Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2024-07-05
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację zna model Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność (RWS), w tym jego wyzwania i korzyści dla rolnika i konsumenta oraz akty prawne dotyczące prowadzenia sprzedaży bezpośredniej. Osoba z kwalifikacją jest przygotowana do analizy sytuacji gospodarstwa pod kątem założenia RWS. Tworzy plan produkcji, plan finansowy oraz plan stworzenia i rozwoju RWS, a także opracowuje umowę pomiędzy rolnikiem a konsumentami. Potrafi dobrać kanały i ustalić zasady komunikacji w RWS. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z obszaru rolnictwa ekologicznego oraz wiedzę dotyczącą społecznych i środowiskowych aspektów prowadzenia działalności rolniczej. Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w organizacjach i instytucjach związanych z rolnictwem i zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich oraz doradzać rolnikom w ramach własnej działalności.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane osoby poszukujące zatrudnienia w sektorze rolniczym, doradcy pracujący w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego (ODR), inspektorzy instytucji certyfikujących w rolnictwie ekologicznym. Ponadto, kwalifikacja skierowana jest do absolwentów szkół rolniczych oraz osób działających w obszarze tworzenia społeczności żywnościowych zainteresowanych potwierdzeniem własnych umiejętności i dalszym rozwojem: konsumenci, rolnicy, nauczyciele szkół rolniczych.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie: w organizacjach pozarządowych promujących suwerenność żywnościową i agroekologię oraz krótkie łańcuchy dostaw, w organizacjach pozarządowych i instytucjach zajmujących się zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich, instytucjach rolniczych, sektorze rolniczym (w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego), w instytucjach edukacyjnych m.in. w zakresie rolnictwa, zdrowego odżywiania, ochrony klimatu, ekonomii społecznej. Ponadto może: prowadzić własny RWS, prowadzić szkolenia i doradzać w ramach własnej działalności gospodarczej.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Zapotrzebowanie na kwalifikację wynika ze stale rosnącej liczby konsumentów i rolników chcących tworzyć RWS-y. RWS-y obecnie funkcjonują w niemal wszystkich krajach na świecie. W samej Europie było ok. 4,000 grup RWS skupiających 465,000 konsumentów i 6,300 gospodarstw rolnych (dane z 2014 r.: https://urgenci.net/the-common-ground-for-csa-in-europe-project/). Na obecną chwilę jest niewielka liczba funkcjonujących RWS-ów w Polsce (https://wspierajrolnictwo.pl/rwsy-w-polsce/). Jednym z powodów jest brak wiedzy, doświadczenia i kompetencji w budowaniu tego typu modelu współpracy oraz brak doradztwa w tym zakresie. 1. Czym jest RWS? Rolnictwo Wspierane przez Społeczność jest formą krótkiego łańcucha dostaw żywności. W RWS-ie rolnicy i konsumenci zawierają partnerską umowę obowiązującą przez określony sezon dostaw żywności. Współdzielą ryzyko, obowiązki i korzyści związane z rolnictwem i wytwarzaniem żywności. Partnerstwo to zbudowane jest na bezpośrednich relacjach międzyludzkich, tworzonych przez działające lokalnie grupy RWS. Cechami charakteryzującymi ten model są: abonamentowa forma sprzedaży, przejrzystość działań, stosowanie przez rolników naturalnych metod uprawy i hodowli, często ekologicznych. RWS daje dostęp do świeżej, lokalnej, sezonowej żywności o wysokiej jakości, w cenach, które są ustalane w oparciu o uczciwe dla środowiska i człowieka zasady. Więcej informacji o RWS-ach: https://wspierajrolnictwo.pl/definicja-i-zasady-rws/ oraz https://urgenci.net/ 2. Kontekst - sytuacja w Polsce. Liczba rolników i gospodarstw w Polsce maleje a średni wiek pracującego użytkownika gospodarstwa rolnego już kilka lat temu przekroczył 50 lat. Wyniki PSR 2020 pokazały, że proces starzenia się tej grupy osób postępuje (https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rolnictwo-lesnictwo/…). Widocznym trendem jest wzrost zainteresowania permakulturą, ogrodnictwem, rolnictwem regeneracyjnym, agroekologią zarówno młodej generacji rolników jak i osób z miast, chcących zająć się wytwarzaniem pożywienia. RWS może stać się dla tych osób odpowiednim modelem pracy. Każda społeczność żywnościowa tworząca RWS funkcjonuje w odniesieniu do uwarunkowań historycznych, kulturowych, społecznych dla danego miejsca zatem elastycznie dostosowuje się do lokalnych warunków i potrzeb grupy. Tradycja sprzedaży bezpośredniej, lokalnej jest mocno zakorzeniona w kulturze polskiej. Wydaje się, że forma RWS może być dobrym rozwiązaniem dla wielu średnio i małoobszarowych gospodarstw, bez konieczności znaczących inwestycji w środki produkcji i zwiększania areału, a jednocześnie odpowie na zapotrzebowanie rynku. By zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i suwerenność żywnościową, ważne są ogólnodostępne krótkie łańcuchy dostaw odporne na kryzysy. Istnieje potrzeba ponownego wprowadzenia wielofunkcjonalności gospodarstw rolnych, m.in.: wytwarzanie dobrego jakościowo pożywienia, dbanie o zachowanie bioróżnorodności, wymiana wiedzy i współpraca, troska o człowieka, społeczność i przyrodę, edukacja najmłodszych o podstawach życia. Model RWS w pełni odpowiada tym potrzebom. Ponadto, obserwuje się rosnące zapotrzebowanie specjalistów posiadających wiedzę z zakresu tworzenia i rozwoju RWS-ów. Rozpowszechnienie modelu RWS może zachęcić osoby do zajęcia się rolnictwem, może również spowodować wzrost liczby funkcjonujących gospodarstw. 3. RWS a relacje. Model RWS umożliwia odbudowę relacji miasto - wieś, producent - konsument. Stwarza przestrzeń na wymianę wiedzy, wzajemne zrozumienie oraz dbanie o potrzeby drugiej strony transakcji. Wzmocnienie krótkich łańcuchów dostaw żywności może zwiększyć dochody producentów żywności przy jednoczesnym zachowaniu godziwej ceny dla konsumentów. Zarówno rolnicy jak i konsumenci tworzący RWS mają bezpośrednie relacje oparte na zaufaniu co również przyczynia się do zrozumienia potrzeb obu stron oraz specyfiki produkcji żywności. Budują więzi i solidarność społeczną tak potrzebne w dzisiejszych czasach. 4. Korzyści RWS. RWS umożliwia rolnikom uzyskanie dochodów uwzględniających nakłady pracy i pozwala funkcjonować na rynku wypełnionym żywnością wysoko przetworzoną, z odległych krajów, z dużych, monokulturowych upraw. Pozwala rozwijać małe gospodarstwa rolne przy jednocześnie dużym zróżnicowaniu upraw i zachowaniu bioróżnorodności. Model RWS wzmacnia drobne gospodarstwa rolne. Organizacja Narodów Zjednoczonych wielokrotnie informowała, że drobni rolnicy konsekwentnie wytwarzają 70% światowych dostaw żywności za mniej niż 30% światowych zasobów rolnych, podczas gdy pozostałe 30% jest produkowane przez rolnictwo przemysłowe/chemiczne, które zużywa 70% zasobów (https://www.fao.org/3/bq853e/bq853e.pdf, https://www.fao.org/3/ar363e/ar363e.pdf) Rolnicy w RWS-ie mają zapewnioną pewność sprzedaży, stabilny dochód, możliwość planowania pod konkretną grupę konsumentów i ich potrzeb, możliwość utrzymania się z niewielkiego obszaru uprawnego przy intensywnej uprawie, sprzedaż bez pośredników. Z drugiej strony jest to również rozwiązanie korzystne dla konsumentów. Kontrole jakości żywności w Polsce wykazują złą jakość ogólnodostępnej żywności (https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/jak-poprawic-bezpieczenstwo-zywnosci-w-polsce.html…). W kraju rośnie popyt na produkty ekologiczne (https://foodfakty.pl/rynek-produktow-bio-rozwija-sie-coraz-szybciej). Konsumenci potrzebują dostępu do sprawdzonej, dobrej jakości i lokalnej żywności. Jak wynika z najnowszego raportu na temat sektora ekologicznego w UE przygotowanego przez AgenceBio, Polska to najbardziej rozwinięty rynek ekologiczny w Europie Wschodniej (https://www.agencebio.org/2022/01/11/nouvelle-edition-du-carnet-ue-en-francais-et-en-anglais/…). Konsumenci RWS mają zapewnione świeże, lokalne produkty wysokiej jakości dostępne w uczciwej cenie, bezpieczeństwo dostaw, bezpośredni dostęp do informacji o dostarczanych produktach. Model RWS spełnia najwyższe standardy związane z niskoemisyjnością wytwarzania żywności i dostępu do niej, stanowi atrakcyjny model produkcji w obliczu zmiany klimatu. Od strony etycznej i społecznej zapewnia bezpieczeństwo dla lokalnego systemu żywnościowego i tym samym zwiększa jego odporność na kryzysy (klimatyczne, społeczne, środowiskowe, żywnościowe). Jest zatem adekwatną odpowiedzią na kluczowe wyzwania określone w międzynarodowych i krajowych politykach (Europejski Green Deal i strategia "Farm to fork", https://ec.europa.eu/food/horizontal-topics/farm-fork-strategy_pl). 5. Podsumowując, doświadczenia już istniejących RWS-ów w Polsce i na świecie pokazują funkcjonalność tego modelu, innowacyjność oraz walory adaptacyjne. Model RWS przynosi wiele korzyści zarówno dla rolników, konsumentów jak i środowiskowo-społecznych. Specyfika polskiej struktury rolnej: wiele gospodarstw małoobszarowych, rodzinnych, dobrze wpasowuje się w produkcję dla RWS. Stworzenie nowej kwalifikacji rynkowej w postaci "Doradztwa w zakresie tworzenia i prowadzenia Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność (RWS)" pozwoli na metodyczne rozwijanie tej inicjatywy w Polsce oraz wspieranie już istniejących grup w zgodzie i w odniesieniu do szerszego, europejskiego kontekstu funkcjonowania grup Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

W ZRK nie ma kwalifikacji o zbliżonym charakterze. W szkolnictwie branżowym istnieją kwalifikacje o zbliżonym charakterze takie jak: ogrodnik (611303), technik ogrodnik (314203), pszczelarz 612302, rolnik 613003 technik agrobiznesu 331402, technik rolnik 314207, technik pszczelarz 314206. Przywołane kwalifikacje, podobnie jak przedmiotowa kwalifikacja, dotyczą produkcji rolnej, sprzedaży i przygotowania planu biznesowego gospodarstwa. Jednakże przedmiotowa kwalifikacja dotyczy aspektów społeczno - ekonomicznych rolnictwa oraz specyfiki konkretnego modelu sprzedaży bezpośredniej jakim jest Rolnictwo Wspierane przez Społeczność. Na rynku edukacyjnym są dostępne studia podyplomowe dotyczące rolnictwa ekologicznego jednak ich tematyka jest w niewielkim stopniu związana z przedmiotową kwalifikacją. W żadnej ofercie uczelni nie znalazły się treści odnoszące się bezpośrednio do tematyki Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność. Stan na styczeń 2022.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1.1. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania weryfikacji Weryfikację przeprowadza się metodą testu teoretycznego, poprzez obserwację w warunkach symulowanych (case study, wywiad z rolnikiem) uzupełnione rozmową z komisją. Dopuszcza się zastosowanie analizy dowodów i deklaracji uzupełnionej rozmową z komisją. 1.2. Ramowe wymagania dotyczące osób przeprowadzających walidację W skład komisji walidacyjnej wchodzą co najmniej 3 osoby. Każdy z członków komisji musi spełniać minimum jedno z poniższych kryteriów: - posiada praktyczne doświadczenie w prowadzeniu gospodarstwa rolnego i organizacji sprzedaży bezpośredniej, minimum 3 lata doświadczenia w rolnictwie, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat, - ma wiedzę na temat modelu RWS, aktualnych podmiotów, organizacji i sieci RWS, - posiada doświadczenie dydaktyczne lub doradcze w sektorze rolniczym, min. 200 godzin. Komisja walidacyjna musi spełnić łącznie wszystkie warunki. Przewodniczący komisji walidacyjnej jest wybierany spośród członków komisji walidacyjnej. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Instytucja certyfikująca zapewnia: - warunki umożliwiające indywidualną pracę kandydata, - materiały umożliwiające realizację obserwacji w warunkach symulowanych (opisy przypadków). Dopuszcza się przeprowadzenie walidacji w formie zdalnej lub hybrydowej.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2024-06-18 r. w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej >Doradztwo w zakresie tworzenia i prowadzenia Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2024-07-05 r., poz. 587)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
75
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2034-07-05
Kod dziedziny kształcenia
621 - Produkcja roślinna i zwierzęca
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
70.22 - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14125

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Według opinii przekazanych przez specjalistów kwalifikacja odpowiada na aktualne bądź prognozowane potrzeby rynku pracy, zwłaszcza lokalnego i regionalnego. Zauważono, że jej mała popularność związana jest na pewno z niedoinformowaniem, brakiem wiedzy o tym zagadnieniu. Popularyzacja tego działania powinna przynieść wymierne korzyści zarówno dla rolników jak i konsumentów. Dodatkowo w założeniu tworzy miejsca pracy osobom posiadającym kwalifikację w organizacjach i instytucjach związanym z rolnictwem i zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację zna model Rolnictwa Wspieranego przez Społeczność (RWS), w tym jego wyzwania i korzyści dla rolnika i konsumenta oraz akty prawne dotyczące prowadzenia sprzedaży bezpośredniej. Osoba z kwalifikacją jest przygotowana do analizy sytuacji gospodarstwa pod kątem założenia RWS. Tworzy plan produkcji, plan finansowy oraz plan stworzenia i rozwoju RWS, a także opracowuje umowę pomiędzy rolnikiem a konsumentami. Potrafi dobrać kanały i ustalić zasady komunikacji w RWS. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z obszaru rolnictwa ekologicznego oraz wiedzę dotyczącą społecznych i środowiskowych aspektów prowadzenia działalności rolniczej.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy teoretyczne dotyczące tworzenia i prowadzenia RWS

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje metody rolnictwa, hodowli i uprawy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia pojęcia z zakresu rolnictwa, w tym: rolnictwo konwencjonalne, rolnictwo ekologiczne, rolnictwo biodynamiczne, naturalne metody hodowli i uprawy, permakultura, bioróżnorodność w rolnictwie, rolnictwo regeneracyjne, agroleśnictwo,
  2. omawia oddziaływanie różnych metod upraw na środowisko oraz lokalną społeczność (m.in. bioróżnorodność, stan wód, gleby i powietrza, zdrowie, odporność na kryzys środowiskowy, ekonomiczny i społeczny).
2. Charakteryzuje formy współpracy pomiędzy wytwórcami żywności a konsumentami
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia pojęcia z zakresu rolnictwa: suwerenność żywnościowa, agroekologia, sprzedaż bezpośrednia,
  2. porównuje formy krótkich łańcuchów dostaw, np. targowisko, kooperatywa spożywcza, sprzedaż w gospodarstwie, sprzedaż na rynek lokalny, RWS,
  3. wymienia cechy charakterystyczne dla RWS,
  4. omawia wyzwania i korzyści dla rolnika ze współtworzenia RWS,
  5. omawia wyzwania i korzyści dla konsumenta związane z członkostwem w RWS.
3. Charakteryzuje aktualną sytuację RWS w Polsce i w Europie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sytuację RWS w Polsce,
  2. omawia funkcjonowanie RWS w Europie,
  3. omawia przykłady i dobre praktyki funkcjonowania RWS w Polsce lub Europie.
4. Charakteryzuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia aktualne akty prawne związane z prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej i rolniczego handlu detalicznego,
  2. omawia elementy składowe umowy pomiędzy konsumentem a wytwórcą żywności (rolnikiem),
  3. omawia aktualny system dopłat do rolnictwa w kontekście ograniczeń i możliwości dla prowadzenia RWS.
5. Omawia tworzenie grupy RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sposoby poszukiwania rolnika mogącego dostarczać pożywienie do grupy konsumentów RWS,
  2. omawia sposoby poszukiwania grupy konsumentów RWS przez rolnika,
  3. wymienia tematy, które powinny się pojawić na spotkaniu informacyjno-założycielskim.
6. Omawia sposoby planowania produkcji i logistyki w RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia informacje potrzebne do zaplanowania upraw i hodowli oraz wielkości produkcji,
  2. omawia czynniki pozwalające określić zawartość dostaw (z uwzględnieniem potrzeb odbiorców),
  3. omawia rozwiązania logistyczne, np. zbieranie, pakowanie, transport, czas, miejsce, częstotliwość dostaw i sposób odbioru,
  4. wymienia zakres działań składający się na roboczogodziny pracy rolnika w RWS,
  5. omawia sposoby szacowania roboczogodzin pracy rolnika.
7. Charakteryzuje ekonomiczne aspekty funkcjonowania RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia proces szacowania kosztów prowadzenia i przychodów gospodarstwa,
  2. wymienia elementy składające się na wycenę zawartości dostawy,
  3. proponuje sposoby ustalania i komunikowania ceny dostaw rolnika z konsumentami RWS,
  4. omawia sposoby i terminy płatności.
8. Omawia zagadnienia związane z etycznymi zachowaniami rolnika oraz konsumenta RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. - omawia rolę otwartej komunikacji między rolnikiem i konsumentami w odniesieniu np. do metod i stanu upraw, budżetu, finansów i cen, wzajemnych potrzeb, dzielenia ryzyka i solidarności,
  2. - omawia znaczenie sprawiedliwości społecznej w codziennym funkcjonowaniu RWS,
  3. - podaje przykłady możliwych konfliktów pomiędzy rolnikiem i konsumentami i sposoby ich rozwiązywania.
9. Omawia formy wsparcia dla osób prowadzących RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia znaczenie "sieciowania" w kontekście RWS,
  2. omawia dostępne formy wsparcia finansowego,
  3. omawia możliwości korzystania z zasobów organizacji pozarządowych,
  4. omawia dostępne szkolenia,
  5. omawia sposoby dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne rolnika.

2. Doradzanie w tworzeniu RWS

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia potencjał gospodarstwa pod kątem założenia RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje o zasobach (m.in. lokalizacja geograficzna, sprzęt, rodzaj ziemi, areał) gospodarstwa,
  2. analizuje doświadczenie rolnika w produkcji i sprzedaży, w tym w naturalnych metodach uprawy,
  3. analizuje aktualną sytuację produkcyjną i finansową (dopłaty i zobowiązania rolno-środowiskowe),
  4. identyfikuje wyzwania i korzyści przystąpienia gospodarstwa do RWS.
2. Tworzy plan produkcji na sezon
Kryteria weryfikacji:
  1. szacuje wielkość i rodzaj sezonowej produkcji,
  2. określa ilość i zawartość paczek w sezonie,
  3. wycenia wartość paczki dla konsumentów RWS,
  4. szacuje optymalną ilość członków RWS,
  5. proponuje system płatności.
3. Tworzy plan finansowy na sezon
Kryteria weryfikacji:
  1. wycenia koszty i nakłady, w tym pracę, nasiona, nawozy, środki ochrony roślin, sprzęt, transport, logistykę, ubezpieczenia, komunikację, inwestycje,
  2. planuje przychody (wpływy ze sprzedaży wg modelu RWS).
4. Przygotowuje plan stworzenia i rozwoju RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. proponuje sposoby pozyskania grupy konsumentów RWS,
  2. planuje działania umożliwiające utrzymanie członków RWS,
  3. planuje działania umożliwiające optymalny rozwój i utrzymanie RWS w kolejnych latach,
  4. proponuje metody i częstotliwość ewaluacji.
5. Proponuje sposoby i kanały komunikacji w grupie RWS i na zewnątrz
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje dostępne kanały komunikacji dla RWS (np.: mailowy, telefoniczny, przez media społecznościowe, na żywo),
  2. określa zasady komunikowania się (np.: częstotliwość, rodzaj kanału komunikacji, sytuacje wymagające komunikacji),
  3. przygotowuje treść komunikatów,
  4. proponuje sposoby i narzędzia pozyskiwania informacji zwrotnej,
  5. proponuje sposoby promocji gospodarstwa i upowszechniania modelu RWS.
6. Przygotowuje treść umowy pomiędzy rolnikiem a członkami RWS
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron, w tym zasad dzielenia ryzyka, formy i kwoty płatności, warunków wolontariatu w gospodarstwie lub metod produkcji,
  2. opracowuje postanowienia określające długość sezonu i częstotliwość dostaw,
  3. przygotowuje postanowienia dotyczące sposobów komunikacji między stronami,
  4. przygotowuje postanowienia dotyczące zasad koordynacji grupy, w tym zasad komunikacji pomiędzy członkami RWS.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej


Wnioskodawca:

Fundacja Ekologiczny Uniwersytet Ludowy

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH