
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Instruktor narciarstwa rekreacyjnego
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2022-08-25
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 4)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację potrafi samodzielnie i w bezpieczny sposób prowadzić zajęcia rekreacyjne w zakresie nauczania jazdy na nartach na zorganizowanych trasach narciarskich, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Osoba ta jest sprawna fizycznie.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacją szczególnie zainteresowane mogą być: - osoby prowadzące zajęcia z narciarstwa w szkołach narciarskich, ośrodkach sportowych, centrach szkoleniowych, klubach, itp., które chcą potwierdzić kompetencje zdobyte w ramach edukacji formalnej, np. studenci i absolwenci specjalizacji instruktorskiej w szkole wyższej prowadzącej kierunki w obszarze nauk o kulturze fizycznej i edukacji pozaformalnej, np. kurs nauczyciela narciarstwa; - osoby uprawiające narciarstwo amatorsko i zawodowo, które chciałyby uzyskać kwalifikację z obszaru nauczania narciarstwa; - studenci i absolwenci uczelni wyższych (np. kierunków z obszaru: sportu, pedagogiki, turystyki); - osoby posiadające kwalifikacje do prowadzenia zajęć w innej niż wskazana dla kwalifikacji formie sportu dla wszystkich; - osoby, które ukończyły kursy z ww. zakresu i chcą potwierdzić swoje kompetencje. Kwalifikacją zainteresowane mogą być także: - osoby zamieszkałe w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów narciarskich; - osoby aktywne fizycznie poszukujące nowych, atrakcyjnych dróg rozwoju zawodowego (np. byli sportowcy wyczynowi); - osoby wykonujące prace sezonowe, których nie można prowadzić w zimie; - osoby posiadające kwalifikacje w sportach letnich; - osoby, które poszukują miejsca na rynku pracy w sektorze sportu i rekreacji. Kwalifikacja kierowana jest również do osób, które w ramach własnej działalności gospodarczej chciałyby prowadzić szkolenie sportowe lub działalność rekreacyjną, np. w szkołach i ośrodkach sportowo-rekreacyjnych.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: - ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż na 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące treści: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymujące życie; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych: bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń oraz odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa. Warunek ten spełniają: lekarze systemu, ratownicy medyczni, pielęgniarki systemu, - zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia szkolenia narciarskiego, - ukończone 18 lat, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - posiadanie ważnego ubezpieczenia OC instruktora lub wychowawcy, - odbycie 14-dniowej praktyki w szkole narciarskiej, w tym min. 50 godzin w zakresie szkolenia dzieci. Ponadto wymagany jest dyplom ukończenia szkoły średniej. Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać sprawny sprzęt narciarski (narty, buty i kije), kask narciarski i gogle, ochraniacze slalomowe oraz ubiór narciarski.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Dyplom ukończenia szkoły średniej.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może samodzielnie nauczać narciarstwa na podstawowym i średniozaawansowanym poziomie na zorganizowanych terenach narciarskich. Kwalifikacja może być wykorzystana przez osoby prowadzące zajęcia dla dzieci z narciarstwa w szkołach i przedszkolach narciarskich. Kwalifikacja kierowana jest również do osób, które w ramach własnej działalności gospodarczej chcą prowadzić zajęcia z narciarstwa. Osoby posiadające kwalifikację mogą również znaleźć zatrudnienie u organizatorów turystyki w czasie turnusów zimowych związaną z animacją czasu wolnego. Kwalifikacja może być również wykorzystana przez nauczycieli realizujących zajęcia z narciarstwa w placówkach oświatowych oraz kołach zainteresowań dla uczniów. Osoba posiadająca kwalifikacje z obszaru narciarstwa alpejskiego, może zdobywać inne kwalifikacje w obszarze sportów śnieżnych.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 15 godzin zajęć na śniegu i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez Instytucje Certyfikujące kwalifikację "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" lub podmioty przez nie wskazane.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Dostępne dane statystyczne dotyczące rynku pracy wskazują, że istnieje rażąca nierównowaga pomiędzy popytem a podażą w zakresie kadr szkoleniowych opisywanej kwalifikacji, np. tylko w pierwszym okresie ferii zimowych (druga połowa stycznia 2018) w Polsce organizatorzy turystyki oficjalnie wskazali na brak ponad 1800 osób posiadających kompetencje do bezpiecznego prowadzenia zajęć narciarskich. Uprawianie narciarstwa alpejskiego w jego różnych formach w sposób regularny - powyżej 8 dni rocznie - deklaruje około 3 MLN polskich obywateli. Najwięcej lekcji narciarskich realizowanych jest z dziećmi. W krajach alpejskich ok.10% uprawiających narciarstwo wymaga opieki i szkolenia przez osoby posiadające opisane kwalifikacje. W Polsce odsetek ten wynosi ok. 5%, ale będzie rósł wraz ze wzrostem PKB per capita. Z uwagi na warunki klimatyczne w Polsce i Europie opisywane kwalifikacje cząstkowe mogą być wykorzystywane zarobkowo przez około 7 tygodni w roku, zatem nie mogą być podstawowym źródłem utrzymania. Szacuje się, że zapotrzebowanie na kwalifikację "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" może wynosić nawet 15 tysięcy w perspektywie 10 lat [1]. Ponadto należy zwrócić uwagę, że rozwój stacji narciarskich zachęca do wizyt w Polsce mieszkańców krajów sąsiednich. Zorganizowane wyjazdy wakacyjne oraz wyjazdy polskich rodzin z dziećmi w góry generują coraz większe zapotrzebowanie na instruktorów posiadających tę kwalifikację. Uzyskiwanie kwalifikacji przez osoby pracujące z dziećmi przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na stokach oraz podniesienia jakości usług świadczonych przez instruktorów. [1] International Report on Snow & Mountain Tourism, dostępne na: http://www.vanat.ch/RM-world-report-2017-vanat.pdf
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym zestaw 2. efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego" jest: - posiadanie minimum drugiej klasy sportowej w narciarstwie alpejskim, której okres ważności upłynął nie później niż w ciągu ostatnich 3 lat. Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się są: - ważna legitymacja Instruktora Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Narciarskich PZN (SITN), wydana nie później niż w ciągu 2 lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację o nazwie "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" statusu włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), - dyplom instruktora sportu w narciarstwie alpejskim wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, - dyplom instruktora rekreacji w narciarstwie zjazdowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja weryfikacyjna składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący Komisji musi spełniać następujące warunki: - posiada co najmniej kwalifikację pełną Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) 7, - posiada ważny stopień Instruktora Wykładowcy SITN PZN narciarstwa zjazdowego, - posiada poświadczone doświadczenie w zakresie kształcenia i egzaminowania instruktorów narciarstwa zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat, - posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, minimum 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiada kwalifikację pełną PRK 7, - posiada współczynnik obliczeniowy dla ustalenia czasu wzorcowego w slalomie i slalomie gigancie równy lub większy niż 0.87, - posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, min. 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji Weryfikacja składa się z 3 części. Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dotyczy zestawu 1. efektów uczenia się "Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa" i zestawu 3. "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Przygotowuje plan zajęć narciarskich". Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach rzeczywistych (zimowych, na stoku) połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Dotyczy 2. zestawu efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego". Dopuszczalne jest zastosowanie metody dowodów i deklaracji. Część praktyczna składa się z: demonstracji technik narciarskich oraz sprawdzianu sportowego. W ramach demonstracji technik narciarskich oceniane są: wybrana przez Komisję Walidującą a) jedna z technik z obszaru ewolucji kątowych, b) jedna z technik z obszaru skrętów równoległych ślizgowych, c) jedna z technik skrętów równoległych ciętych. Jazda techniczna oceniana jest w skali 1-10 pkt. Jazdę techniczną zalicza uzyskanie łącznie minimum 24 pkt. Przyjmuje się następujące kryteria oceny: 0-3,5 pkt - pokaz uniemożliwiający zidentyfikowanie demonstrowanej techniki, 4-5,5 pkt - demonstracja ewolucji obarczona wieloma błędami, np. niewłaściwa pozycja narciarska, złe ustawienie nart, niewłaściwy impuls skrętny, zaburzona sekwencja ruchów, niewłaściwy ślad itp., 6-6,5 pkt - prawidłowa demonstracja ewolucji, poprawna pozycja narciarska, dopuszczalne pojedyncze błędy asymetrii śladu i skrętu, 7-7,5 pkt - jak wyżej, jednakże obok poprawności technicznej swoboda demonstracji uwzględniająca świadomość czasu i przestrzeni, 8-8,5 pkt - jak wyżej, lecz z uwzględnieniem symetrii techniki skrętów (skręty w lewo i prawo równie swobodne i poprawne), pełna kontrola prędkości, pojedyncze skręty dynamiczne (dotyczy: śmigu, skrętu NW i skrętu równoległego), 9-9,5 pkt - dynamiczna jazda w optymalnym tempie, charakteryzująca się dużą powtarzalnością ruchów, pełna kontrola toru przejazdu, dozwolone małe błędy (asymetria rąk, pojedyncze odchylenie czy oderwanie nart od podłoża itp.),10 pkt - bezbłędna, swobodna i dynamiczna demonstracja, skręty o dużej powtarzalności. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu sportowego jest uzyskanie łącznie w GS i SL minimum 12 pkt z 20 możliwych (ale nie mniej niż 5 pkt w każdej konkurencji). W każdej konkurencji możliwe jest uzyskanie maksymalnie 10 pkt. Utrata do 4% czasu wzorcowego w GS i do 5% w SL nie skutkuje stratą punktów. Utrata do 6% w GS i do 7,5% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o 0,5 pkt, do 8% w GS i do 10% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o kolejny 0,5 pkt i tak dalej. Czas wzorcowy dla mężczyzn osobno dla każdego z dwóch przejazdów w konkurencjach GS i SL jest średnią z dwóch najlepszych czasów przejazdów osób (minimum 2 osoby) ustalających czas wzorcowy pomnożonych przez ich aktualne współczynniki korygujące i stanowi równoważnik 10 pkt. Czas wzorcowy dla kobiet wynosi 105% czasu wzorcowego dla mężczyzn. Ustalający czas musi przejechać trasę co najmniej 2 razy, w tym raz przed i raz po wszystkich uczestnikach walidacji. Aktualne współczynniki korygujące (przypisane na podstawie wyników uzyskanych w ogólnopolskim teście kalibracyjnym organizowanym w porozumieniu z Polskim Związkiem Narciarskim) osób ustalających czasy przejazdów, którymi mogą być członkowie komisji lub inne osoby posiadające aktualne współczynniki korygujące (nie niższe niż 0,87) w SL i GS, będą podawane przed rozpoczęciem tej części weryfikacji. Dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego w przypadku uzyskania przez uczestnika walidacji wyniku w przedziale 10-11,5 pkt w jeździe sportowej przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Dla uczestników walidacji w wieku 45 lat (kalendarzowo) lub starszych minimalna liczba punktów zaliczająca jazdę sportową (GS + SL) wynosi 10 (ale nie mniej niż 4 pkt w każdej konkurencji). W przypadku uzyskania przez uczestnika w jeździe sportowej wyniku w przedziale 8-9,5 pkt, dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Informacja o czasach wzorcowych podawana jest kandydatom po zakończeniu przejazdów wszystkich uczestników i ustalających czasy (może być umieszczona na ogólnodostępnej tablicy). Asesorzy podają maksymalne czasy odpowiadające konkretnym punktom, osobno dla kobiet i mężczyzn. Bezpośrednio po przejeździe uczestnik poznaje swój rzeczywisty czas przejazdu. Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawach: 3 "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" i 4 "Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich". Instytucja Certyfikująca musi zapewnić: - grupę dzieci umożliwiającą przeprowadzenie zajęć, - dostęp do zorganizowanego stoku narciarskiego o długości min. 500 m (przygotowanego i zabezpieczonego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach na zorganizowanych terenach narciarskich), zapewniającego możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie (SL) i slalomie gigancie (GS), - dostęp do wyciągu narciarskiego, - 50 tyczek slalomowych, - wiertarkę, - klucz do tyczek, - 2 radiotelefony, - elektroniczny pomiar czasu, - komputer, - kamerę, - fladry do grodzenia trasy, - apteczkę pierwszej pomocy, - salę zapewniającą możliwość przeprowadzenia egzaminu teoretycznego.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2022-07-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2022-08-25 r., poz. 827)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
360
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2032-08-25
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13954
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach konsultacji środowiskowych udział wzięło 6 podmiotów, w tym 5 aprobujących wniosek. Drobne uwagi z etapu konsultacji i opinii specjalistów zostały wyjaśnione w trakcie procedowania wniosku o włączenie do ZSK i w ostatecznej ocenie uznano, że istnieją ważne przesłanki społeczno-gospodarcze przemawiające za włączeniem kwalifikacji do ZSK, wskazując głównie na potrzebę zagwarantowania prowadzenia zajęć sportowych na stoku przez wykwalifikowaną kadrę, w szczególności w przypadku zajęć z dziećmi.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację planuje i prowadzi zajęcia, których celem jest przygotowanie uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, do bezpiecznego korzystania z infrastruktury narciarskiej i czerpania radości z uprawiania rekreacyjnego narciarstwa. Doskonali poziom ich sprawności fizycznej, narciarskich umiejętności ruchowych i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu, urządzeń wyciągowych i terenów narciarskich oraz kształtuje postawy etyczne. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. Organizuje, planuje, prowadzi i nadzoruje zajęcia. Wspomaga uczestników, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Zapewnia bezpieczną organizację zajęć, będąc świadomym odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Posiada umiejętności swobodnej jazdy na nartach i demonstracji nauczanych technik narciarskich. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w górach, założeń metodyki nauczania oraz podstaw ontogenezy człowieka.
Zestawy efektów uczenia się
1. Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tłumaczy podstawy teorii i metodyki w procesie nauczania narciarstwa alpejskiego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania narciarstwa, np. dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne
- omawia strukturę i specyfikę zajęć narciarskich
- omawia dydaktyczne zasady nauczania
- opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania narciarstwa
2. Tłumaczy biologiczne podstawy wysiłku fizycznego podczas zajęć narciarskich ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- wymienia ruchy w stawach oraz ciała w trzech płaszczyznach
- omawia krzywą intensywności wysiłku fizycznego zajęć narciarskich
- opisuje specyficzne cechy rozwoju psychicznego, fizycznego lub motorycznego w różnych etapach ontogenezy
3. Wyjaśnia zasady diagnozowania, korekty i oceny w procesie nauczania/uczenia się narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby diagnozy, w tym uzyskiwania informacji na temat stanu psychofizycznego, potrzeb oraz oceny przebiegu procesu nauczania
- opisuje zasady udzielania informacji zwrotnej nt. przebiegu ruchu, w tym korygowania błędów
- wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji celów, metod lub środków w procesie nauczania
4. Wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas rekreacyjnego uprawiania narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady dekalogu Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS)
- opisuje obiektywne lub subiektywne zagrożenia wynikające z uprawiania narciarstwa
- opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, m.in. nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń instruktora
- opisuje zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń wyciągowych
- wymienia najczęściej występujące urazy specyficzne dla narciarstwa
- opisuje zasady postępowania w razie wypadku na stoku
- wyjaśnia zasady doboru sprzętu lub ekwipunku narciarskiego
- opisuje zakres odpowiedzialności prawnej instruktora narciarstwa
5. Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania/uczenia się w narciarstwie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami zajęć lub w obrębie grupy
- opisuje techniki motywacji w procesie nauczania
- opisuje sposoby zarządzania stresem, redukcji lęku i strachu u ucznia
- opisuje style prowadzenia zajęć, np. autokratyczny, demokratyczny, liberalny
2. Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Demonstruje techniki narciarskie
Kryteria weryfikacji:
- demonstruje wybraną technikę z obszaru ewolucji kątowych
- demonstruje wybraną technikę z obszaru skrętów równoległych ślizgowych
- demonstruje wybraną technikę skrętów równoległych ciętych
2. Demonstruje umiejętności sportowe
Kryteria weryfikacji:
- przejeżdża trasę slalomu giganta (GS) zgodnie z limitem czasowym
- przejeżdża trasę slalomu (SL) zgodnie z limitem czasowym
3. Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- gromadzi informacje uzyskane na podstawie obserwacji lub wywiadu niezbędne do planowania przebiegu zajęć
- obserwuje stan przygotowania psychofizycznego uczestników zajęć i poziom posiadanych przez nich umiejętności narciarskich
2. Przygotowuje plan zajęć narciarskich
Kryteria weryfikacji:
- ustala cele dydaktyczne
- planuje proces dydaktyczny dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów w oparciu o wiek, możliwości psychofizyczne oraz posiadane umiejętności uczestnika
- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć, czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, wiek uczestników i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w narciarstwie terminologii
4. Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje proces nauczania/uczenia się jazdy na nartach ze szczególnym uwzględnieniem dzieci
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, m.in. obserwuje stan psychofizyczny, kontroluje sprzęt i ubiór uczestników
- przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć
2. Realizuje zajęcia na stoku
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia cele i zadania zajęć
- prowadzi rozgrzewkę
- utrzymuje kontakt z grupą, np. reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami
- egzekwuje zgodne z kodeksem narciarskim ustawienie grupy uczestników podczas zajęć
- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom obserwację prezentowanych ćwiczeń i słyszalność komunikatów
- stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika
- dobiera, opisuje i demonstruje ćwiczenia dostosowane do wieku, możliwości psychofizycznych oraz umiejętności uczestników
- nadzoruje, asekuruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników
- koryguje postawę ciała i błędne wykonywanie ruchów uczestników
- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały
- demonstruje zgodną z kodeksem narciarskim postawę i zachowanie na stoku
- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej
Wnioskodawca:
Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa Polskiego Związku Narciarskiego
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki