Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
przemysłu mody (MOD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych- od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej - od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13900

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  2. identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  3. opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
  4. opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  5. określa możliwości wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. opisuje środki ochrony indywidualnej i ich zastosowanie podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. określa rodzaje środków ochrony indywidualnej ze względu na ich przeznaczenie i zastosowanie
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy odzieżownictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wyroby odzieżowe w zależności od przeznaczenia, takie jak: bieliźniane, sportowe, wieczorowe, koktajlowe i niemowlęce
  2. rozróżnia wyroby odzieżowe w zależności od technologii wytwarzania, takie jak: wyroby odzieżowe z tkanin, materiałów powlekanych, dzianin i włóknin
2. Charakteryzuje właściwości surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia surowce i wyroby włókiennicze
  2. posługuje się metodami identyfikacji włókien
  3. identyfikuje rodzaje włókien na podstawie opisu, rysunków przekrojów i właściwości
  4. określa właściwości fizyczne i chemiczne włókien
  5. określa właściwości technologiczne włókien
  6. określa wpływ właściwości włókien na cechy użytkowe wyrobów włókienniczych
  7. wskazuje zastosowanie włókien
  8. rozróżnia tkaniny i rozpoznaje ich własności użytkowe
  9. rozróżnia wyroby dziane i wskazuje ich zastosowanie
  10. wymienia różnice między włókniną, przędziną i tkaniną oraz wskazuje ich zastosowanie
  11. rozróżnia wyroby włókiennicze, takie jak: filce, wyroby laminowane i powlekane, oraz wskazuje ich zastosowanie
3. Wykonuje badania surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa celowość wykonywania badań surowców i wyrobów włókienniczych
  2. rozpoznaje urządzenia i przyrządy do badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
  3. opisuje parametry budowy wyrobów włókienniczych
  4. określa właściwości wyrobów włókienniczych na podstawie badań organoleptycznych
  5. wymienia wskaźniki użytkowe wyrobów włókienniczych
  6. określa zastosowanie wyrobów włókienniczych w oparciu o wyniki badań organoleptycznych
  7. stosuje metody badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
4. Opracowuje kompozycje kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia barwy zasadnicze, pochodne i neutralne
  2. klasyfikuje barwy w zależności od kontrastu, jasności i temperatury (ciepłe i zimne)
  3. opisuje układy barw i kompozycji kolorystycznych
  4. dobiera kompozycje barw dopełniających i kontrastowych
  5. dobiera kolorystykę do projektowanych wyrobów odzieżowych, typów sylwetki i urody
  6. rozpoznaje barwy złamane i zgaszone
  7. rozpoznaje zestawienia tonalne i chromatyczne
  8. proponuje zestawienia wzorów i kolorów w projektach wyrobów odzieżowych
  9. stosuje układy barw kompozycji kolorystycznych
  10. stosuje techniki rysunkowe i malarskie podczas tworzenia kompozycji kolorystycznych
5. Charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów krawieckich
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  2. rozpoznaje znaki i symbole krawieckie
  3. dobiera rodzaj pomiaru krawieckiego w zależności od rodzaju wykonywanych wyrobów odzieżowych
  4. stosuje przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
  5. zapisuje wyniki pomiarów krawieckich z zastosowaniem symboli krawieckich
6. Stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w różnych fazach procesu technologicznego
  2. stosuje maszyny i urządzenia przygotowawcze i krojcze
  3. stosuje maszyny i urządzenia w krojowni
  4. stosuje maszyny i urządzenia podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w szwalni
  5. stosuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie obróbki parowo-cieplnej
  6. określa mechanizmy w maszynach szwalniczych
  7. stosuje oprzyrządowanie maszyn szwalniczych
7. Określa sposoby konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i stosuje znaki informujące o sposobie konserwacji wyrobu odzieżowego
  2. dobiera sposoby konserwacji w zależności od składu surowcowego
  3. dobiera sposoby usuwania plam i zabrudzeń z wyrobu odzieżowego w zależności od ich pochodzenia i rodzaju wykończenia wyrobu
8. Posługuje się normami i stosuje procedurę oceny zgodności
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Stylizowanie sylwetki - ubiór, fryzura, makijaż, akcesoria

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zasady stylizowania sylwetki
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia związane ze stylizacją sylwetki dotyczące zakresu ubioru, fryzury, makijażu i akcesoriów
  2. wyjaśnia różnicę między pojęciami ubiór i odzież oraz potrafi je opisać
  3. rozróżnia elementy składowe każdej stylizacji sylwetki i rozumie ich zależności względem siebie
  4. identyfikuje tematycznie stylizację w celu osiągnięcia spójności we wszystkich elementach składowych stylizowanej sylwetki
  5. wyjaśnia pojęcie kompozycji w ubiorze i potrafi umiejętnie wykorzystać tę wiedzę w stylizacji sylwetki
  6. wyjaśnia pojęcie proporcji i potrafi umiejętnie wykorzystać tę wiedzę w stylizacji sylwetki
  7. łączy zaplanowane tematycznie zestawy odzieży w oparciu o właściwy dobór akcesoriów, fryzury i makijażu
2. Sporządza szkice i rysunki stylizacji sylwetki, uwzględniając jej wszystkie elementy składowe (ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż)
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje techniki rysunkowe, takie jak: ołówek, kredka, pastel, farby akwarelowe, markery kolorystyczne
  2. wykonuje szkice stylizacji sylwetki techniką ołówka, kredki oraz innych narzędzi artystycznych
  3. korzysta z komputerowych programów graficznych do projektowania
3. Dobiera stylizację sylwetki (ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż) zgodną z określonym stylem w modzie oraz indywidualnym stylem klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. wyróżnia cztery podstawowe style w modzie: klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy, oraz rozróżnia ich pochodne w modzie współczesnej
  2. projektuje stylizację sylwetki w oparciu o wybrany styl, umiejętnie zestawiając ze sobą poszczególne elementy składowe stylizacji
  3. rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym styl , klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy
  4. dobiera stylizację ubioru, fryzurę i makijaż do stylu klienta
  5. tworzy koncepcję stylizacji sylwetki i fryzury w stylu klienta
4. Projektuje zestawienia kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady doboru koloru w stylizacjach i umiejętnie łączy kolory
  2. korzysta z opracowań i tendencji kolorystycznych, przewidywanych na dany sezon
  3. analizuje zestawy kolorów
  4. dokonuje selekcji kolorystycznej zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi
  5. dobiera zestawienia kolorystyczne w zależności od typu budowy sylwetki, inspiracji tematycznej, odniesień historycznych, zasad dress code"u
  6. rozpoznaje kontrasty kolorystyczne i umiejętnie z nich korzysta
  7. tworzy koncepcje stylizacji sylwetki w oparciu o typ kolorystyczny urody klienta oraz odniesienia tematyczne i źródła inspiracji
  8. tworzy koncepcje stylizacji sylwetki z zastosowaniem kontrastu kolorystycznego
  9. tworzy zestawy kolorystyczne do własnych projektów stylizacji sylwetki, w oparciu o wytyczne kolorystyczne (tematyczne, historyczne, kulturowe, środowiskowe, indywidualne) oraz najnowsze trendy w modzie
5. Projektuje różne rodzaje stylizacji sylwetek damskich i męskich zgodnie z założeniami projektowymi
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia, czym są założenia projektowe i jakie wytyczne wchodzą w ich zakres, oraz istotę ich zastosowania w projekcie i jego realizacji
  2. rozpoznaje cechy charakterystyczne budowy sylwetki damskiej i męskiej oraz cechy charakterystyczne fryzur damskich i męskich
  3. tworzy projekty różnych stylizacji sylwetek damskich i męskich oraz fryzur damskich i męskich na podstawie opracowanych założeń projektowych i źródła inspiracji
  4. wykonuje rysunki swoich projektów
6. Projektuje stylizacje sylwetki na potrzeby sesji zdjęciowych, planów filmowych, pokazów mody, reklam telewizyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. projektuje stylizacje zgodnie z wytycznymi i potrzebami klienta, tematyką sesji zdjęciowej, filmowej, reklamowej
  2. opracowuje zestawy stylizacji na podstawie udostępnionych kolekcji ubiorów oraz dobiera akcesoria, projektuje fryzury i makijaże, zgodnie ze stylistyką kolekcji, źródłem inspiracji, tematycznymi odniesieniami i założeniami stylistycznymi
  3. dobiera wszystkie elementy stylizacji sylwetki na podstawie dostępnych na rynku produktów mody, zgodnie z założeniami stylistycznymi
  4. sporządza dokumentację techniczną zleconej stylizacji
  5. dobiera utwór muzyczny do prezentacji wybranej kolekcji ubiorów lub stylizacji sylwetki
7. Wykonuje rysunek techniczny projektów stylizacji sylwetki, w tym projektów ubioru wraz z projektem fryzury, makijażu i doborem akcesoriów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady wykonywania rysunku technicznego
  2. wykonuje rysunki techniczne, w tym z wykorzystaniem programów komputerowych
  3. odwzorowuje wiernie koncepcję projektową w rysunku technicznym - właściwe wymiary, kształty, proporcje, dobór kolorów i materiałów
  4. określa kształty i formy ubiorów i fryzur
  5. określa dane liczbowe stosowane w rysunku, takie jak: wymiary, odniesienia oraz kolejność wykonywania określonych czynności
  6. stosuje opisy technologiczne
8. Wykonuje dokumentację techniczną opracowanych projektów stylizacji sylwetki
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje opis i oznaczenia formalne, merytoryczne i technologiczne stosowane w dokumentacji technicznej
  2. wyjaśnia, z jakich elementów formalnych powinna składać się profesjonalna dokumentacja projektowa i techniczna dotycząca realizacji projektu stylizacji sylwetki
  3. opracowuje wytyczne projektowe i realizacyjne dla projektów stylizacji sylwetki
  4. opracowuje paletę kolorystyczną i paletę materiałów oraz kolejność działań w celu realizacji projektów stylizacji sylwetki
  5. przygotowuje dokumentację fotograficzną zrealizowanych projektów stylizacji sylwetki
9. Sporządza portfolio projektów stylizacji sylwetki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje portfolio
  2. określa techniki wykonania portfolio
  3. przygotowuje portfolio zaprojektowanych stylizacji na podstawie wytycznych
  4. prezentuje portfolio w technice papierowej i multimedialnej
  5. stosuje techniki multimedialne do prezentacji projektów stylizacji sylwetki
  6. wykorzystuje techniki multimedialne do prezentacji projektów stylizacji sylwetki i wykonanych realizacji

4. Dobór tematyczny ubioru, fryzury i makijażu do kreowanego wizerunku

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje projekty stylizacji ubioru i kreacji wizerunku według ściśle określonych wytycznych tematycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w temacie inspiracji
  2. wyciąga wnioski z przeprowadzonej analizy tematu i przekłada je na założenia projektowe
  3. tworzy zestawy stylizacji wpływające na ostateczną kreację wizerunku, mając świadomość właściwego doboru środków, zgodnych tematycznie
  4. stosuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania opracowanego projektu stylizacji sylwetki i wizerunku
  5. opisuje trendy w modzie i wytyczne stylistyczne prognozowane na przyszłe sezony
  6. korzysta z opracowań i raportów analitycznych dotyczących trendów w modzie
  7. analizuje trendy w modzie, dostosowując projekt stylizacji do własnych potrzeb, zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi
  8. posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną do procesu projektowego
  9. posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną w celu wprowadzenia zmian stylistycznych dostosowanych do charakterystyki klienta
  10. opracowuje szczegółowe wytyczne do proponowanej kreacji wizerunku
  11. wykonuje zaprojektowane stylizacje
2. Wykonuje stylizacje wizerunku klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. określa typ urody klienta
  2. wykorzystuje kontrast i harmonię w makijażu i ubiorze
  3. dopasowuje stylizację do osobowości klienta, wymogów zleceniodawcy, okoliczności lub zasad obowiązujących w danych okolicznościach, grupie społecznej czy środowisku
  4. dobiera kolorystykę makijażu i akcesoriów zgodnie z typem urody
  5. dobiera ubiór, akcesoria i fason odzieży do typu sylwetki
  6. projektuje fryzury i makijaż, uwzględniając kształt twarzy i stylizację w ubiorze
  7. określa współczesne trendy w modzie i współczesne style ubiorów na podstawie analizy trendów dotyczących danego sezonu
  8. projektuje i tworzy stylizacje i wizerunek klienta na różne okazje na podstawie najnowszych trendów w modzie
3. Projektuje stylizację sylwetki na podstawie wybranej subkultury młodzieżowej XX i XXI wieku
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia subkultury młodzieżowe XX i XXI wieku
  2. analizuje charakterystykę poszczególnych subkultur na podstawie wytycznych stylistycznych i ideologicznych
  3. projektuje stylizację sylwetki na podstawie analizy stylu wybranej subkultury, umiejętnie zestawiając ze sobą poszczególne elementy składowe stylizacji
  4. tworzy koncepcje stylizacji sylwetki i fryzury w stylu danej subkultury, odnosząc się bezpośrednio lub pośrednio do źródła inspiracji i uwzględniając współczesne trendy w modzie
4. Projektuje stylizacje sylwetki i fryzury na podstawie rysu historycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje reprezentatywne style historyczne w modzie, uwzględniając kształty sylwetek, formy ubiorów, akcesoria, typy i rodzaje fryzur i makijaży, od starożytności po wiek XX
  2. analizuje i opisuje reprezentatywne style historyczne w modzie i fryzjerstwie, od starożytności po wiek XX
  3. tworzy kompozycje stylistyczne na sylwetce na podstawie właściwego zestawu ubioru, akcesoriów, fryzury i makijażu, uwzględniające cechy charakterystyczne wybranego okresu historycznego, od starożytności po wiek XX
  4. opracowuje dokumentację techniczno-wykonawczą do przygotowanych stylizacji i wizerunku, z opisem technologicznym i analizą tematu inspiracji w kontekście stworzonych projektów
5. Projektuje stylizacje sylwetki i wizerunku w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady dress code"u w ubiorze
  2. rozpoznaje różnice stylistyczne i projektowe w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
  3. rozpoznaje znaczenie uniformu w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
  4. opisuje wytyczne stylistyczne i zasady projektowe w ubiorze (wymogi kolorystyczne, długości, formalno-służbowe) w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
  5. opracowuje charakterystykę zawodów i pełnionych funkcji
  6. tworzy założenia stylistyczne i projektowe do projektowanej stylizacji i wizerunku na podstawie opracowanej charakterystyki danego zawodu i pełnionej funkcji
  7. projektuje stylizacje i wizerunek dla klienta lub grupy klientów, uwzględniające wymogi formalno-służbowe, użytkowe i estetyczne w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
  8. tworzy dokumentację techniczno-technologiczną do zaprojektowanych stylizacji, z pełnym opisem techniczno-wykonawczym

5. Dobór ubioru, fryzury i makijażu do budowy sylwetki i typu urody

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje stylizacje zgodnie z typem budowy sylwetki
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje typ sylwetki klienta
  2. stosuje fasony odzieży zgodnie z typem sylwetki
  3. stosuje metody optycznej korekty podstawowych typów sylwetek
  4. przedstawia możliwe modyfikacje sylwetki za pomocą odpowiednich akcesoriów (nakrycia głowy, biżuteria, apaszki, paski, obuwie, galanteria skórzana)
  5. projektuje stylizacje zgodnie z budową sylwetki klienta
2. Projektuje wyroby odzieżowe odpowiednie do budowy sylwetki, uwzględniając aktualne trendy w modzie
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje retuszu sylwetki odpowiednim fasonem ubioru
  2. stosuje obowiązujące w danym sezonie tkaniny, kolory, fasony, elementy zdobnicze
  3. dobiera poszczególne elementy ubioru do budowy sylwetki
  4. projektuje kolekcje wyrobów odzieżowych dla docelowej grupy klientów, uwzględniając aktualne trendy w modzie
3. Dobiera akcesoria, uwzględniając budowę sylwetki i upodobania estetyczne klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje akcesoriów
  2. stosuje zasady doboru akcesoriów do budowy sylwetki
  3. projektuje stylizacje uwzględniające akcesoria dopasowane do budowy sylwetki i upodobań klienta
4. Projektuje zestawienia kolorystyczne, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia wpływ koloru na wizualny odbiór sylwetki
  2. stosuje sposoby oddziaływania koloru na wizerunek sylwetki
  3. wykorzystuje oddziaływanie koloru na wprowadzanie iluzji optycznej
  4. konstruuje indywidualną paletę kolorystyczną, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
5. Dobiera makijaż do stylu klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy
  2. dobiera makijaż do stylu klienta
  3. tworzy koncepcję makijażu w stylu klienta
6. Projektuje makijaż i wykonuje szkice projektów dostosowane do typu urody
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy proporcji twarzy i typu urody
  2. wykonuje mapę twarzy
  3. wyjaśnia pojęcia związane z kolorem: walor, nasycenie koloru, chromatyczność, odcienie i tony, temperatura koloru
  4. analizuje wpływ koloru na proporcje twarzy i typ urody
  5. opisuje różne techniki makijażu
  6. dobiera techniki makijażu do sposobu prezentacji wizerunku
  7. dobiera techniki makijażu do kształtów twarzy
  8. dobiera zestawy kosmetyków do projektowanego makijażu zgodnego z założeniami stylizacji
  9. szkicuje projekt makijażu odpowiedni do typu urody zgodnie z założeniami stylizacji, uwzględniający techniki makijażu i rodzaj kosmetyków
7. Wykonuje różne rodzaje makijażu, uwzględniając typu urody
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera odpowiedni zestaw kosmetyków do wykonywanego makijażu
  2. wykonuje makijaż dzienny dla danego typu urody
  3. wykonuje makijaż koktajlowy, uwzględniając ubiór, fryzurę i typ urody
  4. wykonuje makijaż okolicznościowy (wieczorowy, ślubny, karnawałowy), uwzględniając ubiór, fryzurę i typ urody
  5. wykonuje makijaż fotograficzny do fotografii kolorowej i czarno-białej
  6. wykonuje makijaż artystyczny dopasowany do kreowanego wizerunku
  7. wykonuje makijaż historyczny dopasowany do kreowanego wizerunku
8. Projektuje fryzury, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy wyglądu klienta
  2. rozróżnia typy fryzur
  3. dobiera formę i kolor fryzury do kształtu twarzy i typu urody
  4. dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy i budowy sylwetki
  5. szkicuje fryzury z zachowaniem proporcji sylwetki z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych i programów komputerowych graficznych
  6. tworzy projekty fryzur damskich i męskich na podstawie źródła inspiracji
9. Wykonuje fryzury damskie i męskie w oparciu o założenia projektowe
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury damskiej i męskiej
  2. rozróżnia typy upięć i warkoczy
  3. wykonuje stylizację fryzury damskiej dziennej i wieczorowej zgodnie z projektem
  4. wykonuje fryzury męskie zgodnie z projektem
  5. dobiera dodatki fryzjerskie do rodzaju fryzury

6. Prowadzenie własnej działalności w zakresie stylizacji i kreacji wizerunku

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa docelowe grupy klientów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa typy klientów
  2. wybiera docelowy segment rynku
  3. określa cechy wspólne grupy docelowej
  4. przygotowuje ofertę usług dla wybranej grupy klientów
2. Prowadzi działania marketingowe działalności w zakresie stylizacji i kreacji wizerunku
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje działania z zakresu marketingu usług
  2. wymienia instrumenty marketingu usług
  3. dobiera narzędzia promocji prowadzonej działalności
  4. określa cele promocji
  5. identyfikuje rodzaje reklamy i środki promocji
  6. przygotowuje kampanię reklamową prowadzonych usług
  7. identyfikuje potencjalnych konkurentów
  8. wykorzystuje środki elektroniczne do komunikowania się z klientami
  9. poszukuje nowych kierunków rozwoju prowadzonej działalności
  10. określa profile kontrahentów niezbędnych do współpracy
  11. podejmuje współpracę z wybranymi kontrahentami
  12. obserwuje i przewiduje zmiany w otoczeniu i dostosowuje się do nich
  13. określa kierunek zmian w strukturze podmiotowej rynku
  14. prowadzi ewaluację świadczonych usług
3. Stosuje przepisy prawa związane z zatrudnianiem pracowników
Kryteria weryfikacji:
  1. wybiera formy zatrudnienia pracowników na podstawie kodeksu pracy lub kodeksu cywilnego
  2. stosuje procedury związane z zatrudnianiem pracowników
  3. stosuje przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy
  4. oblicza wynagrodzenia pracowników
4. Opracowuje biznesplan
Kryteria weryfikacji:
  1. wybiera formę organizacyjno-prawną prowadzonej działalności
  2. analizuje działalność w zakresie stylizacji i kreowania wizerunku
  3. określa możliwości wykorzystania programów pomocowych
  4. charakteryzuje rodzaje oferowanych usług
  5. analizuje otoczenie konkurencyjne
  6. sporządza analizę słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń (SWOT) własnego przedsiębiorstwa
  7. opracowuje plan działań marketingowych
  8. opracowuje plan działalności operacyjnej i finansowej przedsiębiorstwa
  9. ocenia opłacalność planowanej inwestycji
5. Prowadzi rachunkowość własnej działalności gospodarczej
Kryteria weryfikacji:
  1. prowadzi poprawną ewidencję zdarzeń gospodarczych
  2. analizuje możliwe formy opodatkowania działalności gospodarczej: karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy
  3. wybiera formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej
  4. wykorzystuje programy komputerowe do prowadzenia rachunkowości
6. Prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zasady racjonalnego gospodarowania w prowadzonej działalności
  2. oblicza przychody z prowadzonej działalności
  3. sporządza kalkulacje kosztów
  4. rozróżnia składniki majątku prowadzonej działalności
  5. przeprowadza inwentaryzację
  6. sporządza bilans majątkowy
  7. oblicza wynik finansowy prowadzonej działalności
  8. rozróżnia rodzaje sprawozdań finansowych
  9. sporządza rachunek zysków i strat
  10. oblicza i interpretuje wskaźniki finansowe
  11. określa warunki rentowności prowadzonej działalności

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję)b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno- -komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w wykonywanym zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki, w tym prawne, podejmowanych działań
  2. wykazuje odpowiedzialność za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami oraz niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje społeczne i gospodarcze
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje z różnych źródeł informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza cele własnego rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę doskonalenia się w zawodzie
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranych przykładach, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje pracę małych zespołów w ramach prowadzonej działalności
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  2. pokazuje wzorce w celu wykonania zadania
  3. przydziela zadania członkom zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadań
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań
  2. monitoruje proces wykonywania zadań
  3. wydaje dyspozycje osobom wykonującym stylizacje
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje pracę zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania stylizacji

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH