
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki (od 2021)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELM.07.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych- od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej - od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13901
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje symbole związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią
- rozpoznaje znaki nakazu, zakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej
- wymienia przepisy prawa związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną
- wyjaśnia pojęcia związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, (przycisk awaryjnego zatrzymania, wyłącznik główny zasilania elektrycznego, główny zawór odcinający sprężone powietrze, zawór od gazów technologicznych, strefa pracy stanowiska, środki ochrony osobistej)
- wskazuje rozwiązania ergonomiczne dla systemów robotyki
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania oraz uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
4. Identyfikuje zagrożenia związane z realizacją zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
- wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
- przestrzega zasad postępowania w zależności od zagrożenia, w tym zagrożenia pożarowego, rozprzestrzeniania się szkodliwych substancji, możliwości porażenia prądem, zagrożenia spowodowanego działaniem systemu robotyki
- reaguje zgodnie z przyjętymi zasadami postępowania w zależności od zagrożenia
- przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i osób współpracujących oraz osób postronnych
5. Charakteryzuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe występujące na stanowisku pracy
- wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych podczas pracy
- wymienia skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
- wymienia skutki porażenia prądem
- wymienia sposoby eliminacji czynników szkodliwych oraz psychofizycznych
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- dobiera wyposażenie stanowiska pracy pod względem ergonomii
- ocenia przygotowanie stanowiska pracy pod względem potencjalnych zagrożeń dla człowieka i środowiska
- wskazuje metody eliminacji niebezpiecznych i szkodliwych czynników występujących na stanowisku pracy
- ymienia działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa pracy z układami robotyki zgodnie z obowiązującymi normami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia normy bezpieczeństwa dla układów robotyki
- wymienia podstawowe pojęcia dla bezpieczeństwa układów robotyki
- definiuje zagrożenia występujące przy obsłudze, naprawie, konserwacji, programowaniu oraz czyszczeniu układów robotyki
- stosuje metody szacowania ryzyka
- przewiduje niebezpieczeństwo związane z użytkowaniem układów robotyki
- definiuje przestrzeń maksymalną i ograniczoną robota
- wyjaśnia, czym jest limitowanie ruchów robota poprzez blokady i bezpieczne oprogramowanie
- opisuje metody zabezpieczenia pracowników przed zagrożeniami
- stosuje metody prawidłowego ograniczenia przestrzeni pracy robota w oparciu o zewnętrzne elementy bezpieczeństwa (elementy pasywne - wygrodzenia, obudowy, oraz elementy aktywne - kutyny, bariery, skanery, listwy naciskowe)
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas naprawy układów robotyki
- wymienia dodatkowe urządzenia ochronne dla danego układu robotyki
- definiuje zagrożenia związane z nieoczekiwanym uruchomieniem układów robotyki
- definiuje tryby pracy układu robotyki
- wyjaśnia, czym charakteryzuje się bezpieczeństwo stanowisk z robotami współpracującymi - cobotami (co-robot - collaborative robot)
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy i zadań
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej podczas podłączania urządzeń do sieci elektrycznej lub pneumatycznej
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje historię i pojęcia związane z rozwojem robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy związane z rozwojem robotyki i generacjami robotów
- wyjaśnia szanse i zagrożenia związane z rozwojem robotyki
- opisuje historyczne zastosowania robotów w różnych dziedzinach życia
- opisuje pozytywy wpływu robotyki na rynek pracy i gospodarkę
2. Klasyfikuje roboty ze względu na ich budowę i funkcjonalność
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje roboty ze względu na budowę jednostki kinematycznej
- opisuje poszczególne rodzaje robotów
- rozpoznaje roboty ze względu na obszar zastosowań
- wyjaśnia rolę robotów współpracujących
3. Charakteryzuje zastosowanie robotów w kontekście przemysłu 4.0 i 5.0 oraz sztucznej inteligencji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje elementy przemysłu 4.0 i 5.0
- opisuje pojęcie sztucznej inteligencji
- wymienia szanse i zagrożenia związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w systemach robotyki
4. Charakteryzuje elementy składowe i budowę robotów
Kryteria weryfikacji:
- określa elementy, zespoły elementów i układy robotów - układ sterowania, układ zasilania, układ ruchu
- wymienia parametry opisujące roboty: dokładność, powtarzalność, udźwig, zasięg, moment siły, moment bezwładności, masa
- opisuje działanie czujników stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- rozróżnia dane znamionowe maszyn manipulacyjnych
5. Charakteryzuje układy sterowania stosowane w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia struktury sterowania na podstawie schematów blokowych
- rysuje schematy blokowe układów sterowania
- rozróżnia sygnały stosowane w układach sterowania
- rozpoznaje urządzenia stosowane w układach sterowania
- rozróżnia rodzaje układów regulacji
- rozpoznaje regulatory
- wskazuje parametry regulatorów
6. Charakteryzuje zrobotyzowane procesy produkcyjne
Kryteria weryfikacji:
- opisuje procesy technologiczne wykorzystujące roboty podczas: a) spawania (MIG, MAG, TIG, plazmowego, laserowego, hybrydowego) b) zgrzewania c) napawania d) paletyzacji i depaletyzacji e) obsługi maszyn (obrabiarek, maszyn sterowanych numerycznie (CNC), pras krawędziowych, pras hydraulicznych, szlifierek, pił, wypalarek, wtryskarek) f) załadunku i rozładunku linii technologicznych g) cięcia (plazmowego, gazowego, wodnego, laserowego, mechanicznego) h) klejenia i uszczelniania i) nanoszenia powłok (w tym lakierowania) j) frezowania k) lutowania l) gratowania m) drukowania 2D i 3D n) kontroli jakości o) szlifowania p) klinczowania
- opisuje konfigurację stacji zrobotyzowanej w zależności od procesu technologicznego
7. Rozróżnia części maszyn i urządzeń w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje części i mechanizmy w maszynach i urządzeniach w systemach robotyki
- opisuje osie i wały maszynowe w systemach robotyki
- opisuje budowę i rodzaje łożysk w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę i zasadę działania sprzęgieł i hamulców w systemach robotyki
- klasyfikuje przekładnie mechaniczne w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę przekładni zębatych w systemach robotyk
- wskazuje zastosowanie elementów, zespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę i zasadę działania mechanizmów ruchu maszyn i urządzeń w systemach robotyki
8. Rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych w systemach robotyki
- rozpoznaje rodzaje połączeń na podstawie dokumentacji technicznej w systemach robotyki
9. Określa budowę i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia stosowane w robotyce
- opisuje elementy funkcjonalne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- określa parametry techniczne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- wyjaśnia budowę i zasadę działania oraz określa zastosowanie maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- porównuje parametry maszyn i urządzeń na podstawie ich charakterystyki technicznej
10. Rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- określa właściwości i zastosowanie metali, ich stopów i materiałów niemetalowych stosowanych w robotyce w oparciu o normy
- klasyfikuje stopy żelaza i metali nieżelaznych stosowanych w robotyce w oparciu o normy
- określa gatunek stopu na podstawie oznaczenia w oparciu o normy
- określa właściwości i zastosowanie materiałów eksploatacyjnych w robotyce (olejów, smarów, cieczy chłodząco-smarujących, paliw, uszczelnień technicznych)
11. Stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej, w tym wytrzymałości materiałów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcia statyki: siła, układ sił, wypadkowa sił, płaski układ sił
- oblicza warunki zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił
- wyznacza siły wynikające z warunku zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił
- wyjaśnia pojęcia wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne
- wskazuje cel wykonywania obliczeń wytrzymałościowych części maszyn i urządzeń
- określa zakres obliczeń wytrzymałościowych dla określonych elementów konstrukcji maszyn i urządzeń
- wykonuje obliczenia wytrzymałościowe dla określonych konstrukcji maszyn i urządzeń
12. Rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
- stosuje nazwy oraz oznaczenia wartości jednostek fizycznych
- klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
- opisuje funkcje elementów oraz podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- rozróżnia podstawowe elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
- stosuje prawo Ohma i prawa Kirchhoffa do obliczania prostych obwodów prądu stałego
- odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach i elementach
13. Rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
- definiuje zjawiska z dziedziny elektrotechniki i elektroniki
- definiuje podstawowe parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
- wyznacza parametry w prostych obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
- wyznacza parametry przebiegu okresowego
- analizuje obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego
- wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
- stosuje podstawowe prawa elektrotechniki w trakcie wykonywania zadań zawodowych
- wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wyznacza parametry układu zasilającego ze względu na pobór maksymalnej mocy oraz maksymalnego natężenia prądu przez zestaw urządzeń stanowiska zrobotyzowanego
- określa możliwość podłączenia zestawu elementów pod daną wyspę wejść i wyjść zarówno cyfrowych, jak i analogowych
14. Charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje właściwości elektryczne półprzewodników
- rozróżnia elementy bierne i półprzewodnikowe
- wskazuje zastosowania elementów biernych i półprzewodnikowych
- odczytuje charakterystyki elementów biernych i półprzewodnikowych
- rozpoznaje schematy elektronicznych układów analogowych
15. Charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych
- wymienia parametry statyczne i dynamiczne układów cyfrowych
- rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe na podstawie oznaczenia, symbolu, opisu zasady działania, przebiegów stanów logicznych, tablicy prawdy
- analizuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
- sporządza schemat układu realizującego funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych
16. Charakteryzuje budowę, parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne, takie jak: typy siłowników, typy zaworów (w tym zawory odcinające), wyspy zaworowe, sprężarki, rodzaje przewodów, rodzaje złączy, typy ssawek, zbiorniki na medium zasilające, typy manometrów, typy czujników
- opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
- opisuje funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
- rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne na podstawie symboli
17. Wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- opisuje zasadę działania układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- rysuje schematy układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- określa diagramy funkcyjne
- rysuje diagramy funkcyjne
18. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowe
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Montaż urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej stosowanej w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rodzaje przyrządów pomiarowych stosowanych podczas obróbki ręcznej i maszynowe
- opisuje właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych
- wykonuje pomiary wielkości geometrycznych
- klasyfikuje mechaniczne przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary wielkości geometrycznych części maszyn
- wyznacza wymiary graniczne, odchyłki i tolerancje
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
2. Sporządza szkice i rysunki części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki wykorzystując oprogramowanie wspomagające
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rysunki techniczne: wykonawcze, złożeniowe, montażowe i operacyjne
- odczytuje rysunki wykonawcze i złożeniowe
- wykonuje rysunki połączeń: nitowanych, spawanych, zgrzewanych i gwintowych
- wykonuje rysunki figur płaskich w rzutach prostokątnych
- wykonuje rysunki brył geometrycznych w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych
- wykonuje rysunki części maszyn i urządzeń w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych
- wykonuje rysunki części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki odwzorowujące kształty zewnętrzne i wewnętrzne
- wymiaruje rysunki typowych części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
- wykonuje rysunki wykonawcze części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
- wykorzystuje programy komputerowe do wykonywania dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
- wykorzystuje programy komputerowe CAD (Computer Aided Design) wspomagające sporządzenie rysunków 2D i 3D części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
- wykorzystuje programy komputerowe wspomagające dobór materiałów konstrukcyjnych maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
3. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady tolerancji i pasowań
- stosuje układ tolerancji i pasowań
- dobiera z tablic wartości odchyłek dla zadanych pasowań
- oblicza luzy i wciski oraz tolerancje pasowań
- podaje przykłady prawidłowych zastosowań tolerancji i pasowań dla danego typu otworu w zależności od elementu składowego stanowiska zrobotyzowanego oraz jego oprzyrządowania
4. Wykorzystuje komputerowe oprogramowanie wspomagające montaż urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rodzaj oprogramowania do wspomagania montażu w systemach robotyki
- stosuje oprogramowanie wspierające montaż elementów elektrycznych i elektronicznych
- stosuje oprogramowanie wspierające montaż elementów pneumatycznych i hydraulicznych w urządzeniach i systemach robotyki
- odczytuje informacje z programów komputerowych wspierających montaż urządzeń i systemów robotyki
- dobiera dokumentację techniczną w wersji elektronicznej związaną z wykonywanym zadaniem
5. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do montażu elementów podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- łączy elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne stosowane w robotyce
- usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do demontażu elementów podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- demontuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne stosowane w robotyce
- przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne stosowane w robotyce
6. Posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
- sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce z dokumentacją techniczną
- określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych z dokumentacją techniczną
7. Dobiera narzędzia i metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- rozpoznaje przyrządy pomiarowe stosowane w elektrotechnice i elektronice
- rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice i elektronice
- dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- oblicza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
8. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- łączy elementy, podzespoły i zespoły elektryczne i elektroniczne stosowane w robotyce
- usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do demontażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- demontuje elementy, podzespoły i zespoły elektryczne i elektroniczne stosowane w robotyce
- przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły elektryczne i elektroniczne stosowane w robotyce
9. Posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
- sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce z dokumentacją techniczną
- określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną
10. Dobiera przyrządy do pomiarów wielkości fizycznych w układach pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych w układach pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie symboli, oznaczeń i właściwości
- rozróżnia przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych w układach elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych na podstawie symboli, oznaczeń i właściwości
- wykonuje pomiary wielkości fizycznych w układach pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
11. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- łączy elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce
- usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- dobiera narzędzia do demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- demontuje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce
- przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce
12. Posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
- sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce z dokumentacją techniczną
- określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce z dokumentacją techniczną
4. Uruchamianie urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zasadę działania urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasadę działania czujników i przetworników pomiarowych: czujników położenia i przemieszczenia, czujników prędkości, czujników dotykowych i optycznych, czujników obecności i zbliżenia, czujników sił i momentów, czujników ugięcia, czujników przechyłu, czujników odległości, czujników ruchu, czujników ciśnienia, czujników temperatury
- wyjaśnia zasadę działania silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego, serwonapędów i falowników, elektrycznych napędów liniowych
- wyjaśnia działanie układów przenoszenia napędów stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- wyjaśnia działanie systemów wizyjnych
- wyjaśnia działanie chwytaków stosowanych w robotyce
- wyjaśnia działanie konstrukcji i rozwiązań bionicznych w urządzeniach i systemach robotyki
- wyjaśnia działanie urządzeń i systemów techniki laserowej
- wyjaśnia działanie systemów zdalnego nadzoru pracy w systemach robotyki
- wyjaśnia działanie systemów współpracy w systemach robotyki
- wyjaśnia działanie systemów bezpieczeństwa w systemach robotyki
2. Wykorzystuje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki
- uruchamia układy zasilające urządzeń i systemów robotyki
- opisuje działanie układów zasilających urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania
- reguluje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania zgodnie z dokumentacją techniczną i technologiczną
3. Dobiera elementy urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- dobiera elementy urządzeń i systemów robotyki w oparciu o dane znamionowe
- wykorzystuje dokumentację techniczną podczas doboru elementów podzespołów i zespołów w systemach robotyki
4. Wykorzystuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- dobiera oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- instaluje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- uruchamia oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- ocenia działanie urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania oprogramowania kontrolującego pracę tych urządzeń i systemów
- stosuje technikę komputerową do archiwizacji programów kontrolujących pracę urządzeń i systemów robotyki
5. Wykorzystuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z instrukcjami i dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- analizuje dokumentację techniczną w zakresie uruchamiania urządzeń i systemów robotyki
- uruchamia bloki funkcjonalne urządzeń i systemów robotyki w określonej kolejności
- uruchamia urządzenia i systemy robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
- sprawdza poprawność działania urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas uruchamiania urządzeń i systemów robotyki
6. Reguluje urządzenia i systemy robotyki
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres możliwych regulacji urządzeń i systemów robotyki
- przeprowadza regulacje urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania
- korzysta z dokumentacji technicznej na etapie regulacji urządzeń i systemów robotyki
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas regulacji parametrów urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania
- ocenia i kontroluje pracę regulowanych elementów na etapie uruchamiania urządzeń i systemów robotyki
- sporządza notatki i dokumentację z wykonanych prac i czynności w zakresie regulacji
- archiwizuje dokumentację dotyczącą wykonanych prac i czynności w zakresie regulacji
5. Obsługa urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Monitoruje pracę urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych w systemach robotyki
- odczytuje komunikaty z urządzeń monitorujących pracę urządzeń i systemów robotyki
- rozpoznaje stan urządzeń na podstawie komunikatów z urządzeń monitorujących pracę urządzeń i systemów robotyki
- stosuje procedury postępowania wynikające z komunikatów z urządzeń monitorujących pracę urządzeń i systemów robotyki
2. Kontroluje stan techniczny urządzeń i systemów robotyki przed rozpoczęciem pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zakres kontroli urządzeń i systemów robotyki przed uruchomieniem
- korzysta z dokumentacji technicznej urządzeń i systemów robotyki
- określa stan techniczny urządzeń i systemów robotyki przed rozpoczęciem pracy zgodnie z zakresem przewidzianym w dokumentacji technicznej
3. Wykorzystuje programy kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- instaluje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- konfiguruje programy kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- stosuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
- archiwizuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
4. Obsługuje sieci komunikacyjne w urządzeniach i systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje działanie sieci komunikacyjnych stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- użytkuje urządzenia magistrali sieciowych na poziomie warstwy fizycznej i ich oprogramowania zgodnie z zaleceniami dokumentacji techniczne
- instaluje oprogramowanie obsługujące magistrale sieciowe
- ocenia poprawność działania sieci komunikacyjnych w czasie pracy urządzeń i systemów robotyki
- odczytuje komunikaty i alarmy urządzeń sieciowych stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- stosuje zalecenia w zakresie bezpieczeństwa użytkowania sieci komunikacyjnych stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- wykonuje czynności w zakresie diagnostyki sieci komunikacyjnych na poziomie warstwy fizycznej i protokołów komunikacyjnych
5. Obsługuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z dokumentacji technicznej oraz instrukcji obsługi urządzeń i systemów robotyki
- przygotowuje do pracy urządzenia i systemy robotyki
- wykorzystuje funkcje uruchamiania i zatrzymywania urządzeń i systemów robotyki z pulpitu operatorskiego wyposażonego w przyciski sterownicze lub z dotykowego panelu operatorskiego
- używa funkcji bezpieczeństwa w stanach awaryjnych urządzeń i systemów robotyki
- ocenia prawidłowość reakcji urządzeń i systemów robotyki na komendy zadawane z pulpitu operatorskiego
- reaguje na nieprawidłowości stwierdzone w czasie obsługi urządzeń i systemów robotyki
- zgłasza zauważone w czasie obsługi urządzeń i systemów robotyki nieprawidłowości odpowiednim służbom technicznym lub osobom odpowiedzialnym
- wykonuje zalecenia w zakresie obsługi urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowym
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno- -komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusję
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- tworzy zespół w oparciu o charakter i zakres stawianych do realizacji zadań zawodowych
- rozpoznaje role poszczególnych członków zespołu
- przydziela właściwie zadania, uwzględniając predyspozycje i umiejętności członków zespołu
- przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do realizowanych zadań
2. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje istotne cechy członków zespołu i charakter przywództwa w odniesieniu do poziomu i zakresu realizacji planowanych zadań
- podaje przykłady dobrej współpracy w zespole
- opracowuje zasady działania zespołu umożliwiające osiąganie założonych celów z uwzględnieniem możliwości i doświadczenia jego członków
- rozpisuje działania dla poszczególnych członków oraz osoby kierującej pracami zespołu
3. Kieruje wykonaniem zadań przydzielonych zespołowi
Kryteria weryfikacji:
- formułuje zasady współpracy i wzajemnej pomocy w zespole
- kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i zespołu
- wspiera działania zespołu zmierzające do osiągnięcia postawionego celu
- udziela motywującej informacji zwrotnej członkom zespołu na etapie realizacji zadań
4. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy zespołu
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
- dokonuje prostych modernizacji stanowiska pracy
5. Komunikuje się ze współpracownikami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia normy i wartości stosowane w organizacji pracy zespołu
- stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole
- stosuje zasady delegowania zadań
- opisuje pojęcie mobbingu
- stosuje zasady zachowania się w zespole zgodne z przyjętymi normami społecznymi
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji