Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2022-04-29
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Zakładanym celem studiów podyplomowych "Stylizacja, aranżacja i dekoracja wnętrz" jest nabycie przez uczestnika praktycznych umiejętności z zakresu projektowania, aranżacji, stylizacji wnętrz oraz wykształcenie podstawowych umiejętności planowania i dekorowania wnętrz o różnym przeznaczeniu. Uwolnienie tkwiącego w uczestnikach studiów podyplomowych potencjału twórczego i wiarę we własne siły. Uświadomienie uczestnikowi współdziałania i współzależności wszystkich dziedzin sztuki.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe "Stylizacja, aranżacja i dekoracja wnętrz" skierowane są do osób pasjonujących się projektowaniem, stylizacją i aranżacją wnętrz w sposób hobbystyczny jak i do osób, które zajmują się wyposażeniem i wystrojem wnętrz zawodowo, do osób, które planują swoje życie zawodowe związać z aranżacją przestrzeni we wnętrzach.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Studia podyplomowe "Stylizacja, aranżacja i dekoracja wnętrz" przygotowują absolwentów do pracy jako stylista, dekorator, projektant wnętrz, home stager. Absolwent jest przygotowany zarówno do indywidualnej działalności twórczej jak i pracy zespołowej w rozwijającej się branży stylizacji wnętrz, jest świadomym uczestnikiem kultury zarówno jako twórca jak i odbiorca.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W branży budowlanej występują znaczne niedobory pracowników w zawodzie stylisty, dekoratora, projektanta wnętrz, home stagera. Prognozuje się długofalowe zapotrzebowanie na pracowników tego zawodu w kolejnych latach na skutek utrzymującej się aktywności budownictwa mieszkaniowego oraz planowanych inwestycji infrastrukturalnych.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Brak jest w ZRK opisanej kwalifikacji cząstkowej zbliżonej dla kwalifikacji "Stylizacja, aranżacja i dekoracja wnętrz".

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi nr 125/22/k20-24 z dnia 29.04.2022 r. w sprawie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Stylizacja, aranżacja i dekoracja wnętrz"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2022-04-29
Liczba punktów ECTS
30
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2022-10-01
Kod dziedziny kształcenia
214 - Projektowanie i wzornictwo
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
71.11 - Działalność w zakresie architektury
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13950

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent studiów podyplomowych "Stylizacja, aranżacja i dekoracja i dekoracja wnętrz" potrafi potrafi samodzielnie przejść przez proces z zakresu tworzenia autorskich projektów stylizacji, aranżacji wnętrz, obiektów do wnętrza, druku na tkaninie, papieru ręcznie czerpanego, renowacji mebli, tkaniny unikatowej, ceramiki, - od szukania inspiracji, tworzenia koncepcji, założeń po ich realizację i dokumentację. Posiada umiejętności planowania, stylizowania i dekorowania wnętrz o różnym przeznaczeniu, wykonywania autorskich obiektów do wnętrza. Jest przygotowana do analizowania wartości projektów, treści komunikatu i estetyki do wymagań klienta/inwestora oraz umiejętnej oceny jakości rozwiązań. Wykorzystuje programy komputerowe do projektowania wnętrz i wizualizacji. Jako stylista wnętrz potrafi sprawnie funkcjonować samodzielnie, jak również umiejętnie współdziałać w zespołach. Potrafi współpracować z przedstawicielami innych branż związanych z procesem realizacji projektu. Posługuje się wiedzą z zakresu architektury wnętrz, designu i ich historii, kompozycji architektonicznej, ergonomii przestrzeni, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa. Potrafi zaprezentować i omówić własny projekt, wypowiadać się na temat aktualnych zjawisk w architekturze i designie. Znajduje twórcze rozwiązania w zakresie realizacji projektów. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy stylisty wnętrz.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Projektowanie, stylizacja i aranżacja wnętrz i elementów wystroju wnętrz

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Właściwie rozpoznaje warunki wyjściowe do tworzenia projektów w zakresie stylizacji, aranżacji i projektowania wnętrz
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia podział procesu projektowego na poszczególne etapy; -Wymienia techniki, narzędzia i materiały stosowane w tworzeniu autorskich projektów w zakresie projektowania tkaniny, druku na tkaninie, papieru ręcznie czerpanego, renowacji mebli, ceramiki, stylizacji, aranżacji i projektowania wnętrz;
  2. Prezentuje wiedzę teoretyczną niezbędną do rozwiązywania problemów projektowych;
  3. Wymienia style wykorzystywane w architekturze wnętrz, ikony designu XX wieku;
  4. Opisuje środki ekspresji, wyrazu plastycznego i umiejętności warsztatowe wykorzystywane w autorskim procesie stylizacji i projektowania wnętrz;
  5. Omawia podstawowe zasady rysunku architektonicznego;
  6. Wymienia i omawia zasady kompozycji we wnętrzu, perspektywy, symetrii, orientacji, modelunku światłocieniowego, barwy, percepcji wzrokowej w kontekście postrzegania bodźców i wrażeń;
  7. Omawia zasady ergonomii, układu funkcjonalnego uwzględniając ich znaczenie w polepszeniu jakości życia
  8. Opisuje podstawowe zasady oświetlenia projektowanej przestrzeni;
  9. Wyjaśnia zjawiska, trendy i kierunki rozwojowe stosowane w stylizacji i aranżacji wnętrz;
  10. Wymienia materiały budowlane, wykończeniowe oraz dostępne technologie, zna zasady i ograniczenia ich stosowania, jest świadom rozwoju technologicznego;
  11. Omawia wpływ rozwoju technologicznego na stylizacje, aranżacje i projektowanie wnętrz;
  12. Omawia przygotowanie dokumentacji technicznej dla wykonawcy oraz do odbioru końcowego;
  13. Wymienia programy komputerowe wspomagające proces projektowania wnętrz;
  14. Wymienia terminologię z zakresu stylizacji, aranżacji wnętrz i dziedzin związanych z projektowaniem wnętrz;
  15. Opisuje ważność zagadnień etycznych i odpowiedzialności moralnej w projektowaniu, stylizacji i aranżacji wnętrz;
  16. Opisuje podstawowe problemy prawne i ograniczenia związane z projektowaniem, stylizacją i aranżacją wnętrz;
  17. Wymienia bibliografię dotyczącą stylizacji i aranżacji wnętrz w kontekście historycznym i współczesnym.
2. Tworzy projekty: - obiektów do wnętrza, - stylizacji i aranżacji wnętrz o szerokim zakresie zagadnień funkcjonalnych, - druku na tkaninie o szerokim zakresie zastosowania we wnętrzu.
Kryteria weryfikacji:
  1. Samodzielnie tworzy i realizuje autorskie koncepcje projektowe dysponując umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania;
  2. Samodzielnie tworzy projekty obiektów do wnętrz oparte na zróżnicowanych koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności;
  3. Analizuje kierunki i tendencje zmian we wnętrzach, tkaninie artystycznej i użytkowej, wykorzystuje wiedzę na temat zjawisk i zagadnień kształtujących jej historię oraz wpływ na współczesne projekty w celu stworzenia własnych koncepcji i założeń projektowych;
  4. Tworzy własną kreację artystyczną, przekłada pomysły na projekt stylizacji i aranżacji wnętrz ze szczególnym naciskiem na aktualnie panujące trendy i tendencje;
  5. Wykonuje realizacje w zakresie stylizacji, aranżacji i dekoracji wnętrz przy użyciu różnych technik dekoracji tkanin;
  6. Realizuje autorski projekt wykorzystując podstawowe techniki rękodzielnicze;
  7. Realizuje autorski projekt wykorzystując podstawowe techniki i technologie czerpania papieru;
  8. Samodzielnie przeprowadza proces renowacji mebla/obiektu dobierając odpowiednią technikę;
  9. Samodzielnie określa potrzeby funkcjonalne użytkowników. Potrafi wpasować potrzeby inwestora, jego estetykę w wysoką wartość propozycji projektowych;
  10. Inwentaryzuje stan istniejący wnętrz. Buduje program funkcjonalny projektowanej przestrzeni;
  11. Rozwiązuje problemy projektowe wynikające z potrzeb przestrzennych, funkcjonalnych i estetycznych;
  12. Opisuje ograniczenia wynikające z przepisów prawa, problemów technicznych i lokalizacyjnych;
  13. Samodzielnie dobiera i proponuje optymalne materiały i technologie wykończeniowe do wnętrz, argumentuje ich wybór;
  14. Określa priorytety służące realizacji określonego zadania;
  15. Samodzielnie podejmuje decyzję dotyczącą koncepcji projektowej i jej realizacji, potrafi ją uzasadnić
  16. Rozwiązuje problemy projektowe wynikające w trakcie procesu projektowego;
  17. Używa programów komputerowych i dostępnych technologii do tworzenia autorskich koncepcji stylizacji i aranżacji wnętrz, dokumentacji technicznej, portfolia;
  18. Świadomie komponuje na płaszczyźnie, stosuje poprawną konstrukcję, linie, proporcję, skalę, barwę
  19. Prezentuje i omawia własne prace, potrafi je ocenić oraz przyjąć krytykę innych;
  20. Przeprowadza analizę własnych projektów, rozwija ideę, formułuje krytyczną argumentację, wytycza kierunek działania i potrafi go uzasadnić;
  21. Prowadzi dyskusję na temat własnych projektów, argumentuje swoje wybory, przyjmuje krytykę innych;
  22. Osiąga i prezentuje założone cele projektowe;
  23. Przygotowuje ekspozycję własnych prac;
  24. Efektywnie komunikuje się z innymi, konsultuje prace, uwzględnia poglądy innych osób, przyjmuje krytykę, rozwija własne pomysły.
3. Współpracuje z klientem i innymi uczestnikami procesu projektowego
Kryteria weryfikacji:
  1. Przeprowadza analizę własnych projektów pod względem stylu i formy, rozwija ideę, formułuje krytyczną argumentację, wytacza kierunek działania i potrafi go uzasadnić;
  2. Samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące koncepcji projektowej i jej realizacji, potrafi ją uzasadnić;
  3. Osiąga i prezentuje założone cele projektowe, broni swoich założeń, koncepcji w dyskusji, uznaje cudze argumenty;
  4. Dokonuje publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu - na piśmie, graficznie oraz przy pomocy prezentacji wykorzystując różne formy przekazu;
  5. Odpowiada projektowo na potrzeby odbiorcy, proponuje rozwiązania dotyczące treści i formy projektu;
  6. Krytycznie interpretuje dzieła i zjawiska artystyczne w stylizacji, aranżacji i projektowaniu wnętrz, formułuje własne opinie na ich temat;
  7. Współpracuje z przedstawicielami innych firm związanych z procesem realizacji projektów;
  8. Pracuje w zespołach projektowych, efektywnie komunikuje się z innymi, konsultuje projekty, uwzględnia poglądy innych osób, przyjmuje krytykę, rozwija własne pomysły, a następnie prezentuje je w przystępnej formie wykorzystując technologie informacyjne.
4. Rozwija relacje społeczne w oparciu o realizacje projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. Interpretuje zjawiska wizualne jako bazę dla aktywności twórczej; -Nadaje funkcje i kontekst społeczny opracowywanemu projektowi;
  2. Prowadzi poszukiwania na wielu płaszczyznach współczesnej kultury, estetyki, wskazując na film, muzykę, fotografię, architekturę, literaturę i sztukę jako źródła inspiracji projektanta;
  3. Wykorzystuje wyobraźnię, intuicję, zdolność twórczego i elastycznego myślenia w pracy projektowej, a także w trakcie rozwiązywania problemów oraz współpracy z innymi osobami;
  4. Samodzielnie organizuje sobie pracę, zbiera i analizuje informacje, dokonuje ich syntezy i wykorzystuje w procesie twórczym;
  5. Adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności wynikających z procesu realizacji projektu;
  6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, planuje rozwój zawodowy i artystyczny;
  7. Kontroluje swoje zachowanie dokonując publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu;
  8. Jest krytyczny w stosunku do własnych działań projektowych oraz potrafi analizować dokonania innych;
  9. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy stylisty i projektanta wnętrz mając świadomość społecznych i etycznych aspektów związanych z realizacją własnych projektów oraz wynikającą z tego odpowiedzialnością;
  10. Śledzi zmiany technologiczne i ustawicznie zdobywa wiedzę na temat nowych technologii i materiałów niezbędnych do realizacji autorskich projektów.

2. Tworzenie dokumentacji prezentacyjnej i wykonawczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szkicuje odręcznie koncepcję projektową
Kryteria weryfikacji:
  1. Tworzy odręczne szkice perspektywiczne wstępnych idei;
  2. Komunikuje się z odbiorcą za pomocą rysunków tworzonych w czasie rzeczywistym;
  3. Wykorzystuje wiedzę z zakresu kompozycji architektonicznej, ergonomii, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa.
2. Tworzy dokumentację projektową i prezentacyjną
Kryteria weryfikacji:
  1. Tworzy wizualizacje przestrzenne rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki;
  2. Tworzy płaskie rysunki techniczne dokumentacji wykonawczej projektu przy użyciu technik komputerowych CAD;
  3. Przedstawia projekt w formie portfolio.

3. Posługiwanie się wiedzą z zakresu stylizacji, aranżacji i projektowania wnętrz, designu i prawa autorskiego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu stylizacji, aranżacji, projektowania wnętrz i designu wraz z aktualiami
Kryteria weryfikacji:
  1. Swobodnie wypowiada się na temat zagadnień związanych ze stylizacją, aranżacją i projektowaniem wnętrz, a także designu, zna publikacje związane z tymi zagadnieniami oraz reprezentacyjne dzieła z ich historii;
  2. Uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach z zakresu projektowania wnętrz, designu jako obserwator lub uczestnik;
  3. Wykorzystuje i twórczo interpretuje wybrane zjawiska z historii architektury wnętrz i designu oraz aktualiów w procesie projektowym;
  4. W swojej działalności twórczej wykorzystuje wiedzę o tendencjach rozwojowych związanych ze stylizacją, aranżacją designem i projektowaniem wnętrz.
2. Posługuje się wiedzą z zakresu prawa autorskiego
Kryteria weryfikacji:
  1. Wykorzystuje w swojej działalności projektowej podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego;
  2. Samodzielnie ocenia sytuację prawną w zakresie realizacji prac projektowych.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH