Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-09-28
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 5)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" jest przygotowana do samodzielnego planowania i prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesów sportowych, wyznacza cele długo- i krótkoterminowe programu treningowego, opracowuje roczny plan treningowy pary koń-jeździec w oparciu o badania diagnostyczno-kontrolne i testy sprawnościowe. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu treningu koni oraz zawodników. Osoba posiadająca kwalifikację posługuje się wiedzą z zakresu doboru i selekcji koni do poszczególnych konkurencji sportowych oraz wiedzą dotyczącą powiązania hodowli ze sportowym użytkowaniem koni. Dba o zrównoważony rozwój umiejętności jeździeckich zarówno konia, jak i jeźdźca. Motywuje, trenuje i koryguje konia i jeźdźca. Jest przygotowany do ewaluacji własnych koncepcji treningowych. Ocenia przygotowanie ośrodka do prowadzenia treningu sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacją mogą być szczególnie zainteresowani: osoby pracujące w jeździeckich ośrodkach sportowych; zawodnicy lub byli zawodnicy w konkurencjach jeździeckich; osoby posiadające kwalifikacje cząstkową "Prowadzenie szkolenia jeździeckiego na poziomie sportowym" z poziomu 4 PRK. Istnieje możliwość zdobywania kolejnych kwalifikacji w obszarze jeździectwa, z chwilą kiedy kwalifikacja na poziomie 6 PRK będzie funkcjonowała w ZSK.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna z poziomu 6 PRK; posiada od co najmniej 5 lat: Tytuł instruktora sportu PZJ wraz z aktualną licencją szkoleniowca uzyskaną nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 4 PRK - "Prowadzenie szkolenia jeździeckiego na poziomie sportowym" lub aktualny paszport IGEQ level 2; rekomendacja trenera II lub I klasy lub trenera mentora PZJ lub posiadacza kwalifikacji cząstkowej z 6 poziomem PRK z zakresu jeździectwa " wydana w oparciu o obserwację i odbytą praktykę; Oświadczenie o niekaralności zgodnie z art. 41 pkt. 3 Ustawy o sporcie z dn. 25.06.2010 roku; Ukończony kurs pierwszej pomocy min. 8 godzinny w ostatnich 3 latach.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Posiadacz kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" może znaleźć zatrudnienie w klubach i związkach sportowych, ośrodkach jeździeckich jako szkoleniowiec. Po spełnieniu wymagań wynikających z ustawy o oświacie, może pracować jako nauczyciel w placówkach oświatowych prowadzących nauczanie w obszarze jeździectwa. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia jeździeckiego. Może także zostać trenerem kadr narodowych lub wojewódzkich.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunki recertyfikacji: obowiązek odbycia 3 szkoleń recertyfikujących - 2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane. Wniosek o wydanie certyfikatu na kolejny okres wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do końca roku, w którym wygasa ważność certyfikatu, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego. W przypadku niedotrzymania ww. terminu osoby, które zechcą przedłużyć certyfikat, są zobowiązane przedstawić certyfikaty uczestnictwa w 3 szkoleniach recertyfikacyjnych (2 specjalistycznych, 1 konferencji, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane), które odbyły się nie później niż w okresie 2 lat od daty złożonego wniosku.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Jeździectwo od zawsze cieszyło się dużą popularnością, jednak często kojarzone było z elitarnością i sportem dla osób zamożnych. Dzięki ogromnemu rozwojowi tej dyscypliny w ostatniej dekadzie, dziś można je śmiało uznać za sport dla wszystkich. Zacierają się ograniczenia: dostępności - powstaje coraz więcej ośrodków jeździeckich, stąd coraz łatwiej znaleźć zajęcia blisko swojego miejsca zamieszkania; finansowe - szeroki wachlarz ośrodków jeździeckich oferuje zajęcia w różnych, często niezbyt wygórowanych cenach. Jeździectwo amatorskie nie jest już sportem "tylko dla bogatych"; pogodowe - dziś znaczna część ośrodków dysponuje profesjonalnymi krytymi ujeżdżalniami, gdzie zajęcia odbywają się cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne; wiekowe - ośrodki oferują często małe kucyki dla najmłodszych uczestników, a z drugiej strony sport ten jest długowieczny. O ile wiele innych sportów wykonywanych zawodowo skazuje swoich zawodników na sportową emeryturę w wieku około 30 lat, o tyle w jeździectwie wraz z wiekiem rośnie doświadczenie, a przy zachowaniu średniej sprawności fizycznej można je uprawiać do późnych lat życia. Przykładem będzie zdobycie w wieku 58 lat złotego medalu olimpijskiego w skokach przez przeszkody przez Nicka Skeltona w Rio w 2016 r., jak również start Hiroshi Hoketsu w wieku 71 lat w konkursie ujeżdżenia na olimpiadzie w Londynie w 2012 r. W Polsce należy przywołać postać Wandy Wąsowskiej, która w wieku 75 O ogromnej popularności jeździectwa świadczy m.in. liczba klubów sportowych działających w tym obszarze. W roku 2018 zarejestrowanych w Polskim Związku Jeździeckim jest 525 klubów sportowych, 7862 koni posiadających licencję sportową, 5139 zawodników, 650 szkoleniowców (trenerów i instruktorów). W 2018 roku kalendarz centralny imprez sportowych przewiduje 194 zawody rangi ogólnopolskiej lub międzynarodowej w dyscyplinach olimpijskich (A - 43, B - 105, C - 46) Zaplecze rekreacyjne i wprowadzające tzw. mały sport stanowi oczywiście bazę piramidy i konsekwentnie potrzebne są osoby posiadające wyższe kwalifikacje. Kwalifikacja cząstkowa z poziomem 5 PRK wypełnia lukę, którą dostrzegają szkoleniowcy zajmujący się sportowym treningiem jeździeckim, tj. osoby prowadzące zawodników na każdym poziomie wyszkolenia jeździeckiego, z których wiedzy i doświadczenia korzystają startujący w zawodach ogólnopolskich i międzynarodowych. Profesjonalne wsparcie trenerskie jest bowiem niezbędne do skutecznego planowania treningu sportowego zawodników oraz koni. Rosnąca ilość zawodników zarejestrowanych w Polskim Związku Jeździeckim pokazuje potencjał rozwojowy dyscypliny (zgodnie z danymi PZJ w 2012 roku wydano 3722 licencje zawodnicze, w tym 1564 licencje ogólnopolskie; w 2015 wydano 4479 licencji zawodniczych, w tym ogólnopolskich 1710; a w 2018 wydano 5490 licencji zawodniczych, w tym 1851 ogólnopolskich). Wielu jeźdźców, którzy dotychczas startowali w zawodach amatorskich lub na szczeblu regionalnym przechodzi do startów ogólnokrajowych, co widać w zmieniającym się dynamicznie kalendarzu centralnym (http://www.pzj.pl/wydarzenia/zawody-szczebla-centralnego ). Zdarzają się weekendy w roku, kiedy w tym samym czasie odbywają się nawet 3 imprezy centralne w najpopularniejszej z jeździeckich konkurencji - skokach przez przeszkody. Śledząc listy zgłoszeń (m.in. na ogólnodostępnym portalu www.zawodykonne.com) można wyliczyć, że równocześnie w całym kraju startuje nawet ponad 1200 par, a do tego dochodzą inne konkurencje, w tym nieolimpijskie, jak również zawody rangi regionalnej rejestrowane w poszczególnych Wojewódzkich Związkach Jeździeckich. Taka znacząca ilość uczestników wyraźnie wskazuje, że potrzebny jest proporcjonalny przyrost kadry szkoleniowej na coraz wyższym poziomie.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Posiadacz kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" inaczej niż osoba posiadająca dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku hipologia i jeździectwo jest przygotowana do prowadzenia treningu jeździeckiego na poziomie sportowym. Jest gotowa do planowania, prowadzenia oraz ewaluacji koncepcji treningowych, w tym do tworzenia planów treningowych, doboru zawodników i koni do założonych celów sportowych. Posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu oraz treningu jeźdźca i konia. Absolwent studiów hipologia i jeździectwo uzyskuje tytuł inż. i jest przygotowany do profesjonalnej działalności organizacyjnej i praktycznej w hodowli koni, a co za tym idzie prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie hodowli i użytkowania koni Posiadacz kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" inaczej niż osoba posiadająca Dyplom ukończenia studiów II stopnia na kierunku hipologia i jeździectwo jest przygotowana do prowadzenia treningu jeździeckiego na poziomie sportowym. Jest gotowa do planowania, prowadzenia oraz ewaluacji koncepcji treningowych, w tym do tworzenia planów treningowych, doboru zawodników i koni do założonych celów sportowych. Posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu oraz treningu jeźdźca i konia. Posiadacz kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" inaczej niż absolwent kierunków zootechnicznych zajmuje się prowadzeniem treningu sportowego jeźdźców i koni oraz przygotowaniem do uczestnictwa w zawodach sportowych. Jest gotowa do planowania, prowadzenia oraz ewaluacji koncepcji treningowych, w tym do tworzenia planów treningowych, doboru zawodników i koni do założonych celów sportowych. Posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu oraz treningu jeźdźca i konia. Zootechnik sprawuje zaś nadzór nad zwierzętami w hodowli, ogrodach, schroniskach, stacjach badawczych lub rezerwatach przyrody. Zajmuje się też np. doborem pasz, podaje szczepionki, dba o dobre warunki życia zwierząt. Pozostałe kwalifikacje dotyczące prowadzenia treningu lub szkolenia jeździeckiego są w ZRK lub są aktualnie procedowane o włączenie ich do ZSK. Kolejne kwalifikacje to odpowiednio: Planowanie i prowadzenie wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie (PRK 6), Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie (PRK 6). Kwalifikacją poprzedzającą jest: Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym (PRK 3), Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie sportowym (PRK 4).

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją", - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją, - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, połączona z rozmową z komisją. Część lub całość walidacji może być przeprowadzona metodą analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Dowodami potwierdzającymi wszystkie kryteria weryfikacji są: - stopień trenera II klasy Polskiego Związku Jeździeckiego (dalej jako "PZJ") uzyskany nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej wraz z aktualną licencją PZJ lub - aktualny paszport The International Group For Equestrian Qualifications (dalej jako "IGEQ") level 3. Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do jeździectwa: - sprawozdania z działalności szkoleniowej zawierającego: charakterystykę wyjściową i końcową grupy szkoleniowej lub zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego, określony cel główny makrocyklu i cele pośrednie oraz terminy, środki, metody i miejsca ich realizacji w poszczególnych okresach (startowym w oparciu o kalendarz zawodów, przygotowawczym, przejściowym), stopień realizacji celu głównego i celów pośrednich na koniec makrocyklu, planowany i zrealizowany graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka) wraz z komentarzem, prognozowane i osiągnięte wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego, planowane i zrealizowane wielkości obciążeń treningowych, planowane i zrealizowane działania kontrolne, założenia organizacyjne i materialne szkolenia, analizę i wnioski z realizacji makrocyklu treningowego, - dziennika dokumentującego prowadzenie jednostek treningowych w makrocyklu, z uwzględnieniem obciążeń treningowych (objętość i intensywność pracy), - nagrania prowadzonej jednostki treningowej potwierdzającego spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie" - "Prowadzi trening w jeździectwie", - dowodów potwierdzających uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach, warsztatach związanych ze szkoleniem sportowym, - prezentacji potwierdzającej spełnienie kryteriów weryfikacji następujących efektów uczenia się: "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia", "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja składająca się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji musi posiadać: - kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego, - co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (włącznie z ocenianiem). Jeden z członków komisji musi posiadać aktualną licencję minimum trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomem 6 PRK, lub międzynarodowy paszport IGEQ 3. Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać: - nieprzerwanie od co najmniej 6 lat licencję trenera II klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 5 PRK - "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie", - co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie. Co najmniej 1 z członków komisji musi mieć doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W celu rozpoczęcia weryfikacji kandydat przesyła komisji dowody i deklaracje potwierdzające spełnienie kryteriów weryfikacji. Pozostałe efekty niepotwierdzone za pomocą analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane metodą testu teoretycznego. Za pomocą prezentacji potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się: - "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia", - "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". Prezentacja połączona jest każdorazowo z rozmową z komisją, w trakcie której komisja może zadać pytania uzupełniające dotyczące wszystkich zestawów efektów uczenia się. Do obserwacji w warunkach symulowanych dopuszczane są osoby, które potwierdziły posiadanie efektów uczenia się weryfikowanych za pomocą wcześniej opisanych metod. Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych, każdorazowo połączonych z rozmową z komisją, potwierdzane jest spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się: "Prowadzi trening w jeździectwie" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". Weryfikacja musi być prowadzona w ośrodkach jeździeckich o standardzie infrastruktury oraz bezpieczeństwa minimum II kategorii PZJ. Pozostałe warunki organizacyjne i materialne: - grupa jeźdźców i koni przygotowanych do przeprowadzenia obserwacji w warunkach symulowanych, - odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia testu teoretycznego, - urządzenie umożliwiające przeprowadzenie prezentacji w wersji elektronicznej, - odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia rozmowy z komisją. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymogów dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-09-12 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-09-28 r., poz. 1049)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-08-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
560
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-09-28
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14078

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Kwalifikacja uzyskała pozytywne opinie w ramach konsultacji środowiskowych oraz oceny specjalistów co do społeczno-gospodarczej potrzebie kwalifikacji. Uwzględniając zebrane uwagi i opinie poprawiono opis kwalifikacji. Kwalifikacja uzyskała akceptację Rady ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" jest przygotowana do samodzielnego planowania i prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesów sportowych, wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu treningowego, opracowuje roczny plan treningowy pary koń - jeździec w oparciu o badania diagnostyczno-kontrolne i testy sprawnościowe. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu treningu koni oraz zawodników. Osoba posiadająca kwalifikację posługuje się wiedzą z zakresu doboru i selekcji koni do poszczególnych konkurencji sportowych oraz wiedzą dotyczącą powiązania hodowli ze sportowym użytkowaniem koni. Dba o zrównoważony rozwój umiejętności jeździeckich zarówno konia, jak i jeźdźca. Motywuje, trenuje i koryguje konia i jeźdźca. Jest przygotowana do ewaluacji własnych koncepcji treningowych. Ocenia przygotowanie ośrodka do prowadzenia treningu sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw treningu jeździeckiego w odniesieniu do konkurencji olimpijskich

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje dyscyplinę w odniesieniu do konkurencji jeździeckich
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia historyczne ewoluowanie dyscypliny, w tym technikę jazdy i wykorzystywany sprzęt,
  2. charakteryzuje konkurencje jeździeckie zarejestrowane w Międzynarodowej Federacji Jeździeckiej (FEI),
  3. omawia krajowe i międzynarodowe przepisy ogólne oraz regulujące współzawodnictwo w wybranej konkurencji jeździeckiej,
  4. omawia przepisy rozgrywania wybranej konkurencji z uczestnictwem dzieci i młodzieży,
  5. omawia przepisy weterynaryjne i transportowe związane z udziałem koni w zawodach,
  6. omawia wymogi fizjologiczne i psychologiczne koni wykorzystywanych we współzawodnictwie sportowym w wybranej konkurencji,
  7. wskazuje tendencje rozwojowe w wybranej konkurencji,
  8. wskazuje czynniki sukcesu w wybranej konkurencji,
  9. posługuje się specjalistycznym słownictwem jeździeckim,
  10. charakteryzuje obszar odpowiedzialności zawodowej i etycznej trenera jeździectwa.
2. Wyjaśnia znaczenie lonżowania w treningu sportowym konia i jeźdźca
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sposoby lonżowania koni,
  2. omawia wpływ lonżowania na rozbudowę poszczególnych partii mięśni konia,
  3. omawia rodzaje wypięć.
3. Omawia zasady bezpieczeństwa i zasady formalno-organizacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, w tym nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń trenera,
  2. opisuje zakres odpowiedzialności prawnej trenera jeździectwa,
  3. opisuje zasady postępowania w razie wypadku z udziałem jeźdźca lub konia,
  4. opisuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem grupy szkoleniowej, w tym zgody formalne opiekunów,
  5. omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie,
  6. omawia procedury przeprowadzania badań antydopingowych konia.

2. Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia przydatność konia do użytku sportowego
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje opinię lekarską pod kątem sportowego użytkowania konia,
  2. analizuje historię sportową konia,
  3. omawia sposoby dopasowania konia do jeźdźca i konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem wieku, etapu rozwoju psychofizycznego, warunków fizycznych i zaawansowania jeździeckiego konia i jeźdźca.
2. Dba o dobrostan konia
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia harmonogram badań i szczepień ochronnych,
  2. omawia zabiegi weterynaryjne i fizjoterapeutyczne wpływające na polepszenie jakości sportowego wykorzystania konia,
  3. w oparciu o współpracę z ekspertami (fizjoterapeutą, dietetykiem) planuje proces odnowy biologicznej koni,
  4. proponuje dzienne dawki żywieniowe i suplementację, dostosowane do potrzeb indywidualnych konia.
3. Charakteryzuje powiązania między hodowlą koni a ich sportowym użytkowaniem
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje różnice pomiędzy infrastrukturą stajni sportowej i hodowlanej,
  2. omawia fazy przejścia konia z etapu hodowlanego do sportowego,
  3. omawia użytkowanie oraz trening klaczy ciężarnych i karmiących oraz reproduktorów w sporcie.

3. Charakteryzowanie techniki jazdy konnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy jazdy konnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia znaczenie dosiadu, balansu i rysunku ruchu w treningu,
  2. omawia sposób oceny ruchów konia zgodnie ze skalą ocen dla ujeżdżenia,
  3. omawia drogę przeniesienia środka ciężkości w trakcie pokonywania przeszkody,
  4. omawia rolę zmiany dystansów pomiędzy przeszkodami w zadaniach treningowych,
  5. omawia strategię pokonywania przeszkód crossowych z uwzględnieniem zmęczenia.
2. Charakteryzuje sposoby zrównoważonego rozwoju jeźdźca i konia
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje rolę treningów uzupełniających jeźdźca, w tym ogólnorozwojowego, gimnastycznego, mentalnego oraz relaksacyjnego,
  2. omawia znaczenie współpracy z innymi specjalistami (np. psychologiem sportu, fizjoterapeutą, trenerem personalnym),
  3. omawia rolę treningu gimnastycznego i wydolnościowego konia na różnych etapach treningu sportowego,
  4. wskazuje rolę treningów uzupełniających konia (np. treningi z innych konkurencji, wykorzystanie bieżni, karuzeli, pracy na lonży).

4. Charakteryzowanie zasad organizowania pracy ośrodka jeździeckiego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia dobrostan koni znajdujących się w ośrodku jeździeckim
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia znaczenie badania palpacyjnego konia,
  2. omawia stany psychofizyczne konia (np. apatię, otępienie, nadmierną pobudliwość),
  3. ocenia dobrostan koni, uwzględniając wyniki badań ich krwi.
2. Określa współpracę z personelem i otoczeniem ośrodka jeździeckiego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia znaczenie współpracy z personelem,
  2. omawia znaczenie współpracy z otoczeniem,
  3. omawia znaczenie współpracy z opiekunami prawnymi zawodnika.
3. Omawia wyposażenie ośrodka jeździeckiego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje i przydatność podłoża oraz wyposażenie placu treningowego (m.in. mocowanie przeszkód, kłódki bezpieczeństwa),
  2. analizuje stan bezpieczeństwa ośrodka ze względu na przebywające w nim konie i ludzi oraz ryzyko wystąpienia sytuacji niebezpiecznych,
  3. omawia fazy tworzenia planu reagowania w sytuacji wypadku, w tym zaopatrzenie w środki pierwszej pomocy.

5. Opracowanie koncepcji szkoleniowej w jeździectwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje roczny plan treningowy w jeździectwie
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cel główny i przygotowuje plan startów,
  2. opracowuje cele treningowe,
  3. przygotowuje roczny plan treningowy, uwzględniający metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychoruchowego dla pary zawodnik - koń,
  4. dobiera mikrocykle do realizacji planu startów,
  5. określa zadania wynikowe i szkoleniowe,
  6. uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawnościowych lub wydolnościowych w formułowaniu celów szkoleniowych,
  7. uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów,
  8. uzasadnia plan treningów i startów w relacji do celów sportowych,
  9. uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych,
  10. uzasadnia konieczność stosowania rozgrzewki zawodnika i konia oraz przerw wypoczynkowych,
  11. omawia znaczenie procesu odnowy biologicznej zawodnika w realizacji treningu.
2. Rozpoznaje możliwości zawodnika i konia
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia możliwości zawodnika i konia,
  2. analizuje możliwości fizjologiczne konia w mikrocyklu,
  3. dokonuje oceny stanu psychicznego i fizycznego zawodnika i konia.

6. Realizacja procesu treningowego w jeździectwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia znaczenie motywacji i komunikacji w procesie treningowym w jeździectwie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady motywacji wewnętrznej i zewnętrznej w sporcie,
  2. omawia zasady efektywnej komunikacji w relacji trener - zawodnik,
  3. omawia czynniki mające wpływ na efektywną komunikację w relacji zawodnik - koń.
2. Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje logistykę wyjazdów, np. szkoleniowych, startowych,
  2. omawia znaczenie i sposoby rozgrzewki jeźdźca i rozprężenia konia przed startem,
  3. przygotowuje indywidualną strategię startową i taktykę przejazdu.
3. Prowadzi trening w jeździectwie
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia formę psychiczną i fizyczną zawodnika,
  2. stosuje zasady komunikacji werbalnej, niewerbalnej i zasady efektywnej komunikacji w motywowaniu zawodnika,
  3. koryguje zawodnika i konia
  4. omawia cele i sposoby uwrażliwienia konia,
  5. korzysta z metod rejestracji treningu celem pracy nad poprawą jakości treningu,
  6. identyfikuje i rozwiązuje problemy wychowawcze, stosując metodę analizy przypadku (identyfikuje źródło problemu, proponuje możliwe rozwiązania).

7. Ewaluacja własnego procesu treningowego w jeździectwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje sposoby ewaluacji procesu treningowego w jeździectwie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego,
  2. omawia sposoby weryfikacji stanu wytrenowania pary koń - jeździec,
  3. dobiera narzędzia i metody ewaluacji do różnych etapów procesu treningowego.
2. Realizuje proces samokształcenia z zakresu jeździectwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu jeździectwa (publikacje, źródła elektroniczne),
  2. uczestniczy w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach krajowych lub międzynarodowych,
  3. wymienia doświadczenia z trenerami.
3. Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych w jeździectwie
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej w wyniku realizacji procesu treningowego (w tym np. ze względu na kontuzje, wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, wyniki sportowe, warunki finansowe),
  2. modyfikuje plan treningowy, uwzględniając możliwości zawodników, i uzasadnia zmiany.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Jeździecki

Wnioskodawca:

Polski Związek Jeździecki

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH