Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-02-14
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 3)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich" jest przygotowana do podejmowania działań zmierzających do wykorzystywania koszykówki w organizacji czasu wolnego. Zachęca uczestników do aktywności sportowej, prowadząc zajęcia wykorzystujące gry, zabawy, ćwiczenia techniczne. Jest również przygotowana do wskazywania zdolności i cech uczestnika zajęć sportowych predysponujących go do uczestniczenia w różnych dyscyplinach sportu. W czasie zajęć sportowych dba o bezpieczeństwo wszystkich jego uczestników.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do:
- osób, które chciałyby zostać animatorami koszykówki;
- osób, które pracują z dziećmi, a chcą zachęcać do aktywności fizycznej poprzez proste formy ruchowe z koszykówki;
- nauczycieli wychowania fizycznego;
- osób, które wspomagają pracę trenera dzieci;
- osób, które organizują amatorskie przedsięwzięcia związane z koszykówką;
- studentów uczelni o kierunku pedagogicznym, wychowanie fizyczne, sport.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie:
- dokumentu poświadczającego ukończone 18 lat,
- oświadczenia o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- oświadczenia o stanie zdrowia pozwalającym na uczestnictwo w procesie walidacji.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do:
- osób, które chciałyby zostać animatorami koszykówki;
- osób, które pracują z dziećmi, a chcą zachęcać do aktywności fizycznej poprzez proste formy ruchowe z koszykówki;
- nauczycieli wychowania fizycznego pragnących podnieść swoje kwalifikacje;
- osób, które wspomagają pracę trenera dzieci;
- osób, które organizują amatorskie przedsięwzięcia związane z koszykówką;
- studentów uczelni o kierunku pedagogicznym, wychowanie fizyczne, sport.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Według ostatnich danych w Polsce obserwuje się niewielki lecz systematyczny przyrost aktywności fizycznej społeczeństwa. W 2018 roku odsetek Polaków w wieku 15-69 lat spełniających kryteria WHO dot. aktywności fizycznej podejmowanej w czasie wolnym kształtuje się na poziomie 23%. Wśród mężczyzn udział osób spełniających zalecenia jest większy niż w grupie kobiet (24% wobec 22%) (Kantar Public, 2018). Jak zapisano w "Programie rozwoju sportu do roku 2020": "Systematyczne podejmowanie aktywności fizycznej jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wysiłek fizyczny w odpowiedniej dawce ma pozytywny wpływ na pozostawanie w zdrowiu, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Wykształcenie nawyku podejmowania aktywności fizycznej, najlepiej już wśród dzieci, sprzyja zwiększeniu sprawności fizycznej oraz zachowaniu prawidłowej masy ciała (s. 17).Obok ogólnych trendów wzrostu aktywności fizycznej, obserwuje się też zwiększenie zainteresowania aktywnością wykorzystującą elementy koszykówki. Podstawowe formy ruchowe (m.in gry i zabawy) wykorzystywane w koszykówce mogą pełnić rolę zachęcającą do udziału w aktywności fizycznej. Wreszcie organizowane są różne przedsięwzięcia sportowe z koszykówki - ligi amatorskie, konkursy sprawnościowe, turnieje, itp. gdzie uczestnicy aktywnie wykorzystują swój czas wolny. Są to przede wszystkim osoby, które nie uczestniczą i niekoniecznie czują potrzebę uczestnictwa w zorganizowanym systemie współzawodnictwa sportowego organizowanego przez właściwy związek sportowy. Takie osoby mogą pomóc w upowszechnieniu dyscypliny w kraju, zachęcając szczególnie dzieci do uczestnictwa w aktywności fizycznej poprzez koszykówkę. Ze względu na charakter wykonywanych koszykarskich ćwiczeń, ważnym jest aby osoba nauczająca była przygotowana do przedstawienia bezpiecznego sposobu ich wykonywania, tak aby przypadkowa kontuzja nie była powodem wyłączenia z zajęć. Aspekt bezpieczeństwa związany z przeprowadzaniem zajęć z wykorzystaniem elementów koszykówki wskazuje na konieczność potwierdzania umiejętności osób zaangażowanych w tego typu zajęciach. Przyrost aktywności fizycznej dzieci i młodzieży może skutkować zwiększonym zainteresowaniem kwalifikacją obejmują zajęcia z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich.

Możliwość potwierdzenia kwalifikacji w ramach ZSK zwiększy również atrakcyjność animatorów na rynku pracy i pozwoli im wykorzystać rosnące zainteresowanie czynnym uprawianiem sportu. Wg "Programu rozwoju sportu do roku 2020" (s. 16) 41,1% gospodarstw domowych ponosi wydatki na sport lub rekreację ruchową (wzrost w stosunku do 2008 r. o 12,2 p. proc., źródło: GUS, "Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej 2012 r.", Warszawa 2013 r.).

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody
Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), obserwacja w wa- runkach symulowanych, test teoretyczny.

1.2. Zasoby kadrowe
Walidacja prowadzona jest przez komisję. Komisja składa się z co najmniej 2 osób, w tym przewodniczącego komisji.
Każdy z członków komisji legitymuje się co najmniej dyplomem trenera klasy drugiej w koszykówce wydanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub posiada równoważną kwalifikację wydaną przez związek sportowy właściwy dla koszykówki lub kwalifikację z obszaru koszykówki z poziomu 5 PRK. Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Efekt uczenia się "Przeprowadza zajęcia i przedsięwzięcia sportowe" sprawdzany jest praktycznie, z wykorzystaniem metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową. Pozostałe efekty uczenia się weryfikowane są za pomocą testu teoretycznego i rozmowy z komisją.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić salę wyposażoną w komputer, projektor oraz ekran. Na potrzeby obserwacji w warunkach symulowanych instytucja certyfikująca musi zapewnić minimum 10 zawodników oraz boisko do koszykówki.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania.1. Etap weryfikacji

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-01-04 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie zajęć z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-02-14 r., poz. 188)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-01-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
50
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-02-14
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13988

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Projekt kwalifikacji podlegał konsultacjom środowiskowym, w ramach których wzięło udział 7 podmiotów. Uzyskane opinie były pozytywnie oceniające projekt. Rynek sportu powszechnego i wyczynowego ma stały potencjał i opiera się na potrzebie w zakresie pozyskania wykwalifikowanych kadr do prowadzenia zajęć z rekreacyjnego uprawiania sportu i początkowego etapu szkolenia w sporcie wyczynowym. Nazwa kwalifikacji trafnie nawiązuje do zadań i kompetencji osób z daną kwalifikacją. Wszystkie opracowane projekty kwalifikacji w obszarze koszykówki (4) stanowią razem spójny obraz ścieżki rozwoju kompetencji wymaganych dla kadry instruktorsko-trenerskiej w koszykówce.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnej realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą, a także dorosłymi amatorami, w tym seniorami, z koszykówki oraz organizowania i prowadzenia przedsięwzięć sportowych, w tym amatorskich turniejów i zawodów. Planuje, organizuje, prowadzi i monitoruje zajęcia z koszykówki zgodnie z zasadami teorii i metodyki sportu. Posługuje się wiedzą dotyczącą rozwoju talentów sportowych uczestników.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Przygotowanie do prowadzenia zajęć i przedsięwzięć sportowych z koszykówki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia teoretyczne podstawy prowadzenia zajęć sportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zagadnienia dydaktyki ogólnej;
  2. Omawia zagadnienia metodyki prowadzenia zajęć sportowych;
  3. Omawia rolę zasady fair play w sporcie;
  4. Wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych w prowadzeniu zajęć sportowych.
2. Zachęca uczestników do aktywności sportowej
Kryteria weryfikacji:
  1. Wskazuje sposoby i metody zachęcania do uczestnictwa w zajęciach sportowych;
  2. Charakteryzuje rolę komunikacji międzyludzkiej w zachęcaniu uczestników do aktywności sportowej;
  3. Omawia możliwości wykorzystania tabel stosowanych w ocenie rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży;
  4. Wskazuje zdolności i cechy uczestnika zajęć sportowych predysponujące go do uczestniczenia w różnych dyscyplinach sportu;
  5. Wskazuje działające w jego środowisku lokalnym organizacje (np. kluby sportowe) prowadzące proces szkoleniowy w różnych dyscyplinach sportu;
3. Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu zajęć sportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia prozdrowotne walory uczestniczenia w aktywności fizycznej;
  2. Omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z uczestnikami zajęć, przeprowadzanego przed rozpoczęciem zajęć;
  3. Omawia zasady bezpieczeństwa w organizacji przestrzeni, doboru ubioru uczestników oraz wykorzystywania sprzętu podczas przeprowadzania zajęć sportowych;
  4. Omawia zasady prawidłowego odżywiania osób uczestniczących w aktywności fizycznej;

2. Prowadzenie zajęć i przedsięwzięć sportowych z koszykówki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje zajęcia i przedsięwzięcia sportowe
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zasady metodyczne prowadzenia zajęć z koszykówki;
  2. Omawia zasady organizacji boiska;
  3. Omawia zasady gry;
  4. Rozpoznaje sygnalizację wykorzystywaną przez sędziów;
  5. Omawia przykłady animacji (gier, zabaw, ćwiczeń technicznych) w koszykówce;
  6. Tworzy konspekt zajęć z koszykówki;
  7. Tworzy scenariusz przedsięwzięcia sportowego, z uwzględnieniem interesariuszy zajęć w koszykówce w ramach sportu dla wszystkich.
2. Przeprowadza zajęcia i przedsięwzięcia sportowe
Kryteria weryfikacji:
  1. Przeprowadza rozgrzewkę przygotowującą do zajęć z koszykówki;
  2. Naucza, w tym demonstruje, objaśnia i omawia warunki stosowania elementów technicznych zgodnie z zasadami metodyki w koszykówce;
  3. Sędziuje fragment meczu;
3. Prowadzi bieżącą ocenę swoich działań
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia narzędzia stosowane w rejestracji i ocenie swojej bieżącej działalności;
  2. Omawia możliwości rozwijania i potwierdzania swoich umiejętności w obszarze prowadzenia zajęć i treningów.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Koszykówki

Wnioskodawca:

Polski Związek Koszykówki

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH