Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2021-04-22
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" jest przygotowana do samodzielnego wspierania przyszłych oraz funkcjonujących na rynku przedsiębiorców w zakładaniu, prowadzeniu i rozwijaniu różnych form działalności gospodarczej. Kwalifikacja może być przydatna szczególnie dla osób zatrudnionych na stanowiskach pracy związanych z prowadzeniem doradztwa lub udzielaniem wsparcia dla osób zakładających i prowadzących różne formy działalności gospodarczej zatrudnionych m.in. w inkubatorach przedsiębiorczości, parkach naukowo-technologicznych, gminnych centrach obsługi inwestora i eksportera, instytucjach rynku pracy, biurach rachunkowo-księgowych oraz podatkowych, firmach konsultingowych, biurach karier oraz organizacjach, które operują pożyczkami na rozwój przedsiębiorczości. Może być także wykorzystywana w szkołach przez nauczycieli prowadzących zajęcia z zakresu przedsiębiorczości. Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został oszacowany na 250 godzin, w tym przykładowo 105 godzin na szkolenie/kurs lub inne formy uczenia się i 145 godzin czasu pracy własnej.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowani: - pracownicy inkubatorów przedsiębiorczości; - pracownicy parków naukowo-technologicznych; - pracownicy gminnych centrów obsługi inwestora i eksportera; - doradcy zawodowi lub pracownicy instytucji rynku pracy zajmujący się doradztwem zawodowym; - pośrednicy pracy, pracownicy centrów obsługi przedsiębiorców/ mieszkańców, pracownicy instytucji wspierających aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych, pracownicy MOPS-ów; - nauczyciele przedsiębiorczości; - pracownicy biur rachunkowo-księgowych oraz podatkowych; - pracownicy firm konsultingowych realizujący programy dotacyjne lub świadczący usługi doradztwa biznesowego; - pracownicy biur karier funkcjonujących przy uczelniach; - pracownicy organizacji, którzy operują pożyczkami na rozwój przedsiębiorczości; - inwestorzy prywatni wspierający przedsięwzięcia we wczesnych fazach rozwoju - aniołowie biznesu; - osoby, które chcą zostać mentorem biznesowym; - coachowie; - mentorzy.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Kwalifikacja pełna z poziomem 4 PRK

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może ją wykorzystywać podczas pracy na stanowiskach związanych ze świadczeniem wsparcia i usług doradczych w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej w podmiotach takich jak: - inkubatory przedsiębiorczości; - parki naukowo-technologiczne; - gminne centra obsługi inwestora i eksportera; - instytucje rynku pracy; - szkoły na różnych poziomach edukacji (jako nauczyciel przedsiębiorczości); - biura rachunkowo-księgowe oraz podatkowe; - firmy konsultingowe oferujące usługi w obszarze kwalifikacji; - biura karier funkcjonujące przy uczelniach; - organizacje, które operują pożyczkami na rozwój przedsiębiorczości.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat od daty wydania. W celu przedłużenia ważności certyfikatu kandydat musi udokumentować minimum 500 godzin doradczych w okresie 5 ostatnich lat w obszarze zbieżnym z efektami uczenia się określonymi dla kwalifikacji "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej". W przypadku chęci odnowienia certyfikatu, po utracie ważności certyfikatu powyżej 1 roku, kandydat musi udokumentować minimum 500 godzin doradczych w okresie ostatnich 5 lat w obszarze zbieżnym z efektami uczenia się określonymi dla kwalifikacji "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" oraz poddać się walidacji metodą testu teoretycznego obejmującego efekty uczenia się związane z bieżącymi przepisami prawnymi będącymi w zakresie kwalifikacji (zestaw 1). Utrata ważności certyfikatu powyżej 2 lat wymaga ponownego przystąpienia do całości walidacji.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W Polsce odnotowuje się stałe zainteresowanie zakładaniem własnych firm. W 2016 roku zanotowano absolutny rekord w zakładaniu nowych firm-łącznie 337 tys., zaś w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) zarejestrowano 12,7 tys. spółek, a w centralnej ewidencji 71,9 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych.[1]Tradycyjnie najwięcej spółek powstało w woj. mazowieckim- 34%. Na drugim miejscu jest województwo wielkopolskie -10%, a na trzecim małopolskie -9,3%. Niewiele nowych spółek pojawiło się w woj.: świętokrzyskim, podlaskim, opolskim, lubuskim, warmińsko-mazurskim - nieco ponad 1 proc. ogółu - podaje "Puls Biznesu". Zdecydowana większość nowych działalności to spółki kapitałowe- 10,6 tys. o łącznym kapitale 727 mln zł. W tym roku średni kapitał przypadający na jedną spółkę wyniósł 68,7 tys. zł i był wyraźnie wyższy niż w 2016 r. - 55 tys. zł. Spółki zakładane są przede wszystkim na potrzeby hurtowego i detalicznego handlu - 20%, działalności profesjonalnej- 15% i budownictwa -14%.[2] Autorzy polskiej edycji najnowszego raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) [3], w oparciu o prowadzone badania wskazują, że w Polsce potencjał do rozwoju biznesu jest wysoki, co potwierdza analiza wybranych postaw społecznych i odsetek osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ponad połowa społeczeństwa ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości. Co piąta osoba planuje rozpoczęcie własnego biznesu w ciągu trzech lat, podczas gdy w Europie średnio taką aktywność chce podjąć jedna osoba na osiem. Autorzy raportu podkreślają, że wciąż doceniamy swoje zdolności przedsiębiorcze. W badanej grupie 56% Polaków bardzo wysoko ocenia swoje kwalifikacje, w tym wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do uruchomienia biznesu. Co ciekawe, w ubiegłym roku co trzeci Polak uważał, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy będą dogodne warunki do prowadzenia biznesu w jego miejscowości. Niestety pod względem rozpoznawania szans w biznesie Polacy wypadają poniżej średniej europejskiej. Z powodu strachu przed niepowodzeniem aż 48% Polaków nie decyduje się na założenie firmy, choć dostrzega taką okazję. Dostrzegane są także różnice w przedsiębiorczości wynikające z płci. Według raportu kobiety rzadziej dostrzegają szanse w biznesie, są bardziej krytyczne, jeśli chodzi o samoocenę zdolności do prowadzenia firmy, a także więcej z nich odczuwa strach przed niepowodzeniem. Niepewność towarzysząca zakładaniu różnych form działalności gospodarczej może wynikać z braku odpowiedniej wiedzy na temat warunków prowadzenia biznesu w Polsce oraz niechęci do ciągle zmieniających się przepisów i wymogów obowiązujących przedsiębiorców. Profesjonalny konsulting ze strony osób posiadających kwalifikację "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" przyczyni się do zwiększenia dostępności usług wsparcia dla osób, które zarówno planują otworzenie własnego biznesu w różnych formach, jak i dla tych, którzy już go prowadzą i albo potrzebują wsparcia z uwagi na napotkane trudności lub perspektywy rozwoju. Pomimo, że Polaków charakteryzuje wysoki poziom przedsiębiorczości, to na ich działania mają wpływ warunki do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak prezentuje raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Warunki prowadzenia firm w Polsce 2018 [5], Polska pod względem prawnego i instytucjonalnego otoczenia biznesu, wciąż pozostaje w tyle za innymi krajami europejskimi. Zidentyfikowane trudności potwierdza także liczba firm, które zamykają swoją działalność. W 2018 r. do 31 maja opublikowano w MSIG 11 737 ogłoszeń związanych z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi lub restrukturyzacyjnymi, w tym 2656 dotyczyły ogłoszenia upadłości konsumenckiej, 255 upadłości firm, a 186 to ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania restrukturyzacyjnego. Zaprezentowane wyniki są lepsze od tych z 2017 roku, kiedy to opublikowano w MSIG 23 995 ogłoszeń związanych z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi lub restrukturyzacyjnymi w tym 5535 dotyczyły ogłoszenia upadłości konsumenckiej, 591 upadłości firm, a 348 to ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, świadczą jednak o dużej skali problemu związanego z utrzymaniem działalności [8]. Upadają zwykle młode firmy. Po pierwszym roku działalności upada 30%, a po 5 latach- 70% małych i średnich firm. W opinii ekspertów ryzyko dla firm - mimo wzrostu gospodarczego- będzie rosło.[9] Liczba firm z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi lub restrukturyzacyjnymi stawia pod znakiem zapytania przygotowanie polskich przedsiębiorców do prowadzenia działalności gospodarczej. W kontekście powyższych danych uzasadniona jest potrzeba właściwego i profesjonalnego doradztwa dla osób, które zakładają i prowadzą działalność gospodarczą. Zwiększenie dostępności przedsiębiorców do osób, które posiadają kwalifikację "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" może przyczynić się do zwiększenia liczby dobrze zaplanowanych i przemyślanych biznesów oraz w konsekwencji do zmniejszenia liczby zamykanych działalności. W Polsce elementy procesu doradczego dla przedsiębiorców prowadzone są przez wiele osób zajmujących różne stanowiska, rozpoczynając od doradców zawodowych przez doradców podatkowych, księgowych aż po pracowników ośrodków wspierania przedsiębiorczości. Przeprowadzona w sierpniu 2017 roku w oparciu o wywiad telefoniczny weryfikacja stanu Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce wykazała istotne zmiany co do liczby działających w obszarze wsparcia rozwoju przedsiębiorczości ośrodków. Kwerenda wykazała, że pod koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowały 442 podmioty aktywnie działające na rzecz rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości. [10] Osoby zatrudnione w tych ośrodkach są także grupą, do której adresowana jest niniejsza kwalifikacja. Kwalifikacja "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" stanowi odpowiedź na opisane powyżej zjawiska oraz wyzwania związane z rozwojem przedsiębiorczości w Polsce. Kwalifikacja koncentruje się na umiejętnościach związanych ze świadczeniem usług doradczych oraz obsługą klienta, "szyciem na miarę" rozwiązań w zakresie planowanej i prowadzonej działalności pod kątem potrzeb i możliwości klienta. Pojawienie się osób posiadających kwalifikację w różnych miejscach i ośrodkach wsparcia przedsiębiorców będzie miało pozytywny wpływ na lepsze zaplanowanie formy i warunków prowadzenia działalności, jak również większą efektywność prowadzenia biznesu. ________________________________________ [1] https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/rosnie-liczba-nowych-firm-w-polsce-gdzie-powstaje-ich-najwiecej,43298.html (Dostęp 29.06.2018). [2] https://www.pb.pl/trwa-moda-na-biznes-859768 (Dostęp 29.06.2018). [3] http://www.parp.gov.pl/publicationslibrary/ebook/754 (Dostęp 29.06.2018) [4] http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe/wybrane-wskazniki-przedsiebiorczosci-w-latach-2012-2016,23,5.html (Dostęp 29.06.2018). [4] Tamże [5] http://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2018/04/Warunki-prowadzenia-firm-w-PL-2018.pdf) (Dostęp 29.06.2018) [6] http://nf.pl/przedsiebiorca/polacy-wsrod-najbardziej-przedsiebiorczych-narodow-europy,,47744,229 (Dostęp 29.06.2018) [7] http://zielonalinia.gov.pl/-/czy-polacy-sa-przedsiebiorczy-51309 (Dostęp 29.06.2018) [8] http://www.coig.com.pl/lista-upadlosci-firm.php (Dostęp 29.06.2018) https://www.pb.pl/polak-chce-isc-na-swoje-ale-sie-boi-844259 (Dostęp 29.06.2018) [9] https://biznes.newseria.pl/news/co-trzecia-mloda-firma,p777290850 (Dostęp 29.06.2018) [10] http://www.sooipp.org.pl/static/files/raport_2018.pdf (Dostęp 21.01.2019)

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Część efektów uczenia się właściwa dla kwalifikacji może być wspólna z efektami uczenia się na studiach podyplomowych z zakresu doradztwa zawodowego, a także z zakresem niektórych przedmiotów na studiach takich jak ekonomia czy marketing i zarządzanie, gdzie elementy zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej w węższym lub szerszym zakresie są ujmowane w programach studiów. Należy podkreślić, że w ramach systemu szkolnictwa wyższego posiadanie efektów uczenia się, ewentualnie pokrywających się zakresem z opisaną kwalifikacją rynkową, nie może zostać potwierdzone w całości w wyniku walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. Kwalifikacja może wykazywać również wspólne efekty uczenia się z kwalifikacją AU.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji (w zawodzie Technik ekonomista) w zakresie organizowania działalności gospodarczej i sporządzania planów, analiz i sprawozdań oraz z kwalifikacją AU.36. Prowadzenie rachunkowości (w zawodach Technik ekonomista i Technik rachunkowości) w zakresie Sporządzania sprawozdania finansowego i przeprowadzanie analizy finansowej. Jednak żadna z ww. kwalifikacji w przeciwieństwie do kwalifikacji "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej"" nie koncentruje się na umiejętnościach związanych ze świadczeniem usług doradczych oraz obsługą klienta, "szyciem na miarę" rozwiązań w zakresie planowanej i prowadzonej działalności pod kątem potrzeb i możliwości klienta. Włączenie kwalifikacji do ZSK umożliwi potwierdzenie kompetencji przez osoby, które chcą skorzystać z równoważnej do formalnej ścieżki uczenia się przez całe życie.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody wykorzystywane podczas weryfikacji efektów uczenia się. Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się metodę testu teoretycznego. W części praktycznej dopuszcza się wyłącznie następujące metody: - obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja), - wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowa z komisją), - analiza dowodów i deklaracji (próbka pracy). Zasoby kadrowe W procesie walidacji biorą udział: - w przypadku gdy test teoretyczny przeprowadzany jest w systemie elektronicznym, operator systemu egzaminacyjnego, który organizuje zaplecze techniczne do przeprowadzenia weryfikacji i nadzoruje przebieg testu, - w przypadku gdy test przeprowadzany jest poza systemem elektronicznym, należy zapewnić nadzór nad prawidłowym przebiegiem tej części walidacji, - komisja walidacyjna, składająca się z co najmniej 2 asesorów, która przeprowadza część praktyczną. Osoba będąca asesorem może być jednocześnie operatorem systemu egzaminacyjnego i osobą nadzorującą przebieg testu teoretycznego prowadzonego poza systemem elektronicznym. Operator systemu egzaminacyjnego musi posiadać: - minimum średnie wykształcenie, - znajomość obsługi komputera w zakresie uruchamiania oraz podstawowej obsługi systemu egzaminacyjnego i zainstalowanych aplikacji, - umiejętność rozwiązywania problemów w sytuacji trudności z nawiązaniem lub zanikiem połączenia internetowego lub obsługą przeglądarki w zakresie kompatybilności z platformą egzaminacyjną. Każdy z członków komisji walidacyjnej posiada: - kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 7 PRK, - udokumentowane doświadczenie w przeprowadzeniu minimum 500 godzin doradczych w ciągu ostatnich 10 lat dla osób zakładających i prowadzących działalność gospodarczą (dotyczy także doradztwa specjalistycznego innego, tj. podatkowego, prawnego, gospodarczego), -udokumentowane doświadczenie w opracowaniu minimum 15 strategii podmiotów gospodarczych, wniosków inwestycyjnych, wniosków kredytowych dotyczących rozwoju biznesu lub biznesplanów lub udokumentowane doświadczenie w zakresie oceny minimum 30 wniosków (biznesplanów) w projektach unijnych o przyznanie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Do zadań członków komisji należy m.in.: - stosowanie kryteriów weryfikacji przypisanych do efektów uczenia się dla opisywanej kwalifikacji oraz kryteriów oceny formalnej i merytorycznej dowodów na posiadanie efektów uczenia się właściwych dla opisywanej kwalifikacji, - stosowanie zasad prowadzenia weryfikacji, a także różnych metod weryfikacji efektów uczenia się, zgodnie z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Jeżeli instytucja certyfikująca prowadzi kształcenie w obszarze wnioskowanej kwalifikacji, to musi stosować rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia od walidacji. W szczególności istotne jest zapewnienie bezstronności osób przeprowadzających walidację m.in. poprzez rozdział osobowy mający na celu zapobieganie konfliktowi interesów osób przeprowadzających walidację. Osoby te nie mogą weryfikować efektów uczenia się osób, które były przez nie przygotowywane do uzyskania kwalifikacji "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej". Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - w przypadku gdy test teoretyczny przeprowadzany jest w systemie elektronicznym, stanowisko komputerowe dla kandydata ubiegającego się o nadanie kwalifikacji (jedno stanowisko dla jednego kandydata), wyposażone w przeglądarkę internetową z dostępem do Internetu do realizacji części teoretycznej walidacji, - w przypadku gdy test teoretyczny jest przeprowadzany poza systemem elektronicznym, arkusz testu oraz miejsce pozwalające na jego samodzielne wypełnienie, - stolik, krzesła, - czyste arkusze papieru, flamastry, karteczki samoprzylepne, - kalkulator, - stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu i z dostępem do aktualnych aktów prawnych, - opracowane przykłady biznesplanów mające nie więcej niż 5 stron do analizy przez kandydata. Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przebiegu walidacji, samych wyników, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Doradca walidacyjny: -stosuje metody i narzędzia pomocne w identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, - zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się, - zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego, - zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2021-05-31 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-04-22 r., poz. 384)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2022-03-18
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
250
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2031-04-22
Kod dziedziny kształcenia
345 - Nauki o zarządzaniu i administracji
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
70.22 - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
Kod ISCED
0413 - Zarządzanie i administracja
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
6C342100021
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13880

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W Polsce odnotowuje się stałe zainteresowanie zakładaniem firm, któremu jednak towarzyszy niepewność wynikająca m.in. z braku odpowiedniej wiedzy na temat warunków prowadzenia biznesu, w tym przepisów i wymogów obowiązujących przedsiębiorców. Profesjonalny konsulting ze strony osób posiadających kwalifikację "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" powinien przyczynić się do zwiększenia dostępności usług wsparcia zarówno dla osób, które planują otworzenie własnego biznesu w różnych formach, jak i dla tych, które już go prowadzą i potrzebują wsparcia z uwagi na napotkane trudności lub perspektywy rozwoju. Pojawienie się osób posiadających ww. kwalifikację w różnych miejscach i ośrodkach wsparcia przyszłych przedsiębiorców będzie miało pozytywny wpływ na lepsze zaplanowanie formy i warunków prowadzenia działalności, jak również większą efektywność prowadzenia biznesu. Przedmiotowa kwalifikacja może stanowić atrakcyjne uzupełnienie kształcenia w szkołach wyższych.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Doradzanie w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej" jest przygotowana do samodzielnego wspierania przyszłych oraz funkcjonujących na rynku przedsiębiorców w zakładaniu, prowadzeniu i rozwijaniu różnych form działalności gospodarczej. Wykorzystując znajomość podstaw prawnych oraz wymogów formalnych do zakładania działalności gospodarczej w Polsce, dobiera optymalną formę prowadzenia i rozliczania działalności do pomysłu biznesowego i zasobów klienta oraz wspiera go w trakcie rejestrowania działalności. Doradza klientowi w opracowaniu szczegółowego biznesplanu dla planowanej działalności z uwzględnieniem źródeł finansowania, form zatrudniania pracowników i podejmowania współpracy na umowy cywilnoprawne oraz narzędzi marketingowych. Wspiera klienta w oszacowaniu przychodów i kosztów prowadzenia wybranej działalności, wydatków inwestycyjnych oraz analizuje opłacalność biznesplanu. Dla już prowadzonych działalności przeprowadza analizę zasobów przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia, identyfikuje problemy w obszarze prowadzonej działalności i rekomenduje działania naprawcze, w tym w zakresie procesów przekształceń własnościowych.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu zakładania i prowadzenia różnych form działalności gospodarczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje obowiązki rejestracyjne i sprawozdawcze dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia poszczególne kroki procesu rejestracji w CEIDG oraz KRS
  2. przeprowadza przykładową procedurę rejestracji elektronicznej do CEIDG lub KRS
  3. wymienia i omawia rodzaje sprawozdawczości do urzędu skarbowego, ZUS, GUS, urzędu marszałkowskiego, KRS; - w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej
  4. podaje terminy składania sprawozdań w zależności od charakteru prowadzonej działalności gospodarczej
  5. wskazuje strony internetowe umożliwiające pobranie formularzy / uzupełnienie sprawozdań do sprawozdawczości obowiązującej przedsiębiorców w zależności od formy prowadzonej działalności
2. Charakteryzuje aspekty systemu emerytalno-rentowego istotne z punktu widzenia prowadzonej działalności
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia i interpretuje przepisy związane z naliczaniem składek ZUS z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym preferencyjne warunki z omówieniem różnic w zakresie prawa ubezpieczonych do świadczeń
  2. omawia zasady naliczania składek ZUS w stosunku do osób zatrudnionych lub współpracujących
3. Charakteryzuje formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia i omawia formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce
  2. wskazuje różnice w zakładaniu różnych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce
  3. omawia wady i zalety prowadzenia poszczególnych form działalności gospodarczej w Polsce
4. Omawia zależności między formą prowadzenia działalności gospodarczej a systemem opodatkowania i rozliczania
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia i omawia formy opodatkowania działalności gospodarczej oraz prowadzenia ewidencji wymaganej przez prawo podatkowe uwzględniając wymogi dyktowane wyborem kodu PKD
  2. omawia wady i zalety opodatkowania dla poszczególnych form działalności gospodarczej w Polsce
5. Posługuje się wiedzą na temat aktów prawnych i innych dokumentów regulujących i wspierających prowadzenie różnych form działalności gospodarczej w Polsce
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia akty prawne dotyczące zasad prowadzenia działalności gospodarczej na terenie RP
  2. wyszukuje akty prawne w powszechnie dostępnych wiarygodnych źródłach informacji tradycyjnych i elektronicznych
  3. wyszukuje informacje w Kodeksie Cywilnym i Kodeksie Spółek Handlowych dotyczące prowadzenia różnych form działalności gospodarczej
6. Wskazuje podmioty prawne, które udzielają wsparcia w zakresie szczegółowych aspektów prowadzenia różnych form działalności gospodarczej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podmioty prawne ogólnopolskie i regionalne, które udzielają wsparcia w zakresie szczegółowych aspektów prowadzenia różnych form działalności gospodarczej
  2. charakteryzuje zakres wsparcia udzielanego przez podmioty prawne ogólnopolskie i regionalne w zakresie szczegółowych aspektów prowadzenia różnych form działalności gospodarczej
  3. identyfikuje obszary wymagające dodatkowego, specjalistycznego wsparcia innych podmiotów
  4. wskazuje podmioty, które mogą wesprzeć przedsiębiorcę w rozwiązaniu pojawiających się wyzwań
7. Wskazuje poszczególne etapy zakładania różnych form działalności gospodarczej
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się bazami danych instytucji publicznych (w tym: Krajowy Rejestr Sądowy, Główny Urząd Statystyczny, Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej)
  2. wskazuje formularze i dokumenty niezbędne do wypełnienia w przypadku rejestrowania działalności gospodarczej, uwzględniając formy działalności gospodarczej
  3. wskazuje opłaty związane z zakładaniem poszczególnych form działalności gospodarczej
  4. sporządza listę etapów niezbędnych do założenia formy działalności takich, jak spółki w oparciu o Kodeks cywilny, spółki zakładane w oparciu o Kodeks spółek handlowych, firmy prowadzone w oparciu o rejestrację w CEIDG

2. Wspieranie w przygotowaniu biznesplanu dla danej działalności

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przeprowadza wywiad z klientem na temat pomysłu biznesowego
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady pytań otwartych, zamkniętych i sugerujących
  2. formułuje pytania dotyczące branży, klientów, zakresu, rodzaju (usługi, handel, produkcja), formy i miejsca prowadzonej działalności
  3. formułuje pytania o motywy prowadzenia działalności
  4. formułuje pytania o posiadane zasoby (rzeczowe, finansowe, organizacyjne)
  5. formułuje pytania o posiadane kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie związane z prowadzeniem przyszłej działalności
2. Wspiera w opracowaniu planu rozwoju biznesu
Kryteria weryfikacji:
  1. na bazie przeprowadzonej analizy identyfikuje potrzeby w obszarze planu rozwoju biznesu
  2. dobiera rodzaj planu rozwoju biznesu do zidentyfikowanych potrzeb przedsiębiorstwa
  3. wskazuje minimalny zakres opracowania planu rozwoju biznesu
  4. definiuje cele działania biznesu w oparciu o SMART
  5. omawia zasady konstruowania misji i wizji przedsiębiorstwa
  6. formułuje misję i wizję przedsiębiorstwa
3. Analizuje opłacalność biznesplanu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wskaźniki bieżącej płynności oraz natychmiastowej wymagalności
  2. wylicza i interpretuje wskaźniki rentowności kapitału własnego (ROE) i rentowności aktywów (ROA) oraz marżę zysku netto
4. Dobiera formę biznesplanu do pomysłu biznesowego klienta oraz źródła finansowania
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera zakres biznesplanu do pomysłu biznesowego klienta oraz źródła finansowania
  2. wskazuje najistotniejsze elementy biznesplanu podlegające zewnętrznej ocenie z punktu widzenia podmiotów weryfikujących biznesplan
  3. wskazuje inne narzędzia przydatne w planowaniu realizacji pomysłu biznesowego
5. Dobiera formy zatrudnienia pracowników oraz podejmowania współpracy na podstawie umów cywilnoprawnych do potrzeb pomysłu biznesowego
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje formy zatrudnienia pracowników zgodnie z Kodeksem pracy
  2. charakteryzuje formy współpracy zgodnie z Kodeksem cywilnym oraz ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  3. analizuje zależności pomiędzy planowaną do wykonywania działalnością gospodarczą a formą zatrudnienia pracowników lub podejmowania współpracy na podstawie umów cywilnoprawnych
6. Doradza klientowi w oszacowaniu i określeniu wydatków inwestycyjnych związanych z pomysłem biznesowym
Kryteria weryfikacji:
  1. na podstawie dostępnych zasobów internetowych określa informacje o aktualnych cenach planowanych wydatków inwestycyjnych
  2. weryfikuje zasadność planowanych wydatków inwestycyjnych w oparciu o stopę zwrotu z inwestycji oraz skumulowane przepływy pieniężne
  3. weryfikuje planowane wydatki inwestycyjne pod kątem przeznaczenia
7. Doradza klientowi w oszacowaniu przychodów i kosztów prowadzenia wybranej działalności oraz wyliczenia wyniku finansowego
Kryteria weryfikacji:
  1. na podstawie dostępnych zasobów określa informacje o aktualnych kosztach związanych z potencjalną działalnością gospodarczą klienta (np. koszty wynajmu lokalu, koszty mediów itp.)
  2. dokonuje podstawowej wyceny towarów i materiałów na podstawie dostępnych zasobów internetowych na potrzeby przygotowania biznesplanu
  3. szacuje ceny usług na potrzeby przygotowania biznesplanu
  4. sporządza zestawienia finansowe dla planowanej działalności
8. Doradza klientowi w uzupełnieniu biznesplanu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia poszczególne pola przykładowego formularza biznesplanu
  2. konstruuje zapisy wskazanych pól części biznesplanu w oparciu o przykładowy pomysł biznesowy
  3. analizuje spójność części merytorycznej biznesplanu z częścią finansową
9. Posługuje się słownictwem z zakresu finansów i zarządzania niezbędnym do przygotowania biznesplanu
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia z zakresu finansów: przychód, koszt, dochód, cena netto, cena brutto, VAT, PIT, CIT, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa, zysk netto, zysk brutto, koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych
  2. definiuje pojęcia z zakresu zarządzania: analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats - technika służąca do porządkowania i analizy informacji), macierz BCG (Boston Consulting Group), marketing mix 4P (price, product, place, promotion), marketing mix 4C (customer value, cost, convenience, communication), public relations, reklama, sponsoring, media społecznościowe, reguła Pareto, segmentacja rynku, cena, substytut, dobra komplementarne
10. Proponuje narzędzia marketingowe w biznesplanie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia narzędzia marketingowe
  2. analizuje zależność między skutecznością wykorzystania poszczególnych narzędzi marketingowych a prowadzoną działalnością gospodarczą
  3. szacuje koszty wykorzystania narzędzi marketingowych
  4. wyszukuje w dostępnych zasobach internetowych wykonawców poszczególnych usług marketingowych

3. Doradzanie na etapie zakładania, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje otoczenie przedsiębiorstwa
Kryteria weryfikacji:
  1. formułuje pytania dotyczące bezpośredniej i pośredniej konkurencji klienta/ wspieranej firmy
  2. formułuje pytania dotyczące substytutów na rynku i dóbr komplementarnych względem oferty klienta/ wspieranej firmy
  3. wskazuje szanse i zagrożenia związane z ekonomicznym, politycznym oraz demograficznym otoczeniem prowadzonej działalności
  4. określa czy w zakresie prowadzonej działalności występują nisze rynkowe
2. Analizuje zasoby przedsiębiorstwa
Kryteria weryfikacji:
  1. konstruuje ankietę sondującą stan zasobów (osobowych, rzeczowych, finansowych, czasowych i marketingowych) przedsiębiorstwa
  2. formułuje wnioski na podstawie danych z ankiety dotyczącej stanu zasobów
  3. w oparciu o wyniki ankiety stanu zasobów opracowuje mocne i słabe przedsiębiorstwa
  4. w oparciu o wyniki ankiety stanu zasobów wskazuje obszary wymagające zwiększenia lub obniżenia zasobów dla planowanej działalności
3. Identyfikuje problemy w obszarze prowadzenia działalności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia metody identyfikowania problemów
  2. wskazuje przykładowe metody rozwiązywania przedstawionych problemów
  3. wskazuje specjalistów w obszarach zidentyfikowanego problemu, u których przedsiębiorca może uzyskać wsparcie (np. prawnicy, mediatorzy, coachowie, psychoterapeuci, pośrednicy pracy, doradcy podatkowi, doradcy finansowi, mentorzy)
  4. wskazuje podstawowe etapy zawieszania i zamykania działalności gospodarczej oraz konsekwencje z tym związane w zależności od formy prowadzenia działalności
4. Identyfikuję rolę doradcy
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje rolę doradcy w relacji doradca-klient
  2. odróżnia rolę doradcy od ról mentora czy coacha
  3. wyznacza zadania będące po stronie klienta i po stronie doradcy
  4. podaje przykłady zachowań nieetycznych w procesie doradztwa
  5. wskazuje źródła poszerzania własnej wiedzy oraz podnoszenia kompetencji
5. Opracowuje rekomendacje dla klienta/ wspieranej firmy w odniesieniu do prowadzonej działalności
Kryteria weryfikacji:
  1. formułuje wnioski z przeprowadzonych analiz oraz rekomendacje w odniesieniu do prowadzonej działalności
  2. opracowuje harmonogram wdrożenia rekomendacji z uwzględnieniem czasu, zadań i osób
6. Pomaga w wypełnianiu dokumentów i formularzy rejestracyjnych dla poszczególnych form działalności
Kryteria weryfikacji:
  1. wyszukuje w dostępnych zasobach internetowych aktualny formularz rejestracyjny dla wskazanej formy działalności
  2. wyszukuje w dostępnych zasobach internetowych wzory umów i innych dokumentów będących załącznikami do formularza rejestracyjnego
  3. wypełnia poszczególne pola wybranego formularza rejestracyjnego

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Fundacja VCC

Wnioskodawca:

Fundacja VCC

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rozwoju i Technologii

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH