
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Stylizacja ubioru i kreacja wizerunku (od 2021)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MOD.15.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
przemysłu mody (MOD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych- od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej - od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13900
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- opisuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
- identyfikuje znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- opisuje zasady zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń podłączonych do sieci elektrycznej
- opisuje zasady ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- określa możliwości wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- opisuje środki ochrony indywidualnej i ich zastosowanie podczas wykonywania zadań zawodowych
- określa rodzaje środków ochrony indywidualnej ze względu na ich przeznaczenie i zastosowanie
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy odzieżownictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wyroby odzieżowe w zależności od przeznaczenia, takie jak: bieliźniane, sportowe, wieczorowe, koktajlowe i niemowlęce
- rozróżnia wyroby odzieżowe w zależności od technologii wytwarzania, takie jak: wyroby odzieżowe z tkanin, materiałów powlekanych, dzianin i włóknin
2. Charakteryzuje właściwości surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia surowce i wyroby włókiennicze
- posługuje się metodami identyfikacji włókien
- identyfikuje rodzaje włókien na podstawie opisu, rysunków przekrojów i właściwości
- określa właściwości fizyczne i chemiczne włókien
- określa właściwości technologiczne włókien
- określa wpływ właściwości włókien na cechy użytkowe wyrobów włókienniczych
- wskazuje zastosowanie włókien
- rozróżnia tkaniny i rozpoznaje ich własności użytkowe
- rozróżnia wyroby dziane i wskazuje ich zastosowanie
- wymienia różnice między włókniną, przędziną i tkaniną oraz wskazuje ich zastosowanie
- rozróżnia wyroby włókiennicze, takie jak: filce, wyroby laminowane i powlekane, oraz wskazuje ich zastosowanie
3. Wykonuje badania surowców i wyrobów włókienniczych
Kryteria weryfikacji:
- określa celowość wykonywania badań surowców i wyrobów włókienniczych
- rozpoznaje urządzenia i przyrządy do badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
- opisuje parametry budowy wyrobów włókienniczych
- określa właściwości wyrobów włókienniczych na podstawie badań organoleptycznych
- wymienia wskaźniki użytkowe wyrobów włókienniczych
- określa zastosowanie wyrobów włókienniczych w oparciu o wyniki badań organoleptycznych
- stosuje metody badań organoleptycznych surowców i wyrobów włókienniczych
4. Opracowuje kompozycje kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia barwy zasadnicze, pochodne i neutralne
- klasyfikuje barwy w zależności od kontrastu, jasności i temperatury (ciepłe i zimne)
- opisuje układy barw i kompozycji kolorystycznych
- dobiera kompozycje barw dopełniających i kontrastowych
- dobiera kolorystykę do projektowanych wyrobów odzieżowych, typów sylwetki i urody
- rozpoznaje barwy złamane i zgaszone
- rozpoznaje zestawienia tonalne i chromatyczne
- proponuje zestawienia wzorów i kolorów w projektach wyrobów odzieżowych
- stosuje układy barw kompozycji kolorystycznych
- stosuje techniki rysunkowe i malarskie podczas tworzenia kompozycji kolorystycznych
5. Charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów krawieckich
Kryteria weryfikacji:
- określa przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
- rozpoznaje znaki i symbole krawieckie
- dobiera rodzaj pomiaru krawieckiego w zależności od rodzaju wykonywanych wyrobów odzieżowych
- stosuje przybory i przyrządy do wykonywania pomiarów krawieckich
- zapisuje wyniki pomiarów krawieckich z zastosowaniem symboli krawieckich
6. Stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje maszyny i urządzenia stosowane podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w różnych fazach procesu technologicznego
- stosuje maszyny i urządzenia przygotowawcze i krojcze
- stosuje maszyny i urządzenia w krojowni
- stosuje maszyny i urządzenia podczas wytwarzania wyrobów odzieżowych w szwalni
- stosuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie obróbki parowo-cieplnej
- określa mechanizmy w maszynach szwalniczych
- stosuje oprzyrządowanie maszyn szwalniczych
7. Określa sposoby konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje i stosuje znaki informujące o sposobie konserwacji wyrobu odzieżowego
- dobiera sposoby konserwacji w zależności od składu surowcowego
- dobiera sposoby usuwania plam i zabrudzeń z wyrobu odzieżowego w zależności od ich pochodzenia i rodzaju wykończenia wyrobu
8. Posługuje się normami i stosuje procedurę oceny zgodności
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Stylizowanie sylwetki - ubiór, fryzura, makijaż, akcesoria
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zasady stylizowania sylwetki
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcia związane ze stylizacją sylwetki dotyczące zakresu ubioru, fryzury, makijażu i akcesoriów
- wyjaśnia różnicę między pojęciami ubiór i odzież oraz potrafi je opisać
- rozróżnia elementy składowe każdej stylizacji sylwetki i rozumie ich zależności względem siebie
- identyfikuje tematycznie stylizację w celu osiągnięcia spójności we wszystkich elementach składowych stylizowanej sylwetki
- wyjaśnia pojęcie kompozycji w ubiorze i potrafi umiejętnie wykorzystać tę wiedzę w stylizacji sylwetki
- wyjaśnia pojęcie proporcji i potrafi umiejętnie wykorzystać tę wiedzę w stylizacji sylwetki
- łączy zaplanowane tematycznie zestawy odzieży w oparciu o właściwy dobór akcesoriów, fryzury i makijażu
2. Sporządza szkice i rysunki stylizacji sylwetki, uwzględniając jej wszystkie elementy składowe (ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż)
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje techniki rysunkowe, takie jak: ołówek, kredka, pastel, farby akwarelowe, markery kolorystyczne
- wykonuje szkice stylizacji sylwetki techniką ołówka, kredki oraz innych narzędzi artystycznych
- korzysta z komputerowych programów graficznych do projektowania
3. Dobiera stylizację sylwetki (ubiór, akcesoria, fryzura, makijaż) zgodną z określonym stylem w modzie oraz indywidualnym stylem klienta
Kryteria weryfikacji:
- wyróżnia cztery podstawowe style w modzie: klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy, oraz rozróżnia ich pochodne w modzie współczesnej
- projektuje stylizację sylwetki w oparciu o wybrany styl, umiejętnie zestawiając ze sobą poszczególne elementy składowe stylizacji
- rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym styl , klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy
- dobiera stylizację ubioru, fryzurę i makijaż do stylu klienta
- tworzy koncepcję stylizacji sylwetki i fryzury w stylu klienta
4. Projektuje zestawienia kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady doboru koloru w stylizacjach i umiejętnie łączy kolory
- korzysta z opracowań i tendencji kolorystycznych, przewidywanych na dany sezon
- analizuje zestawy kolorów
- dokonuje selekcji kolorystycznej zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi
- dobiera zestawienia kolorystyczne w zależności od typu budowy sylwetki, inspiracji tematycznej, odniesień historycznych, zasad dress code"u
- rozpoznaje kontrasty kolorystyczne i umiejętnie z nich korzysta
- tworzy koncepcje stylizacji sylwetki w oparciu o typ kolorystyczny urody klienta oraz odniesienia tematyczne i źródła inspiracji
- tworzy koncepcje stylizacji sylwetki z zastosowaniem kontrastu kolorystycznego
- tworzy zestawy kolorystyczne do własnych projektów stylizacji sylwetki, w oparciu o wytyczne kolorystyczne (tematyczne, historyczne, kulturowe, środowiskowe, indywidualne) oraz najnowsze trendy w modzie
5. Projektuje różne rodzaje stylizacji sylwetek damskich i męskich zgodnie z założeniami projektowymi
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia, czym są założenia projektowe i jakie wytyczne wchodzą w ich zakres, oraz istotę ich zastosowania w projekcie i jego realizacji
- rozpoznaje cechy charakterystyczne budowy sylwetki damskiej i męskiej oraz cechy charakterystyczne fryzur damskich i męskich
- tworzy projekty różnych stylizacji sylwetek damskich i męskich oraz fryzur damskich i męskich na podstawie opracowanych założeń projektowych i źródła inspiracji
- wykonuje rysunki swoich projektów
6. Projektuje stylizacje sylwetki na potrzeby sesji zdjęciowych, planów filmowych, pokazów mody, reklam telewizyjnych
Kryteria weryfikacji:
- projektuje stylizacje zgodnie z wytycznymi i potrzebami klienta, tematyką sesji zdjęciowej, filmowej, reklamowej
- opracowuje zestawy stylizacji na podstawie udostępnionych kolekcji ubiorów oraz dobiera akcesoria, projektuje fryzury i makijaże, zgodnie ze stylistyką kolekcji, źródłem inspiracji, tematycznymi odniesieniami i założeniami stylistycznymi
- dobiera wszystkie elementy stylizacji sylwetki na podstawie dostępnych na rynku produktów mody, zgodnie z założeniami stylistycznymi
- sporządza dokumentację techniczną zleconej stylizacji
- dobiera utwór muzyczny do prezentacji wybranej kolekcji ubiorów lub stylizacji sylwetki
7. Wykonuje rysunek techniczny projektów stylizacji sylwetki, w tym projektów ubioru wraz z projektem fryzury, makijażu i doborem akcesoriów
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady wykonywania rysunku technicznego
- wykonuje rysunki techniczne, w tym z wykorzystaniem programów komputerowych
- odwzorowuje wiernie koncepcję projektową w rysunku technicznym - właściwe wymiary, kształty, proporcje, dobór kolorów i materiałów
- określa kształty i formy ubiorów i fryzur
- określa dane liczbowe stosowane w rysunku, takie jak: wymiary, odniesienia oraz kolejność wykonywania określonych czynności
- stosuje opisy technologiczne
8. Wykonuje dokumentację techniczną opracowanych projektów stylizacji sylwetki
Kryteria weryfikacji:
- stosuje opis i oznaczenia formalne, merytoryczne i technologiczne stosowane w dokumentacji technicznej
- wyjaśnia, z jakich elementów formalnych powinna składać się profesjonalna dokumentacja projektowa i techniczna dotycząca realizacji projektu stylizacji sylwetki
- opracowuje wytyczne projektowe i realizacyjne dla projektów stylizacji sylwetki
- opracowuje paletę kolorystyczną i paletę materiałów oraz kolejność działań w celu realizacji projektów stylizacji sylwetki
- przygotowuje dokumentację fotograficzną zrealizowanych projektów stylizacji sylwetki
9. Sporządza portfolio projektów stylizacji sylwetki
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje portfolio
- określa techniki wykonania portfolio
- przygotowuje portfolio zaprojektowanych stylizacji na podstawie wytycznych
- prezentuje portfolio w technice papierowej i multimedialnej
- stosuje techniki multimedialne do prezentacji projektów stylizacji sylwetki
- wykorzystuje techniki multimedialne do prezentacji projektów stylizacji sylwetki i wykonanych realizacji
4. Dobór tematyczny ubioru, fryzury i makijażu do kreowanego wizerunku
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje projekty stylizacji ubioru i kreacji wizerunku według ściśle określonych wytycznych tematycznych
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w temacie inspiracji
- wyciąga wnioski z przeprowadzonej analizy tematu i przekłada je na założenia projektowe
- tworzy zestawy stylizacji wpływające na ostateczną kreację wizerunku, mając świadomość właściwego doboru środków, zgodnych tematycznie
- stosuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania opracowanego projektu stylizacji sylwetki i wizerunku
- opisuje trendy w modzie i wytyczne stylistyczne prognozowane na przyszłe sezony
- korzysta z opracowań i raportów analitycznych dotyczących trendów w modzie
- analizuje trendy w modzie, dostosowując projekt stylizacji do własnych potrzeb, zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi
- posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną do procesu projektowego
- posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną w celu wprowadzenia zmian stylistycznych dostosowanych do charakterystyki klienta
- opracowuje szczegółowe wytyczne do proponowanej kreacji wizerunku
- wykonuje zaprojektowane stylizacje
2. Wykonuje stylizacje wizerunku klienta
Kryteria weryfikacji:
- określa typ urody klienta
- wykorzystuje kontrast i harmonię w makijażu i ubiorze
- dopasowuje stylizację do osobowości klienta, wymogów zleceniodawcy, okoliczności lub zasad obowiązujących w danych okolicznościach, grupie społecznej czy środowisku
- dobiera kolorystykę makijażu i akcesoriów zgodnie z typem urody
- dobiera ubiór, akcesoria i fason odzieży do typu sylwetki
- projektuje fryzury i makijaż, uwzględniając kształt twarzy i stylizację w ubiorze
- określa współczesne trendy w modzie i współczesne style ubiorów na podstawie analizy trendów dotyczących danego sezonu
- projektuje i tworzy stylizacje i wizerunek klienta na różne okazje na podstawie najnowszych trendów w modzie
3. Projektuje stylizację sylwetki na podstawie wybranej subkultury młodzieżowej XX i XXI wieku
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia subkultury młodzieżowe XX i XXI wieku
- analizuje charakterystykę poszczególnych subkultur na podstawie wytycznych stylistycznych i ideologicznych
- projektuje stylizację sylwetki na podstawie analizy stylu wybranej subkultury, umiejętnie zestawiając ze sobą poszczególne elementy składowe stylizacji
- tworzy koncepcje stylizacji sylwetki i fryzury w stylu danej subkultury, odnosząc się bezpośrednio lub pośrednio do źródła inspiracji i uwzględniając współczesne trendy w modzie
4. Projektuje stylizacje sylwetki i fryzury na podstawie rysu historycznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje reprezentatywne style historyczne w modzie, uwzględniając kształty sylwetek, formy ubiorów, akcesoria, typy i rodzaje fryzur i makijaży, od starożytności po wiek XX
- analizuje i opisuje reprezentatywne style historyczne w modzie i fryzjerstwie, od starożytności po wiek XX
- tworzy kompozycje stylistyczne na sylwetce na podstawie właściwego zestawu ubioru, akcesoriów, fryzury i makijażu, uwzględniające cechy charakterystyczne wybranego okresu historycznego, od starożytności po wiek XX
- opracowuje dokumentację techniczno-wykonawczą do przygotowanych stylizacji i wizerunku, z opisem technologicznym i analizą tematu inspiracji w kontekście stworzonych projektów
5. Projektuje stylizacje sylwetki i wizerunku w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady dress code"u w ubiorze
- rozpoznaje różnice stylistyczne i projektowe w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
- rozpoznaje znaczenie uniformu w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
- opisuje wytyczne stylistyczne i zasady projektowe w ubiorze (wymogi kolorystyczne, długości, formalno-służbowe) w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
- opracowuje charakterystykę zawodów i pełnionych funkcji
- tworzy założenia stylistyczne i projektowe do projektowanej stylizacji i wizerunku na podstawie opracowanej charakterystyki danego zawodu i pełnionej funkcji
- projektuje stylizacje i wizerunek dla klienta lub grupy klientów, uwzględniające wymogi formalno-służbowe, użytkowe i estetyczne w odniesieniu do wykonywanego zawodu lub pełnionej funkcji
- tworzy dokumentację techniczno-technologiczną do zaprojektowanych stylizacji, z pełnym opisem techniczno-wykonawczym
5. Dobór ubioru, fryzury i makijażu do budowy sylwetki i typu urody
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje stylizacje zgodnie z typem budowy sylwetki
Kryteria weryfikacji:
- definiuje typ sylwetki klienta
- stosuje fasony odzieży zgodnie z typem sylwetki
- stosuje metody optycznej korekty podstawowych typów sylwetek
- przedstawia możliwe modyfikacje sylwetki za pomocą odpowiednich akcesoriów (nakrycia głowy, biżuteria, apaszki, paski, obuwie, galanteria skórzana)
- projektuje stylizacje zgodnie z budową sylwetki klienta
2. Projektuje wyroby odzieżowe odpowiednie do budowy sylwetki, uwzględniając aktualne trendy w modzie
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje retuszu sylwetki odpowiednim fasonem ubioru
- stosuje obowiązujące w danym sezonie tkaniny, kolory, fasony, elementy zdobnicze
- dobiera poszczególne elementy ubioru do budowy sylwetki
- projektuje kolekcje wyrobów odzieżowych dla docelowej grupy klientów, uwzględniając aktualne trendy w modzie
3. Dobiera akcesoria, uwzględniając budowę sylwetki i upodobania estetyczne klienta
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje akcesoriów
- stosuje zasady doboru akcesoriów do budowy sylwetki
- projektuje stylizacje uwzględniające akcesoria dopasowane do budowy sylwetki i upodobań klienta
4. Projektuje zestawienia kolorystyczne, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia wpływ koloru na wizualny odbiór sylwetki
- stosuje sposoby oddziaływania koloru na wizerunek sylwetki
- wykorzystuje oddziaływanie koloru na wprowadzanie iluzji optycznej
- konstruuje indywidualną paletę kolorystyczną, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
5. Dobiera makijaż do stylu klienta
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym klasyczny, romantyczny, sportowy i awangardowy
- dobiera makijaż do stylu klienta
- tworzy koncepcję makijażu w stylu klienta
6. Projektuje makijaż i wykonuje szkice projektów dostosowane do typu urody
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy proporcji twarzy i typu urody
- wykonuje mapę twarzy
- wyjaśnia pojęcia związane z kolorem: walor, nasycenie koloru, chromatyczność, odcienie i tony, temperatura koloru
- analizuje wpływ koloru na proporcje twarzy i typ urody
- opisuje różne techniki makijażu
- dobiera techniki makijażu do sposobu prezentacji wizerunku
- dobiera techniki makijażu do kształtów twarzy
- dobiera zestawy kosmetyków do projektowanego makijażu zgodnego z założeniami stylizacji
- szkicuje projekt makijażu odpowiedni do typu urody zgodnie z założeniami stylizacji, uwzględniający techniki makijażu i rodzaj kosmetyków
7. Wykonuje różne rodzaje makijażu, uwzględniając typu urody
Kryteria weryfikacji:
- dobiera odpowiedni zestaw kosmetyków do wykonywanego makijażu
- wykonuje makijaż dzienny dla danego typu urody
- wykonuje makijaż koktajlowy, uwzględniając ubiór, fryzurę i typ urody
- wykonuje makijaż okolicznościowy (wieczorowy, ślubny, karnawałowy), uwzględniając ubiór, fryzurę i typ urody
- wykonuje makijaż fotograficzny do fotografii kolorowej i czarno-białej
- wykonuje makijaż artystyczny dopasowany do kreowanego wizerunku
- wykonuje makijaż historyczny dopasowany do kreowanego wizerunku
8. Projektuje fryzury, uwzględniając budowę sylwetki i typ urody
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy wyglądu klienta
- rozróżnia typy fryzur
- dobiera formę i kolor fryzury do kształtu twarzy i typu urody
- dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy i budowy sylwetki
- szkicuje fryzury z zachowaniem proporcji sylwetki z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych i programów komputerowych graficznych
- tworzy projekty fryzur damskich i męskich na podstawie źródła inspiracji
9. Wykonuje fryzury damskie i męskie w oparciu o założenia projektowe
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury damskiej i męskiej
- rozróżnia typy upięć i warkoczy
- wykonuje stylizację fryzury damskiej dziennej i wieczorowej zgodnie z projektem
- wykonuje fryzury męskie zgodnie z projektem
- dobiera dodatki fryzjerskie do rodzaju fryzury
6. Prowadzenie własnej działalności w zakresie stylizacji i kreacji wizerunku
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa docelowe grupy klientów
Kryteria weryfikacji:
- określa typy klientów
- wybiera docelowy segment rynku
- określa cechy wspólne grupy docelowej
- przygotowuje ofertę usług dla wybranej grupy klientów
2. Prowadzi działania marketingowe działalności w zakresie stylizacji i kreacji wizerunku
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje działania z zakresu marketingu usług
- wymienia instrumenty marketingu usług
- dobiera narzędzia promocji prowadzonej działalności
- określa cele promocji
- identyfikuje rodzaje reklamy i środki promocji
- przygotowuje kampanię reklamową prowadzonych usług
- identyfikuje potencjalnych konkurentów
- wykorzystuje środki elektroniczne do komunikowania się z klientami
- poszukuje nowych kierunków rozwoju prowadzonej działalności
- określa profile kontrahentów niezbędnych do współpracy
- podejmuje współpracę z wybranymi kontrahentami
- obserwuje i przewiduje zmiany w otoczeniu i dostosowuje się do nich
- określa kierunek zmian w strukturze podmiotowej rynku
- prowadzi ewaluację świadczonych usług
3. Stosuje przepisy prawa związane z zatrudnianiem pracowników
Kryteria weryfikacji:
- wybiera formy zatrudnienia pracowników na podstawie kodeksu pracy lub kodeksu cywilnego
- stosuje procedury związane z zatrudnianiem pracowników
- stosuje przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy
- oblicza wynagrodzenia pracowników
4. Opracowuje biznesplan
Kryteria weryfikacji:
- wybiera formę organizacyjno-prawną prowadzonej działalności
- analizuje działalność w zakresie stylizacji i kreowania wizerunku
- określa możliwości wykorzystania programów pomocowych
- charakteryzuje rodzaje oferowanych usług
- analizuje otoczenie konkurencyjne
- sporządza analizę słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń (SWOT) własnego przedsiębiorstwa
- opracowuje plan działań marketingowych
- opracowuje plan działalności operacyjnej i finansowej przedsiębiorstwa
- ocenia opłacalność planowanej inwestycji
5. Prowadzi rachunkowość własnej działalności gospodarczej
Kryteria weryfikacji:
- prowadzi poprawną ewidencję zdarzeń gospodarczych
- analizuje możliwe formy opodatkowania działalności gospodarczej: karta podatkowa, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy
- wybiera formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej
- wykorzystuje programy komputerowe do prowadzenia rachunkowości
6. Prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje zasady racjonalnego gospodarowania w prowadzonej działalności
- oblicza przychody z prowadzonej działalności
- sporządza kalkulacje kosztów
- rozróżnia składniki majątku prowadzonej działalności
- przeprowadza inwentaryzację
- sporządza bilans majątkowy
- oblicza wynik finansowy prowadzonej działalności
- rozróżnia rodzaje sprawozdań finansowych
- sporządza rachunek zysków i strat
- oblicza i interpretuje wskaźniki finansowe
- określa warunki rentowności prowadzonej działalności
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję)b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno- -komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w wykonywanym zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki, w tym prawne, podejmowanych działań
- wykazuje odpowiedzialność za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami oraz niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje społeczne i gospodarcze
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje z różnych źródeł informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza cele własnego rozwoju zawodowego
- planuje drogę doskonalenia się w zawodzie
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranych przykładach, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
9. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje pracę małych zespołów w ramach prowadzonej działalności
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- pokazuje wzorce w celu wykonania zadania
- przydziela zadania członkom zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadań
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań
- monitoruje proces wykonywania zadań
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym stylizacje
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje pracę zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania stylizacji
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji