
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
instruktor-wykładowca w nordic walkingu
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-01-27
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 4)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy dla kandydatów na stopień instruktora w nordic walkingu, w zróżnicowanym terenie i przy wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny, teorii sportu oraz zagadnień metodyczno-dydaktycznych związanych z nauczaniem czynności ruchowych. Posiada wiedzę z zakresu fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego na różnym poziomie zdrowia i sprawności ruchowej. Przygotowuje plany szkoleń w oparciu o cele, treści, metodykę i formy prowadzenia zajęć. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do działań wspierających dyscyplinę oraz jest gotowa do organizowania i prowadzenia wydarzeń o charakterze zdrowotno-rekreacyjno-sportowym.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacją szczególnie zainteresowane mogą być:
osoby prowadzące szkolenia sportowe z nordic walkingu;
osoby pracujące jako instruktorzy nordic walkingu, które chcą rozszerzyć swoje kwalifikacje;
osoby, które ukończyły kursy z ww. zakresu i chcą potwierdzić swoje kompetencje.
osoby prowadzące szkolenia sportowe z nordic walkingu;
osoby pracujące jako instruktorzy nordic walkingu, które chcą rozszerzyć swoje kwalifikacje;
osoby, które ukończyły kursy z ww. zakresu i chcą potwierdzić swoje kompetencje.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie:
- kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z nordic walkingu" z poziomem 3 PRK lub tytułu instruktora nordic walkingu,
- udokumentowanych co najmniej 200 godzin prowadzenia zajęć z zakresu dydaktyki zajęć nordic walkingu w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami,
- kwalifikacji pełnej z poziomem 6 PRK z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu lub dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu.
- kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z nordic walkingu" z poziomem 3 PRK lub tytułu instruktora nordic walkingu,
- udokumentowanych co najmniej 200 godzin prowadzenia zajęć z zakresu dydaktyki zajęć nordic walkingu w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami,
- kwalifikacji pełnej z poziomem 6 PRK z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu lub dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca niniejszą kwalifikację może prowadzić proces dydaktyczno-szkoleniowy instruktorów nordic walkingu.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest udział w konferencji aktualizującej wiedzę w obszarze szkolenia nordic walking w wymiarze minimum 2 dni (16 godzin), prowadzonej przez instytucje certyfikujące (IC) kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" lub podmioty rekomendowane przez IC.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
W ostatnich latach w Polsce można zauważyć dynamiczny wzrost zainteresowania różnymi formami aktywnego spędzania czasu co dotyczy także nordic walkingu. Potwierdzają to między innymi dane Polskiego Stowarzyszenia Nordic Walking, które od 2010 roku przeszkoliło ok. 1000 instruktorów (tj. około 125 osób rocznie). Nowa rzeczywistość wymaga zatem przygotowania kadr trenerskich, które będą w stanie w sposób profesjonalny przygotować instruktorów w szerokim zakresie kompetencji do prowadzenie zajęć szkoleniowych na każdym etapie ontogenetycznego rozwoju, każdym poziomie sprawności czy zdrowia. Kwalifikacja daje również możliwość rozwoju współpracy wykwalifikowanym trenerom ze sportowcami, którzy poszukują różnych form treningu uzupełniającego. Włączenie kwalifikacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji stanowi więc odpowiedź na wyraźnie odczuwalny brak wykwalifikowanej kadry trenerskiej, która będzie w stanie zgodnie z aktualną wiedzą dydaktyczno-metodyczną podnosić kompetencje instruktorów.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
W ZRK brak jest kwalifikacji o zbliżonym charakterze. Niemniej jednak niektóre zestawy lub efekty uczenia się są możliwe do osiągnięcia w toku studiów na wydziałach kultury fizycznej, sportu lub kierunkach pokrewnych.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji
1.1 Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji:
- test teoretyczny,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- analiza dowodów i deklaracji,
- rozmowa z komisją (wywiad swobodny),
- prezentacja.
1.2 Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego(-cej) komisji.
Przewodniczący(-ca) komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej, - posiadać tytuł trenera nordic walking lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.
Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać:
- kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,
- tytuł trenera nordic walkingu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.
Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W części pierwszej za pomocą testu teoretycznego weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nodic walkingu".
W części drugiej:
a) za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją weryfikowany jest efekt uczenia "Prowadzi wykład" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu",
b) za pomocą analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową weryfikowane są efekty uczenia się "Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych" oraz "Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy" z zestawu
2. "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu" oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawów:
3. "Wspieranie rozwoju dyscypliny",
4. "Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu",
5. "Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking".
Instytucja certyfikująca zapewnia:
- salę z wyposażeniem multimedialnym (środki umożliwiające wygłoszenie wykładu),
- listę zagadnień do wykładu z następujących obszarów: motoryczność w nordic walkingu, biomechanika marszu w nordic walkingu, fizjologia wysiłku w nordic walkingu, metody nauczania techniki marszu nordic walking, komunikacja dydaktyczna podczas zajęć z nordic walkingu, zdrowotne aspekty nordic walking, marsz nordic walking w sytuacjach ograniczenia zdrowia człowieka, nordic walking dla różnych grup wiekowych i społecznych.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się warunków dla etapów identyfikowania i dokumentowania
1.1 Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji:
- test teoretyczny,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- analiza dowodów i deklaracji,
- rozmowa z komisją (wywiad swobodny),
- prezentacja.
1.2 Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego(-cej) komisji.
Przewodniczący(-ca) komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej, - posiadać tytuł trenera nordic walking lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.
Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać:
- kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,
- tytuł trenera nordic walkingu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.
Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W części pierwszej za pomocą testu teoretycznego weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nodic walkingu".
W części drugiej:
a) za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją weryfikowany jest efekt uczenia "Prowadzi wykład" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu",
b) za pomocą analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową weryfikowane są efekty uczenia się "Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych" oraz "Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy" z zestawu
2. "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu" oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawów:
3. "Wspieranie rozwoju dyscypliny",
4. "Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu",
5. "Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking".
Instytucja certyfikująca zapewnia:
- salę z wyposażeniem multimedialnym (środki umożliwiające wygłoszenie wykładu),
- listę zagadnień do wykładu z następujących obszarów: motoryczność w nordic walkingu, biomechanika marszu w nordic walkingu, fizjologia wysiłku w nordic walkingu, metody nauczania techniki marszu nordic walking, komunikacja dydaktyczna podczas zajęć z nordic walkingu, zdrowotne aspekty nordic walking, marsz nordic walking w sytuacjach ograniczenia zdrowia człowieka, nordic walking dla różnych grup wiekowych i społecznych.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się warunków dla etapów identyfikowania i dokumentowania
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-01-04 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-01-27 r., poz. 123)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
240
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-01-27
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13974
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach konsultacji środowiskowych uzyskano 3 opinie aprobujące projekt kwalifikacji i 2 opinie specjalistów, 1 pozytywna, 1 negatywna, która w opinii Rady do spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej nie wiązała się z merytoryczną stroną kwalifikacji. Eksperci zauważyli nieścisłości związane z efektami uczenia się i kryteriami weryfikacji i specyfiką kwalifikacji wraz z jej nazwą - podjęto pracę we współpracy z wnioskodawcą o uściślenie i poprawienie opisu, gdzie zasadne.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy dla kandydatów na stopień instruktora-wykładowcy w nordic walkingu, w zróżnicowanym terenie i przy wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny, teorii sportu oraz zagadnień metodyczno-dydaktycznych związanych z nauczaniem czynności ruchowych. Posiada wiedzę z zakresu fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego na różnym poziomie zdrowia i sprawności ruchowej. Przygotowuje plany szkoleń w oparciu o cele, treści, metodykę i formy prowadzenia zajęć. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do działań wspierających dyscyplinę oraz jest gotowa do organizowania i prowadzenia wydarzeń o charakterze zdrowotno-rekreacyjno-sportowym.
Zestawy efektów uczenia się
1. Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia podstawy dydaktyki i metodykę zajęć z nordic walkingu
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje dydaktyczne formy organizacji zajęć, behawioralne lub poznawcze; formy organizacyjne procesu dydaktycznego/szkoleniowego,
- omawia procesy komunikacji dydaktycznej,
- rozpoznaje i rozwiązuje sytuacje trudne podczas zajęć ruchowych,
- wyjaśnia i tłumaczy procesy metodyczne w nauczaniu ruchu,
- rozumie różnice w nauczaniu ruchu na różnym etapie ontogenetycznym,
- wyjaśnia i tłumaczy prawa rządzące procesami motywacji w nauczaniu ruchu.
2. Omawia zajęcia szkoleniowe dla instruktorów z podstaw treningu zdrowotnego w nordic walkingu
Kryteria weryfikacji:
- omawia cele treningu zdrowotnego,
- omawia cele i efekty nauczania ruchu w różnych schorzeniach (np. kardiologicznych, angiologicznych, neurologicznych),
- omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w treningu nordic walking,
- omawia zasady właściwego odżywiania się opartego o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),
- wskazuje główne grupy mięśniowe zaangażowane w trakcie marszu nordic walking,
- opisuje i objaśnia biomechanikę ruchów w technice marszu nordic walking,
- charakteryzuje rodzaje wysiłku podczas marszu nordic walking,
- opisuje strukturę motoryczności człowieka,
- omawia zasady kształtowania zdolności motorycznych,
- omawia zasady bezpiecznej organizacji zajęć,
- omawia wpływ szkodliwych czynników zewnętrznych na organizm w trakcie marszu nordic walking.
3. Charakteryzuje sprzęt i nowe technologie stosowane w treningu nordic walking
Kryteria weryfikacji:
- omawia trendy w nordic walkingu w zakresie technologii, sprzętu i wyposażenia;
- omawia urządzenia i aplikacje wspomagające rejestrację i analizę treningu nordic walking.
2. Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
- omawia kryteria kwalifikacji do grup szkoleniowych;
- kwalifikuje uczestników do grup szkoleniowych.
2. Planuje proces dydaktyczno- -szkoleniowy
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje grupę szkoleniową,
- określa cele szkolenia,
- omawia założenia programu procesu dydaktyczno-szkoleniowego,
- omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie powszechnym,
- omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych z kijkami do nordic walkingu,
- omawia zagadnienia związane z zasadami bezpieczeństwa uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych,
- omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w procesie dydaktyczno-szkoleniowym,
- ocenia poziom umiejętności i przygotowanie uczestników w zakresie programu szkoleniowo-dydaktycznego,
- przygotowuje plan dydaktyczno-szkoleniowy dla określonej grupy, w tym określa termin, miejsce, czas i treści programowe,
- określa metody, środki i formy prowadzenia zajęć szkoleniowych, dostosowane do warunków atmosferycznych oraz specyfikacji terenu.
3. Prowadzi wykład
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje i referuje wykład w zakresie przygotowania uczestników do prowadzenia zajęć z nordic walkingu zgodny z tematem wskazanym
- przez komisję walidacyjną, zwaną dalej "komisją",
- nawiązuje i utrzymuje kontakt ze słuchaczami, w tym powitanie i pożegnanie uczestników,
- stosuje środki wzbogacające przekaz (np. prezentacja multimedialna, plansze, filmy instruktażowe, sprzęt sportowy, odzież sportowa, itp.),
- posługuje się językiem komunikacji dydaktycznej.
3. Wspieranie rozwoju dyscypliny
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje, organizuje i promuje wydarzenia
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje plan wydarzeń zdrowotno-rekreacyjno-sportowych: scenariusz, promocję, program, regulamin, zadania organizatora z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- wymienia zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, wydawnictwa),
- wskazuje zagadnienia, które wymagają uzupełnienia w zakresie wiedzy,
- omawia zasady współpracy z otoczeniem, np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami lub innymi interesariuszami,
- przygotowuje i upowszechnia materiały audiowizualne, np. filmy, fotografie po wydarzeniach.
2. Rozwija dyscyplinę nordic walking
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje materiały szkoleniowe, np. drukowane, audiowizualne, sensoryczne,
- występuje jako ekspert w kontaktach z otoczeniem,
- współpracuje z interesariuszami nordic walkingu.
4. Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tworzy narzędzia walidacyjne
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje pytania i zadania, uwzględniające efekty uczenia się i nauczania ruchu w nordic walkigu,
- wykazuje się umiejętnością interpretowania kryteriów oceny w odniesieniu do indywidualnych przypadków,
- wyjaśnia zagadnienia związane z obiektywnością, trafnością i rzetelnością procesu.
2. Waliduje umiejętności dydaktyczno-szkoleniowe
Kryteria weryfikacji:
- stosuje narzędzia walidacji,
- rozróżnia rodzaje i formy informacji zwrotnej,
- dokumentuje proces walidacji.
5. Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zagadnienia z zakresu szkoleń nordic walkingu
Kryteria weryfikacji:
- omawia zagadnienia związane z organizacją zajęć nordic walking w stosunku do rodzaju pory roku oraz specyfikacji terenu,
- omawia zagadnienia związane ze szkoleniem uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych z użyciem kijków do nordic walkingu,
- omawia przykłady ćwiczeń kształtujących zdolności motoryczne i doskonalących technikę nordic walking stosowanych w instruktażu nordic walking,
- omawia schemat szkolenia w zakresie nordic walkingu,
- omawia schematy zachowań uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa (m.in. odstępy pomiędzy ćwiczącymi, liczebność w grupie).
2. Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania techniki nordic walking
Kryteria weryfikacji:
- omawia zagadnienia związane ze stosowaniem metod procesu dydaktyczno-szkoleniowego dostosowanych do specyfiki terenu i warunków atmosferycznych,
- omawia etapy procesu szkoleniowego w nauczaniu techniki nordic walking,
- omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych,
- omawia potrzebę dostosowania poziomu trudności ćwiczeń kształtujących i doskonalących technikę nordic walking,
- omawia potrzebę pozyskiwania informacji zwrotnej (tzw. feedback) od uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych.
3. Prowadzi szkolenia dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia cele uczestnikom szkolenia,
- przeprowadza jednostkę szkoleniową dla instruktorów nordic walkingu,
- nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami,
- stosuje techniki komunikacji międzyludzkiej, werbalnej i niewerbalnej,
- aktywizuje uczestników szkolenia.
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking
|
Wnioskodawca:
Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki