Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-10-27
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 3)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania szkolenia początkowego z golfa dla różnych grup wiekowych. Przygotowuje plan zajęć w oparciu o gotowe wzorce, cel zajęć i umiejętności uczestnika. Tworzy konspekty zajęć, dostosowując je do celu, potrzeb, umiejętności i możliwości uczestników. W pracy posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł gry w golfa, etykiety golfa i aspektów prawnych. Prezentuje umiejętności, które pozwalają na demonstrowanie podstawowych technik golfa oraz ćwiczeń specyficznych dla tego sportu. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczne zrealizowanie zajęć. Samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w trakcie zajęć, wynikające na przykład ze zróżnicowania celów i potrzeb uczestników, a także zróżnicowanego poziomu ich umiejętności technicznych oraz sprawności fizycznej. Przewiduje skutki realizowanych zadań. Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić zajęcia o charakterze sportowym, rekreacyjnym lub zabawowym dla różnych grup wiekowych na obiektach golfowych. Może również prowadzić aktywności promujące golf w czasie wydarzeń o charakterze sportowo-rekreacyjnym i doradzać w zakresie podstawowego sprzętu i wyposażenia golfowego. Może również prowadzić zajęcia grupowe przygotowujące do uzyskania Zielonej Karty PZG.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacją mogą być szczególnie zainteresowani: - osoby uprawiające golf amatorsko, które chciałyby uzyskać atrakcyjną kwalifikację z obszaru sportu dla wszystkich; - osoby zamieszkałe w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów golfowych; - osoby aktywne fizycznie poszukujące nowych, atrakcyjnych dróg rozwoju sportowego; - studenci i absolwenci uczelni wyższych (np. kierunki z obszaru: sportu, pedagogiki, turystyki); - nauczyciele wychowania fizycznego; - instruktorzy rekreacji ruchowej, którzy chcieliby wyspecjalizować się w obszarze golfa; - osoby pracujące na polach golfowych; - zawodnicy lub byli zawodnicy; - osoby zainteresowane rozpoczęciem kariery instruktora lub trenera golfa.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK, - ukończyła 18 lat, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed podejściem do walidacji, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED).

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może: - pracować jako asystent trenera lub instruktora golfa; - prowadzić zajęcia o charakterze sportowym lub zabawowym w grupach dzieci i młodzieży; - prowadzić zajęcia dotyczące podstaw techniki golfowej; - prowadzić zajęcia aktywizujące różne grupy wiekowe; - prowadzić zajęcia w ramach profilaktyki zdrowotnej różnych grup wiekowych; - doradzać w zakresie podstawowego sprzętu i wyposażenia golfowego; - uzyskiwać kolejne kwalifikacje z obszaru golfa.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Golf jest sportem popularnym na całym świecie, szacuje się, że uprawia go około 60 milionów ludzi. Choć uważany za sport elitarny, w niektórych krajach europejskich, jak Islandia czy Szwecja, uprawia go nawet 5% społeczeństwa (KPMG, Golf Participation Report for Europe 2018, 2018). Jest to dyscyplina, którą uprawiać można przez całe życie, zarówno amatorsko jak i wyczynowo. Średnia wieku graczy grających w najwyższej męskiej światowej lidze PGA Tour wynosi ok. 35 lat, a rzeczą normalną jest obserwowanie nawet 60-letnich zawodników na rozgrywkach tej rangi. W formule rekreacyjnej brak dyscyplinie jakichkolwiek barier wiekowych czy zdrowotnych, jest to sport uniwersalny. Gra w golfa ma bardzo dobry wpływ zarówno na jakość, jak i długość życia, poprzez aktywizację wszystkich grup społecznych, w tym dzieci i seniorów, do uprawiania aktywności fizycznej na świeżym powietrzu oraz do socjalizacji. Golfiści żyją ok. 5 lat dłużej niż osoby nieuprawiające golfa (Farahmand B. i in., Golf: a game of life and death--reduced mortality in Swedish golf players, "Scandinavian journal of medicine & science in sports" 2009, t. 19, nr 3), rozwój golfa wpływa tym samym na oszczędności w sferze ochrony zdrowia. Golf ma istotne znaczenie jako motor rozwoju regionalnego. Obiekty golfowe powstają często w małych miejscowościach i gminach o charakterze rolniczym, tworząc w nich nowe miejsca pracy, umożliwiając również wykorzystanie nieużytków rolnych czy rekultywację wysypisk odpadów. Obiekty te pobudzają również koniunkturę w ich okolicach, poprzez zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej danego regionu dla polskich oraz zagranicznych inwestorów, a także budowę nieruchomości mieszkalnych oraz wzrost wartości istniejących działek i nieruchomości. Golf, ze względu na swój marketingowy potencjał, przyciąga kapitał, a także pobudza turystykę, zarówno krajową jak i międzynarodową (zwłaszcza wśród turystów ze Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec). Golf jest również istotną gałęzią gospodarki w krajach rozwiniętych, poprzez sprzedaż sprzętu, ubiorów, organizację turniejów, imprez, wydarzeń firmowych, festynów, pokazów czy targów. Rynek golfowy w Europie rocznie przynosi około 15.1 miliarda euro do gospodarki (Sports Marketing Surveys Inc., The Economic Impact of Golf on the Economy of Europe, 2013.). Oprócz wymiaru zdrowotnego oraz rozwojowego, golf ma również charakter sportowy. W 2016 roku golf został ponownie dyscypliną olimpijską, obejmując dwie konkurencje - rozgrywki indywidualne mężczyzn i rozgrywki indywidualne kobiet. Rozwój dyscypliny zwiększy szanse polskich zawodników i zawodniczek na medale olimpijskie. Popularność i dostępność golfa w Polsce stale rośnie, liczba zarejestrowanych golfistów z licencją zawodniczą w roku 2021 wynosiła 6392, w tym 150 licencji Dzieci, 142 Młodzika, 228 Juniora Młodszego oraz 186 Juniora. Rokroczny wzrost liczby zarejestrowanych golfistów wynosi w ostatnich latach ok. 10%, co stawia nasz kraj w czołówce europejskich krajów pod kątem szybkości rozwoju dyscypliny (The R&A and EGA, European Golf Participation Report 2021, 2021). Szacuje się, że golfa uprawia w Polsce łącznie ok. 20.000 osób. Aby dyscyplina ta mogła się dalej rozwijać, wymagana jest dostępność wykwalifikowanej kadry instruktorsko-trenerskiej pracującej na różnych poziomach (klubowym, regionalnym, ogólnopolskim). Do niedawna Stowarzyszenie Zawodowego Golfa PGA Polska, członek i partner szkoleniowy Polskiego Związku Golfa oraz członek międzynarodowej organizacji zrzeszającej narodowe stowarzyszenia zrzeszające profesjonalnych trenerów oraz graczy Confederation of Professional Golf, prowadził jedynie szkolenia dla profesjonalnych trenerów golfa. Wprowadzenie kwalifikacji na rynek pozwoli uporządkować i usystematyzować szkolenie instruktorów niższego szczebla, zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi (International Golf Federation, International Golf Coaching Framework, Human Kinetics, 2013). Kwalifikacja "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" odnosi się w głównej mierze do prowadzenia grupowych zajęć rekreacyjnych z dziećmi oraz szkolenia wstępnego z dorosłymi. Osoby z taką kwalifikacją są potrzebne zwłaszcza w mniejszych ośrodkach, na małych, lokalnych obiektach golfowych (polach, strzelnicach). Na wielu tego typu obiektach, ze względu na brak wykwalifikowanej kadry, nie prowadzi się naboru oraz zajęć do sekcji dziecięcych, co znacząco ogranicza tempo rozwoju dyscypliny oraz przyszłe możliwości osiągania mistrzostwa sportowego przez naszych rodaków poprzez mniejszą liczbę zawodników oraz brak szkolenia w kierunku sportu wyczynowego. Włączenie kwalifikacji do rejestru umożliwi podniesienie kompetencji instruktorów przeprowadzających tego typu szkolenia, kluczowych dla rozwoju dyscypliny we wszystkich kontekstach (prozdrowotnym, aktywizacyjnym, rozwojowym, biznesowym oraz wyczynowym). Polepszy jakość przeprowadzanych zajęć i szkoleń dla dzieci i początkujących golfistów, zwiększając ich bezpieczeństwo oraz umiejętności. Wspomoże również pracodawców (obiekty golfowe, kluby) w rozpoznaniu wiedzy i umiejętności kandydatów do pracy oraz zachęci większą liczbę chętnych do rozwijania się w tym kierunku, tym samym umożliwi rozwój zawodowy choćby osób mieszkających w okolicach obiektów golfowych.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Do tej pory żadna z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego włączonych do ZSK nie potwierdza przygotowania do wykonywania podobnych zadań zawodowych. Natomiast część efektów uczenia się zawartych we wszystkich zestawach może być osiągana w toku studiów o kierunku wychowanie fizyczne, sport, rekreacja ruchowa lub pokrewnym. Jednak osiąganie efektów uczenia się zdefiniowanych dla powyższej kwalifikacji w toku studiów uwarunkowane jest doborem treści kształcenia przez poszczególne uczelnie.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych), - obserwacja w warunkach symulowanych, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją" (wywiad swobodny). Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się są dokumenty potwierdzające uzyskanie tytułu instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością golf wydane przez akademie wychowania fizycznego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub dyplom ukończenia kursu dla asystentów instruktorów i instruktorów zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji. Komisja może dopuścić inne dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 2 osób, w tym z przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów: - posiada kwalifikację pełną z minimum poziomem 7 PRK w zakresie sportu, wychowania fizycznego lub rekreacji, - posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub posiada kwalifikację z minimum 5 poziomem PRK w zakresie szkolenia lub treningu golfowego. Ponadto co najmniej 1 członek komisji musi posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą analizy dowodów i deklaracji sprawdzane są kryteria weryfikacji zawarte w efekcie uczenia się: "Przygotowuje zajęcia z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa". Wymagane jest przedstawienie następującego dowodu odnoszącego się do golfa - konspekt zajęć, zawierający: a) cel zajęć i czas ich trwania, b) treść zajęć, c) metody nauczania, d) środki dydaktyczne, e) formy organizacyjne, f) prognozowane warunki atmosferyczne, g) wiek i liczebność grupy, h) planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników. Za pomocą metody sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) i rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) sprawdzana jest umiejętność: "Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa". Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) sprawdzane są efekty uczenia się: "Organizuje zajęcia z golfa" i "Prowadzi zajęcia z golfa" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa". Członkowie komisji lub inne osoby walidowane mogą wcielać się w rolę osób nauczanych. W teście teoretycznym weryfikacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 "Teoretyczne podstawy golfa", a także efekty uczenia się: "Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa". Instytucja certyfikująca zapewnia: - pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej), - sprzęt: komplety kijów golfowych różnych rozmiarów, piłki golfowe, - sprzęt umożliwiający nagranie wykonywanych technik golfowych i prowadzonych zajęć, - salę do przeprowadzenia testu teoretycznego. Osoba walidowana zobowiązana jest do przyjścia na walidację w stroju golfowym. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-10-09 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-10-27 r., poz. 1150)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
94
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-10-27
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14080

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W konsultacjach wniosku o włączenie przedmiotowej kwalifikacji wzięły udział 2 podmioty. Opis kwalifikacji opiniowało również 2 specjalistów. Zebrane opinie były aprobujące zakres merytoryczny i zasadność włączenia kwalifikacji do ZSK.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania szkolenia początkowego z golfa dla różnych grup wiekowych. Przygotowuje plan zajęć w oparciu o gotowe wzorce, cel zajęć i umiejętności ucznia. Tworzy konspekty zajęć, dostosowując je do celu, potrzeb, umiejętności i możliwości uczestników. W pracy posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł gry w golfa, etykiety golfa i aspektów prawnych. Planuje imprezy golfowe dla różnych odbiorców. Prezentuje umiejętności, które pozwalają na demonstrowanie podstawowych technik golfa oraz ćwiczeń specyficznych dla tego sportu. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczne zrealizowanie zajęć. Samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w trakcie zajęć, wynikające na przykład ze zróżnicowania celów i potrzeb uczestników, a także zróżnicowanego poziomu ich umiejętności technicznych oraz sprawności fizycznej. Przewiduje skutki realizowanych zadań. Promuje aktywność fizyczną przez własną postawę oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Teoretyczne podstawy golfa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawy golfa jako dyscypliny
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia historię golfa,
  2. omawia aktualne możliwości uprawiania golfa w Polsce i na świecie,
  3. omawia zasady dopuszczenia do gry w golfa w Polsce, np. zieloną kartę, kartę handicapową,
  4. omawia przepisy i etykietę gry zawarte w "Regułach Gry w Golfa - wersja dla graczy", w tym różne formaty gry,
  5. omawia sprzęt golfowy oraz istotę doboru sprzętu dla początkujących graczy,
  6. omawia role i funkcje pracowników obiektu golfowego.
2. Charakteryzuje golfa jako formę sportu dla wszystkich
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zdrowotne, wypoczynkowe i wychowawcze walory golfa,
  2. omawia ścieżki rozwoju w golfie.
3. Omawia prawa lotu piłki i technikę uderzenia w golfie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje lotów piłki i ich charakterystykę, np. kierunki startu lotów piłki,
  2. omawia czynniki determinujące lot piłki, np. główka kija, ścieżka kija,
  3. charakteryzuje najniższy punkt swingu.
4. Charakteryzuje zasady teorii i metodyki sportu stosowane w planowaniu zajęć z golfa w ontogenezie dla osób początkujących
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących, w szczególności dzieci i młodzieży,
  2. omawia zasady nauczania techniki i taktyki stosowane w szkoleniu początkowym,
  3. klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,
  4. omawia zasady przygotowania obiektu do zajęć z golfa,
  5. omawia komponenty zajęć (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór w zależności od warunków organizacyjnych, potrzeb, wieku, możliwości lub zainteresowań uczestników.

2. Planowanie zajęć z golfa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje zajęcia golfa
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza cel zajęć,
  2. dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,
  3. dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,
  4. przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, treść zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników, z zachowaniem obowiązującej w golfie terminologii.
2. Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia bezpieczeństwo własne,
  2. omawia zasady zachowań w warunkach szczególnych, np. niebezpieczne warunki atmosferyczne, ostrzeżenie o niekontrolowanym locie piłki,
  3. wymienia najczęściej występujące zagrożenia specyficzne dla gry w golfa i prowadzenia zajęć,
  4. omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora golfa,
  5. omawia zasady bezpośredniego kontaktu fizycznego z uczestnikami zajęć,
  6. wymienia zagrożenia związane z prowadzeniem zajęć z dziećmi,
  7. omawia kodeks etyczny trenera golfa.

3. Realizowanie zajęć z golfa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje zajęcia z golfa
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje przed zajęciami zagrożenia dla uczestników,
  2. przygotowuje środowisko nauczania, np. wyznacza strefy treningowe, przygotowuje sprzęt, akcesoria i narzędzia treningowe,
  3. sprawdza stan techniczny sprzętu,
  4. sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, np. pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór.
2. Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje ustawienie ciała (set up), ruch ciała i kija w trakcie różnego rodzaju uderzeń,
  2. wykonuje uderzenie po różnych trajektoriach lotu piłki,
  3. wykonuje uderzenia, np. chip, pitch, putt, gra z bunkra.
3. Prowadzi zajęcia z golfa
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,
  2. omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów golfowych,
  3. przeprowadza ćwiczenia rozgrzewkowe,
  4. utrzymuje kontakt z grupą, w tym motywuje do ćwiczeń,
  5. egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć,
  6. ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,
  7. stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestników,
  8. dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,
  9. nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczniów,
  10. koryguje błędy techniczne lub taktyczne,
  11. w razie konieczności reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,
  12. demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć,
  13. prezentuje profesjonalny wizerunek (np. do ćwiczeń zakłada odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),
  14. podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej


Wnioskodawca:

Polski Związek Golfa

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH