Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2021-07-19
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji, naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" posiada wiedzę na temat materiałów i procesów technologicznych stosowanych przy naprawach, renowacjach i konserwacji powłok lakierowych. Posiadacz kwalifikacji realizuje zadania związane z przygotowaniem pojazdów do lakierowania naprawczego, takie jak: odtłuszczanie, maskowanie, wykonywanie zabezpieczenia antykorozyjnego, szpachlowanie, obróbka szpachlówki, podkładowanie a także aplikuje warstwy dekoracyjne i ochronno-dekoracyjne, wykonuje renowację i konserwację powłok lakierowych. Podczas tych prac wykorzystuje wyposażenie lakierni np. promienniki podczerwieni, kabiny lakiernicze, pistolety lakiernicze, inny sprzęt dodatkowy wykorzystywany przy naprawach pojazdów. Dokonuje wszystkich czynności zgodnie z zasadami BHP obowiązującymi w lakierni i strefach przygotowawczych oraz procedurami ochrony środowiska w warsztacie lakierniczym.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacją mogą być zainteresowani uczniowie szkół branżowych I i II stopnia oraz techników o profilu mechanicznym i motoryzacyjnym, którzy chcą uzyskać dodatkowe kwalifikacje. Kwalifikacją mogą być również zainteresowane osoby, które w sposób nieformalny zdobywały doświadczenie w zakresie opisanych efektów uczenia się i chciałyby je potwierdzić. Kwalifikacją mogą być również zainteresowane osoby posiadające kwalifikację "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika" oraz osoby z branży pokrewnych, np. blacharze samochodowi, którzy często przygotowują karoserię do lakierowania naprawczego lub przeprowadzają całkowity proces naprawy lakierniczej. Kwalifikacją mogą być również zainteresowane osoby poszukujące nowych, atrakcyjnych możliwości rozwoju zawodowego, w tym osoby wkraczające na rynek pracy.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pracy w lakiernictwie.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoby posiadające kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" mogą pracować na stanowisku lakiernika samochodowego w zakładach lakierniczych, firmach produkcyjnych zajmujących się zabezpieczeniem antykorozyjnym, lakierowaniem, renowacją aut zabytkowych, firmach transportowych, itd. Mogą również nadzorować procesy lakiernicze zachodzące w miejscach zatrudnienia.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat ważny jest 10 lat. Warunkiem przedłużenia jest przedstawienie dowodów potwierdzających minimum 6-letnie wykonywanie prac na stanowisku lakiernika w okresie ważności certyfikatu.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Branża automotive jest jednym z najsilniej i najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Dynamiczny rozwój sektora przekłada się na deficyt wykwalifikowanych lakierników, który jest odczuwalny w wielu regionach Polski [Portal Warsztat.pl, https://warsztat.pl/dzial/10-lakiernictwo-i-blacharstwo/artykuly/coraz-mniej-wykwalifikowanych-lakiernikow-coraz-wi,55507, dostęp: 05.05.2019]. Potwierdzają to dane zawarte w barometrze zawodów, zgodnie z którym w całym kraju utrzymuje się zapotrzebowanie na lakierników. Warto podkreślić, iż niedobór lakierników występuje pomimo dużej liczby absolwentów szkół zawodowych (Barometr Zawodów 2019, https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf, dostęp: 05.05.2019] oraz liczby wchodzących na rynek pracy młodocianych pracowników (1145 osób) i dorosłych (213 osób), przygotowujących się w ramach rzemiosła do wykonywania zawodu [dane ZRP za 2017 rok]. Wg danych ZRP z lat 2011-2017 młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego w rzemieślniczych zakładach dla zawodów lakiernik i lakiernik samochodowy było odpowiednio około 8200 i 2000. Warto zauważyć, że w obydwu przypadkach występuje trend malejący. Dla lakiernika takich osób w 2011 było 1887 a w 2017 - 1154, a lakierników samochodowych odpowiednio 425 i 213. Wg danych Związku Rzemiosła Polskiego w egzaminach czeladniczych w 2017 roku kwalifikacje zdobyło 670 osób (lakiernik i lakiernik samochodowy) w tym z wolnego naboru 60 osób. Natomiast kwalifikację mistrzowską zdobyły w 2017 roku 54 osoby (źródło https://ewr.zrp.pl/#/informacje/relacje-z-dzialalnosci-egzaminacyjnych, dostęp: 10.05.2019). Liczba osób uzyskujących kwalifikacje w szkołach branżowych oraz w rzemiośle nie odpowiada na stale rosnące zapotrzebowanie na osoby wykonujące prace lakiernicze. Tylko w maju 2019 roku na portalach internetowych pojawiło się około 550 nowych ogłoszeń o pracę dla lakierników (portale gazeta.pl, pracuj.pl, olx.pl, gumtree.pl, etc). Możemy przyjąć, że pracownicy z kwalifikacjami lakiernika również poszukiwani są w inny sposób np. poprzez urzędy pracy lub drogą nieformalną. Od wielu lat obserwujemy stały wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów w naszym kraju. W 2017 roku w bazie CEPIK widniało ponad 28,6 mln pojazdów. W 2019 roku zarejestrowano o 1,7% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2018 roku. Niestety zwiększone natężenie ruchu przekłada się na rosnącą liczbę zdarzeń drogowych. O ile liczba wypadków drogowych systematycznie spada i w 2017 wyniosła 32 760 to liczba kolizji drogowych stale rośnie i w tym samym roku przekroczyła 436 tysięcy (Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2017 r. KRBRD). Potwierdza to wzrost liczby usług lakierniczych. Dane dotyczące funkcjonowania warsztatów samochodowych w Polsce, wskazują na zmniejszenie ich liczby przy jednoczesnym zwiększeniu pracowników w poszczególnych placówkach. Związane jest to ze wzrostem liczby klientów w 44% warsztatów. Właściciele warsztatów w kontekście prowadzonej działalności wskazują na problem braku wykwalifikowanych pracowników, którzy preferują pracę w rozwiniętych gospodarkach państw Europy Zachodniej [Edyta Zielińska CZYNNIKI DETERMINUJĄCE ROZWÓJ WARSZTATÓW SAMOCHODOWYCH W POLSCE, Autobusy 12/2107 str. 671]. W przeciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił znaczny wzrost ilości oraz typów i rodzajów produkowanych i oferowanych warsztatom lakierów samochodowych (wg danych jednego z producentów wyrobów lakierniczych firmy NOVOL co roku pojawia się około 20 nowych wyrobów lakierniczych). Są to między innymi nowe receptury kolorów oparte na zaawansowanych pigmentach, lakiery ceramiczne o podwyższonej odporności na zarysowania, produkty utwardzane promieniowaniem UV, podłoża do lakierowania itp. Mnogość wprowadzanych do użytku rodzajów lakierów spowodowana była przede wszystkim koniecznością dostosowania produkowanych lakierów i sposobów pokrywania nimi nadwozi samochodowych w trakcie prowadzonych prac blacharsko-lakierniczych do wprowadzanych stopniowo przepisów dotyczących ograniczania emisji lotnych związków organicznych, powstających w wyniku stosowania rozpuszczalników w farbach i lakierach samochodowych. Wprowadzenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/42/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (w sprawie ograniczeń emisji lotnych związków organicznych w wyniku stosowania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz produktach do odnawiania pojazdów) powoduje konieczność rozszerzenia kwalifikacji lakiernika samochodowego o nowe elementy związane z ochroną środowiska i gospodarką odpadami lakierniczymi. Obowiązujące przepisy wymusiły, bowiem zakaz wprowadzania do obrotu produktów przekraczających dopuszczalną maksymalną zawartość tych substancji. Producenci lakierów samochodowych na skutek wprowadzonych zakazów dotyczących produkcji lakieru z niedozwoloną zawartością lotnych związków organicznych, zaczęli wprowadzać produkty, których normy są znacznie mniej rygorystyczne pod tym względem, czyli lakiery określane, jako wykonanie specjalne (jednowarstwowe powłoki nawierzchniowe o specjalnych właściwościach, czyli lakiery metaliczne, czy perłowe), dla których dopuszczalna jest dwukrotnie wyższa zawartość lotnych związków organicznych, omijając w ten sposób wprowadzone ograniczenia prawne w tym zakresie. Zwiększone zapotrzebowanie na usługi oraz rozwój technologiczny wymuszają optymalizację procesów lakierowania. Szczególnie w dużych i nowoczesnych lakierniach obserwowany jest trend specjalizacji pracowników na pion przygotowujący do lakierowania i wykwalifikowanych lakierników, którzy skupiają się głównie na procesie nakładania powierzchni ochronno-dekoracyjnych. Skutkuje to zmianą modelu biznesowego i pojawieniu się osób zajmujących się przygotowaniem do lakierowania i właściwym lakierowaniem. Oczywiście istnieje i będzie istnieć wiele zakładów lakierniczych, w których funkcje te będą wykonywane przez te same osoby, zatem lakiernik musi być przygotowany również do kontroli pełnego procesu lakierniczego: od przyjęcia pojazdu do lakierni aż do odbioru przez właściciela. Wpisanie kwalifikacji do ZSK wpłynie na wzrost jakości świadczonych usług lakierniczych.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Posiadacz kwalifikacji "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" inaczej niż posiadacz kwalifikacji "Lakiernik samochodowy - świadectwo czeladnicze" jest przygotowany do wykonywania maskowania powierzchni, które nie będą lakierowane. Osoba posiadająca kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" jest gotowa do pracy z powłoką kataforetyczną oraz powłoką transportową. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do zarządzania procesem lakierowania. Posiadacz kwalifikacji "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" inaczej niż posiadacz kwalifikacji "Wykonywanie prac lakierniczych (M.28.)" jest przygotowany do wykonywania maskowania powierzchni, które nie będą lakierowane. Osoba posiadająca kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" jest gotowa do pracy z powłoką kataforetyczną oraz powłoką transportową. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do zarządzania procesem lakierowania. Kwalifikacja "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" inaczej niż kwalifikacja pełna Lakiernik (713201) nie obejmuje zestawów związanych z funkcjonowaniem w przedsiębiorstwie oraz zakładaniem i prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Kwalifikacja "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej- lakiernik samochodowy" posiada wspólne efekty uczenia się z kwalifikacją "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika". Dotyczą one przygotowania powierzchni do lakierowania. Osoba posiadająca kwalifikację "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" ustala technologię przygotowania elementu do lakierowania, czego nie robi osoba posiadająca kwalifikację "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika". Osoby posiadające kwalifikację "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika" mogą być zainteresowane rozszerzeniem swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych o efekty uczenia się zawarte w niniejszej kwalifikacji. Posiadacz niniejszej kwalifikacji może również być zainteresowany zdobyciem kwalifikacji "Lakierowanie w lakierniach przemysłowych - lakiernik przemysłowy".

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Metody wykorzystywane podczas weryfikacji efektów uczenia się:

Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

W części teoretycznej dopuszcza się metodę testu teoretycznego oraz analizę dowodów i deklaracji.

W części praktycznej wykorzystuje się następujące metody:
- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych,
- wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowa z komisją).

W przypadku nieposiadania kwalifikacji "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika", w części teoretycznej za pomocą testu teoretycznego sprawdzane są wszystkie efekty uczenia się z zestawów 1, 4, i 5 oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawu 2. "Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierowych" poza efektem: "Ustala technologię przygotowania elementu do lakierowania", który podlega tylko sprawdzeniu w części praktycznej. Natomiast posiadanie kwalifikacji "Przygotowywanie pojazdów do lakierowania naprawczego - pomocnik lakiernika" stanowi potwierdzenie następujących efektów uczenia się z zestawu 2. "Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierowych": "Przygotowuje powierzchnię do prac lakierniczych", "Wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne", "Aplikuje i obrabia materiały wypełniające (np. szpachlówki, podkłady) zgodnie z kartą technologiczną" i zwalnia z ich weryfikacji w części teoretycznej.

W części praktycznej za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączonej z rozmową z komisją sprawdzane są następujące efekty uczenia się z zestawu 2. "Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierowych":
"Ustala technologię przygotowania elementu do lakierowania",
"Przygotowuje powierzchnię do prac lakierniczych",
"Wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne",
"Aplikuje i obrabia materiały wypełniające (np. szpachlówki, podkłady) zgodnie z kartą technologiczną"
oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3. "Aplikowanie, polerowanie i korekta warstwy ochronnodekoracyjnej".

Warunkiem dopuszczenia do części praktycznej jest zdanie części teoretycznej.


Zasoby kadrowe:

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna, w której skład wchodzą 3 osoby.

Przewodniczący komisji posiada:
- wykształcenie wyższe z poziomem 7 PRK,
- 5-letnie doświadczenie w nauczaniu i ocenianiu w obszarze napraw lakierniczych potwierdzone świadectwem pracy lub dyplomem mistrzowskim.

Każdy z pozostałych członków komisji posiada :
- wykształcenie minimum z poziomem 4 PRK,
- 5-letnie doświadczenie w wykonywaniu napraw lakierniczych na stanowisku co najmniej lakiernika.


Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne:

Instytucja certyfikująca musi zapewnić:
- halę lakierniczą z wydzieloną strefą przygotowawczą z wyposażeniem przeciwpożarowym,
- sprzęt: pistolety lakiernicze, stojaki lakiernicze, promienniki, szlifierki, polerki, odsysacze,
- wzorniki kolorów do systemów ochronno-dekoracyjnych, w tym systemów bazowych i lakierów barwnych,
- spektrofotometr,
- katalogi techniczne i karty dostawcy systemu lakierniczego, - komputer z programem wspomagającym dobór kolorów,
- wagę elektroniczną do 3,5 kg z dokładnością odważania 0,01g,
- pojemniki do segregacji odpadów lakierniczych,
- myjkę pistoletów,
- środki ochrony osobistej,
- elementy do wykonywania napraw,
- materiały lakiernicze z kartami technicznymi produktów,
- kabinę lakierniczą.

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji.


Etapy identyfikowania i dokumentowania:
Nie określa się wymagań dotyczących etapu identyfikowania i dokumentowania.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2021-06-22 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-07-19 r., poz. 640)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2022-09-15
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
560
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
NIe rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2031-07-19
Kod dziedziny kształcenia
525 - Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
45.2 - Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
Kod ISCED
0716 - Pojazdy samochodowe, statki i samoloty
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13891

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Zgłoszone niewielkie uwagi podczas konsultacji dotyczyły rozszerzenia nazwy kwalifikacji, doprecyzowania grupy osób zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji oraz kosztów uzyskania dokumentu potwierdzającego otrzymanie kwalifikacji. Uwagi omówiono i uwzględniono lub wyjaśniono z Wnioskodawcą. Specjaliści pozytywnie zaopiniowali włączenie kwalifikacji do ZSK. Do głównych argumentów przemawiających za taką rekomendacją wymieniali stałe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników wynikające m. in. z dynamiki rozwoju branży napraw blacharsko-lakierniczych. Podkreślono również, że włączenie kwalifikacji do ZSK dla pracodawcy stanowi gwarancję zatrudnienia pracownika o określonym poziomie umiejętności, co powinno przełożyć się na zwiększoną wydajność zakładu lakierniczego. Natomiast pracownikowi certyfikat może zapewnić stabilność zatrudnienia i lepsze warunki finansowe. Korzyści, w opinii specjalistów, mają wymiar ekonomiczny i społeczny.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Przeprowadzenie procesu renowacji i naprawy powłoki lakierowej - lakiernik samochodowy" jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia procesu lakierowania. Ocenia stan powierzchni, która ma zostać lakierowana. Dobiera technologię przygotowania elementu do lakierowania. Wykonuje prace przygotowawcze w tym: odtłuszcza, oczyszcza powierzchnię, wykonuje maskowanie powierzchni, które nie będą lakierowane, zabezpiecza antykorozyjnie, nakłada materiały wypełniające oraz przygotowuje powierzchnię do dalszych prac lakierniczych. Dobiera system ochronno-dekoracyjny zgodnie z zaleceniami producenta. Samodzielnie aplikuje system ochronno-dekoracyjny. Kontroluje jakość wykonanych czynności, poleruje, a w razie potrzeby przeprowadza korektę lakierowanych elementów. Podczas prac wykorzystuje wyposażenie lakierni np. promienniki podczerwieni, kabiny lakiernicze, pistolety lakiernicze, inny sprzęt dodatkowy wykorzystywany przy naprawach pojazdów. Posługuje się wiedzą z zakresu lakiernictwa. Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do nadzorowania procesów lakierniczych, w tym tworzenia harmonogramu prac lakierniczych, wyznaczania zadań pomocnika lakiernika oraz kontrolowania stanu wykonywanych prac. W swojej pracy stosuje zasady samoochrony oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Segreguje odpady lakiernicze zgodnie z wymogami ochrony środowiska
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Charakteryzowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zagrożenia występujące w lakierni samochodowej
  2. omawia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym w lakierni samochodowej
  3. omawia zasady zachowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, z uwzględnieniem zadań osoby odpowiedzialnej za pracę zespołu
2. Omawia zagrożenia pożarowe i sposoby ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynniki wpływające na możliwość wystąpienia wybuchu lub pożaru
  2. interpretuje informacje o substancjach niebezpiecznych z opakowań oraz kart technicznych i bezpieczeństwa produktów
  3. omawia sposób segregowania odpadów lakierniczych ze względu na ich rodzaj

2. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia proces technologiczny lakierowania fabrycznego (OEM) i lakierowania naprawczego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia etapy technologii lakierowania fabrycznego i naprawczego
  2. wskazuje podobieństwa i różnice w lakierowaniu fabrycznym i naprawczym
2. Omawia metody przygotowania powierzchni do lakierowania w zależności od rodzaju powierzchni
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia technologię przygotowania nowego elementu np. z powłoką kataforetyczną, powłoką transportową
  2. omawia technologię przygotowania elementu uszkodzonego z istniejącą powłoką lakierniczą
  3. omawia technologię przygotowania tworzywa sztucznego
3. Ustala technologię przygotowania elementu do lakierowania
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia stan elementu
  2. zapoznaje się z wytycznymi producenta
  3. dobiera technologię w zależności od uszkodzenia i rodzaju podłoża
4. Przygotowuje powierzchnię do prac lakierniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera i stosuje środki ochrony indywidualnej
  2. dobiera zmywacze i czyściwa do przygotowania powierzchni w zależności od jej rodzaju
  3. odtłuszcza powierzchnię z zanieczyszczeń
  4. dobiera materiały maskujące
  5. maskuje powierzchnie niepodlegające obróbce
  6. dobiera materiały ścierne i urządzenia szlifierskie
  7. szlifuje powierzchnię
5. Wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera i stosuje środki ochrony indywidualnej
  2. dobiera materiały do zabezpieczenia naprawianych powierzchni przed korozją
  3. wykonuje zabezpieczenie naprawianych powierzchni przed korozją
6. Aplikuje i obrabia materiały wypełniające (np. szpachlówki, podkłady) zgodnie z kartą technologiczną
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera i stosuje środki ochrony indywidualnej
  2. omawia rodzaje materiałów wypełniających, w tym szpachlówek i podkładów w zależności do rodzaju naprawy i wielkości naprawianego elementu
  3. dobiera materiały wypełniające, materiały pomocnicze oraz narzędzia do ich aplikacji oraz suszenia zgodnie z kartą technologiczną
  4. przygotowuje materiał wypełniający
  5. nanosi materiały wypełniające na powierzchni
  6. dobiera parametry utwardzania materiałów wypełniających
  7. przygotowuje powierzchnię do dalszych etapów, zgodnie z użytym materiałem wypełniającym

3. Aplikowanie, polerowanie i korekta warstwy ochronno-dekoracyjnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia rodzaje materiałów i powłok wykończeniowych oraz metody ich aplikacji
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia materiały wykorzystywane w czasie lakierowania dekoracyjnego i ochronno-dekoracyjnego np. systemy bazowe, lakiery bezbarwne, lakiery barwne
  2. omawia kryteria doboru pistoletów do aplikacji materiałów lakierniczych
  3. omawia parametry i sposoby aplikacji oraz suszenia w zależności od materiałów
2. Przygotowuje powierzchnię do nakładania warstw ochronno-dekoracyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera zmywacze i czyściwa w zależności od powierzchni
  2. odtłuszcza powierzchnię z zanieczyszczeń
  3. dobiera materiały maskujące
  4. maskuje powierzchnie niepodlegające lakierowaniu
3. Przygotowuje materiały ochronno-dekoracyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. wybiera system ochronno-dekoracyjny
  2. ocenia zgodność kolorystyczną systemu ochronno-dekoracyjnego za pomocą np. wzornika kolorów, programu kolorystycznego, spektrofotometru
  3. w razie potrzeby dokonuje korekty odcienia koloru
  4. przygotowuje materiały do aplikacji zgodnie z kartą technologiczną produktu lub recepturą koloru w systemie ochronno-dekoracyjnym
4. Aplikuje materiały ochronno-dekoracyjne zgodnie z wybranym systemem
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera i stosuje środki ochrony indywidualnej
  2. reguluje parametry pistoletów natryskowych
  3. dobiera parametry kabiny lakierniczej do aplikacji oraz suszenia materiałów ochronno-dekoracyjnych
  4. nanosi materiały dekoracyjne i ochronno-dekoracyjne
  5. cieniuje warstwy dekoracyjno-ochronne np. systemy bazowe, lakiery bezbarwne, lakiery barwne
  6. ocenia prawidłowość wykonanych operacji lakierniczych
5. Poleruje i przeprowadza korektę powłok ochronno-dekoracyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia stan powłoki ochronno-dekoracyjnej
  2. dobiera materiały, narzędzia i urządzenia do polerowania lub korekty powłoki ochronno-dekoracyjnej
  3. przygotowuje powierzchnię do polerowania lub korekty powłoki ochronno-dekoracyjnej
  4. poleruje powłoki zgodnie z wybraną technologią

4. Identyfikowanie i ocena wad lakierniczych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia stan powłoki lakierowej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje wady powłoki lakierowej
  2. omawia przyczyny powstawania wad powłoki lakierowej
  3. ustala technologię usunięcia wady powłoki lakierowej

5. Zarządzanie procesem lakierowania

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu lakierniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala harmonogram prac zgodnie z przebiegiem procesu technologicznego
  2. wyznacza zadania członkom zespołu
2. Nadzoruje przebieg procesu lakierowania
Kryteria weryfikacji:
  1. nadzoruje zgodność prac z harmonogramem
  2. kontroluje zużycie materiałów w poszczególnych operacjach lakierowania
  3. kontroluje zgodność procesu z kartami technologicznymi produktów i wymaganiami producentów

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
NOVOL Sp. z o.o.

Wnioskodawca:

NOVOL Sp. z o.o.

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rozwoju i Technologii

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH