
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Planowanie i prowadzenie procesu treningu golfowego
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Trener golfa klasy drugiej
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-10-27
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 5)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningowego z golfa. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom technicznych umiejętności zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Przygotowuje plan zgrupowania szkoleniowego i plan uczestnictwa w zawodach. Organizuje akcje szkoleniowe. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek treningowych oraz zawodników. Osoba posiadająca tę kwalifikację analizuje swoje mocne i słabe strony oraz stale podnosi swoje kompetencje. Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie na obiektach golfowych, w klubach lub związkach sportowych. Po spełnieniu odpowiednich warunków może również prowadzić działalność szkoleniową w ramach własnej działalności gospodarczej.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
- osoby posiadające kwalifikacje cząstkową z 4 poziomem PRK w obszarze nauczania golfa, - osoby zainteresowane potwierdzeniem posiadanych kompetencji, - osoby zainteresowane dalszym rozwojem zawodowym poprzez uzyskanie dostępu do zdobycia wyższych kwalifikacji z obszaru szkolenia golfowego.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada kwalifikację cząstkową z 4 poziomem PRK "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" lub inną kwalifikację z obszaru szkolenia w golfie z poziomem 4 Europejskiej Ramy Kwalifikacji (EQF), - posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - ukończyła 18 lat, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy, uzyskane maksymalnie 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED).
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może pracować jako trener golfa na wszystkich poziomach szkolenia sportowego. Po spełnieniu określonych warunków może prowadzić również szkolenie golfowe w ramach własnej działalności gospodarczej.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny bezterminowo
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Golf jest sportem popularnym na całym świecie, szacuje się, że uprawia go około 60 milionów ludzi. Choć uważany za sport elitarny, w niektórych krajach europejskich, jak Islandia czy Szwecja, uprawia go nawet 5% społeczeństwa (KPMG, Golf Participation Report for Europe 2018, 2018). Jest to dyscyplina, którą uprawiać można przez całe życie, zarówno amatorsko jak i wyczynowo. Średnia wieku graczy grających w najwyższej męskiej światowej lidze PGA Tour wynosi ok. 35 lat, a rzeczą normalną jest obserwowanie nawet 60-letnich zawodników na rozgrywkach tej rangi. W formule rekreacyjnej brak dyscyplinie jakichkolwiek barier wiekowych czy zdrowotnych, jest to sport uniwersalny. Gra w golfa ma bardzo dobry wpływ zarówno na jakość, jak i długość życia, poprzez aktywizację wszystkich grup społecznych, w tym dzieci i seniorów, do uprawiania aktywności fizycznej na świeżym powietrzu oraz do socjalizacji. Golfiści żyją ok. 5 lat dłużej niż osoby nieuprawiające golfa (Farahmand B. i in., Golf: a game of life and death--reduced mortality in Swedish golf players, "Scandinavian journal of medicine & science in sports" 2009, t. 19, nr 3), rozwój golfa wpływa tym samym na oszczędności w sferze ochrony zdrowia. Golf ma istotne znaczenie jako motor rozwoju regionalnego. Obiekty golfowe powstają często w małych miejscowościach i gminach o charakterze rolniczym, tworząc w nich nowe miejsca pracy, umożliwiając również wykorzystanie nieużytków rolnych czy rekultywację wysypisk odpadów. Obiekty te pobudzają również koniunkturę w ich okolicach, poprzez zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej danego regionu dla polskich oraz zagranicznych inwestorów, a także budowę nieruchomości mieszkalnych oraz wzrost wartości istniejących działek i nieruchomości. Golf, ze względu na swój marketingowy potencjał, przyciąga kapitał, a także pobudza turystykę, zarówno krajową jak i międzynarodową (zwłaszcza wśród turystów ze Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec). Golf jest również istotną gałęzią gospodarki w krajach rozwiniętych, poprzez sprzedaż sprzętu, ubiorów, organizację turniejów, imprez, wydarzeń firmowych, festynów, pokazów czy targów. Rynek golfowy w Europie rocznie przynosi około 15.1 miliarda euro do gospodarki (Sports Marketing Surveys Inc., The Economic Impact of Golf on the Economy of Europe, 2013.). Oprócz wymiaru zdrowotnego oraz rozwojowego, golf ma również charakter sportowy. W 2016 roku golf został ponownie dyscypliną olimpijską, obejmując dwie konkurencje - rozgrywki indywidualne mężczyzn i rozgrywki indywidualne kobiet. Rozwój dyscypliny zwiększy szanse polskich zawodników i zawodniczek na medale olimpijskie. Popularność i dostępność golfa w Polsce stale rośnie, liczba zarejestrowanych golfistów z licencją zawodniczą w roku 2021 wynosiła 6392, w tym 150 licencji Dzieci, 142 Młodzika, 228 Juniora Młodszego oraz 186 Juniora. Rokroczny wzrost liczby zarejestrowanych golfistów wynosi w ostatnich latach ok. 10%, co stawia nasz kraj w czołówce europejskich krajów pod kątem szybkości rozwoju dyscypliny (The R&A and EGA, European Golf Participation Report 2021, 2021). Szacuje się, że golfa uprawia w Polsce łącznie ok. 20.000 osób. Aby dyscyplina ta mogła się dalej rozwijać, wymagana jest dostępność wykwalifikowanej kadry instruktorsko-trenerskiej pracującej na różnych poziomach (klubowym, regionalnym, ogólnopolskim). Do niedawna Stowarzyszenie Zawodowego Golfa PGA Polska, członek i partner szkoleniowy Polskiego Związku Golfa oraz członek międzynarodowej organizacji zrzeszającej narodowe stowarzyszenia zrzeszające profesjonalnych trenerów oraz graczy Confederation of Professional Golf, prowadził jedynie szkolenia dla profesjonalnych trenerów golfa. Wprowadzenie kwalifikacji na rynek pozwoli uporządkować i usystematyzować szkolenie trenerów, zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi (International Golf Federation, International Golf Coaching Framework, Human Kinetics, 2013). Kwalifikacja Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w golfie" odnosi się do prowadzenia szkolenia wyczynowego na poziomie lokalnym oraz klubowym, z zawodnikami w każdym wieku. Osoby zainteresowane tą kwalifikacją to przede wszystkim instruktorzy golfa chcący podnosić swoje kompetencje oraz pracować wyczynowo z zawodnikami w klubach. W wielu klubach nie prowadzi się sekcji wyczynowej, dziecięcej czy młodzieżowej. Włączenie kwalifikacji do rejestru umożliwi instruktorom rozwój zawodowy, wspomoże pracodawców (obiekty golfowe, kluby) w rozpoznaniu wiedzy i umiejętności kandydatów do pracy, a przede wszystkim zwiększy dostęp do wykwalifikowanej opieki trenerskiej zawodników, umożliwiając im tym samym osiągnięcie mistrzostwa sportowego. Wspomoże także rozwój golfa w kraju.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Do tej pory żadna z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego włączonych do ZSK nie potwierdza przygotowania do wykonywania podobnych zadań zawodowych. Natomiast część efektów uczenia się zawartych we wszystkich zestawach może być osiągana w toku studiów o kierunku wychowanie fizyczne, sport, rekreacja ruchowa lub pokrewnym. Jednak osiąganie efektów uczenia się zdefiniowanych dla powyższej kwalifikacji w toku studiów uwarunkowane jest doborem treści kształcenia przez poszczególne uczelnie oraz poziomem przygotowania praktycznego absolwentów.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod: - analiza dowodów i deklaracji, - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiadem swobodnym), - prezentacja. Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest dyplom ukończenia kursów trenerskich prowadzonych przez stowarzyszenia lub innych organizatorów z uznanym systemem szkolenia przez Confederation of Professional Golf na poziomie "PGA Coach" lub "PGA Professional". 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów: - posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze sportu lub wychowania fizycznego, - posiadająca co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym oceniania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub kwalifikację co najmniej z 6 poziomem PRK w obszarze szkolenia golfowego. Ponadto co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) i prezentacji są sprawdzane kryteria weryfikacji zawarte we wszystkich zestawach efektów uczenia się. W celu rozpoczęcia weryfikacji jest wymagane przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do golfa: 1) sprawozdanie z działalności szkoleniowej zawierające: a) charakterystykę wyjściową i końcową zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego i taktycznego, b) określony cel główny makrocyklu i cele pośrednie oraz terminy, środki, metody i miejsca ich realizacji w poszczególnych okresach (startowym w oparciu o kalendarz zawodów, przygotowawczym, przejściowym), c) opracowany i zrealizowany plan startowy, d) planowany i zrealizowany sposób kontroli postępów treningowych i turniejowych, e) dokumentację wprowadzanych zmian w technice uderzeń, f) planowane i zrealizowane wielkości obciążeń treningowych, g) dziennik zrealizowanych jednostek treningowych, h) wyniki testów i gier kontrolnych (wyniki lub inne dane z gry w zależności jakie było zadanie na grę treningową) wraz z ich analizą i ewentualnymi korektami w procesie treningowym, i) statystyki z turniejów wraz z ich analizą i ewentualnymi korektami w procesie treningowym, j) cykliczne podsumowania po zakończeniu założonych okresów wraz z analizą postępów i oceną realizacji celów pośrednich, k) podsumowanie sezonu wraz ze szczegółową analizą realizacji celów głównych, a jeżeli nie zostały one zrealizowane - ze szczegółową analizą przyczyn braku ich realizacji; 2) plan akcji szkoleniowej i opcjonalnie sprawozdania ze zrealizowanych akcji szkoleniowych; 3) dowody potwierdzające doskonalenie własnych kompetencji np. zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniach, kursach i konferencjach o tematyce sportowej; 4) pisemną analizę własnych kompetencji. Komisja może dopuścić dodatkowe dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji. Osoba przystępująca do walidacji przygotowuje prezentację multimedialną w celu prezentacji portfolio. Instytucja certyfikująca zapewnia: - salę do przeprowadzenia prezentacji portfolio, - komputer, rzutnik oraz ekran. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-10-09 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Planowanie i prowadzenie procesu treningu golfowego< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-10-27 r., poz. 1151)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
260
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14079
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W toku prac nad kwalifikacją, Wnioskodawca dwukrotnie odnosił się do uwag i proponowanych zmian w ramach konsultacji środowiskowych i opinii specjalistów, i wprowadził stosowne poprawki. Tam gdzie sugerowane poprawki nie zostały naniesione, ma swoje uzasadnienie i często wynika ze specyfiki dyscypliny. Ostateczny opis kwalifikacji został zaakceptowany przez Radę do spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningowego z golfa. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom technicznych umiejętności zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Przygotowuje plan zgrupowania szkoleniowego i plan uczestnictwa w zawodach. Organizuje akcje szkoleniowe. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. Ponosi odpowiedzialność za jakość realizowanych jednostek treningowych oraz bezpieczeństwo zawodników. Osoba posiadająca tę kwalifikację analizuje swoje mocne i słabe strony oraz stale podnosi swoje kompetencje.
Zestawy efektów uczenia się
1. Opracowanie koncepcji treningowej w golfie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje charakterystykę wyjściową zawodnika golfa
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przygotowanie motoryczne zawodnika,
- ocenia umiejętności techniczne i taktyczne zawodnika,
- ocenia przygotowanie teoretyczne,
- ocenia przebieg kariery zawodnika
2. Formułuje wspólnie z zawodnikiem cele szkolenia w golfie
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza cele długo- i krótkoterminowe,
- określa zadania wynikowe i szkoleniowe,
- uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów,
- uwzględnia charakterystykę wejściową zawodnika
3. Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia w golfie
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje plan organizacji szkolenia, w tym zadania szkoleniowe, z uwzględnieniem odnowy biologicznej, przygotowania teoretycznego, oraz kontroli i oceny postępów w nauczaniu,
- wyznacza okresy szkoleniowe,
- dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychofizycznego zawodnika,
- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych,
- planuje proces kontroli realizacji celów szkoleniowych.
4. Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych w golfie
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej (w tym np.: ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe),
- modyfikuje plan realizacji celów szkolenia (np.: metody, formy i środki treningowe), uwzględniając uwagi i opinie uczestników procesu treningowego,
- uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia.
2. Organizowanie i realizacja procesu treningu golfowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Realizuje i monitoruje proces treningu golfowego
Kryteria weryfikacji:
- weryfikuje aktualność badań lekarskich zawodników,
- ocenia dyspozycję zawodnika do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych,
- opracowuje taktykę gry, biorąc pod uwagę indywidualne cechy zawodnika (drużyny),
- przygotowuje indywidualne zadania treningowe,
- rozwija umiejętności techniczne zawodnika,
- przeprowadza trening przygotowania motorycznego do dyscypliny, uwzględniając charakterystykę gry oraz cel,
- stosuje techniki treningu psychologicznego/mentalnego w przygotowaniu zawodnika,
- prowadzi rejestr obciążeń treningowych,
- utrzymuje właściwe proporcje wielkości obciążeń,
- organizuje różne formy współzawodnictwa dla określonej grupy (np. w sporcie dzieci i młodzieży, niepełnosprawnych),
- monitoruje realizację celów etapowych szkolenia przez rejestrowanie osiągnięć zawodników.
2. Ocenia realizację przebiegu procesu treningu golfowego
Kryteria weryfikacji:
- analizuje bieżące wyniki sportowe,
- analizuje wyniki badań diagnostycznych, testów i sprawdzianów,
- formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej,
- uzasadnia konieczność wprowadzania bieżącej korekty planów treningowych.
3. Współdziała z otoczeniem
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje otoczenie szkoleniowe zawodnika,
- omawia sposoby współdziałania z otoczeniem.
4. Organizuje akcje szkoleniowe w golfie
Kryteria weryfikacji:
- omawia akty prawne regulujące zasady bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w trakcie procesu treningowego,
- omawia zabezpieczenie finansowe i materialne udziału w akcjach szkoleniowych,
- charakteryzuje dokumentację formalną związaną z organizacją udziału w akcjach szkoleniowych, w tym zgody formalne opiekunów, ubezpieczenie, oświadczenia itp.,
- przygotowuje plan uczestnictwa w akcji szkoleniowej lub zawodach zawierający: preliminarz wydatków, logistykę itp.
3. Pozyskiwanie wiedzy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Aktualizuje i poszerza wiedzę z obszaru golfa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne zasoby wiedzy z obszaru dyscypliny,
- wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne, naukowe i technologiczne w obszarze dyscypliny,
- uczestniczy w konferencjach i warsztatach szkoleniowych krajowych lub międzynarodowych.
2. Ocenia własne kompetencje
Kryteria weryfikacji:
- omawia rolę autorefleksji jako narzędzia samodoskonalenia,
- analizuje własne kompetencje, określa mocne i słabe strony oraz wskazuje obszary do doskonalenia.
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej
Wnioskodawca:
Polski Związek Golfa
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki