Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-09-11
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 7)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do tworzenia integralnej kultury zarządzania organizacją w tenisie stołowym. Konstruuje system szkolenia, pojmowany jako struktura integrująca kompetencje wszystkich interesariuszy systemu w celu uzyskania maksymalnej efektywności. Podejmowane działania rozumie jako praktykowanie stałego rozwoju siebie, zespołu i organizacji. Potwierdzenie określonych dla kwalifikacji efektów uczenia się jest istotne z punktu widzenia rozwoju tenisa stołowego w Polsce.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: - osób posiadających certyfikat poświadczający posiadanie kwalifikacji "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym"; - osób posiadających dyplom trenera klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz.U. poz. 829); - osób realizujących projekty organizacyjno-szkoleniowo-badawcze o charakterze systemowym i systemowo znaczącym w tenisie stołowym; - kadr organizatorskich i szkoleniowych odpowiedzialnych za system szkolenia w tenisie stołowym na różnych szczeblach; - wykładowców, pracowników naukowych na uczelniach sportowych.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" na 6 poziomie PRK lub - dyplom trenera klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może pełnić funkcję: - trenera koordynatora Szkoły Mistrzostwa Sportowego (SMS); - trenera koordynatora kadry wojewódzkiej, narodowej, ponadnarodowej; - dyrektora sportowego np. PZTS-u; - koordynatora szkolenia ośrodków szkoleniowych; - dyrektora Ośrodka Szkolenia Sportowego Młodzieży (OSSM); - eksperta w instytucjach zarządzania sportem - w instytucjach krajowych (np. Ministerstwo Sportu i Turystyki, Instytut Sportu - PIB, PKOl) i międzynarodowych (np. ITTF, ETTU).

Zapotrzebowanie na kwalifikację

"Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie" (M. Gandhi). Kwalifikacja "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" jest odpowiedzią na najważniejsze, palące potrzeby i wyzwania dyscypliny w zakresie potwierdzania umiejętności osób, które mogą zajmować najwyższe stanowiska w systemie szkolenia i organizacji, by przyczyniać się do jej rozwoju. Osiągnięcie celów, jakie stoją przed dyscypliną, wiąże się z koniecznością zdefiniowania oraz określenia budowy organizacji i systemu szkolenia, a to z koniecznością m.in. przygotowania kadry kierowniczej. Zapotrzebowanie na kwalifikację wynika również z potrzeby skonstruowania uporządkowanego, spójnego systemu rozwoju zawodowego trenerów i precyzyjnego określenia ścieżki potwierdzania ich kwalifikacji. Jednym z celów określonych w Narodowym Programie Rozwoju Tenisa Stołowego jest rozwinięcie, w ramach każdego ośrodka, kultury opartej na zasadach stałego dążenia do mistrzostwa osobistego, synergii (współpracy) oraz konstruktywnej komunikacji wszystkich uczestników programu (organizatorów, trenerów oraz zawodników, rodziców, nauczycieli itp.). Aby było to możliwe, niezbędne jest potwierdzenie umiejętności kompetentnych, dojrzałych, dążących do mistrzostwa osobistego, systemowo i integralnie myślących organizatorów systemu szkolenia w tenisie stołowym oraz trenerów. Osoby posiadające kwalifikację mogą być - zgodnie z celami Programu - konstruktorami takiego systemu szkolenia w tenisie stołowym, a także pełnić rolę ambasadorów rozwoju dyscypliny w Polsce. Integralne przywództwo przyczyni się do podniesienia efektywności organizacji w zakresie zdefiniowania i strukturyzacji takich obszarów, jak podział obowiązków, decyzyjność, odpowiedzialność, sprawność, sprawczość itd. Analizy problematyki zarządzania pokazują, że organizacja rozwija się na taki poziom, jaki osiąga jej kierownictwo [15]. Można stwierdzić, że organizacja tenisa stołowego w Polsce potrzebuje kompetentnych przywódców na wszystkich szczeblach, którzy przyczynią się do rozwoju systemu. Osoby, które myślą systemowo (m.in. "widzą całe pole bitwy", "wiedzą, gdzie stuknąć młotkiem", potrafią prowadzić ludzi "od <> do <>" - [11], mają szansę osiągać wysoką efektywność przy pełnym wykorzystaniu czasu, pieniędzy i wysiłku ("Save Your-Self Time Energy Money"). Umiejętności określone dla niniejszej kwalifikacji skupiają się na trzech elementarnych kategoriach związanych nierozerwalnie z potrzebą integralnych przywódców: praca nad sobą, kultura oraz organizacja systemu. Integralny przywódca działa zgodnie z integralnymi teoriami, opisanymi w pracach takich autorów, jak m.in.: Tadeusz Kotarbiński, Marian Mazur, Józef Kossecki, Aneta Anna Wiktorzak, Otto Scharmer, Peter Senge, Marc Joyner, David Allen czy Frederic Laloux. Literatura: Allen D., Getting things done czyli sztuka bezstresowej efektywności, tłum. Z. Waśko z wykorzystaniem fragmentów książki "Getting things done czyli sztuka bezstresowej efektywności" w tłumaczeniu M. Kapeli, Gliwice 2016. Beck D.E., Cowan Ch.C., Spiral dynamics: mastering values, leadership, and change : exploring the new science of memetics, Malden 2013. Collins J., Od dobrego do wielkiego, MT Biznes 2018. Grycan J., Integralny tenis stołowy : jak sport może zmienić twój świat na dużo lepsze miejsce do życia, Kraków 2007. Joyner M., Simpleology:The Simple Science of Getting What You Want, New Jersey 2007. Kabat-Zinn J., Życie, piękna katastrofa, tłum. R. Skrzypczak, Warszawa 2018. Kossecki J., Metacybernetyka, Warszawa 2015. Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław 2000. Laloux F., Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, Warszawa 2015 Mazur M., Cybernetyka i charakter, Warszawa 1999. Millman D., Siła spokoju: droga miłującego pokój wojownika, tłum. M. Tarnowski, Poznań 2019. Scharmer O., Theory U: leading from the future as it emerges: the social technology of presencing, San Francisco 2009. Senge P., Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka: jak budować organizację uczącą się, tłum. G. Łuczkiewicz, Warszawa 2013. Smith R. (red.), Integral business [kurs]. Wiktorzak A.A., Badania operacyjne i systemowe w edukacji. Modelowanie za pomocą sztucznych sieci neuronowych, Saarbrücken 2016. Wilber K., Integralna teoria wszystkiego. Wizja dla biznesu, polityki, nauki i duchowości, tłum. C. Urbański, Poznań 2006, Narodowy Program Rozwoju Tenisa Stołowego www.pzts.pl.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" jest powiązana z inną kwalifikacją z obszaru tenisa stołowego: "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym". Efekty uczenia się określone dla kwalifikacji "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym". Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" jest przygotowana do tworzenia systemu szkolenia, a także planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia "sztuki treningu" dla młodzieży 13-16-letniej, "sztuki rywalizacji" dla młodzieży 17-20-letniej oraz prowadzenia szkolenia dla profesjonalnej elity nowych kadr w ramach "sztuki wygrywania" dla zawodników dorosłych (20-30 lat), podczas gdy osoba posiadająca kwalifikację "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" jest przygotowana do realizacji projektów organizacyjno-szkoleniowo-badawczych o charakterze systemowym, które są istotne z punktu widzenia funkcjonowania i rozwoju systemu szkolenia tenisa stołowego. Niniejsza kwalifikacja rynkowa może stanowić dopełnienie (uzupełnienie) kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe, przede wszystkim w zakresie integralnego przywództwa (obejmującego umiejętności pracy nad sobą, kreowania kultury komunikacji i współpracy oraz organizacji systemu).

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody
Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją", (wywiad swobodny) oraz prezentacją. Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: raportów i sprawozdań z realizacji projektów organizacyjno-szkoleniowo-badawczych w obszarze tenisa stołowego, obejmujących: działalność szkoleniową, organizacyjną w skali regionalnej, krajowej lub ponadnarodowej, doskonalenie własnych kompetencji, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) realizowanej na gruncie tenisa stołowego, autorskich publikacji dotyczących problematyki tenisa stołowego.

1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z co najmniej 3 osób, z których:
- pierwsza jest doktorem nauk z obszaru szkolenia lub zarządzania w sporcie lub w kulturze fizycznej (kwalifikacja pełna z 8 poziomem PRK),
- druga posiada dyplom trenera klasy mistrzowskiej (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829)) lub kwalifikację cząstkową "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" na 7 poziomie PRK,
- trzecia legitymuje się doświadczeniem w obszarze zarządzania organizacją, której celem jest organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w tenisie stołowym.
Co najmniej jeden członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Na wniosek komisji instytucja certyfikująca może powołać dodatkowych członków. Ich kompetencje będą ukierunkowane na weryfikację działań w szczegółowych obszarach sportu uwzględnionych w przedkładanych dowodach i deklaracjach.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Jeśli osoba przystępująca do walidacji lub komisja wskaże konieczność zastosowania prezentacji ze wspomaganiem multimedialnym, wówczas instytucja certyfikująca zapewnia ekran, rzutnik i komputer z dostępem do Internetu.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od wyniku weryfikacji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-08-10 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-09-11 r., poz. 979)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-01-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
1200
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-09-11
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14059

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Specjaliści uznali, że istnieje zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry w sporcie, a tenis stołowy jest jedną z popularniejszych dyscyplin. W większości opinii uznano również, że niniejsza kwalifikacja wpisuje się w program rozwoju kadr szkoleniowo-organizacyjnych w tenisie stołowym i jest zwieńczeniem kariery trenerów tego sportu.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do tworzenia integralnej kultury zarządzania organizacją w tenisie stołowym. Konstruuje system szkolenia, pojmowany jako struktura integrująca kompetencje wszystkich interesariuszy systemu w celu uzyskania maksymalnej efektywności. Organizuje przestrzeń do realizacji ich potrzeb, talentów i projektów, wykorzystując narzędzia metodyki "uczącej się organizacji", "ULab" itp. Wypracowuje kulturę synergii, wykorzystując opisane w literaturze strategie organizacji i transformacji. Bada i analizuje potrzeby organizacji, przygotowuje harmonogram jej rozwoju oraz określa potrzeby finansowe i kadrowe niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanych działań. Potrafi rozwinąć skuteczną strategię komunikacji, m.in. wykorzystując nowe technologie. Podejmowane działania rozumie jako praktykowanie stałego rozwoju siebie, zespołu i organizacji.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Dążenie do mistrzostwa osobistego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Praktykuje uważność u siebie, w zespole, w organizacji ("autentyczna obecność", "mindfulness" - John Kabat-Zinn, "Życie, piękna katastrofa")
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby praktykowania dociekliwej, wnikliwej, skupionej pracy;
  2. opisuje stosowane przez siebie sposoby dążenia do mistrzostwa osobistego;
  3. ocenia działania swoje, zespołu, organizacji, np. posługując się modelem GRIP;
  4. wskazuje możliwości wykorzystania swojej pracy jako narzędzia do transformacji siebie, zespołu, organizacji.
2. Praktykuje myślenie systemowe u siebie, w zespole, w organizacji ("widzi całe pole bitwy" - Mark Joyner, "Simpleology: The Simple Science of Getting What You Want") 
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wykorzystanie praktykowania myślenia systemowego ("panoramicznego", "wielowymiarowego") w rozwiązaniu problemów;
  2. omawia stosowane przez siebie sposoby rozwiązywania istotnych problemów.
3. Praktykuje elastyczne i skuteczne działanie u siebie, w zespole, w organizacji ("getting things done" - David Allen, "Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności")
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia stosowane przez siebie sposoby uzyskiwania wysokich wyników pracy;
  2. dostosowuje styl zarządzania i metody działania do sytuacji i wymogów zespołu;
  3. skupia działania na funkcjonalnych, praktycznych, systemowych zadaniach, uwzględniając hierarchię wartości;
  4. omawia stosowane przez siebie sposoby doprowadzania spraw do końca;
  5. analizuje wkład osobisty, zespołowy i organizacji w kontekście osiąganych efektów, np. stosując zasadę "okna i lustra" Jima Collinsa;
  6. formułuje wnioski dotyczące odpowiedzialności za efekty działań.

2. Tworzenie integralnej kultury w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Buduje przestrzeń do rozwoju każdego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje, bada i eksponuje talenty oraz kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy;
  2. angażuje interesariuszy w proces rozpoznawania potrzeb różnych aspektów systemu szkolenia, określania celów oraz ról i zadań;
  3. inspiruje siebie i innych do działania.
2. Buduje stabilny sztab organizacyjno-szkoleniowo-badawczy ("zespół marzeń")
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystuje talenty i kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy;
  2. buduje spójność sztabu, m.in. poprzez podtrzymywanie tradycji, w tym kultywowanie rytuałów.
3. Kreuje i wypracowuje kulturę synergii
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje różne strategie tworzenia synergii (np. trening grupowy, koncepcje Otto Scharmera, Petera Senge"a, Frederica Laloux, Marca Joynera, Davida Allena),
  2. wskazuje metody wspólnego uczenia się,
  3. wskazuje sposoby tworzenia sieci współpracy,
  4. wskazuje sposoby budowania mostów między kulturami, 
  5. zarządza harmonijnie zasobami, np. przez promowanie przekazywania kultury, wiedzy i postaw między pokoleniami.
4. Tworzy strategię komunikacji
Kryteria weryfikacji:
  1. określa charakterystykę odbiorców;
  2. określa kanały komunikacji (np. media społecznościowe);
  3. opisuje stosowany język komunikacji;
  4. sporządza harmonogram działań.

3. Konstruowanie systemu szkolenia w tenisie stołowym (Mark Joyner, "Save Your-Self Time Energy Money") 

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Bada i diagnozuje potrzeby elementów systemu szkolenia
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje narzędzia badawcze do analizy stanu zastanego różnych aspektów systemu szkolenia (np. Action Research, After Action Review);
  2. rozpoznaje potrzeby w różnych aspektach systemu szkolenia (m.in. cele, ludzie - zawodnicy i trenerzy oraz obsługa administracyjna, warunki - zasoby materialne, rozwój dyscypliny);
  3. czerpie inspiracje z doświadczenia innych ekspertów w projektowaniu systemu szkoleniowego.
2. Określa zasoby ludzkie potrzebne do realizacji prototypu, projektu, innowacji
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera członków zespołu;
  2. współpracuje z władzami na różnych szczeblach;
  3. pozyskuje partnerów w instytucjach, samorządach, w mediach;
  4. tworzy partnerstwa.
3. Tworzy wspólną wizję organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. projektuje działania wspierające integralny rozwój w dyscyplinie;
  2. tworzy dokumenty strategiczne dla dyscypliny;
  3. działa zgodnie z narodowymi strategiami odnoszącymi się do dyscypliny (budowanie spójności dyscypliny);
  4. przygotowuje strategiczne projekty rozwojowe, uwzględniając potrzeby systemu, silne strony ludzi i systemu, dobre praktyki lokalne i międzynarodowe.
4. Wykorzystuje nowe technologie
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera nowe technologie do realizowanych projektów (np. Internet, komputery, smartfony, multimedia, oprogramowanie, bazy danych, Internet of Things, sztuczna inteligencja (AI));
  2. stosuje nowe technologie we wszystkich obszarach działalności.
5. Zarządza finansami
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje kosztorys projektu;
  2. pozyskuje fundusze na realizację zaplanowanych działań;
  3. rozlicza i zamyka projekt.
6. Zarządza organizacją zgodnie z integralnymi teoriami ("pracuje inaczej")
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje kilkuletni/długoterminowy harmonogram działań systemowych/funkcjonowania/rozwoju organizacji;
  2. prezentuje projekty, które zrealizował;
  3. wskazuje sposoby ewaluacji/monitorowania działań systemowych.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Tenisa Stołowego

Wnioskodawca:

Polski Związek Tenisa Stołowego

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH