Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2021-04-22
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca tę kwalifikację organizuje i koordynuje realizację projektu komunikacyjnego w agencji reklamowej. Stosuje metody i narzędzia komunikacji dobrane do potrzeb projektu. We współpracy z zespołem współtworzy projekt kampanii reklamowych w oparciu o aktualne potrzeby klienta, opracowuje prognozy przyszłych jego oczekiwań. Dba o utrzymanie poprawnych relacji z klientem. Pracując z nim bezpośrednio pozyskuje dane i informacje potrzebne w procesie kształtowania kampanii, które przekazuje innym działom w firmie. Monitoruje przebieg trwającej już kampanii, współtworzy jej budżet, współpracuje z zewnętrznymi podwykonawcami. Jest również przygotowana do wprowadzania modyfikacji na planie i kosztorysie w odniesieniu do zgłoszonych przez klienta uwag do kampanii. W pracy na ww. stanowisku pożądana jest znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B1, otwartość i komunikatywność. Osoba posiadająca kwalifikację "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" może znaleźć zatrudnienie w firmach zajmujących się komunikacją marketingową.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane przede wszystkim osoby, które chcą zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności przygotowujące do pracy w dziale obsługi klienta w agencjach reklamowych (branża reklamowa) w tym: osoby, które dopiero wkraczają na ścieżkę kariery zawodowej (absolwenci szkół średnich lub studiów wyższych); pracownicy działów obsługi klienta firm o profilu reklamowym; osoby, pracujące w agencjach reklamowych, które chcą potwierdzić swoje kwalifikacje; osoby, które chcą się przekwalifikować i rozpocząć nową ścieżkę kariery w obsłudze klienta agencji reklamowych.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Wykształcenie średnie

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" może znaleźć zatrudnienie w: - firmach zajmujących się komunikacją marketingową na stanowiskach, junior account executive, account executive, senior ,account executive, a w mniejszych agencjach - account manager; - działach promocji i marketingu przedsiębiorstw i instytucji publicznych i prywatnych.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Branża Komunikacji Marketingowej jest jedną z najmłodszych branż w Polsce, zaczęła się tworzyć w latach 90-tych. Obserwowany dynamiczny wzrost polskiej gospodarki przekłada się bezpośrednio na zwiększenie zatrudnienia w branży marketingowej. Wysoka dynamika rozwoju branży powoduje z jednej strony potrzebę zatrudniania pracowników o wysokim poziomie kompetencji i kwalifikacji oraz adaptacyjności, z drugiej, pracowników o nowych, specyficznych dla sektora kompetencjach szczególnie w obszarze związanym z rewolucją cyfrową. Specjaliści z obszaru client service stanowią jedną z najbardziej poszukiwanych i zarazem rozwojowych grup, w której w najbliższych latach będzie przybywało miejsc pracy. Na podstawie danych GUS z 2016 r. ocenia się, że w Polsce brakuje obecnie ok. 63 tys. specjalistów - client service, tj. account-ów. Raport roczny portalu Pracuj.pl za rok 2016 wskazuje, że aż 102,1 tys. ofert pracy zamieszczonych na tym portalu były skierowane do specjalistów z tego właśnie obszaru. Analogiczny raport za rok 2015 podaje liczbę 91 tys. ofert dla specjalistów tej branży, zatem mamy do czynienia z 12% wzrostem. W II kwartale 2017 r., co piąte ogłoszenie o pracę opublikowane na portalu Pracuj.pl przez pracodawców dotyczyło specjalistów z obszaru client service, tj. account-ów. W porównaniu do II kw. 2016 r. liczba ofert dla tych specjalistów wzrosła o 4 % i przewiduje się, że nadal będzie zwiększać się zapotrzebowanie na rynku pracy na osoby z tego rodzaju kwalifikacjami. Jednocześnie, jak wynika z raportu Hays za 2016 r., rynek pracy w branży komunikacji marketingowej niezmiennie pozostaje rynkiem kandydata, co więcej jego pozycja umacnia się. Z drugiej strony badanie "Kapitał Ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej", realizowane przez SAR, IAB Polska oraz ZF PR w 2016 r., wskazuje, że znaczna część badanych firm ma trudności z oceną kwalifikacji i wykształcenia pracowników. Najważniejsze powody niskich ocen związane są z brakami edukacyjnymi dotyczącymi analitycznego i logicznego myślenia oraz nieumiejętnością przekładania teorii na praktykę. Sprowadzają się one finalnie do kluczowego z perspektywy pracodawców braku umiejętności rozwiązywania problemów. W związku z powyższym utrzymywanie się znaczącego rozdźwięku pomiędzy potrzebami pracodawców a dostępnością pracowników posiadających określone umiejętności i kompetencje nie tylko negatywnie wpływa na sytuację sektora komunikacji marketingowej w chwili obecnej, ale również może zahamować jego rozwój w przyszłości. Popyt na rynku pracy na osoby posiadające umiejętności w zakresie analitycznego i logicznego myślenia, wyszukiwania i przetwarzania informacji, wykorzystywania Internetu (wyszukiwanie i analiza danych), umiejętności matematycznych, arkuszy kalkulacyjnych, umiejętności obsługi komputera, programów komputerowych, edytorów tekstów, j. obcych branżowych, kreatywności, innowacyjności, krytycznego myślenia, zarządzania projektem, zespołem, budowania relacji z klientem, wiedzy o mediach i procesach komunikacyjnych, znajomości nowych technologii, digitalu, ATL, BTL, umiejętności posługiwania się narzędziami Business Intelligence i znajomości technologii relacyjnych baz danych (np. MS SQL), znajomości rynku mediów, strategii komunikacji, planowania budżetów mediowych i kampanii, tworzenia i rozumienia koncepcji kreatywnych opartych o strategię i potrzeby klienta a także zarządzania budżetem jest wynikiem niewystarczającej liczby osób posiadających kwalifikacje związane z "Koordynowaniem projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej". Włączenie kwalifikacji "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji zapewni dostęp do specjalistów posiadających wymagane przez pracodawców kompetencje, a tym samym do rozwoju rynku pracy oraz nowoczesnej gospodarki.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" jest pokrewna do kwalifikacji AU.30 "Zarządzanie kampanią reklamową" funkcjonującej na poziomie technikum, jednak zawiera pewne istotne różnice, w szczególności: 1. niniejsza kwalifikacja nie zawiera kwalifikacji cząstkowych: - bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) (AU.30.1) - język obcy ukierunkowany zawodowo (JOZ) (AU.30.7) - podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (PDG) (AU.30.9) 2. niniejsza kwalifikacja istotnie różni się od kwalifikacji AU.30 w zakresie następujących kwalifikacji cząstkowych: - podstawy reklamy (AU.30.2) - kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie -planowanie kampanii reklamowej (AU.30.3) - kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie - sprzedawanie zleceniodawcy kampanii reklamowej (AU.30.4)- kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie - realizowanie kampanii reklamowej (AU.30.5) -kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie - dokonywanie analizy skuteczności i efektywności kampanii reklamowej (AU.30.6) - kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie - kompetencje personalne i społeczne (AU.30.8) - kwalifikacja dotyczy zbliżonych zagadnień, lecz na bardziej ogólnym, a jednocześnie bardziej podstawowym poziomie.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody wykorzystywane podczas weryfikacji efektów uczenia się: Na etapie weryfikacji efektów uczenia się dopuszcza się wyłącznie następujące metody: test teoretyczny, rozmowę z komisją, obserwację w warunkach symulowanych. Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje weryfikację efektów uczenia się zawartych w zestawach: 1 "Posługiwanie się wiedzą o branży komunikacji marketingowej", 2 "Planowanie i koordynowanie projektu komunikacyjnego",3 "Zarządzanie relacjami z klientem" oraz 4 "Zarządzanie relacjami w zespole". Część teoretyczna sprawdzana jest za pomocą testu teoretycznego. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna obejmuje weryfikację efektów uczenia się zawartych w zestawach: 2 "Planowanie i koordynowanie projektu komunikacyjnego" oraz 3 "Zarządzanie relacjami z klientem". W części praktycznej stosuje się następujące metody weryfikacji: obserwacja w warunkach symulowanych, rozmowa z komisją. Zasoby kadrowe: Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna, w której skład wchodzą minimum 2 osoby. Każdy członek komisji walidacyjnej musi posiadać: -minimum 5- letnie doświadczenie zawodowe na samodzielnym lub kierowniczym stanowisku w dziale obsługi klienta w agencji reklamowej zdobyte w ciągu ostatnich 7 lat, potwierdzone referencjami od co najmniej 2 podmiotów z branży komunikacji marketingowej, - wiedzę na temat procesu walidacji, a także metod walidacji i sposobów oceniania osiągnięcia efektów uczenia się, zgodnie z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne: Instytucja certyfikująca musi zapewnić: -komputer z oprogramowaniem niezbędnym do wykonania zadań praktycznych, w tym pakiet oprogramowania biurowego, -rzutnik, -materiały, na podstawie których będzie prowadzona walidacja (w szczególności opisy przypadków, formularze, filmy), -dostęp do platformy egzaminacyjnej w przypadku, jeśli test teoretyczny realizowany jest w wersji elektronicznej, -salę umożliwiającą przeprowadzenie części praktycznej walidacji. Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. Etapy identyfikowania i dokumentowania: Nie określa się wymagań dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2021-03-31 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-04-22 r., poz. 383)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
122
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2031-04-22
Kod dziedziny kształcenia
342 - Marketing i reklama
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
73.11 - Działalność agencji reklamowych
Kod ISCED
0414 - Marketing i reklama
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C342100020
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13879

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Włączenie do ZSK kwalifikacji rynkowej "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" może pozytywnie wpłynąć na wciąż rosnącą branżę reklamową, która nieustannie się rozwija w zmieniającym się środowisku rynkowym zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku podmiotów międzynarodowych działających na polskim rynku, ale wpłynie również na firmy o zasięgu lokalnym. Cennym elementem kwalifikacji jest to, że choć dotyczy ona branży reklamowej, to za istotny obszar przyjmuje pracę z klientem. Szczególnie, że niezależnie od branży, client service jest jednym z kluczowych czynników decydujących o sile marki. Podejście holistyczne i myślenie perspektywistyczne sprawiają, że są jej mocną stroną. Ponadto włączenie kwalifikacji ma znaczenie dla realizacji celów ZSK. W szczególności dotyczy to możliwości etapowego gromadzenia osiągnięć, dostępu do informacji o kwalifikacjach możliwych do uzyskania w Polsce, a także - choć w mniejszym stopniu biorąc pod uwagę, że mówimy o 4 poziomie PRK - uznawania efektów uczenia się uzyskanych w edukacji pozaformalnej.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Koordynowanie projektów komunikacyjnych w agencji reklamowej" jest przygotowana do zaplanowania projektu komunikacyjnego, a następnie monitorowania zgodności realizowanych działań zarówno z harmonogramem, jak i założonymi celami. Bazując na zebranych od klienta informacjach jest przygotowana do nanoszenia zmian na harmonogram prac. Osoba ta wykorzystuje w trakcie realizacji projektu komunikacyjnego wiedzę o organizacjach z branży komunikacji marketingowej. Posługuje się językiem branżowym. Podejmuje odpowiedzialność za prowadzone przez siebie działania. W trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych posługuje się wymaganiami wynikającymi z obowiązujących regulacji prawnych, norm oraz wytycznych dotyczących etyki zawodowej. Osoba z tą kwalifikacją może pracować pod nadzorem przełożonego samodzielnie, jak też w ramach zespołu projektowego.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Posługiwanie się wiedzą o branży komunikacji marketingowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje branżę komunikacji marketingowej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rolę i zadania marketingu w biznesie
  2. posługuje się językiem branżowym
  3. wymienia i charakteryzuje kanały komunikacji marketingowej (ATL, BTL, Digital, PR)
  4. omawia typy podmiotów działających w branży komunikacji marketingowej
  5. omawia komórki organizacji działających w branży komunikacji marketingowej, np. kreacji, designu, strategii , IT, social media
  6. wymienia/omawia stanowiska pracy w branży komunikacji marketingowej np. account manager, account executive, strateg, copywriter, art director, frontend, backend
  7. omawia pojęcia z obszaru prawa własności intelektualnej
  8. omawia rodzaje umów cywilnoprawnych stosowanych w branży, w tym umowę o zachowaniu poufności, umowę o przeniesieniu praw autorskich, umowę zlecenie, umowę o dzieło
  9. charakteryzuje parametry finansowe kontraktów w branży (w szczególności marża, kwota netto, kwota brutto, rabat)
2. Charakteryzuje techniki i narzędzia komunikacji
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje różnice pomiędzy strategią marki a strategią komunikacji
  2. omawia formaty reklamowe
  3. omawia teorie komunikacji marketingowej
  4. omawia wskaźniki charakteryzujące komunikację mediową
  5. przyporządkowuje narzędzia do kanałów komunikacji
  6. omawia znaczenie rentowności pracy agencji
  7. stosuje metody pomiaru efektywności w ramach realizowanych projektów

2. Planowanie i koordynowanie projektu komunikacyjnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Sprawdzenie kompletności briefu
Kryteria weryfikacji:
  1. porównuje otrzymany brief z modelowym zakresem i wskazuje braki (walidacja: losowanie rodzaju briefu)
  2. formułuje pytania pozwalające uzupełnić brief
  3. poprawnie adresuje pytania w celu uzupełnienia briefu
2. Przełożenie briefu na zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. na podstawie briefu formułuje cele główne określone w briefie, np. zgodnie z regułą SMART
  2. na podstawie briefu formułuje cele cząstkowe określone w briefie np. zgodnie z regułą SMART
  3. na podstawie briefu określa zadania realizujące cele cząstkowe
  4. na podstawie briefu przyporządkowuje zadania do działów firmy (produkcja, strategia, badania, kreacja, media, księgowość)
3. Przygotowuje, prowadzi i podsumowuje spotkania robocze w firmie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia typy spotkań realizowanych w firmie (np. statusujące, kreatywne)
  2. przygotowuje agendę spotkania, w tym cele, miejsce, czas, uczestników
  3. dopasowuje metody prowadzenia spotkań do typu spotkania i rodzaju uczestników
  4. przygotowuje syntetyczną notatkę, zawierającą podsumowanie uwag, ustaleń i zadania do wykonania na podstawie przedstawionego nagrania filmowego ze spotkania
4. Przygotowuje ofertę dla klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. weryfikuje otrzymane materiały pod względem zgodności z briefem, opisem grupy docelowej oraz big idea
  2. przygotowuje multimedialną prezentację koncepcji strategicznej i kreatywnej na podstawie otrzymanych materiałów: briefu, opisu koncepcji kreatywnej, strategii, celu komunikacyjnego, założeń produkcyjnych i przykładów kreacji
  3. ocenia pracochłonność i kosztochłonność kampanii w oparciu o tabelę stawek (rate card)
  4. przygotowuje harmonogram pracy zawierający kamienie milowe
  5. identyfikuje ryzyka związane z klientem w oparciu o jedną z dostępnych metodyk
  6. przedstawia i uzasadnia ofertę dla klienta zawierającą prezentację koncepcji strategicznej i kreatywnej, kosztorys oraz harmonogram

3. Zarządzanie relacjami z klientem

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Budowanie i zarządzanie relacją z klientem
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia uwagi klienta w kontekście zgodności z przyjętą strategią, koncepcją kreatywną, harmonogramem i budżetem
  2. przygotowuje propozycje zmian w harmonogramie i kosztorysie na podstawie zgłoszonych przez klienta uwag do zaakceptowanej kampanii
  3. przygotowuje informacje dla klienta na temat możliwych zmian i ich konsekwencji dla projektu oraz zmian odrzuconych
2. Analiza zobowiązań wynikających z umowy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa prawa i obowiązki agencji w zakresie komunikacji z klientem, zarządzania danymi osobowymi, własności intelektualnej, ochrony konkurencji
  2. określa zasady rozliczeń z klientem

4. Zarządzanie relacjami w zespole

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wspiera budowanie wzajemnego zrozumienia potrzeb uczestników realizacji projektu marketingowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rolę emocji i pracy z nimi w pracy z klientem i członkami zespołu
  2. charakteryzuje techniki pracy z emocjami
2. Charakteryzuje organizację pracy zespołu projektowego i własnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia metody zarządzania sobą w czasie i czynniki dezorganizujące pracę
  2. wskazuje metody egzekwowania wymagań od współpracowników
  3. omawia źródła informacji o stopniu realizacji projektu (status projektu, timesheet,harmonogram projektu)

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej


Wnioskodawca:

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rozwoju i Technologii

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH