
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
WCAG - redaktor stron internetowych
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2021-03-16
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację "Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych" jest przygotowana do samodzielnego nadzorowania i redagowania treści umieszczanych na stronach internetowych zgodnie ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wiedzą dotyczącą zjawiska wykluczenia cyfrowego. Obsługuje system zarządzania treścią CMS (Content Management System) i posługuje się językiem HTML (Hypertext Markup Language), za pomocą którego dokonuje zmian w kodzie strony internetowej. Kwalifikacja jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynkowe na specjalistów - redaktorów stron internetowych oraz na standaryzację kwalifikacji w obszarze wspierania osób z indywidualnymi potrzebami. Osoba posiadająca kwalifikację redaguje i dodaje treści do stron internetowych dla podmiotów publicznych i niepublicznych. Osoba posiadająca tę kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w instytucjach realizujących zadania publiczne przy obsłudze redakcyjnej strony www. Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w tym zakresie.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja adresowana jest do webmasterów, do redaktorów stron internetowych oraz do pracowników administracji publicznej przygotowujących dostępne treści dla obywateli oraz obsługujących strony internetowe. Uzyskaniem kwalifikacji mogą być również zainteresowani kierownicy i pracownicy działów komunikacji firm z różnych branż, które zainteresowane są posiadaniem stron internetowych zgodnych ze standardem WCAG.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Nie określa się warunków, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Brak wymagań
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Biorąc pod uwagę zapisy w polskim prawie - rozporządzenia i ustawy, które mówią o zgodności ze standardem WCAG stron internetowych różnych podmiotów, kwalifikacja ta jest niezbędna dla osób zajmujących się redagowaniem stron internetowych (webmasterów, redaktorów, programistów), którzy chcą pracować dla podmiotów objętych regulacjami w tym obszarze. Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane osoby odpowiedzialne za redagowanie stron internetowych w urzędach administracji publicznej, pracownicy działów IT instytucji kultury i sztuki, uczelni wyższych i placówek oświatowych, zajmujący się redagowaniem treści umieszczanych na prowadzonych stronach internetowych. Redaktorzy stron internetowych firm telekomunikacyjnych i innych z sektorów objętych prawnymi regulacjami z zakresu dostępności cyfrowej. Posiadanie kwalifikacji daje również perspektywę samozatrudnienia przy redagowaniu stron internetowych.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji. Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne wykonywanie zadań na stanowisku redaktora stron internetowych zgodnych ze standardem WCAG lub stanowisku równoważnym, nieprzerwanie przez co najmniej 5 miesięcy w ciągu ostatnich 3 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Dostępność rozumiana jest jako właściwość środowiska (rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych, produktów), która pozwala osobom z ograniczeniami funkcjonalnymi na korzystanie z niego na zasadzie równości z innymi. Dostępność jest dla wielu osób warunkiem prowadzenia niezależnego życia oraz uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju, społeczności lokalnej, szkoły i miejsca pracy. W przypadku jednostek realizujących zadania publiczne jest gwarantem realizacji prawa do informacji publicznej, które jest jednym z kluczowych praw człowieka. Przestrzeń cyfrowa, jest obszarem, który jako jeden z nielicznych posiada sprecyzowany i zunifikowany standard dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Są to wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych opracowane przez Inicjatywę Dostępności Sieci (Web Accessibility Initiative) działającą w ramach konsorcjum W3C (World Wide Web Consortium). WCAG jest rodzajem zbioru zasad, jakimi powinny kierować się osoby redagujące stronę internetową dostępną dla możliwie wszystkich użytkowników, niezależnie od ich niepełnosprawności i wieku. Polskie prawo w oparciu o ww. standard zobowiązuje podmioty publiczne [15] do dostosowania stron internetowych do potrzeb osób z indywidualnymi potrzebami oraz zawartych w nich treści. W opublikowanym w 2013 r. Raporcie Rzecznika Praw Obywatelskich [5] stwierdzono, że jedynie 2,3% publicznych stron internetowych spełniało standardy dostępności dla większości osób niepełnosprawnych i wykluczonych cyfrowo. Raport zawiera dane odzwierciedlające problem braku dostępności treści zamieszczanych na stronach internetowych dla osób z indywidualnymi potrzebami: - stosowanie prymitywnego formatowania stwierdzono w 2 939 stronach, co stanowi 98% badanych stron internetowych, - brak struktury skip linków w obrębie 765 analizowanych stron, co stanowi 25,5% badanych stron internetowych, - brak etykiet przypisanych do elementów kontrolek formularza wykryto w 2 439 stronach, co stanowi 81,3% badanych stron internetowych, - występowanie nieprawidłowych tytułów podstron aż w 2 417 badanych stronach internetowych, co stanowi 80,6% ogółu badanych stron internetowych. Prawidłowe zredagowanie treści z zachowaniem formatowania, struktury skip linków, etykiet i tytułów stron są jednymi z kluczowych elementów wpływających na dostępność treści dla osób z indywidualnymi potrzebami zawartych na stronie internetowej, bowiem pozwala na korzystanie z treści strony za pomocą klawiatury, odnajdywanie pojedynczych wyrazów, zdań lub bloków wyróżnionych w treści czy przeniesienie fokusa klawiatury w inny obszar strony internetowej. W raporcie Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego [4] czytamy:"Podczas badania analizowana jest treść stron internetowych pod kątem zrozumiałości. Sprawdzane jest, czy w tekście nie występują słowa skomplikowane, żargonowe, lub zbyt złożone konstrukcje zdaniowe. Badanie wykazało występowanie zbyt skomplikowanego języka w 2048 analizowanych serwisach (66,1%). Konsorcjum W3C zaleca aby publikowana na stronach internetowych treść zrozumiała była dla osób z gimnazjalnym wykształceniem". Oznacza to, że większa część treści zamieszczanych na stronach internetowych jest niezrozumiała dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, mających problemy z koncentracją, seniorów i obcokrajowców czyli osób, dla których język polski nie jest językiem natywnym. Dotyczy to również osób z niepełnosprawnością słuchu. Zapotrzebowanie na specjalistów posiadających umiejętności potwierdzane przez kwalifikację jest wysokie również na rynku pracy. W przypadku redagowania stron internetowych spełniających wymagania prawne, kwalifikacja odpowiada na potrzeby administratorów, webmasterów, redaktorów, osób tworzących treści zamieszczane w internecie, planujących zarządzać, redagować zgodnie z polskim i europejskim prawem strony internetowe dla instytucji, firm, organizacji korzystających ze środków publicznych oraz firm telekomunikacyjnych. Pośrednio kwalifikacja odpowiada na potrzeby nawet 30% społeczeństwa, osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym [10]. Są to osoby, które mają stałe lub przejściowe problemy w poruszaniu się w sieci. Są to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami (niewidome, niedowidzące, głuche lub mające trudności z obsługą myszki czy klawiatury), ale także obcokrajowcy i osoby starsze. Strona internetowa opracowana zgodnie ze standardem WCAG oraz zgodnie z nim redagowana, pozwala na swobodne poruszanie się oraz zapoznanie się z jej treścią każdej osobie, niezależnie od sprawności i sprzętu z którego korzysta. Do dostosowania stron internetowych został również zobligowany sektor telekomunikacyjny [16] oraz realizatorzy projektów finansowanych ze środków unijnych. Nie wszystkim instytucjom udaje się wywiązać z zadań nałożonych przez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Widać postęp w realizacji zadań dostępności stron internetowych i ich treści administracji publicznej dla osób z indywidualnymi potrzebami, ponieważ w 2018 roku poziom dostępności wzrósł do 48,2% [11]. Jest to duży postęp w stosunku do pierwszego opracowanego przez Fundację Widzialni Raportu Otwarcia 2013- w którym poziom dostępności wynosił zaledwie 1,7% Jednak ponad połowa stron internetowych instytucji publicznych w dalszym ciągu nie jest dostępna dla osób z indywidualnymi potrzebami. Kwalifikacja odpowiada na zapotrzebowanie rządowego programu Dostępność Plus 2018-2025, przyjętego przez Radę Ministrów 17 lipca z 2018 roku. W ramach DZIAŁANIA 18 "Dostępne strony internetowe" planowane jest zapewnienie dostępności publicznych stron internetowych dla wszystkich obywateli do 2025 r. Obrazuje to skalę zapotrzebowania na kwalifikację i rosnące zapotrzebowanie na fachowców w zakresie redagowania i tworzenia treści internetowych dostępnych dla osób z indywidualnymi potrzebami. Ustanowienie kwalifikacji odpowiada na potrzeby społeczne oraz gospodarcze kraju i Europy. Wpływa również korzystnie na zwiększenie samodzielności i komfortu życia osób narażonych na wykluczenie cyfrowe poprzez większą ilość treści i e-usług zgodnych ze standardem WCAG. Większa dostępność cyfrowa powoduje również powiększenie liczby odbiorców i klientów firm świadczących usługi online (telekomunikacja, bankowość, dostawcy prądu, gazu, wody, transport, aukcje, handel, itp.). Obecność tej kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jest istotna, ponieważ będzie potwierdzać odpowiednie umiejętności osób redagujących oraz weryfikujących dostępność treści umieszczanych na stronach internetowych, a także jest niezbędna w obliczu wymagań prawa polskiego i unijnego oraz zapotrzebowania społecznego. Natomiast aktualnie tematyka dostępności stron internetowych i standardu WCAG nie jest włączana do programów nauczania.Lista dostępnych źródeł, na podstawie których przedstawiono zapotrzebowanie: [1] Badanie dostępności strony www w oparciu o WCAG, A. Marcinkowski, Fundacja Widzialni, Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, Orange Polska, 2016, http://www.widzialni.org/container/Badanie-dostepnosci-stron-www-w-oparciu-o-WCAG.pdf [2] Broszura Europejski Akt o Dostępności, KPRM, https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/eaa_broszura_kprm_28.09.2017.final__0.pdf [3] Dostępność stron internetowych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb podmiotów realizujących zadania publiczne, Fundacja Widzialni 2014, http://widzialni.org/container/dostepnosc-stron-internetowych-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-potrzeb-podmiotow-realizujacych-zadania-publiczne.pdf [4] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych. Ocena zgodności z międzynarodowym standardem WCAG 2.0 oraz polskimi regulacjami prawnymi, Raport Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków 2013, http://www.jawnosc.pl/wp-content/uploads/2013/11/Raport-FIRR-Doste%CC%A8pnosc-witryn-internetowych-.pdf [5] Dostępność witryn internetowych instytucji publicznych dla osób z niepełnosprawnościami analiza i zalecenia, Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa 2013, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Biuletyn%20Rzecznika%20Praw%20Obywatelskich%202013%2C%20Nr%209%20%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a.pdf [6] Lista jednostek sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13), zgodnie z ESA2010 (stan na 31 grudnia 2016 r.), GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/statystyka-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych/lista-jednostek-sektora-instytucji-rzadowych-i-samorzadowych-s-13-zgodnie-z-esa2010-stan-na-31-grudnia-2016-r-,6,7.html [7] Metodologia badania dostępności strony www dla osób niepełnosprawnych, starszych i innych narażonych na wykluczenie cyfrowe w oparciu o WCAG 2.0, dr I. Mrocheń, A. Marcinkowski, P. Marcinkowski, M. Luboń, Fundacja Widzialni/ Uniwersytet Śląski, 2013, http://widzialni.org/container/metodologia-badania-dostepnosci-stron-www.pdf [8] Podręcznik dobrych praktyk WCAG 2.0, A. Marcinkowski, P. Marcinkowski, Fundacja Widzialni 2012, http://widzialni.org/download/podrecznik-dobrych-praktyk-wcag-2.0.pdf [9] Pracujący i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2017 r.-dane wstępne, GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/pracujacy-i-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej-w-2017-r-dane-wstepne,17,1.html [10] Projekt Programu rządowego Dostępność Plus 2018-2025, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/62311/Program_Dostepnosc_Plus.pdf [11] Raport Dostępności 2018, Fundacja Widzialni 2018, http://widzialni.org/container/raport-dostepnosci-2018.pdf [12] Raport Otwarcia, Fundacja Widzialni, 2013, http://widzialni.org/download/podrecznik-dobrych-praktyk-wcag-2.0.pdf [13] Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu Polska Akademia Dostępności, dr A. Widawska, dr Z. Wieczorek, dr hab. A. Wysocka, Fundacja Widzialni 2014 http://widzialni.org/container/raport-z-badan-przeprowadzonych-w-ramach-projektu-pad.pdf [14] Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania funduszy europejskich 2014-2020, https://cppc.gov.pl/wp-content/uploads/Poradnik_zasady-r%C3%B3wno%C5%9Bci-i-niedyskryminacji_2016.pdf [15] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000526/O/D20120526.pdf [16] Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z 26 marca 2014r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000464/O/D20140464.pdf
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Kwalifikacja "Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych" jest kwalifikacją innowacyjną i odbiega od kwalifikacji ujętych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Chcąc porównywać zestawy efektów uczenia się można doszukać się jedynie pojedynczych efektów o zbliżonym charakterze w programach szkolnictwa zawodowego (np. w kwalifikacji EE.09. Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych). Różnice między kwalifikacją "Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych" a kwalifikacjami wpisanymi do ZRK dotyczą zarówno istoty kwalifikacji, którym jest ścisłe wyspecjalizowanie się w wykorzystywaniu standardu dostępności WCAG przy redagowaniu treści zamieszczanych na stronach internetowych dla grup osób narażonych na wykluczenie cyfrowe lub posiadających indywidualne potrzeby. Zbliżonych efektów uczenia się można by się dopatrywać również w programach studiów informatycznych. Obejmują one jednak szerszy zakres wiedzy, mają większą podbudowę teoretyczną, odpowiadają wymaganiom wyższego poziomu PRK i mają na tyle różny charakter, że bezpośrednie odniesienie ich do efektów uczenia się wymaganych dla opisywanej kwalifikacji nie jest zasadne.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji. 1.1. Metody. Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne uzupełnione rozmową z komisją. 1.2. Zasoby kadrowe. Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania : Przewodniczący komisji walidacyjnej: - posiada udokumentowane minimum pięcioletnie doświadczenie w wykorzystywaniu standardu dostępności WCAG przy redagowaniu stron internetowych, - przeprowadził minimum 50 audytów dostępności stron internetowych w ciągu ostatnich trzech lat przed powołaniem na przewodniczącego komisji, - posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej (minimum 100 godzin szkoleniowych). Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: - posiadać udokumentowane dwuletnie doświadczenie w wykorzystywaniu standardu dostępności WCAG przy redagowaniu stron internetowych. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny z zakresu znajomości standardu WCAG (zestaw 01). Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub papierowo. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczna część walidacji polega na wykonaniu zadań zgodnie z poleceniami zawartymi w arkuszu walidacyjnym. Zadania dotyczą redagowania oraz weryfikowania dostępność treści umieszczanych na stronach internetowych zgodnie z wymaganiami standardu WCAG. Ocenie podlega efekt zadań praktycznych. Zadania będą wykonywane na odpowiednio wyposażonym i przygotowanym stanowisku komputerowym. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows) i przeglądarkami internetowymi (np. Firefox i Chrome) oraz z dostępem do połączenia internetowego i słuchawkami. W czasie walidacji powinna być możliwość zainstalowania na komputerze innego oprogramowania lub dodatków do przeglądarek. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać obowiązujący standard WCAG 2.0 na poziomie AA. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Cyfryzacji z dnia 2021-03-02 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-03-16 r., poz. 278)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2025-03-07
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
80
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2031-03-16
Kod dziedziny kształcenia
481 - Informatyka
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
63.11 - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
Kod ISCED
0613 - Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C482100014
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13873
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
Informacje zawarte we wniosku, jak również opinie otrzymane w ramach konsultacji, wykazały zgodność kwalifikacji z potrzebami społecznymi oraz z zapotrzebowaniem na rynku pracy.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) w redagowaniu stron internetowych" samodzielnie zarządza modułami strony internetowej za pomocą systemów zarządzania treścią CMS. Znajduje, dodaje i weryfikuje moduły strony internetowej pod kątem ich dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Charakteryzuje strony internetowe pod kątem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami bądź jej braku, klasyfikuje problemy według ich znaczenia dla dostępności cyfrowej. Samodzielnie znajduje rozwiązanie problemów związanych z redagowaniem treści w ramach dostępnych narzędzi zaplecza systemu CMS i wskazuje podstawowe problemy z treściami umieszczanymi na stronach internetowych. Redaguje treści strony internetowej w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami, pisze teksty na odpowiednim poziomie mglistości tekstu z wykorzystaniem narzędzi do badania mglistości. Redaguje poprawną, zgodną ze standardem WCAG semantyczną strukturę tekstu (nadaje nagłówki, listy, tabele) oraz adekwatne opisy alternatywne zdjęć i innych grafik umieszczanych na stronie internetowej.
Zestawy efektów uczenia się
1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu standardu WCAG w obszarze dostępności cyfrowej stron internetowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu dostępności stron internetowych zgodnie z WCAG
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje potrzeby użytkowników w zakresie dostępności stron internetowych (m.in. osób z niepełnosprawnością fizyczną, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych)
- wymienia i definiuje różne formy dostępności treści umieszczanych na stronach internetowych (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp)
- omawia zasady dostępności stron internetowych dla osób ze szczególnymi potrzebami
- podaje przykłady sytuacji, w których wymagane będzie stworzenie wersji kontrastowej strony internetowej
- wymienia i definiuje podstawowe pojęcia z zakresu włączenia cyfrowego i dostępności cyfrowej
2. Posługuje się wiedzą dotyczącą narzędzi dostępności stron internetowych zgodnie z WCAG
Kryteria weryfikacji:
- omawia przykłady narzędzi stosowanych do badania dostępności stron internetowych dla osób ze szczególnymi potrzebami
- dobiera narzędzia do kryteriów sukcesu zawartych w standardzie WCAG
2. Redagowanie treści umieszczanych na stronach internetowych zgodnie z wymogami standardu WCAG
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tworzy treści do umieszczenia na stronie internetowej przy pomocy CMS
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje tekst zrozumiały dla osób ze szczególnymi potrzebami (w szczególności osób z mniejszym zasobem słownictwa)
- dodaje opisy alternatywne do zdjęć
- dodaje strukturę nagłówkową do tekstu
- ustawia tytuły stron
- ustawia język
- dodaje listy punktowane lub numerowane
- dodaje tabele
- ustawia krój czcionki
2. Modyfikuje treści umieszczone na stronie internetowej wykorzystując znaczniki HTML w kodzie strony
Kryteria weryfikacji:
- dodaje elementy graficzne
- dodaje linki
- dodaje nagłówki i listy
- dodaje tabele
- zmienia język dla fragmentu tekstu
- implementuje multimedia
- formatuje tekst na podstawowym poziomie (m.in. pogrubienie, kursywa, podkreślenie)
- sprawdza technikę dodawania skip linków
3. Weryfikuje dodatkowe usługi dostępności cyfrowej
Kryteria weryfikacji:
- weryfikuje napisy i napisy rozszerzone do filmu
- weryfikuje transkrypcję tekstową do materiału audio
- weryfikuje audiodeskrypcję
- weryfikuje wtyczki zwiększające dostępność strony internetowej
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Utilitia Sp. z o.o.
|
Wnioskodawca:
Fundacja Widzialni
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Cyfryzacji