Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
opieki zdrowotnej (MED)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych- od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej - od dnia 1 listopada 2025 r

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia z dnia 23 grudnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13904

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje warunki i organizację pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy podczas ręcznych prac transportowych
  2. opisuje kryteria warunkujące bezpieczeństwo pracy w zawodzie, takie jak: przestrzeń pielęgnacyjna bez barier, sprzęt wspomagający podnoszenie i przemieszczanie pacjentów
  3. rozpoznaje znaczenie piktogramów informujących o zagrożeniach w instytucjach ochrony zdrowia i pomocy społecznej
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania obowiązujących standardów i procedur postępowania oraz reagowania na sytuacje niepożądane
  2. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Opisuje zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki ryzyka na stanowisku pracy
  2. wymienia środki dezynfekcyjne, odkażające, myjące i czyszczące, zawierające substancje szkodliwe, które mogą uszkadzać skórę, błony śluzowe oraz układ oddechowy
  3. omawia procedury postępowania przeciwdziałającego czynnikom szkodliwym i zagrożeniom w miejscu pracy
  4. stosuje zasady bezpieczeństwa podczas asystowania osobie niesamodzielnej w trakcie badania w pracowni RTG (radioisotope thermoelectric generator) w celu ograniczenia do minimum narażenia na napromieniowanie
  5. opisuje objawy oparzeń skóry w wyniku zadziałania wysokiej temperatury, kontaktu z gorącymi powierzchniami i uszkodzonym sprzętem elektrycznym
  6. opisuje objawy ze strony układu mięśniowo- -szkieletowego spowodowane przemieszczaniem pacjentów lub dźwiganiem ciężkich przedmiotów
  7. opisuje objawy zespołu wypalenia zawodowego w wyniku pracy zmianowej, nocnej i długotrwałego kontaktu z ciężko chorymi osobami
  8. zapobiega zagrożeniom dla zdrowia i życia człowieka w środowisku pracy
5. Stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia obowiązki pracownika dotyczące ochrony przeciwpożarowej, w tym wynikające z instrukcji obowiązującej w miejscu pracy
  2. opisuje podstawowe zabezpieczenia na wypadek pożaru, procedurę wszczynania alarmu, reagowania na alarm pożarowy oraz zasady organizacji akcji ratowniczej do czasu przybycia straży pożarnej
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady organizacji przestrzeni pielęgnacyjnej, takie jak: likwidacja barier architektonicznych oraz zapewnienie czystej i suchej podłogi
  2. opisuje czynniki warunkujące bezpieczeństwo na stanowisku pracy, takie jak: przestrzeń pielęgnacyjna bez barier, sprzęt wspomagający podnoszenie i przemieszczanie pacjentów
  3. dobiera wyposażenie i sprzęt do stanowiska pracy, takie jak: łóżko z regulowaną wysokością i oprzyrządowaniem, sprzęt wspomagający podnoszenie i przemieszczanie pacjentów
  4. sprawdza sprawność sprzętu i zabezpieczenie przewodów elektrycznych
  5. stosuje bezpieczne metody przemieszczania pacjentów w obrębie łóżka i poza nim oraz przenoszenia ciężkich przedmiotów
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przeznaczenie odzieży służbowej i ochronnej, w tym obuwia i rękawic
  2. stosuje środki ochrony indywidualnej w zależności od wykonywanej pracy
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy opieki nad osobą chorą i niesamodzielną oraz podstawy opieki medycznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przedstawia prawno-etyczne podstawy wykonywania zawodu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady etyki zawodowej oraz cechy, jakie powinna posiadać osoba wykonująca zawód
  2. wymienia zadania zawodowe wynikające z przepisów prawa
  3. wymienia prawa pacjenta wynikające z przepisów prawa
  4. przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych
  5. omawia zastosowanie przymusu bezpośredniego zgodnie z przepisami w sprawie ochrony zdrowia psychicznego
2. Opisuje system ochrony zdrowia i pomocy społecznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje główne podmioty opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przeznaczonych dla osoby chorej i niesamodzielnej, takich jak: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, opieka stacjonarna szpitalna, opieka długoterminowa w stacjonarnych zakładach opiekuńczo-leczniczych, w zakładach opiekuńczo-pielęgnacyjnych i w hospicjach stacjonarnych, opieka długoterminowa domowa oraz opieka domowa hospicyjna
  2. wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia
  3. opisuje główne formy organizacyjne pomocy społecznej, takie jak: domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia oraz usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
3. Charakteryzuje rynek usług medycznych i opiekuńczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia dotyczące świadczeń zdrowotnych i opiekuńczych, w tym pojęcia: pacjent, podopieczny, ubezpieczony, oraz kryteria kwalifikacyjne do opieki: stan zagrożenia życia, stan zdrowia, poziom sprawności, wiek
  2. wyjaśnia pojęcia: standard usług zdrowotnych, standard usług medycznych, standard usług opiekuńczych
  3. wymienia kryteria oceny jakości świadczonej opieki
  4. wyjaśnia podstawowe różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych podmiotów leczniczych dotyczące podmiotu tworzącego oraz źródeł finansowania działalności leczniczej
  5. wyjaśnia różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej dotyczące organu założycielskiego oraz źródeł finansowania
4. Charakteryzuje ogólną budowę organizmu człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
  2. omawia budowę tkanek, narządów i układów organizmu człowieka
  3. opisuje czynności i funkcje komórek, tkanek i narządów oraz prawa rządzące tymi funkcjami
  4. omawia rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych fazach jego życia
5. Stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy zgodnie z posiadanymi kompetencjami
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne
  2. omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym
  3. ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych
  4. wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji
  5. posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym AED (automatyczny elektryczny defibrylator)
6. Charakteryzuje pojęcia i procesy dotyczące niepełnosprawności i niesamodzielności oraz zmian patologicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przyczyny i skutki naruszenia funkcji ciała, takie jak: uraz, przewlekła choroba, podeszły wiek oraz czynniki kontekstowe - osobowe i środowiskowe mające wpływ na funkcjonowanie osoby chorej i niepełnosprawnej
  2. wyjaśnia pojęcie niepełnosprawności z uwzględnieniem stanu prawnego dotyczącego orzekania o niepełnosprawności do celów rentowych i pozarentowych
  3. wyjaśnia pojęcie niesamodzielności (niezdolności do samodzielnej egzystencji)
  4. określa poziom zaangażowania zawodowego i modyfikowania postępowania w zależności od stopnia niesamodzielności osoby chorej lub niesamodzielnej
  5. wyjaśnia pojęcia: asystowanie, pomaganie, opieka
  6. wyjaśnia pojęcia z zakresu patologii
  7. wyjaśnia pojęcia: wielki problem geriatryczny, starcza wielochorobowość
  8. opisuje objawy i skutki zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu człowieka spowodowane procesem starzenia i unieruchomieniem
7. Posługuje się językiem migowym
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń
  2. pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych
  3. porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym
8. Podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna
  2. określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę
  3. wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej
  4. uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce
  5. współdziała z osobą niesamodzielną i jej rodziną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skutków zaniedbań pielęgnacyjnych
9. Przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcie przemocy, w tym przemocy w środowisku pracy
  2. stosuje procedury dotyczące przeciwdziałania zjawiskom przemocy
  3. wskazuje działania przeciwdziałające przemocy adekwatne do danej sytuacji
10. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad netykiety i norm prawnych dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu oraz ochrony informacji i danych
  2. wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje, przetwarza i wykorzystuje informacje przydatne w wykonywaniu zadań zawodowych
  3. wprowadza dane do elektronicznej dokumentacji zgodnie z kompetencjami zawodowymi i kodem dostępu
11. Charakteryzuje dokumentację medyczną
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta
  2. wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych
  3. dokumentuje wykonanie czynności zawodowych
  4. przestrzega zasad postępowania z dokumentacją medyczną w formie papierowej i elektronicznej w celu jej ochrony przed osobami postronnymi oraz przed zniszczeniem
12. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Identyfikowanie problemów opiekuńczych i medycznych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Identyfikuje problemy funkcjonalne oraz potrzeby biologiczne i psychospołeczne człowieka w poszczególnych fazach życia i stanach zdrowia
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia metody, techniki i sprzęt do wykonania pomiarów antropometrycznych, pomiarów tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu, saturacji krwi, temperatury ciała, obliczania BMI (Body Mass Index - wskaźnik masy ciała)
  2. stosuje metody, techniki i sprzęt do wykonania: pomiarów antropometrycznych, pomiarów tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu, saturacji krwi, temperatury ciała, obliczania BMI
  3. dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych
  4. wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do identyfikowania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia
2. Współpracuje w procesie identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia osoby współpracujące w procesie identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
  2. objaśnia potrzebę współpracy w procesie identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
  3. uzasadnia rolę rodziny w procesie identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
  4. nawiązuje współpracę ze współpracownikami podczas identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
  5. nawiązuje współpracę z rodziną podczas identyfikowania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
3. Charakteryzuje skutki niesamodzielności w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych, w tym: a) odżywiania b) kontroli mikcji i defekacji c) mobilności d) utrzymania higieny ciała
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia niedożywienia i odwodnienia oraz wymienia skutki tych stanów dla zdrowia i życia człowieka
  2. wyjaśnia pojęcia mikcji i defekacji oraz wymienia skutki braku kontroli nad wydalaniem
  3. opisuje skutki długotrwałego unieruchomienia
  4. omawia skutki zaniedbań higienicznych
4. Identyfikuje możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoopieki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia istotę samoopieki oraz deficytu samoopieki
  2. opisuje skale służące do oceny zdolności wykonania prostych i złożonych czynności dnia codziennego i czynności życiowych, w tym skale: Barthel, Katza, Lawtona
  3. omawia zastosowanie skali Barthel jako narzędzia do kwalifikowania osób chorych do opieki długoterminowej
  4. wykorzystuje wyniki oceny funkcjonalnej w celu ustalenia możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoobsługi
  5. zachęca osobę chorą i niesamodzielną do samoopieki, wskazując na jej zasoby biologiczne i psychiczne oraz znaczenie każdej aktywności w terapii i profilaktyce
5. Wyjaśnia znaczenie efektywnego komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną oraz jej rodziną w rozpoznawaniu potrzeb i problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia relacje międzyludzkie i ich znaczenie
  2. wymienia warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się w procesie terapeutycznym
  3. opisuje zasadę pierwszego kontaktu
  4. określa znaczenie sygnałów werbalnych i pozawerbalnych w komunikowaniu się z osobą chorą i niesamodzielną z zespołem otępiennym lub innymi zaburzeniami narządów wzroku, słuchu lub mowy
  5. prowadzi rozmowę z osobą chorą i niesamodzielną
  6. przeprowadza wywiad z rodziną osoby chorej i niesamodzielnej

4. Planowanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych dla osoby chorej i niesamodzielnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne adekwatnie do zidentyfikowanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. różnicuje problemy funkcjonalne i potrzeby biopsychospołeczne osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stanie zdrowia
  2. rozróżnia rodzaje niepełnosprawności i stopnia niesamodzielności, w tym niepełnosprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną, niepełnosprawność narządów wzroku, słuchu lub mowy, niesamodzielność częściową, znaczną, całkowitą
  3. uwzględnia wyniki pomiarów w postępowaniu pielęgnacyjno-opiekuńczym oraz udostępnia je innym osobom uczestniczącym w procesie terapeutycznym zgodnie z przepisami prawa
2. Określa wpływ choroby i niesamodzielności na sytuację życiową osoby chorej i niesamodzielnej oraz jej rodziny
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia chorobę przewlekłą i jej wpływ na funkcjonowanie osoby chorej i niesamodzielnej oraz jej rodziny
  2. charakteryzuje najczęściej występujące choroby przewlekłe
  3. wyjaśnia istotę niesamodzielności, różnicuje jej poziomy (stopnie)
  4. opisuje niesamodzielność jako skutek choroby przewlekłej
  5. omawia wpływ choroby i niesamodzielności na stan biologiczny oraz psychiczny osoby chorej i niesamodzielnej
  6. opisuje specyficzne dla chorób przewlekłych problemy pielęgnacyjno-opiekuńcze
3. Modyfikuje działania w zależności od zmieniających się problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia kompensacji i modyfikacji
  2. uzasadnia potrzebę modyfikacji działań opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej
  3. dobiera sprzęt wspomagający i uzgadnia zmianę postępowania z osobą chorą i niesamodzielną
  4. planuje wykonanie czynności pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej, uwzględniając ocenę jej stanu
  5. planuje zmodyfikowane działania higieniczne, pielęgnacyjne i wspierające odpowiednio do rozpoznanych problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej

5. Organizowanie i wykonywanie czynności higienicznych oraz wykonywanie wybranych czynności opieki pielęgnacyjnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych z uwzględnieniem oceny stanu osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i wyjaśnia pojęcia: higiena, utrzymanie w czystości, pielęgnacja i utrzymanie kondycji
  2. przygotowuje warunki do wykonania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo osoby niesamodzielnej i własne, efektywność i ergonomię pracy
  3. wyjaśnia zasady wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, w tym na podstawie planu pielęgnowania zleconego przez pielęgniarkę lub położną
  4. uzasadnia konieczność modyfikowania planu czynności pielęgnacyjnych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej oraz sytuacji w miejscu pracy
  5. omawia skutki zaniedbań higienicznych i pielęgnacyjnych dla zdrowia i życia osoby chorej i niesamodzielnej
  6. dobiera materiały i produkty medyczne, środki oraz sprzęt do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych odpowiednie do stanu zdrowia i sprawności osoby chorej i niesamodzielnej
  7. dobiera metody i techniki do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej
  8. opisuje specjalne produkty chłonne zabezpieczające skórę i bieliznę oraz preparaty pielęgnacyjne zabezpieczające i poprawiające kondycję skóry
2. Wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawowe zasady i procedury stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej
  2. omawia prawa pacjenta, w tym prawo do dobrej jakości opieki, prawo do wyrażania zgody lub odmowy zgody na wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych, prawo do tajemnicy, prawo do intymności
  3. omawia przyczyny powstania odleżyny
  4. opisuje zmiany odleżynowe
  5. stosuje profilaktykę przeciwodleżynową
  6. posługuje się sprzętem, przyborami, narzędziami, materiałami i środkami do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
  7. wykonuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne osobie chorej i niesamodzielnej, przestrzegając zasad, procedur oraz praw pacjenta
  8. dobiera, zakłada i wymienia produkty chłonne
3. Uzasadnia konieczność przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: aseptyka i antyseptyka, dezynfekcja, sterylizacja
  2. omawia metody sterylizacji
  3. stosuje zasady aseptyki i antyseptyki, adekwatnie do ryzyka zakażania
  4. wyjaśnia procedury i zasady postępowania w sytuacji bezpośredniego narażenia się na zakażenie
4. Przestrzega procedur sanitarno-epidemiologicznych podczas wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje źródła zakażenia oraz drogi szerzenia się drobnoustrojów w szpitalu, takie jak: personel medyczny (nosiciele, skóra rąk), niejałowe narzędzia, sprzęt medyczny, aparatura, materiały zanieczyszczone, powietrze i bielizna
  2. omawia ogniwa łańcucha epidemicznego
  3. opisuje podstawowe metody zapobiegania zakażeniom biologicznym
  4. omawia zasady higieny obowiązujące w zakładach opieki zdrowotnej
  5. stosuje procedurę higienicznego mycia i dezynfekcji rąk
  6. stosuje procedury dotyczące zabezpieczania i usuwania zużytego medycznego sprzętu jednorazowego, takiego jak: igły, strzykawki, cewniki, worki na mocz, sprzęt stomijny, oraz postępowania z brudną bielizną
  7. omawia procedury segregacji i usuwania odpadów medycznych
  8. segreguje odpady medyczne i zabezpiecza je zgodnie z obowiązującymi zasadami
  9. przestrzega obowiązujących zasad podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej
5. Przestrzega zasad postępowania wobec osoby chorej i niesamodzielnej w sytuacjach trudnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sytuacje trudne występujące w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, w tym skrajnie zły stan zdrowia, zaburzenia świadomości, agresję, nadwagę połączoną z upośledzeniem funkcji narządów ruchu, odmowę jedzenia i picia, znaczne upośledzenie funkcji wzroku, słuchu lub mowy
  2. rozpoznaje sytuacje trudne dla osoby chorej i niesamodzielnej i dobiera metodę komunikowania się oraz sposób działania
  3. omawia podstawowe zasady postępowania w sytuacjach trudnych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną, uznając za priorytet dobro osoby chorej i niesamodzielnej oraz bezpieczeństwo innych pacjentów, współpracowników i własne
6. Przeprowadza edukację w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych adekwatnie do oceny poziomu wiedzy, umiejętności i możliwości osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia pojęcia dotyczące edukacji zdrowotnej jako ważnego ogniwa w promocji zdrowia
  2. uzasadnia celowość i zakres prowadzenia edukacji osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
  3. opracowuje plan edukacji osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
  4. przeprowadza edukację osoby chorej i niesamodzielnej lub jej rodziny w zakresie wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenia zdrowego stylu życia

6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje określone zabiegi i czynności medyczne na zlecenie lekarza lub pielęgniarki lub położnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zadania opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza, pielęgniarki lub położnej
  2. karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową - przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy - gastrostomia) (metodą porcji), lub pomaga podczas karmienia
  3. omawia monitorowanie bilansu płynów i procedurę dobowej zbiórki moczu
  4. wymienia cewnik zewnętrzny i worek na mocz
  5. prowadzi dobową zbiórkę moczu i bilans płynów
  6. rozróżnia zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze
  7. omawia stosowanie diet terapeutycznych w wybranych schorzeniach
  8. rozpoznaje powikłania leczenia dietetycznego w zakresie podstaw opieki pielęgnacyjnej
  9. wykonuje płukanie jamy ustnej, gardła, oka i rany
  10. zmienia opatrunek na ranie z zachowaniem zasad postępowania higienicznego, aseptycznego i antyseptycznego
  11. wykonuje zamknięcie zacisku kontrolującego przepływ infuzji
2. Wykonuje określone zabiegi i czynności medyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje zaburzenia połykania u osoby chorej i niesamodzielnej
  2. obserwuje i rejestruje rodzaj i objętość przyjmowanych posiłków oraz płynów u osób ze stwierdzonymi zaburzeniami odżywiania
  3. opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, PEG, oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego
  4. utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii
  5. wymienia worek stomijny
  6. wymienia worek na mocz
3. Wykonuje wybrane czynności opieki nad pacjentem z trudnościami oddychania
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje gimnastykę oddechową
  2. omawia zasady odśluzowywania dróg oddechowych, w tym czyszczenie rurki tracheotomijnej
  3. wykonuje nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne
  4. pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w korzystaniu z tlenu z koncentratora tlenu oraz w wykonywaniu inhalacji
4. Podaje leki osobie chorej i niesamodzielnej na zlecenie lekarza, pielęgniarki lub położnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz ich postacie i drogi ich podawania
  2. podaje leki przez układ pokarmowy (doustnie, podjęzykowo, okołopoliczkowo, doodbytniczo) lub na skórę
  3. podaje leki przez układ oddechowy (nebulizatory, inhalatory ciśnieniowe z dozownikiem pojedynczych dawek, z dozownikiem uruchamiającym wdech, inhalatory proszkowe)
  4. podaje leki podskórnie
  5. omawia zasady przechowywania i przygotowywania leków zgodnie z obowiązującymi standardami
  6. wymienia i rozpoznaje najczęstsze działania niepożądane poszczególnych leków
  7. powiadamia lekarza, pielęgniarkę lub położną o wystąpieniu działań niepożądanych poszczególnych leków
  8. omawia zasady pomocy osobie chorej i niesamodzielnej przy przyjmowaniu leków
5. Wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi włośniczkowej i w moczu oraz cholesterolu we krwi włośniczkowej oraz inne testy paskowe, w miejscu opieki nad pacjentem
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje test diagnostyczny dla oznaczenia ciał ketonowych w moczu, w miejscu opieki nad pacjentem
  2. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia glukozy we krwi włośniczkowej i w moczu oraz cholesterolu we krwi włośniczkowej, w miejscu opieki nad pacjentem
  3. wykonuje badanie glukometrem w celu oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej
  4. dokumentuje dokonanie pomiaru glukometrem i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi, pielęgniarce lub położnej
  5. wykonuje inne testy paskowe, w miejscu opieki nad pacjentem
6. Wykonuje określone czynności z zakresu pobierania materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych na zlecenie lekarza, pielęgniarki lub położnej
Kryteria weryfikacji:
  1. asystuje lekarzowi, pielęgniarce lub położnej przy badaniach diagnostycznych
  2. wykonuje czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej do badań laboratoryjnych
  3. wykonuje czynności z zakresu pobierania materiału do badań laboratoryjnych z górnych dróg oddechowych w celu wykonania testu diagnostycznego
  4. wykonuje czynności z zakresu pobierania materiału do wykonania testów mikrobiologicznych i mykologicznych, z wyłączeniem wymazów z dróg rodnych lub wykonywanych metodami inwazyjnymi

7. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych dla osoby chorej i niesamodzielnej z uwzględnieniem opieki nad osobami z demencją

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje czynności opiekuńcze z uwzględnieniem oceny stanu osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie opieki w kontekście skutków niesamodzielności
  2. wyjaśnia pojęcia jednostek chorobowych dotyczących chorób neurodegeneracyjnych
  3. omawia czynności opiekuńcze podejmowane wobec osoby chorej i niesamodzielnej
  4. uzasadnia znaczenie różnicowania osobistego zaangażowania opiekuna medycznego przy wykonywaniu czynności opiekuńczych na: asystowanie, pomaganie i zastąpienie osoby niesamodzielnej
  5. dobiera metody i techniki do wykonywania czynności opiekuńczych odpowiednio do stanu zdrowia i sprawności funkcjonalnej osoby chorej i niesamodzielnej
  6. dobiera materiały, środki i sprzęt do wykonywania czynności opiekuńczych
  7. sporządza plan czynności opiekuńczych
2. Wykonuje czynności opiekuńcze wobec osoby chorej i niesamodzielnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady i procedury dotyczące wykonywania czynności opiekuńczych związanych z utrzymaniem warunków niezbędnych do życia i bezpieczeństwem funkcjonalnym w zakresie mobilności, samoobsługi, kształtowania codziennego życia i kontaktów społecznych
  2. przestrzega zasad bezpieczeństwa i procedur podczas wykonywania czynności opiekuńczych
  3. pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego i utrzymaniu aktywności fizycznej
  4. posługuje się sprzętem wspomagającym, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych
  5. pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu zaleconego sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego
  6. przestrzega procedur postępowania ze sprzętem, materiałami i środkami pomocniczymi do wykonywania czynności opiekuńczych
3. Udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w sytuacjach dla niej trudnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje trudne sytuacje życiowe i formy wspierania osoby chorej i niesamodzielnej
  2. omawia rolę opiekuna medycznego w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej
  3. udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian funkcjonalnych wywołanych poważnym urazem, zaawansowaną chorobą przewlekłą, chorobą terminalną lub zaawansowaną starością
  4. udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do pobytu w podmiotach leczniczych lub jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej
  5. współdziała z pielęgniarkami i położnymi w minimalizowaniu negatywnych przeżyć psychicznych i fizycznych związanych z procesem diagnostyczno- -terapeutycznym
4. Współpracuje z zespołem terapeutycznym i opiekuńczym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawowe zadania zespołu terapeutycznego i wymienia kompetencje jego członków w procesie opieki nad osobą chorą i niesamodzielną, w tym lekarza, pielęgniarki, położnej, fizjoterapeuty, terapeuty zajęciowego, logopedy, psychologa
  2. uzasadnia konieczność współpracy opiekuna medycznego z zespołem terapeutycznym
  3. wymienia główne zakresy współdziałania w obszarze aktywizowania i usprawniania ruchowego osoby chorej i niesamodzielnej
  4. dokumentuje wykonane czynności zawodowe realizowane we współpracy z członkami zespołu terapeutycznego, w tym z użyciem technik komputerowych
5. Komunikuje się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia proces komunikacji interpersonalnej
  2. tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się
  3. charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną
  4. nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania
  5. stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną
  6. stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się
  7. pomaga w stosowaniu sprzętu i technologii komunikacyjnych i zachęca osobę chorą i niesamodzielną do utrzymywania relacji z rodziną i innymi osobami ważnymi dla jej funkcjonowania
  8. wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną

8. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji pacjentów leżących

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie treningu aktywności wchodzącego w zakres ADL (Activities of Daily Living - czynności życia codziennego)
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe czynności wchodzące w zakres ADL
  2. współpracuje z fizjoterapeutą, pielęgniarką oraz terapeutą zajęciowym w zakresie treningu ADL, w szczególności w zakresie nauki lub doskonalenia ubierania się, spożywania posiłków
  3. współpracuje z fizjoterapeutą, pielęgniarką oraz terapeutą zajęciowym w prowadzeniu treningu korzystania z pomocy ułatwiających ADL, takich jak: uchwyty, chwytaki, specjalnie dostosowane sztućce oraz talerze
  4. wykonuje samodzielnie trening ADL, zaprojektowany oraz zaplanowany przez fizjoterapeutę lub terapeutę zajęciowego, w celu utrwalenia efektów fizjoterapii oraz terapii zajęciowej
2. Współpracuje z zespołem terapeutycznym w zakresie pionizacji pacjenta
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe etapy pionizacji pacjenta
  2. asekuruje pacjenta podczas pionizacji do pozycji siedzącej
  3. wymienia sprzęt pomocniczy, wyroby medyczne wykorzystywane w pionizacji - laski, balkoniki, deski transferowe, podnośniki ręczne i sufitowe
3. Asekuruje pacjenta podczas transferów z łóżka na wózek lub z wózka na toaletę
Kryteria weryfikacji:
  1. współpracuje z fizjoterapeutą w zakresie aktywizowania pacjenta i zwiększania jego samodzielności w zakresie poruszania się
  2. asekuruje pacjenta z porażeniem połowiczym przy transferze z łóżka na wózek oraz z wózka na toaletę
  3. asekuruje pacjenta z niedowładami lub amputacjami w obrębie kończyn dolnych w zakresie transferu z łóżka na wózek oraz z wózka na toaletę
  4. wykorzystuje urządzenia wspomagające transfer pacjenta, takie jak: maty poślizgowe, deski do transferu pacjenta, podnośniki pacjenta jezdne oraz sufitowe
  5. stosuje odpowiednie pozycje ułożeniowe u pacjenta leżącego
  6. stosuje zasady ergonomii oraz ramy czasowe w trakcie zmiany pozycji
  7. stosuje odpowiednie przybory służące do pełnego odciążenia kończyn oraz tułowia
  8. wykorzystuje wyroby medyczne (np. balkoniki, laski) w trakcie pionizacji i asekuracji podczas chodu
4. Współpracuje z fizjoterapeutą w zakresie wykonywania fizjoterapii przyłóżkowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje podstawowe ćwiczenia oddechowe zaprojektowane i zaplanowane przez fizjoterapeutę
  2. wykorzystuje sprzęt do wykonywania ćwiczeń czynnych, czynnych z oporem, wspomaganych, biernych, czynno- -biernych według programu zaplanowanego przez fizjoterapeutę, np. rotory przyłóżkowe

9. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno- -komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

10. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania
  2. omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej
  3. rozpoznaje przypadki naruszeń praw pacjenta i praw człowieka
  4. wskazuje skutki nieprzestrzegania praw pacjenta
  5. rozpoznaje zachowania etyczne i nieetyczne w życiu codziennym i zawodowym
  6. stosuje zasady etykiety językowej, zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku
  7. przestrzega zasad netykiety w komunikacji w internecie
  8. przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
  9. dba o prestiż i wizerunek zawodu
  10. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  11. przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany oraz konsekwencją w realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy własnej kreatywności i otwartości na zmiany
  2. wymienia techniki twórczego rozwiązania problemu
  3. proponuje alternatywne, nowatorskie rozwiązania problemów
  4. stosuje techniki twórczego myślenia podczas rozwiązywania problemu
  5. opisuje źródła zmian organizacyjnych
  6. podejmuje działania w zmiennych warunkach pracy w zależności od stanu osoby chorej i niesamodzielnej
  7. wskazuje możliwości wprowadzania zmiany w realizacji zadań zawodowych
  8. planuje i wykonuje działania pielęgnacyjno-opiekuńcze zgodnie z przyjętym planem i w określonym czasie
  9. dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań w kontekście jakości świadczonych usług
3. Przewiduje skutki podejmowanych działań
Kryteria weryfikacji:
  1. zarządza czasem pracy
  2. analizuje sytuacje zawodowe w kontekście przestrzegania norm i procedur
  3. rozpoznaje przypadki łamania norm i procedur oraz ocenia ich konsekwencje
  4. wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe wydarzeń i zachowań
  5. przewiduje skutki niewłaściwych działań na stanowisku pracy
  6. dokonuje samooceny i wskazuje konsekwencje wynikające z popełnianych błędów
  7. informuje współpracowników o istotnych problemach, których rozwiązanie wykracza poza jego kompetencje
4. Radzi sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: stres, eustres, dystres
  2. omawia czynniki stresogenne
  3. wymienia objawy stresu oraz konsekwencje długotrwałego pozostawania pod wpływem stresu
  4. omawia objawy wypalenia zawodowego
  5. wskazuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  6. opisuje i stosuje techniki radzenia sobie z emocjami i ze stresem
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu
  2. uzasadnia znaczenie doskonalenia zawodowego, aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych
  3. analizuje własne kompetencje i ustala cele oraz planuje dalszą ścieżkę rozwoju
  4. dobiera formy doskonalenia zawodowego do swoich potrzeb i możliwości
  5. dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innym
  6. analizuje swoje predyspozycje w zakresie samozatrudnienia
6. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: konflikt, negocjacje, mediacje, arbitraż
  2. uzasadnia potrzebę rozwiązywania konfliktów
  3. wymienia metody rozwiązywania konfliktów
  4. uzasadnia potrzebę utrzymywania poprawnych relacji z odbiorcami usług i współpracownikami
  5. określa czynniki ułatwiające i utrudniające negocjacje
  6. omawia rodzaje negocjacji: miękkie, twarde, rzeczowe
  7. opisuje style prowadzenia negocjacji
7. Współpracuje w zespole podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. uzasadnia korzyści wynikające z pracy zespołowej oraz celowość planowania pracy zespołu
  2. wymienia cechy grupy społecznej, różne formy współpracy w grupie oraz czynniki związane z procesami rozwoju grupy
  3. wymienia konsekwencje niewłaściwego planowania pracy w zespole
  4. wskazuje aspekty właściwego doboru ról w zespole i określa swoją rolę w zespole
  5. wymienia korzyści wynikające z właściwego zarządzania zespołem i określa osobiste predyspozycje do kierowania zespołem
8. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
  2. wypowiada się w sposób zrozumiały, jasny i swobodny, logicznie argumentuje
  3. interpretuje mowę ciała w komunikacji
  4. wykorzystuje pytania, parafrazę w komunikacji interpersonalnej
  5. przestrzega zasady asertywności w komunikacji interpersonalnej
  6. udziela informacji zwrotnej
  7. przestrzega zasad etykiety językowej

11. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. uzasadnia celowość planowania pracy zespołu
  2. wskazuje konsekwencje niewłaściwego planowania pracy w zespole
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do zadań
  2. identyfikuje kompetencje i umiejętności osób w zespole
  3. przydziela zadania, uwzględniając poziom umiejętności i kompetencje członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cechy skutecznego menedżera i lidera grupy
  2. opisuje zakres obowiązków kierownika zespołu
  3. stosuje strategie kierowania zespołem wykonującym przydzielone zadania
  4. zachęca członków zespołu do wykonywania zadań
  5. przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje
  6. monitoruje działania zespołu
  7. sporządza sprawozdania z realizacji działań zespołowych
4. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje wyniki badań przeprowadzanych wśród pracowników dotyczących warunków pracy
  2. wykorzystuje opinie pracowników do planowania zmian techniczno-organizacyjnych
  3. proponuje zmiany w organizacji pracy mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
  4. proponuje rozwiązania techniczne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH