
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja i programowanie systemów robotyki (od 2021)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELM.08.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych- od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej - od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13902
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Identyfikuje zagrożenia związane z realizacją zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
- wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
- przestrzega zasad postępowania w zależności od zagrożenia, w tym zagrożenia pożarowego, rozprzestrzeniania się szkodliwych substancji, możliwości porażenia prądem, zagrożenia spowodowanego działaniem systemu robotyki
- reaguje zgodnie z przyjętymi zasadami postępowania w zależności od zagrożenia
- przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i osób współpracujących oraz osób postronnych
2. Charakteryzuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe występujące na stanowisku pracy
- wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych podczas pracy
- wymienia skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
- wymienia skutki porażenia prądem
- wymienia sposoby eliminacji czynników szkodliwych oraz psychofizycznych
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- dobiera wyposażenie stanowiska pracy pod względem ergonomii
- ocenia przygotowanie stanowiska pracy pod względem potencjalnych zagrożeń dla człowieka i środowiska
- wskazuje metody eliminacji niebezpiecznych i szkodliwych czynników występujących na stanowisku pracy
- wymienia działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia
4. Stosuje zasady bezpieczeństwa pracy z układami robotyki zgodnie z obowiązującymi normami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia normy bezpieczeństwa dla układów robotyki
- wymienia podstawowe pojęcia dla bezpieczeństwa układów robotyki
- definiuje zagrożenia występujące przy obsłudze, naprawie, konserwacji, programowaniu oraz czyszczeniu układów robotyki
- stosuje metody szacowania ryzyka
- przewiduje niebezpieczeństwo związane z użytkowaniem układów robotyki
- definiuje przestrzeń maksymalną i ograniczoną robota
- wyjaśnia, czym jest limitowanie ruchów robota poprzez blokady i bezpieczne oprogramowanie
- opisuje metody zabezpieczenia pracowników przed zagrożeniami
- stosuje metody prawidłowego ograniczenia przestrzeni pracy robota w oparciu o zewnętrzne elementy bezpieczeństwa (elementy pasywne - wygrodzenia, obudowy, oraz elementy aktywne - kutyny, bariery, skanery, listwy naciskowe)
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas naprawy układów robotyki
- wymienia dodatkowe urządzenia ochronne dla danego układu robotyki
- definiuje zagrożenia związane z nieoczekiwanym uruchomieniem układów robotyki
- definiuje tryby pracy układu robotyki
- wyjaśnia, czym charakteryzuje się bezpieczeństwo stanowisk z robotami współpracującymi - cobotami (co-robot - collaborative robot)
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy i zadań
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej podczas podłączania urządzeń do sieci elektrycznej lub pneumatycznej
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje historię i pojęcia związane z rozwojem robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy związane z rozwojem robotyki i generacjami robotów
- wyjaśnia szanse i zagrożenia związane z rozwojem robotyki
- opisuje historyczne zastosowania robotów w różnych dziedzinach życia
- opisuje pozytywy wpływu robotyki na rynek pracy i gospodarkę
2. Klasyfikuje roboty ze względu na ich budowę i funkcjonalność
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje roboty ze względu na budowę jednostki kinematycznej
- opisuje poszczególne rodzaje robotów
- rozpoznaje roboty ze względu na obszar zastosowań
- wyjaśnia rolę robotów współpracujących
3. Charakteryzuje zastosowanie robotów w kontekście przemysłu 4.0 i 5.0 oraz sztucznej inteligencji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje elementy przemysłu 4.0 i 5.0
- opisuje pojęcie sztucznej inteligencji
- wymienia szanse i zagrożenia związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w systemach robotyki
4. Charakteryzuje elementy składowe i budowę robotów
Kryteria weryfikacji:
- określa elementy, zespoły elementów i układy robotów - układ sterowania, układ zasilania, układ ruchu
- wymienia parametry opisujące roboty: dokładność, powtarzalność, udźwig, zasięg, moment siły, moment bezwładności, masa
- opisuje działanie czujników stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki
- rozróżnia dane znamionowe maszyn manipulacyjnych
5. Charakteryzuje układy sterowania stosowane w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia struktury sterowania na podstawie schematów blokowych
- rysuje schematy blokowe układów sterowania
- rozróżnia sygnały stosowane w układach sterowania
- rozpoznaje urządzenia stosowane w układach sterowania
- rozróżnia rodzaje układów regulacji
- rozpoznaje regulatory
- wskazuje parametry regulatorów
6. Charakteryzuje zrobotyzowane procesy produkcyjne
Kryteria weryfikacji:
- opisuje procesy technologiczne wykorzystujące roboty podczas: a) spawania (MIG, MAG, TIG, plazmowego, laserowego, hybrydowego) b) zgrzewania c) napawania d) paletyzacji i depaletyzacji e) obsługi maszyn (obrabiarek, maszyn sterowanych numerycznie (CNC), pras krawędziowych, pras hydraulicznych, szlifierek, pił, wypalarek, wtryskarek) f) załadunku i rozładunku linii technologicznych g) cięcia (plazmowego, gazowego, wodnego, laserowego, mechanicznego) h) klejenia i uszczelniania i) nanoszenia powłok (w tym lakierowania) j) frezowania k) lutowania l) gratowania m) drukowania 2D i 3D n) kontroli jakości o) szlifowania p) klinczowania
- opisuje konfigurację stacji zrobotyzowanej w zależności od procesu technologicznego
7. Rozróżnia części maszyn i urządzeń w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje części i mechanizmy w maszynach i urządzeniach w systemach robotyki
- opisuje osie i wały maszynowe w systemach robotyki
- opisuje budowę i rodzaje łożysk w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę i zasadę działania sprzęgieł i hamulców w systemach robotyki
- klasyfikuje przekładnie mechaniczne w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę przekładni zębatych w systemach robotyki
- wskazuje zastosowanie elementów, zespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń w systemach robotyki
- wyjaśnia budowę i zasadę działania mechanizmów ruchu maszyn i urządzeń w systemach robotyki
8. Rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych w systemach robotyki
- rozpoznaje rodzaje połączeń na podstawie dokumentacji technicznej w systemach robotyki
9. Określa budowę i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia stosowane w robotyce
- opisuje elementy funkcjonalne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- określa parametry techniczne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- wyjaśnia budowę i zasadę działania oraz określa zastosowanie maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
- porównuje parametry maszyn i urządzeń na podstawie ich charakterystyki techniczne
10. Rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
Kryteria weryfikacji:
- określa właściwości i zastosowanie metali, ich stopów i materiałów niemetalowych stosowanych w robotyce w oparciu o normy
- klasyfikuje stopy żelaza i metali nieżelaznych stosowanych w robotyce w oparciu o normy
- określa gatunek stopu na podstawie oznaczenia w oparciu o normy
- określa właściwości i zastosowanie materiałów eksploatacyjnych w robotyce (olejów, smarów, cieczy chłodząco-smarujących, paliw, uszczelnień technicznych)
11. Stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej, w tym wytrzymałości materiałów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcia statyki: siła, układ sił, wypadkowa sił, płaski układ sił
- oblicza warunki zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił
- wyznacza siły wynikające z warunku zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił
- wyjaśnia pojęcia wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne
- wskazuje cel wykonywania obliczeń wytrzymałościowych części maszyn i urządzeń
- określa zakres obliczeń wytrzymałościowych dla określonych elementów konstrukcji maszyn i urządzeń
- wykonuje obliczenia wytrzymałościowe dla określonych konstrukcji maszyn i urządzeń
12. Rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
- stosuje nazwy oraz oznaczenia wartości jednostek fizycznych
- klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
- opisuje funkcje elementów oraz podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- rozróżnia podstawowe elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
- stosuje prawo Ohma i prawa Kirchhoffa do obliczania prostych obwodów prądu stałego
- odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach i elementach
13. Rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
- definiuje zjawiska z dziedziny elektrotechniki i elektroniki
- definiuje podstawowe parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
- wyznacza parametry w prostych obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
- wyznacza parametry przebiegu okresowego
- analizuje obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego
- wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
- stosuje podstawowe prawa elektrotechniki w trakcie wykonywania zadań zawodowych
- wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wyznacza parametry układu zasilającego ze względu na pobór maksymalnej mocy oraz maksymalnego natężenia prądu przez zestaw urządzeń stanowiska zrobotyzowanego
- określa możliwość podłączenia zestawu elementów pod daną wyspę wejść i wyjść zarówno cyfrowych, jak i analogowych
14. Charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje właściwości elektryczne półprzewodników
- rozróżnia elementy bierne i półprzewodnikowe
- wskazuje zastosowania elementów biernych i półprzewodnikowych
- odczytuje charakterystyki elementów biernych i półprzewodnikowych
- rozpoznaje schematy elektronicznych układów analogowych
15. Charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej
Kryteria weryfikacji:
- określa funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych
- wymienia parametry statyczne i dynamiczne układów cyfrowych
- rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe na podstawie oznaczenia, symbolu, opisu zasady działania, przebiegów stanów logicznych, tablicy prawdy
- analizuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych
- sporządza schemat układu realizującego funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych
16. Charakteryzuje budowę, parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne, takie jak: typy siłowników, typy zaworów (w tym zawory odcinające), wyspy zaworowe, sprężarki, rodzaje przewodów, rodzaje złączy, typy ssawek, zbiorniki na medium zasilające, typy manometrów, typy czujników
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne, takie jak: typy siłowników, typy zaworów (w tym zawory odcinające), wyspy zaworowe, sprężarki, rodzaje przewodów, rodzaje złączy, typy ssawek, zbiorniki na medium zasilające, typy manometrów, typy czujników
- opisuje funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
- rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne na podstawie symboli
17. Wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- opisuje zasadę działania układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- rysuje schematy układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego i elektrohydraulicznego
- określa diagramy funkcyjne
- rysuje diagramy funkcyjne
18. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Programowanie urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady programowania
Kryteria weryfikacji:
- opisuje narzędzia programistyczne
- wyjaśnia pojęcia związane z programowaniem
- stosuje techniki algorytmiczne
- stosuje zasady programowania strukturalnego
2. Posługuje się tekstowym i graficznym językiem programowania robotów i urządzeń programowalnych stosowanych w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia tekstowe i graficzne języki programowania urządzeń programowalnych stosowanych w systemach robotyki
- opisuje instrukcje i funkcje w tekstowych i graficznych językach programowania urządzeń programowalnych stosowanych w systemach robotyki
- przestrzega zasad tworzenia programów w znormalizowanych tekstowych i graficznych językach programowania robotów stosowanych w systemach robotyki
- modyfikuje program w tekstowym i graficznym języku programowania robotów stosowanych w systemach robotyki
- kontroluje poprawność wprowadzonych zmian w tekstowym i graficznym języku programowania robotów stosowanych w systemach robotyki
- kontroluje poprawność wprowadzonych zmian w programach dla urządzeń współpracujących i innych urządzeń programowalnych
- tworzy program w tekstowym i graficznym języku programowania do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w systemach robotyki
3. Posługuje się oprogramowaniem do programowania robotów przemysłowych w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie doboru układu współrzędnych w programowaniu robotów przemysłowych
- wyróżnia układy współrzędnych: globalny, bazy, narzędzia
- dobiera odpowiedni układ współrzędnych do realizacji zadania zawodowego
- opisuje metody przechowywania zmiennych, układów narzędzi, układów obiektu roboczego
- wyjaśnia znaczenie instrukcji ruchu, takich jak: "od punktu do punktu", ruch liniowy, ruch po łuku
- opisuje sposób definiowania punktów w przestrzeni roboczej robota
- opisuje parametry ruchu, takie jak: prędkość, przyspieszenie, hamowanie, przeciążenie
- dobiera parametry ruchu robota, funkcje i metody do realizacji zadania zawodowego
- wykorzystuje procedury stosowane w programowaniu robotów jako podprogramy
- opisuje funkcje sterujące przepływem programu w programowaniu robotów, takie jak: instrukcje warunkowe i pętle
- stosuje funkcje sterujące przepływem programu w realizacji zadania zawodowego
- projektuje i tworzy programy mające na celu złożony przesuw torowy na płaszczyźnie i w przestrzeni roboczej robota
- projektuje i tworzy programy mające na celu realizację prostych zadań zrobotyzowanych, takich jak: przenoszenie, układanie, chwytanie, paletyzacja
4. Tworzy i testuje oprogramowanie robotów i urządzeń programowalnych w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- importuje przygotowany program dla sterownika robota
- definiuje wejścia i wyjścia sterownika robota
- tworzy program dla sterownika robota
- konfiguruje system bezpieczeństwa robota
- tworzy programowe połączenia urządzeń i elementów robotyki
- sprawdza poprawność połączeń urządzeń i elementów robotyki i stanu gotowości do pracy
- sprawdza poprawność konfiguracji protokołów komunikacyjnych urządzeń i systemów robotyki
- sprawdza logikę działania programu urządzeń i systemów robotyki zgodnie z jego przeznaczeniem
- ustawia programowe ograniczenia zakresu pracy robota
- sprawdza trajektorię poruszania się robota bez interakcji z urządzeniami zewnętrznymi w trybie testowym
- uruchamia program robota wraz z urządzeniami zewnętrznymi w trybie testowym
- koryguje nieprawidłowości w pracy robota i urządzeniach zewnętrznych w trybie testowym
- sprawdza poprawność działania programu robota wraz z urządzeniami zewnętrznymi stopniowo zwiększając prędkość ich pracy do prędkości oczekiwanej
- koryguje parametry pracy robota i urządzeń zewnętrznych w celu osiągnięcia oczekiwanego efektu określonego warunkami zadania zawodowego
5. Programuje i uruchamia urządzenia pracujące w systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- programuje sterowniki PLC (Programmable Logic Controller) z użyciem języków FBD (Function Block Diagram) lub LD (Ladder Diagram) lub SFC (Sequential Function Chart) pracujące w systemach robotyki
- programuje panele operatorskie HMI (Human Machine Interface) współpracujące ze sterownikiem PLC pracujące w systemach robotyki
- tworzy algorytmy opisujące działanie urządzeń i systemów robotyki
- programuje mikrokontrolery i urządzenia zewnętrzne, takie jak: czujniki i serwomechanizmy pracujące w systemach robotyki
- programuje kontrolery ruchu i serwonapędy pracujące w systemach robotyki
- programuje i uruchamia falowniki pracujące w systemach robotyki
- uruchamia zaprogramowane urządzenia współpracujące z systemami robotyki
6. Posługuje się środowiskiem do programowania robotów w trybie offline
Kryteria weryfikacji:
- obsługuje interface środowiska do programowania robotów w trybie offline
- tworzy przykładowy program do programowania robotów w trybie offline
- importuje obiekty stanowiska zrobotyzowanego do środowiska programowania robota
- tworzy stanowisko pracy z robotem wraz urządzeniami zewnętrznymi w trybie offline
- zapisuje zmienne systemowe w programie
- konfiguruje komunikację z urządzeniami zewnętrznymi w trybie offline
- tworzy i sprawdza trajektorię poruszania się robota w trybie offline
- wyznacza strefy pracy robota w trybie offline
- tworzy oczekiwany cykl pracy stanowiska uwzględniający zmienne systemowe w trybie offline
- testuje oczekiwany cykl pracy stanowiska w trybie offline
- zapisuje program w formacie pliku danego robota
7. Przygotowuje roboty przemysłowe do pierwszego uruchomienia
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynności związane z pierwszym uruchomieniem robota zgodnie z dokumentacją techniczną
- dobiera narzędzia kalibracyjne do danego typu robota
- wykonuje kalibrację danego typu robota
- ustawia pozycję home dla danego typu robota
- dobiera metodę pomiaru bazy oraz narzędzia
- ustawia układ współrzędnych dostosowany do realizacji zadania zawodowego
- przeprowadza pomiar bazy i narzędzia
4. Eksploatacja urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje warunki użytkowania urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- określa parametry pracy urządzeń zgodnie z dokumentacją techniczną
- wyznacza warunki bezpiecznego użytkowania urządzeń i systemów robotyki
- stosuje zalecenia zawarte w dokumentacji technicznej w zakresie użycia zabronionego
- określa rodzaj i zakres możliwości regulacji parametrów technicznych i technologicznych urządzeń i systemów robotyki
- ocenia działanie systemów bezpieczeństwa stosowanych w robotyce
- ocenia zagrożenia związane z realizowanym procesem technologicznym wykorzystującym urządzenia i systemy robotyki
2. Eksploatuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z przeznaczeniem
Kryteria weryfikacji:
- określa stan urządzeń i systemów robotyki przed uruchomieniem
- uruchamia i zatrzymuje pracę urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
- kontroluje zachowanie i stan urządzeń i systemów robotyki podczas pracy
- stosuje zasady dotyczące prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów robotyki
3. Wykonuje przeglądy techniczne zgodnie z instrukcją obsługi i użytkowania urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przeglądy techniczne urządzeń i systemów robotyki
- dobiera rodzaj przeglądu technicznego w zależności od typu urządzenia i systemu robotyki
- dokonuje stosownych adnotacji z wykonanych prac w zakresie przeglądu technicznego urządzeń i systemów robotyki
- wykorzystuje narzędzia i wsparcie techniki komputerowej na etapie wykonywania przeglądów technicznych urządzeń i systemów robotyki
- wykorzystuje dokumentację techniczną urządzeń i systemów robotyki podczas przeglądu techniczneg
- sporządza i archiwizuje dokumentację z przeprowadzonego przeglądu technicznego
- wymienia czynności wykonywane w czasie przeglądu urządzeń i systemów robotyki zgodnie z instrukcją i dokumentacją techniczną
4. Przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów robotyki do konserwacji
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów robotyki przeznaczone do konserwacji
- dobiera materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów robotyki do konserwacji na podstawie katalogów
- stosuje materiały eksploatacyjne zgodnie z zaleceniami dokumentacji technicznej oraz instrukcjami obsługi urządzeń i systemów robotyki
5. Wykorzystuje oprogramowanie do programowania, wizualizacji i symulacji procesów w urządzeniach i systemach robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wymienia oprogramowanie do programowania systemów robotyki
- stosuje zasady instalowania oprogramowania do programowania manipulatorów, robotów i symulacji procesów w systemach robotyki
- instaluje oprogramowanie do programowania manipulatorów, robotów, wizualizacji i symulacji procesów w systemach robotyki
- stosuje programy komputerowe wspomagające robotyzację procesów produkcyjnych
- sprawdza poprawność instalacji i działania programów do programowania systemów robotyki
- archiwizuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
6. Opracowuje projekt wdrożenia aplikacji zrobotyzowanych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera dane wejściowe i wyjściowe do aplikacji zrobotyzowane
- uzasadnia opłacalność i wydajność w przypadku zastosowania aplikacji zrobotyzowanej w postaci linii lub budowę gniazda zewnętrznego do linii
- analizuje umiejscowienie aplikacji zrobotyzowanej w linii i na hali
- rysuje schemat aplikacji zrobotyzowane
- określa elementy, podzespoły i zespoły maszyn i urządzeń potrzebnych do realizacji wdrożenia aplikacji zrobotyzowane
- określa harmonogram prac związanych z wdrożeniem aplikacji zrobotyzowanej
- sporządza dokumentację techniczną w zakresie prac wdrożeniowych
5. Diagnostyka i konserwacja urządzeń i systemów robotyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje czynności diagnostyczne urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje parametry podlegające diagnostyce urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
- wykorzystuje dokumentację techniczną w czasie przeprowadzania diagnostyki urządzeń i systemów robotyki
- odczytuje komunikaty wysyłane przez urządzenia i systemy robotyki i wykorzystuje je do diagnostyki stanu urządzeń i systemów robotyki
- wykorzystuje urządzenie do bezpośredniej lub zdalnej diagnostyki urządzeń i systemów robotyki
- lokalizuje uszkodzenia urządzeń i systemów robotyki (mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne)
- przeprowadza testowe uruchomienie poszczególnych podzespołów systemu robotyki w celu potwierdzenia stanu technicznego
- przeprowadza testowy rozruch produkcyjny całego systemu z jednoczesnym monitoringiem parametrów pracy
2. Stosuje narzędzia i aparaturę kontrolno-pomiarową do diagnozowania uszkodzeń urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje narzędzi do diagnozowania uszkodzeń urządzeń i systemów robotyki
- określa możliwości poszczególnych narzędzi do wykorzystania w czasie diagnozowania uszkodzeń urządzeń i systemów robotyki
- wykorzystuje dokumentację techniczną urządzeń w czasie diagnozowania uszkodzeń
- wykorzystuje narzędzia i aparaturę kontrolno- -pomiarową do lokalizacji uszkodzeń urządzeń i systemów robotyki zgodnie z przeznaczeniem
3. Wykonuje czynności dotyczące serwisowania robota przemysłowego
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza podzespoły robota przemysłowego wraz z peryferiami: a) przewody łączące kontroler z robotem b) zewnętrzne gniazda i wyprowadzenia przewodów c) występowanie drgań, nietypowych odgłosów i przegrzewanie się silników d) występowanie wycieków smarów z silników, przekładni lub balanserów e) stan silników, przekładni i hamulców każdej osi f) występowanie zewnętrznego uszkodzenia kontrolera i robota, stan filtrów powietrza i wentylatorów w kontrolerze - jeżeli występują g) przewody w kontrolerze h) działanie ręcznego programatora i) funkcjonalności panelu operatorskiego j) dokręcenia śrub przy użyciu klucza dynamometrycznego k) stan baterii
- testuje podzespoły robota przemysłowego: a) obwody awaryjnego zatrzymania b) przyciski awaryjnego zatrzymania c) programowe ograniczenia ruchu robota - jeżeli występują d) ograniczniki osi
- wykonuje pełny cykl testowy robota
- wymienia podzespoły robota
- uruchamia robota w trybie automatycznym podczas trwania przeglądu
4. Wykonuje czynności przygotowawcze dotyczące naprawy urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynności dotyczące naprawy urządzeń i systemów robotyki
- dobiera narzędzia do wykonania naprawy urządzeń i systemów robotyki
- dobiera i kwalifikuje podzespoły urządzeń i systemów robotyki do naprawy
- przewiduje zagrożenia w czasie wykonywania naprawy urządzeń i systemów robotyki
- sporządza dokumentację techniczną po wykonaniu naprawy urządzeń i systemów robotyki
5. Wykonuje czynności w zakresie konserwacji urządzeń i systemów robotyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje i zakres czynności dotyczących konserwacji urządzeń i systemów robotyki
- określa termin i częstotliwość wykonywania konserwacji urządzeń i systemów robotyki w oparciu o dokumentację techniczną
- dobiera narzędzia do wykonania konserwacji urządzeń i systemów robotyki
- dobiera i kwalifikuje podzespoły urządzeń i systemów robotyki do konserwacji
- przygotowuje stanowisko do przeprowadzania konserwacji elementów i podzespołów urządzeń i systemów robotyki
- zabezpiecza urządzenia i systemy robotyki w czasie wykonywania czynności konserwacyjnych
- dokonuje wymiany elementów i cieczy eksploatacyjnych urządzeń i systemów robotyki
- testuje poprawność działania urządzeń i systemów robotyki po wykonaniu konserwacji
- ocenia jakość wykonanych prac konserwacyjnych elementów i podzespołów urządzeń i systemów robotyki
- sporządza dokumentację techniczną lub protokoły po wykonaniu konserwacji urządzenia i systemu robotyki
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językow
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno- -komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowe
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- analizuje własne kompetencje
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusję
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- tworzy zespół w oparciu o charakter i zakres stawianych do realizacji zadań zawodowych
- rozpoznaje role poszczególnych członków zespołu
- przydziela właściwie zadania, uwzględniając predyspozycje i umiejętności członków zespołu
- przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do realizowanych zadań
2. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje istotne cechy członków zespołu i charakter przywództwa w odniesieniu do poziomu i zakresu realizacji planowanych zadań
- podaje przykłady dobrej współpracy w zespole
- opracowuje zasady działania zespołu umożliwiające osiąganie założonych celów z uwzględnieniem możliwości i doświadczenia jego członków
- rozpisuje działania dla poszczególnych członków oraz osoby kierującej pracami zespołu
3. Kieruje wykonaniem zadań przydzielonych zespołowi
Kryteria weryfikacji:
- formułuje zasady współpracy i wzajemnej pomocy w zespole
- kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i zespołu
- wspiera działania zespołu zmierzające do osiągniecia postawionego celu
- udziela motywującej informacji zwrotnej członkom zespołu na etapie realizacji zadań
4. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy zespołu
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
- dokonuje prostych modernizacji stanowiska pracy
5. Komunikuje się ze współpracownikami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia normy i wartości stosowane w organizacji pracy zespołu
- stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole
- stosuje zasady delegowania zadań
- opisuje pojęcie mobbingu
- stosuje zasady zachowania się w zespole zgodne z przyjętymi normami społecznymi
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji