Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-09-13
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 3)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnej organizacji i realizacji rekreacyjnych zajęć i lekcji indywidualnych tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców, w tym dzieci i młodzieży (po spełnieniu warunków pracy z osobami nieletnimi), w oparciu o wzorcowe konspekty. Jest również przygotowana do popularyzacji i promocji tenisa stołowego jako aktywności fizycznej, aktywności uzupełniającej inne obszary działalności sportowej oraz ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego. Osobami zainteresowanymi potwierdzeniem kwalifikacji mogą być zawodnicy tenisa stołowego, jak również nauczyciele wychowania fizycznego, studenci, wolontariusze, pracownicy ośrodków sportu, rekreacji, ośrodków penitencjarnych.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: 1) zawodników czynnych i uprawiających tę dyscyplinę w przeszłości; 2) nauczycieli poszukujących różnych form rozwoju zawodowego i dodatkowego zatrudnienia; 3) uczniów i studentów; 4) amatorów i pasjonatów, działaczy, którzy uprawiają tenis stołowy i chcieliby upowszechniać tenis stołowy; 5) osób, które mają doświadczenie organizacyjno-szkoleniowe w sporcie; 6) osób, które w ramach własnej działalności gospodarczej prowadzą lub chciałyby prowadzić zajęcia bądź działalność rekreacyjną, np. w szkółkach, klubach, akademiach, ośrodkach sportowo-rekreacyjnych, parafiach; 7) osób zatrudnionych w ośrodkach wychowawczych, ośrodkach penitencjarnych; 8) pracowników służb mundurowych; 9) osób zatrudnionych w ośrodkach sportu i rekreacji; 10) wolontariuszy i pracowników działających w organizacjach pozarządowych; 11) osób prowadzących aktywny styl życia, uprawiających amatorsko różne formy sportu dla wszystkich.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może organizować i realizować rekreacyjne zajęcia z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców np. dzieci, seniorów, rodzin, weteranów, środowisk polonijnych, środowisk akademickich, podczas imprez rekreacyjnych np. na terenach wiejskich, w małych miejscowościach, w domach opieki społecznej, zakładach penitencjarnych, a także w ramach parafiad, festynów, kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia zajęć i popularyzacji tenisa stołowego. Po uzupełnieniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych może ubiegać się o kwalifikację z wyższym poziomem PRK z obszaru tenisa stołowego a także kwalifikacje dotyczące aktywnego spędzania czasu wolnego i organizacji imprez.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Analizy i rekomendacje dotyczące strategii działań podnoszących długość i jakość życia, w tym zapobiegania negatywnym skutkom rozwoju cywilizacyjnego, wskazują jednoznacznie, że podejmowanie aktywności fizycznej jest z tego punktu widzenia kluczowe. Syntetyczny zbiór danych i zaleceń zawarto w dokumencie Ministerstwa Sportu i Turystyki "Program Rozwoju Sportu do roku 2020" (MSiT, 2015), w którym czytamy: "Systematyczne podejmowanie aktywności fizycznej jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wysiłek fizyczny w odpowiedniej dawce ma pozytywny wpływ na pozostawanie w zdrowiu, zarówno fizycznym, jak i psychicznym" [s. 17]. Tymczasem według danych GUS w okresie od 01.10.2015 r. do 30.09.2016 r. w zajęciach sportowych lub rekreacyjnych uczestniczyło 46% mieszkańców Polski. Zaobserwowano wzrost odsetka osób ćwiczących regularnie. Najbardziej aktywne były dzieci w wieku 10-14 lat (82%) i 5-9 lat (71%) oraz młodzież w wieku 15-19 lat (71%). Odsetek uczestniczących maleje jednak wraz wiekiem - wśród osób w wieku 60 lat lub więcej wynosił już tylko 25% [GUS, Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2016 r., s. 48]. Trzeba zauważyć, że głównym motywem uczestnictwa w zajęciach były przyjemność i rozrywka (59% badanych). Istotnym czynnikiem była również chęć utrzymania kondycji fizycznej oraz zachowania właściwej sylwetki (ok. 25% badanych) [tamże, s. 70]. Najpopularniejsze zajęcia sportowo-rekreacyjne to: jazda na rowerze, pływanie, gra w piłkę nożną, jogging, nordic walking, aerobik, fitness, joga, gimnastyka itd. [tamże, s. 56]. Tymczasem jednym z trzech najpopularniejszych sportów na świecie (uprawia go ponad 350 milionów osób) jest tenis stołowy. Jest on także lubiany w Polsce - według szacunków Polskiego Związku Tenisa Stołowego w naszym kraju w tenisa stołowego rekreacyjnie gra ok. 100 tys. osób. Wskazuje się kilka powodów, dla których warto popularyzować, uprawiać i rozwijać tenis stołowy w Polsce. Badania naukowe neurofizjologów wskazują, że jest to najlepszy sport dla rozwoju mózgu, dla koordynacji ciała i umysłu, dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji na całe życie [J. Grycan i in, Narodowy Program Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33, Warszawa 2017, s. 5]. Jest to szczególnie istotne, zważywszy na to, że w 2016 r. aktywność fizyczną podejmowali najczęściej mieszkańcy miast (ok. 50%), odsetek był znacznie wyższy niż na wsi (42%) [GUS, Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2016 r., s. 51]. Ze względu na niewielkie wymagania sprzętowe i lokalowe rekreacyjny tenis stołowy może stanowić znakomitą alternatywę dla najpopularniejszych form rekreacji ruchowej dla różnych grup odbiorców w każdym środowisku, niezależnie od dostępnych warunków organizacyjnych. Jak podaje GUS w 2016 r. odnotowano 6480 imprez masowych (artystyczno rozrywkowych, interdyscyplinarnych i sportowych, takich, które mają na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej), w których łącznie uczestniczyło 24 mln osób. W 3223 imprezach sportowych udział wzięło 14 mln osób. Niemniej zaobserwowano małą aktywność gmin wiejskich i miejsko-wiejskich - na ich terenie odbyło się jedynie 7,4% masowych imprez sportowych (udział gmin miejskich wyniósł 92,6%) [GUS, Sportowe imprezy masowe w 2016 roku (Notatka informacyjna), https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/sport/sportowe-imprezy-masowe w-2016-roku,10,4.html]. Popularyzacja tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich mogłaby się między innymi przyczynić do wzrostu odsetka podejmujących aktywność fizyczną mieszkańców terenów wiejskich, jak również aktywizacji gmin wiejskich w organizacji imprez. Warto również zauważyć, że według danych GUS w organizacjach kultury fizycznej w 2017 r. zrzeszonych było 181 tys. ćwiczących (organizacje wykazały łącznie 2,3 tys. jednostek organizacyjnych) [GUS, Kultura Fizyczna w 2017, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/sport/kultura-fizyczna-w-2017-rok u,13,1.html]. Tenis stołowy mógłby stać się jednym z filarów zorganizowanej kultury fizycznej. Dzięki temu poszerzona zostałaby oferta organizacji rozwijających kulturę fizyczną w Polsce, a tenis stołowy jako forma sportu dla wszystkich i dyscyplina sportowa mógłby korzystać ze skutecznych kanałów popularyzacji i promocji. Osiągnięcie powyższych celów wiąże się z koniecznością potwierdzenia kwalifikacji osób przygotowanych do organizowania i realizacji rekreacyjnych zajęć (lekcji) tenisa stołowego. Kwalifikacją będą zainteresowane różne grupy odbiorców, w tym przede wszystkim: zawodnicy i byli zawodnicy tenisa stołowego. W roku 2017 było: 10 556 licencjonowanych osób uprawiających tenis stołowy; w tym: licencje zawodnika superligi, ekstraklasy i 1 ligi: 484; licencje zawodnika ur. 2000 r i młodszego: 3930; licencje zawodnika ur. 2009 r i młodszego: 225; licencje seniora: 5130; licencje niestowarzyszonego: 32; licencje weterana (40 lat i więcej): 390; licencje osób niepełnosprawnych: 226; licencji trenera: 401; licencje sędziego PZTS (nie mylić z sędziami w całej Polsce): 112; licencja klubowa: 685 [dane PZTS]; nauczyciele wychowania fizycznego. Według Raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji w roku szkolnym 2014/2015 wychowania fizycznego uczyło 87127 nauczycieli [M. Rachubka, Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015, Warszawa 2015]; inne osoby uprawiające sport: amatorzy sportu dla wszystkich, uczniowie, studenci; amatorzy i pasjonaci, działacze, osoby zatrudnione w ośrodkach wychowawczych, ośrodkach penitencjarnych; pracownicy służb mundurowych; wolontariusze i pracownicy organizacji pozarządowych. Należy zauważyć, że w Polsce zarejestrowanych jest około 98 000 organizacji pozarządowych, z których fundacje i stowarzyszenia to około 96 000 (GUS, 2014). Według danych GUS (2014) 30% ogółu organizacji pozarządowych (a 41% stowarzyszeń i fundacji) deklaruje jako główny obszar swojej działalności: sport, rekreację, turystykę oraz zajęcia definiowane jako hobby. Organizacje pozarządowe, działając oddolnie, wspierają rozwój i wprowadzają zmianę w środowisku lokalnym. Kwalifikacja umożliwi podniesienie jakości oferowanych usług przez pracowników i wolontariuszy działających na rzecz swoich środowisk lokalnych w zakresie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Kwalifikacja wpisze się w założenia "Programu Rozwoju Sportu do roku 2020" w kontekście dostępności wykwalifikowanej kadry, jak również kształtowania nawyku podejmowania aktywności fizycznej oraz podnoszenia sprawności fizycznej dzieci i młodzieży oraz zapewnienia warunków i oferty dla powszechnego podejmowania aktywności fizycznej na każdym etapie życia [Program Rozwoju Sportu do roku 2020, s. 81-95].

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja niniejsza jest powiązana z inną kwalifikacją z obszaru tenisa stołowego: "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym". Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" dotyczą umiejętności prowadzenia procesu treningu sportowego w tenisie stołowym, podczas gdy niniejsza kwalifikacja dotyczy prowadzenia zajęć i popularyzowania tenisa stołowego.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Weryfikacja efektów uczenia się składa się z 2 części: część teoretyczna, część praktyczna. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1, - efekt uczenia się "Charakteryzuje zagadnienia związane z promowaniem tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich i na całe życie" z zestawu 3, - poniższe kryteria weryfikacji efektu uczenia się "Organizuje wydarzenie związane z promocją tenisa stołowego" z zestawu 3: "omawia uwarunkowania administracyjno-prawne organizacji imprez w zależności od typu imprezy, liczby uczestników i miejsca jej organizacji", "omawia sposoby monitorowania realizacji imprezy", "omawia sposoby rozliczania budżetu". W części praktycznej weryfikacji podlegają: - efekty uczenia się z zestawu 2, - efekty uczenia się z zestawu 3, z wyłączeniem efektu: "Charakteryzuje zagadnienia związane z promowaniem tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich i na całe życie". Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części teoretycznej stosuje się metody: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, która może być połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją". Legitymacja instruktora sportu w tenisie stołowym (wydana przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829)) lub dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ww. ustawy), lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego mogą być dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się weryfikowanych w części teoretycznej. Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowe- go, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania wszystkich lub części efektów uczenia się przypisanych do tej części. W części praktycznej dopuszcza się metody: - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją, - obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Przykładowe dowody na posiadanie efektów uczenia się to: dzienniki prowadzenia zajęć, plany i konspekty zajęć; dokumentacja projektowa i raporty podsumowujące zorgani- zowane imprezy; dokumentacja filmowa i fotograficzna. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z co najmniej 3 osób, z których: - co najmniej 1 członek komisji posiada dyplom trenera tenisa stołowego przynajmniej drugiej klasy (wydany przed wejściem w życie ww. ustawy) lub kwalifikację cząstkową "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" na 4 poziomie PRK, - co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - co najmniej 2 członków komisji posiada 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 10 lat przed uczestnictwem w komisji, - każdy członek komisji posiada 5-letnie doświadczenie w zakresie organizacji lub szkolenia w tenisie stołowym. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W celu przeprowadzenia weryfikacji wiedzy instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. W celu weryfikacji umiejętności instytucja certyfikująca zapewnia: - w przypadku wykorzystania obserwacji w warunkach symulowanych: halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux), sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki, ekran, rzutnik, komputer, - w przypadku wykorzystania analizy dowodów i deklaracji: ekran, rzutnik, komputer. Weryfikacja umiejętności w zakresie obserwacji może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od wyniku każdej części weryfikacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-08-10 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie instruktażu i popularyzowanie tenisa stołowego< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-09-13 r., poz. 1001)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-01-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
120
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-09-13
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14061

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Opinie uzyskane na etapie konsultacji środowiskowych i specjalistów, dotyczące zasadności i zapotrzebowania na kwalifikację, były bardzo pozytywne.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnej organizacji i realizacji rekreacyjnych zajęć i lekcji indywidualnych tenisa stołowego w oparciu o wzorcowe konspekty dla różnych grup odbiorców, w tym dzieci i młodzieży (po spełnieniu warunków pracy z osobami nieletnimi). W odniesieniu do wiedzy dotyczącej biologicznych i biomechanicznych, metodycznych oraz prawno-organizacyjnych podstaw realizacji zajęć z tenisa stołowego planuje, prowadzi i monitoruje lekcje, demonstrując podstawowe techniki gry. Organizuje i realizuje wydarzenia sportowe. Przygotowuje ofertę dostosowaną do grupy odbiorców uwzględniającą scenariusz wydarzenia, metody komunikacji, a także założenia budżetowe oraz sposoby rozliczenia imprezy. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do popularyzacji i promocji tenisa stołowego jako aktywności fizycznej, aktywności uzupełniającej inne obszary działalności sportowej oraz ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego. Jest gotowa do prowadzenia wystąpień publicznych angażujących uczestników wydarzeń sportowych i zachęcających do aktywności fizycznej.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy planowania zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawy planowania zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu,
  2. wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych cech zdolności motorycznych człowieka,
  3. wyjaśnia podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym, posługując się odpowiednimi parametrami (np. zmiany temperatury ciała, tętna, wentylacji minutowej),
  4. omawia krzywą intensywności zajęć,
  5. opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka w tenisie stołowym, m.in.: wydolność fizyczna, zmęczenie, wypoczynek, mechanizm i rodzaje skurczu mięśnia, systemy pozyskiwania energii do pracy mięśniowej w różnych rodzajach wysiłku fizycznego (np. fosfagenowy, glikolityczny),
  6. omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, m.in.: zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się.
2. Charakteryzuje metodyczne podstawy planowania zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia dobór sprzętu do wstępnej nauki gry w tenisa stołowego,
  2. wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodnika w trakcie realizacji zajęć i lekcji indywidualnych (np. samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach),
  3. omawia znaczenie współpracy z rodzicami i opiekunami uczestnika zajęć lub lekcji indywidualnych,
  4. omawia znaczenie współpracy z trenerami tenisa stołowego w kontekście dalszego rozwoju sportowego uczestnika,
  5. omawia elementy zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym,
  6. wyjaśnia zasady planowania i korygowania zajęć i lekcji indywidualnych.
3. Charakteryzuje organizacyjno-prawne podstawy planowania zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje ciekawostki związane z ogólną historią tenisa stołowego i własną praktyką uprawiania tenisa,
  2. omawia przepisy gry,
  3. omawia zasady etyki zawodowej instruktora i animatora tenisa stołowego,
  4. omawia zasady bezpieczeństwa związane z przystępowaniem uczestników do zajęć i lekcji indywidualnych,
  5. omawia zasady bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach i lekcjach indywidualnych,
  6. wymienia elementy systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie,
  7. wymienia elementy systemu szkolenia sportowego w Polsce i na świecie,
  8. wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania tenisa stołowego w Polsce i na świecie,
  9. omawia kwestie formalne związane z uczestniczeniem w zawodach.
4. Charakteryzuje psychospołeczne podstawy planowania zajęć i lekcji indywidualnych w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wybrane sposoby motywowania uczestników do regularnego wysiłku,
  2. omawia rolę procesów emocjonalno-motywacyjnych w uczestniczeniu w zajęciach.
5. Omawia zagadnienia dotyczące predyspozycji do uczestnictwa w procesie szkolenia w tenisie stołowym i w innych dyscyplinach
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zasady identyfikacji talentów,
  2. wskazuje możliwości rozwoju zawodnika w różnych dyscyplinach sportu,
  3. wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do uprawiania tenisa stołowego,
  4. omawia sposoby prowadzenia procesu "naboru i selekcji".

2. Organizacja i realizacja zajęć oraz lekcji indywidualnych w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje zajęcia i lekcje indywidualne
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy plan przebiegu zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, rozgrzewka, dozowanie ćwiczeń itd.;
  2. wykorzystuje wzorcowe konspekty zajęć;
  3. dobiera ćwiczenia do stopnia zaawansowania uczestnika zajęć.
2. Organizuje zajęcia i lekcje indywidualne
Kryteria weryfikacji:
  1. weryfikuje gotowość uczestnika do udziału w zajęciach,
  2. sprawdza stan pomieszczenia i sprzętu (pod kątem warunków technicznych i higienicznych),
  3. dobiera sprzęt do uczestnika zajęć.
3. Prowadzi zajęcia i lekcje indywidualne
Kryteria weryfikacji:
  1. przeprowadza rozgrzewkę;
  2. demonstruje podstawowe techniki gry: (1) dłoniowe trzymanie rakietki, (2) piórkowe trzymanie rakietki, (3) postawę gotowości, (4) podstawową pracę nóg, (5) serw podstawowy forhend (fh), (6) serw podstawowy bekhend (bh), (7) atak fh blisko stołu, (8) atak bh blisko stołu (kuaipo), (9) atak forhend z bekhendu (fhb)-bh, (10) przebicie bh, (11) serw podcięty bh, (12) przebicie fh, (13) serw podcięty fh, (14) topspin fh, (15) topspin fhb.
4. Monitoruje przebieg zajęć i lekcji indywidualnych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje merytoryczne informacje zwrotne w trakcie zajęć i lekcji indywidualnych,
  2. zachęca uczestnika do refleksji o postępach,
  3. podsumowuje przebieg zajęć i lekcji indywidualnych,
  4. przedstawia uczestnikowi propozycję działań, które przyczynią się do podnoszenia poziomu umiejętności.

3. Promowanie tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich i ścieżki rozwoju

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zagadnienia związane z promowaniem tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich i na całe życie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wymiar społeczny aktywności sportowej,
  2. omawia korzyści wynikające z regularnej gry w tenisa stołowego,
  3. wskazuje sposoby upowszechniania tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich (dla różnych grup wiekowych, rodzin, amatorów itp.),
  4. omawia rolę organizowania wydarzeń sportowych związanych z tenisem stołowym (np. konkurs, gra, turniej),
  5. wskazuje sposoby i metody zachęcania do uczestnictwa w wydarzeniu i zajęciach.
2. Organizuje wydarzenie związane z promocją tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia uwarunkowania administracyjno-prawne organizacji imprez w zależności od typu imprezy, liczby uczestników i miejsca jej organizacji,
  2. szacuje potrzebne zasoby osobowe i materialne w zależności od typu imprezy, uczestników i miejsca,
  3. omawia sposoby pozyskiwania wolontariuszy do współpracy,
  4. szacuje budżet imprezy,
  5. przygotowuje program imprezy,
  6. redaguje informację o wydarzeniu, uwzględniając przepisy o ochronie danych osobowych,
  7. dobiera kanały komunikacji do grupy odbiorców,
  8. charakteryzuje specyfikę współpracy z przedstawicielami różnych środowisk (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe),
  9. wskazuje możliwości pozyskiwania środków finansowych na organizację imprez sportowych,
  10. identyfikuje ryzyka i wskazuje sposoby zapobiegania im,
  11. omawia sposoby monitorowania realizacji imprezy,
  12. omawia sposoby rozliczania budżetu.
3. Realizuje wydarzenia związane z promocją tenisa stołowego
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia prezentację dotyczącą tenisa stołowego dostosowaną do określonej grupy odbiorców (np. dzieci, seniorów, mieszkańców domów dziecka, domów opieki społecznej, osób przebywających w zakładach penitencjarnych),
  2. wykorzystuje wiedzę z obszaru tenisa stołowego podczas realizacji wydarzenia,
  3. stosuje techniki wystąpień publicznych w celu zainteresowania i zaangażowania uczestników.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Tenisa Stołowego

Wnioskodawca:

Polski Związek Tenisa Stołowego

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH