Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
sektorowe
Data włączenia do ZSK:
2022-08-24
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 4)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania zajęć i procesu dydaktycznego w snowboardzie w oparciu o obowiązujące systemy szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej, w ramach sportu dla wszystkich. Jest również przygotowana do analizy i oceny umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych przez osoby z niższymi kwalifikacji instruktorskimi (tzw. asystentów instruktorów). Może podejmować pracę w szkołach snowboardu w charakterze instruktora (w kraju), prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie nauczania i doskonalenia snowboardu.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do:
- studentów i absolwentów uczelni wyższych (np. kierunki z obszaru: sportu, pedagogiki, turystyki, wychowania fizycznego);
- osób prowadzących aktywny styl życia, uprawiających amatorsko różne formy sportu powszechnego (zwłaszcza snowboard i inne formy śnieżne), które chciałyby potwierdzić swoje kwalifikacje;
- osób prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sportu i rekreacji, które chciałyby (po potwierdzeniu umiejętności) rozszerzyć swoją działalność o snowboard;
- osób pracujących jako instruktorzy snowboardu, które chcą uzyskać potwierdzenie kwalifikacji i podnieść swoje kwalifikacje;
- nauczycieli wychowania fizycznego poszukujących dodatkowego zatrudnienia w okresie zimowym; byłych sportowców wyczynowych;
- osób zamieszkałych w bezpośrednim sąsiedztwie terenów przeznaczonych do uprawiania snowboardu.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:
- przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem przez tę osobę działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- przedstawi orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu.
Ponadto wymagane jest posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie 4 PRK oraz certyfikatu kwalifikacji "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" - kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 PRK.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Kwalifikacja pełna na poziomie 4 PRK oraz certyfikat kwalifikacji "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" - kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 PRK

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może:
- podejmować pracę w szkołach snowboardu w charakterze instruktora,
- prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie nauczania i doskonalenia snowboardu,
- prowadzić zajęcia z osobami z niższymi kwalifikacjami w obszarze snowboardu (w kraju),
- organizować i realizować imprezy rekreacyjne, w tym ukierunkowane na promocję snowboardu wśród dzieci i młodzieży. Osoba posiadająca kwalifikację może rozwijać swoje umiejętności i uzyskiwać kwalifikacje z wyższymi poziomami, związane m.in. z tworzeniem programów nauczania i rozwojem kadr. Może również zdobywać inne kwalifikacje w obszarze snowboardu nastawione na wynik.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie efektu uczenia się "Jazda na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym" (z zestawu 3) - po 3 latach; a po kolejnych 3 latach - wszystkich efektów uczenia się z zestawu 3.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Szacuje się, że ok. 83 mln ludzi na świecie uprawia sporty śnieżne, w tym 27 mln snowboard [Psychologic characteristics of leisure alpine skiers and snowboarders. Thiel C., Rosenhagen A., et. al. Science in skiing IV. Ed. Muller E., Mayer&Mayer Sport 2009]. Zgodnie z raportem GUS "Kultura fizyczna w Polsce w 2016 r." sporty zimowe (bez hokeja na lodzie i curlingu, które również zaliczono do sportów drużynowych) uprawiało 1,3%, tj. około 500 000 osób (tamże, s. 4). Coraz większą popularnością cieszą się usługi z zakresu nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie w polskich stacjach sportów zimowych, jak również zorganizowane formy zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży (6-7 dniowe obozy, ferie zimowe, białe szkoły). W związku z tym przewiduje się, że poziom certyfikacji kwalifikacji "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" może wynosić około 300 osób rocznie. Ponadto warto zwrócić uwagę, że rozwój stacji narciarskich w Polsce i na świecie zachęca do korzystania z usług instruktorów snowboardu, co prawdopodobnie przyczyni się do wzrostu szacowanego poziomu certyfikacji. Niezależnie od powyższego trzeba zwrócić uwagę , że formalne zaistnienie tej kwalifikacji umożliwi wdrożenie instrumentu porównania kwalifikacji uzyskiwanych w innych krajach europejskich. Włączenie wnioskowanej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) wynika zatem z potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w stosunkowo nowej i dynamicznie rozwijającej się dyscyplinie, jaką jest snowboard. Stworzenie systemu certyfikacji gwarantującego jakość jest odpowiedzią na coraz liczniejsze i wysokokosztowe kursy i szkolenia, prowadzone na rynku obecnie głównie przez firmy prywatne, niepodlegające żadnej ocenie ani w zakresie jakości procesu szkoleniowego, ani kompetencji absolwentów. Włączenie kwalifikacji "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" do ZSK wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów snowboardu w Polsce. Włączenie tej kwalifikacji będzie też spójne z międzynarodowymi trendami przypisywania poziomów ram kwalifikacji do kwalifikacji związanych ze snowboardem (por. Nowozelandzki Rejestr Kwalifikacji). Proponowana kwalifikacja może stanowić również istotne wsparcie w realizacji krajowych, europejskich i globalnych programów prewencji chorób cywilizacyjnych. W szczególności może być wykorzystana w programie "Sport dla wszystkich" Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., którego główną ideą jest "stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego - aktywnego i zdrowego społeczeństwa poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia" ("Sport dla wszystkich", Załącznik do decyzji Nr 47 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., s. 3). Podmiot wnioskujący o włączenie kwalifikacji do ZSK - Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu (SITS) od początku swojego istnienia, tj. 2008 r., prowadzi prace zmierzające do standaryzacji sposobów nauczania i walidowania umiejętności niezbędnych do efektywnego i bezpiecznego uprawiania snowboardu. Proponowane działania mają na celu stworzenie programów szkoleniowych i walidacyjnych dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i specyfiki naszego kraju, a jednocześnie opierających się na światowym dorobku w zakresie metodyki nauczania snowboardu. Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu zajmuje się kształceniem kadr instruktorskich i trenerskich na potrzeby snowboardu w Polsce na mocy porozumienia z Polskim Związkiem Narciarskim z 2016 r. Ewidencjonuje szkoły snowboardu, nadając licencje oraz opracowując system szkolenia (nauki i doskonalenia), wg którego dzieci i młodzież uczą się jazdy na snowboardzie. Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu kształci trenerów prowadzących zajęcia w klubach snowboardowych zrzeszonych w Polskim Związku Narciarskim. Stowarzyszenie opracowuje również materiały dydaktyczne (książki, programy nauczania snowboardu, filmy instruktażowe) na potrzeby szkoleniowe. Organizuje Mistrzostwa Polski Instruktorów SITS (średnio 140 startujących - dane z ostatnich 4 lat). Prowadzi od 2013 r. akcję "Bezpiecznie z instruktorem SITS" w ramach World Snowboard Day oraz World Snow Day - akcja, trwająca 1 dzień, w którym dzieci i młodzież nieodpłatnie mogą uczyć się jazdy na desce pod okiem instruktorów w szkołach w całej Polsce. Stowarzyszenie reprezentuje Polskę na międzynarodowych kongresach i konferencjach, gdzie instruktorzy sportów śnieżnych z całego świata zbierają się w celu wymiany doświadczeń związanych z technicznymi i metodologicznymi aspektami nauczania sportów zimowych - m.in. na kongresach organizowanych przez: IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) - w 2013 we Francji oraz w 2017 w Japonii; INTERSKI Congress - w 2011 w Austrii oraz w 2015 w Argentynie. Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu jest organizacją zajmującą się kształceniem kadr instruktorskich w snowboardzie. W zarządzie stowarzyszenia są osoby związane z kulturą fizyczną, pracownicy Akademii Wychowania Fizycznego. W SITS stowarzyszonych jest 40 licencjonowanych szkół snowboardowych. W bazie danych SITS jest ok. 500 instruktorów, z czego 300 czynnych (stan na kwiecień 2018 r.). Szkoły posiadają wyposażenie umożliwiające prowadzenie procesu dydaktycznego na najwyższym poziomie, w tym sprzęt rekreacyjny. Szkoły snowboardu stowarzyszone w SITS otrzymują licencję. Licencja nadawana przez SITS jest gwarancją najwyższego poziomu technicznego i merytorycznego. Szkoła z licencją zatrudnia licencjonowanych instruktorów SITS. Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie planowania i prowadzenia procesu dydaktycznego w snowboardzie, zakładać i prowadzić szkoły snowboardowe, co powinno przyczynić się do poprawy sytuacji na rynku pracy.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" jest powiązana z innymi kwalifikacjami z obszaru snowboardu: "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" oraz "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie". Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla wnioskowanej kwalifikacji, z kolei efekty uczenia się wskazane dla wnioskowanej kwalifikacji stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie".
Osoba posiadająca kwalifikację: "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie"
- jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, prowadzenia i monitorowania jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie w oparciu o gotowe plany pracy; "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie"
- jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu dydaktycznego w snowboardzie w oparciu o obowiązujące systemy szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody
Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji:
- obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych),
- test teoretyczny,
- analiza dowodów i deklaracji.

1.2. Zasoby kadrowe
Walidacja prowadzona jest przed komisją egzaminacyjną. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji.

Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:
- jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,
- posiada dyplom trenera II klasy w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub posiada tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,
- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,
- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,
- jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.

Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:
- posiada dyplom magistra,
- posiada co najmniej stopień instruktora wykładowcy w snowboardzie,
- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,
- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Weryfikacja składa się z 3 części:

Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny.
Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.

Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych).
Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. W trakcie części 2. walidacji weryfikowana jest umiejętność "Jeździ na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym" będąca częścią zestawu 3. W trakcie weryfikacji ww. umiejętności osoba przystępująca do walidacji musi zaprezentować co najmniej jedną z wymienionych w kryteriach weryfikacji technik lub jeden z elementów techniki freestylowej III stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Snowboardu (SITS).

Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych).
W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są efekty uczenia się: z zestawu 2. "Planowanie procesu dydaktycznego w snowboardzie", wszystkie efekty uczenia się z zestawów 3. i 4. (oprócz kryteriów: "Omawia sposoby poruszania się po stoku i techniki jazdy", "Omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć i procesu dydaktycznego", "Omawia najnowsze opracowania dotyczące snowboardu"). W 3. części walidacji weryfikowane jest prowadzenie jednostek dydaktycznych w ramach procesu dydaktycznego do III stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie SITS. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 3. części weryfikacji jest zaliczenie części 2.

Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę.

Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:
- zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15-20° oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35-40° zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,
- wyciąg narciarski,
- box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,
- skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,
- 25 bramek snowboardowych,
- wiertarka,
- klucz do tyczek,
- 2 radiotelefony,
- elektroniczny pomiar czasu,
- komputer,
- kamera, fladra do grodzenia trasy,
- apteczka pierwszej pomocy.
Instytucja certyfikująca jest zobowiązana do zapewnienia zabezpieczenia GOPR/TOPR.

Do przeprowadzenia 3. części weryfikacji niezbędne są:
- pólko ćwiczebne (przygotowane i zabezpieczone zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich) o wymiarach: długość minimum 200 m, szerokość minimum 30 m, o nachyleniu 15-20°,
- wyciąg narciarski.

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji przeprowadzającej walidację w terminie określonym przez tę instytucję.

2.1. Metody
Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą.
Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie części 1. dopuszcza się następujące dowody:
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie instruktora organizowanego przez SITS,
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie instruktora SITS organizowanego przez SITS do 31.05.2018 r.,
- legitymację instruktora snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego, po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,
- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).
Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w 2. części dopuszcza się następujące dowody:
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie instruktora organizowanego przez SITS,
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie instruktora SITS organizowanego przez SITS do 31.05.2018 r.,
- legitymację instruktora snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego, po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,
- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).
Do weryfikacji efektu uczenia się "Charakteryzuje zasady organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży" dopuszcza się następujące dowody:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452 oraz z 2021 r. poz. 1548)).

2.2. Zasoby kadrowe
Doradca walidacyjny:
- stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,
- zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,
- przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,
- zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,
- zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu o Turystyki z dnia 2022-07-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2022-08-24 r., poz. 821)
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 763)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2023-03-14
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
330
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
NIe rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2023-08-24
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13951

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Uzyskano większość pozytywnych opinii dla projektu kwalifikacji. Zwraca się uwagę na przejrzysty, kompleksowy sposób opisu zagadnienia, dynamiczny rozwój snowboardu i duże zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę. Wdrożenie kwalifikacji przyczyni się do znaczącej poprawy jakości szkolenia snowboardowego w Polsce i integracji ze standardami pracy w krajach alpejskich.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania zajęć i procesu dydaktycznego w snowboardzie w oparciu o obowiązujące systemy szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej, w ramach sportu dla wszystkich. Prezentuje podstawowe i średnio zaawansowane umiejętności jazdy na snowboardzie zgodnie z realizowanymi w Polsce programami nauczania. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych uczestników. Przygotowuje plan realizacji procesu dydaktycznego z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków. Organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji procesu dydaktycznego. Stosuje narzędzia komunikacji i motywacji. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do analizy i oceny umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych przez osoby z niższymi kwalifikacjami instruktorskimi (tzw. asystentów instruktorów). Podejmowane działania wykonuje w oparciu o wiedzę dotyczącą teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie oraz realizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej. Jest przygotowana do promocji zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć oraz za działania realizowane przez współpracowników.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje dyscyplinę
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zagadnienia związane z geografią ośrodków snowboardowych w Polsce;
  2. Omawia podstawy biomechaniki w snowboardzie (m.in. siły działające na snowboardzistę w trakcie jazdy, położenie środka ciężkości względem podłoża, płaszczyzny i osie obrotu).
2. Charakteryzuje strukturę dyscypliny
Kryteria weryfikacji:
  1. Opisuje aktualną strukturę organizacyjną snowboardu w Polsce;
  2. Opisuje obowiązujący system szkolenia i nabywania kwalifikacji ze snowboardu w Polsce;
  3. Omawia przepisy olimpijskich konkurencji snowboardowych FIS (Fédération Internationale de Ski).
3. Charakteryzuje zasady organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia podstawy prawne pracy instruktora;
  2. Omawia przepisy prawa dotyczące organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży.

2. Planowanie procesu dydaktycznego w snowboardzie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady teorii i metodyki stosowane w planowaniu procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zasady planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie;
  2. Omawia metody stosowane w realizacji zajęć (w tym: metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć);
  3. Charakteryzuje środki stosowane w sporcie dla wszystkich m.in.: ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie);
  4. Klasyfikuje formy stosowane w nauczaniu i doskonaleniu jazdy na snowboardzie (m.in.: formy organizacyjne, formy porządkowe);
  5. Uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych warunków (np. pogodowych, infrastruktury);
  6. Charakteryzuje strukturę procesu dydaktycznego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego);
  7. Wyjaśnia biomechaniczne aspekty doboru i ustawienia elementów sprzętu snowboardzisty;
  8. Wyjaśnia zdrowotne aspekty doboru i ustawienia sprzętu snowboardzisty;
  9. Omawia zasady i metody wychowania stosowane w kulturze fizycznej oraz nauczania czynności ruchowych.
2. Charakteryzuje biologiczne podstawy planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia rozwój ontogenetyczny człowieka;
  2. Omawia specyfikę pracy z różnymi grupami wiekowymi;
  3. Uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników.
3. Charakteryzuje podstawy dydaktyki w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zasady dydaktyczne stosowane w nauczaniu i doskonaleniu snowboardu;
  2. Omawia zasady doboru treści procesu dydaktycznego w snowboardzie;
  3. Omawia zasady organizacji kształcenia i wychowania;
  4. Omawia metody przekazywania i zdobywania wiedzy (m.in.: pokaz, opis, wykład);
  5. Omawia formy organizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie (m.in.: formy porządkowe, formy podziału ćwiczących);
  6. Omawia rodzaje lekcji realizowanych w trakcie procesu dydaktycznego (nauczająca, doskonaląca, oceniająca);
  7. Omawia rolę wprowadzania reguł porządkowych;
  8. Omawia reguły prowadzenia zajęć z młodzieżą (np. sprawdzanie stanu sprzętu i ubrania przy rodzicach, pozyskiwanie danych o uczniach/kursantach).
4. Charakteryzuje podstawy psychologii stosowane w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia mechanizmy kształtowania się postaw w odniesieniu do teorii psychologicznych;
  2. Omawia zasady doboru metod pracy do różnych typów osobowości uczniów;
  3. Omawia metody powstawania i tworzenia się wyobrażeń o ruchu
  4. Omawia zasady i metody pracy w grupach, w tym zasady komunikacji dydaktycznej (m.in.: między uczniami);
  5. Omawia zasady demonstrowania techniki jazdy na snowboardzie (pokaz dydaktyczny, pokaz motywacyjny);
  6. Omawia zasady pracy edukacyjno-wychowawczej (m.in.: metody motywowania, karania, nagradzania);
  7. Omawia zasady formułowania i przekazywania instrukcji słownej.
5. Charakteryzuje wpływ środowiska na organizację i realizację procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia wpływ rodzajów śniegu na sposób prowadzenia zajęć w ramach procesu dydaktycznego w snowboardzie;
  2. Omawia zasady budowy i przygotowania przeszkód freestylowych w snowparku.
6. Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia sposoby przeprowadzania diagnozy uczestnika lub grupy uczestników;
  2. Interpretuje wyniki diagnozy.
7. Przygotowuje plan procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Tworzy plan procesu dydaktycznego w snowboardzie;
  2. Tworzy konspekty zajęć;
  3. Uwzględnia wyniki diagnozy w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć;
  4. Uwzględnia cele, sposoby realizacji, metody, uwarunkowania psychofizyczne uczestników w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć;
  5. Uwzględnia zmienność warunków atmosferycznych w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć;.
  6. Dobiera gry i zabawy integracyjne do specyfiki uczestników;
  7. Uwzględnia zadania asystentów instruktorów w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć.

3. Organizowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Jeździ na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym
Kryteria weryfikacji:
  1. Demonstruje jedną technikę ślizgową;
  2. Demonstruje jedną technikę ciętą;
  3. Demonstruje jedną technikę jazdy tyłem;
  4. Demonstruje jedną technikę jazdy skrętem krótkim;
  5. Demonstruje jeden element techniki freestylowej;
  6. Demonstruje technikę i taktykę pokonania kombinacji bramek w slalomie gigancie.
2. Organizuje proces dydaktyczny w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Dobiera miejsca prowadzenia zajęć do celów i umiejętności uczestników;
  2. Sprawdza stan techniczny środków dydaktycznych wykorzystywanych do przeprowadzenia zajęć;
  3. Sprawdza stan techniczny oraz prawidłowość doboru sprzętu uczestników w zależności od ich wieku, budowy ciała i umiejętności;
  4. Sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór;
  5. Charakteryzuje rodzaje ubezpieczeń związanych z wykonywaniem obowiązków instruktora.
3. Realizuje proces dydaktyczny w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Przedstawia temat zajęć uczestnikom;
  2. Omawia sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy;
  3. Demonstruje sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy;
  4. Ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność i słyszalność prezentowanych ćwiczeń;
  5. Egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć;
  6. Dobiera ćwiczenia do celów zajęć;
  7. Demonstruje wykonanie ćwiczeń;
  8. Stosuje terminologię zgodną z realizowanymi w Polsce programami nauczania snowboardu;
  9. Przestrzega konieczności wykonania ćwiczeń zgodnie z zasadami symetryzacji nauczania;
  10. Optymalizuje wybór miejsca, uwzględniając warunki, cele i umiejętności uczestników;
  11. Prowadzi zabawy i gry integracyjne.
4. Nadzoruje realizację procesu dydaktycznego w snowboardzie
Kryteria weryfikacji:
  1. Weryfikuje dobór sprzętu do warunków osobniczych;
  2. Ocenia wpływ określonych elementów sprzętu wpływa na dynamikę jazdy snowboardzisty;
  3. Monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń;
  4. Przekazuje uczestnikom informacje dotyczące techniki jazdy i sposobu wykonywania ćwiczeń;
  5. Koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń;
  6. W razie potrzeby reaguje, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie;
  7. Nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć;
  8. Ocenia sposób realizacji zadań przez asystentów instruktorów;
  9. Przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych.
5. Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zasady komunikacji dydaktycznej;
  2. Wita i żegna uczestników zajęć;
  3. Nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy z uczestnikami;
  4. Stosuje zasadę "3K" (komplement - korekta - komplement) w korygowaniu błędów;
  5. Informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń;
  6. Mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń;
  7. Podsumowuje zajęcia;
  8. Podsumowuje realizację procesu dydaktycznego;
  9. Prowadzi dokumentację w formie pracy pisemnej (m.in. konspekty zajęć).
6. Monitoruje realizację procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć i procesu dydaktycznego;
  2. Analizuje sposób prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego
  3. Analizuje sposób prowadzenia zajęć przez asystentów instruktorów;
  4. Wskazuje sposoby korygowania prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego w odniesieniu do wyników autoanalizy;
  5. Wskazuje sposoby korygowania zajęć prowadzonych przez asystentów instruktorów;
  6. Analizuje stopień osiągnięcia celów i odnosi je do założeń uwzględnionych w planie dydaktycznym;
  7. Wskazuje możliwości optymalizacji realizacji planu procesu dydaktycznego.
7. Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia
Kryteria weryfikacji:
  1. Wskazuje sposoby podnoszenia własnych kompetencji;
  2. Wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru snowboardu (publikacje, źródła elektroniczne);
  3. Omawia najnowsze opracowania dotyczące snowboardu.

4. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w trakcie realizacji procesu dydaktycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. Prowadzi zajęcia poświęcone korzyściom płynącym z uprawiania rekreacji zimowej;
  2. Zachęca uczestników do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza zajęciami.
2. Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę
Kryteria weryfikacji:
  1. Prezentuje odpowiedni poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowej techniki ćwiczeń w toku procesu dydaktycznego;
  2. Prezentuje profesjonalny wizerunek (np. na zajęcia realizowane w ramach procesu dydaktycznego zakłada odpowiedni strój, używa odpowiednio przygotowanego sprzętu, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej);
  3. Dba o komfort uczestnika w trakcie realizacji procesu dydaktycznego oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu

Wnioskodawca:

Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH