
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Instruktor wspinaczki sportowej
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-01-18
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 4)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspomaga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić i nadzorować zajęcia i szkolenia na kursach wspinaczkowych na sztucznych obiektach oraz w terenie skalnym nie mającym charakteru wysokogórskiego na drogach ubezpieczonych, jak również nauczać wspinaczki sportowej w ramach własnej działalności gospodarczej lub jako instruktor w klubach wspinaczkowych.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Uzyskaniem kwalifikacji mogą być szczególnie zainteresowani: - osoby prowadzące szkolenia z wspinaczki sportowej w ośrodkach sportowych, ściankach wspinaczkowych, klubach itp., które chcą potwierdzić swoje kwalifikacje; - osoby uprawiające wspinaczkę sportową, które chciałyby uzyskać kwalifikację z obszaru nauczania wspinaczki sportowej; - osoby posiadające kwalifikację w innych sportach, które chciałyby rozszerzyć zakres swoich kwalifikacji; - studenci i absolwenci uczelni wyższych z kierunków związanych z sportem lub turystyką; Kwalifikacją mogą być zainteresowane także: - osoby aktywne fizycznie poszukujące nowych atrakcyjnych dróg rozwoju zawodowego np. byli sportowcy wyczynowi; - osoby poszukujące pracy w sektorze sportu i rekreacji.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: - pełną zdolność do czynności prawnych, - prowadzenie 20 dróg w stopniu trudności minimum 7a, w minimum dwóch różnych rejonach skalnych (wykaz przejść), ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy: - ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, - ocena stanu poszkodowanego, - kontrola czynności życiowych, - postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, - podstawowe czynności podtrzymywania życia, - postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, - postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, - postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (oświadczenie o niekaralności), - brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (zaświadczenie lekarskie), - ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie mniejszą niż 200 tys. zł, - inne ubezpieczenia wymagane przez prawo lokalne obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji. Dodatkowo, każdy kandydat posiada: własną atestowaną uprząż wspinaczkową i nieautomatyczny przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5-6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie weryfikacji. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może: - prowadzić i nadzorować zajęcia i szkolenia na kursach wspinaczkowych na sztucznych obiektach oraz w terenie skalnym nie mającym charakteru wysokogórskiego na jednowyciągowych drogach ubezpieczonych; - nauczać wspinaczki w ramach własnej działalności gospodarczej lub jako instruktor w klubach wspinaczkowych. Posiadacz kwalifikacji może również zdobywać inne kwalifikacje w obszarze wspinaczki i alpinizmu.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia są: - odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 12 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 4 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub podmioty przez nie wskazane, - przedstawienie zaświadczenia o ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy: - ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, - ocena stanu poszkodowanego, - kontrola czynności życiowych, - postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, - podstawowe czynności podtrzymywania życia, - postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, - postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, - postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć, - przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg o trudności minimum 7a w trakcie posiadania kwalifikacji. Odnowienie jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upłynięcia terminu ważności certyfikatu.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
W ostatnich latach w Polsce można zauważyć dynamiczny wzrost zainteresowania różnymi formami aktywnego spędzania czasu co dotyczy także wspinaczki. Szacuje się, że w ostatnich 10 latach liczba wspinaczy w Polsce uległa podwojeniu i wynosi około 100 tysięcy osób uprawiających podstawową formę wspinaczki sportowej rekreacyjnie lub wyczynowo. Ścianki wspinaczkowe powstają nawet w niewielkich miejscowościach i na chwilę obecną jest ich w Polsce około 800 (http://www.portalgorski.pl/baza). Wspinaczka jest uznawana za sport podwyższonego ryzyka, gdzie konsekwencje błędu mogą być poważne, obarczone nawet ryzykiem utraty życia. Dlatego też większość osób rozpoczynających wspinaczkę decyduje się na ukończenie kursu wspinaczki. W związku z tym istnieje realne zapotrzebowanie na instruktorów, którzy będą legitymowali się odpowiednimi kwalifikacjami i potrafili przekazywać wiedzę początkującym adeptom wspinaczki tak aby uprawiali ten sport bezpiecznie.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Do tej pory żadna z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego włączonych do ZSK nie potwierdza przygotowania do wykonywania podobnych zadań zawodowych. Natomiast część efektów uczenia się zawartych we wszystkich zestawach może być osiągana w toku studiów o kierunku wychowanie fizyczne, sport, rekreacja ruchowa lub pokrewnym. Jednak osiąganie efektów uczenia się zdefiniowanych dla powyższej kwalifikacji w toku studiów uwarunkowane jest doborem treści kształcenia przez poszczególne uczelnie oraz poziomem przygotowania praktycznego absolwentów.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
- analiza dowodów i deklaracji,
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),
- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 2 osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub legitymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), - odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany, - przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej, - posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.). Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków: - posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 "Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych". Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Wspinaczka jako dyscyplina sportowa" i 3 "Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej". Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinaczkowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 "Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej". Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora. Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają: - plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami, - konspekty poszczególnych zajęć, - kartę praktyk, - pozytywną opinię asesora walidacyjnego. Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia: - miejsce realizacji zajęć, - rodzaje wykonywanych ćwiczeń, - ocenę postępów uczestników zajęć. Opinia asesora musi zawierać ocenę: - znajomości zagadnień technicznych, - znajomości terenu działania, - dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów, - bezpieczeństwa szkolenia, - umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji, - warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego, - warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem, - listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki, - apteczkę pierwszej pomocy, - urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy - są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się.
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
- analiza dowodów i deklaracji,
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),
- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 2 osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub legitymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), - odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany, - przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej, - posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.). Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków: - posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 "Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych". Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Wspinaczka jako dyscyplina sportowa" i 3 "Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej". Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinaczkowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 "Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej". Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora. Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają: - plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami, - konspekty poszczególnych zajęć, - kartę praktyk, - pozytywną opinię asesora walidacyjnego. Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia: - miejsce realizacji zajęć, - rodzaje wykonywanych ćwiczeń, - ocenę postępów uczestników zajęć. Opinia asesora musi zawierać ocenę: - znajomości zagadnień technicznych, - znajomości terenu działania, - dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów, - bezpieczeństwa szkolenia, - umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji, - warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego, - warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem, - listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki, - apteczkę pierwszej pomocy, - urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy - są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-01-04 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-01-18 r., poz. 76)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-01-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
770
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-01-18
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13976
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach konsultacji środowiskowych uzyskano 4 opinie aprobujące projekt kwalifikacji. Uzyskano również 2 pozytywne opinie specjalistów o społeczno-gospodarczym zapotrzebowaniu na kwalifikację. Poprawiono wniosek wszędzie, gdzie zasadne. Opis kwalifikacji uzyskał pozytywną opinię Rady do spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspomaga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki.
Zestawy efektów uczenia się
1. Wspinaczka jako dyscyplina sportowa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje dyscyplinę
Kryteria weryfikacji:
- omawia historię wspinaczki,
- opisuje rolę i zadania instruktora wspinaczki,
- omawia skale wspinaczkowe,
- omawia style i taktyki pokonywania dróg wspinaczkowych (np. w skałach, na boulderach, w czasie zawodów),
- omawia aktualne możliwości uprawiania wspinaczki w Polsce i na świecie,
- omawia różne formacje skalne i techniki ich pokonywania,
- charakteryzuje wspinaczkę jako dyscyplinę sportu oraz formę rekreacji,
- omawia prawa fizyki występujące w czasie uprawiania wspinaczki,
- opisuje zasady utrzymania stabilności ciała w czasie wspinaczki,
- omawia przeciwwskazania do uprawiania wspinaczki,
- omawia przepisy prawne regulujące kwestie dostępu do rejonów wspinaczkowych,
- omawia ścieżki rozwoju umiejętności wspinaczkowych.
2. Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny
Kryteria weryfikacji:
- omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego we wspinaczce w Polsce i na świecie,
- omawia zasady organizacji współzawodnictwa młodzieży,
- omawia zasady rozgrywania konkurencji wspinaczkowych.
3. Charakteryzuje sprzęt wspinaczkowy
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje uprzęży wspinaczkowych,
- omawia rodzaje butów wspinaczkowych,
- omawia rodzaje sprzętu asekuracyjnego i ich zastosowania, w tym przyrządów, lin, taśm, karabinków asekuracyjnych i ekspresów.
4. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
- omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego,
- omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego,
- omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, w tym automatów do autoasekuracji typu trublue,
- omawia zagrożenia naturalne w trakcie wspinaczki w terenie (np. kruszyzna skalna, wyładowania atmosferyczne) i sposoby reagowania na nie,
- omawia zagrożenia w trakcie wspinaczki na sztucznych obiektach (np. łączenie między materacami, dziura w materacu),
- omawia najczęściej występujące urazy w czasie wspinaczki,
- omawia zasady bezpiecznego przebywania w/na obiektach wspinaczkowych,
- omawia bezpieczeństwo własne,
- omawia sygnały alarmowe i reakcje na nie,
- omawia komendy wspinaczkowe,
- omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora wspinaczki,
- omawia rodzaje oraz wymogi dotyczące ubezpieczeń wspinaczy w krajach europejskich.
2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Pokonuje drogę wspinaczkową o trudności 6c z dolną asekuracją
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,
- przywiązuje linę do uprzęży,
- stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera,
- maksymalnie w drugiej próbie pokonuje drogę wspinaczkową, w sposób bezpieczny i poprawny, bez odpadnięcia, stosując w czasie prowadzenia poprawne komendy,
- bezpieczne przewiązuje się przez stanowisko asekuracyjne.
2. Wiąże węzły
Kryteria weryfikacji:
- demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, kluczka, flagowy oraz omawia zasady ich użycia,
- demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik oraz omawia zasady ich użycia.
3. Zakłada stanowisko asekuracyjne
Kryteria weryfikacji:
- buduje stanowisko dla "wędki" z dwóch punktów asekuracyjnych bez punktu centralnego,
- buduje stanowisko dla "wędki" z wykorzystaniem stałego stanowiska z punktem centralnym w sposób oszczędzający kolucho stanowiska,
- buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek).
4. Demonstruje techniki wspinaczkowe
Kryteria weryfikacji:
- demonstruje technikę frontalną,
- demonstruje technikę wspinaczki w przewieszeniu (boczną/skrętną),
- demonstruje technikę stabilizacji ciała (efekt zawiasu),
- demonstruje technikę rozpierania,
- demonstruje technikę odpoczynku.
5. Asekuruje wspinającego się
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,
- wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu,
- stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera,
- asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego,
- asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego,
- wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego,
- reaguje na komendy wspinającego się,
- opuszcza wspinającego się na ziemię,
- klaruje linę i przygotowuje ją do transportu.
6. Demonstruje techniki zjazdu
Kryteria weryfikacji:
- demonstruje technikę samodzielnego zjazdu ze stanowiska w wysokim przyrządzie,
- omawia technikę bezpiecznego wycofania się z drogi wspinaczkowej przed jej ukończeniem z różnego rodzaju punktów asekuracyjnych (ring, spit),
- demonstruje technikę podchodzenia (prusikowania) z użyciem repsznurów.
7. Demonstruje techniki bezpiecznego odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej
Kryteria weryfikacji:
- demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przewieszonej,
- demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przebiegającej trawersem.
3. Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje teorię i metodykę sportu stosowane w planowaniu zajęć ze wspinaczki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania wspinaczki,
- omawia zasady nauczania technik stosowanych we wspinaczce,
- klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania wspinaczki w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,
- charakteryzuje cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle),
- charakteryzuje etapy szkolenia sportowego,
- opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej,
- omawia zasady przygotowania miejsca do zajęć ze wspinaczki.
2. Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania - uczenia się
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami w grupie,
- opisuje techniki motywacji w procesie nauczania,
- opisuje sposoby zarządzania stresem.
4. Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje zajęcia ze wspinaczki
Kryteria weryfikacji:
- określa cel główny szkolenia,
- przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy,
- wyznacza cele jednostki szkoleniowej,
- dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,
- dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,
- planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd.,
- uzasadnia dobór komponentów planu treningowego (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),
- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, z zachowaniem obowiązującej we wspinaczce terminologii.
2. Organizuje zajęcia
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprawdza jego stan techniczny i kompletność,
- przygotowuje miejsce zajęć (np. sprawdza homologację ściany, ułożenie materaców lub crashpadów, natężenie ruchu),
- zakłada stanowiska i przygotowuje liny do wspinaczki z górną asekuracją,
- ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia,
- dokonuje podziału uczestników na zespoły,
- dobiera sprzęt dla uczestników zajęć.
3. Prowadzi zajęcia
Kryteria weryfikacji:
- omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,
- omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych,
- prowadzi rozgrzewkę,
- utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii),
- egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć,
- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,
- stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,
- naucza technik wspinaczkowych,
- dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,
- nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,
- koryguje błędy techniczne i taktyczne,
- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,
- reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,
- omawia zgodne z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie,
- przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne,
- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Alpinizmu
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Alpinizmu
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki