
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Trener wspinaczki sportowej II klasy
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2024-05-23
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 5)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu, przygotowującego do współzawodnictwa sportowego. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom przygotowania motorycznego oraz technicznych i taktycznych umiejętności zawodników. Przygotowuje plany realizacji celów treningowych w oparciu o cele główne i szczegółowe, umiejętności zawodnika oraz wyniki w rywalizacji sportowej. Przygotowuje strategię uczestnictwa w zawodach. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł rozgrywania konkurencji wspinaczkowych, aspektów prawnych i współzawodnictwa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek treningowych oraz zawodników. Posiadacz kwalifikacji może znaleźć zatrudnienie w sekcjach wspinaczkowych, klubach oraz związkach sportowych.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane: - osoby posiadające kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej", - osoby posiadające stopień instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa , które chcą potwierdzić swoje kompetencje, - osoby posiadające tytuł trenera II klasy we wspinaczce sportowej, które chcą potwierdzić swoje kompetencje, - byli i obecni zawodnicy we wspinaczce sportowej.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - posiada kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub posiada tytuł trenera klasy II we wspinaczce sportowej uzyskany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), - posiada pełną zdolność do czynności prawnych, - ukończyła kurs udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierający następujące tematy: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymywania życia; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją. Dodatkowo każdy z kandydatów musi spełnić jeden z poniższych warunków: 1. Osiągnięcie co najmniej rundy półfinałowej lub finałowej (w przypadku konkurencji wspinaczki na czas) w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową. 2. Osiągnięcie co najmniej dwukrotnie rundy finałowej w zawodach rangi młodzieżowych igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata juniorów, mistrzostw Europy Juniorów, pucharu Europy, pucharu Europy juniorów organizowanych przez właściwą federację międzynarodową, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/2 sklasyfikowanych zawodników. 3. Osiągnięcie trzykrotnie rundy finałowej zawodów krajowych PZA (mistrzostwa Polski, puchar Polski) w konkurencjach indywidualnych w kategorii seniorskiej, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/3 sklasyfikowanych zawodników. 4. Przejście co najmniej 5 różnych dróg wspinaczkowych o trudnościach minimum 7c+ dla mężczyzn i 7b+ dla kobiet lub co najmniej 5 dróg boulderowych o trudności minimum 7C dla mężczyzn i 7B dla kobiet. 5. Prowadzenie zawodnika przez okres co najmniej 12 miesięcy w ciągu 48 miesięcy poprzedzających osiągnięcie przez niego jednego z następujących wyników sportowych: 1) trzykrotnie finał zawodów krajowych rangi mistrzostw Polski, pucharu Polski, mistrzostw Polski juniorów, pucharu Polski juniorów, organizowanych przez PZA, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/3 sklasyfikowanych zawodników; 2) półfinał lub finał w przypadku konkurencji bouldering lub prowadzenie w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową; 3) finał w przypadku konkurencji wspinaczki na czas w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową; 4) dwukrotnie finał w zawodach rangi młodzieżowych igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata juniorów, mistrzostw Europy juniorów, pucharu Europy, pucharu Europy juniorów organizowanych przez właściwą federację międzynarodową, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/2 sklasyfikowanych zawodników.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
wykształcenie średnie lub średnie branżowe
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może: - prowadzić trening sportowy we wspinaczce sportowej, - prowadzić szkolenie sportowe, - znaleźć zatrudnienie w sekcjach, klubach i związkach sportowych. Po spełnieniu wymagań zawartych w prawie oświatowym, posiadacz kwalifikacji może znaleźć zatrudnienie w placówkach oświatowych jako trener wspinaczki sportowej. Posiadacz kwalifikacji może również zdobywać inne kwalifikacje w obszarze wspinaczki i alpinizmu.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest przedstawienie: - listy prowadzonych zawodników wraz z informacją o okresie ich trenowania, - listy zawodów organizowanych przez właściwy związek sportowy, w których brali udział trenowani zawodnicy, - zaświadczenia o ukończeniu kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymywania życia; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
W ostatnich latach w Polsce można zauważyć dynamiczny wzrost zainteresowania różnymi formami aktywnego spędzania czasu co dotyczy także wspinaczki. Szacuje się, że w ostatnich 10 latach liczba wspinaczy w Polsce uległa podwojeniu i wynosi około 100 tysięcy osób uprawiających podstawową formę wspinaczki sportowej rekreacyjnie lub wyczynowo. Ścianki wspinaczkowe powstają nawet w niewielkich miejscowościach i na chwilę obecną jest ich w Polsce około 800 (http://www.portalgorski.pl/baza). O prężnym rozwoju tej dyscypliny sportowej świadczy również fakt włączenia jej do programu Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 roku. Zawodnicy startowali wówczas w specjalnie stworzonym olimpijskim formacie - trójboju, na który składa się wspinaczka na czas, bouldering i prowadzenie. Nowa rzeczywistość wymaga przygotowania przede wszystkim kadr trenerskich, które będą w stanie w sposób profesjonalny przygotować zawodników do udziału w rywalizacji. We wspinaczce sportowej trening ma na celu stworzenie zawodnika o profilu trójboisty olimpijskiego, który byłby w stanie walczyć o medale najważniejszych imprez sportowych - mistrzostw świata i igrzysk olimpijskich. Włączenie kwalifikacji do systemu ZSK to rewolucyjny krok na płaszczyźnie wspinaczki sportowej. Stanowi odpowiedź na nadal odczuwalny brak wykwalifikowanej kadry trenerskiej, która będzie w stanie zgodnie z teorią i metodyką szkolenia sportowego działać systematycznie, profesjonalnie stymulując rozwój zawodników.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Do tej pory żadna z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego włączonych do ZSK nie potwierdza przygotowania do wykonywania podobnych zadań zawodowych. Natomiast część efektów uczenia się zawartych we wszystkich zestawach może być osiągana w toku studiów o kierunku wychowanie fizyczne, sport, rekreacja ruchowa lub pokrewnym. Jednak osiąganie efektów uczenia się zdefiniowanych dla powyższej kwalifikacji w toku studiów uwarunkowane jest doborem treści kształcenia przez poszczególne uczelnie oraz poziomem przygotowania praktycznego absolwentów.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny). 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi posiadać: - co najmniej tytuł Trenera Klasy II Wspinaczki Sportowej Polskiego Związku Alpinizmu lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej", - umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (zaświadczenia, oświadczenia, umowy o pracę, kontrakty itp.). Co najmniej jeden z członków komisji musi trenować przez 24 miesiące w ciągu ostatnich 5 lat minimum jednego zawodnika biorącego udział we współzawodnictwie (w sporcie kwalifikowanym) organizowanym przez Polski Związek Alpinizmu (PZA) lub International Federation of Sport Climbing (IFSC) we wspinaczce na czas lub prowadzeniu i boulderingu. Skład komisji jest uzależniony od konkurencji, dla której będzie prowadzona walidacja. Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków: - posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. Przewodniczący komisji musi posiadać kwalifikację pełną z minimum poziomem 7 PRK w obszarze kultury fizycznej. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne Za pomocą testu teoretycznego potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1 "Teoretyczne podstawy wspinaczki sportowej" i 2 "Teoretyczne podstawy planowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej". Zaliczenie testu teoretycznego jest ważne przez 3 lata. Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawach 3 "Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu" i 4 "Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem". W celu potwierdzenia posiadania efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 "Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu" kandydat przesyła instytucji certyfikującej: 1. Roczny plan treningowy, przygotowany dla zawodnika, który zawiera: 1) wejściowy poziom przygotowania motorycznego, technicznego i taktycznego zawodnika; 2) cele główny i szczegółowe; 3) planowane wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego i taktycznego; 4) plan treningowy z podziałem na poszczególne okresy i cykle z wykorzystaniem metod, form i środków stosowanych we wspinaczce sportowej; 5) kalendarz startów zawodnika; 6) zaplanowany proces kontroli treningu; 7) zaplanowane obciążenia treningowe; 8) graficzny plan realizacji szkolenia (tzw. łączkę). 2. Szczegółowe plany 2 mikrocykli z różnych okresów makrocyklu zawierające: 1) cel lub cele mikrocyklu i poszczególnych jednostek treningowych; 2) szczegółowy plan mikrocyklu; 3) strukturę i plan obciążeń treningowych; 4) środki, metody, formy i obciążenia treningowe stosowne do założonego celu lub celów. 3. Sprawozdanie z realizacji rocznego planu treningowego zawierające: 1) charakterystykę końcową zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego i taktycznego; 2) stopień realizacji celu głównego i celów szczegółowych na koniec makrocyklu; 3) zrealizowany graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka); 4) osiągnięte wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego i taktycznego; 5) zrealizowane działania kontrolne; 6) dziennik dokumentujący prowadzenie jednostek treningowych w makrocyklu, z uwzględnieniem obciążeń treningowych (objętość i intensywność pracy); 7) analizę i wnioski z realizacji makrocyklu treningowego. Kandydat dostarcza również dowody pozwalające na potwierdzenie posiadania zestawu 4 "Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem". Instytucja certyfikująca zapewnia: - warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego, - warunki do przeprowadzenia rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego). Instytucja certyfikująca zapewnia możliwość walidacji dla wybranych konkurencji, tj. wspinaczki na czas lub bouldering i prowadzenie. Instytucja certyfikująca po zweryfikowaniu posiadania wszystkich efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji wydaje kandydatowi certyfikat potwierdzający posiadanie niniejszej kwalifikacji z dopiskiem "Wspinaczka na czas" lub dopiskiem "Bouldering i prowadzenie". 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2024-05-14 r. w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej >Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2024-05-23 r., poz. 386)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-12-17
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
350
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2034-05-23
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14099
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W konsultacjach środowiskowych wzięły udział 4 podmioty. Opis kwalifikacji recenzowało również 2 specjalistów. Uzyskano łącznie 6 głosów aprobujących włączenie kwalifikacji do ZSK. Opis kwalifikacji został nieznacznie skorygowany zgodnie z uwagami ekspertów zewnętrznych oraz Rady ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej, we współpracy z Wnioskodawcą, tj. Polskim Związkiem Alpinizmu. Kwalifikację uznano za bardzo potrzebną dla rozwoju kadr sportu we wspinaczce oraz bezpieczeństwa prowadzonych zajęć i treningu sportowego.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej, we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu przygotowującego do współzawodnictwa sportowego. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom przygotowania motorycznego oraz technicznych i taktycznych umiejętności zawodników. Przygotowuje plany realizacji celów treningowych w oparciu o cele główne i szczegółowe, umiejętności zawodnika oraz wyniki rywalizacji sportowej. Przygotowuje strategię uczestnictwa w zawodach. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł rozgrywania konkurencji wspinaczkowych, aspektów prawnych i współzawodnictwa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek treningowych oraz zawodników.
Zestawy efektów uczenia się
1. Teoretyczne podstawy wspinaczki sportowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje fizjologiczne aspekty wspinaczki sportowej oraz biologiczne podstawy wysiłku fizycznego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rolę i zakres badań lekarskich w sporcie oraz profilaktyki,
- opisuje charakter wysiłku fizycznego i rodzaj czynności mięśniowej podczas wspinaczki,
- uzasadnia konieczność stosowania rozgrzewki i przerw wypoczynkowych,
- opisuje specyficzne cechy psychiczne, fizyczne i motoryczne osób w różnych grupach wiekowych,
- omawia aspekty zmęczenia i odnowy biologicznej oraz regeneracji po wysiłku,
- wyjaśnia zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, posługując się odpowiednimi parametrami (np. zmiany temperatury ciała, tętna, wentylacji minutowej, wykorzystania różnych źródeł energii),
- omawia sposoby wykorzystania zjawiska superkompensacji w tworzeniu planu treningowego,
- uzasadnia konieczność stosowania treningu funkcjonalnego,
- opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu,
- opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka, np.: wydolność fizyczną, zmęczenie, wypoczynek, mechanizm i rodzaje skurczu mięśnia, systemy pozyskiwania energii do pracy mięśniowej w różnych rodzajach wysiłku fizycznego (np. fosfagenowy, glikolityczny) w odniesieniu do procesu treningowego,
- omawia znaczenie oddziaływania sił na układ ruchu w czasie uprawiania wspinaczki,
- wyjaśnia znaczenie różnych rodzajów koordynacji w uczeniu się ruchu.
2. Omawia podstawy psychologii treningu we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- omawia specyfikę pracy z różnymi grupami wiekowymi,
- opisuje zasady budowania pozytywnych relacji z zawodnikiem oraz ich znaczenie dla sukcesu w treningu,
- opisuje sposoby motywacji zawodnika w treningu na różnych etapach rozwoju sportowego,
- wymienia przyczyny i objawy stresu u zawodnika,
- opisuje techniki radzenia sobie ze stresem związanym z procesem treningowym oraz startem w zawodach,
- omawia wpływ czynników psychicznych na rozwój sportowców.
3. Omawia zasady żywienia w treningu ze wspinaczki sportowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady żywienia sportowca w różnych okresach szkolenia i w czasie zawodów,
- omawia konsekwencje zdrowotne, prawne i dyscyplinarne stosowania dopingu w sporcie,
- omawia zasady bezpiecznej suplementacji diety,
- omawia konsekwencje nadmiernego stosowania używek.
4. Omawia zasady organizacji współzawodnictwa
Kryteria weryfikacji:
- omawia aktualne przepisy współzawodnictwa międzynarodowego International Federation of Sport Climbing (IFSC);
- omawia aktualne przepisy współzawodnictwa krajowego Polskiego Związku Alpinizmu (PZA);
- omawia zasady organizacji sportu młodzieżowego.
2. Teoretyczne podstawy planowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje celów i sposoby ich wyznaczania
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje celów w procesie treningowym,
- definiuje pojęcie celu SMART w odniesieniu do treningu we wspinaczce sportowej,
- opisuje czynniki wpływające na wyznaczenie celów,
- określa hierarchię wyznaczania celów zgodnie z zasadą etapowości.
2. Charakteryzuje czasową strukturę treningu
Kryteria weryfikacji:
- omawia etapy szkolenia sportowego,
- omawia cykle i okresy szkoleniowe,
- omawia pojęcia: trening ogólnorozwojowy, ukierunkowany, specjalistyczny, trening dzieci i młodzieży,
- omawia zjawisko wczesnej specjalizacji oraz błędy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego realizowania etapów szkolenia.
3. Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu
Kryteria weryfikacji:
- omawia przygotowanie motoryczne, np.: szybkość, siłę, wytrzymałość,
- opisuje metody, środki i formy treningowe stosowane w treningu sportowym,
- opisuje składowe obciążeń treningowych,
- omawia sposób kształtowania zdolności motorycznych przy pomocy metod, środków i form treningu wspinaczki sportowej.
4. Charakteryzuje proces kontroli treningu
Kryteria weryfikacji:
- omawia sposoby kontroli procesu treningu (np. proporcje różnych rodzajów środków treningu, łączny czas ich trwania, częstotliwość treningu),
- omawia sposoby kontroli efektów szkolenia, np. w zakresie umiejętności technicznych, zmiany w zdolnościach motorycznych.
3. Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje proces treningowy we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- określa wejściowy poziom przygotowania motorycznego, technicznego, taktycznego i psychicznego zawodnika,
- wyznacza cele główny i szczegółowe,
- przygotowuje plan treningowy z podziałem na poszczególne okresy i cykle z wykorzystaniem metod, form i środków stosowanych we wspinaczce sportowej,
- planuje kalendarz startów zawodnika,
- planuje proces kontroli treningu,
- planuje obciążenia treningowe,
- przygotowuje graficzny plan realizacji szkolenia (tzw. łączkę).
2. Prowadzi proces treningowy we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera miejsca do realizacji procesu treningowego,
- rejestruje i interpretuje obciążenia treningowe,
- przygotowuje indywidualne zadania treningowe dla poszczególnych konkurencji, w tym przygotowania motorycznego i mentalnego,
- realizuje jednostki treningowe.
3. Doskonali technikę i taktykę zawodnika we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- określa zadanie treningowe,
- dobiera ćwiczenia do realizacji celu lub zadania,
- nadzoruje wykonywanie zadanych ćwiczeń,
- podsumowuje z zawodnikiem wykonane ćwiczenia.
4. Kontroluje proces treningowy we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje realizację celów i planu treningowego,
- identyfikuje potrzebę dokonania modyfikacji celu lub planu treningowego,
- uzasadnia konieczność zmian celu lub planu treningowego,
- aktualizuje cel lub plan treningowy.
5. Przygotowuje strategię startu w zawodach we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje harmonogram uczestnictwa w zawodach, w tym dni startowych,
- pomaga zawodnikowi osiągnąć stan gotowości startowej,
- ustala z zawodnikiem taktykę startu,
- optymalizuje wykorzystanie warunków, okoliczności i przepisów sportowych w celu osiągnięcia sukcesu na zawodach.
6. Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w walce sportowej we wspinaczce sportowej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg zawodów sportowych i walki sportowej,
- omawia błędy postrzegania, decyzji i wykonania,
- uczy obserwacji zachowań przeciwników i własnych.
4. Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i realizuje własny rozwój
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu treningu sportowego (np. publikacje, źródła elektroniczne),
- uczestniczy w różnych formach doskonalenia (np. w konferencjach, szkoleniach, warsztatach, seminariach).
2. Współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej
Kryteria weryfikacji:
- współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin, np. trenerem przygotowania motorycznego, psychologiem, dietetykiem,
- omawia możliwości współpracy ze środowiskiem lokalnym (np. samorząd lokalny, media).
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Alpinizmu
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Alpinizmu
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki