych efektów uczenia się można się dopatrywać w programach szkolnictwa zawodowego (np. kwalifikacje: "EE.07. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową, w zawodzie technik tyfloinformatyk"; "4P01700495. Technik grafiki i poligrafii cyfrowej (311943)"; "(AU.54.) Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych"; "EE.07. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową") oraz studiów informatycznych. Kwalifikacja "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" różni się od kwalifikacji o zbliżonym charakterze. Innowacyjna jest istota kwalifikacji, którą jest ścisłe wyspecjalizowanie się w wykorzystywaniu standardu dostępności WCAG przy audytowaniu dokumentów cyfrowych. W kwalifikacji ważna jest wiedza na temat standardu WCAG i celu w jakim się go stosuje, stosowanie przepisów w zakresie dostępnych dokumentów cyfrowych, umiejętność sprawdzania dokumentów cyfrowych z uwzględnieniem narzędzi, jakimi posługują się osoby z indywidualnymi potrzebami przy korzystaniu z dokumentów oraz opracowanie raportu końcowego z audytu dokumentów cyfrowych. Osoba posiadająca kwalifikację opanowała także umiejętność organizacji pracy audytora.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne (studium przypadku) uzupełnione rozmową z komisją.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania: Przewodniczący komisji: − posiada minimum pięcioletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. dostępności cyfrowej lub równoważnym związanym z dostępnością dokumentów cyfrowych; − przeprowadził minimum 40 audytów dostępności dokumentów cyfrowych; Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: − posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie (minimum 100 godzin szkoleniowych) w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej; − posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów cyfrowych w ostatnich 3 latach przed powołaniem na członka komisji.
1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny. Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub w wersji papierowej. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows) i co najmniej dwie przeglądarki internetowe (np. Firefox i Chrome) oraz dostęp do połączenia internetowego i słuchawki. Niezbędny jest również dostęp do edytorów tekstu (m.in. Word, Writer), programów DTP (m.in. Adobe InDesign), programów do edycji PDF (m.in. Adobe Acrobat Pro) oraz czytnika ekranu (program, z którego korzystają osoby niewidome i niedowidzące). Praktyczna część walidacji obejmuje wykonanie zadań praktycznych. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać obowiązujący standard WCAG na poziomie AA.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Cyfryzacji z dnia 2020-11-16 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-12-07 r., poz. 1121)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-08-18
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
95
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-12-07
Kod dziedziny kształcenia
213 - Techniki audiowizualne i produkcja medialna
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
18.13 - Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
Kod ISCED
0613 - Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C212100003
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13862

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Opinie otrzymane w ramach konsultacji, wykazały zgodność kwalifikacji z potrzebami społecznymi oraz z zapotrzebowaniem na rynku pracy

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania dokumentów cyfrowych. Wykorzystuje znajomość standardu WCAG weryfikując dostępność dokumentów wygenerowanych z programów źródłowych i dokumentów PDF. W badaniu dokumentów stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Przetwarza informacje. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytu dokumentu cyfrowego i przygotowuje raport końcowy. Osoba sprawdzająca dokumenty przekazuje, innym osobom z zespołu lub instytucji (w której pełni swoją funkcję) zalecenia dotyczące koniecznych zmian w opracowywanych dokumentach. Wykazuje się umiejętnością analizy potrzeb i oczekiwań osób, do których kierowane są dokumenty cyfrowe.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Omawianie zagadnień związanych ze standardem WCAG oraz przepisami i dobrymi praktykami w obszarze audytowania dokumentów cyfrowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia specyfikę dostępności dokumentów cyfrowych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje potrzeby użytkowników w zakresie dostępności cyfrowej (m.in. osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną oraz osób starszych)
  2. wymienia narzędzia wspierające dostęp użytkowników o indywidualnych potrzebach do dokumentów cyfrowych
  3. wymienia i definiuje różne formy dostępności treści (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp)
  4. omawia skutki błędów z dostępem do dokumentu wśród osób z niepełnosprawnościami
2. Omawia standard dostępności WCAG
Kryteria weryfikacji:
  1. przytacza kryteria sukcesu standardu WCAG w zakresie percepcji, funkcjonalności, zrozumiałości i rzetelności
  2. wskazuje kryteria sukcesu WCAG odnoszące się do dokumentów cyfrowych
3. Omawia przepisy w zakresie dostępności dokumentów cyfrowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy w zakresie dostępnych dokumentów cyfrowych uwzględniających specyfikę instytucji, w której prowadzony jest audyt
  2. wskazuje dobre praktyki i zalecenia dla poszczególnych rynków objętych regulacjami związanymi z obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych

2. Rozróżnianie edytorów tekstu i programów DTP oraz posługiwanie się programami asystującymi, automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia edytory tekstowe i programy DTP
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje edytory tekstowe i programy DTP pozwalające na tworzenie dostępnych dokumentów cyfrowych
  2. charakteryzuje narzędzia edytorów tekstowych i programów DTP pozwalających na tworzenie elementów strukturalnych dokumentów cyfrowych
  3. charakteryzuje narzędzia do dodawania treści alternatywnych do elementów graficznych w edytorach tekstowych i programach DTP
2. Stosuje programy asystujące
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się programami asystującymi wykorzystywanymi w różnych systemach operacyjnych desktopowych i mobilnych
  2. posługuje się skrótami klawiaturowymi programów czytających pozwalającymi na sprawniejszą nawigację w dokumencie cyfrowym
  3. stosuje gesty nawigacyjne aplikacji czytających ekran na urządzeniach mobilnych
3. Używa programów umożliwiających zbadanie dostępności dokumentu cyfrowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przykłady automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych
  2. używa automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych
  3. interpretuje błędy wskazywane przez automatyczne narzędzia sprawdzające dostępność
  4. kontroluje poprawność kontrastu treści i tła korzystając z manualnych programów sprawdzających minimalny współczynnik kontrastu zgodny ze standardem WCAG

3. Sprawdzanie zgodności dokumentów cyfrowych ze standardem WCAG

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach tekstowych i programach DTP
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza obecność elementów strukturalnych dokumentów
  2. sprawdza poprawność elementów strukturalnych dokumentów
  3. potwierdza jednoznaczność treści odnośników
  4. stwierdza adekwatność użycia typografii oraz czytelność informacji
  5. stwierdza poprawność wykorzystania elementów formularzy osadzonych w dokumencie cyfrowym
  6. sprawdza poprawność wyróżnienia treści
  7. określa poziom zrozumienia treści w programach do mierzenia mglistości tekstu
2. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach plików PDF
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza poprawność i istnienie struktury znaczników oraz ich zawartość
  2. sprawdza poprawność ustawienia języka dokumentu i treści
  3. potwierdza poprawność tytułu w metadanych dokumentu
  4. sprawdza elementy strukturalne, ich integralność oraz zasadność użycia
  5. sprawdza zgodność odczytu treści przez program czytający z treścią widoczną na ekranie
3. Przygotowuje raport zgodności dokumentu cyfrowego ze standardem WCAG
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach tekstowych
  2. wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w programach DTP
  3. wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach plików PDF

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Fundacja Widzialni
2
Utilitia Sp. z o.o.
3
Międzynarodowy Instytut Outsourcingu

Wnioskodawca:

Fundacja Widzialni

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Cyfryzacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH