Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-11-14
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Zarządzanie procesem pozyskiwania i obsługi inwestora w administracji publicznej" jest przygotowana do planowania, obsługiwania oraz monitorowania działań związanych z procesem pozyskiwania i obsługi inwestorów w jednostkach administracji publicznej. Może znaleźć zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina) odpowiedzialnych za rozwój gospodarczy, w tym: rozwój społeczny, opracowywanie i wdrażanie strategii rozwoju (woj., pow., gmin.), obsługę inwestorów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Jednocześnie osoba ta może być pracownikiem różnego rodzaju agencji rozwoju lokalnego. Kwalifikacja może być wykorzystywana zarówno przez urzędników niższego szczebla (podinspektor, inspektor), jak i wyższego szczebla (kierownik, naczelnik, dyrektor komórki organizacyjnej), a także przez kierownictwo urzędu (np. zastępcę wójta, burmistrza czy prezydenta) nadzorujące komórki organizacyjne zajmujące się obsługą inwestorów. Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został oszacowany na 175 godzin, w tym przykładowo 60 godzin na szkolenie/kurs lub inne formy uczenia się i 115 godzin czasu pracy własnej.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Nabyciem kwalifikacji mogą być zainteresowani w szczególności:
- pracownicy jednostek samorządu terytorialnego (urzędów gmin, powiatów, miast oraz urzędów marszałkowskich) zarówno niższego szczebla, jak i wysokiego szczebla (kierownictwo) zatrudnieni w komórkach organizacyjnych odpowiedzialnych za rozwój gospodarczy, w tym: rozwój społeczny, opracowywanie i wdrażanie strategii rozwoju (woj., pow., gmin.), obsługę inwestorów zarówno krajowych, jak i zagranicznych,
- pracownicy parków naukowo-technologicznych, przemysłowych i technologicznych, odpowiadający za pozyskiwanie inwestorów,
- pracownicy agencji rozwoju lokalnego,
- pracownicy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu,
- pracownicy jednostek zarządzających procesem udzielania decyzji o wsparciu inwestycji, byłych podmiotów zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi,
- osoby zainteresowane podjęciem pracy w ww. jednostkach na stanowiskach pracy związanych z zarządzaniem procesem pozyskiwania i obsługi inwestora,
- studenci i absolwenci kierunków takich jak: administracja, ekonomia, marketing i zarządzanie.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie (po spełnieniu dodatkowych wymogów pracodawcy) w:
- jednostkach samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina) w komórkach organizacyjnych zajmujących się obsługą inwestorów, rozwojem lokalnym, strategią rozwoju gminy;
- parkach naukowo-technologicznych, przemysłowych i technologicznych w komórkach odpowiadających za pozyskiwanie inwestorów;
- agencjach rozwoju lokalnego;
- Centrach Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE),
- jednostkach zarządzających procesem udzielania decyzji o wsparciu inwestycji, w tym w byłych podmiotach zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W 2016 roku napływ netto bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) do Polski wyniósł 54,9 mld zł[1]. Dużą część inwestycji stanowiły tzw. inwestycje typu greenfield, które są najbardziej korzystne z punktu widzenia pozyskiwania stabilnego kapitału. Delokalizacja korporacji międzynarodowych, a tym samym napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski to wzrost popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego, nowoczesne technologie na polskim rynku, rozwój przedsiębiorstw kooperujących, usprawnienie procesów produkcyjnych i łańcuchów dostaw, rosnące wynagrodzenia, wysoka fluktuacja pracowników i malejące bezrobocie. Raport FDI Intelligence z 2016 roku podaje, że Polska z liczbą 272 zadeklarowanych projektów inwestycyjnych w 2016 roku była w Europie na piątym miejscu rankingu. Nastąpił wzrost projektów w stosunku do poprzedniego roku aż o 36%. Pod względem wartości zadeklarowanych inwestycji kapitałowych (9,9 mld dolarów), Polska zajmowała również piąte miejsce za Wielką Brytanią, Francją, Rosją i Niemcami. Na świecie rynek inwestycji greenfield wzrósł o ponad 6 proc. do 776,2 mld dolarów[2]. W najbliższych latach ten trend się utrzyma. W Polsce istnieje około 2500 gmin, potencjalnych lokalizacji dla inwestycji typu greenfield. Warto także nadmienić, że oprócz inwestycji typu greenfield Polska jest atrakcyjną lokalizacją dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BPO - Business Process Outsorcing). Inwestycje tego typu nie tylko są zlokalizowane w dużych miastach takich jak: Warszawa, Kraków, ale także dostrzegalna jest tendencja tworzenia centrów BPO w miastach o średniej wielkości [3] (w Polsce jest około 90 miast powyżej 50.000 mieszkańców - potencjalnych lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu). Inwestycje te są lokalizowane w konkretnych gminach, dlatego też istnieje potrzeba zapewnienia obsługi inwestycyjnej przez kadrę posiadającą wysokie kwalifikacje. Wysoka jakość ich usług może wspierać wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Polski, a tym samym w długookresowej perspektywie prowadzić do zdynamizowania rozwoju gospodarczego na poziomie lokalnym. Według dokumentu "Informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych" (Warszawa 2018) na koniec 2017 r. ponad 68% wartości kapitału zainwestowanego w strefach pochodziło z sześciu krajów: Polski, Niemiec, Holandii, USA, Luksemburga i Włoch. W porównaniu z rokiem 2016 zmianie uległa pozycja lidera, bowiem Polska z udziałem przekraczającym 21% wyprzedziła Niemcy [5]. Niniejsza kwalifikacja ma zatem zastosowanie zarówno w procesie obsługi inwestorów krajowych, jak i zagranicznych. W Polsce centralną instytucją publiczną, która odpowiada za obsługę napływu inwestycji do kraju jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu z siedzibą w Warszawie, która współpracuje z siecią Centrów Obsługi Inwestora (COI) zlokalizowanych w miastach wojewódzkich (przede wszystkim w ramach urzędów marszałkowskich). Ponadto duże miasta (o pow. powyżej 200.000 mieszkańców) w swoich strukturach organizacyjnych otwierają tzw. Biura Obsługi Inwestora. Jednakże biorąc pod uwagę dynamikę inwestycji oraz ich skalę istotne jest zasilenie większości gmin pracownikami, którzy nabyli przedmiotową kwalifikację. W chwili obecnej nabycie umiejętności związanych z niniejszą kwalifikacją odbywa się poprzez przyuczenie już na stanowisku pracy. Potrzebę standaryzacji obsługi inwestycyjnej podkreśla sama administracja publiczna między innymi poprzez realizację projektu Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST [4] oraz publikację ABC systemu obsługi inwestora w samorządzie [6]. ________________________________________ [1] Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce w 2016 roku, NBP 2016. [2] The FDI report 2017 Global greenfield investment trend, Financial Times 2017; WORLD INVESTMENT REPORT INVESTMENT AND THE DIGITAL ECONOMY, UNCTAD 2017 [3] ABSL Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2017, Warszawa 2017, s. 6, Nowe rynki sektora BSS. 12 Wschodzących Gwiazd Biznesu, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), Colliers International i Advisory Group TEST Human Resources, 2016. [4] http://administracja.mswia.gov.pl/adm/projekty-ue/archiwum-projektow-po-k/systemowe-wsparcie-pro/6374,Systemowe-wsparcie-procesow-zarzadzania-w-JST.html [5] "Informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych", Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Warszawa 2018, s. 21. [6] https://www.google.pl/url…

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody weryfikacji efektów uczenia się
Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się metodę testu teoretycznego. W części praktycznej wykorzystuje się metody: obserwację w warunkach symulowanych, prezentację, analizę dowodów i deklaracji oraz wywiad swobodny lub ustrukturyzowany (rozmowę z komisją walidacyjną), z tym że kryterium weryfikacji "wygłasza prezentację na temat oferty dla inwestora" w ramach efektu uczenia się "Organizuje wizytę inwestora" z zestawu 4 jest weryfikowane wyłącznie za pomocą metody prezentacji.

2. Zasoby kadrowe
W procesie weryfikacji biorą udział:
- w przypadku, gdy test teoretyczny przeprowadzany jest w systemie elektronicznym - operator systemu egzaminacyjnego, który organizuje zaplecze techniczne do przeprowadzenia weryfikacji i nadzoruje przebieg testu. Natomiast, gdy test jest przeprowadzany poza systemem elektronicznym, należy zapewnić nadzór nad prawidłowym przebiegiem tej części walidacji,
- komisja walidacyjna, składająca się z co najmniej 2 asesorów, która przeprowadza część praktyczną egzaminu. Osoba będąca asesorem może być jednocześnie operatorem systemu egzaminacyjnego i osobą nadzorującą przebieg testu teoretycznego prowadzonego poza systemem elektronicznym.
Operator systemu egzaminacyjnego spełnia następujące wymagania:
- posiada minimum średnie wykształcenie,
- posiada umiejętność obsługi komputera w zakresie podstawowej obsługi elektronicznego systemu egzaminacyjnego, w tym umiejętność rozwiązywania problemów w sytuacji trudności z nawiązaniem lub zanikiem połączenia internetowego lub obsługą przeglądarki w zakresie kompatybilności z elektronicznym systemem egzaminacyjnym.
Weryfikację efektów uczenia się w części praktycznej prowadzi komisja walidacyjna. Komisja walidacyjna składa się z co najmniej 2 asesorów, z których każdy spełnia następujące wymagania:
- posiada dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (kwalifikację pełną z 7 poziomem PRK),
- posiada udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku związanym z obsługą inwestorów lub minimum 3-letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym związanym z obsługą inwestorów.
Do zadań członków komisji walidacyjnej należy m.in.:
- stosowanie kryteriów weryfikacji przypisanych do efektów uczenia się dla opisywanej kwalifikacji oraz kryteriów oceny formalnej i merytorycznej dowodów na posiadanie efektów uczenia się właściwych dla opisywanej kwalifikacji,
- stosowanie zasad prowadzenia weryfikacji, a także różnych metod weryfikacji efektów uczenia się, zgodnie z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Jeżeli instytucja certyfikująca również prowadzi kształcenie w obszarze wnioskowanej kwalifikacji, stosuje rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia od walidacji. W szczególności istotne jest zapewnienie bezstronności osób przeprowadzających walidację, m.in. przez rozdział osobowy mający na celu zapobieganie konfliktowi interesów osób przeprowadzających walidację. Osoby przeprowadzające walidację nie mogą weryfikować efektów uczenia się osób, które były przez nie przygotowywane do uzyskania kwalifikacji rynkowej "Zarządzanie procesem pozyskiwania i obsługi inwestora w administracji publicznej".

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Instytucja certyfikująca zapewnia następujące warunki do przeprowadzenia części teoretycznej weryfikacji efektów uczenia się:
- dla części teoretycznej przeprowadzanej w elektronicznym systemie egzaminacyjnym stanowisko komputerowe dla kandydata ubiegającego się o uzyskanie kwalifikacji (jedno stanowisko dla jednego kandydata), które jest wyposażone w przeglądarkę internetową z dostępem do internetu,
- w przypadku, gdy test teoretyczny jest przeprowadzany poza systemem elektronicznym - arkusz papierowy testu oraz miejsce pozwalające na jego samodzielne wypełnienie.
Do przeprowadzenia części praktycznej instytucja certyfikująca zapewnia:
− stolik, krzesła,
− zestaw przykładów (case study) dotyczących negocjacji (opisy problematycznych sytuacji z udziałem inwestorów reprezentujących różne sposoby negocjacji),
− zestaw przykładów (case study) dotyczących definiowania mocnych i słabych stron danej lokalizacji,
− profile przykładowych lokalizacji zobrazowane informacjami dotyczącymi ich sytuacji społeczno-gospodarczej,
− stanowisko komputerowe dla kandydata wyposażone w:
- bazę layoutów oraz grafik (infografiki, zdjęcia) możliwych do zastosowania przy sporządzaniu ofert inwestycyjnych,
- dostęp do bazy danych umożliwiającej przeglądanie i uzyskiwanie informacji na temat sytuacji w wybranych branżach,
- system CMS umożliwiający wprowadzenie treści na stronę,
- program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- rzutnik multimedialny.
Instytucja certyfikująca zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od wyniku walidacji w zakresie spełnienia wymogów formalnych, przebiegu walidacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja certyfikująca prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie wyniku.

4. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja certyfikująca zapewnia osobom przystępującym do walidacji wsparcie doradcy walidacyjnego na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się.
Doradca walidacyjny:
- stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji osoby przystępującej do walidacji,
- zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,
- zna wymagane efekty uczenia się, metody, narzędzia oraz kryteria weryfikacji wymaganych efektów uczenia się ustalone dla kwalifikacji rynkowych będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2023-10-27 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Zarządzanie procesem pozyskiwania i obsługi inwestora w administracji publicznej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-11-14 r., poz. 1220)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
175
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-11-14
Kod dziedziny kształcenia
3 - Nauki społeczne, gospodarka i prawo
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
70.22 - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14070

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Czas trwania konsultacji wniosku ze środowiskami zainteresowanymi od 23.01.2020 r. do 19.02.2020 r. Liczba podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach wniosku 9 Liczba głosów aprobujących wniosek 7 Liczba głosów niejednoznacznych 1 Liczba głosów negujących wniosek 1 Liczba pozyskanych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK 2. Liczba pozytywnych opinii specjalistów o społeczno-gospodarczej potrzebie włączenia kwalifikacji do ZSK 2 Informacje o opinii uzupełniającej, o którą Ministerstwo wystąpiło do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz o odniesieniu się do przedmiotowej opinii przez Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) PAIH W piśmie, które otrzymaliśmy od PAIH uznano inicjatywę włączenia ww. kwalifikacji do ZSK za niekorzystną, ze względu na możliwość przekazywania niepełnej lub nieprawdziwej wiedzy co może powodować dysonans w oddziaływaniu na instytucje regionalne i lokalne, jednocześnie wskazano, że ww. kwalifikacja powiela standardy obsługi inwestora wypracowane przez PAIH i wdrażane w ramach projektów finansowanych obecnie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja i Rozwój (POWER). Wskazano również na kwestię, iż Fundacja VCC (wnioskodawca) powstała pod koniec 2013 r. i nie posiada bogatego doświadczenia popartego praktyką w tak ważnej tematyce jak pozyskiwanie i obsługa inwestorów, która za to jest kluczowym obszarem działań dla PAIH. IBE W piśmie, które otrzymaliśmy od IBE wskazano, że w opinii IBE ww. kwalifikacja powinna zostać oceniona pozytywnie odnośnie do możliwości włączenia jej do ZSK. Wskazano, że istotą systemu ZSK jest możliwość zgłaszania kwalifikacji rynkowych przez różne podmioty jeżeli na rynku istnieje zapotrzebowanie na takie kwalifikacje. Zatem każdy podmiot, który uzna, że dana kwalifikacja jest potrzebna może ją zgłosić do ZSK i jednocześnie starać się o pełnienie roli Instytucji Certyfikującej (IC) dla danej kwalifikacji. Obawa o powielanie standardów przez kwalifikacje zgłoszone do ZSK nie może być łączona ze standardami szkoleniowymi, gdyż system ZSK zakłada, że nie ma znaczenia jak osoba przystępująca do procesu walidacji zdobyła wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zwane efektami uczenia się. Każdy podmiot spełniający wymagania dla Instytucji Certyfikującej określone we wniosku może wystąpić z własnym wnioskiem o pełnienie roli IC. Również PAIH może rozważyć zgłoszenie się jako Instytucja Certyfikująca. Dla każdej włączonej kwalifikacji wyznaczany jest Podmiot Zewnętrznego Zapewniania Jakości, czyli instytucja, która sprawuje nadzór nad jakością procesu certyfikacji przeprowadzanych przez poszczególne IC. Większość przesłanych opinii, otrzymanych podczas konsultacji środowiskowych (7 z 9) pozytywnie odnosiła się do zaproponowanej kwalifikacji, wskazując na istnienie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia ww. kwalifikacji. Ponadto wskazano, że efekty uczenia się są prawidłowo sformułowane. Pozytywne opinie otrzymaliśmy od: Pana Jarosława Osmolaka (Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości S.A.), Pani Wandy Kozyry (Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości S.A.), Pana Piotra Żołądka (Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego), Pani Halina Cyrulska (Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego), Pana Dariusza Gobisa (Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego), Pana Tomasza Stachowicza (Specjalna Strefa Ekonomiczna "Starachowice" S.A.) oraz Pani Agnieszki Kos (Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.). W opinii wskazanej jako "niejednoznaczna" Pani Katarzyna Cesarczyk z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera wskazała, że nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji jest niewystarczający a dodatkowo część formularza dubluje standaryzację oferty inwestycyjnej przygotowywaną przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIiH). W opinii wskazanej jako negująca Pani Beata Sławkowska-Domurad z Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. wskazała, że w całej Polsce realizowane są projekty w ramach PO WER, których głównym celem jest wdrożenie standardów obsługi inwestora wypracowanych przez PAIiH. Natomiast fakt, iż od 1994 roku istnieją w Polsce Specjalne Strefy Ekonomiczne powoduje, że na rynku są setki osób posiadających umiejętności i doświadczenie w zakresie pozyskiwania i obsługi inwestora a ukończenie samego szkolenia, nie zastąpi doświadczenia. Włączenie przedmiotowej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji to ważny krok w kierunku profesjonalizacji standardów obsługi inwestora lokalnego, regionalnego, krajowego i zagranicznego. Od kilku lat stale wzrasta atrakcyjność inwestycyjna Polski. Ponadto staliśmy się liderem, na rynku europejskim, w zakresie inwestycji tzw. greenfield (inwestycji realizowanych od podstaw). Polska jest także atrakcyjną lokalizacją dla sektora BPO (Business Process Outsorcing) nowoczesnych usług dla biznesu. Biorąc pod uwagę przytoczone argumenty oraz przesłanki społeczno-gospodarcze włączenie ww. kwalifikacji do ZSK jest celowe i zasadne.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zarządzanie procesem pozyskiwania i obsługi inwestora w administracji publicznej" jest przygotowana do samodzielnego planowania, obsługiwania oraz monitorowania działań związanych z pozyskiwaniem i obsługą inwestorów. Posługuje się wiedzą z zakresu lokalizacji i delokalizacji usług i produkcji oraz ich uwarunkowań prawnych. Przeprowadza analizę SWOT (ang. Strengths Weaknesses Opportunities Threats) dla danej lokalizacji, identyfikuje potrzeby inwestora i dobiera do nich ofertę inwestycyjną. Komunikuje się z inwestorami, a podczas rozmów posługuje się technikami negocjacyjnymi. Organizuje wizyty inwestorów w miejscu potencjalnej inwestycji oraz prowadzi dokumentację inwestycyjną. Monitoruje potrzeby inwestorów powstałe po uruchomieniu inwestycji. Przy wykonywaniu swoich zadań wykorzystuje narzędzia marketingu gospodarczego. Jest przygotowana do działania w nietypowych sytuacjach, w zmiennych i nieprzewidywalnych warunkach.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu lokalizacji i delokalizacji usług i produkcji oraz ich uwarunkowań prawnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje akty prawne związane ze wspieraniem rozwoju przedsiębiorczości w Rzeczypospolitej Polskiej (RP)
Kryteria weryfikacji:
  1. wyszukuje akty prawne dotyczące zasad prowadzenia działalności gospodarczej na terenie RP oraz dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej, w tym możliwości otrzymania środków pomocowych, w powszechnie dostępnych źródłach elektronicznych,
  2. wyszukuje w aktach prawnych szczegółowe informacje dotyczące lokalizacji i delokalizacji usług oraz produkcji, zasad prowadzenia działalności gospodarczej na terenie RP oraz zasad udzielania pomocy publicznej, w tym możliwości otrzymania środków pomocowych.
2. Charakteryzuje zagadnienia dotyczące lokalizacji i delokalizacji usług i produkcji
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcia z zakresu delokalizacji usług i produkcji, w tym: outsourcingu i offshoringu, greenfieldu, brownfieldu,
  2. omawia teorię kosztów transakcyjnych,
  3. omawia eklektyczną teorię czynników lokalizacji Dunninga,
  4. definiuje teorię interesariuszy.

2. Posługiwanie się wiedzą z zakresu marketingu gospodarczego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia narzędzia marketingu gospodarczego
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcie marketingu gospodarczego,
  2. charakteryzuje narzędzia marketingu gospodarczego pośredniego i bezpośredniego,
  3. charakteryzuje instytucje wsparcia inwestycyjnego w RP, np. system wsparcia inwestora Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).
2. Przygotowuje informacje o ofercie inwestycyjnej z przeznaczeniem do udostępnienia na stronie internetowej podmiotu pozyskującego inwestora
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia narzędzia dystrybucji informacji o charakterystyce społeczno-gospodarczej danej lokalizacji, np. My Maps, Generator Ofert Inwestycyjnych PAIH,
  2. redaguje tekst na stronę podmiotu pozyskującego inwestora, m.in. dotyczący charakterystyki społeczno-gospodarczej danej lokalizacji oraz cech wskazanej lokalizacji,
  3. wprowadza tekst z użyciem systemu CMS (ang. Content Management System), w celu udostępnienia go na stronie internetowej podmiotu pozyskującego inwestora.

3. Przygotowanie oferty inwestycyjnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Identyfikuje grupy potencjalnych i kluczowych partnerów i interesariuszy procesu pozyskiwania i obsługi inwestorów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa grupy potencjalnych partnerów i interesariuszy procesu pozyskiwania i obsługi inwestorów,
  2. wskazuje narzędzia badawcze umożliwiające przeprowadzenie analizy.
2. Identyfikuje potrzeby inwestora
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje zestaw pytań skierowanych do inwestora w odniesieniu do kryteriów decydujących o lokalizacji inwestycji,
  2. wskazuje źródła pozyskania informacji na temat potrzeb inwestora (np. raport, wywiad, informacje prasowe).
3. Określa mocne strony lokalizacji i szanse z nich wynikające
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia elementy składowe analizy SWOT,
  2. definiuje zasoby i mocne strony lokalizacji (gmina, powiat, region) pod kątem opracowania specjalizacji lokalizacji w oparciu o zasady przewag komparatywnych,
  3. wyszukuje i opracowuje informacje dotyczące m.in. kapitału ludzkiego, demografii, lokalizacji docelowej obsługi komunikacyjnej, poziomu wynagrodzeń w danym sektorze, branży lub specjalizacji, nieruchomości bądź rynku powierzchni biurowych, zależne od sektora, w którym działa inwestor, jakości życia w danej lokalizacji, pakietu zachęt finansowych i form wsparcia dla danej inwestycji.
4. Opracowuje ofertę inwestycyjną
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy oferty inwestycyjnej,
  2. wskazuje zasoby zewnętrzne, które należy uwzględnić przy opracowywaniu oferty inwestycyjnej (m.in. kapitał ludzki, zasoby geograficzne, zasoby finansowe),
  3. dobiera układ (layout) graficzny do treści oferty inwestycyjnej,
  4. przygotowuje ofertę inwestycyjną w formie prezentacji multimedialnej z uwzględnieniem m.in. informacji i danych dotyczących kapitału ludzkiego, demografii, lokalizacji docelowej obsługi komunikacyjnej, poziomu wynagrodzeń (w danym sektorze, branży lub specjalizacji), rodzaju nieruchomości lub rynku powierzchni biurowych, zależne od sektora, w którym działa inwestor, jakości życia w danej lokalizacji, pakietu zachęt finansowych i form wsparcia dla danej inwestycji.

4. Pozyskanie i obsługa inwestora

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje techniki negocjacyjne stosowane w rozmowach z inwestorem
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady prowadzenia negocjacji z inwestorem,
  2. wymienia techniki negocjacyjne,
  3. omawia wybraną technikę negocjacyjną,
  4. charakteryzuje zasady savoir-vivre oraz protokołu dyplomatycznego w biznesie.
2. Organizuje wizytę inwestora
Kryteria weryfikacji:
  1. określa uczestników wizyty zgodnie z potrzebami inwestora,
  2. sporządza agendę wizyty z uwzględnieniem jej logistyki (m.in. sposób organizacji: wizji lokalnej, spotkania z interesariuszami, spotkania z przedstawicielami organów gminy),
  3. omawia elementy prezentacji dotyczące oferty inwestycyjnej dla inwestora,
  4. wygłasza prezentację na temat oferty dla inwestora z uwzględnieniem m.in. informacji i danych dotyczących kapitału ludzkiego, demografii, lokalizacji docelowej obsługi komunikacyjnej, poziomu wynagrodzeń w danym sektorze, branży, specjalizacji, rodzaju nieruchomości lub rynku powierzchni biurowych, zależne od sektora, w którym działa inwestor, jakości życia w danej lokalizacji, pakietu zachęt finansowych i form wsparcia dla danej inwestycji.
3. Prowadzi dokumentację inwestycyjną
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza katalog warunków inwestycji obejmujący możliwość rozpoczęcia przez inwestora działalności operacyjnej w ustalonym okresie, podpisanie umowy z klientem strategicznym, pozyskanie określonej liczby klientów,
  2. charakteryzuje zasady prowadzenia dokumentacji inwestycyjnej (teczka inwestora),
  3. omawia czynności niezbędne do właściwego prowadzenia dokumentacji potencjalnego projektu inwestycyjnego,
  4. omawia sposoby zabezpieczenia dokumentacji inwestycyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych,
  5. wskazuje osoby, które w umowie inwestycyjnej należy upoważnić do przeglądania, modyfikowania i administrowania dokumentacją inwestycyjną (teczką inwestora),
  6. sporządza sprawozdanie z prowadzonej obsługi inwestora.
4. Prowadzi komunikację z inwestorem
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby i formę komunikacji z inwestorem niezbędną do właściwej realizacji projektu inwestycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem kultury organizacyjnej i kraju pochodzenia inwestora,
  2. omawia zasady prowadzenia komunikacji z inwestorem (np. poufność, wiarygodność przekazywanych informacji, formalizm),
  3. wymienia narzędzia wspierające komunikację z potencjalnym inwestorem (np. location form),
  4. charakteryzuje elementy listu intencyjnego skierowanego do potencjalnego inwestora z sektora przemysłowego lub usługowego,
  5. przygotowuje list intencyjny skierowany do potencjalnego inwestora ze wskazanego sektora,
  6. sporządza pismo wyrażające gotowość podmiotu pozyskującego inwestora do przyjęcia projektu inwestycyjnego.

5. Opieka poinwestycyjna

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Monitoruje potrzeby powstałe po uruchomieniu inwestycji
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje potrzeby inwestora powstałe po uruchomieniu inwestycji (np. infrastrukturalne, administracyjne),
  2. przedstawia rozwiązania odpowiadające na wcześniej zidentyfikowane potrzeby inwestora.
2. Utrzymuje kontakty z inwestorem
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady tworzenia dobrego klimatu inwestycyjnego,
  2. sporządza odpowiedź na zastrzeżenia inwestora dotyczące lokalizacji inwestycji,
  3. formułuje pytania do rozmowy z inwestorem na temat jego bieżących potrzeb.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Fundacja VCC

Wnioskodawca:

Fundacja VCC

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rozwoju i Technologii

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH